Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 19 lutego 2025 11:57
  • Data zakończenia: 19 lutego 2025 12:23

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby zrealizować marszczenie dekoltu w damskiej bluzce, trzeba przenieść zaszewkę piersiową na linię

A. podkroju szyi
B. łopatek
C. ramienia
D. boku
Odpowiedź "podkroju szyi" jest prawidłowa, ponieważ marszczenie dekoltu w bluzce damskiej polega na przemieszczeniu zaszewki piersiowej w kierunku podkroju szyi, co ma na celu uzyskanie odpowiedniego kształtu dekoltu oraz dopasowanie tkaniny do sylwetki. Przesunięcie zaszewki w tym obszarze pozwala na lepsze modelowanie linii szyi i ramion, a także wpływa na ogólną estetykę bluzki. W praktyce, podczas szycia bluzek, krawcowe często stosują tę technikę, aby uniknąć nadmiaru materiału w okolicy biustu, co może prowadzić do nieestetycznych marszczeń. Dobrą praktyką jest również wykorzystanie odpowiednich materiałów, które dobrze się układają, by uzyskane marszczenie miało pożądany efekt wizualny. Użycie zaszewek w tym miejscu poprawia komfort noszenia odzieży, a także jej funkcjonalność, szczególnie w przypadku bluzek o bardziej dopasowanym kroju.

Pytanie 2

Jaki materiał odzieżowy powinien być użyty do uszycia męskiej marynarki wełnianej na sezon jesienno-zimowy?

A. Żorżetę
B. Tweed
C. Sukno
D. Loden
Loden, sukno i żorżeta to materiały, ale niekoniecznie nadają się na marynarkę na zimę. Loden, choć ma niezłe właściwości izolacyjne, to często jest ciężki i mało elastyczny, co może utrudniać komfort noszenia. Jak się z tym zmagałem, to faktycznie czasem trudno go dopasować do nowoczesnych krojów. Sukno sprawdza się lepiej w płaszczach, bo jak jest za grube, to robi się za gorąco, a to nie jest fajne. Żorżeta to chyba jeszcze gorszy wybór, bo mimo że jest lekka i zwiewna, to w zimie nie da ci ciepła. Tak więc, wybierając materiał na marynarkę, warto myśleć nie tylko o tym jak wygląda, ale też o tym, jakie warunki będą panować w danym sezonie. Lepiej nie lekceważyć tych rzeczy, bo można się nieźle rozczarować w praktyce.

Pytanie 3

Jakie wymiary krawcowa powinna zmierzyć u klientki, aby obliczyć ilość tkaniny gładkiej o szerokości 150 cm, jaką zamierza ona kupić na uszycie żakietu?

A. Długość żakietu, długość rękawa
B. Długość rękawa, wzrost
C. Wzrost, obwód klatki piersiowej
D. Długość żakietu, obwód bioder
Pomiar wzrostu i obwodu klatki piersiowej są ważne, ale to mało, żeby naprawdę dobrze obliczyć, ile tkaniny potrzeba na żakiet. Wzrost może pomóc w określeniu ogólnej długości ciała, ale to nie daje pełnego obrazu, jeżeli chodzi o materiał. Obwód klatki piersiowej jest istotny dla dopasowania górnej części żakietu, ale nie mówi bezpośrednio, ile materiału jest potrzebne. Klientka może mieć różne preferencje co do długości żakietu, dlatego to tylko pomiary długości żakietu i rękawa dają krawcowej info, ile tkaniny zamówić. Jak pomiary są niedokładne, to można zamówić za dużo albo za mało materiału, co jest totalnie niepotrzebne. I jeszcze, długość rękawa liczy się dla wygody noszenia, bo jak źle zmierzysz, to może być niewygodne. Dlatego w projektowaniu odzieży trzeba się skupić na wymiarach, które mają realny wpływ na konstrukcję odzieży, a nie tylko na ogólnych proporcjach ciała, co często jest błędem.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Przyczyną źle dopasowanego kołnierza w bluzce, który odstaje od szyi, jest zbyt

A. wąski kołnierz
B. mały podkrój szyi z przodu
C. szeroki kołnierz
D. duży podkrój szyi z tyłu
Szeroki kołnierz może na pierwszy rzut oka wydawać się przyczyną złego układania się kołnierza, jednakże w rzeczywistości problem wynika z ułożenia i konstrukcji podkroju szyi. Szeroki kołnierz, jeśli jest dobrze skonstruowany, powinien przylegać do ciała w odpowiednich miejscach, a jego szerokość nie powinna wpływać na odstawanie materiału od szyi. Wiele osób myli wrażenie odstajcego kołnierza ze zbyt dużą szerokością, co prowadzi do błędnych wniosków. Z kolei mały podkrój szyi w przodzie, choć może wpływać na komfort noszenia, nie jest bezpośrednią przyczyną odstającego kołnierza, a raczej może prowadzić do uczucia ściśnięcia. W przypadku wąskiego kołnierza, choć również może on wpływać na estetykę, nie jest to kluczowy element decydujący o tym, czy kołnierz będzie dobrze układał się na szyi. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że odpowiednie wymiary i proporcje między podkrojem a kołnierzem są podstawą do prawidłowego dopasowania odzieży. Właściwie skonstruowany kołnierz, niezależnie od jego szerokości, powinien dobrze przylegać do szyi, a każdy błąd w wymiarach podkroju skutkuje widocznymi niedociągnięciami, które wpływają na ogólny kształt bluzki.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jaką metodę obróbki tkanin należy wykorzystać, aby chronić odzież przed deszczem i wilgocią?

A. Impregnowanie
B. Kalandrowanie
C. Dekatyzowanie
D. Krochmalenie
Impregnowanie jest metodą wykończania tkanin, która polega na nanoszeniu na materiał substancji chemicznych, mających na celu stworzenie warstwy ochronnej, chroniącej przed wodą i wilgocią. Proces ten jest niezwykle istotny w produkcji odzieży, szczególnie w kontekście odzieży zewnętrznej, takiej jak kurtki czy płaszcze. W praktyce impregnacja może być realizowana na różne sposoby, w tym poprzez zanurzenie tkanin w roztworach impregnujących, natryskiwanie lub nanoszenie sprayem. Wysokiej jakości impregnaty wykazują nie tylko wodoodporność, ale również odporność na zabrudzenia, co znacząco wpływa na trwałość i estetykę odzieży. Ponadto, zgodnie z normami branżowymi, takie jak ISO 20471, impregnacja powinna być stosowana w połączeniu z innymi technikami wykończania, aby osiągnąć optymalne właściwości użytkowe odzieży. Na przykład, odzież robocza przeznaczona do pracy w trudnych warunkach musi spełniać odpowiednie normy dotyczące ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. Dlatego impregnacja odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu i ochrony użytkowników w zmiennych warunkach pogodowych.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Wysokość mierzona w pionie od siódmego kręgu szyjnego do tylnego punktu talii odnosi się do wymiaru

A. os
B. SySvXpTp
C. SySvXp
D. SyTy
Pomiar mierzony od siódmego kręgu szyjnego do punktu tylnego talii jest często mylony z innymi wymiarami, co prowadzi do nieporozumień. Odpowiedzi, które nie dotyczą SyTy, wprowadzają w błąd, ponieważ ignorują istotne aspekty anatomii ciała i ich zastosowań w praktyce. Na przykład, odpowiedzi takie jak SySvXpTp czy SySvXp sugerują pomiary związane z innymi płaszczyznami lub długościami, które nie obejmują specyficznego odcinka ciała, jakim jest talia. To prowadzi do nieprawidłowych wniosków, ponieważ te wymiary dotyczą innych relacji w ciele. Również os, co oznacza 'odcinek', jest terminem zbyt ogólnym, by odpowiednio opisać mierzenie sylwetki w tym kontekście. Typowym błędem myślowym jest więc skupianie się na ogólnych pojęciach zamiast na specyficznych i precyzyjnych pomiarach, które są kluczowe w krawiectwie i projektowaniu. W kontekście projektowania odzieży, właściwe zrozumienie i zastosowanie odpowiednich wymiarów ciała ma fundamentalne znaczenie dla jakości i dopasowania finalnego produktu. Dlatego tak ważne jest dokładne poznanie tych terminów oraz ich praktycznego zastosowania w branży mody i odzieżowej.

Pytanie 11

Możliwość identyfikacji składu surowcowego tkanin można uzyskać poprzez analizę koloru nici w krajce. Wełnę oraz włókna wełniane oznacza się przy pomocy nici w kolorze

A. czerwonym
B. żółtym
C. zielonym
D. niebieskim
Odpowiedź niebieskim jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z normami oznaczania włókien tekstylnych, wełna oraz włókna wełniane identyfikowane są za pomocą niebieskich nitek. Ten system kodowania kolorów jest stosowany w wielu krajach, aby ułatwić producentom, projektantom oraz konsumentom zrozumienie składników materiałowych używanych w produkcji tkanin. Dzięki identyfikacji przy użyciu kolorów, profesjonaliści w branży tekstylnej mogą szybko zrozumieć, jakie właściwości mają konkretne włókna. Na przykład, wełna jest znana ze swojej doskonałej izolacyjności oraz zdolności do regulacji temperatury, co czyni ją popularnym wyborem w odzieży zimowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być projektowanie odzieży sportowej, w której odpowiednie dobieranie materiałów ma kluczowe znaczenie dla komfortu użytkowania. Zrozumienie składów surowcowych tkanin pozwala również na odpowiednie dobieranie metod prania i konserwacji, co wpływa na trwałość odzieży. W praktyce, znajomość kodów kolorystycznych jest nieocenionym narzędziem dla każdego, kto zajmuje się modą oraz przemysłem tekstylnym.

Pytanie 12

Ile wynosi koszt wykonania usługi polegającej na dopasowaniu marynarki damskiej wzdłuż linii boków, skrócenie rękawów i wymiana guzików, zgodnie z przestawionym cennikiem usług krawieckich?

Lp.Rodzaj usługi krawieckiejCena usługi
Marynarka damska
1.Taliowanie przez plecy15,00 zł
2.Taliowanie po bokach20,00 zł
3.Skrócenie z długości25,00 zł
4.Skrócenie rękawów30,00 zł
5.Podcięcie kołnierza20,00 zł
6.Przesunięcie guzików15,00 zł
7.Wymiana guzików na inne20,00 zł

A. 60,00 zł
B. 65,00 zł
C. 70,00 zł
D. 55,00 zł
Poprawna odpowiedź to 70,00 zł, co wynika z dokładnego podliczenia kosztów usług krawieckich. Wykonanie usługi polegającej na dopasowaniu marynarki damskiej wzdłuż linii boków, skróceniu rękawów oraz wymianie guzików wymaga uwzględnienia kosztów każdej z tych czynności, zgodnie z cennikiem usług krawieckich. Koszt taliowania, jak również skracania rękawów i wymiany guzików mogą się różnić w zależności od krawca oraz lokalizacji, jednak w standardach branżowych jest to proces precyzyjny, który powinien być jasno wyceniony. W praktyce, krawiec powinien na początku omówić z klientem wszystkie szczegóły dotyczące modyfikacji, aby uniknąć nieporozumień co do kosztów. Przykładowo, w przypadku marynarek, które są szyte na miarę, zmiany mogą być bardziej skomplikowane i wymagać większej precyzji. Dlatego tak ważne jest, aby znać dokładne ceny za poszczególne usługi, co pozwoli na właściwe oszacowanie całkowitego kosztu usługi.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Jaką metodę należy wykorzystać do łączenia elementów niemowlęcych śpioszków z welurowej dzianiny?

A. zygzaki
B. overlock
C. fastrygówkę
D. stębnówkę
Fastrygówka to technika, która polega na luźnym szyciu, najczęściej wykonywana ręcznie. Choć może być używana do tymczasowego łączenia elementów, nie jest wystarczająco mocna ani odporna na rozciąganie, co czyni ją niewłaściwą dla dzianin takich jak welur, które są elastyczne i potrzebują mocnego, trwałego szwu. Stębnówka, z kolei, to technika szycia prostego, która nie ma odpowiednich właściwości elastycznych, aby skutecznie łączyć dzianiny. Szwy stębnówki mogą łatwo pękać przy rozciąganiu materiału, co jest istotnym problemem w przypadku odzieży dziecięcej, gdzie komfort i wytrzymałość są kluczowe. Zygzakówka natomiast, mimo że również oferuje pewną elastyczność, nie jest tak skuteczna jak overlock w obrabianiu krawędzi tkanin, co jest istotne w przypadku materiałów, które mogą się strzępić. Wykonywanie szwów zygzakowych na dzianinach może prowadzić do niewłaściwego wykończenia, a tym samym wpływać na jakość produktu końcowego. W branży odzieżowej obowiązują standardy, które zalecają użycie overlocków przy szyciu tkanin elastycznych i dzianin, aby zapewnić nie tylko estetykę, ale i funkcjonalność odzieży, co jest kluczowe, zwłaszcza w produkcji odzieży dla niemowląt.

Pytanie 15

Jaką tkaninę powinno się wybrać do szycia sukni wieczorowej?

A. Tenis
B. Taftę
C. Tropik
D. Tweed
Tafta to tkanina o gładkiej, błyszczącej powierzchni, która jest powszechnie stosowana w przemyśle mody do szycia eleganckich sukni wieczorowych. Charakteryzuje się ona sztywnością oraz zdolnością do zachowania formy, co sprawia, że sukienka uszyta z tafty pięknie układa się na sylwetce i tworzy efektowne drapowania. Ponadto, tafta dobrze odbija światło, co dodaje blasku i elegancji, idealnej na wieczorne wydarzenia. W praktyce, suknie wieczorowe z tafty często są wzbogacone o różne zdobienia, takie jak koronkowe aplikacje czy hafty, co dodatkowo podnosi ich estetykę. Warto również zauważyć, że tafta dostępna jest w różnych kolorach i odcieniach, co daje projektantom dużą swobodę w tworzeniu unikalnych kreacji. W modzie wieczorowej, wybór tafty jako materiału nie tylko spełnia wymagania estetyczne, ale również zapewnia odpowiednią trwałość i komfort w noszeniu.

Pytanie 16

Fałdy poziome na przedniej części spódnicy na wysokości bioder pojawiają się, kiedy spódnica jest

A. za szeroka na linii bioder lub ma zbyt mały podkrój na linii talii
B. za wąska na linii talii oraz dolnej części
C. za wąska na linii bioder lub ma niewystarczający podkrój na linii talii
D. za szeroka na linii bioder oraz talii
Istnieje wiele powszechnych nieporozumień dotyczących przyczyn powstawania fałd w spódnicach, co może prowadzić do błędnych wniosków. Odpowiedzi sugerujące, że fałdy pojawiają się, gdy spódnica jest zbyt szeroka na linii bioder i talii, opierają się na błędnym założeniu, że to nadmiar materiału powoduje zagięcia. W rzeczywistości, zbyt szeroka spódnica może zwisać luźno, co w wielu przypadkach nie prowadzi do powstawania fałd, ale może powodować inne problemy, takie jak brak sylwetki czy nieestetyczny kształt. Podobnie, opcje wskazujące na to, że fałdy pojawiają się tylko z powodu małego podkroju na linii talii lub szerokości bioder, nie uwzględniają faktu, że zarówno nadmiar, jak i niedobór materiału w różnych miejscach mogą wpływać na ogólny wygląd i kształt odzieży. Ważne jest, aby zrozumieć, że idealne dopasowanie w odzieży nie polega tylko na ścisłym przyleganiu w jednym miejscu, ale na zachowaniu proporcji i równowagi w całej sylwetce. Dobre praktyki krawieckie sugerują, że każda odzież powinna być tworzona z uwzględnieniem ruchu i anatomii ciała, co oznacza, że nadmiar lub niedobór materiału na różnych poziomach ciała ma kluczowe znaczenie. Używanie standardowych miar oraz technik dopasowywania może znacznie pomóc w uniknięciu nieestetycznych fałd i problemów z komfortem noszenia. Właściwe kroje, które uwzględniają indywidualne kształty ciała, są kluczowe dla uniknięcia takich błędów.

Pytanie 17

Jakie będzie zapotrzebowanie na tkaninę w groszki o szerokości 150 cm, potrzebnej do uszycia spódnicy podstawowej o długości 70 cm, dla klientki o obwodzie bioder wynoszącym 96 cm?

A. 77 cm
B. 154 cm
C. 70 cm
D. 140 cm
Obliczanie zużycia tkaniny może prowadzić do rozmaitych błędów, szczególnie gdy nie uwzględnia się wszystkich istotnych parametrów. Odpowiedzi takie jak 70 cm, 140 cm, czy 154 cm są nieprawidłowe z kilku kluczowych powodów. W przypadku 70 cm brakuje uwzględnienia zapasów na szwy i dopasowanie do obwodu bioder. Zbyt mała ilość tkaniny nie tylko uniemożliwi właściwe uszycie spódnicy, ale także wpłynie na jej wygodę noszenia. Kolejna odpowiedź, 140 cm, wskazuje na nieporozumienie związane z szerokością materiału. Tkanina o szerokości 150 cm pozwala efektywnie wykorzystać materiał, więc zużycie na poziomie 140 cm byłoby nieoptymalne i niepraktyczne. W końcu odpowiedź 154 cm jest zbyt wysoka i nie uwzględnia standardów krawieckich, które sugerują, że należy dodać zapasy na szwy, ale nie w tak dużych ilościach, co prowadzi do niepotrzebnego marnotrawstwa tkaniny. W praktyce, krawcy powinni zawsze mieć na uwadze wyrównanie wymiarów spódnicy z wymogami obwodu bioder, a także zapasy materiału wynikające z wybranego stylu i wykończenia. Kluczowe jest, aby starannie obliczać zużycie materiału, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, aby osiągnąć najlepsze rezultaty w projektowaniu i szyciu odzieży.

Pytanie 18

Tkanina wykonana z bawełny wyróżnia się wysoką

A. wodoodpornością
B. rozciągliwością
C. sprężystością
D. higroskopijnością
Tkanina bawełniana charakteryzuje się wysoką rozciągliwością, co oznacza, że może się rozciągać pod wpływem siły, a następnie wracać do pierwotnego kształtu. To właściwość sprawia, że bawełna jest materiałem bardzo wygodnym w noszeniu, ponieważ dostosowuje się do ruchów ciała, nie ograniczając swobody. Przykładem zastosowania tej cechy mogą być odzież sportowa oraz codzienna, gdzie komfort i elastyczność są kluczowe. Dodatkowo, wysokiej jakości tkaniny bawełniane są często wykorzystywane w produkcji odzieży dziecięcej, gdzie rozciągliwość materiału zwiększa komfort użytkowania oraz trwałość. W branży tekstylnej standardy dotyczące rozciągliwości tkanin są określane przez organizacje takie jak ASTM International, co zapewnia nie tylko jakość, ale także bezpieczeństwo i zadowolenie konsumentów. Rozciągliwość bawełny jest często pożądana w połączeniu z innymi włóknami, co pozwala na uzyskanie materiałów o zróżnicowanych właściwościach, idealnych do różnych zastosowań. Warto również zauważyć, że bawełna dobrze znosi procesy prania, co dodatkowo podnosi jej wartość użytkową.

Pytanie 19

Tkanina wykonana z bawełny, tkaną na krosnach żakardowych w splotach atłasowym i satynowym, wykorzystywana do produkcji obrusów, to

A. madera
B. adamaszek
C. popelina
D. batyst
Odpowiedzi takie jak 'popelina', 'madera' czy 'batyst' są nie na miejscu, bo pewnie nie do końca rozumiesz, jak te tkaniny się różnią. Popelina to lekki materiał bawełniany, często wykorzystywany do odzieży. Jest gładka i ma prosty splot, więc nie nadaje się na eleganckie obrusy. Madera to z kolei grubsza tkanina, która może pasować do niektórych obrusów, ale nie ma takich wzorów jak adamaszek. Batyst to z kolei ultra lekki materiał, głównie do dziecięcej odzieży, ale ze względu na swoją delikatność nie sprawdzi się jako obrus, bo łatwo się brudzi i uszkadza. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylenia terminów w branży tekstylnej oraz małej wiedzy o specyfikacjach tkanin. Ważne, żeby zrozumieć, że różne tkaniny mają różne właściwości i zastosowania, co jest kluczowe w produkcji i wyborze materiałów.

Pytanie 20

Jaką wartość ma dodatek konstrukcyjny (luz odzieżowy) w obwodzie klatki piersiowej (opx) odzieży damskiej przeznaczonej na górną część ciała, gdy jest on największy dla

A. sukni
B. bluzki
C. płaszcza
D. żakietu
Wybór żakietu, sukni czy bluzki jako odpowiedzi na pytanie o największy dodatek konstrukcyjny w obwodzie klatki piersiowej jest mylny i wynika z niepełnego zrozumienia różnic konstrukcyjnych oraz funkcjonalnych tych elementów odzieży. Żakiety, mimo że są często noszone na inne rodzaje odzieży, projektowane są z mniejszym luzem, co wynika z ich bardziej dopasowanego kroju, który ma na celu podkreślenie sylwetki. Zwykle mają one bardziej zdefiniowaną formę i mniejsze dodatki konstrukcyjne, co sprawia, że ich funkcja jako odzieży formalnej lub biznesowej wymaga bardziej precyzyjnego dopasowania. Suknie, zwłaszcza te wieczorowe, często mają również ograniczony luz, zależnie od zastosowanego kroju, co sprawia, że nie są one idealnym przykładem odzieży wymagającej dużego luzu w obwodzie klatki piersiowej. Bluzki z kolei, choć mogą mieć różne fasony, zazwyczaj również charakteryzują się mniejszym luzem, aby pasować do sylwetki noszącej. Typowe błędne myślenie w tym przypadku opiera się na przeświadczeniu, że wszystkie rodzaje odzieży wierzchniej wymagają podobnych standardów luzu, co jest dalekie od rzeczywistości. Każdy typ odzieży wymaga dostosowania do swojej funkcji i zastosowania, a płaszcze zdecydowanie wyróżniają się w tym kontekście większym luzem, co jest kluczowe dla ich funkcjonalności.

Pytanie 21

Podszewka do podstawowej spódnicy uszytej z materiału wełnianego

A. powinna mieć identyczną długość jak spódnica
B. nie może wystawać spod (poza długość) spódnicy
C. może mieć dowolną długość
D. powinna być dłuższa od spódnicy
Podszewka w spódnicy, szczególnie wykonanej z tkaniny wełnianej, ma za zadanie nie tylko poprawić komfort noszenia, ale także chronić zewnętrzną warstwę od uszkodzeń i zwiększyć trwałość odzieży. Kluczowym aspektem jest to, że podszewka nie powinna wystawać spod spódnicy. Praktyka ta wynika z zasad estetyki i funkcjonalności odzieży. Gdy podszewka wystaje, narusza to proporcje sylwetki i psuje ogólny wygląd. Oprócz estetyki, podszewka ma również za zadanie ułatwić zakładanie i zdejmowanie spódnicy, a także wspierać płynność ruchów. Warto zwrócić uwagę na standardy szycia, które wskazują, że prawidłowo skonstruowana spódnica z podszewką powinna mieć starannie wykończone krawędzie i odpowiednio dopasowaną długość. Dobrą praktyką jest również stosowanie tkanin oddychających, aby zminimalizować ryzyko podrażnień skóry, co jest szczególnie istotne w przypadku wełny. Dlatego odpowiednia długość podszewki, która nie wystaje, jest nie tylko estetyczna, ale także funkcjonalna, co potwierdzają standardy w branży odzieżowej.

Pytanie 22

Jakie z wymienionych urządzeń szwalniczych powinny być wykorzystane w procesie szycia klasycznych spodni z wełny?

A. Overlock, maszynę stębnową, ryglówkę
B. Maszynę łańcuszkową, dziurkarkę, podszywarkę
C. Guzikarkę, maszynę stębnową, obrębiarkę
D. Maszynę łańcuszkową, fastrygówkę, overlock
Wybór nieodpowiednich maszyn szwalniczych w procesie konfekcjonowania klasycznych spodni wełnianych może prowadzić do wielu problemów zarówno estetycznych, jak i praktycznych. Maszyna łańcuszkowa, mimo że często stosowana w szyciu, nie jest odpowiednia do mocnych szwów wymaganych w odzieży wierzchniej, ponieważ jej konstrukcja nie zapewnia wystarczającej wytrzymałości. Jej zastosowanie może skutkować łatwym rozrywanie się szwów, co jest szczególnie niepożądane w przypadku spodni, które muszą znosić dużą eksploatację. Dziurkarka i podszywarka również nie spełniają wymogów dotyczących wytrzymałości i estetyki spodni wełnianych, gdyż ich główne zastosowanie to wykonywanie dziurek i podszywanie elementów, co nie jest kluczowe na etapie konfekcjonowania spodni. Guzikarka, choć istotna w produkcji odzieży, nie ma zastosowania w kontekście tworzenia podstawowej struktury spodni. Zastosowanie obrębiarki w tym procesie jest ograniczone, ponieważ jej rola koncentruje się na obróbce krawędzi materiałów, a nie na łączeniu ich. Takie wybory mogą prowadzić do obniżenia jakości wyrobu końcowego, co jest sprzeczne z wysokimi standardami oczekiwanymi w branży mody. Aby uniknąć tych błędów, ważne jest zrozumienie specyfiki maszyn szwalniczych oraz ich zastosowania w różnych etapach produkcji odzieży.

Pytanie 23

Aby pozbyć się zagnieceń szwów bocznych, które pojawiły się w spodniach podczas prasowania, należy szwy poddać

A. ponownemu prasowaniu z wyższym naciskiem
B. wyłącznie działaniu pary
C. ponownemu prasowaniu w tych samych warunkach
D. ponownemu prasowaniu w wyższej temperaturze
Wybór metody ponownego sprasowania przy zwiększonym nacisku lub przy podwyższonej temperaturze może wydawać się logiczny, jednak obie te techniki mogą prowadzić do dalszego uszkodzenia tkaniny. Zastosowanie większego nacisku na tkaninę w przypadku wyświecenia szwów może spowodować jeszcze głębsze wcięcia w szwy, co intensyfikuje ich widoczność oraz może prowadzić do zniekształcenia materiału. Wysoka temperatura natomiast, szczególnie w przypadku delikatnych tkanin, takich jak jedwab czy poliester, może prowadzić do trwałego uszkodzenia włókien, co skutkuje topnieniem lub zniekształceniem struktury materiału. W kontekście standardów branżowych, najlepszym podejściem jest unikanie metod, które wymagają bezpośredniego kontaktu z gorącą powierzchnią żelazka, zwłaszcza w przypadku tkanin wrażliwych. Co więcej, odpowiedź sugerująca działanie wyłącznie pary podkreśla znaczenie technologii parowej w nowoczesnej pielęgnacji tkanin. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do typowych błędów myślowych, takich jak założenie, że bardziej intensywne działanie zawsze przynosi lepsze rezultaty. Rzeczywiście, umiejętność doboru właściwych metod prasowania, które uwzględniają specyfikę materiałów, stanowi klucz do sukcesu w dbaniu o odzież.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jaką operację technologiczną da się zrealizować przy pomocy maszyny szyjącej, używając ściegu łańcuszkowego prostego, jednonitkowego?

A. Wykonanie otworów na guziki
B. Fastrygowanie części odzieży
C. Zabezpieczenie krawędzi wykrojów
D. Przyszycie guzików
Fastrygowanie elementów odzieży to proces, w którym stosuje się ścieg łańcuszkowy prosty, jednonitkowy, ponieważ ten typ ściegu charakteryzuje się elastycznością, co jest kluczowe w pracach przygotowawczych przed właściwym szyciem. Fastryga pozwala na tymczasowe połączenie elementów, co umożliwia łatwe poprawki, przymierzanie i wprowadzanie zmian w konstrukcji odzieży. W praktyce, technika ta jest niezbędna do zapewnienia, że wszystkie elementy, takie jak rękawy, kołnierze czy boczne szwy, są prawidłowo dopasowane przed ostatecznym zszywaniem. Warto również zaznaczyć, że w standardach szycia zaleca się stosowanie fastrygi wykonanej ściegiem łańcuszkowym w sytuacjach, gdzie potrzebna jest elastyczność i możliwość szybkiej korekty, co czyni ją idealnym rozwiązaniem w procesie produkcji odzieży.

Pytanie 27

W procesie modelowania formy przodu bluzki podstawowej, konstrukcyjną zaszewkę piersiową można umiejscowić w dowolnym punkcie na liniach konturowych, co zależy od

A. charakterystyki materiału
B. modelu, fasonu bluzki
C. zdobień i detali
D. szkicu bluzki
Mówiąc szczerze, wybór zaszewki piersiowej to nie jest tylko kwestia materiału czy detali. I choć to fakt, że materiał może wpływać na to, jak bluzka się układa, to jednak fason jest tu najważniejszy. Nawet jeśli użyjemy super drogiego materiału, to źle umieszczona zaszewka może zepsuć cały efekt. A przeznaczenie bluzki? To też jest ważne, ale nie powinno przesądzać o lokalizacji zaszewki. Detale mogą być ładne, ale nie powinny być najważniejsze. Czasem zapominamy o tym, jak kluczowe jest, żeby to dobrze dopasować do sylwetki. Bez zrozumienia związku między fasonem a zaszewką, trudno osiągnąć ładny efekt na końcu.

Pytanie 28

Jakie etapy, biorąc pod uwagę kolejność, są związane z procesem przeróbki odzieżowej, która polega na zmniejszeniu jej o jeden rozmiar?

A. Realizacja przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu, przygotowanie do przeróbki, kontrola jakości wyrobu
B. Przygotowanie do przeróbki, realizacja przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu, kontrola jakości
C. Realizacja przeróbki, kontrola jakości wyrobu, przygotowanie do przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu
D. Przygotowanie do przeróbki, realizacja przeróbki, kontrola jakości odzieży, końcowe wykończenie wyrobu
Odpowiedź wskazująca na sekwencję 'Przygotowanie do przeróbki, wykonanie przeróbki, wykończanie wyrobu, kontrola jakości' jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla standardowy proces przeróbki wyrobu odzieżowego. Etap przygotowania obejmuje ocenę stanu odzieży, dobór odpowiednich narzędzi i materiałów oraz ustalenie technik przeróbki, co jest kluczowe dla skutecznego działania. W następnej kolejności przeprowadza się samą przeróbkę, która może obejmować zmiany w szwach, skracanie lub adaptację fasonu, co wymaga precyzyjnego działania krawieckiego. Po zakończeniu przeróbki następuje wykończanie, które może obejmować przyszywanie wykończeń, prasowanie czy dodawanie elementów dekoracyjnych. Na końcu, kontrola jakości zapewnia, że wyrób spełnia standardy estetyczne i funkcjonalne, co jest niezbędne dla zadowolenia klienta. Przykładowo, w produkcji odzieży na zlecenie, każda z tych faz musi być starannie przemyślana i zrealizowana, aby osiągnąć wysoką jakość wyrobu końcowego.

Pytanie 29

Wybierając materiał na suknię dla osoby wysokiej i szczupłej, należy dążyć do wizualnego poszerzenia i skrócenia figury. Taki efekt można osiągnąć, stosując tkaniny o

A. podłużnych prążkach
B. poprzecznych paskach
C. wzorach w rozmyciu
D. drobnych motywach kwiatowych
Rozmyte wzory, drobne kwiaty oraz podłużne prążki nie są odpowiednimi wyborami dla wysokości i szczupłości sylwetki, jeśli celem jest optyczne poszerzenie oraz skrócenie figury. Rozmyte wzory mogą wprowadzać chaos w odbiorze wizualnym, nie dając wyraźnego efektu, który można byłoby osiągnąć za pomocą bardziej wyrazistych elementów. Tego typu nadruki często prowadzą do zniekształcenia proporcji i nie wspierają zamierzonego efektu. Drobne kwiaty, chociaż uznawane za romantyczne i eleganckie, również nie poszerzają sylwetki — w rzeczywistości mogą jeszcze bardziej uwydatniać szczupłe kształty, co nie jest pożądanym efektem w tym przypadku. Podłużne prążki, choć mogą wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjne, działają całkowicie odwrotnie niż poprzeczne. Optycznie wydłużają sylwetkę, co w przypadku osób wysokich może prowadzić do niekorzystnego wrażenia "chudości". W związku z tym, projektanci mody powinni kierować się zasadą, że wzory i tkaniny muszą być dobierane do sylwetki w taki sposób, aby harmonizować i korygować jej cechy, a nie je podkreślać w sposób, który może być niekorzystny. Dobrą praktyką jest zawsze konsultowanie się z aktualnymi standardami w modzie oraz trendami, które pomagają w dobieraniu odpowiednich materiałów do danej figury.

Pytanie 30

Pomiary prowadzone w każdym kierunku szerokości lub długości wzdłuż krzywych, to

A. obwody
B. odcinki
C. głębokości
D. łuki
Odpowiedzi "głębokości", "odcinki" oraz "obwody" nie są prawidłowe w kontekście pomiarów dokonywanych po liniach krzywych. Głębokość odnosi się do miary od powierzchni do dna zbiornika lub innego obiektu, co nie ma związku z pomiarami na powierzchni. Odcinki natomiast definiują proste linie łączące dwa punkty, co również nie odpowiada pomiarom krzywym, które w rzeczywistości tworzą bardziej złożone formy. Obwody mogą kojarzyć się z pomiarami zamkniętymi, ale zazwyczaj są one związane z pomiarami powierzchni, a nie z krzywymi. Typowym błędem myślowym przy wyborze tych odpowiedzi jest mylenie różnych pojęć geometrii i ich zastosowań w geodezji. Ważne jest, aby zrozumieć, że pomiary krzywych są integralną częścią praktyki geodezyjnej i wymagają precyzyjnego podejścia oraz znajomości właściwych terminów i definicji, aby można było skutecznie analizować i interpretować dane pomiarowe.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Podaj powód powstania żółtych plam podczas prasowania odzieży w warunkach domowych?

A. Bardzo krótki czas prasowania
B. Zbyt wysoka temperatura prasowania
C. Prasowanie bez odsysania pary
D. Zbyt duży nacisk żelazka
Zbyt wysoka temperatura prasowania jest kluczowym czynnikiem prowadzącym do zażółcenia tkanin podczas prasowania. Wiele materiałów, zwłaszcza tych syntetycznych, jest wrażliwych na wysokie temperatury. Prasowanie przy zbyt wysokiej temperaturze może prowadzić do uszkodzenia włókien, co objawia się zmianami koloru, w tym zażółceniem. Aby uniknąć takich sytuacji, zaleca się zawsze dostosowywanie temperatury żelazka do rodzaju tkaniny. Na przykład, jedwab i poliester wymagają znacznie niższych temperatur niż bawełna czy len. W praktyce, warto korzystać z etykiet informacyjnych na odzieży, które wskazują zalecane ustawienia prasowania. Oprócz regulacji temperatury, przydatne jest również korzystanie z funkcji pary, aby zmniejszyć ryzyko przypalenia materiału. Dostosowanie tych parametrów ma kluczowe znaczenie dla zachowania estetyki oraz trwałości odzieży, a także respektowania standardów jakości w przemyśle tekstylnym.

Pytanie 33

Długość odcinka konstrukcyjnego SP, który określa głębokość pachy w siatce konstrukcyjnej bluzki damskiej, oblicza się na podstawie danych antropometrycznych

A. ZWo i obt
B. ZWo i opx
C. RvRv i SyTy
D. SyTy i SvXp
Wybór odpowiedzi, który opiera się na wymiarach ZWo i obt, RvRv i SyTy oraz SyTy i SvXp, jest nieuzasadniony w kontekście obliczania długości odcinka konstrukcyjnego SP na siatce konstrukcyjnej bluzki damskiej. Każdy z tych wymiarów, mimo że ma swoje miejsce w procesie projektowania odzieży, nie odnosi się bezpośrednio do głębokości pachy. ZWo, jako wymiar klatki piersiowej, jest kluczowy, jednak obt, czyli 'obwód bioder', nie jest związany z głębokością pachy i nie wpływa na układanie się bluzki w górnej partii. RvRv, z kolei, oznacza 'rozstaw ramion', a SyTy oraz SvXp to miary, które również nie mają bezpośredniego zastosowania w kontekście obliczania długości odcinka SP. Typowym błędem myślowym jest skupienie się na wymiarach, które są istotne w innych aspektach konstrukcji odzieży, takich jak szerokość ramion czy bioder, ale nie dotyczące bezpośrednio głębokości pachy. Właściwe podejście do wymiarów, które powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu bluzek, opiera się na umiejętności identyfikacji, które z nich mają kluczowe znaczenie dla konkretnego elementu odzieży. Stąd konieczność ścisłego określenia, które miary powinny być użyte do precyzyjnego obliczenia długości odcinka SP.

Pytanie 34

Jak należy przeprowadzić pomiar krawiecki, aby uzyskać wymiar ciała oznaczony symbolem RvRv?

A. W pionie od punktu ramiennego do bocznego punktu rylcowego
B. W pionie od bocznego punktu szyjnego do brodawkowego
C. W poziomie pomiędzy punktami pachowymi przednim i tylnym
D. W poziomie pomiędzy ramionami od strony tylnej
Pomiar krawiecki oznaczony symbolem RvRv powinien być wykonany w kierunku poziomym pomiędzy punktami ramiennymi od strony tylnej, co jest kluczowe dla dokładnego odwzorowania anatomii ciała. Taki pomiar jest istotny w kontekście projektowania odzieży, ponieważ pozwala na odpowiednie dopasowanie materiału do sylwetki osoby. W praktyce, aby uzyskać dokładny wymiar, ważne jest, aby osoba mierzona stała prosto, z ramionami opuszczonymi wzdłuż ciała. Wykonywanie pomiaru z niewłaściwej pozycji może prowadzić do błędnych rezultatów, co w konsekwencji wpłynie na komfort i estetykę odzieży. Standardy branżowe, takie jak ISO 8559, podkreślają znaczenie precyzyjnych pomiarów w kontekście tworzenia odzieży, co jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości produktów. Dobrą praktyką jest również zaznaczenie punktów pomiarowych na ciele, co może ułatwić późniejsze procesy produkcyjne oraz umożliwić zachowanie spójności przy kolejnych pomiarach.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Podczas szycia wystąpiły problemy z przesuwaniem materiału. Aby wyeliminować tę usterkę, należy

A. zwiększyć napięcie dolnej nici
B. zmniejszyć napięcie górnej nici
C. oczyścić chwytacz z zanieczyszczeń
D. zwiększyć siłę docisku stopki
Zwiększenie naprężenia nici dolnej może wydawać się logicznym działaniem w przypadku trudności z przesuwaniem tkaniny, jednak nie jest to właściwe podejście. Wysokie naprężenie nici dolnej może prowadzić do powstawania problemów z jakością ściegów, takich jak nitki, które są zbyt luźne lub zbyt mocne, co może przełożyć się na zrywanie materiału. Właściwe napięcie nici powinno być dostosowane do rodzaju tkaniny oraz używanej techniki szycia, a nie zwiększane w momencie wystąpienia problemów z przesuwaniem. Zmniejszenie naprężenia nici górnej również nie jest odpowiednie, ponieważ może prowadzić do pojawiania się plątaniny nici lub nierównych szwów, co w efekcie będzie miało negatywny wpływ na jakość wyrobu. Dodatkowo, usunięcie zanieczyszczeń z chwytacza jest ważnym krokiem w konserwacji maszyny, ale nie rozwiązuje problemu z przesuwaniem tkaniny. Zanieczyszczenia w chwytaczu mogą wpłynąć na prawidłowe działanie maszyny, ale kluczowym aspektem w poprawnym przesuwaniu materiału jest właśnie odpowiedni nacisk stopki. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich nieprawidłowych wniosków, to mylenie objawów z przyczynami, co jest częstym problemem w praktyce szycia.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Do ocieplania wykorzystuje się materiał termoizolacyjny w postaci watoliny

A. kurtek dla dzieci do użytku rekreacyjnego
B. kombinezonów narciarskich do sportów zimowych
C. tradycyjnych, wełnianych płaszczy zimowych
D. odzieży specjalistycznej dla uczestników wypraw górskich
Materiał termoizolacyjny, taki jak watolina, nie jest optymalnym wyborem dla sportowych kombinezonów narciarskich, rekreacyjnych kurtek dziecięcych ani odzieży specjalnej dla członków wypraw wysokogórskich. W przypadku kombinezonów narciarskich, kluczowe jest zastosowanie materiałów, które nie tylko zapewniają izolację termiczną, ale również umożliwiają swobodny ruch oraz odprowadzanie wilgoci. Watolina, mimo że jest ciepła, może nie spełniać wymagań dotyczących oddychalności, co prowadzi do dyskomfortu w trakcie intensywnej aktywności fizycznej. W odniesieniu do kurtek dziecięcych, konieczne jest uwzględnienie nie tylko ciepła, ale również trwałości materiału oraz odporności na uszkodzenia. Watolina, choć jest lekka, może być mniej odporna na działanie czynników zewnętrznych, co czyni ją mniej odpowiednią dla aktywności dzieci. W kontekście odzieży wysokogórskiej, materiały takie jak poliester lub nylon z warstwą izolacyjną są preferowane ze względu na ich właściwości wodoodporne i wiatroszczelne, co jest kluczowe w ekstremalnych warunkach. Wybór odpowiednich materiałów do każdego rodzaju odzieży powinien być zgodny z zaleceniami producentów oraz przyjętymi standardami, aby zapewnić maksymalny komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W związku z tym, błędne jest myślenie, że watolina może być uniwersalnym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju odzieży zimowej, ponieważ wymogi dotyczące izolacji i ochrony różnią się w zależności od specyfiki zastosowania.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.