Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 9 maja 2025 11:33
  • Data zakończenia: 9 maja 2025 11:33

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Prezydent kraju, jakim jest Rzeczpospolita Polska, jest wybierany na kadencję w wyborach powszechnych

A. pięcioletnią
B. czteroletnią
C. sześcioletnią
D. trzyletnią

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest wybierany na pięcioletnią kadencję, co jest regulowane przez Konstytucję RP. Wybory te mają charakter powszechny, co oznacza, że każdy obywatel, który osiągnął wymaganą pełnoletność oraz spełnia inne kryteria, ma prawo wziąć w nich udział. Pięcioletnia kadencja prezydenta jest istotnym elementem stabilności politycznej w Polsce, ponieważ pozwala na zrównoważone planowanie polityki oraz długoterminowe działania w zakresie administracji państwowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest udział obywateli w kampaniach wyborczych, gdzie mogą oni zapoznać się z programami kandydatów oraz ich wizjami rozwoju kraju. Dodatkowo, kadencja prezydenta umożliwia monitorowanie oraz ewaluację pracy głowy państwa, co jest kluczowe dla demokratycznego ustroju. Warto także zauważyć, że pięcioletnia kadencja może być przedłużona poprzez reelekcję, co pozwala na kontynuację sprawdzonej polityki i wzmocnienie zaufania społecznego.

Pytanie 3

Organ egzekucyjny rozpoczyna egzekucję administracyjną na podstawie

A. wydanego przez wierzyciela tytułu wykonawczego
B. postanowienia wydanego przez organ o wszczęciu postępowania egzekucyjnego w stosunku do zobowiązanego
C. pisemnego wezwania do wykonania obowiązku skierowanego do zobowiązanego
D. decyzji administracyjnej nakładającej na zobowiązanego konkretne zobowiązanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że organ egzekucyjny wszczyna egzekucję administracyjną na podstawie wystawionego przez wierzyciela tytułu wykonawczego, jest prawidłowa, ponieważ tytuł wykonawczy stanowi formalny dokument, który uprawnia do podjęcia działań egzekucyjnych. Tytuł wykonawczy może mieć różne formy, w tym orzeczenia sądowe czy decyzje administracyjne, jednak kluczowe jest, że powinien być wystawiony przez wierzyciela, co potwierdza jego roszczenie wobec dłużnika. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest sytuacja, w której wierzyciel, na przykład bank, uzyskuje tytuł wykonawczy w postaci wyroku sądowego stwierdzającego należność od dłużnika. Na tej podstawie organ egzekucyjny może wszcząć działania, takie jak zajęcie wynagrodzenia czy rachunków bankowych dłużnika. Warto pamiętać, że zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tytuł wykonawczy jest kluczowym dokumentem, który determinuje legalność dalszych kroków egzekucyjnych.

Pytanie 4

Organ administracji publicznej wstrzymuje postępowanie administracyjne w postaci

A. postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie
B. decyzji administracyjnej
C. zawiadomienia o wstrzymaniu postępowania
D. postanowienia, na które przysługuje zażalenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Postanowienie, na które służy zażalenie, jest formą zawieszenia postępowania administracyjnego, która jest zgodna z przepisami prawa administracyjnego. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, organ administracji publicznej ma prawo zawiesić postępowanie w sytuacjach, gdy występują przeszkody uniemożliwiające jego kontynuowanie. W takich przypadkach organ wydaje postanowienie, które może być zaskarżone przez strony postępowania w formie zażalenia. Przykładowo, jeśli postępowanie wymaga uzyskania dodatkowych dokumentów od innych organów, organ administracyjny może zdecydować się na jego zawieszenie, co zapewnia przestrzeganie zasady rzetelności i sprawiedliwości procesu. Dzięki tej formie postanowienia strony mają możliwość reagowania na decyzje organu, co jest zgodne z zasadą zapewnienia prawa do obrony. Stosowanie postanowień w sytuacjach, kiedy prawo przewiduje możliwość zaskarżenia, jest standardem w praktyce administracyjnej, co podkreśla ważność transparentności działania administracji.

Pytanie 5

Od postanowienia odmawiającego wydania koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w obszarze usług ochrony osób i mienia, wydanego w pierwszej instancji przez ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne, przysługuje

A. możliwość złożenia do ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy
B. odwołanie do Prezesa Rady Ministrów
C. odwołanie do Rady Ministrów
D. możliwość złożenia do ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne wniosku o wznowienie postępowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na możliwość złożenia do ministra właściwego do spraw wewnętrznych wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest poprawna, ponieważ wynika z obowiązujących regulacji dotyczących koncesjonowania działalności gospodarczej w Polsce. Zgodnie z przepisami prawa, osoba, której wniosek o koncesję został odrzucony, ma prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Taki wniosek powinien być uzasadniony nowymi okolicznościami lub dowodami, które nie były dostępne w pierwotnym postępowaniu. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca dostarczy dodatkowe dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów koncesyjnych, minister może być zobowiązany do ponownej analizy sprawy, co jest zgodne z zasadami rzetelności i sprawiedliwości w administracji publicznej. Ważne jest, aby zgłaszając taki wniosek, przedsiębiorca precyzyjnie wskazał powody, dla których uważa decyzję za błędną, oraz jakie okoliczności zasługują na ponowne rozpatrzenie. Zastosowanie tej procedury jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie transparentności i skuteczności działania administracji państwowej.

Pytanie 6

Która z podanych transakcji gospodarczych powoduje zmiany jedynie w pasywach bilansu?

A. Zakup surowców, za które płatność będzie zrealizowana w przyszłości
B. Spłata raty kredytu bankowego z środków znajdujących się na koncie bankowym
C. Sprzedaż towaru za gotówkę
D. Spłata zobowiązania wobec dostawcy z kredytu zaciągniętego w tym celu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spłata zobowiązania wobec dostawcy z zaciągniętego na ten cel kredytu to operacja, która wpływa jedynie na pasywa bilansu. W takiej transakcji, po pierwsze, redukujemy nasze zobowiązania wobec dostawcy, co bezpośrednio zmniejsza pasywa. Po drugie, zaciągnięcie kredytu w celu spłaty tych zobowiązań zwiększa nasze zobowiązania, ale operacja ta nie wpływa na aktywa, ponieważ nie dokonujemy zakupu nowych środków trwałych ani nie zwiększamy gotówki. W praktyce, bardzo ważne jest zarządzanie płynnością finansową, a taka transakcja może być stosowana w sytuacjach, gdy przedsiębiorstwo chce regulować swoje długi, nie angażując dodatkowych zasobów. To podejście jest zgodne z zasadami rachunkowości, gdzie każda operacja powinna być odpowiednio klasyfikowana, a zarządzanie pasywami ma kluczowe znaczenie dla stabilności finansowej firmy. Zrozumienie takich mechanizmów jest niezbędne dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 7

Osobowa spółka, założona przez osoby fizyczne w celu wykonywania wolnego zawodu wskazanego w Kodeksie spółek handlowych, prowadząca działalność gospodarczą pod własną nazwą, to spółka

A. jawna
B. akcyjna
C. komandytowa
D. partnerska

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spółka partnerska to jeden z typów spółek osobowych, które mogą być zakładane przez ludzi, którzy wykonują wolne zawody, jak prawnicy, lekarze, architekci czy doradcy. Wg Kodeksu spółek handlowych, wspólnicy w takiej spółce odpowiadają za długi całym swoim majątkiem, ale w przypadku zawodów regulowanych, ta odpowiedzialność może być ograniczona do tego, co wnieśli do spółki. To jest ważne, bo takie spółki mogą łączyć różne umiejętności i zasoby specjalistów, co daje lepsze efekty. Na przykład, kancelaria prawna może działać jako spółka partnerska, gdzie prawnicy współpracują, dzielą się zyskami i odpowiedzialnością. To sprzyja rozwojowi ich praktyki i przyciąga klientów. Jest to naprawdę fajne podejście, zwłaszcza w branży, gdzie współpraca i zaufanie są kluczowe dla sukcesu.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jaką rolę pełni Prezydent RP?

A. zatwierdza projekt budżetu państwowego
B. przyznaje prawo łaski
C. uchwala akty prawne
D. zapewnia realizację ustaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prezydent RP ma prawo stosować prawo łaski, co oznacza możliwość darowania lub złagodzenia kary nałożonej na osobę skazującą. Prawo to jest uregulowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, która w artykule 139 wyraźnie przypisuje tę kompetencję prezydentowi. Stosowanie prawa łaski ma charakter indywidualny i nie może być stosowane w odniesieniu do całych grup społecznych. Przykładem może być sytuacja, w której prezydent decyduje się na ułaskawienie osoby skazanej za przestępstwo, co może być postrzegane jako akt miłosierdzia, ale również jako sygnał do refleksji nad systemem wymiaru sprawiedliwości. W przypadku, gdy społeczeństwo uznaje pewne kary za niewspółmierne do popełnionego przestępstwa, wówczas prawo łaski może stanowić narzędzie do naprawy krzywd. Warto zaznaczyć, że decyzja prezydenta w tej kwestii nie podlega zaskarżeniu, co czyni ją ostateczną i trudną do uchwalenia z perspektywy prawnej.

Pytanie 10

Jakie z wymienionych praw nie jest ograniczonym prawem rzeczowym?

A. własność
B. zastaw
C. służebność
D. hipoteka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Własność jest jednym z podstawowych praw rzeczowych, które przyznaje właścicielowi pełne prawo do dysponowania swoim majątkiem. Oznacza to, że właściciel może korzystać z rzeczy według własnego uznania, sprzedać ją, wynająć, darować lub obciążyć. W przeciwieństwie do ograniczonych praw rzeczowych, takich jak zastaw, służebność czy hipoteka, które ograniczają pełne prawo do dysponowania rzeczą, własność zapewnia jej posiadaczowi wszystkie uprawnienia. Przykładem może być sytuacja, gdy właściciel nieruchomości decyduje się na jej sprzedaż, co jest możliwe dzięki pełnym prerogatywom, jakie daje mu status właściciela. W praktyce, zrozumienie różnicy między prawem własności a ograniczonymi prawami rzeczowymi jest kluczowe dla osób zajmujących się obrotem nieruchomościami, inwestycjami oraz dla prawników specjalizujących się w prawie cywilnym. Dobre praktyki branżowe zalecają, aby przed dokonaniem jakiejkolwiek transakcji związanej z nieruchomościami, zrozumieć wszystkie aspekty prawne związane z tymi prawami.

Pytanie 11

Czego nie można uznać za wadę oświadczenia woli?

A. błąd nieistotny dotyczący treści oświadczenia woli
B. brak świadomości lub swobody podjęcia decyzji oraz wyrażenia woli
C. groźba niezgodna z prawem oraz poważna
D. pozorność oświadczenia woli

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Błąd nieistotny co do treści oświadczenia woli nie jest wadą, ponieważ nie wpływa na istotę wyrażonej woli. W prawie cywilnym błąd jest klasyfikowany jako istotny lub nieistotny. Błąd istotny można zdefiniować jako taki, który dotyczy elementu kluczowego dla treści umowy, co w konsekwencji może prowadzić do jej nieważności. Przykładem może być sytuacja, w której jedna ze stron umowy zrozumiała jej treść w sposób diametralnie różny od intencji drugiej strony. W przypadku błędu nieistotnego, na przykład pomyłka w nazwisku drugiej strony, oświadczenie woli pozostaje ważne i skuteczne. Z perspektywy praktycznej, wiedza o różnicy między błędem istotnym a nieistotnym ma kluczowe znaczenie w procesach negocjacyjnych i sporach sądowych. Zrozumienie tego zagadnienia jest fundamentem do ochrony swoich interesów prawnych oraz przygotowania solidnych umów, które zmniejszają ryzyko późniejszych kontrowersji.

Pytanie 12

Jakie informacje powinny być niezbędnie uwzględnione w umowie o pracę?

A. Wymagane kwalifikacje do podjęcia zatrudnienia
B. Środki do wyposażenia miejsca pracy
C. Lokalizacja wykonywania pracy
D. Zakres przysługującego urlopu wypoczynkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Miejsce wykonywania pracy jest kluczowym elementem umowy o pracę, ponieważ określa lokalizację, w której pracownik będzie realizował swoje obowiązki. Zgodnie z Kodeksem pracy, umowa musi zawierać informację o miejscu pracy, co ma na celu zapewnienie klarowności między pracodawcą a pracownikiem. Przykładowo, jeśli umowa wskazuje, że pracownik będzie pracował w biurze w Warszawie, to obie strony mają jasność co do oczekiwań dotyczących lokalizacji. Pracownik wie, gdzie powinien się stawić do pracy, a pracodawca ma pewność, że pracownik będzie dostępny w wyznaczonym miejscu. W praktyce, niejednokrotnie zdarza się, że miejsce pracy ulega zmianie, dlatego ważne jest, aby umowa określała również zasady dotyczące takiej zmiany, co może być istotne w kontekście elastycznego modelu pracy. Wprowadzenie tej klauzuli do umowy jest zgodne z dobrymi praktykami kadrowymi, które promują przejrzystość oraz zrozumienie warunków zatrudnienia.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Art. 114 Jeżeli okres jest wskazany w miesiącach lub latach, a kontynuacja terminu nie jest konieczna, miesiąc zalicza się do dni trzydzieści, a rok do dni trzysta sześćdziesiąt pięć. Z powyższego przepisu Kodeksu cywilnego wynika, że termin 1 roku i 6 miesięcy, którego ciągłość nie jest wymagana, zakończy się za

A. 548 dni
B. 547 dni
C. 545 dni
D. 540 dni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z art. 114 Kodeksu cywilnego, jeśli termin jest określony w miesiącach lub latach, a jego ciągłość nie jest wymagana, to miesiąc obliczamy jako 30 dni, a rok jako 365 dni. W analizowanym przypadku mamy do czynienia z okresem 1 roku i 6 miesięcy. Zatem obliczamy: 1 rok to 365 dni, a 6 miesięcy to 6 * 30 dni, co daje 180 dni. Dodając te wartości, otrzymujemy 365 + 180 = 545 dni. Praktyczne zastosowanie tej zasady znajduje się w wielu aspektach prawa cywilnego, szczególnie w kontekście umów i zobowiązań, gdzie precyzyjne określenie terminów ma kluczowe znaczenie dla realizacji praw i obowiązków stron. Warto również zauważyć, że w sytuacjach, w których przepisy prawa wskazują na obliczanie terminów w miesiącach lub latach, stosowanie jednolitych zasad w obliczeniach terminów jest istotne dla zapewnienia pewności obrotu prawnego oraz przewidywalności działań podejmowanych przez uczestników rynku.

Pytanie 15

Kto może pełnić rolę przedstawiciela w postępowaniu administracyjnym?

A. osoba fizyczna, która nie ma zdolności do działania prawnego
B. podmiot prawny
C. organizacja nieposiadająca osobowości prawnej
D. radca prawny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Radca prawny jest jedną z osób, która posiada uprawnienia do reprezentowania strony w postępowaniu administracyjnym. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, radca prawny ma odpowiednie kwalifikacje oraz wiedzę, aby skutecznie działać w imieniu swojego klienta, co jest kluczowe w kontekście złożoności procedur administracyjnych. W praktyce, radca prawny może występować w sprawach dotyczących wydawania decyzji administracyjnych, skarg na te decyzje oraz wszelkich innych czynności przed organami administracyjnymi. Dzięki swojemu wykształceniu i doświadczeniu, radca prawny potrafi w sposób efektywny zinterpretować przepisy prawa, co umożliwia skuteczne reprezentowanie interesów klienta. Warto także zauważyć, że radcowie prawni są zobowiązani do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz standardów zawodowych, co dodatkowo wzmacnia ich pozycję jako pełnomocników w postępowaniach administracyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której radca prawny reprezentuje klienta w sprawie o pozwolenie na budowę, gdzie jego ekspertyza jest niezbędna do prawidłowego przygotowania dokumentacji oraz skutecznego reagowania na ewentualne zastrzeżenia organów administracyjnych.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Aby sporządzić akt małżeństwa, konieczne jest wniesienie opłaty skarbowej w Urzędzie Stanu Cywilnego. Środki uzyskane z tytułu opłaty skarbowej są dochodem własnym

A. państwa
B. województwa
C. gminy
D. powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź gminy jest poprawna, ponieważ wpływy z opłaty skarbowej, która jest pobierana za sporządzenie aktu małżeństwa, stanowią dochód własny gminy. W polskim systemie prawnym gminy dysponują własnymi źródłami dochodów, które obejmują różne opłaty administracyjne, w tym opłaty skarbowe. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza budżetu gminy, gdzie wpływy z takich opłat są planowane i uwzględniane w wydatkach na usługi publiczne, w tym na działalność Urzędów Stanu Cywilnego. Ważne jest również zrozumienie, że to gminy są odpowiedzialne za prowadzenie rejestrów stanu cywilnego, co wiąże się z ich rolą w zapewnieniu legalności i formalności aktów małżeńskich. Warto dodać, że gminy mogą mieć różne stawki opłat skarbowych, co wpływa na ich dochody, a także na dostępność usług dla mieszkańców.

Pytanie 18

Dokumenty archiwalne, które pełnią funkcję źródła informacji o wartości historycznej, klasyfikowane są w kategorii archiwalnej i oznaczane symbolem

A. BE5
B. A
C. B5
D. Bc

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź A jest poprawna, ponieważ dokumentacja archiwalna, zawierająca materiały o znaczeniu historycznym, jest klasyfikowana zgodnie z obowiązującymi standardami archiwalnymi. W Polsce, klasyfikacja dokumentów archiwalnych opiera się na Ustawie o narodowym zasobie archiwalnym oraz archiwach, która wskazuje na konieczność oznaczania dokumentów ważnych z punktu widzenia historii, kultury czy społeczeństwa. Przykładem mogą być dokumenty dotyczące wydarzeń historycznych, które były kluczowe dla rozwoju kraju lub regionu. Oznaczenie ich odpowiednim symbolem pozwala na łatwe klasyfikowanie, archiwizowanie oraz późniejsze poszukiwanie tych dokumentów. Dobrą praktyką archiwalną jest również systematyczne przeszukiwanie oraz kategoryzowanie materiałów archiwalnych, co ułatwia dostęp i zwiększa ich wartości informacyjne. Zrozumienie tego symbolu i jego znaczenia jest kluczowe dla każdego archiwisty oraz pracownika zajmującego się zarządzaniem dokumentacją.

Pytanie 19

Jedna strona zobowiązuje się, za wynagrodzeniem w postaci prowizji, w ramach swojego przedsiębiorstwa do zakupu lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek drugiej strony, jednakże w swoim imieniu. Podana definicja dotyczy umowy

A. agencyjnej
B. zlecenia
C. leasingu
D. komisu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Definicja umowy komisu, która mówi o zobowiązaniu jednej strony do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek drugiej strony, ale w imieniu własnym, jest dokładnym odzwierciedleniem istoty tej umowy. Komis to umowa, w której jedna strona, komisariusz, podejmuje się działania na rzecz drugiej strony, komitenta. Komisariusz działa w swoim imieniu, ale na rzecz i ryzyko komitenta, co oznacza, że wszystkie zobowiązania i odpowiedzialność związane z transakcją leżą po stronie komitenta. Przykładem mogą być sklepy, które sprzedają produkty na zasadzie komisu, gdzie sprzedawca wystawia towar na sprzedaż, ale formalnie pozostaje on własnością dostawcy, aż do momentu sprzedaży. W praktyce umowy komisu są szeroko stosowane w handlu, szczególnie w branży odzieżowej, antyków, czy dzieł sztuki, gdzie sprzedawcy mogą oferować produkty w imieniu ich właścicieli, przy jednoczesnym obciążeniu ich prowizją za dokonanie sprzedaży.

Pytanie 20

Której z wymienionych kwestii organ administracyjny nie rozstrzyga poprzez wydanie decyzji?

A. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu
B. Umorzenie zaległych podatków na prośbę podatnika
C. Przyznanie zasiłku dla osób bezrobotnych
D. Udzielenie pozwolenia na budowę domu mieszkalnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu jest formalnym potwierdzeniem faktu zameldowania osoby w danym miejscu, a nie decyzją administracyjną w sensie prawnym. Organ administracyjny, w tym przypadku gmina, nie podejmuje w tej sprawie decyzji w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, lecz wydaje zaświadczenie na podstawie złożonych dokumentów. Przykładowo, jeśli osoba zmienia miejsce zameldowania, składa wniosek o zameldowanie w nowym miejscu, a urząd gminy potwierdza ten fakt poprzez wydanie zaświadczenia. W przeciwieństwie do decyzji, zaświadczenie nie wiąże się z podejmowaniem oceny prawnej czy rozstrzygania o prawach i obowiązkach stron. Wydawanie zaświadczeń jest regulowane przez przepisy szczególne, a ich rola w administracji jest bardziej potwierdzająca niż decyzyjna. Przykładami decyzji administracyjnych są pozwolenia na budowę czy przyznanie zasiłków, które wiążą się z oceną spełnienia określonych wymogów prawnych oraz merytorycznym rozstrzygnięciem sprawy.

Pytanie 21

Organem wykonawczym i nadzorującym województwa jest

A. zarząd województwa
B. sekretarz województwa
C. sejmik województwa
D. samorząd województwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym w polskim samorządzie wojewódzkim. Odpowiada za uchwalanie aktów prawnych dotyczących danego województwa, w tym budżetu oraz strategii rozwoju. Sejmik złożony jest z radnych, których wybory odbywają się co cztery lata na podstawie powszechnego głosowania. Przykładem działania sejmiku jest uchwała o przyjęciu regionalnej strategii rozwoju, która określa kluczowe kierunki działań w obszarze infrastruktury, gospodarki oraz ochrony środowiska. Sejmik współpracuje z innymi organami, takimi jak zarząd województwa, który wykonuje uchwały sejmiku i zarządza bieżącymi sprawami województwa. Zgodnie z ustawą o samorządzie wojewódzkim, sejmik ma również prawo do kontrolowania działalności zarządu, co zapewnia transparentność i odpowiedzialność w podejmowanych decyzjach. Dzięki temu sejmik pełni kluczową rolę w demokratycznym procesie zarządzania województwem, realizując zasady zrównoważonego rozwoju i partycypacji społecznej.

Pytanie 22

Jakim terminie organ administracji publicznej, który podjął decyzję, ma obowiązek przesłać odwołanie wraz z dokumentami sprawy do organu odwoławczego?

A. Nie później niż w ciągu czternastu dni od dnia przyjęcia odwołania
B. W ciągu siedmiu dni od dnia przyjęcia odwołania
C. W ciągu trzech dni od dnia przyjęcia odwołania
D. Bezzwłocznie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Właściwą odpowiedzią jest termin siedmiu dni od dnia otrzymania odwołania, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy te nakładają na organ, który wydał decyzję, obowiązek przesłania odwołania oraz akt sprawy do organu odwoławczego w określonym terminie. Przykład praktyczny: jeśli decyzja została wydana 1 marca, a organ otrzymał odwołanie 5 marca, to powinien dopełnić formalności i przesłać dokumenty do 12 marca. Takie podejście zapewnia efektywność procedur administracyjnych, umożliwiając szybkie rozpatrywanie spraw. Dobre praktyki w administracji publicznej sugerują, aby postępowania były prowadzone w sposób transparentny i przewidywalny, co w tym przypadku jest osiągane dzięki jasnym terminom. Zrozumienie tych terminów jest kluczowe dla wszystkich stron procesu administracyjnego, bowiem wpływa na czas potrzebny do podjęcia decyzji przez organ odwoławczy.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Jednostką pomocniczą w strukturze samorządu terytorialnego jest

A. gmina
B. województwo
C. powiat
D. sołectwo

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy, co oznacza, że pełni funkcję wsparcia w realizacji zadań samorządowych na poziomie lokalnym. Sołectwa są często formułowane w ramach gmin wiejskich, gdzie ich zadaniem jest reprezentowanie mieszkańców i organizowanie działań na rzecz lokalnej społeczności. Przykładem praktycznego zastosowania sołectwa może być organizacja lokalnych wydarzeń, takich jak festyny, spotkania informacyjne czy projekty dotyczące infrastruktury. Ponadto, sołectwa mają możliwość wpływania na decyzje gminy poprzez zgłaszanie potrzeb i problemów mieszkańców. Warto zaznaczyć, że ich działalność jest regulowana ustawą o samorządzie gminnym, co zapewnia odpowiednie standardy i procedury. Dobre praktyki w zakresie funkcjonowania sołectw obejmują regularne spotkania z mieszkańcami, transparentność działań oraz współpracę z innymi jednostkami samorządowymi. Dzięki tym działaniom sołectwa mogą skutecznie przyczyniać się do podnoszenia jakości życia w swoich lokalnych społecznościach.

Pytanie 25

Podmiot, który w wydanej decyzji dostrzegł brak informacji o możliwości wniesienia odwołania, ma prawo złożyć do organu administracji wniosek

A. o sprostowanie decyzji
B. o wydanie nowej decyzji
C. o wyjaśnienie decyzji
D. o uzupełnienie decyzji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "o uzupełnienie decyzji" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami administracyjnymi, jeżeli strona postępowania zauważy brak pouczenia o prawie wniesienia odwołania w wydanej decyzji, ma prawo wystąpić do organu administracji z wnioskiem o uzupełnienie tej decyzji. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, decyzja powinna zawierać wszelkie niezbędne informacje, które umożliwią stronie wykonanie jej praw. Uzupełnienie decyzji to formalny proces, który pozwala na korektę braków, co jest kluczowe dla zapewnienia transparentności i poprawności działań administracyjnych. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której klient złożył wniosek o wydanie zezwolenia na budowę, ale w decyzji nie znalazł informacji o możliwości odwołania się od negatywnej odpowiedzi. Wówczas ma prawo do uzupełnienia decyzji, co pozwoli mu na podjęcie odpowiednich działań odwoławczych. Ważne jest, aby organy administracji przestrzegały tych zasad, co wpływa na zaufanie obywateli do systemu prawnego i efektywność administracyjną.

Pytanie 26

Strona, która bez swojej winy nie uczestniczyła w postępowaniu zakończonym ostateczną decyzją, ma prawo do złożenia wniosku o wznowienie postępowania do

A. organu, który podjął decyzję w pierwszej instancji
B. Naczelnego Sądu Administracyjnego
C. organu, który wydał decyzję w drugiej instancji
D. wojewódzkiego sądu administracyjnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kiedy strona nie była wciągnięta w postępowanie i nie wiedziała, że coś się dzieje, ma prawo złożyć wniosek o wznowienie. Taki wniosek trzeba wysłać do organu, który wydał pierwszą decyzję. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, to właśnie ten organ powinien zająć się naszym wnioskiem w kontekście wznowienia sprawy zamkniętej już decyzją ostateczną. Na przykład, jeśli ktoś nie dostał zaproszenia do postępowania w sprawie zezwolenia, a decyzja została podjęta bez jego wiedzy, to ma pełne prawo złożyć ten wniosek o wznowienie. Organ pierwotny zajmie się tą sprawą. Taka procedura ma na celu ochronę praw obywateli i dba o to, żeby decyzje były podejmowane w sposób sprawiedliwy i przejrzysty.

Pytanie 27

Prawo do rozpatrywania określonego rodzaju spraw administracyjnych przez organ administracji publicznej wynika z jego kompetencji

A. delegacyjnej
B. miejscowej
C. instancyjnej
D. rzeczowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawo do załatwienia danej sprawy administracyjnej przez organ administracji publicznej wynika z jego właściwości rzeczowej, co oznacza, że dana jednostka administracyjna jest uprawniona do podejmowania decyzji w określonym zakresie tematycznym. Właściwość rzeczowa jest kluczowym elementem w strukturze administracji publicznej, ponieważ określa, który organ ma kompetencje do rozpatrywania konkretnej sprawy. Przykładem może być sytuacja, w której tylko gmina może wydawać decyzje w zakresie zagospodarowania przestrzennego, podczas gdy wojewoda jest odpowiedzialny za sprawy związane z planowaniem regionalnym. To rozdzielenie zadań jest zgodne z zasadą subsydiarności oraz efektywnego zarządzania, które są fundamentalnymi zasadami w administracji publicznej. W praktyce, właściwość rzeczowa pozwala na efektywne przekazywanie informacji i zadań pomiędzy różnymi organami, co przyczynia się do lepszego funkcjonowania administracji oraz zaspokajania potrzeb obywateli.

Pytanie 28

Działania, które polegają na przekształceniu danych wejściowych na dane wyjściowe, to

A. przetwarzanie
B. klasyfikowanie
C. zapis danych
D. duplikowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "przetwarzanie" jest poprawna, ponieważ odnosi się do procesu, który przekształca dane wejściowe w dane wyjściowe. W kontekście informatyki, przetwarzanie danych obejmuje różne operacje, takie jak obliczenia, transformacje, analizy i agregacje, które mają na celu uzyskanie użytecznych informacji z surowych danych. Przykładem może być system zarządzania bazą danych, w którym dane wprowadzone przez użytkownika są analizowane i modyfikowane w celu generowania raportów. Dobre praktyki w przetwarzaniu danych obejmują stosowanie algorytmów optymalizacyjnych dla zwiększenia efektywności oraz przestrzeganie zasad etyki w przetwarzaniu danych osobowych, zgodnie z regulacjami, takimi jak RODO. Współczesne aplikacje, takie jak systemy analityczne czy narzędzia BI, w dużej mierze opierają się na złożonym przetwarzaniu danych, aby wzbogacić decyzje biznesowe o cenne spostrzeżenia. Przetwarzanie danych jest zatem kluczowym elementem zarówno w codziennych zastosowaniach, jak i w większych projektach informatycznych.

Pytanie 29

Ostateczne rozstrzyganie sporu kompetencyjnego między marszałkiem województwa śląskiego a wojewodą śląskim zasadniczo należy do

A. Prezesa Rady Ministrów
B. sądu administracyjnego
C. ministra odpowiedzialnego za sprawy administracji
D. samorządowego kolegium odwoławczego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'sąd administracyjny' to trafny wybór. Z polskiego prawa wynika, że spory między organami administracji, jak marszałek województwa i wojewoda, są rozwiązywane właśnie przez sądy administracyjne. Te sądy oceniają, który z organów miał prawo działać w danej sprawie. To ważne, żeby wszystko było jasne i poukładane, bo administracja musi działać sprawnie. Na przykład, jak marszałek wydaje decyzję, a wojewoda się z tym nie zgadza, to jeżeli nie da się tego załatwić w inny sposób, ostateczną decyzję podejmuje sąd administracyjny. Dzięki temu zachowujemy zasadę podziału władzy i przestrzeganie prawa administracyjnego. W praktyce, sądy te działają na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów, co ma na celu zapewnienie jednolitych i przewidywalnych wyroków.

Pytanie 30

W jakiej sekcji akt osobowych pracownika powinno się umieścić dokument dotyczący nałożenia na pracownika kary finansowej?

A. W części C
B. W części B
C. W części A
D. W części D

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to część D akt osobowych pracownika, gdzie należy umieścić pismo o nałożeniu na pracownika kary pieniężnej, ponieważ zgodnie z przepisami Kodeksu pracy oraz wewnętrznymi regulacjami firmy, wszelkie dokumenty dotyczące konsekwencji finansowych i dyscyplinarnych wobec pracownika powinny być archiwizowane w tej sekcji. Część D akt osobowych jest przeznaczona do dokumentacji związanej z zatrudnieniem, w tym wszelkich kar, nagród czy innych zdarzeń mających wpływ na status pracownika. Przykładowo, jeśli pracownik otrzymał karę za naruszenie regulaminu pracy, takie pismo powinno być przechowywane w tej właśnie części, aby zapewnić pełną przejrzystość i zgodność z procedurami. Dobre praktyki wskazują, że odpowiednie archiwizowanie tych dokumentów pozwala na łatwe odnalezienie informacji w przyszłości, co jest kluczowe w przypadku ewentualnych sporów lub kontroli ze strony organów nadzoru. Ponadto, odpowiednie prowadzenie akt osobowych jest nie tylko obowiązkiem pracodawcy, ale również elementem budowania kultury organizacyjnej opartej na odpowiedzialności i transparentności.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Która z wymienionych osób nigdy nie posiada zdolności do czynności prawnych?

A. 85-letni emeryt
B. 12-letni Tomek
C. osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu
D. osoba odbywająca karę pozbawienia wolności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zdolność do czynności prawnych, to w sumie możliwość dokonywania różnych działań prawnych, jak chociażby zawieranie umów. W Polsce, pełną zdolność dostaje się, gdy przestajesz być nastolatkiem, czyli po skończeniu 18 lat. Dlatego 12-letni Tomek, jako osoba, która jeszcze jest niepełnoletnia, ma z tym problem. Choć czasami może robić drobne umowy, ale tylko za zgodą rodziców. Generalnie, nie ma możliwości podejmowania samodzielnych decyzji prawnych. To ważne, żeby wszyscy, którzy pracują w prawie, o tym wiedzieli, bo to ma kluczowe znaczenie dla ochrony młodzieży oraz ich praw. Na przykład, jeśli Tomek chciałby zawrzeć umowę kupna-sprzedaży sam, ale bez zgody rodziców, to ta umowa może być unieważniona, co nie jest w porządku dla niego.

Pytanie 33

W jakim organie promulgacyjnym ujawniane są rozporządzenia ministra wydane na podstawie ustawy oraz w celu jej realizacji?

A. Dzienniku urzędowym ministerstwa
B. Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski"
C. Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
D. Dzienniku Ustaw RP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziennik Ustaw RP jest organem promulgacyjnym, w którym ogłaszane są rozporządzenia ministra wydane na podstawie ustawy i w celu jej wykonania. Jest to kluczowy dokument urzędowy w polskim systemie prawnym, który zapewnia, że akty prawne są publicznie dostępne i mają moc obowiązującą. Zgodnie z polskim prawodawstwem, każdy akt normatywny, w tym rozporządzenia, musi być opublikowany w Dzienniku Ustaw, aby mógł stać się skuteczny. Przykładem może być rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące zasad bezpieczeństwa w placówkach medycznych, które musi być opublikowane w Dzienniku Ustaw, aby personel i pacjenci mogli zapoznać się z jego treścią i stosować się do określonych przepisów. Taka praktyka jest zgodna z zasadą przejrzystości i informowania obywateli o obowiązujących regulacjach prawnych, co jest fundamentem demokratycznego państwa prawa.

Pytanie 34

Wymóg umieszczenia w decyzji administracyjnej podstawy prawnej uzasadnienia wynika z zasady

A. prawdy obiektywnej
B. praworządności
C. ugodowego załatwiania spraw
D. trwałości decyzji ostatecznej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'praworządności' jest prawidłowa, ponieważ zasada ta wymaga, aby wszelkie decyzje administracyjne były podejmowane na podstawie obowiązujących przepisów prawnych. Przejrzystość i zgodność z prawem są kluczowe dla zapewnienia, że obywatele mają możliwość kwestionowania decyzji administracyjnych w odpowiednich instytucjach. W praktyce oznacza to, że każda decyzja powinna zawierać wskazanie podstawy prawnej, co nie tylko zwiększa jej legitymację, ale także ułatwia kontrolę administracyjną i sądową. Przykładem może być decyzja wydana przez organ administracji publicznej, która odnosi się do konkretnego przepisu ustawy, co pozwala stronom na lepsze zrozumienie, na jakich podstawach opiera się rozstrzygnięcie. Zasada praworządności stanowi fundament dobrego rządzenia i jest zgodna z międzynarodowymi standardami, takimi jak zasady rządów prawa zawarte w Konwencji o ochronie praw człowieka. Właściwe stosowanie tej zasady przyczynia się do zwiększenia zaufania obywateli do instytucji publicznych.

Pytanie 35

W trakcie trwającego postępowania administracyjnego osoba, która złożyła wniosek o zmianę nazwiska, zmarła. Jak powinien w tej sytuacji zareagować organ administracji?

A. Wyznaczyć przedstawiciela do reprezentowania strony
B. Zawiesić postępowanie administracyjne
C. Zostawić wniosek w aktach sprawy bez rozpatrzenia
D. Umorzyć postępowanie administracyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umorzenie postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy strona umiera, jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego, które regulują kwestie związane z osobami występującymi w postępowaniu. Zgodnie z przepisami, w przypadku śmierci strony, postępowanie administracyjne nie może być kontynuowane, ponieważ dotyczy ono praw i obowiązków tej konkretnej osoby. Umorzenie postępowania jest nie tylko zgodne z literą prawa, ale także z zasadą, że prawa zmarłego nie mogą być przedmiotem dalszego rozpoznania w toczącym się postępowaniu. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której zmarły wnosił o zmianę nazwiska ze względu na ochronę dóbr osobistych. Po jego śmierci, kontynuowanie sprawy mogłoby prowadzić do naruszenia tych dóbr przez nieodpowiednie ujawnienie informacji. W takim przypadku organ administracji ma obowiązek umorzenia sprawy, co zapewnia zarówno poszanowanie prawa zmarłego, jak i stabilność w obiegu prawnym. Warto zauważyć, że w sytuacji, gdy osoba zmarła miała pełnomocnika, jego pełnomocnictwo wygasa, a nowa procedura dotycząca zmarłego musi być przeprowadzona przez uprawnione osoby, jak spadkobiercy.

Pytanie 36

Instytucja prawna uregulowana w przytoczonym przepisie to

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 919. § 1. Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.
(…)

A. akt administracyjny.
B. czyn niedozwolony.
C. przyrzeczenie publiczne
D. bezpodstawne wzbogacenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przyrzeczenie publiczne, uregulowane w art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego, to instytucja prawna, która pozwala na ogłoszenie publicznego przyrzeczenia nagrody za wykonanie określonej czynności. Osoba składająca przyrzeczenie jest zobowiązana do jego dotrzymania, co w praktyce oznacza, że jeśli ktoś spełni warunki ogłoszone w przyrzeczeniu, ma prawo do nagrody. Tego typu instytucja znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach życia, w tym w promowaniu wydarzeń, działań społecznych czy nawet w marketingu. Przykładem może być sytuacja, w której firma ogłasza nagrodę za zgłoszenie innowacyjnego pomysłu, co zachęca uczestników do kreatywności. Warto również zwrócić uwagę na standardy dobrych praktyk, które podkreślają znaczenie jasności i precyzji w formułowaniu treści przyrzeczenia, aby uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych sporów prawnych. Zrozumienie tej instytucji jest kluczowe dla efektywnego korzystania z jej możliwości oraz dla stabilności relacji prawnych.

Pytanie 37

Zgodnie z artykułem 433, za szkody wynikłe z wyrzucenia, wylania lub spadnięcia jakiegokolwiek przedmiotu z lokalu odpowiada ta osoba, która ten lokal zajmuje, chyba że szkoda powstała na skutek siły wyższej lub wyłącznie z winy poszkodowanego bądź osoby trzeciej, za którą zajmujący lokal nie ponosi odpowiedzialności i której działaniu nie mógł przeciwdziałać. Na podstawie wskazanego przepisu Kodeksu cywilnego, wynika, że osoba zajmująca lokal jest odpowiedzialna za szkodę spowodowaną

A. siłą wyższą
B. osobą, za którą ponosi on odpowiedzialność
C. osobą, za którą nie odpowiada
D. wyłącznie przez poszkodowanego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że odpowiedzialność spoczywa na osobie, za którą ktoś ponosi odpowiedzialność, jest jak najbardziej trafna. W artykule 433 Kodeksu cywilnego jest to jasno powiedziane. Zajmujący pomieszczenie ma obowiązek dbać o bezpieczeństwo rzeczy, które się tam znajdują. Jeśli coś się stanie z winy kogoś, za kogo odpowiada, to on musi naprawić szkodę. Przykładem może być sytuacja, gdy jakiś pracownik przez nieuwagę uszkodzi auto, które stoi pod firmą, bo na przykład coś mu spadnie na nie. W takim wypadku firma, która zarządza tym miejscem, odpowiada za szkodę, ponieważ pracownik działał w czasie pracy. Dlatego tak ważne jest, żeby wiedzieć, co się ma robić w takich sytuacjach, zwłaszcza przy ubezpieczeniach i ryzyku. Z mojego doświadczenia, jeśli zrozumiesz tę odpowiedzialność, to może pomóc uniknąć wielu problemów finansowych.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Kto z wymienionych jest odpowiedzialny na zasadzie winy?

A. Osoba będąca właścicielem psa, który w jego obecności pogryzł przechodnia
B. Osoba, która zajmuje pomieszczenie, z którego spadła doniczka i uszkodziła samochód
C. Producent, odpowiedzialny za szkody wyrządzone przez jego niebezpieczny produkt
D. Pracodawca, odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez swojego pracownika podczas realizacji powierzonego mu zadania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Właściciel psa ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy, ponieważ jego działanie (lub zaniechanie) doprowadziło do szkody. W przypadku, gdy pies pogryzł przechodnia w obecności właściciela, istnieje domniemanie, że właściciel powinien był przewidzieć, że jego pies może stanowić zagrożenie. Kodeks cywilny w Polsce, w art. 431, jasno określa, że osoba, która posiada zwierzę, odpowiada za szkody, jakie wyrządziło to zwierzę, chyba że udowodni, że do zdarzenia doszło bez jego winy. W praktyce, odpowiedzialność ta wiąże się z koniecznością posiadania ubezpieczenia OC dla właścicieli psów, co jest zalecane jako standard w zarządzaniu ryzykiem. Dodatkowo, takie podejście przyczynia się do zwiększenia odpowiedzialności społecznej i promowania właściwego zachowania wśród właścicieli zwierząt. Edukacja w zakresie właściwego obchodzenia się z psami oraz odpowiedzialność za ich zachowanie jest kluczowa w prewencji podobnych zdarzeń w przyszłości.

Pytanie 40

Organem centralnej władzy administracyjnej nie jest

A. Rada Ministrów
B. Prezes Rady Ministrów
C. minister
D. wojewoda

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wojewoda nie jest organem centralnej administracji rządowej, lecz przedstawicielem rządu w terenie, odpowiedzialnym za koordynację działań administracji rządowej na poziomie województwa. W jego kompetencjach znajdują się zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego oraz realizacja polityki rządowej na poziomie lokalnym. Przykładami działań wojewody mogą być organizowanie akcji ratunkowych w sytuacjach kryzysowych, wydawanie decyzji administracyjnych oraz nadzorowanie realizacji projektów finansowanych z budżetu państwa. W praktyce, wojewoda współpracuje z różnymi instytucjami publicznymi oraz organizacjami społecznymi, co czyni go kluczowym ogniwem w systemie administracji publicznej w Polsce. Warto zaznaczyć, że centralna administracja rządowa obejmuje organy takie jak Rada Ministrów, której zadania są bezpośrednio związane z formułowaniem polityki krajowej, a także ministrów, którzy kierują poszczególnymi resortami. To podkreśla różnicę w rolach i odpowiedzialności pomiędzy organami centralnymi a przedstawicielami rządu w jednostkach samorządu terytorialnego.