Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 9 kwietnia 2025 15:45
  • Data zakończenia: 9 kwietnia 2025 16:09

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który element ciągnika można naprawić bez konieczności demontażu pokrywy podnośnika?

A. Zbiornik sprężonego powietrza
B. Mechanizm różnicowy
C. Rozdzielacz w układzie hydraulicznym
D. Zawór bezpieczeństwa cylindra hydraulicznego
Zbiornik sprężonego powietrza jest podzespołem, który nie wymaga demontażu pokrywy podnośnika w trakcie naprawy, ponieważ jego konstrukcja jest niezależna od układu hydraulicznego. Zbiorniki te pełnią kluczową rolę w systemach pneumatycznych ciągników, służąc do przechowywania sprężonego powietrza, które jest wykorzystywane do zasilania różnych urządzeń, takich jak pneumatyczne siłowniki czy narzędzia. Demontaż pokrywy podnośnika jest związany głównie z dostępem do elementów układu hydraulicznego, takich jak rozdzielacze czy zawory. W przypadku zbiornika powietrza, jego serwisowanie czy naprawa zazwyczaj polega na wymianie uszczelek, zaworów ciśnieniowych lub sprawdzeniu stanu wewnętrznego, co można zrealizować bez potrzeby demontażu pokrywy. Dobrą praktyką w serwisie ciągników jest regularne sprawdzanie stanu zbiornika sprężonego powietrza, aby uniknąć potencjalnych problemów związanych z nieszczelnościami, co mogłoby prowadzić do utraty wydajności w układzie pneumatycznym.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Nadmierne wibracje oraz drgania występujące w trakcie pracy kosiarki dyskowej mogą być spowodowane

A. zużyciem oraz stępieniem ostrzy
B. uszkodzeniem sprzęgła jednokierunkowego wałka przekazującego
C. odkształceniem wału przegubowo-teleskopowego
D. zbyt niską prędkością koszenia
Wybór odpowiedzi dotyczącej zbyt małej prędkości koszenia jako przyczyny drgań jest błędny. Choć prędkość koszenia może wpływać na jakość cięcia, nie jest bezpośrednią przyczyną drgań. Zbyt niska prędkość może prowadzić do niezadowalającego efektu koszenia, ale nie do nadmiernych wibracji. Użytkownicy często mylą te dwa pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków. Podobnie, argument o zużyciu i stępieniu noży niewłaściwie identyfikuje źródło problemu. Chociaż tępy nóż może powodować dodatkowy opór w trakcie cięcia, sama jego obecność nie generuje drgań w wałach napędowych. Z kolei uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego wałka przekaźnika również nie jest bezpośrednią przyczyną drgań. To element, który ma na celu zapewnienie jednokierunkowego przepływu mocy, ale jego awaria raczej prowadzi do problemów z efektywnością koszenia niż do drgań. Kluczowe jest zrozumienie, że drgania są zazwyczaj wynikiem nieprawidłowości w mechanizmach przeniesienia napędu, takich jak wał przegubowo-teleskopowy. Dlatego istotne jest regularne serwisowanie i kontrola stanu technicznego wszystkich elementów wchodzących w skład układu napędowego kosiarki.

Pytanie 4

Do realizacji ciężkich zadań na terenach podmokłych, do tylnej osi traktora z obręczami o średnicy 28 cali, jakie opony najlepiej zastosować?

A. 320/85 R28
B. 315/80-22.5
C. 420/70 R28
D. 300/70-26
Odpowiedź 420/70 R28 jest poprawna, ponieważ opony te charakteryzują się odpowiednim rozmiarem i właściwościami, które są idealne do wykonywania ciężkich prac na użytkach podmokłych. Opona o takim oznaczeniu ma większą szerokość i niższy profil, co zapewnia lepszą stabilność i mniejsze ciśnienie na podłożu, co jest kluczowe na terenach o dużej wilgotności. Dzięki temu, ciągnik z tymi oponami ma większą przyczepność i mniejsze ryzyko zapadania się w błoto, co jest istotne w przypadku pracy na użytkach podmokłych. Przykładem zastosowania takich opon mogą być prace związane z melioracją, transportem materiałów w trudnych warunkach glebowych czy też podczas zbiorów w miejscach, gdzie gleba jest szczególnie miękka. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami dla ciągników używanych w warunkach podmokłych, opony te powinny mieć rowki zapewniające odprowadzanie wody, co dodatkowo zwiększa ich efektywność, minimalizując ryzyko poślizgu. W praktyce, zastosowanie opon 420/70 R28 pozwala na efektywniejszą pracę, co może przekładać się na oszczędności w czasie i kosztach operacyjnych.

Pytanie 5

Na podstawie informacji zamieszczonych tabeli wskaż lampę, w której są stosowane żarówki halogenowe dwuwłókowe.

Rodzaj lampyTyp żarówki
Lampa robocza 1: 4 przednie i 4 tylnychH3
(12V, 55W)
Reflektor główny 4 (montowany na masce)H4
(12V, 55/60W)
Lampa dodatkowych świateł mijania 5 (montowana na wsporniku kierunkowskazów)H7
(12V, 55W)
Przednia lampa zespolona (kierunkowskaz 2 / pozycyjne 3)P21W (kierunkowskaz)
R10W (pozycyjne)
Tylna lampa zespolona (kierunkowskaz 7)P21W
Tylna lampa zespolona 6 (stop/pozycyjne)P21/5W
Lampa oświetlenia tablicy rejestracyjnej 9R10W
Lampa oświetlenia wnętrza kabinyC5W

A. Przednia lampa zespolona.
B. Reflektor główny (montowany na masce).
C. Lampa robocza.
D. Tylna lampa zespolona (stop / pozycyjne).
Wybór odpowiedzi związanych z przednią lub tylną lampą zespoloną oraz lampą roboczą wynika z nieznajomości specyfiki zastosowań poszczególnych typów oświetlenia w pojazdach. Przednia lampa zespolona, która zazwyczaj łączy funkcje świateł drogowych, mijania oraz pozycyjnych, często wykorzystuje różne rodzaje żarówek, ale nie jest zazwyczaj projektowana do użycia z halogenami dwuwłókowymi. W tej sytuacji, żarówki stosowane w takich lampach mogą być jednowłókowe lub LED, co nie odpowiada wymaganiom do zastosowania żarówek H4. W przypadku tylnej lampy zespolonej, która obsługuje światła stop oraz pozycyjne, także nie są stosowane dwuwłókowe żarówki halogenowe, ponieważ wymagania dotyczące jasności i specyfiki tych świateł są inne. Lampy robocze, z kolei, są często wyposażone w zupełnie inne źródła światła, takie jak LED czy halogeny jednowłókowe, dostosowane do konkretnych zastosowań roboczych, a nie do standardowych funkcji oświetlenia drogowego. Wybór niewłaściwych lamp do określonych typów żarówek wynika z niepełnego zrozumienia ich przeznaczenia oraz specyfikacji technicznych, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego oświetlenia i bezpieczeństwa na drodze. Dobrze jest pamiętać, że stosowanie odpowiednich żarówek w odpowiednich lampach jest nie tylko kwestią efektywności, ale również zgodności z regulacjami drogowymi oraz standardami bezpieczeństwa.

Pytanie 6

Aby ograniczyć zużycie oleju silnikowego przez zużyty silnik, należy użyć oleju o lepkości

A. 10W40
B. 10W50
C. 10W60
D. 10W30
Decydowanie się na olej o mniejszej lepkości, jak 10W40 czy 10W30, może nie być najlepszym pomysłem dla wyeksploatowanego silnika, bo może on wtedy gorzej smarować i szybciej się zużywać. Oleje o niższej lepkości są dla nowoczesnych silników, które działają w wąskich tolerancjach i potrzebują szybkiego przepływu oleju, zwłaszcza gdy jest zimno. Ale przy starszych silnikach, które mogą mieć trochę luzów, taki olej może być za luźny i to obniża efektywność smarowania. Jeszcze gorzej, oleje jak 10W30 czy 10W40 mogą nie dać rady w wysokich temperaturach, co jest istotne, jak się jeździ na dalekich trasach czy w upale. Wiele osób myśli, że oleje o niższej lepkości są tańsze, ale to nie zawsze idzie w parze z ich zdolnością do ochrony silnika. Niezrozumienie jak to działa może prowadzić do złych wyborów, które mogą na dłuższą metę kosztować więcej, kiedy pojawią się poważne problemy z autem.

Pytanie 7

Zanim przystąpisz do demontażu rozrusznika z traktora w celu naprawy, najpierw powinieneś

A. odłączyć przewody od wyłącznika kompletnego
B. wyczyścić wyłącznik kompletny
C. zdemontować włącznik kompletny
D. odłączyć przewód akumulator-masa
Odłączenie przewodu akumulator-masa to naprawdę ważny krok, zanim zabierzemy się za wyjmowanie rozrusznika. Chodzi tu głównie o bezpieczeństwo, bo to zmniejsza ryzyko porażenia prądem i zwarcia. Przewód akumulator-masa to główne źródło zasilania w ciągniku, więc jak go odłączysz, to cały układ jakby staje się 'martwy'. Z mojego doświadczenia, zawsze przed jakąkolwiek pracą w elektryce lepiej odłączyć zasilanie – to jest taka standardowa zasada w warsztatach. Poza tym, odłączenie przewodu akumulator-masa pomaga uniknąć przypadkowych wyładowań, które mogą zniszczyć delikatne części elektroniczne. Fajnie jest też sprawdzić stan przewodów i złączy przed naprawą, to może pomóc lepiej zrozumieć, co się dzieje z układem rozruchowym. I pamiętaj, żeby zawsze trzymać się dokumentacji technicznej. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.

Pytanie 8

Zniszczenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym prowadzi do nieprawidłowego działania

A. sprężarki powietrza
B. hamulca pneumatycznego przyczep
C. hamulca roboczego ciągnika sterowanego hydraulicznie
D. hamulca pomocniczego ciągnika sterowanego mechanicznie
Uszkodzenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym ma kluczowe znaczenie dla efektywności działania hamulca pneumatycznego przyczep. Regulator ciśnienia odpowiada za utrzymanie stabilnego ciśnienia powietrza w układzie, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hamulców pneumatycznych. W sytuacji, gdy regulator jest uszkodzony, ciśnienie powietrza może być zbyt niskie lub zbyt wysokie, co prowadzi do niewłaściwego działania hamulców, a w konsekwencji do wydłużenia drogi hamowania lub ich całkowitego zablokowania. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której przyczepa jest podpięta do ciągnika. W przypadku uszkodzonego regulatora ciśnienia, hamulce pneumatyczne przyczepy mogą nie zareagować odpowiednio na sygnały z układu hamulcowego ciągnika, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z normami branżowymi, regularne sprawdzanie i konserwacja regulatorów ciśnienia są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności układów hamulcowych w pojazdach ciężarowych i przyczepach. Właściwe utrzymanie tych elementów jest zatem niezbędne dla zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 9

Który z poniższych wałów powinno się użyć do wałowania pola po przeprowadzeniu orki, aby przyspieszyć proces osiadania gleby?

A. Gładki.
B. Campbella.
C. Croskill.
D. Kolczatkę.
Wybór wałów do wałowania gleby po orce wymaga nie tylko znajomości ich typów, ale także ich funkcji i zastosowania w praktyce rolniczej. Wał Croskill, mimo że jest popularnym narzędziem, nie jest optymalny do przyspieszania osiadania gleby. Jego konstrukcja, która opiera się na zastosowaniu ostrych zębów, skupia się głównie na rozdrabnianiu i mieszaniu wierzchniej warstwy gleby, co może prowadzić do nadmiernego rozluźnienia struktury gleby i nieefektywnego osiadania. Takie działanie może powodować, że gleba pozostaje zbyt luźna, co w efekcie może skutkować problemami z przesiąkliwością i retencją wody. Z kolei wał kolczatka, zaprojektowany do tworzenia otworów w glebie, ma na celu poprawę napowietrzenia, co jest korzystne, ale nie wpływa bezpośrednio na przyspieszenie osiadania gleby. Użycie tego typu wału może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak zwiększenie erozji powierzchniowej. Gładki wał, mimo że doskonale sprawdza się w wyrównywaniu powierzchni, nie ma wystarczającej siły do zagęszczania gleby, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście przyspieszania osiadania gleby. W kontekście procesów agrotechnicznych kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z narzędzi oraz ich wpływu na strukturę gleby, aby uniknąć typowych błędów, które mogą prowadzić do osłabienia jakości upraw oraz ich wydajności.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Przy wykonywaniu orki na głębokości 26 cm, jaka powinna być ustawiona głębokość przedpłużka?

A. 5 cm
B. 20 cm
C. 10 cm
D. 2 cm
Złe ustawienie przedpłużka, jak na przykład 5 cm, 2 cm czy 20 cm, może narobić niezłych kłopotów. Ustawienie na 5 cm jest zbyt płytkie dla orki na 26 cm, więc gleba nie będzie dobrze spulchniona. Z kolei 2 cm to już kompletnie nie to, co trzeba, bo to wręcz uniemożliwi wykonanie orki, przez co stracisz na plonach. Nawet 20 cm, chociaż blisko, jest niezalecane, bo przekracza tę jedną trzecią, co może zniszczyć strukturę gleby. Często takie błędy wynikają z braku zrozumienia, jak ważne jest dostosowanie głębokości orki do specyfiki gleby i warunków atmosferycznych. Dobrze jest o tym pamiętać, by prace polowe były bardziej efektywne.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Jaki będzie koszt osuszenia 100 ton zboża o wilgotności 18% do 14% oraz 50 ton zboża z wilgotnością 16% do 14%, jeśli cena wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł?

A. 5 000 zł
B. 8 000 zł
C. 4 000 zł
D. 6 000 zł
Aby obliczyć koszt wysuszenia zboża, należy najpierw określić, o ile procent należy obniżyć wilgotność dla każdej partii zboża. W przypadku 100 ton zboża o wilgotności 18% trzeba obniżyć wilgotność do 14%, co daje wymaganą redukcję o 4%. Dla 50 ton zboża o wilgotności 16% również trzeba obniżyć wilgotność do 14%, co oznacza redukcję o 2%. Koszt wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł, co jest standardem w branży, ze względu na koszty operacyjne i zużycie energii. Zatem dla 100 ton, koszt obniżenia wilgotności o 4% wynosi 100 ton * 4% * 10 zł = 4 000 zł. Dla 50 ton koszt obniżenia wilgotności o 2% wynosi 50 ton * 2% * 10 zł = 1 000 zł. Całkowity koszt wysuszenia obu partii zboża to 4 000 zł + 1 000 zł = 5 000 zł. Taki sposób obliczeń oparty jest na standardowych praktykach w branży rolniczej, co pozwala na efektywne zarządzanie kosztami produkcji oraz optymalizację procesów technologicznych. Ponadto, znajomość kosztów związanych z usuwaniem wilgoci jest kluczowa dla planowania finansowego gospodarstw rolnych.

Pytanie 15

Jednym z kroków przed pomiarem szczelności komory spalania w silniku Diesla jest

A. opróżnienie misy olejowej
B. dokręcenie głowicy silnika
C. wyjęcie wszystkich wtryskiwaczy
D. zwiększenie luzów zaworowych
Wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy przed pomiarem szczelności komory spalania w silniku Diesla jest kluczowym krokiem, który umożliwia uzyskanie dokładnych wyników. Wtryskiwacze są odpowiedzialne za wprowadzanie paliwa do komory spalania, a ich obecność może zafałszować wyniki pomiarów ciśnienia i szczelności. W przypadku pomiaru, należy zapewnić, że do komory nie dostaje się żadne paliwo, co pozwala na ocenę jedynie szczelności samej komory. Przykładem zastosowania tego podejścia jest procedura diagnostyczna silników używanych w pojazdach ciężarowych, gdzie dokładność pomiaru jest kluczowa dla oceny stanu silnika. W branży inżynierii mechanicznej oraz motoryzacyjnej stosuje się również standardy, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na dokładność pomiarów i odpowiednie przygotowanie przed ich wykonaniem, co potwierdza znaczenie wymontowania wtryskiwaczy. Wiedza ta jest niezbędna dla wszystkich serwisów zajmujących się naprawą i diagnostyką silników Diesla.

Pytanie 16

Podczas łączenia ciągnika z maszyną konieczne było użycie wału przegubowego, który nie jest dedykowanym wałem dla tej maszyny. Który z wymienionych parametrów wału przegubowego powinno się zweryfikować przed połączeniem urządzeń?

A. Dokładność pasowania wielowypustu wału oraz wału napędowego maszyny
B. Łatwość rozciągania się wału przy zmieniającym się położeniu maszyny
C. Minimalną długość wału w pozycji roboczej
D. Minimalną długość zazębienia się elementów wału w pozycji roboczej
Sprawdzanie minimalnej długości wału w położeniu roboczym jest istotne, jednak nie wystarczające dla zapewnienia prawidłowego działania wału przegubowego. Ta długość ma znaczenie, ponieważ pozwala na optymalne rozmieszczenie sił działających na wał, ale sama w sobie nie rozwiązuje wszystkich problemów związanych z połączeniem wału z maszyną. W odpowiedziach, które nie zostały przez Ciebie wybrane, brakowało kluczowego elementu, jakim jest długość zazębienia. Nieprawidłowe ustawienie tej długości może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak zbyt luźne połączenie, co może skutkować awarią lub uszkodzeniem sprzętu. Dodatkowo, dokładność pasowania wielowypustu jest również istotna, jednak jej znaczenie w kontekście łączenia wałów przegubowych nie jest tak kluczowe jak długość zazębienia. Wielowypust wału i wału napędowego maszyny musi być dobrze dopasowany, ale to zazębienie zapewnia, że wał nie wypadnie podczas pracy. Łatwość rozsuwania się wału przy zmiennym położeniu maszyny to także ważny aspekt, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo i efektywność pracy. Użytkownicy często koncentrują się na wybranych parametrach, nie biorąc pod uwagę, że najważniejsze może być to, co wydaje się drugorzędne. Dlatego kluczowe jest, aby przy łączeniu maszyn zawsze zwracać szczególną uwagę na minimalną długość zazębienia się elementów wału w położeniu roboczym, co zapewni optymalną współpracę i bezpieczeństwo podczas pracy.

Pytanie 17

Jakie opony o rozmiarze są najbardziej odpowiednie do ciężkich prac na terenach podmokłych dla tylnej osi ciągnika z obręczą o średnicy 28 cali?

A. 300/70-26
B. 420/70 R28
C. 315/80-22.5
D. 320/85 R28
Odpowiedź 420/70 R28 jest poprawna, ponieważ te opony charakteryzują się odpowiednim balansem szerokości, profilu i średnicy, co czyni je idealnymi do pracy na użytkach podmokłych. Opona o szerokości 420 mm i profilu 70% zapewnia lepszą nośność i stabilność, co jest kluczowe przy wykonywaniu ciężkich prac w trudnych warunkach. Opony te mają większą powierzchnię styku z podłożem, co redukuje ryzyko zapadania się w błocie oraz zapewnia lepszą przyczepność. W praktyce, stosowanie takich opon w ciągnikach rolniczych pozwala na efektywniejsze wykonywanie zadań, takich jak orka czy transport, nawet na terenach o wysokiej wilgotności. Warto także zauważyć, że zgodnie z normami branżowymi, opony powinny być dobierane w zależności od typu wykonywanych prac i specyfiki terenu, co podkreśla znaczenie przemyślanej selekcji opon w kontekście wydajności i bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 18

Pług do podorywki w uprawach pożniwnych można zastąpić

A. wałem pierścieniowym
B. wałem kolczastym
C. broną talerzową
D. broną zębata
Brana talerzowa to naprawdę świetne narzędzie, które sprawdza się w uprawach pożniwnych, zwłaszcza zamiast pługa podorywkowego. Jej konstrukcja pozwala na skuteczne mieszanie resztek roślinnych z glebą, co fajnie poprawia jej strukturę i żyzność. Na przykład, gdy uprawiasz zboża, brona talerzowa szybko niszczy chwasty i dobrze napowietrza glebę. To b. ważne, żeby uzyskać wyższe plony. Talerze w tej bronie działają trochę jak noże – tną i rozdrabniają, więc są super w trudnych warunkach, np. na gliniastych glebach. Jak stosujesz brony talerzowej zgodnie z tym, co mówią agronomowie i normy, to w sumie poprawiasz jakość upraw. A przy okazji, możesz mniej używać herbicydów, co jest teraz na czasie, bo wszyscy mówią o zrównoważonym rolnictwie.

Pytanie 19

Na którym biegu powinien pracować ciągnik współpracujący z siewnikiem o szerokości 3 m, aby agregat uzyskał wydajność teoretyczną 3 ha/godzinę?

Tabela: Prędkości jazdy ciągnika na poszczególnych biegach
Nr. bieguIIIIIIVV
Prędkość [km/godz.]7101525

A. III
B. II
C. IV
D. V
Aby osiągnąć teoretyczną wydajność 3 ha/godzinę przy pracy z siewnikiem o szerokości 3 m, ciągnik musi poruszać się z prędkością 10 km/h. To z kolei jest zgodne z danymi technicznymi dla biegu III, gdzie ta prędkość jest osiągana przy optymalnych obrotach silnika. Użycie odpowiedniego biegu jest kluczowe, aby zachować efektywność paliwową i nie przeciążać silnika. W praktyce, ciągnik pracujący na biegu III przy takiej prędkości zapewnia stabilną i płynną pracę siewnika, minimalizując ryzyko zatorów czy nierównomiernego wysiewu. Warto również zauważyć, że optymalizacja prędkości i biegu jest zgodna z zaleceniami producentów maszyn rolniczych, co przekłada się na długowieczność sprzętu oraz oszczędności w kosztach eksploatacji. Dodatkowo, utrzymanie stałej prędkości roboczej przy odpowiednim biegu pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów w uprawach, co jest istotne w kontekście nowoczesnego rolnictwa.

Pytanie 20

Jednym z powodów, dla których silnik spalinowy może nie osiągać maksymalnej mocy, jest

A. zbyt wysoki lub zbyt niski poziom oleju w silniku
B. niedostateczny poziom paliwa w zbiorniku
C. znaczne zanieczyszczenie filtra powietrza
D. ślizganie się paska napędu alternatora
Duże zanieczyszczenie filtra powietrza jest istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika spalinowego. Filtr powietrza ma za zadanie oczyszczenie powietrza dostarczanego do silnika, aby zminimalizować zanieczyszczenia, które mogą negatywnie wpłynąć na proces spalania. Gdy filtr jest zanieczyszczony, ogranicza przepływ powietrza, co prowadzi do niewłaściwego stosunku powietrza do paliwa. W efekcie silnik nie osiąga optymalnej mocy, co można zaobserwować poprzez spadek wydajności oraz zwiększone zużycie paliwa. W praktyce, regularna wymiana filtra powietrza jest zalecana co 15 000 - 30 000 km, w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie dobrego stanu filtra powietrza dla zachowania sprawności silnika. Prawidłowy dobór oraz konserwacja filtrów powietrznych przyczyniają się do dłuższej żywotności silnika oraz zmniejszenia emisji spalin.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Do jakich prac najlepiej nadaje się nośnik narzędzi?

A. ciężkich prac uprawowych
B. współpracy z maszynami przyczepianymi
C. prac w międzyrzędziach
D. prac transportowych
Wybór odpowiedzi dotyczący prac transportowych, współpracy z maszynami przyczepianymi czy ciężkich prac uprawowych jest błędny i wynika z nieporozumienia w zakresie funkcji nośnika narzędzi. Prace transportowe wymagają odmiennych pojazdów, które są zaprojektowane do przewożenia ciężkich ładunków na dłuższe dystanse. Takie maszyny, jak ciągniki lub specjalistyczne przyczepy, są zbudowane z myślą o dużych obciążeniach, co nie ma zastosowania w kontekście precyzyjnych prac w międzyrzędziach. Podobnie, współpraca z maszynami przyczepianymi odnosi się do narzędzi, które są przystosowane do pełnienia innych ról, na przykład do orki lub siewu, które nie uwzględniają delikatności pracy w bliskim sąsiedztwie roślin. Ponadto, ciężkie prace uprawowe wymagają sprzętu, który jest skonstruowany do intensywnego użytkowania w trudnych warunkach glebowych, co nie jest spójne z koncepcją nośnika narzędzi. Takie pomyłki mogą wynikać z braku zrozumienia różnorodności dostępnych maszyn rolniczych oraz ich specyfiki w kontekście różnych zastosowań. Kluczowe jest, by zrozumieć, że różne maszyny pełnią różne funkcje, a dobór odpowiedniego sprzętu do konkretnego zadania jest niezbędny dla efektywności działań w rolnictwie.

Pytanie 24

Obecność plam olejowych w zbiorniku z płynem chłodzącym ciągnika rolniczego sugeruje

A. niewłaściwe ustawienie luzów zaworowych
B. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
C. usterkę pompy wodnej
D. nieprawidłowe działanie układu wtryskowego
Pojawienie się plam oleju w zbiorniku cieczy chłodzącej ciągnika rolniczego jest bezpośrednim sygnałem uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Uszczelka ta oddziela komorę spalania od obiegu chłodzenia, a jej uszkodzenie może prowadzić do mieszania się oleju silnikowego z płynem chłodzącym. Praktycznym przykładem tego zjawiska może być sytuacja, gdy ciągnik pracuje w trudnych warunkach, co może zwiększyć ciśnienie i temperaturę w silniku, prowadząc do uszkodzenia uszczelki. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan uszczelki oraz wykonywać profilaktyczne kontrole, co jest zgodne z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego, aby uniknąć poważniejszych awarii. Dobre praktyki obejmują również wymianę płynów eksploatacyjnych zgodnie z harmonogramem, co może pomóc w zminimalizowaniu ryzyka uszkodzeń. W przypadku wykrycia plam oleju w cieczy chłodzącej, niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy silnika oraz wymiana uszczelki, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń mechanicznych.

Pytanie 25

Jaką kwotę powinno się ustalić na godzinę pracy kombajnu zbożowego, biorąc pod uwagę 30% zysk, przy takich założeniach:
– roczne obciążenie kombajnu – 200 ha,
– całkowite roczne koszty operacyjne – 50 tys. zł,
– efektywność kombajnu – 1 ha/godz.

A. 325 zł
B. 350 zł
C. 275 zł
D. 300 zł
Aby wycenić godzinę pracy kombajnu zbożowego, należy najpierw obliczyć całkowite roczne koszty eksploatacji w przeliczeniu na godzinę. Znając roczne obciążenie kombajnu wynoszące 200 ha oraz wydajność na poziomie 1 ha/godz, możemy stwierdzić, że kombajn pracuje przez 200 godzin rocznie. Całkowite roczne koszty eksploatacji wynoszą 50 000 zł, co oznacza, że koszt jednej godziny pracy wynosi 50 000 zł / 200 godz. = 250 zł. Następnie, aby uwzględnić zamierzony zysk w wysokości 30%, należy obliczyć 30% z 250 zł, co daje 75 zł. Dodając te dwie wartości, uzyskujemy 250 zł + 75 zł = 325 zł. Taka kalkulacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, gdzie uwzględnienie zarówno kosztów, jak i zysku jest kluczowe dla zapewnienia rentowności działania maszyn. Przykład ten pokazuje, jak istotne jest poprawne wyliczenie kosztów eksploatacji oraz zysku, co ma realny wpływ na podejmowane decyzje w gospodarstwach rolnych, a także na ustalanie cen usług rolniczych.

Pytanie 26

Ta śma nośna oraz rolki stanowią kluczowe elementy przenośnika

A. ślizgowego
B. bezcięgnowego
C. cięgnowego
D. wstrząsowego
Pomimo że w systemach transportowych można spotkać różne mechanizmy, odpowiedzi takie jak "wstrząsowy", "bezcięgnowy" czy "ślizgowy" są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają one specyfiki przenośników cięgnowych. Przenośniki wstrząsowe są stosowane głównie do transportu luźnych materiałów, ale ich konstrukcja nie opiera się na śmie nośnej i rolkach w takiej formie jak w przenośnikach cięgnowych. W przypadku przenośników bezcięgnowych, które bazują na systemach magnetycznych lub pneumatycznych, również brak jest klasycznej kombinacji śmie nośnej i rolek, co wyklucza tę odpowiedź. Przenośniki ślizgowe, które operują na zasadzie ślizgania ładunku po powierzchni, także nie wymagają stosowania śmie nośnej w jej tradycyjnym rozumieniu. Wybór niewłaściwego typu przenośnika może prowadzić do nieefektywnego transportu, zwiększonego zużycia energii oraz skrócenia żywotności elementów systemu. Zrozumienie różnic między tymi typami przenośników jest kluczowe dla efektywnego projektowania i zarządzania procesami transportowymi w różnych branżach, co wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również praktycznego doświadczenia w doborze odpowiednich rozwiązań.

Pytanie 27

Do smarowania łożysk w pompie wodnej silnika C-330 należy użyć smaru

A. ŁT-43
B. STP
C. grafitowego
D. silikonowego
Smar ŁT-43 jest odpowiednim wyborem do smarowania łożyska pompy wodnej silnika ciągnika C-330 ze względu na swoje właściwości lepkościowe oraz zdolność do pracy w podwyższonych temperaturach. Współczesne smary, takie jak ŁT-43, są projektowane z myślą o zastosowaniach w rolnictwie, gdzie występują zmienne obciążenia i warunki pracy. Smar ten charakteryzuje się dobrą adhezją do metalu oraz odpornością na wypłukiwanie przez wodę, co jest kluczowe w kontekście pracy pompy wodnej. Przykładem zastosowania ŁT-43 jest smarowanie łożysk w różnych maszynach rolniczych, co zapewnia ich długą żywotność i niezawodność działania. Dobre praktyki w zakresie serwisowania tych komponentów zalecają regularną kontrolę stanu smarów, aby utrzymać odpowiedni poziom ochrony przed zużyciem. Wybór właściwego smaru, takiego jak ŁT-43, jest zatem kluczowy dla efektywności układu hydraulicznego w ciągnikach.

Pytanie 28

Korzystając z cennika usług rolniczych, oblicz koszt zbioru i owinięcia folią 80 bel sianokiszonki, jeżeli agregat z prasą w ciągu godziny zbiera 20 bel, a cena zużytej folii to 500 zł.

Cennik usług rolniczych
UsługaSprzętCenaUwagi
Owijanie belCiągnik + owijarka8-12 zł/ szt.Bez folii
Zbiór sianokiszonkiCiągnik + prasa150 zł/hSiatka w cenie

A. 2 200 zł
B. 1 550 zł
C. 1 700 zł
D. 1 900 zł
Poprawna odpowiedź to 1 900 zł, ponieważ całkowity koszt zbioru i owinięcia folią 80 bel sianokiszonki obejmuje kilka kluczowych elementów. Po pierwsze, z cennika usług rolniczych ustalamy koszt zbioru, który wynika z liczby bel zbieranych przez agregat z prasą w ciągu godziny. Jeśli maszyna zbiera 20 bel na godzinę, to na zebranie 80 bel potrzebujesz 4 godzin pracy. Jeżeli za każdą godzinę usługi płacisz określoną kwotę, musisz ją pomnożyć przez liczbę godzin. Następnie, koszt dodatkowego owinięcia folią wynika z materiału zużytego na owinięcie, co również powinno być ujęte w obliczeniach. Koszt folii, który wynosi 500 zł, również wlicza się w całkowity koszt. Łącząc te wszystkie elementy, uzyskujemy całkowity koszt 1 900 zł, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania kosztami produkcji w rolnictwie.

Pytanie 29

Ile wyniesie koszt osuszenia 30 ton kukurydzy o wilgotności 30% do 15%, jeśli cena usługi to 10 zł za osuszenie 1 tony o 1% wilgotności?

A. 9 000 zł
B. 4 500 zł
C. 3 000 zł
D. 6 500 zł
Aby obliczyć koszt wysuszenia 30 ton kukurydzy z wilgotności 30% do 15%, musimy najpierw zrozumieć, ile procent wilgotności będziemy musieli usunąć. Różnica między 30% a 15% wynosi 15%. Oznacza to, że musimy usunąć 15% wilgotności z każdej tony kukurydzy. W przypadku 30 ton, całkowita ilość wilgotności do usunięcia wynosi 30 ton * 15% = 4,5 tony. Koszt wysuszenia 1 tony o 1% wilgotności wynosi 10 zł, więc koszt wysuszenia 4,5 ton wilgotności wyniesie 4,5 tony * 10 zł = 45 zł. Tak więc, łączny koszt wysuszenia 30 ton kukurydzy do 15% wilgotności wyniesie 4 500 zł. To podejście jest zgodne z praktykami stosowanymi w branży rolniczej, gdzie precyzyjne obliczenia kosztów operacyjnych są kluczowe dla efektywności finansowej produkcji. Warto także zauważyć, że odpowiednie zarządzanie wilgotnością ziarna jest kluczowe dla zapewnienia jego jakości i długotrwałego przechowywania.

Pytanie 30

Aby uzyskać optymalne warunki spalania paliwa w silniku diesla, powinno się używać oleju napędowego o wartości liczby cetanowej w granicach

A. 20
B. 10
C. 50
D. 100
Oleje napędowe stosowane w silnikach wysokoprężnych charakteryzują się różnymi parametrami, z których liczba cetanowa jest jednym z najważniejszych. Liczba cetanowa to miara jakości paliwa, która opisuje łatwość, z jaką paliwo zapala się w silniku. Optymalna liczba cetanowa dla oleju napędowego wynosi około 50, co zapewnia efektywne i stabilne spalanie. Właściwy dobór paliwa o tej liczbie cetanowej minimalizuje ryzyko dymienia, hałasu oraz niepełnego spalania, co przekłada się na lepszą wydajność silnika i mniejsze emisje zanieczyszczeń. W praktyce, stosowanie paliwa o liczbie cetanowej poniżej 50 może prowadzić do problemów z uruchamianiem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach. Warto również zauważyć, że niektóre normy branżowe, takie jak EN 590, wskazują na wymogi dotyczące liczby cetanowej, co czyni ją kluczowym parametrem w doborze odpowiedniego paliwa w zastosowaniach motoryzacyjnych oraz przemysłowych.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

W oparciu o dane zawarte w tabeli oblicz łączny koszt naprawy dwubębnowej kosiarki rotacyjnej polegający na wymianie wszystkich nożyków razem z trzymakami oraz trzech tulejek dystansowych. Wartość robocizny brutto to 50 zł.

Lp.Nazwa częściCena brutto [zł]
1Nożyk kosiarki 1)3,00
2Trzymak noża kosiarki7,00
3Tuleja dystansowa5,00
Uwaga: 1) – 6 sztuk w maszynie

A. 75 zł
B. 140 zł
C. 95 zł
D. 125 zł
Wybór niewłaściwych odpowiedzi wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad kalkulacji kosztów naprawy. Koszt 75 zł jest zbyt niski, ponieważ nie uwzględnia pełnego zakresu wymiany części oraz robocizny, co sugeruje, że osoba udzielająca tej odpowiedzi mogła pominąć istotne elementy w oszacowaniu. W przypadku odpowiedzi 95 zł również brakuje pełnego obrazu kosztów, ponieważ nie uwzględnia ona całkowitej wartości robocizny w kontekście wymiany elementów. Odpowiedź 140 zł z kolei może świadczyć o niepoprawnym dodaniu kosztów, co sugeruje, że osoba mogła niepoprawnie zinterpretować wartości zawarte w tabeli lub pomylić się w obliczeniach. W kontekście napraw, niezwykle istotne jest uwzględnienie wszystkich składników kosztów, aby uniknąć nieporozumień oraz błędnych kalkulacji. Zrozumienie, jakie elementy kosztów są niezbędne do uwzględnienia w procesie wyceny usług, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w każdej działalności serwisowej. Umożliwia to nie tylko precyzyjne oszacowanie kosztów, ale także budowanie zaufania w relacjach z klientami poprzez przejrzystość i rzetelność wyceny usług.

Pytanie 33

Jakie ciśnienie powinno być w powietrzniku pompy membranowej opryskiwacza, gdy ciśnienie robocze wynosi 0,6 MPa?

A. 0,1 MPa
B. 0,7 MPa
C. 0,9 MPa
D. 0,4 MPa
Poprawna odpowiedź to 0,4 MPa, co jest zgodne z zasadami pracy pomp przeponowych w opryskiwaczach. W przypadku ciśnienia roboczego wynoszącego 0,6 MPa, odpowiednie ciśnienie w powietrzniku powinno być dostosowane w taki sposób, aby zapewnić efektywne działanie systemu oraz optymalne rozprowadzenie cieczy. W praktyce, ciśnienie w powietrzniku jest często ustawiane na poziomie około 0,4 MPa, co pozwala na utrzymanie stabilności ciśnienia roboczego i zapobiega zjawisku nadmiernego ciśnienia, które mogłoby uszkodzić sprzęt lub prowadzić do nieskutecznego oprysku. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie ciśnienia w powietrzniku oraz jego dostosowywanie w zależności od warunków pracy i rodzaju stosowanej cieczy. Właściwe ustawienie ciśnienia sprzyja również efektywnemu rozpyleniu oraz minimalizuje ryzyko strat materiałowych, co jest kluczowe w kontekście efektywności kosztowej i ochrony środowiska.

Pytanie 34

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
B. Uszkodzenie głowicy.
C. Zużycie pierścieni tłokowych.
D. Błędna regulacja luzów zaworowych.
Zużycie pierścieni tłokowych jest przyczyną wydostawania się spalin z otworu miarki oleju, ponieważ pierścienie tłokowe odpowiadają za uszczelnienie komory spalania, zapobiegając przedostawaniu się gazów spalinowych do miski olejowej. W miarę zużywania się pierścieni, ich zdolność do utrzymywania ciśnienia wewnętrznego maleje, co prowadzi do nieszczelności. W praktyce może to skutkować nie tylko wydostawaniem się spalin przez otwór miarki oleju, ale także zmniejszeniem mocy silnika, zwiększonym zużyciem oleju oraz pogorszeniem wydajności paliwowej. W takich sytuacjach zaleca się przeprowadzenie pomiarów kompresji oraz analizy oleju silnikowego, aby ocenić stan pierścieni. Standardowe praktyki w diagnostyce silników wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany zużytych komponentów, aby zapewnić długotrwałą niezawodność jednostki napędowej. W przypadku stwierdzenia zużycia pierścieni tłokowych najczęściej zaleca się ich wymianę, co wiąże się z demontażem głowicy cylindrów i tłoków, a także zastosowaniem nowych, wysokiej jakości pierścieni zgodnych z normami producenta.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Jakie będą łączne koszty brutto naprawy zespołu tnącego kombajnu zbożowego, obejmującej wymianę pięciu palców podwójnych, pięciu przycisków oraz dziesięciu nożyków? Całkowity koszt śrub i nitów wynosi 20 zł netto, a robocizna to 100 zł brutto. VAT na części zamienne wynosi 23%.

Lp.Nazwa częściCena netto [zł]
1Palec podwójny20,00
2Przycisk10,00
3Nożyk5,00

A. 370,60 zł
B. 336,00 zł
C. 320,00 zł
D. 395,60 zł
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych nieporozumień dotyczących obliczeń kosztów naprawy. Niektóre osoby mogą nie uwzględniać poprawnie VAT na części zamienne, co prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów. Warto zauważyć, że w przypadku wymiany części, każda pozycja kosztowa powinna być dokładnie przeliczona, aby uniknąć błędnych wniosków. Dodatkowo, pomijanie kosztu robocizny lub jego nieprawidłowe obliczenie może również skutkować wyższymi wartościami, niż w rzeczywistości. Wśród błędnych podejść można również spotkać błędy związane z zaokrąglaniem kwot lub nieprawidłowym sumowaniem kosztów części i robocizny. Każda z tych pomyłek może prowadzić do znacznych różnic w końcowej wartości kosztów naprawy. Kluczowe w obliczeniach jest zrozumienie, że wszystkie koszty muszą być uwzględnione, w przeciwnym razie można uzyskać mylący obraz finansowy związany z naprawami. Warto przy tym korzystać z systemów zarządzania kosztami, które automatyzują obliczenia i pomagają w unikaniu typowych błędów w procesie kalkulacji.

Pytanie 37

W prasach tłokowych o wysokim współczynniku zgniotu regulacja tego współczynnika odbywa się przez modyfikację

A. długości beli
B. skoku tłoka
C. przekroju wylotu komory prasowania
D. liczby obrotów wału napędzającego tłok
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do nieporozumień dotyczących mechaniki pras tłokowych. Zmiana długości beli nie wpływa w sposób bezpośredni na stopień zgniotu, ponieważ długość beli jest związana z objętością materiału, ale nie determinującym czynnikiem procesu prasowania. W praktyce, ilość materiału w komorze prasowania jest kontrolowana przez inne mechanizmy, takie jak systemy dozujące. Skok tłoka, mimo że ma znaczenie w kontekście ogólnej wydajności maszyny, również nie jest bezpośrednio związany z regulacją stopnia zgniotu, lecz z samym procesem przemieszczania materiału. Z kolei liczba obrotów wału napędzającego tłok odnosi się głównie do prędkości pracy urządzenia. Zwiększanie prędkości może prowadzić do szybszego procesu, ale niekoniecznie do odpowiedniego stopnia zgniotu, który zależy od ciśnienia w komorze prasowania. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie zależności między szybkością a jakością procesu prasowania. Aby skutecznie regulować stopień zgniotu, konieczne jest skoncentrowanie się na parametrach związanych z ciśnieniem i przepływem materiału, co jest zgodne z zasadami inżynierii procesowej.

Pytanie 38

W celu zabezpieczenia odkrytych elementów roboczych, takich jak tłoczyska siłowników, przed rozpoczęciem postoju sezonowego, należy je

A. posmarować przepalonym olejem silnikowym
B. pokryć smarem konserwacyjnym
C. pokryć farbą lub lakierem
D. osłonić folią samoprzylepną
Zabezpieczanie tłoczysk smarem konserwacyjnym to naprawdę dobry pomysł. Dzięki temu można ochronić je przed szkodliwym wpływem pogody i korozją w czasie, gdy nie są używane. Smar tworzy na powierzchni taką fajną warstwę, która pomaga uniknąć utleniania metalu oraz gromadzenia się brudu. W praktyce, jak nałożysz odpowiednią ilość smaru na tłoczysko, to mechanizm ma większą szansę na przetrwanie wszelkich niekorzystnych warunków, jak wilgoć czy zmiany temperatury. Warto dodać, że korzystanie ze smarów jest zgodne z normami branżowymi, które mówią o tym, by stosować środki smarne, żeby przedłużyć żywotność różnych podzespołów w maszynach. Na przykład, wiele firm używa smarów na bazie litowej, które świetnie się trzymają i są odporne na różne trudne warunki, więc to bardzo dobry wybór na zabezpieczenie tłoczysk podczas dłuższego postoju.

Pytanie 39

Jakie będą roczne wydatki związane z wymianą oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeśli ciągnik pracuje 800 godzin w roku, a olej jest zmieniany co 250 godzin? Pojemność misy olejowej wynosi 10 litrów. Koszt litra oleju to 10 zł, a filtr oleju kosztuje 20 zł?

A. 360 zł
B. 340 zł
C. 320 zł
D. 300 zł
Żeby policzyć, ile rocznie wydamy na wymianę oleju w silniku ciągnika, musimy na początku sprawdzić, jak często ten olej wymieniamy. Jeśli ciągnik pracuje przez 800 godzin w roku i wymieniamy olej co 250 godzin, to wychodzi nam, że zrobimy to 3,2 razy w roku. Ale nie możemy robić częściowych wymian, więc zaokrąglamy do 3 pełnych wymian. Każda wymiana wymaga 10 litrów oleju, a przy cenie 10 zł za litr daje nam 100 zł za olej. Do tego dochodzi jeszcze filtr oleju, kosztujący 20 zł. Więc za każdą wymianę zapłacimy 120 zł. Mnożymy to przez 3 wymiany i mamy 360 zł rocznie na olej. Takie obliczenia są super przydatne, bo pomagają w planowaniu budżetu na maszyny rolnicze czy w optymalizacji harmonogramów konserwacji, co jest mega ważne dla efektywności gospodarstw rolnych.

Pytanie 40

Aby ułatwić zamontowanie sworznia tłokowego w tłoku, należy

A. schłodzić tłok oraz sworzeń tłokowy
B. podgrzać tłok
C. podgrzać tłok oraz sworzeń tłokowy
D. schłodzić tłok
Ogrzewanie tłoka przed montażem sworznia tłokowego jest praktyką szeroko stosowaną w przemyśle mechanicznym. Zjawisko to wynika z rozszerzalności cieplnej materiałów, co oznacza, że pod wpływem temperatury metal tłoka ulega zwiększeniu objętości, co ułatwia wprowadzenie sworznia. Przykładowo, w silnikach spalinowych, gdzie precyzyjne dopasowanie elementów jest kluczowe, stosuje się podgrzewanie tłoków w piecach indukcyjnych lub przy użyciu opalarek. Taka metoda nie tylko przyspiesza proces montażu, ale również minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych spowodowanych nadmiernym wciskaniem zimnych elementów. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak ISO 9001, zapewnienie odpowiednich warunków montażu wpływa na jakość końcowego produktu. Dlatego, stosując tę metodę, inżynierowie mogą znacząco zwiększyć efektywność procesu produkcyjnego oraz trwałość gotowych jednostek napędowych.