Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 07:46
  • Data zakończenia: 13 stycznia 2025 08:05

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólem, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w rejonie 1-3 palca ręki jest

A. zespół cieśni kanału nadgarstka
B. zespół suchego oka
C. kifoza
D. dyskopatia
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 2

Jakie elementy powinny być uwzględnione w scenariuszu testów aplikacji?

A. Strategia wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Dokładne wytyczne dotyczące realizacji kodu
C. Dokumentacja techniczna oprogramowania
D. Zestaw kroków do testowania, oczekiwanych rezultatów oraz warunków początkowych
Scenariusz testowy aplikacji powinien zawierać szczegółowy opis kroków testowych, oczekiwane wyniki oraz warunki wstępne, które muszą być spełnione przed rozpoczęciem testu. Scenariusz testowy to kluczowy dokument w procesie testowania oprogramowania, który pozwala na systematyczne i dokładne sprawdzenie, czy aplikacja działa zgodnie z oczekiwaniami. Uwzględnienie kroków testowych pozwala na replikację testów, a opis warunków wstępnych zapewnia, że test jest przeprowadzany w odpowiednim środowisku.

Pytanie 3

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Git
B. Blender
C. Postman
D. Chrome DevTools
Chrome DevTools to potężne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Google Chrome, które umożliwia debugowanie aplikacji webowych. Umożliwia ono analizowanie struktury DOM, monitorowanie sieci, profilowanie wydajności oraz inspekcję kodu JavaScript. Chrome DevTools pozwala na śledzenie błędów w czasie rzeczywistym, edytowanie stylów CSS oraz modyfikowanie HTML bezpośrednio w przeglądarce, co znacznie przyspiesza proces rozwoju i testowania aplikacji webowych.

Pytanie 4

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. Agile
B. Model V
C. Model kaskadowy
D. PRINCE2
PRINCE2 to metodyka oparta na sztywnym planie projektowym, co ogranicza możliwość dynamicznych zmian. Model V jest liniowy i koncentruje się na testowaniu w kolejnych fazach projektu. Model kaskadowy zakłada realizację projektu etapami, co utrudnia wprowadzanie zmian po rozpoczęciu kolejnych faz.

Pytanie 5

Kod zaprezentowany w filmie w języku C++ nie przechodzi kompilacji. Co należy zmodyfikować w tym kodzie, aby kompilacja odbyła się bez błędów?

A. zadeklarować zmienną sprawdz przed jej wykorzystaniem w linii 11
B. naprawić błąd w funkcji sprawdz, który polega na braku nawiasów {} w pętli for
C. poprawnie zapisać warunek w instrukcji if w linii 11, np. sprawdz(x)==true
D. dodać deklarację funkcji sprawdz przed funkcją main
Błąd warunku if – Choć poprawny, nie jest przyczyną problemu z kompilacją. Brak nawiasów – Może prowadzić do błędów logicznych, ale nie uniemożliwia kompilacji. Deklaracja zmiennej – Brak zmiennej to inny rodzaj błędu, który może pojawić się na późniejszym etapie.

Pytanie 6

Zademonstrowana pętla wykorzystuje obiekt random do

Ilustracja do pytania
A. stworzenia losowego napisu o długości 8 znaków składającego się z liter
B. jednorazowego wylosowania znaku z określonego zestawu znaków
C. uzupełnienia tablicy danymi w postaci liczb pseudolosowych
D. wielokrotnego generowania liczby, aby stworzyć ciąg z liczb pseudolosowych
Wielokrotne losowanie – Dotyczy sytuacji, gdy generowane jest wiele liczb, co nie jest zgodne z kodem. Wypełnienie tablicy – Kod dotyczy jednego znaku, a nie tablicy. Generowanie napisu – Pętla mogłaby generować ciąg znaków, ale pytanie dotyczy pojedynczego znaku.

Pytanie 7

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
B. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
C. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
D. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
Sprawdzanie równości wszystkich elementów tablicy wymaga innego podejścia, które porównuje każdy element z jednym punktem odniesienia. Weryfikacja zakresów wartości odbywa się poprzez analizę wartości minimalnych i maksymalnych, co nie jest celem tej funkcji. Funkcja ta nie ogranicza tablicy do konkretnych wartości, takich jak 4, 15 czy 202, lecz analizuje pełen zakres danych.

Pytanie 8

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
B. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
C. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
D. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin
Regularne sprawdzanie ustawień prywatności jest kluczowym aspektem bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych, ponieważ to właśnie te ustawienia decydują o tym, jakie informacje udostępniamy innym użytkownikom. Użytkownicy powinni być świadomi, że domyślne ustawienia prywatności często są skonfigurowane w sposób, który umożliwia szeroką dostępność ich danych osobowych. Przykładowo, wiele platform społecznościowych domyślnie ustawia profile jako publiczne, co oznacza, że każdy może zobaczyć ich zawartość. Zmieniając te ustawienia, użytkownicy mogą ograniczyć widoczność swoich postów, zdjęć, a także informacji osobistych tylko do wybranej grupy osób, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo. Warto także regularnie aktualizować te ustawienia, ponieważ platformy często wprowadzają nowe funkcje, które mogą zmieniać domyślne zasady dotyczące prywatności. Zgodnie z wytycznymi RODO oraz innymi standardami ochrony danych osobowych, użytkownicy mają prawo do kontrolowania swoich informacji, co czyni regularne sprawdzanie ustawień prywatności nie tylko zaleceniem, ale również obowiązkiem każdego świadomego użytkownika internetu.

Pytanie 9

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
B. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
C. wspierać się nawzajem
D. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 10

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm sortowania bąbelkowego
B. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
C. Algorytm wyszukiwania binarnego
D. Algorytm generowania liczb losowych
Algorytm wyszukiwania binarnego może być zaimplementowany zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie. Wyszukiwanie binarne polega na podzieleniu przeszukiwanej tablicy na dwie części i porównaniu elementu środkowego z wartością, której szukamy. Jeśli element nie zostanie znaleziony, algorytm przeszukuje jedną z połówek tablicy. Rekurencyjna wersja tego algorytmu jest często bardziej elegancka i prostsza w implementacji, natomiast iteracyjna bywa bardziej wydajna pod względem zużycia pamięci.

Pytanie 11

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
B. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
C. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
D. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 12

Jakie są główne cechy architektury klient-serwer?

A. Serwer pełni rolę pasywnego odbiorcy danych od klientów
B. Dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi
C. Komunikacja odbywa się bezpośrednio między urządzeniami klienckimi
D. Każdy klient funkcjonuje niezależnie od pozostałych
Architektura klient-serwer to model, w którym dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi. Model ten umożliwia centralizację zasobów, co prowadzi do łatwiejszego zarządzania aplikacjami i zwiększonego bezpieczeństwa. Klient-serwer jest podstawą działania aplikacji webowych, usług sieciowych oraz baz danych. Dzięki temu architektura ta umożliwia wielu użytkownikom jednoczesny dostęp do tych samych danych, co czyni ją wydajnym rozwiązaniem dla rozproszonych systemów informatycznych. Serwery mogą obsługiwać różne rodzaje klientów, takie jak przeglądarki, aplikacje mobilne czy urządzenia IoT, co sprawia, że jest to wszechstronny model stosowany w wielu branżach.

Pytanie 13

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Typ zastosowanego kompilatora
B. Ilość linii kodu programu
C. Narzędzia do analizy błędów
D. Metoda alokacji pamięci dla danych
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 14

W języku Java wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy następuje próba dostępu do elementu tablicy, którego

A. wartość przekracza rozmiar tablicy
B. indeks jest równy lub większy od rozmiaru tablicy
C. indeks mieści się w zakresie od 0 do n-1, gdzie n oznacza rozmiar tablicy
D. wartość przewyższa jego indeks
ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy program odwołuje się do indeksu większego lub równego rozmiarowi tablicy. W języku Java indeksy zaczynają się od 0, więc próba dostępu do elementu spoza zakresu wywołuje ten wyjątek.

Pytanie 15

Jakie narzędzie najlepiej sprawdza się w przekształcaniu liczby szesnastkowej na binarną?

A. Kalkulator programisty
B. Program do edycji tekstu
C. Program do arkuszy kalkulacyjnych
D. Aplikacja internetowa
Kalkulator programisty jest najbardziej odpowiednim narzędziem do konwersji liczby szesnastkowej na binarną ze względu na swoje wyspecjalizowane funkcje matematyczne i programistyczne. Narzędzia te umożliwiają użytkownikom łatwe przekształcanie różnych systemów liczbowych, w tym konwersji z systemu szesnastkowego (hex) na system binarny. Kalkulatory programistyczne często zawierają dedykowane opcje dla konwersji liczbowej, co pozwala na szybkie i dokładne uzyskanie wyników bez potrzeby stosowania skomplikowanych algorytmów lub wzorów. Na przykład, aby przekształcić liczbę szesnastkową '1A' na binarną, użytkownik wprowadza '1A' do kalkulatora, a wynik '00011010' zostaje automatycznie wygenerowany. Dodatkowo, wiele kalkulatorów programistycznych jest zgodnych z międzynarodowymi standardami, co zapewnia ich wiarygodność w obliczeniach. Warto również zauważyć, że kalkulatory programistyczne mogą obsługiwać konwersje z różnych systemów liczbowych, co czyni je wszechstronnym narzędziem w pracy z danymi cyfrowymi i kodowaniem. Dzięki temu, kalkulator programisty stanowi idealne rozwiązanie dla programistów i inżynierów, którzy regularnie pracują z różnymi formatami danych.

Pytanie 16

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. C#
B. Python
C. Java
D. C++
IntelliJ IDEA, Eclipse i NetBeans to środowiska programistyczne (IDE) stworzone przede wszystkim z myślą o programowaniu w języku Java. Każde z nich oferuje wsparcie dla kompilacji, debugowania oraz narzędzi do budowy aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Popularność Javy w środowisku korporacyjnym sprawia, że te IDE są powszechnie używane do tworzenia dużych systemów i aplikacji biznesowych.

Pytanie 17

W programie stworzonym w języku C++ trzeba zadeklarować zmienną, która będzie przechowywać wartość rzeczywistą. Jakiego typu powinna być ta zmienna?

A. number
B. numeric
C. int
D. double
Typ 'int' przechowuje liczby całkowite, co czyni go nieodpowiednim do przechowywania liczb zmiennoprzecinkowych. Typ 'number' nie jest prawidłowym typem danych w C++. 'Numeric' nie jest natywnym typem w C++, a jego użycie może prowadzić do błędów kompilacji.

Pytanie 18

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
B. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
C. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
D. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 19

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
B. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
C. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
D. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 20

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
B. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
C. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
D. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 21

Które z wymienionych opcji wspiera osoby niewidome w korzystaniu z witryn internetowych?

A. Zmiana rozdzielczości ekranu
B. Umożliwienie modyfikacji czcionki
C. Implementacja czytnika ekranu (screen reader)
D. Ograniczenie liczby grafik na stronie
Dodanie czytnika ekranu (screen reader) jest kluczowym rozwiązaniem, które znacząco ułatwia osobom niewidomym i słabowidzącym korzystanie z serwisów internetowych. Czytniki ekranu to oprogramowanie przekształcające tekst na stronie internetowej na mowę, co pozwala użytkownikom na interakcję z treścią dostępną w internecie. Technologia ta opiera się na standardach dostępności, takich jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które zalecają projektowanie stron przyjaznych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Przykładem działania czytnika ekranu może być program JAWS, który umożliwia użytkownikom nawigację po stronach internetowych poprzez komendy klawiaturowe oraz odczytywanie treści na głos. Dzięki czytnikom ekranu, osoby niewidome mają możliwość dostępu do informacji, komunikacji oraz interakcji w sieci, co wpisuje się w ideę cyfrowej inkluzji i równości szans. Wprowadzenie czytnika ekranu na stronie internetowej to nie tylko techniczne wsparcie, ale również wyraz odpowiedzialności społecznej, mający na celu zapewnienie, że wszyscy użytkownicy mają równe prawo do korzystania z zasobów w sieci.

Pytanie 22

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje prawidłowy szkielet zarządzania wyjątkami w języku C++?

A. try { kod } except { obsługa }
B. try { kod } finally { obsługa }
C. try { kod } handle { obsługa }
D. try { kod } catch { obsługa }
Jak to wygląda w C++? Kluczowym elementem jest szkielet z blokami 'try' i 'catch'. W bloku 'try' piszesz kod, który może spowodować błąd, a 'catch' zajmuje się sytuacjami, kiedy coś pójdzie nie tak. Dzięki temu nie musisz się martwić, że program nagle przestanie działać, bo masz kontrolę nad tym, jak reagować w trudnych momentach. Obsługa wyjątków to naprawdę ważna sprawa w programowaniu, bo pomaga wyłapać różne problemy, czy to z danymi, z pamięcią, czy z plikami. Z mojego doświadczenia, to po prostu sprawia, że aplikacje są bardziej stabilne i działa to na korzyść zarówno programisty, jak i użytkownika.

Pytanie 23

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
B. Tabela w bazie danych
C. Plik graficzny
D. Nagłówek HTTP
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 24

Co należy zrobić w sytuacji silnego krwawienia z rany?

A. Poczekać, aż krwawienie ustanie samoistnie
B. Założyć opatrunek uciskowy oraz unieść kończynę powyżej poziomu serca
C. Przepłukać ranę wodą utlenioną i zostawić do wyschnięcia
D. Nałożyć elastyczny bandaż bez ucisku
Założenie opatrunku uciskowego i uniesienie kończyny powyżej poziomu serca to najskuteczniejszy sposób na zatrzymanie silnego krwotoku z rany. Opatrunek uciskowy powoduje mechaniczne zamknięcie naczyń krwionośnych, co spowalnia lub całkowicie zatrzymuje wypływ krwi. Podniesienie kończyny dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi w obszarze rany, co ogranicza krwawienie. Ważne jest, aby nie zdejmować opatrunku, nawet jeśli przesiąknie krwią – należy dołożyć kolejną warstwę materiału. W sytuacjach ekstremalnych, gdy opatrunek uciskowy nie zatrzymuje krwawienia, można zastosować opaskę uciskową (tzw. stazę), ale tylko w ostateczności, gdy inne metody zawiodą. Takie działania mogą zapobiec wstrząsowi krwotocznemu i uratować życie poszkodowanego.

Pytanie 25

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
B. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
C. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
D. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
Konstruktor nie zwraca wartości, w przeciwieństwie do zwykłych metod klasy, które mogą zwracać typy danych (`int`, `float`, `string`). Konstruktor nie może być wywoływany bez tworzenia obiektu – jest to mechanizm związany wyłącznie z procesem inicjalizacji obiektu. Destruktor, a nie konstruktor, jest wywoływany po zakończeniu życia obiektu w celu zwolnienia zasobów. Konstruktor jest pierwszą metodą, która działa podczas tworzenia obiektu, co odróżnia go od destruktora, który działa na końcu życia obiektu.

Pytanie 26

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
B. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
C. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
D. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
Analiza kodu w czasie rzeczywistym to zadanie debuggera, który umożliwia śledzenie i analizowanie działania programu na bieżąco, a nie kompilatora. Program łączący dynamiczne biblioteki to linker, który działa po skompilowaniu kodu źródłowego i łączy pliki obiektowe oraz biblioteki w jeden program wykonywalny. System śledzący zmiany w kodzie źródłowym to system kontroli wersji, jak Git, który monitoruje zmiany w plikach projektu, ale nie zajmuje się tłumaczeniem kodu na język maszynowy.

Pytanie 27

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
B. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
C. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
D. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 28

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Zarządzanie handlem produktami i usługami
B. Tworzenie kopii zapasowych plików
C. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
D. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 29

Jakie operacje na plikach można uznać za podstawowe?

A. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
B. Usuwanie oraz tworzenie nowych plików
C. Zmiana rozszerzenia plików podczas działania programu
D. Jedynie otwieranie oraz zamykanie plików
Podstawowe operacje na plikach obejmują otwieranie, zapisywanie, odczytywanie i zamykanie. Te cztery operacje są fundamentem zarządzania plikami w programowaniu i pozwalają na efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. Otwarcie pliku umożliwia dostęp do jego zawartości, zapis pozwala na modyfikację lub tworzenie nowych plików, odczyt umożliwia pobieranie danych, a zamknięcie pliku zapewnia integralność danych i zwalnia zasoby systemowe. W wielu językach, takich jak C++, Java czy Python, operacje te są realizowane za pomocą dedykowanych funkcji i klas, co ułatwia ich implementację w kodzie.

Pytanie 30

Jakie kroki należy podjąć po wykryciu błędu w kodzie podczas testowania?

A. Naprawić błąd i przeprowadzić ponowne testy aplikacji
B. Pominąć błąd, jeżeli aplikacja funkcjonuje poprawnie
C. Usunąć moduł, który zawiera błąd
D. Zgłosić błąd użytkownikowi końcowemu
Po znalezieniu błędu w kodzie podczas testowania kluczowym krokiem jest poprawienie błędu i ponowne przetestowanie aplikacji. Taki cykl iteracyjny pozwala na eliminację błędów i zapewnienie, że aplikacja działa zgodnie z oczekiwaniami. Testowanie po każdej poprawce jest niezbędne, aby upewnić się, że wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na inne części aplikacji. Taka praktyka jest integralną częścią Continuous Integration (CI) i Continuous Deployment (CD), które zakładają częste wdrażanie i testowanie kodu. Poprawienie błędów na wczesnym etapie rozwoju minimalizuje koszty i czas potrzebny na naprawę błędów w fazie produkcyjnej, co przyczynia się do stabilności i wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 31

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. bool char, string
B. long long, long double
C. int, short, long
D. float, double
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 32

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. Xamarin
B. Symfony
C. WPF
D. Angular
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework umożliwiający tworzenie aplikacji desktopowych na platformie Windows. Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika przy użyciu XAML.

Pytanie 33

Który z wymienionych kroków wchodzi w skład testowania aplikacji?

A. Debugowanie kodu w celu znalezienia błędów
B. Projektowanie bazy danych
C. Opracowywanie interfejsu graficznego
D. Kompilowanie aplikacji
Debugowanie kodu w celu znalezienia błędów to jeden z kluczowych etapów testowania aplikacji. Proces ten polega na uruchamianiu programu w trybie debugowania, co pozwala na śledzenie jego działania linijka po linijce i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy. Debugowanie umożliwia analizowanie wartości zmiennych, śledzenie przepływu programu i wykrywanie nieoczekiwanych zachowań, co jest niezbędne do usunięcia błędów i poprawy wydajności aplikacji. Narzędzia do debugowania, takie jak Visual Studio, PyCharm czy Chrome DevTools, pozwalają na dokładne testowanie kodu na różnych etapach jego rozwoju, co znacząco skraca czas naprawy błędów i zwiększa jakość oprogramowania.

Pytanie 34

Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego z wykorzystaniem wartownika opiera się na założeniu, że

A. zbiór ma zawsze 100 elementów
B. zbiór danych wejściowych musi być uporządkowany
C. na końcu analizowanego zbioru należy dodać wartownika
D. szukany element powinien wystąpić wielokrotnie w zbiorze
Algorytm sekwencyjnego wyszukiwania elementu z wartownikiem jest techniką optymalizacji procesu wyszukiwania w strukturach danych, która znacząco zwiększa efektywność operacji w przypadkach, gdy zbiór danych jest duży. Wartownik to specjalny element, który jest dodawany na końcu przeszukiwanego zbioru, co pozwala na uproszczenie warunków zakończenia pętli przeszukiwania. Kiedy algorytm przeszukuje zbiór, porównuje każdy element z poszukiwanym, a gdy znajdzie element, może zakończyć działanie. Dodanie wartownika pozwala uniknąć potrzeby sprawdzania, czy aktualnie przeszukiwany element jest ostatnim z oryginalnego zbioru, co z kolei zmniejsza liczbę porównań i przyspiesza proces wyszukiwania. W praktyce algorytm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku niewielkich zbiorów danych, gdzie efektywność jest kluczowa. Przykładem zastosowania może być edytor tekstu, w którym użytkownik wyszukuje konkretne słowa w dokumencie, a dodanie wartownika usprawnia ten proces. Zgodnie z zasadami wydajnego programowania, ta technika stanowi jeden z podstawowych mechanizmów stosowanych w algorytmice, co czyni ją fundamentalnym konceptem w nauce o komputerach.

Pytanie 35

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie zdarzeniami elementów
B. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
C. zarządzanie bazą danych
D. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
Wypisywanie danych w przeglądarce jest funkcją warstwy front-end, która obsługuje wyświetlanie treści HTML, CSS i JavaScript. Obsługa zdarzeń kontrolek (np. kliknięcia przycisku) odbywa się głównie po stronie front-endu i jest realizowana za pomocą języków takich jak JavaScript. Walidacja formularzy w czasie rzeczywistym jest częścią front-endu – jej celem jest zapobieganie błędom już na poziomie interfejsu użytkownika, zanim dane trafią na serwer. Jednakże, pełna walidacja na back-endzie jest niezbędna dla bezpieczeństwa i poprawności danych, gdyż front-endowa walidacja może być łatwo omijana przez użytkowników zaawansowanych technicznie.

Pytanie 36

Jakie znaczenie ma polimorfizm w programowaniu obiektowym?

A. Ogranicza dostęp do atrybutów klasy
B. Umożliwia jednej metodzie działać w różnorodny sposób w zależności od klasy, do której należy
C. Pozwala na tworzenie obiektów z wielu różnych klas równocześnie
D. Dzieli program na klasy oraz obiekty
Polimorfizm to zdolność obiektów do używania tej samej metody lub interfejsu, ale z różnymi implementacjami, w zależności od klasy obiektu. Dzięki polimorfizmowi można wywołać metodę `obiekt.wyswietl()`, która zachowuje się inaczej w klasie `Samochod` i inaczej w klasie `Motocykl`, mimo że nazwa metody pozostaje taka sama. Polimorfizm ułatwia rozbudowę aplikacji, ponieważ nowe klasy mogą być dodawane bez modyfikacji istniejącego kodu, co zwiększa elastyczność i rozszerzalność programu. Jest to jedna z najważniejszych zasad programowania obiektowego, obok dziedziczenia i hermetyzacji.

Pytanie 37

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
B. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
C. Dodawanie nowych instancji do klasy
D. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
Dodawanie nowych obiektów do klasy to zadanie konstruktorów, a nie funkcji zaprzyjaźnionych. Tworzenie kopii pól obiektu w innej klasie może być realizowane za pomocą mechanizmów kopiujących lub metod publicznych, ale nie jest to funkcja zaprzyjaźniona. Ograniczenie zakresu widoczności pól klasy to efekt zastosowania modyfikatorów dostępu, takich jak private, protected lub public, a nie przyjaźni klasowej.

Pytanie 38

Które z podanych logo reprezentuje narzędzie, które nie jest używane do tworzenia aplikacji mobilnych?

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 1
C. 3
D. 2
Logo przedstawiające narzędzie niewykorzystywane do tworzenia aplikacji mobilnych to narzędzie graficzne lub biurowe, które nie posiada funkcji programistycznych.

Pytanie 39

W zaprezentowanym kodzie zostało ukazane jedno z fundamentalnych założeń programowania obiektowego. Czym ono jest?

Ilustracja do pytania
A. polimorfizm
B. abstrakcja
C. dziedziczenie
D. hermetyzacja
Ten kod świetnie pokazuje, jak działa dziedziczenie, co jest bardzo ważnym elementem programowania obiektowego. Dzięki temu możesz tworzyć nowe klasy bazując na tych, które już masz. To naprawdę ułatwia późniejsze modyfikacje kodu i pozwala na jego ponowne wykorzystanie w różnych miejscach.

Pytanie 40

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. jedynie jeden element o treści Harry Potter
B. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
C. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
D. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.