Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 08:48
  • Data zakończenia: 13 stycznia 2025 09:06

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Multimedialny projekt stworzony w programie Flash, który ma być opublikowany w sieci, powinien być zapisany w formacie

A. SWF
B. PSD
C. FLA
D. PDF
Wybór formatu PDF nie jest odpowiedni dla projektów multimedialnych stworzonych w Flash. PDF (Portable Document Format) służy głównie do publikacji dokumentów tekstowych i obrazowych w formie statycznej, a jego możliwości interaktywne są ograniczone. Choć PDF może zawierać multimedia, takie jak filmy czy dźwięki, nie jest dostosowany do dynamicznych animacji, które wymagają interakcji w czasie rzeczywistym. Z kolei format PSD (Photoshop Document) jest specyficzny dla programu Adobe Photoshop i przeznaczony do edycji grafiki rastrowej. Nie jest to format przeznaczony do publikacji w Internecie, a jego zastosowanie ogranicza się głównie do pracy z obrazami w programie graficznym. FLA (Flash Document) jest natomiast formatem, w którym zapisywane są projekty w Adobe Flash, ale nie jest to format publikacji. FLA jest plikiem źródłowym, który zawiera wszystkie elementy edytowalne projektu, lecz do publikacji w Internecie musi być wyeksportowany do formatu SWF. Wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do problemów z kompatybilnością, wydajnością oraz ograniczenia możliwości interakcji użytkownika z treściami, co jest kluczowe w kontekście multimedialnych projektów online. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest istotne dla efektywnego planowania i realizacji projektów w środowisku cyfrowym.

Pytanie 2

Aby przyciemnić kolor czerwony na fotografii, należy zastosować filtr

A. czerwony
B. niebieski
C. żółty
D. połówkowy
Wybór niebieskiego filtru do przyciemnienia barwy czerwonej na zdjęciu jest właściwy, ponieważ niebieski kolor znajduje się naprzeciwko czerwonego w kole barw. Z tego powodu, gdy zastosujemy filtr niebieski, zredukujemy intensywność czerwonego światła, co skutkuje jego przyciemnieniem. W praktyce, w fotografii i grafice, filtry kolorowe są używane do modyfikacji barw w obrazie, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów estetycznych. Na przykład, w fotografii krajobrazowej, użycie niebieskiego filtru może pomóc w zwiększeniu kontrastu nieba, a jednocześnie osłabić czerwone odcienie w innych elementach kompozycji. Standardowe praktyki w branży fotograficznej zalecają, by podczas pracy z kolorami rozważać ich relacje w kole barw, co jest kluczowe dla osiągnięcia odpowiednich efektów wizualnych. Oprócz tego, umiejętność stosowania filtrów kolorowych przydaje się w postprodukcji, gdzie można manipulować kolorami digitalnie, lecz zrozumienie ich działania na etapie fotografowania ma fundamentalne znaczenie dla uzyskania wysokiej jakości zdjęć.

Pytanie 3

Jakie polecenie w programie graficznym zapewnia właściwe wyświetlanie tekstu na wszelkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek oraz bez utraty jakości podczas skalowania?

A. Rasteryzuj
B. Przekształć kontur w obiekt
C. Konwertuj na obiekt inteligentny
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedź "Przekształć w krzywe" jest poprawna, ponieważ to polecenie pozwala na konwersję tekstu do formatu wektorowego, co zapewnia jego prawidłowe wyświetlenie na różnych komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek. W przypadku przekształcenia w krzywe, tekst staje się zestawem wektorów, co eliminuje ryzyko utraty jakości przy skalowaniu, ponieważ wektory są matematycznymi opisami kształtów, które mogą być płynnie powiększane lub pomniejszane bez degradacji wizualnej. Na przykład, w przypadku projektowania materiałów reklamowych, przekształcenie logo zawierającego tekst w krzywe pozwala na wykorzystanie go w różnych rozmiarach i formatach, bez obaw o rozmycie czy niestandardowe czcionki. Takie działanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdyż zapewnia pełną kontrolę nad estetyką projektu i eliminację problemów z typografią na różnych urządzeniach.

Pytanie 4

Który z etapów w procesie tworzenia obiektu 3D obejmuje szczegółowe określenie detali, dodanie oświetlenia oraz nałożenie tekstur na powierzchnię modelu?

A. Modelowanie
B. Teksturowanie
C. Renderowanie
D. Pozycjonowanie
Teksturowanie to kluczowy etap w procesie tworzenia obiektów 3D, który polega na dodawaniu szczegółowych tekstur oraz materiałów do modelu. W tym procesie stosuje się mapy tekstur, które są graficznymi reprezentacjami powierzchni obiektu, co pozwala na nadanie mu realistycznego wyglądu. Ważnym elementem teksturowania jest także nałożenie odpowiednich kolorów, wzorów oraz właściwości materiałów, takich jak odbicie światła czy przezroczystość. Na przykład, w branży gier komputerowych teksturowanie jest niezbędne do tworzenia wiarygodnych i atrakcyjnych wizualnie światów. Specjaliści korzystają z programów takich jak Substance Painter lub Adobe Photoshop, aby precyzyjnie dostosować tekstury. Dobre praktyki w teksturowaniu obejmują także dbałość o optymalizację rozmiaru grafik, aby nie obciążały one niepotrzebnie wydajności aplikacji. Przykładem zastosowania teksturowania jest tworzenie realistycznych modeli postaci do animacji, gdzie różne powierzchnie, jak skóra, ubrania czy akcesoria, wymagają indywidualnych map tekstur.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Aby automatycznie wyizolować obszar obrazu z podobnymi kolorami, który będzie później edytowany, należy zastosować

A. zaznaczanie poligonowe.
B. różdżkę.
C. zaznaczanie magnetyczne.
D. lasso.
Odpowiedź 'różdżki' jest poprawna, ponieważ narzędzie to jest specjalnie zaprojektowane do automatycznego zaznaczania obszarów obrazu na podstawie kolorów. Różdżka, znana także jako 'Magic Wand Tool', działa na zasadzie analizy kolorów pikseli, co pozwala na szybkie wyodrębnienie obszarów o podobnych barwach. Użytkownik może dostosować próg tolerancji, co umożliwia precyzyjne wybranie pożądanych fragmentów. Narzędzie to znajduje zastosowanie w różnych programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy GIMP, gdzie efektywne zaznaczanie kolorów jest kluczowe w procesie edycji i retuszu zdjęć. Przykładem może być sytuacja, w której użytkownik chce zmienić kolor tła lub usunąć niechciane elementy na zdjęciu - różdżka umożliwia szybkie wybranie tych obszarów, co znacznie przyspiesza cały proces pracy. Dobrą praktyką jest stosowanie różdżki w połączeniu z innymi narzędziami zaznaczania, aby osiągnąć jeszcze bardziej precyzyjne rezultaty.

Pytanie 7

Jakie kolory pędzli są stosowane podczas edytowania maski warstwy?

A. Błękitny, zielony, szary
B. Czerwony, zielony, niebieski
C. Czerwony, zielony, fioletowy
D. Biały, czarny, szary
Wiesz, że odpowiedzią są biały, czarny i szary? To są takie podstawowe kolory, które mocno pomagają w pracy z maskami warstw w programach graficznych jak Photoshop. Maski warstw dają ci możliwość kontrolowania, co jest widoczne, a co nie. Biały pędzel ujawnia części warstwy, więc wszystko, co na nim zrobisz, będzie widoczne. Czarny natomiast maskuje te obszary, chowając je przed wzrokiem. A szary? On daje półprzezroczystość – super sprawa, bo dzięki temu możesz lepiej kontrolować, jak bardzo coś ma być widoczne. Ta kombinacja kolorów jest naprawdę ważna, zwłaszcza przy retuszu zdjęć czy tworzeniu bardziej skomplikowanych kompozycji. Zrozumienie, jak maski działają i jakie kolory się używa, to naprawdę klucz do sukcesu dla każdego grafika zajmującego się edycją zdjęć i grafiki cyfrowej.

Pytanie 8

Programy do tworzenia grafiki trójwymiarowej umożliwiają

A. projektowanie stron internetowych
B. tworzenie animacji poklatkowej oraz zaawansowaną obróbkę plików RAW
C. przygotowanie prezentacji multimedialnych
D. stworzenie modeli postaci z filmów lub bohaterów gier komputerowych
Oprogramowanie do projektowania grafiki trójwymiarowej (3D) jest kluczowym narzędziem w branży gier komputerowych oraz filmowej. Umożliwia tworzenie modeli postaci, które stanowią podstawę dla animacji oraz interakcji w tych mediach. Programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max umożliwiają artystom 3D modelowanie, teksturowanie oraz animowanie postaci, co sprawia, że są one niezwykle realistyczne i dynamiczne. W procesie tworzenia modeli, artyści korzystają z technik takich jak sculpting, retopologia oraz rigging, które pozwalają na osiągnięcie wysokiej jakości wyników. Przygotowane modele następnie mogą być używane w grach wideo, filmach animowanych, a także w wirtualnej rzeczywistości. Dobre praktyki obejmują optymalizację modeli pod kątem wydajności, co jest niezbędne, by działały płynnie w czasie rzeczywistym. Warto również zauważyć, że zaawansowane oprogramowanie 3D wspiera standardy, takie jak PBR (Physically Based Rendering), co zapewnia realistyczne odwzorowanie materiałów i oświetlenia.

Pytanie 9

Obrazy cyfrowe zapisane w przestrzeni kolorów sRGB w rozdzielczości 72 ppi są wykorzystywane do

A. umieszczenia w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w sieci
B. przygotowania reklamy w formie druku wielkoformatowego
C. umieszczenia na opakowaniu kartonowym w formie druku wysokiej jakości
D. realizacji całostronicowej reklamy w prasie
Odpowiedź dotycząca umieszczenia obrazów cyfrowych w trybie barwnym sRGB w projekcie multimedialnym przeznaczonym do publikacji w internecie jest poprawna, ponieważ sRGB to standardowy model kolorów używany w internecie. Obrazy zapisane w tym formacie są zoptymalizowane do wyświetlania na ekranach komputerów oraz innych urządzeń, co sprawia, że idealnie nadają się do zastosowań online. Rozdzielczość 72 ppi oznacza, że obrazy te są przystosowane do wyświetlania, a nie do druku, gdzie zwykle wymagana jest wyższa rozdzielczość (na przykład 300 ppi). W praktyce, użycie sRGB w projektach internetowych pozwala na zachowanie spójności kolorystycznej podczas wyświetlania na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w kontekście marketingu cyfrowego oraz designu stron internetowych. Przykładem może być umieszczanie grafik na stronach internetowych, w banerach reklamowych lub w prezentacjach multimedialnych. Ponadto, sRGB jest często domyślnym profilem kolorów w większości aplikacji graficznych, co ułatwia pracę projektantom. Wskazanie na ten standard w kontekście publikacji online jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 10

Jak nazywa się unikalny adres, który przypisany jest do każdej opublikowanej strony oraz zasobu w sieci?

A. IMAP
B. URL
C. IP
D. FTP
Poprawna odpowiedź to URL, co oznacza Uniform Resource Locator. URL to standardowy adres, który identyfikuje zasoby w Internecie, takie jak strony WWW, obrazy czy pliki. Każda opublikowana strona internetowa posiada unikalny URL, co pozwala użytkownikom na jej łatwe odnalezienie w sieci. URL składa się z kilku elementów, w tym protokołu (np. http, https), nazwy domeny oraz ścieżki dostępu do konkretnego zasobu. Przykładem URL może być 'https://www.example.com/index.html', gdzie 'https' określa protokół, 'www.example.com' to domena, a '/index.html' wskazuje na konkretny plik. Znajomość struktury URL oraz zasad jego tworzenia jest istotna w kontekście SEO oraz tworzenia użytecznych i zrozumiałych linków, co wpływa na użytkowników i wyszukiwarki. Dobre praktyki wskazują, że URL powinny być krótkie, zrozumiałe i zawierać słowa kluczowe, co przyczynia się do lepszej indeksacji przez wyszukiwarki oraz ułatwia nawigację użytkownikom.

Pytanie 11

Spośród podanych obiektywów, który ma najwyższą maksymalną wartość przysłony?

A. f/5.6
B. f/8
C. f/2
D. f/4
Odpowiedź f/2 jest poprawna, ponieważ wskazuje na najszersze otwarcie przysłony spośród wymienionych opcji. Maksymalna wartość przysłony określa, jak dużo światła może przechodzić przez obiektyw, a wartość f/2 oznacza, że otwór przysłony jest szeroki, co pozwala na zbieranie większej ilości światła. W praktyce, obiektywy o maksymalnej przysłonie f/2 są często wykorzystywane w sytuacjach o słabym oświetleniu oraz do uzyskiwania efektów bokeh, gdzie tło jest rozmyte, a ostrość koncentruje się na obiekcie. W kontekście standardów branżowych, obiektywy o dużej przysłonie są cenione w fotografii portretowej, eventowej oraz w fotografii nocnej. Wybór obiektywu z niską wartością f pozwala również na uzyskanie płytkiej głębi ostrości, co jest pożądane w wielu stylach fotografii. Przykładem zastosowania f/2 może być portretowanie modela w plenerze o zmierzchu, gdzie naturalne światło jest ograniczone, a szeroka przysłona umożliwia uzyskanie odpowiedniego naświetlenia oraz estetycznego rozmycia tła.

Pytanie 12

W jakim typie pliku nie można zrealizować zapisu warstw w Adobe Photoshop?

A. TIFF
B. PDF
C. JPEG
D. PSD
Wybór PSD, TIFF lub PDF jako odpowiedzi prowadzi do nieporozumienia co do funkcji i zastosowania formatów plików w Adobe Photoshop. Format PSD jest natywnym formatem Photoshopa, zaprojektowanym specjalnie do zachowania wszystkich atrybutów projektu, w tym warstw, efektów, maskowania i ścieżek. Dzięki temu, użytkownicy mogą łatwo kontynuować pracę nad projektem w dowolnym momencie, edytując poszczególne elementy. TIFF, z kolei, to format, który również wspiera wielowarstwowość oraz wyspecjalizowane zastosowania w druku. Oba te formaty są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, zwłaszcza w kontekście archiwizacji i dalszej edycji projektów graficznych. PDF, w przeciwieństwie do JPEG, również może zawierać warstwy, lecz jego głównym celem jest prezentacja i druk, a nie edytowanie. Użytkownicy mogą napotkać pułapki, wybierając niewłaściwy format. Wybór JPEG może wynikać z przekonania, że jest to standardowy format do zapisu zdjęć, co jest mylące w kontekście edytowania grafiki. JPEG jest odpowiedni do publikacji i udostępniania, gdzie priorytetem jest rozmiar pliku i jakość wizualna, ale nie do pracy, gdzie wymagana jest edytowalność warstw. Kluczowe jest zrozumienie, które formaty najlepiej pasują do określonych zadań, aby uniknąć utraty danych i ograniczeń w przyszłej edycji.

Pytanie 13

Format pliku GIF pozwala na

A. zapis masek warstw oprócz wersji edytowalnych ścieżek
B. publikację animacji w internecie
C. edycję obiektów wektorowych
D. zapis warstw maskujących oraz warstw przycinających
GIF, czyli Graphics Interchange Format, to taki format, który wszyscy znają, bo świetnie nadaje się do robienia prostych animacji w internecie. Można w nim zapisać kilka obrazków w jednym pliku, co jest mega przydatne. Trzeba jednak pamiętać, że GIF obsługuje tylko do 256 kolorów, więc na bardziej skomplikowane grafiki raczej się nie nadaje. Fajnie, że zachowuje jakość obrazów, dzięki czemu te animacje nie wyglądają źle w sieci. Widzisz je często jako emotikony w social mediach czy krótkie filmiki, które przyciągają wzrok. Jeśli chcesz dodać GIF-a na stronę, to możesz go łatwo wrzucić w HTML. To czyni go bardzo uniwersalnym narzędziem. Od 1987 roku, jak go wymyślili w CompuServe, GIF zyskał wielu fanów i stał się standardem w prostych animacjach w sieci, co tylko pokazuje, jak bardzo jest wszechstronny.

Pytanie 14

W trakcie tworzenia animacji poklatkowej w aplikacji Adobe Photoshop, każda kluczowa klatka animacji powinna mieć przypisane przynajmniej

A. jedną maskę
B. jedną warstwę
C. jeden kanał alpha
D. jedną warstwę korygującą
Podczas tworzenia animacji poklatkowej w Adobe Photoshop kluczowe jest zrozumienie roli warstw. Każda kluczowa klatka animacji powinna mieć przyporządkowaną co najmniej jedną warstwę, co pozwala na swobodne zarządzanie elementami wizualnymi. Warstwy umożliwiają oddzielne edytowanie, umieszczanie efektów oraz animowanie poszczególnych elementów, co jest niezbędne do uzyskania płynności ruchu i atrakcyjności wizualnej. Przykładowo, możemy mieć warstwę tła, na której umieszczamy różne obiekty animowane, a każda z tych warstw może być niezależnie modyfikowana w każdej kluczowej klatce. Zastosowanie warstw jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie tworzenia grafiki i animacji, gdyż pozwala na łatwiejszą organizację projektu oraz kontrolę nad wyglądem i ruchem obiektów. Warto także zaznaczyć, że umiejętne korzystanie z warstw w Photoshopie znacząco podnosi jakość finalnego produktu, a także ułatwia późniejsze wprowadzanie zmian w projekcie.

Pytanie 15

Standard ultra HD do wyświetlania obrazów pozwala na oglądanie materiałów wideo w rozdzielczości

A. 1280 x 720 pikseli
B. 720 x 576 pikseli
C. 1920 x 1080 pikseli
D. 3840 x 2160 pikseli
Odpowiedź 3840 x 2160 pikseli to tak naprawdę Ultra HD, znane też jako 4K. To jest cztery razy większa rozdzielczość niż Full HD (1920 x 1080 pikseli). Dzięki temu obraz jest o wiele bardziej szczegółowy. Ultra HD daje nam ładniejsze kolory, lepszy kontrast i głębsze efekty wizualne, co zauważamy szczególnie na dużych ekranach, w kinach czy podczas oglądania multimediów. W branży filmowej i telewizyjnej, 4K to już standard, co pozwala twórcom korzystać z lepszej jakości w swoich produkcjach. Można to zobaczyć w transmisjach sportowych, filmach na platformach streamingowych czy w grach komputerowych, które na nowych konsolach potrafią pokazać taką rozdzielczość. Widać, że Ultra HD jest zgodne z tym, co najlepiej działa w branży, aby widzowie mieli jak najlepsze doświadczenia wizualne.

Pytanie 16

Przygotowując prezentację multimedialną, powinno się stosować zasadę:

A. wprowadź wiele animacji i intensywne tło
B. zastosuj różne czcionki oraz kolory
C. umieść grafiki na każdym slajdzie
D. zachowaj równowagę i dbaj o harmonię
Równowaga i harmonia w prezentacji multimedialnej to naprawdę kluczowe rzeczy, które mogą zadecydować o tym, jak odbiorcy odbiorą Twoją pracę. Dobrze jest, jak każdy slajd jest zaprojektowany tak, żeby nie rozpraszać uwagi, ale zarazem dostarczał ważne informacje. Na przykład, jeśli kolory, czcionki i układ graficzny są ze sobą spójne, to cała prezentacja wydaje się bardziej estetyczna i profesjonalna. Fajnie jest, gdy paleta kolorów pasuje do marki, bo wtedy wszystko wygląda jak jedna całość. Warto też pamiętać o przestrzeni między elementami – to coś, co pomaga w czytelności tekstu i lepszym przyswajaniu informacji. Projektanci zazwyczaj korzystają z zasad teorii koloru i zasady Z, by prowadzić wzrok odbiorców po slajdach. A prostota w przekazie to na pewno klucz do lepszego zrozumienia treści przez słuchaczy.

Pytanie 17

Jaką maksymalną liczbę kolorów można wykorzystać na jednym slajdzie, aby zapewnić czytelność multimedialnej prezentacji?

A. 6
B. 2
C. 4
D. 5
Zastosowanie niewłaściwej liczby kolorów w projektach multimedialnych prowadzi do wielu problemów, które mogą negatywnie wpłynąć na odbiór prezentacji. Wybór dwóch kolorów często skutkuje brakiem różnorodności wizualnej, co może prowadzić do monotonii i utrudniać zaangażowanie widzów. Z kolei pięć lub więcej kolorów może tworzyć wizualny chaos, który rozprasza uwagę i utrudnia zrozumienie kluczowych informacji. Takie podejście często wynika z błędnego założenia, że większa liczba kolorów oznacza większą kreatywność. W rzeczywistości, projektanci powinni skupić się na tym, aby kolory wspierały treść, a nie ją przytłaczały. Przeciążenie kolorami może również prowadzić do problemów z dostępnością, gdyż osoby z dysfunkcjami wzroku mogą mieć trudności z rozróżnieniem zbyt dużej liczby barw. Standardy projektowania, takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), sugerują ograniczenie palety kolorów, aby zapewnić większą czytelność oraz dostępność. Używanie czterech kolorów jako maksimum jest zgodne z tymi zasadami i pozwala na stworzenie estetycznie przyjemnych oraz funkcjonalnych slajdów, które skutecznie przekazują zamierzone informacje.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Grafiki stworzone w programie do edycji obrazów rastrowych

A. można je powiększać bez utraty jakości
B. są przedstawione przy użyciu figur geometrycznych
C. składają się z określonej liczby pikseli
D. mają najmniejszą wielkość w kontekście zastosowań niefotorealistycznych
Obrazy zaprojektowane w programie do obróbki grafiki rastrowej rzeczywiście składają się z określonej liczby pikseli. Piksel, będący najmniejszą jednostką obrazu, jest odpowiedzialny za wyświetlanie koloru w danym miejscu na ekranie. W przypadku grafiki rastrowej, każdy obraz ma ustaloną rozdzielczość, co oznacza, że jest definiowany przez liczbę pikseli w poziomie i w pionie. Dla przykładu, obraz o rozdzielczości 1920x1080 składa się z 2 073 600 pikseli. Im większa liczba pikseli, tym wyższa jakość obrazu, co jest kluczowe w zastosowaniach wymagających szczegółowości, takich jak fotografia cyfrowa czy tworzenie grafiki na potrzeby druku. Ważne jest, aby pamiętać, że przy skalowaniu obrazów rastrowych do większych rozmiarów może dojść do utraty jakości, co jest spowodowane brakiem dodatkowych pikseli do wyświetlenia większej wersji obrazu. Standardy branżowe, takie jak DPI (dots per inch), określają, jak gęsto rozmieszczone są piksele, co wpływa na jakość wyświetlania i wpływa na decyzje dotyczące obróbki grafiki.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Kluczowym elementem kodu, który zarządza aplikacją internetową, jest

A. wzorzec
B. kontroler
C. model
D. widok
Wybór widoku, modelu lub wzorca jako najważniejszej części aplikacji internetowej nie oddaje pełni ich roli w architekturze MVC. Widok odpowiada za prezentację danych użytkownikowi, ale nie ingeruje w logikę aplikacji, przez co jest mniej kluczowy w kontekście zarządzania interakcją użytkownika. Widok może być zmieniany niezależnie od logiki aplikacji, co czyni go bardziej sferą estetyczną, a nie funkcjonalną. Z kolei model zarządza danymi i ich logiką, ale jego rola jest również ograniczona do przechowywania informacji i interakcji z bazą danych. Nie decyduje on o tym, jak dane są prezentowane lub jak użytkownik wchodzi w interakcję z aplikacją. Współczesne standardy projektowania aplikacji, takie jak RESTful API, wskazują na znaczenie rozdzielenia odpowiedzialności pomiędzy te elementy, gdzie kontroler pełni rolę pośrednika. W przypadku wzorca, choć jest to ważny koncept w programowaniu, nie jest to bezpośrednio komponent aplikacji, lecz raczej sposób organizacji kodu, który może być zaimplementowany w różnych częściach architektury. Warto zauważyć, że mylenie tych elementów prowadzi do niewłaściwego zrozumienia struktury aplikacji, co może skutkować trudnościami w jej rozwijaniu i utrzymywaniu.

Pytanie 22

Jaki skrót klawiszowy umożliwia zaznaczenie wszystkich elementów znajdujących się w obszarze roboczym programu Adobe Illustrator?

A. Ctrl+C
B. Ctrl+A
C. Ctrl+V
D. Ctrl+G
Skróty klawiaturowe są niezwykle istotnym elementem efektywności w programach graficznych, a ich zrozumienie jest kluczowe dla sprawnego działania. W przypadku odpowiedzi opartych na Ctrl+V, Ctrl+G oraz Ctrl+C, pojawiają się typowe nieporozumienia co do ich funkcji. Skrót Ctrl+V służy do wklejania skopiowanych elementów, co oznacza, że nie ma on zastosowania w kontekście zaznaczania obiektów. Użytkownicy mogą mylnie zakładać, że wklejanie może być powiązane z zaznaczaniem, ale te operacje są od siebie niezależne. Z kolei Ctrl+G jest używany do grupowania zaznaczonych obiektów, co jest funkcją przydatną, ale nie jest odpowiednia w kontekście zaznaczania wszystkich elementów. Użytkownicy mogą sądzić, że grupowanie jest równoważne zaznaczaniu, jednak te operacje mają różne cele. Na koniec, użycie Ctrl+C, które odpowiada za kopiowanie zaznaczonych obiektów, również nie ma związku z ich zaznaczaniem. Mylenie tych funkcji może prowadzić do frustracji, zwłaszcza w sytuacjach, gdy użytkownik próbuje szybko edytować projekt. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, co każdy skrót klawiaturowy faktycznie robi, aby móc efektywnie pracować w Adobe Illustrator oraz innych programach graficznych.

Pytanie 23

Zastosowanie usług komercyjnej firmy hostingowej do publikacji strony internetowej oznacza

A. brak wsparcia dla języków skryptowych oraz ograniczenia w transferze
B. automatyczne wyświetlanie na witrynie licznych reklam, które są niepowiązane z treścią serwisu
C. brak możliwości dostępu do jakiejkolwiek bazy danych
D. możliwość korzystania z serwera bazy danych, na przykład MySQL
Opublikowanie strony internetowej przy użyciu komercyjnych usług hostingowych zazwyczaj wiąże się z dostępem do serwera bazy danych, takiego jak MySQL. To kluczowy element umożliwiający dynamiczne zarządzanie treścią witryny, co jest szczególnie istotne w przypadku aplikacji webowych i stron opartych na systemach zarządzania treścią (CMS) takich jak WordPress czy Joomla. Dzięki dostępowi do bazy danych, możliwe jest przechowywanie i przetwarzanie informacji, co pozwala na interaktywność oraz personalizację doświadczeń użytkowników. Na przykład, w sklepie internetowym bazy danych umożliwiają przechowywanie informacji o produktach, użytkownikach oraz zamówieniach, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania e-commerce. W kontekście najlepszych praktyk branżowych, zaleca się, aby wybierać usługodawców hostingowych, którzy oferują solidne wsparcie dla baz danych oraz mechanizmy ich zabezpieczania, co zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo operacji.

Pytanie 24

Wybierz darmowy program, który pozwala na edycję zdjęcia?

A. Corel Photo-Paint
B. Gimp
C. Adobe Photoshop
D. Prezi
Wybór nieodpowiednich programów do edycji zdjęć na korekty graficzne może wynikać z niepełnego zrozumienia ich przeznaczenia. Corel Photo-Paint, chociaż jest rozpoznawalnym programem do edycji zdjęć, nie jest dostępny w wersji bezpłatnej, co czyni go niedostępnym dla osób poszukujących darmowych narzędzi. Z kolei Adobe Photoshop to jeden z najbardziej zaawansowanych programów, jednak wymaga wykupienia licencji, co nie spełnia kryteriów bezpłatności. Prezi to narzędzie do tworzenia prezentacji wizualnych, które nie ma zastosowania w korekcie zdjęć. Użytkownicy mogą łatwo ulec błędnemu przekonaniu, że programy do prezentacji albo komercyjne aplikacje graficzne mają możliwości, które w rzeczywistości są ograniczone do innego rodzaju prac. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do frustracji, gdyż nie dostarczają odpowiednich narzędzi do edycji zdjęć. Warto zatem zidentyfikować konkretne potrzeby i zrozumieć, jakie funkcje są niezbędne do wykonania określonych zadań, aby móc wybrać właściwe oprogramowanie. W przypadku potrzeby korekty zdjęć, kluczowe jest zwrócenie uwagi na dostępność i funkcjonalności programów, co w przypadku GIMP jest doskonale zrealizowane.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Aby skoncentrować uwagę widza na konkretnym elemencie w prezentacji, warto w projekcie wykorzystać kolor

A. zielony
B. czarny
C. niebieski
D. czerwony
Kolor czerwony jest powszechnie uznawany za jeden z najbardziej efektywnych sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorcy w prezentacjach. Psychologia kolorów sugeruje, że czerwony wywołuje silne emocje, takie jak pasja i ekscytacja, co sprawia, że jest on szczególnie skuteczny w kontekście podkreślania ważnych informacji. Przykładem może być użycie czerwonego w graficznych elementach prezentacji, takich jak wykresy czy infografiki, gdzie kluczowe dane są wyróżnione tym kolorem, aby przyciągnąć wzrok widza. W praktyce, wiele organizacji stosuje czerwony jako kolor akcentów w swoich prezentacjach, aby zwiększyć czytelność kluczowych punktów. Zgodnie z dobrymi praktykami projektowania wizualnego, warto stosować kontrastujące kolory, aby elementy wyróżniające były łatwo zauważalne, a czerwień idealnie wpisuje się w tę zasadę. Należy jednak pamiętać, że nadmiar czerwieni może być przytłaczający, dlatego kluczowe jest umiejętne dozowanie tego koloru w całości projektu.

Pytanie 27

Jakie urządzenie jest częścią zestawu przeznaczonego do cyfryzacji przezroczystego obrazu analogowego?

A. Skaner 3D
B. Cyfrowa kamera wideo
C. Cyfrowy aparat fotograficzny
D. Skaner płaski
Wybór cyfrowej kamery wideo, skanera przestrzennego czy cyfrowego aparatu fotograficznego na digitalizację transparentnych obrazów nie jest właściwy, z kilku powodów. Cyfrowe kamery wideo są dedykowane do rejestrowania ruchomych obrazów, co sprawia, że nie są one przystosowane do skanowania statycznych materiałów, takich jak slajdy. Rejestrowanie takich obrazów wymagałoby dodatkowej stabilizacji i technik, które nie są standardowo dostępne w kamerach wideo. Skanery przestrzenne, z kolei, są zaprojektowane do tworzenia trójwymiarowych modeli obiektów, a nie do digitalizacji dwuwymiarowych obrazów. Ich zastosowanie w kontekście skanowania slajdów czy filmów byłoby nieefektywne i nieproduktywne. Cyfrowe aparaty fotograficzne, choć mogą być używane do robienia zdjęć analogowych obrazów, nie oferują takiej samej precyzji ani jakości, jak skanery płaskie, ponieważ ich matryce nie są zaprojektowane do uchwycenia szczegółowych informacji z transparentnych materiałów. Te pomyłki wynikają często z braku zrozumienia specyfikacji technicznych urządzeń oraz ich przeznaczenia, co prowadzi do mylnego użycia narzędzi w niewłaściwych kontekstach. Właściwy dobór sprzętu ma ogromne znaczenie w procesie digitalizacji, szczególnie w kontekście zachowania jakości i wierności oryginalnym materiałom.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jaki operator w języku JavaScript służy do obliczania reszty z dzielenia?

A. operator %
B. operator /
C. operator +
D. operator *
Operator % w języku JavaScript jest używany do obliczania reszty z dzielenia dwóch liczb. Zastosowanie tego operatora jest niezwykle przydatne w wielu kontekstach, na przykład podczas ustalania, czy liczba jest parzysta czy nie. Możemy to zweryfikować, dzieląc liczbę przez 2 i sprawdzając, czy reszta wynosi 0. Przykładowo, wyrażenie 4 % 2 zwróci 0, co potwierdza, że liczba 4 jest parzysta. Operator ten jest również kluczowy w algorytmach, które wymagają cyklicznych powtórzeń lub rozdzielenia danych, takich jak w przypadku iteracji przez tablicę. Przykładowo, w przypadku 10 % 3 otrzymujemy 1, co wskazuje, że 10 dzieli się przez 3 z resztą 1. W kontekście najlepszych praktyk programowania, użycie operatora modulo powinno być przemyślane, aby uniknąć błędów logicznych, zwłaszcza w sytuacjach złożonych, jak na przykład w grach, gdzie często trzeba kontrolować stany i cykle. Warto również pamiętać, że operator ten działa zarówno na liczbach całkowitych, jak i zmiennoprzecinkowych, co czyni go wszechstronnym narzędziem w wielu scenariuszach programistycznych.

Pytanie 30

Aby uwiecznić obraz wymagający wyjątkowo dużych powiększeń, szczególnie z negatywów małoobrazkowych, trzeba użyć filmu o czułości DIN

A. 15÷10
B. 20÷18
C. 27÷22
D. 20÷28
Wybrane odpowiedzi, takie jak 20÷28, 27÷22 czy 20÷18, wskazują na nieporozumienia dotyczące czułości błon fotograficznych. Czułość DIN 20 odpowiada wartości ISO 200, co może być niewłaściwe w kontekście dużych powiększeń z negatywów małoobrazkowych, gdzie lepsze rezultaty oferuje niższa czułość. Wysoka czułość błony, jak 20 DIN, wiąże się z większą ilością szumów cyfrowych oraz mniejszą jakością detali, które mogą być kluczowe przy powiększaniu zdjęć. Przy fotografii wymagającej precyzji, odpowiednia czułość jest niezwykle istotna, ponieważ wyższe wartości czułości mogą prowadzić do utraty detali, co w efekcie negatywnie wpłynie na jakość finalnego obrazu. Zrozumienie, że przy dużych powiększeniach kluczowe jest zachowanie jak najwięcej detali, eliminuje możliwość dostosowania tego rodzaju czułości do potrzeb fotografii makro. Ponadto, odpowiedzi te mogą wskazywać na błędne myślenie o konieczności zwiększania czułości w sytuacjach, gdzie kluczowa jest jakość, a nie ilość światła. Użytkownicy często mylą potrzebę większej czułości z lepszą jakością, co może prowadzić do licznych problemów w obróbce i finalizacji zdjęć. Dlatego, aby uzyskać pożądane rezultaty, należy mieć świadomość standardów, które obowiązują w branży fotograficznej oraz dobrych praktyk związanych z doborem odpowiedniej błony w zależności od zamierzonych efektów.

Pytanie 31

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. WAV
B. AVI
C. MIDI
D. MP3
MIDI, WAV i MP3 to formaty, które każdy zna, ale to, że są związane z dźwiękiem, nie znaczy, że nadają się do zapisu zarówno dźwięku, jak i obrazu. MIDI, czyli Musical Instrument Digital Interface, to tak naprawdę tylko zestaw instrukcji dla instrumentów muzycznych. Nie ma tam rzeczywistych danych audio, więc to nie jest dobry wybór, jeśli chodzi o multimedialne projekty. WAV to format audio, który charakteryzuje się dużą jakością dźwięku, ale nie obsługuje wideo, a jego pliki mogą być naprawdę spore. MP3 z kolei, znany z odtwarzania muzyki, również nie jest w stanie przechować żadnych obrazów. Często ludzie myślą, że skoro te formaty dotyczą dźwięku, to można je używać z obrazem, co nie jest do końca prawdą. Dlatego, jeśli chcesz mieć zarówno dźwięk, jak i obraz w jednym pliku, warto postawić na formaty kontenerowe, takie jak AVI, które są stworzone z myślą o takich zastosowaniach.

Pytanie 32

W jakiej przestrzeni kolorów przechowuje się grafikę bitową w trybie kolorowym?

A. CIE LAB
B. PCS
C. CMYK
D. RGB
Odpowiedź RGB jest poprawna, ponieważ jest to przestrzeń barw, która jest najbardziej powszechnie stosowana do przechowywania i wyświetlania grafik bitowych w trybie kolorowym. RGB, czyli Red, Green, Blue, to model kolorów addytywnych, w którym kolory są tworzone poprzez łączenie światła w trzech podstawowych barwach. W praktyce, każdy piksel w grafice bitowej reprezentowany jest jako kombinacja tych trzech kolorów, co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy odcieni. Przykładowo, w grafice komputerowej i web designie, kolory są często definiowane za pomocą wartości RGB, co zapewnia spójność i precyzję w reprodukcji kolorów na różnych urządzeniach. Dobre praktyki w pracy z kolorami w grafice komputerowej zalecają korzystanie z modeli RGB dla wyświetlania kolorów na ekranie, gdyż to właśnie ten model najlepiej odwzorowuje sposób, w jaki nasze oczy postrzegają kolory w naturalnym świecie. W kontekście druku, RGB jest często konwertowane na model CMYK, aby dostosować kolory do specyfiki drukowanych materiałów.

Pytanie 33

Jakie złącze jest wykorzystywane do przesyłania cyfrowego sygnału audio oraz wideo o dużej przepustowości?

A. HDMI
B. DVI
C. DVIX
D. VGA
Odpowiedź HDMI (High-Definition Multimedia Interface) jest prawidłowa, ponieważ jest to interfejs stworzony do przesyłania zarówno sygnału wideo, jak i audio w wysokiej rozdzielczości. HDMI obsługuje formaty wideo 1080p oraz 4K, co czyni go idealnym rozwiązaniem do użycia w telewizorach, monitorach oraz projektorach. Dzięki zastosowaniu technologii cyfrowej, HDMI zapewnia lepszą jakość obrazu i dźwięku w porównaniu do starszych rozwiązań analogowych, takich jak VGA. Co więcej, HDMI może przesyłać sygnały audio wielokanałowe oraz obsługuje technologie ochrony treści, takie jak HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), co jest niezwykle istotne przy przesyłaniu materiałów chronionych prawami autorskimi. Zastosowanie HDMI jest powszechne w wielu urządzeniach, takich jak odtwarzacze Blu-ray, konsole do gier oraz komputery, co sprawia, że jest to standard w branży audio-wideo. Warto również zaznaczyć, że HDMI oferuje różne wersje, umożliwiając dostosowanie do różnych potrzeb użytkowników, co czyni go niezwykle uniwersalnym i elastycznym rozwiązaniem.

Pytanie 34

Firma nabyła zestaw zdjęć z licencją Royalty Free do wykorzystania w materiałach reklamowych, takich jak ulotki czy plakaty. Czy jest możliwe, aby bez dodatkowych warunków użyć tych zdjęć na stronie internetowej firmy?

A. Tak, ponieważ licencja zezwala na wykorzystanie zdjęć w dowolnym celu firmy
B. Nie, firma musi dodatkowo zakupić prawo do używania zdjęć na stronie internetowej
C. Nie, ponieważ licencja obejmuje wyłącznie materiały drukowane - ulotki, plakaty
D. Nie, firma ma obowiązek poinformować odpowiedni bank grafiki o każdym użyciu zdjęć w jakimkolwiek celu
Licencje Royalty Free są projektowane z myślą o szerokim zastosowaniu, co oznacza, że po zakupie takich zdjęć można je wykorzystywać w różnych kontekstach, w tym w materiałach drukowanych oraz cyfrowych. W przypadku odpowiedzi, która stwierdza, że firma może wykorzystać zakupione zdjęcia do przygotowania strony internetowej, jest to zgodne z właściwym zrozumieniem warunków licencyjnych. Licencja Royalty Free nie ogranicza się jedynie do jednego typu mediów, ale zazwyczaj umożliwia wielokrotne wykorzystanie w różnych projektach, co czyni ją bardzo elastyczną. Przykładem może być użycie tych zdjęć zarówno w broszurach reklamowych, jak i na stronie internetowej, co pozwala na spójne przekazywanie wizualnej tożsamości marki. Ważne jest, aby przed wykorzystaniem zdjęć dokładnie zapoznać się z umową licencyjną, aby upewnić się, że wszystkie warunki są spełnione. Dobre praktyki branżowe sugerują, że każda firma powinna prowadzić dokumentację dotyczącą zakupionych licencji, co ułatwia przyszłe wykorzystanie zasobów wizualnych bez ryzyka naruszenia praw autorskich.

Pytanie 35

Wskaż wspólne cechy animacji stworzonej w programie Adobe Photoshop oraz prezentacji zaprojektowanej w aplikacji PowerPoint?

A. Określenie czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu
B. Użycie osi czasu oraz narzędzia WordArt
C. Zastosowanie warstw dopasowania oraz galerii filtrów artystycznych
D. Modyfikacja plików RAW oraz eksport do formatu GIF
Ustalenie czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu jest kluczowym aspektem zarówno w animacjach stworzonych w Adobe Photoshop, jak i w prezentacjach w PowerPoint. W obu tych aplikacjach możliwe jest precyzyjne kontrolowanie, jak długo dany element będzie widoczny na ekranie, co ma istotny wpływ na dynamikę i odbiór finalnego materiału. W Photoshopie, wykorzystując oś czasu, możemy definiować momenty rozpoczęcia i zakończenia animacji dla każdej warstwy, co pozwala na tworzenie złożonych sekwencji obrazów. W PowerPoint z kolei, czas wyświetlania poszczególnych slajdów oraz animacji można ustawiać indywidualnie, co umożliwia dostosowanie prezentacji do tempa przemówienia lub reakcji publiczności. Przykładem może być złożona prezentacja, w której animacje graficzne są zsynchronizowane z mówionym słowem, co zwiększa atrakcyjność i zrozumienie przekazu. W kontekście dobrych praktyk, kontrolowanie czasu wyświetlania jest istotnym elementem w projektowaniu materiałów wizualnych, gdyż pozwala na lepsze zaangażowanie odbiorcy oraz płynniejsze przejścia między poszczególnymi częściami projektu.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie narzędzia pozwalają na dokładne rozmieszczenie obiektów w animacji?

A. Prowadnice i siatka
B. Style grafiki i tekstu
C. Konwertowanie punktów
D. Środki artystyczne
Prowadnice i siatka to kluczowe narzędzia w procesie tworzenia animacji, które znacznie ułatwiają precyzyjne rozmieszczanie obiektów. Prowadnice pozwalają na definiowanie liniowych ścieżek, co jest szczególnie przydatne przy animacji ruchów obiektów wzdłuż określonych tras. Umożliwiają one precyzyjne wyrównanie elementów, co wpływa na estetykę oraz czytelność animacji. Siatka natomiast działa jako wizualna pomoc, która pozwala twórcom na precyzyjniejsze umiejscowienie obiektów w przestrzeni. Dzięki zastosowaniu prowadnic i siatki, animatorzy mogą łatwiej utrzymać spójność proporcji i odległości między elementami, co jest niezbędne w profesjonalnym procesie animacji. W praktyce, na przykład w programach takich jak Adobe After Effects, animatorzy regularnie korzystają z tych narzędzi, aby poprawić swoją wydajność oraz jakość projektu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Warto również zaznaczyć, że wykorzystanie tych narzędzi sprzyja lepszemu zarządzaniu czasem pracy oraz minimalizuje ryzyko popełnienia błędów w rozmieszczaniu obiektów, co jest kluczowe w produkcjach o dużej skali.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Plik animacji w programie Adobe Flash nie zawiera się

A. animacji kształtu
B. kanałów
C. warstw
D. klatek
W pliku animacji programu Adobe Flash rzeczywiście nie znajdziemy kanałów, ponieważ ten format plików koncentruje się na klatkach, warstwach oraz animacjach kształtu, które są kluczowymi składnikami pracy w tym środowisku. Klatki stanowią podstawę animacji, a warstwy umożliwiają organizowanie różnych elementów graficznych i animacyjnych, co pozwala na efektywne zarządzanie oraz edytowanie projektu. Animacje kształtu z kolei pozwalają na dynamiczną transformację obiektów graficznych, co jest istotne w produkcji bardziej zaawansowanych efektów wizualnych. W kontekście dobrych praktyk w tworzeniu animacji, użytkownicy powinni być świadomi, że Adobe Flash nie obsługuje kanalików, które są typowe dla innych programów do edycji wideo czy grafiki rastrowej. Wiedza o tym, jakie elementy są obecne, a jakie nie, jest kluczowa dla efektywnej pracy z tym oprogramowaniem, a także dla zrozumienia różnych technik animacyjnych wykorzystywanych w branży.

Pytanie 40

Które działanie w programie do edycji grafiki rastrowej prowadzi do obniżenia jakości obrazu?

A. Zmniejszenie wymiarów zdjęcia
B. Zwiększenie wymiarów zdjęcia
C. Obracanie obrazu o 45°
D. Lustrzane odbicie obrazu w poziomie
Kiedy powiększamy zdjęcie w programie graficznym, możemy zauważyć, że jakość obrazu może się pogorszyć. Dzieje się tak, bo program musi dodawać nowe piksele, a to często prowadzi do rozmycia, zniekształceń albo szumów. W grafice rastrowej każdy obraz to tak naprawdę siatka pikseli, a powiększenie nie generuje nowych informacji, tylko rozciąga to, co już jest. Na przykład, zdjęcia w formacie JPEG po kompresji tracą część szczegółów, więc powiększenie ich może być kłopotliwe. Z mojego doświadczenia wynika, że artyści i fotografowie często korzystają z różnych technik, jak na przykład przeskalowanie w Adobe Photoshop, ale trzeba być ostrożnym, bo zbyt duże powiększenie prowadzi do czegoś, co nazywamy "pixelozą". Dlatego, jeśli planujesz powiększać zdjęcia, lepiej używać tych w wyższej rozdzielczości, bo to działa na zasadzie "pracuj z najlepszymi danymi, jakie masz".