Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 25 kwietnia 2025 20:09
  • Data zakończenia: 25 kwietnia 2025 20:25

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Dźwięk pukania, który wydobywa się z elementów napędu zespołu tnącego podczas eksploatacji kombajnu zbożowego, może być skutkiem

A. przeciążeniem maszyny
B. stępieniem kosy
C. zużycia przegubów kulowych
D. zbyt wysoką prędkością jazdy
Dźwięk pukania, który słychać podczas pracy kombajnu, często jest spowodowany zużyciem przegubów kulowych. To takie kluczowe elementy w układzie napędowym, które pomagają przekazywać ruch. W miarę jak korzystamy z maszyny, te przeguby mogą się zużywać, co prowadzi do luzów i nieprzyjemnych dźwięków. Czasami dzieje się tak, gdy przeguby nie są odpowiednio smarowane albo wymagają regulacji. Dlatego warto regularnie sprawdzać ich stan i smarować je zgodnie z tym, co mówi producent. Ignorowanie tych kwestii może prowadzić do większych problemów i wyższych kosztów naprawy. Moim zdaniem, to naprawdę istotne, żeby dbać o te detale, bo mogą uratować nas od nieprzyjemnych niespodzianek w polu.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jaką czynność kontrolną należy wykonać po wymianie pompy wodnej w systemie chłodzenia ciągnika rolniczego?

A. poziomu zanieczyszczenia cieczy chłodzącej
B. szczelności układu
C. kierunku obrotów wentylatora
D. działania termostatu
Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia po wymianie pompy wodnej jest kluczowym krokiem, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego systemu. Nieszczelności mogą prowadzić do wycieków cieczy chłodzącej, co z kolei może skutkować przegrzaniem silnika i poważnymi uszkodzeniami. W praktyce, zaleca się wykonanie próby ciśnieniowej układu chłodzenia, co pozwala na wykrycie nawet niewielkich nieszczelności. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie testowania szczelności po każdej istotnej naprawie układu chłodzenia. Dodatkowo, regularne kontrole szczelności powinny stać się częścią rutynowej konserwacji, aby zapobiegać kosztownym naprawom w przyszłości. Wiedza na temat prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia oraz jego komponentów, w tym pompy, termostatu oraz wentylatora, jest niezbędna dla każdego mechanika i operatora ciągnika rolniczego.

Pytanie 7

Jakie będą koszty zbioru zboża z areału wynoszącego 30 hektarów przy użyciu kombajnu, którego wydajność to 2 ha/h, jeżeli koszt godziny pracy wynosi 400 zł?

A. 6 000 zł
B. 24 000 zł
C. 12 000 zł
D. 8 000 zł
Koszt zbioru zboża można obliczyć, dzieląc powierzchnię pola przez wydajność kombajnu oraz mnożąc przez koszt godziny pracy. W naszym przypadku mamy 30 hektarów do zebrania, a kombajn ma wydajność 2 ha/h. Obliczamy czas pracy kombajnu: 30 ha / 2 ha/h = 15 godzin. Następnie, mnożymy czas pracy przez koszt godziny, czyli 15 godzin * 400 zł/h = 6 000 zł. Takie podejście jest zgodne z praktykami stosowanymi w branży rolniczej, gdzie dokładne kalkulacje kosztów operacyjnych są kluczowe dla efektywności zarządzania gospodarstwem. Zrozumienie tych zasad ułatwia rolnikom podejmowanie decyzji dotyczących wyboru sprzętu oraz planowania pracy na polu, co w efekcie prowadzi do optymalizacji kosztów oraz zwiększenia rentowności produkcji rolniczej. Warto także pamiętać, że przy planowaniu zbiorów należy uwzględnić warunki pogodowe oraz stan roślin, co może wpłynąć na rzeczywistą wydajność kombajnu.

Pytanie 8

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. zespołów i podzespołów na części
B. maszyny na zespoły
C. osłon i opróżnienia zbiorników
D. układów hydraulicznych
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jeśli w pasach słomy za kombajnem widoczne są kłosy z niewymłóconym ziarnem, mimo że zespół młócący jest prawidłowo ustawiony, to co może być tego przyczyną?

A. zużyciem zespołu omłotowego
B. przepełnionym zbiornikiem ziarna
C. zbyt dużą prędkością nagarniacza
D. zapchaniem zespołu czyszczącego
Przyczyny występowania kłosów z niewymłóconym ziarnem są złożone i mogą być mylnie interpretowane w kontekście nieprawidłowych ustawień maszyny. Zapchanie zespołu czyszczącego, mimo że również może prowadzić do problemów w młóceniu, nie jest bezpośrednią przyczyną pozostawiania kłosów w słomie. Zespół czyszczący ma na celu usuwanie zanieczyszczeń oraz plew po młóceniu, a nie oddzielanie ziarna od kłosów. Zbyt duża prędkość nagarniacza również nie jest adekwatnym wyjaśnieniem, ponieważ jego zadaniem jest tylko transportowanie zboża do zespołu omłotowego, a nie decydowanie o efektywności oddzielania ziarna. Co więcej, przepełniony zbiornik ziarna może prowadzić do problemów z załadunkiem, ale nie ma żadnego wpływu na proces omłotu. W rzeczywistości, takie błędne wnioski mogą wynikać z niepełnego zrozumienia działania maszyny oraz jej poszczególnych komponentów. Kluczowe jest, aby użytkownicy kombajnów mieli świadomość roli, jaką odgrywa każdy element, oraz pamiętali o regularnych przeglądach i konserwacji urządzeń, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jaką maszynę należy użyć do przykrycia nasion po zasiewie?

A. Zębową lekką
B. Zębową ciężką
C. Kolczatkę
D. Talerzową
Wybór kolczatki jako narzędzia do przykrywania nasion jest nieodpowiedni, ponieważ kolczatki są przeznaczone głównie do spulchniania gleby, a nie do jej przykrywania. W wyniku używania kolczatki następuje zbyt duże naruszenie struktury gleby, co może prowadzić do niekorzystnego wpływu na nasiona. Talerzowa brona, chociaż może być używana do mieszania gleby, również nie jest najlepszym wyborem do przykrywania nasion, ponieważ jej płaskie talerze mogą nie zapewnić wystarczającego kontaktu gleby z nasionami. W przypadku zębowej ciężkiej, problemy są jeszcze bardziej wyraźne; ten typ brony jest zaprojektowany do intensywnego spulchniania i często zostawia głębsze ślady w glebie, co może prowadzić do nieregularności w przykryciu. Głównym błędem w myśleniu jest założenie, że wszystkie bronę można wykorzystać w ten sam sposób. Wybór odpowiedniego narzędzia zależy od konkretnego zadania, a w tym przypadku kluczowe jest, aby nasiona były przykryte w sposób delikatny i równomierny, co zapewnia lepsze warunki do ich wzrostu. W praktyce ignorowanie tego aspektu może prowadzić do obniżonej efektywności siewu i słabszych plonów.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Nieregularne odczyty manometru opryskiwacza (pulsacje) mogą być spowodowane

A. zbyt niskim ciśnieniem w komorze powietrznika pompy
B. zbyt dużym oporem przepływu w układzie ssawnym
C. zbyt dużym oporem przepływu w układzie tłocznym
D. uszkodzeniami zaworków zwrotnych (ssawnych albo tłocznych)
Przyczyny nieregularnych wskazań manometru opryskiwacza są często mylnie interpretowane. Zbyt duży opór przepływu w układzie tłocznym, choć może wpływać na wydajność pompy, nie jest bezpośrednią przyczyną pulsacji. Przeciwnie, zbyt duży opór w układzie ssawnym również wpłynie na stabilność ciśnienia, ale nie w taki sposób, że wywoła pulsacje manometru. Uszkodzenie zaworków zwrotnych, zarówno ssawnych, jak i tłocznych, może powodować problemy z ciśnieniem, lecz głównie objawi się to w postaci spadków ciśnienia, a nie pulsacji na manometrze. Często popełnianym błędem jest również brak zrozumienia roli komory powietrznika, która ma za zadanie stabilizację ciśnienia. Użytkownicy mogą sądzić, że wszelkie problemy z ciśnieniem wynikają ze stanu zaworów lub oporów w układzie, co prowadzi do nieprawidłowych diagnoz i, w konsekwencji, do nieefektywnego działania sprzętu. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że stabilność ciśnienia w systemie hydraulicznym opryskiwacza wynika z właściwego funkcjonowania wszystkich jego komponentów, w tym ciśnienia w komorze powietrznika, która mogłaby być najczęstszym źródłem pulsacji, co podkreśla znaczenie systematycznej konserwacji i regularnych przeglądów technicznych.

Pytanie 16

Który z wymienionych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodach należy zastosować do uzupełnienia poziomu płynu hamulcowego?

A. API - GL4
B. DOT 4
C. HIPOL 30
D. DYNAGEL 2000
W przypadku błędnych odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie, dlaczego te materiały nie są właściwe do uzupełnienia ubytku płynu hamulcowego. HIPOL 30 to olej przekładniowy, który nie ma zastosowania w układach hamulcowych. Jego skład chemiczny i właściwości są przeznaczone do smarowania mechanizmów, a nie do funkcji hamulcowych, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu hamulcowego. API - GL4 to inna kategoria olejów, które są stosowane w przekładniach, natomiast nie są klasyfikowane jako płyny hamulcowe. Użycie tych olejów w miejscu płynu hamulcowego powoduje, że system hamulcowy nie działa zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, a ich właściwości smarne mogą zniszczyć uszczelki oraz inne komponenty układu. DYNAGEL 2000 także nie jest płynem hamulcowym, a jego przeznaczenie dotyczy innych zastosowań przemysłowych. Wybierając niewłaściwy płyn, użytkownik naraża się na osłabienie wydajności hamulców, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kluczowym błędem jest mylenie płynów smarnych z płynami roboczymi, co podkreśla znaczenie znajomości specyfikacji materiałów eksploatacyjnych w układach samochodowych.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Ciśnienie w powietrzniku w opryskiwaczu działającym przy ciśnieniu roboczym 0,6 MPa powinno wynosić mniej więcej

A. 0,4 MPa
B. 0,6 MPa
C. 0,8 MPa
D. 0,1 MPa
Wybór ciśnienia 0,1 MPa jest niewłaściwy, ponieważ jest to zbyt niskie ciśnienie, które nie zapewnia odpowiedniej atomizacji cieczy roboczej. Przy takim ciśnieniu, krople będą zbyt duże, co utrudni ich dotarcie do celu i efektywne pokrycie powierzchni roślin. W praktyce, niskie ciśnienie prowadzi do nadmiernego osadzania się cieczy na większych drobnych powierzchniach, co zwiększa ryzyko strat substancji czynnych i obniża skuteczność zabiegów. Z kolei odpowiedź 0,6 MPa odnosi się do ciśnienia roboczego opryskiwacza, co może prowadzić do mylnego wniosku, że to ciśnienie powinno być stosowane również w powietrzniku. Jednak ciśnienie w powietrzniku powinno być niższe, aby umożliwić prawidłowe rozpryskiwanie. Wybór 0,8 MPa z kolei, pomimo że jest zbliżony do 0,6 MPa, również jest niewłaściwy, ponieważ może prowadzić do nadmiernego rozdrobnienia cieczy, co zwiększa ryzyko parowania i zjawiska dryfu, a w konsekwencji zmniejsza efektywność aplikacji. W praktyce, operatorzy często popełniają błąd, zakładając, że wyższe ciśnienie zawsze prowadzi do lepszej efektywności, co nie zawsze jest prawdą. Należy pamiętać, że właściwe ustawienia ciśnienia są kluczowe dla wszystkich parametrów pracy opryskiwacza i powinny być dostosowywane do specyfiki danego zabiegu.

Pytanie 19

Jaką czynność należy wykonać najpierw przed wyjęciem zaworu sterującego hamulcem pneumatycznym w przyczepie?

A. Rozłączyć cięgno hamulca podstawowego
B. Uruchomić sprężarkę i napełnić zbiornik powietrzem
C. Spuścić powietrze ze zbiornika
D. Zdemontować przewody pneumatyczne
Zanim wyjmiesz zawór sterujący hamulcem pneumatycznym w przyczepie, ważne jest, żeby najpierw spuścić powietrze ze zbiornika. To tak jakbyś chciał mieć pecha z ciśnieniem – lepiej tego unikać! Jeśli zostawisz powietrze, to przy demontażu zaworu może nagle wystrzelić sprężone powietrze, co jest niebezpieczne. I to nie tylko dla Ciebie, ale też dla sprzętu. W branży transportowej mamy przepisy BHP, które mówią, że przed jakimikolwiek pracami przy systemach pneumatycznych, musisz upewnić się, że wszystko jest bezpieczne, czyli, że ciśnienie jest na zerze. Dobrze jest też po spuszczeniu powietrza sprawdzić inne elementy układu hamulcowego, bo może wyłapiesz jakieś usterki wcześniej, co poprawi bezpieczeństwo. Pamiętaj, serwisanci powinni być dobrze przeszkoleni w tej kwestii, żeby nie było problemów na drodze.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Podczas wymiany końcówek wtryskiwaczy w silniku traktora, należy

A. zdjąć głowicę silnika
B. odkręcić końcówki bez wyjmowania wtryskiwaczy
C. usunąć wtryskiwacze z silnika
D. zdjąć pokrywę zaworów, a następnie końcówki wtryskiwaczy
Zdemontowanie głowicy silnika, pokrywy zaworów lub próba odkręcenia końcówek wtryskiwaczy bez ich wcześniejszego wymontowania to podejścia, które mogą prowadzić do poważnych problemów zarówno związanych z bezpieczeństwem, jak i z wydajnością silnika. Demontaż głowicy silnika jest skomplikowanym procesem, wymagającym dużej precyzji i znajomości budowy silnika. Zbyt wiele luzów lub niewłaściwe mocowanie po ponownym złożeniu może prowadzić do nieszczelności, a tym samym do utraty kompresji i zwiększonego zużycia paliwa. W przypadku demontażu pokrywy zaworów, chociaż może to dawać dostęp do wtryskiwaczy, nie jest to wystarczające dla skutecznej wymiany końcówek. Pokrywa zaworów ma na celu uszczelnienie komory, a jej nieodpowiednie zamontowanie po demontażu może prowadzić do wycieków oleju silnikowego. Próba odkręcenia końcówek wtryskiwaczy bez ich demontażu z silnika jest również błędnym podejściem, które może skutkować uszkodzeniami gwintów wtryskiwaczy lub ich gniazd, co w konsekwencji prowadzi do kosztownych napraw. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardowych procedur i najlepszych praktyk w zakresie serwisowania silników, aby zapewnić ich niezawodność i sprawność.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Jakie urządzenie służy do poziomowania poprzecznego narzędzia zawieszonego na tylnym TUZ ciągnika?

A. stabilizatora lewego
B. stabilizatora prawego
C. prawego wieszaka
D. łącznika górnego
Wybór innych opcji może prowadzić do nieprawidłowego poziomowania narzędzi, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na jakość pracy w polu. Po pierwsze, łącznik górny, który pełni funkcję łączenia narzędzia z ciągnikiem, nie jest odpowiedni do precyzyjnego poziomowania. Jego główną rolą jest zapewnienie mocowania, a nie regulacja położenia narzędzia, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście poziomowania poprzecznego. Jeśli chodzi o stabilizatory, zarówno lewy, jak i prawy stabilizator, ich zasadniczą rolą jest utrzymanie narzędzia w stabilnej pozycji podczas pracy, ale to nie one są odpowiedzialne za poziomowanie w kierunku poprzecznym. Stabilizatory są używane głównie w celu ograniczenia ruchów bocznych narzędzia, co jest istotne w niektórych zastosowaniach, lecz nie mają one kluczowego znaczenia dla precyzyjnego położenia w poziomie. Wybór niewłaściwego elementu do poziomowania może prowadzić do problemów, takich jak nierównomierne przygotowanie gleby, co może skutkować niższymi plonami oraz większym zużyciem paliwa i siły roboczej. Zatem, zrozumienie roli każdego elementu w systemie zawieszenia narzędzi jest kluczowe dla ich efektywności i jakości pracy.

Pytanie 24

Jednym z powodów niewłaściwego rozłączania napędu jazdy w ciągniku może być

A. niewystarczający skok jałowy pedału
B. uszkodzenie sprężyn naciskowych tarczy
C. zbyt duży skok jałowy pedału
D. zanieczyszczenie powłok tarczy
Za duży skok jałowy pedału w ciągniku może prowadzić do niezupełnego rozłączania napędu jazdy, ponieważ wpływa na mechanizmy sterujące sprzęgłem. W przypadku zbyt dużego skoku jałowego, pedał sprzęgła nie osiąga optymalnej pozycji, co uniemożliwia pełne odłączenie tarczy sprzęgłowej od koła zamachowego. Przykładowo, w standardowych układach hydraulicznych i mechanicznych, skok jałowy powinien być precyzyjnie dostosowany, aby zapewnić pełną funkcjonalność sprzęgła. W praktyce, niewłaściwe ustawienie skoku jałowego może prowadzić do przegrzewania się tarczy sprzęgłowej, co z kolei skutkuje szybszym zużyciem komponentów i może prowadzić do kosztownych napraw. Rekomenduje się regularne przeglądy i kalibrację układów sprzęgłowych zgodnie z zaleceniami producentów, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń i zapewnić efektywność pracy ciągnika. W wielu przypadkach, zastosowanie narzędzi diagnostycznych pozwala na precyzyjne pomiary i dostosowanie skoku jałowego, co jest kluczowe w utrzymaniu odpowiednich parametrów pracy maszyny.

Pytanie 25

Aby przeprowadzić głębokie ubijanie gleby przed siewem, należy wykorzystać wał

A. Campbella
B. Cambridge
C. Croscill-Cambridge
D. gładki
Odpowiedzi takie jak Croscill-Cambridge, Cambridge oraz gładki wał nie są odpowiednie do zastosowań, które wymaga głębokiego ugniecenia gleby. Wał Croscill-Cambridge, mimo że może być używany w innych kontekstach, nie zapewnia odpowiedniego nacisku na glebę w celu jej właściwego pogłębienia i zagęszczenia. Z kolei wał Cambridge, który służy do wyrównywania powierzchni gleby, działa bardziej w kierunku płytkiego ugniecenia, co jest niewystarczające dla właściwego przygotowania gleby przed siewem. Użycie gładkiego wału nie uwzględnia aspektów, które mają na celu zapobieganie zaskorupieniu gleby i zapewnienie jej odpowiedniej struktury przed siewem. Jego działanie, polegające na jedynie spłaszczaniu powierzchni, nie stwarza warunków do właściwego wnikania powietrza i wody, co jest kluczowe w procesie wzrostu roślin. Tego rodzaju błędne podejścia mogą wynikać z niepełnego zrozumienia roli, jaką odgrywa właściwe ugniecenie gleby; wielu rolników może błędnie sądzić, że jakiekolwiek ugniecenie wystarczy, aby uzyskać dobre efekty. W rzeczywistości, zastosowanie niewłaściwego wału może prowadzić do problemów z jakością gleby, co w dłuższej perspektywie wpływa na wydajność upraw. Dlatego tak istotne jest, by dobierać narzędzia zgodnie z ich przeznaczeniem oraz specyfiką gleby.

Pytanie 26

Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli wskaż numer klasy ciągnika, który trzeba zagregatować z kultywatorem U415/0 o wymaganej sile uciągu 13,5 kN.

Klasyfikacja ciągników rolniczych
Nr klasyNominalna siła uciągu
kN
Wymagana moc silnika
kW
22min. 10
3413,2 – 14,7
4625,7 – 30
5937 – 44
61455 – 73,5
72088 – 110

A. 6
B. 3
C. 5
D. 4
Odpowiedź 6 jest poprawna, ponieważ ciągnik klasy 6 dysponuje nominalną siłą uciągu wynoszącą 14 kN, co przewyższa wymaganą siłę uciągu dla kultywatora U415/0, która wynosi 13,5 kN. To oznacza, że ciągnik tej klasy będzie w stanie efektywnie współpracować z kultywatorem oraz zapewnić odpowiednią moc do wykonania pracy w polu. W praktyce, wybór odpowiedniego ciągnika do kultywatora jest kluczowy, aby uniknąć sytuacji przeładowania lub niewystarczającej siły uciągu, co mogłoby prowadzić do uszkodzenia zarówno maszyny, jak i samego ciągnika. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży rolniczej, warto również uwzględniać różne warunki glebowe oraz rodzaj upraw, które mogą wpływać na efektywność pracy ciągnika. Warto podkreślić, że użycie ciągnika o zbyt małej sile uciągu w stosunku do wymagań sprzętu może prowadzić do jego przegrzewania, skracając jego żywotność. Dobrze dobrana klasa ciągnika nie tylko poprawia wydajność, ale także wpływa na jakość pracy w polu.

Pytanie 27

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg pszenicy, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna
[t]
Ładowność
[t]
Objętość skrzyni
ładunkowej [m3]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. D 46B
B. N 235
C. D 46A
D. T 058
Odpowiedź T 058 jest poprawna, ponieważ ta przyczepa, w przeciwieństwie do pozostałych opcji, oferuje możliwość zwiększenia ładowności dzięki zastosowaniu nadstawek. W przypadku transportu 3 500 kg pszenicy, maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 000 kg. Oznacza to, że ładowność przyczepy musi wynosić co najmniej 1 500 kg. Przyczepy D 46A, N 235 oraz D 46B nie spełniają tego wymogu, gdyż ich maksymalne ładowności są niewystarczające do przewozu wspomnianego ładunku. W praktyce, przyczepa T 058, dzięki nadstawkom, może zwiększyć swoją ładowność, co czyni ją jedyną opcją, zdolną do transportu takiego ładunku. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zalecają wykorzystywanie rozwiązań elastycznych, dostosowujących się do zmieniających się potrzeb przewozowych. Warto także zaznaczyć, że przyczepy powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru sprzętu transportowego.

Pytanie 28

Aby zapewnić dociążenie kół napędowych ciągnika pracującego z narzędziami lub maszynami przyczepianymi, konieczne jest zastosowanie ciągnika z regulacją

A. ciśnieniową
B. siłową
C. mieszaną
D. pozycyjną
Odpowiedzi siłowa, mieszana oraz pozycyjna nie są poprawne w kontekście dociążania kół napędowych ciągnika, ponieważ każda z nich odnosi się do innych aspektów regulacji i nie zapewnia optymalnego wsparcia dla maszyn przyczepianych. Regulacja siłowa, choć może być użyteczna w pewnych sytuacjach, nie dostarcza wystarczającego wsparcia w kontekście dynamicznego obciążenia, które jest kluczowe podczas pracy z różnymi narzędziami. Z kolei regulacja mieszana, łącząca różne aspekty, może wprowadzać zbędne komplikacje w obsłudze i nie zawsze gwarantuje efektywność, zwłaszcza w zmiennych warunkach roboczych. Regulacja pozycyjna, która skupia się na ustaleniu określonej pozycji roboczej narzędzia, również nie odpowiada na potrzebę dostosowania dociążenia w trakcie pracy, co jest istotne dla stabilności ciągnika. Te koncepcje mogą prowadzić do błędnych założeń, że dociążenie można osiągnąć bez dynamicznej regulacji ciśnienia. W praktyce, niewłaściwy dobór systemu dociążania może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania mocy ciągnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz potencjalnych problemów z bezpieczeństwem, takich jak poślizg czy utrata kontroli nad maszyną. Ostatecznie, kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni system dociążenia wpływa na wydajność i bezpieczeństwo pracy, co powinno być priorytetem w doborze sprzętu.

Pytanie 29

Podejmując się demontażu głowicy silnika w ciągniku, po odłączeniu akumulatora co należy zrobić?

A. spuścić płyn z układu chłodzenia
B. wyjąć rurkę przelewową pompy wtryskowej
C. spuścić olej z misy olejowej
D. rozdzielić ciągnik pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów
Spuszczenie oleju z misy olejowej, wymontowanie rurki przelewowej pompy wtryskowej czy rozpołowienie ciągnika między silnikiem a skrzynią biegów nie są odpowiednimi ani wymaganymi krokami na początku demontażu głowicy silnika. Spuszczenie oleju z misy olejowej, co jest częstą praktyką w czasie prac serwisowych, nie jest pierwszym krokiem, gdyż głowica silnika i układ smarowania nie współdziałają bezpośrednio w kontekście demontażu. Jest to proces, który można przeprowadzić po zrealizowaniu podstawowych działań w celu zabezpieczenia układów silnika. Wymontowanie rurki przelewowej pompy wtryskowej to nieodzowna czynność, która jednak ma miejsce przy bardziej zaawansowanych pracach związanych z układem zasilania, a nie przy demontażu samej głowicy. Rozpołowienie ciągnika między silnikiem a skrzynią biegów jest znacznym krokiem, który wprowadza dodatkowe komplikacje i nie jest wymagany, jeśli celem są prace przy głowicy. Tego rodzaju myślenie może wynikać z niewłaściwej analizy kolejności czynności serwisowych. Kluczowe jest, by przed rozpoczęciem demontażu zrozumieć, jakie są specyficzne wymagania i kroki dla danej operacji. Przy odpowiednich pracach z silnikiem, najlepszą praktyką jest rozpoczęcie od zabezpieczeń związanych z układem chłodzenia, co zapobiega niepożądanym zdarzeniom oraz zapewnia większe bezpieczeństwo podczas pracy.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Aby rozluźnić skorodowane połączenie koła pasowego z osią, należy na nie nanieść

A. parafinę
B. masę uszczelniającą
C. smar
D. naftę
Wybór innych substancji do rozluźniania skorodowanych połączeń, jak kit, parafina czy smar, oparty jest na nieprawidłowych założeniach dotyczących ich właściwości i zastosowań. Kit, będący materiałem uszczelniającym, nie ma właściwości rozpuszczających i nie jest w stanie przeniknąć do szczelin skorodowanych elementów. Zamiast tego, jego zastosowanie prowadzi do dodatkowego zatykania, co może tylko pogorszyć sytuację. Parafina, będąca substancją stałą w temperaturze pokojowej, również nie jest odpowiednia do usuwania korozji, ponieważ nie wnika w szczeliny i nie działa jako penetrant. Smar, mimo że może zmniejszać tarcie, nie ma właściwości rozpuszczających i nie rozluźnia korozji, a jego zastosowanie w tym kontekście może doprowadzić do zatykania porek i utrudnić dostęp do skorodowanych powierzchni. Użycie niewłaściwych substancji może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń elementów oraz znacznego wydłużenia czasu pracy, co jest sprzeczne z zasadami efektywnej konserwacji i naprawy w inżynierii mechanicznej. Dlatego ważne jest, aby stosować odpowiednie metody i materiały, które zostały zweryfikowane w praktyce przemysłowej.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Co może być powodem częstego uruchamiania się urządzenia hydroforowego?

A. nieodpowiednie umiejscowienie zbiornika względem lustra wody
B. niedostateczna izolacja cieplna zbiornika hydroforu
C. nadmiar powietrza w zbiorniku
D. zbyt mała ilość powietrza w zbiorniku
Niewłaściwe usytuowanie zbiornika w stosunku do lustra wody może wpływać na wydajność pompy, ale nie jest bezpośrednią przyczyną częstego włączania się urządzenia hydroforowego. Gdy zbiornik jest usytuowany zbyt daleko od źródła wody, może to prowadzić do opóźnień w dostosowywaniu ciśnienia, ale nie powoduje to cyklicznego włączania pompy, co jest wynikiem niewystarczającej ilości powietrza. W przypadku zbyt dużej ilości powietrza w zbiorniku, ciśnienie wewnętrzne może być zbyt wysokie, co może w ogóle uniemożliwić włączenie pompy, a nie doprowadzić do jej częstego uruchamiania. Brak dostatecznej izolacji cieplnej zbiornika hydroforu także nie wpływa bezpośrednio na częstotliwość włączania się urządzenia; może jedynie prowadzić do strat ciepła w systemach, gdzie woda jest podgrzewana, co może być istotne w kontekście oszczędności energii, ale nie ma wpływu na cykl pracy pompy. Te niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z typowego błędu myślowego, polegającego na skupieniu się na aspektach zewnętrznych systemu hydroforowego, zamiast zrozumienia fundamentalnej roli ciśnienia powietrza w utrzymaniu stabilności pracy pompy. Warto zatem zwrócić uwagę na konieczność monitorowania ciśnienia powietrza, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Przyczyną zacięcia hamulców, mimo puszczenia pedału, jest

A. zużycie szczęk hamulcowych
B. zbyt mały luz jałowy pedału
C. zużycie bębnów hamulcowych
D. zbyt duży luz jałowy pedału
Moim zdaniem, zbyt duży skok jałowy pedału hamulca sprawia, że pedał nie reaguje tak, jak powinien. Musisz mocniej naciskać, żeby aktywować hamulce, co może prowadzić do opóźnienia w ich działaniu. To nie jest przyczyną blokowania, ale może skutkować nieefektywnym hamowaniem. Jeśli mówimy o zużyciu szczęk hamulcowych, to to z kolei powoduje, że siła na bębny hamulcowe jest za mała, więc hamulce słabiej działają, ale to nie to samo, co blokowanie. Poza tym, zużyte bębny hamulcowe nie są bezpośrednio powiązane z zablokowaniem kół, a bardziej dotyczą obniżonej efektywności. Problemy z blokowaniem hamulców związane są zazwyczaj z mechanicznymi ustawieniami i skokiem jałowym, który jest kluczowy dla ich działania. Trzeba pamiętać, że odpowiednia konserwacja układu hamulcowego i sporadyczne sprawdzanie skoku jałowego oraz stanu szczęk hamulcowych są ważne dla bezpieczeństwa na drodze i efektywności działania samochodu.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.