Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 20:20
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 20:25

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 10101
B. 11101
C. 11001
D. 10001
W analizie błędnych odpowiedzi, pierwsza niepoprawna odpowiedź 11001 wynika z błędu w dodawaniu ostatniej kolumny. Osoba, która udzieliła tej odpowiedzi, mogła popełnić pomyłkę, nie uwzględniając przeniesienia z drugiej kolumny. W systemie binarnym nie można uzyskać wyniku 11001, ponieważ suma 0 + 1 w ostatnich kolumnach prowadzi do przeniesienia, a nie do dodania wartości. Druga propozycja, 10101, może być efektem pomylenia wartości i przeniesień w trakcie dodawania. Wartości w odpowiednich kolumnach są zinterpretowane niepoprawnie. Tutaj również brakuje uwzględnienia przeniesienia, co prowadzi do wyniku, który nie odzwierciedla rzeczywistego sumowania w systemie binarnym. Ostatnia niepoprawna odpowiedź, 11101, zawiera błąd związany z dodawaniem wartości bez przeniesienia. Sumowanie 1 + 1 w drugiej kolumnie prowadzi do 0 z przeniesieniem, co zostało pominięte. W każdej z tych odpowiedzi występuje zrozumienie błędów w arytmetyce binarnej, które są fundamentalne dla prawidłowego obliczania w systemach cyfrowych.

Pytanie 2

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wypisanie elementów
B. Wyszukiwanie binarne
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie szybkie
Sortowanie bąbelkowe, znane również jako bubble sort, to prosty algorytm sortowania, który działa na zasadzie wielokrotnego przechodzenia przez tablicę i porównywania sąsiadujących ze sobą elementów. Algorytm ten ma złożoność obliczeniową O(n^2), co oznacza, że w najgorszym przypadku liczba operacji porównania wzrasta kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów w tablicy. Przykładowo, dla tablicy o 5 elementach algorytm może wykonać do 10 porównań. W praktyce sortowanie bąbelkowe jest rzadko stosowane w dużych zbiorach danych ze względu na swoją niską efektywność, jednak jest to dobry przykład do nauki podstaw algorytmów sortujących. Standardy algorytmów sortujących, takie jak te zawarte w podręcznikach algorytmiki, często używają sortowania bąbelkowego jako przykładu do omówienia prostych koncepcji związanych z sortowaniem. Warto zauważyć, że chociaż algorytm ten jest prosty do zrozumienia, jego złożoność czasowa sprawia, że nie jest on praktyczny do stosowania w produkcyjnych rozwiązaniach, gdyż bardziej optymalne algorytmy, jak sortowanie szybkie czy sortowanie przez scalanie, osiągają złożoność O(n log n).

Pytanie 3

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu

Ilustracja do pytania
A. RatingBar
B. Spinner
C. SeekBar
D. Switch
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 4

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Bezpieczeństwa
B. Wydajnościowe
C. Interfejsu
D. Jednostkowe
Testy jednostkowe, choć niezwykle ważne, koncentrują się na weryfikacji małych fragmentów kodu, zwykle pojedynczych funkcji lub metod. Mają one na celu upewnienie się, że każdy komponent działa zgodnie z oczekiwaniami. W kontekście pytania, które odnosi się do mierzenia czasu logowania i wydajności pod obciążeniem, testy jednostkowe nie są odpowiednie, ponieważ nie sprawdzają, jak system radzi sobie z różnym obciążeniem. Testy interfejsu koncentrują się na sprawdzaniu, czy użytkownik może wchodzić w interakcje z systemem w sposób intuicyjny i bezbłędny. Nie dotyczą jednak aspektów wydajnościowych, takich jak czas renderowania czy czas logowania przy dużym obciążeniu. Z kolei testy bezpieczeństwa są niezbędne do identyfikacji luk w systemie, które mogłyby być wykorzystane przez atakujących. Skupiają się na takich aspektach jak kontrola dostępu, ochrona danych i odporność na ataki typu DDoS. W pytaniu jednak nie ma odniesienia do kwestii bezpieczeństwa, takich jak czy system jest odporny na eskalację uprawnień czy ataki typu SQL Injection. Często błędnie myśli się, że wystarczy sprawdzić podstawowe funkcje aplikacji, ignorując, jak zachowuje się ona pod obciążeniem, co jest krytycznym aspektem jej rzeczywistej użyteczności w środowisku produkcyjnym. Aby zapewnić pełną jakość aplikacji, konieczne jest przeprowadzanie wszystkich typów testów odpowiednio do ich celu, ale w kontekście pytania tylko testy wydajnościowe bezpośrednio odnoszą się do przedstawionych zagadnień związanych z czasem odpowiedzi i obciążeniem systemowym.

Pytanie 5

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. tylko napisu BTN_1
B. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
C. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
D. liczby kliknięć przycisku
Kod w bibliotece React.js i Angular wyświetla liczbę kliknięć przycisku. Każde kliknięcie zwiększa wartość licznika, co jest standardowym przypadkiem użycia w interaktywnych aplikacjach webowych.

Pytanie 6

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
B. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
C. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie
D. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
Radio-buttony są grupowane za pomocą 'fieldset' lub innych elementów, ale nie 'radio-group', co jest błędnym terminem. Właściwość 'value' odnosi się do wartości logicznej, a nie tekstu etykiety. Etykieta (label) może być umieszczona po obu stronach przycisku, a nie wyłącznie po jednej.

Pytanie 7

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm generowania liczb losowych
B. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
C. Algorytm wyszukiwania binarnego
D. Algorytm sortowania bąbelkowego
Sortowanie bąbelkowe to algorytm iteracyjny i nie ma naturalnej wersji rekurencyjnej, ponieważ jego działanie opiera się na powtarzających się pętlach. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych nie korzysta z rekurencji – jest to proces przypisywania wartości do odpowiednich kluczy, który realizowany jest w sposób iteracyjny. Algorytm generowania liczb losowych nie wymaga rekurencji ani iteracji – jest to operacja oparta na wywołaniu odpowiednich funkcji w zależności od użytej biblioteki i języka programowania.

Pytanie 8

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 4
B. Kod 3
C. Kod 1
D. Kod 2
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 9

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
B. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
C. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
D. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 10

Jaki model zarządzania projektami przewiduje, że wszystkie etapy są realizowane jeden po drugim, bez możliwości wrócenia do wcześniejszych faz?

A. Metodyki zwinne (Agile)
B. Model spiralny
C. Model kaskadowy (waterfall)
D. Model przyrostowy
Model spiralny pozwala na wielokrotne przechodzenie przez różne fazy projektu, co daje większą elastyczność. Model przyrostowy umożliwia realizację projektu w etapach, co pozwala na dostarczanie częściowych wersji produktu. Metodyki zwinne (Agile) opierają się na iteracjach i umożliwiają powrót do poprzednich etapów, w zależności od potrzeb i informacji zwrotnych od klienta.

Pytanie 11

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Diagram Gantta
B. Specyfikacja techniczna
C. Product backlog
D. Lista zasobów ludzkich
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 12

Błędy w interpretacji kodu stworzonego za pomocą React.js lub Angular można wykryć dzięki

A. wbudowanemu debuggerowi w danym środowisku
B. narzędziom zainstalowanym po stronie serwera aplikacji
C. konsoli przeglądarki internetowej
D. kompilatorowi języka JavaScript
Konsola przeglądarki to naprawdę super narzędzie do śledzenia błędów w JavaScript, a szczególnie przydatna jest, gdy piszemy coś w React.js albo Angular. Dzięki niej możesz łatwo sprawdzać logi i błędy, a nawet na żywo testować różne fragmenty swojego kodu. To naprawdę szybki sposób, żeby znaleźć problemy, bez potrzeby grzebania w całym kodzie aplikacji.

Pytanie 13

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
B. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
C. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
D. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
Dialog modalny to okno dialogowe, które wymaga interakcji użytkownika przed powrotem do głównego okna aplikacji. Tego rodzaju okna są często wykorzystywane do wyświetlania komunikatów, potwierdzeń lub formularzy wymagających danych wejściowych. Modalność zapewnia, że użytkownik nie może przejść do innej części aplikacji bez uprzedniego zamknięcia okna dialogowego. To rozwiązanie pomaga w wymuszeniu ważnych akcji, takich jak potwierdzenie usunięcia pliku lub zatwierdzenie płatności. Dialog niemodalny natomiast pozwala na interakcję z resztą aplikacji nawet wtedy, gdy okno dialogowe jest otwarte, co sprawdza się w mniej krytycznych sytuacjach, np. podczas wyświetlania dodatkowych opcji.

Pytanie 14

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
B. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
C. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
D. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
Konstruktor nie zwraca wartości, w przeciwieństwie do zwykłych metod klasy, które mogą zwracać typy danych (`int`, `float`, `string`). Konstruktor nie może być wywoływany bez tworzenia obiektu – jest to mechanizm związany wyłącznie z procesem inicjalizacji obiektu. Destruktor, a nie konstruktor, jest wywoływany po zakończeniu życia obiektu w celu zwolnienia zasobów. Konstruktor jest pierwszą metodą, która działa podczas tworzenia obiektu, co odróżnia go od destruktora, który działa na końcu życia obiektu.

Pytanie 15

Jak nazywa się wzorzec projektowy, do którego odnosi się ta definicja?

Ilustracja do pytania
A. Kompozyt
B. Fasada
C. Dekorator
D. Prototyp
Wzorzec projektowy Fasada jest jednym z kluczowych wzorców strukturalnych używanych w inżynierii oprogramowania. Jego głównym celem jest uproszczenie i ujednolicenie interakcji z złożonym systemem poprzez wystawienie uproszczonego i uporządkowanego interfejsu programistycznego. Fasada ukrywa złożoność systemu, zapewniając jednolity punkt dostępu do zestawu funkcji lub klas. W praktyce fasada jest używana do tworzenia prostych interfejsów dla bardziej złożonych bibliotek lub systemów, co ułatwia ich użycie przez programistów. Na przykład w systemie bankowym fasada może zintegrować różne usługi jak autoryzacja płatności, zarządzanie kontami i generowanie wyciągów, oferując jeden interfejs do ich obsługi. Fasada wspiera dobre praktyki poprzez promowanie niskiej zależności i wysokiej spójności. Zmiany w wewnętrznym działaniu systemu są mniej widoczne na zewnątrz, co zwiększa elastyczność systemu. Fasada jest zgodna z zasadą projektowania SOLID, zwłaszcza z zasadą pojedynczej odpowiedzialności, umożliwiając lepsze zarządzanie kodem i jego utrzymanie. Jej użycie jest powszechne w systemach złożonych, gdzie upraszczanie interfejsów jest kluczowe dla efektywności programistycznej i skalowalności systemu.

Pytanie 16

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
B. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne
C. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
D. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 17

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
B. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
C. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
D. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
Stwierdzenie, że RAD skupia się wyłącznie na debugowaniu aplikacji, jest błędne – głównym celem RAD jest szybkie tworzenie i prototypowanie aplikacji, a nie wyłącznie ich testowanie. RAD wspiera obsługę interfejsu użytkownika, umożliwiając tworzenie atrakcyjnych i responsywnych aplikacji mobilnych. Twierdzenie, że RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS, jest nieprawdziwe – frameworki RAD pozwalają na tworzenie aplikacji na różne platformy, w tym Android i Windows.

Pytanie 18

Do zadań widoku w architekturze MVVM (Model_View-Viewmodel) należy

A. zarządzanie logiką aplikacji - obejmuje wdrażanie algorytmów
B. obsługa interakcji użytkownika, stworzenie UI
C. przekazywanie danych do widoku oraz wymiana informacji z modelem
D. przechowywanie ściągniętych i przetworzonych informacji
Wzorzec MVVM (Model-View-ViewModel) zakłada, że widok (View) odpowiada za interakcję użytkownika i prezentację interfejsu. Rozdzielenie logiki aplikacji i interfejsu ułatwia zarządzanie kodem i jego testowanie.

Pytanie 19

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. bezpieczeństwa aplikacji
B. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
C. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
D. wydajności aplikacji
Bezpieczeństwo aplikacji to sprawa testów penetracyjnych, a nie funkcjonalnych. Wiesz, to trochę jak sprawdzenie, czy można się włamać do systemu, a nie sprawdzanie, czy przyciski działają. Co do optymalizacji kodu, to tam są testy wydajnościowe, ale nie związane bezpośrednio z tym, co testujemy w funkcjonalności. Zresztą, wydajność aplikacji to z kolei obszar testów obciążeniowych i stresowych. W skrócie, chodzi o to, jak system działa pod dużym obciążeniem, a nie jakie ma funkcje.

Pytanie 20

Który z wymienionych poniżej typów danych stanowi przykład typu stałoprzecinkowego?

A. int
B. double
C. decimal
D. float
Typ 'float' przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe, co oznacza, że może reprezentować wartości z częściami dziesiętnymi, ale nie jest to typ stałoprzecinkowy. Typ 'double' to również typ zmiennoprzecinkowy, charakteryzujący się większą precyzją niż 'float'. Typ 'decimal' służy do przechowywania liczb zmiennoprzecinkowych z dużą dokładnością, głównie w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja jest kluczowa, ale nie zalicza się do typów stałoprzecinkowych.

Pytanie 21

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 257
B. 431
C. 6890
D. 26
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 22

Który z wymienionych elementów jest fundamentalny w architekturze klient-serwer?

A. Scentralizowane przechowywanie danych
B. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
C. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
D. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
Scentralizowane przechowywanie danych to podstawowy element architektury klient-serwer. W takim modelu dane przechowywane są na serwerze, a klient uzyskuje do nich dostęp na żądanie. Dzięki temu możliwa jest efektywna synchronizacja danych oraz ich ochrona przed nieautoryzowanym dostępem. Architektura klient-serwer jest skalowalna i umożliwia obsługę wielu klientów jednocześnie, co czyni ją fundamentem dla większości nowoczesnych aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 23

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
B. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
C. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 24

Która z wymienionych metod najlepiej chroni komputer przed złośliwym oprogramowaniem?

A. Stosowanie mocnych haseł
B. Cykliczne wykonywanie kopii zapasowych
C. Unikanie używania publicznych sieci Wi-Fi
D. Właściwie zaktualizowany program antywirusowy
Program antywirusowy to naprawdę istotna rzecz, jeśli chodzi o ochronę komputerów przed złośliwym oprogramowaniem. On w zasadzie non stop monitoruje nasz system i ma za zadanie wyłapywać różne wirusy, trojany, a nawet ransomware, co jest bardzo ważne. Pamiętaj, żeby regularnie aktualizować bazy wirusów, bo dzięki temu będziesz miał zabezpieczenie przed najnowszymi zagrożeniami. Warto też zauważyć, że wiele programów antywirusowych ma dodatkowe opcje, jak na przykład monitorowanie stron www, czy skanowanie e-maili i plików, które pobierasz. To wszystko razem daje lepszą ochronę.

Pytanie 25

Jakie narzędzie umożliwia testowanie API w aplikacjach internetowych?

A. Postman
B. Microsoft Excel
C. Blender
D. Node.js
Blender to narzędzie do modelowania 3D i tworzenia animacji, które nie ma zastosowania w testowaniu API. Microsoft Excel jest programem do tworzenia arkuszy kalkulacyjnych i obliczeń, często wykorzystywanym w analizie danych, ale nie w testowaniu aplikacji webowych. Node.js to środowisko uruchomieniowe JavaScript, wykorzystywane do budowy aplikacji serwerowych, ale samo w sobie nie jest narzędziem do testowania API, choć może współpracować z Postmanem lub innymi narzędziami tego typu.

Pytanie 26

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. HTTP
B. UDP
C. TCP
D. IP
Protokół TCP (Transmission Control Protocol) jest kluczowym elementem modelu TCP/IP, odpowiedzialnym za zapewnienie niezawodnego i uporządkowanego przesyłania danych między urządzeniami w sieci. TCP działa na poziomie transportu i gwarantuje, że dane są dostarczane w odpowiedniej kolejności oraz bez błędów. Protokół ten wykorzystuje mechanizmy takie jak kontrola przepływu, retransmisja utraconych pakietów oraz potwierdzenia odbioru, co czyni go idealnym do aplikacji wymagających wysokiej niezawodności, takich jak przesyłanie plików czy komunikacja w sieciach WWW. Na przykład, gdy przeglądarka internetowa pobiera stronę, TCP segmentuje dane na mniejsze pakiety, które są następnie przesyłane do użytkownika, a każdy z nich jest potwierdzany przez odbiorcę. Jeśli pakiet nie zostanie potwierdzony w określonym czasie, TCP automatycznie go retransmituje. Protokół ten jest zgodny z standardami RFC 793 oraz RFC 1122, które definiują jego działanie oraz zasady dotyczące niezawodnego przesyłania danych w sieciach komputerowych.

Pytanie 27

Która z poniższych struktur danych jest najbardziej odpowiednia do przechowywania unikalnych elementów?

A. Tablica
B. Zbiór (Set)
C. Kolejka priorytetowa
D. Sekwencja
Zbiór, czyli Set, to taki specjalny rodzaj struktury danych, który trzyma tylko unikalne elementy. To znaczy, że nie znajdziesz tam powtórzeń – jak masz listę użytkowników czy tagów, to świetnie, bo zbiór to idealnie rozwiązuje. Jest przy tym bardzo szybki w operacjach jak dodawanie, usuwanie czy wyszukiwanie. To dlatego zbory są używane w różnych algorytmach, zwłaszcza gdy chodzi o przetwarzanie dużych ilości danych i zarządzanie unikalnymi zasobami. Fajna sprawa, nie?

Pytanie 28

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
B. Określają globalne stałe programu
C. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
D. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
Zmienne lokalne w metodach przechowują wartości tymczasowe i są usuwane po zakończeniu wykonywania metody, co odróżnia je od pól klasy, które istnieją tak długo, jak istnieje obiekt. Stałe globalne programu są dostępne z każdego miejsca w kodzie, ale nie są związane z konkretną instancją obiektu – ich wartość nie zmienia się dla różnych obiektów. Operacje wykonywane na obiektach są definiowane przez metody klasy, a nie przez pola – pola jedynie przechowują dane, natomiast metody określają zachowanie obiektów i umożliwiają interakcję z nimi.

Pytanie 29

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. obsługa przycisku ekranu dotykowego
B. obsługa wciśniętego przycisku
C. kod XML
D. kod Java
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 30

Jak wygląda kod uzupełnienia do dwóch dla liczby -5 w formacie binarnym przy użyciu 8 bitów?

A. 11111101
B. 10000101
C. 00000101
D. 11111011
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi, która przedstawia wartość 00000101, jest błędna, ponieważ jest to binarna reprezentacja liczby 5, a nie -5. Kod uzupełnieniowy do dwóch wymaga przedstawienia liczby ujemnej poprzez inwersję bitów i dodanie jedynki. Ta odpowiedź nie ma zastosowania przy obliczaniu liczb ujemnych, stąd jest niewłaściwa. Kolejna odpowiedź, 11111101, również jest nieprawidłowa. W przypadku tej liczby, zainwersowanie bitów liczby 5 dawałoby 11111010, a dodanie 1 do tej wartości prowadziłoby do 11111011, co wskazuje, że ta odpowiedź nie jest zgodna z zasadą uzupełnienia do dwóch. Ostatnia z niepoprawnych odpowiedzi, 10000101, jest również błędna, ponieważ nie odpowiada żadnej z reprezentacji liczby -5. Gdybyśmy spróbowali konwertować ją z powrotem na wartość dziesiętną, otrzymalibyśmy 133, co jest zdecydowanie niepoprawne. Warto zauważyć, że każda z tych niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia zasad konwersji liczb ujemnych w systemie binarnym, co jest kluczowe w informatyce i programowaniu, a ich użycie w praktycznych aplikacjach mogłoby prowadzić do poważnych błędów w obliczeniach.

Pytanie 31

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. wspierać się nawzajem
B. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
C. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
D. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 32

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. Angular
B. ASP.NET Core
C. React.js
D. Django
ASP.NET Core to nowoczesny, wydajny i skalowalny framework opracowany przez Microsoft, który jest przeznaczony do budowy aplikacji webowych w języku C#. ASP.NET Core umożliwia tworzenie dynamicznych stron internetowych, API oraz aplikacji mikroserwisowych. Jego modularność i wsparcie dla kontenerów (Docker) oraz chmury sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych frameworków w środowiskach enterprise. ASP.NET Core obsługuje zarówno aplikacje serwerowe, jak i aplikacje klient-serwer, a dzięki technologii Razor Pages i Blazor pozwala na budowanie aplikacji, w których logika biznesowa jest ściśle zintegrowana z warstwą prezentacji. Dodatkowo ASP.NET Core oferuje wbudowane mechanizmy do zarządzania tożsamością użytkowników, autoryzacji i autentykacji, co czyni go doskonałym wyborem do tworzenia aplikacji biznesowych oraz korporacyjnych.

Pytanie 33

Jakie elementy powinny być ujęte w dokumentacji programu?

A. Zestawienie błędów zidentyfikowanych w trakcie testów
B. Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie
C. Szczegóły dotyczące konfiguracji serwera
D. Strategia marketingowa aplikacji
Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie to kluczowy element dokumentacji programu. Tego rodzaju dokumentacja pozwala na lepsze zrozumienie struktury aplikacji, jej logiki biznesowej oraz wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami. Dokumentacja techniczna obejmuje szczegółowe informacje na temat implementacji, interfejsów API, schematów baz danych oraz sposobów integracji z innymi systemami. Dzięki niej programiści mogą szybciej wdrażać się w projekt, a błędy i niejasności są minimalizowane. Kompleksowa dokumentacja zawiera także przykłady użycia poszczególnych funkcji, co dodatkowo ułatwia rozwój i rozbudowę aplikacji. W dobrze prowadzonym projekcie dokumentacja kodu jest na bieżąco aktualizowana, co zwiększa jego przejrzystość i wspiera proces refaktoryzacji.

Pytanie 34

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
B. intuicja, cierpliwość, asertywność
C. asertywność, pesymizm, buta
D. dobra reputacja, przekora, porywczość
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 35

Z analizy złożoności obliczeniowej różnych algorytmów sortowania na dużych zbiorach danych (przekraczających 100 elementów) wynika, że najefektywniejszą metodą jest algorytm sortowania

sortowanie bąbelkoweO(n2)
sortowanie przez wstawianieO(n2)
sortowanie przez scalanieO(n log n)
sortowanie przez zliczanieO(n)
sortowanie kubełkoweO(n2)

A. bąbelkowego
B. przez zliczanie
C. kubełkowego
D. przez scalanie
Sortowanie przez zliczanie jest jedną z najszybszych metod sortowania w przypadku określonych typów danych wejściowych. W szczególności działa ono efektywnie, gdy znamy ograniczenia co do zakresu wartości w zbiorze danych, ponieważ jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n+k), gdzie n to liczba elementów do posortowania, a k to zakres wartości. Dzięki temu, w przeciwieństwie do metod sortowania porównawczego, takich jak sortowanie przez scalanie czy bąbelkowe, sortowanie przez zliczanie może osiągnąć liniową złożoność czasową, jeśli k jest stosunkowo małe w porównaniu do n. Algorytm ten działa poprzez zliczanie wystąpień każdego elementu, co pozwala na szybkie umieszczenie go w odpowiedniej pozycji w posortowanej tablicy. Przykładowe zastosowania sortowania przez zliczanie to sortowanie wyników egzaminów czy organizacja danych liczbowych w określonym przedziale, co jest często spotykane w analizach statystycznych. Standardy branżowe często korzystają z tej metody, gdy operujemy na dużych zbiorach danych o ograniczonym zakresie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami efektywnego przetwarzania danych.

Pytanie 36

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji
B. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
C. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
D. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
Wzorzec Metoda Szablonowa (Template Method) umożliwia zdefiniowanie szkieletu algorytmu w klasie bazowej, natomiast szczegółowa implementacja poszczególnych kroków jest pozostawiona podklasom. Dzięki temu wzorzec promuje zasadę ponownego użycia kodu i zapewnia spójność w strukturze algorytmów. Template Method jest często stosowany w przypadku procesów, które mają stałą strukturę, ale mogą wymagać różnej implementacji w zależności od specyficznych potrzeb. Przykładem może być klasa obsługująca różne formaty dokumentów, gdzie metody parsowania lub walidacji są różne, ale ogólny proces ich przetwarzania pozostaje taki sam.

Pytanie 37

Jakie jest zastosowanie języka XAML przy tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Do projektowania graficznego interfejsu użytkownika
B. Do zarządzania bazami danych
C. Do optymalizacji działania aplikacji
D. Do obsługi zdarzeń klawiatury
XAML (Extensible Application Markup Language) to język znaczników wykorzystywany w technologii WPF (Windows Presentation Foundation) oraz UWP (Universal Windows Platform) do projektowania graficznego interfejsu użytkownika (GUI). XAML pozwala na definiowanie układów, przycisków, etykiet oraz innych elementów interaktywnych w aplikacjach desktopowych. Dzięki XAML, projektowanie interfejsu jest intuicyjne, a kod interfejsu jest oddzielony od logiki aplikacji, co sprzyja przejrzystości projektu. XAML wspiera animacje, style i szablony, co umożliwia budowę nowoczesnych, dynamicznych aplikacji. Jego elastyczność i możliwość współpracy z C# sprawiają, że XAML jest niezastąpiony w środowisku Windows.

Pytanie 38

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. performance testing
B. security testing
C. integration testing
D. unit testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 39

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Kanban
B. Scrum
C. Waterfall
D. Agile
Scrum to metoda iteracyjna, która koncentruje się na sprintach i dostarczaniu działającego produktu w krótkich cyklach, ale nie skupia się na wizualizacji pracy na poziomie takim jak Kanban. Agile to ogólna filozofia zarządzania projektami, która obejmuje różne metodyki (w tym Scrum i Kanban), ale nie koncentruje się wyłącznie na wizualizacji. Waterfall to model sekwencyjny, gdzie prace realizowane są etapami, a transparentność nie jest kluczowym elementem tego podejścia, ponieważ każda faza musi zostać zakończona przed rozpoczęciem kolejnej.

Pytanie 40

Jakie zastosowanie ma język Swift w zakresie aplikacji mobilnych?

A. Do tworzenia aplikacji na system Android
B. Do przeprowadzania testów aplikacji mobilnych
C. Do tworzenia aplikacji na system iOS
D. Do zarządzania bazami danych w aplikacjach mobilnych
Swift to język programowania stworzony przez Apple, który służy do tworzenia aplikacji na system iOS, macOS, watchOS i tvOS. Swift został zaprojektowany z myślą o nowoczesnym i bezpiecznym programowaniu, eliminując wiele typowych błędów spotykanych w Objective-C, takich jak null pointer exceptions. Dzięki swojej wydajności, przejrzystej składni i integracji z XCode, Swift stał się standardem w ekosystemie Apple. Język wspiera interaktywną platformę Playground, co umożliwia szybkie testowanie kodu, a także pełną integrację z narzędziami Apple, co czyni go niezbędnym narzędziem dla deweloperów aplikacji na iPhone'y i iPady.