Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 30 kwietnia 2025 09:46
  • Data zakończenia: 30 kwietnia 2025 10:43

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zakład przyjął zamówienie na 96 sztuk głowic do silników. Produkcja zamówionych głowic na jednej linii produkcyjnej w jednej zmianie dziennie zajmie 48 dni. Ile dni potrwa produkcja, jeśli zostanie uruchomiona druga linia produkcyjna, a prace na obu liniach będą prowadzone na trzech zmianach?

A. 8 dni
B. 6 dni
C. 7 dni
D. 5 dni
Produkcja głowic do silników na jednej linii i jednej zmianie zajmowała 48 dni. Oznacza to, że na jednej linii produkcyjnej można wyprodukować 2 głowice dziennie, co daje w sumie 96 głowic w ciągu 48 dni. Po uruchomieniu drugiej linii produkcyjnej oraz zwiększeniu liczby zmian do trzech, obliczenia wskazują, że możliwości produkcyjne wzrosną. Każda linia produkcyjna na trzech zmianach może wyprodukować 6 głowic dziennie (2 głowice na zmianę x 3 zmiany). Łącznie obie linie będą produkować 12 głowic dziennie (6 głowic z każdej linii). Zatem, aby wyprodukować 96 głowic, potrzeba 8 dni (96 głowic / 12 głowic dziennie). W praktyce, takie podejście do organizacji produkcji jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing, które promują efektywność i minimalizację strat, co można osiągnąć poprzez zwiększenie zdolności produkcyjnych i optymalizację procesów.

Pytanie 2

Przedsiębiorstwo ustaliło kryteria doboru dostawców, przypisując im odpowiednie wagi: jakość - waga 0,6; cena - waga 0,4. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń, z którym dostawcą przedsiębiorstwo powinno nawiązać współpracę, jeżeli oceny dostawców w ramach kryteriów są od 1 do 4 (1 - ocena najgorsza, 4 - ocena najlepsza).

DostawcaWyszczególnienie
A.Jakość: II gatunek
Cena: 2,80 zł
B.Jakość: I gatunek
Cena: 3,00 zł
C.Jakość: III gatunek
Cena: 2,00 zł
D.Jakość: IV gatunek
Cena: 1,90 zł

A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Dostawca B został wybrany jako najlepszy wybór przez przedsiębiorstwo na podstawie zastosowanej metody analizy dostawców, która uwzględniała przypisane wagi kryteriów jakości i ceny. Oceniając dostawców w skali od 1 do 4 i przeliczoną ich ocenę na podstawie wag, dostawca B osiągnął ważoną średnią równą 2,8. Taki wynik pokazuje, że dostawca ten zapewnia odpowiedni balans między jakością a ceną, co jest kluczowe w podejmowaniu decyzji o wyborze partnerów handlowych. W praktyce, przedsiębiorstwa stosują często podobne metody oceny, aby zminimalizować ryzyko związane z jakością dostarczanych towarów oraz z zapewnieniem konkurencyjnych cen. Dla przykładu, w branży produkcyjnej, wybór dostawców o wysokiej jakości materiałów, przy jednoczesnym zachowaniu akceptowalnych kosztów, może znacząco wpłynąć na rentowność i efektywność operacyjną firmy, co potwierdzają analizy rynku i dobre praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 3

Firma zajmująca się dostawami na rynek krajowy nie dysponuje własnym zapleczem transportowym. Wraz z innymi firmami zawarła umowę o współpracy z przedsiębiorstwem transportowym. Opisane działania stanowią przykład

A. transportu intermodalnego
B. controlingu usług transportowych
C. transportu bimodalnego
D. outsourcingu usług transportowych
Odpowiedzi takie jak transport intermodalny, controlling usług transportowych oraz transport bimodalny wiążą się z różnymi koncepcjami, które nie są zgodne z opisanym przypadkiem. Transport intermodalny odnosi się do wykorzystania więcej niż jednego środka transportu w ramach jednego przewozu, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie firma korzysta z jednego zewnętrznego dostawcy. Controlling usług transportowych to proces zarządzania i analizy kosztów oraz wydajności usług transportowych, który również nie dotyczy bezpośrednio umowy partnerskiej z firmą transportową. Natomiast transport bimodalny, łączący cechy transportu morskiego i drogowego, nie ma zastosowania w kontekście zlecania usług transportowych zewnętrznemu dostawcy. Typowym błędem myślowym jest mylenie outsourcingu z innymi modelami współpracy, co wynika z braku zrozumienia ich definicji i zastosowań. Outsourcing koncentruje się na zlecaniu szczególnych funkcji zewnętrznym firmom, podczas gdy inne podejścia dotyczą różnych aspektów logistyki i transportu. Aby poprawnie zrozumieć te koncepcje, istotne jest przyswojenie podstawowych definicji oraz ich praktycznych zastosowań w realiach biznesowych.

Pytanie 4

System informatyczny wykorzystywany w centrum logistycznym do wspierania zarządzania relacjami z klientem, jest określany skrótem

A. ERP
B. EDI
C. CRM
D. WHS
CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientem, jest kluczowym systemem informatycznym w centrach logistycznych, który wspiera procesy związane z interakcjami i relacjami z klientami. Systemy CRM umożliwiają zbieranie, analizowanie i zarządzanie danymi o klientach, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do ich potrzeb. Dzięki takim rozwiązaniom, centra logistyczne mogą efektywniej organizować swoje działania, budować lojalność klientów oraz poprawiać jakość obsługi. Przykładem zastosowania CRM w logistyce jest automatyzacja procesów sprzedaży, co znacząco przyspiesza czas reakcji na zapytania ofertowe czy zamówienia. Dodatkowo, systemy te często integrują się z innymi narzędziami, takimi jak ERP, co pozwala na pełniejszy obraz operacji i lepsze prognozowanie popytu. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, efektywne wykorzystanie CRM prowadzi do zwiększenia satysfakcji klientów oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 5

Który dokument jest niezbędny do dokonania przyjęcia towaru do magazynu?

A. Dokument przyjęcia wewnętrznego (PW)
B. Dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ)
C. Dokument rozchodu zewnętrznego (WZ)
D. Dokument rozchodu wewnętrznego (RW)
Dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ) jest kluczowym dokumentem w procesie obsługi magazynowej, szczególnie przy przyjęciach towarów z zewnątrz. Stanowi on potwierdzenie odbioru towaru, a także dokumentuje jego ilość, stan oraz ewentualne uwagi dotyczące jakości. Taki dokument jest niezbędny, aby formalnie zakończyć proces przyjęcia towaru i przekazać go do dalszego przechowywania w magazynie. W praktyce, PZ pełni też rolę zabezpieczenia interesów obu stron - dostawcy i odbiorcy, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące dostawy, takie jak daty, dane dostawcy, odbiorcy oraz szczegóły dotyczące samego towaru. Dzięki standardom branżowym, dokument PZ ułatwia kontrolę przepływu towarów, umożliwia ich identyfikację, a także przyczynia się do minimalizacji błędów oraz nadużyć w procesach magazynowych. Warto dodać, że w wielu firmach wdrożone są systemy ERP, które pozwalają na elektroniczne generowanie i zarządzanie dokumentami PZ, co znacznie usprawnia operacje logistyczne oraz zwiększa dokładność danych w systemie.

Pytanie 6

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 3 664,00 zł
B. 2 704,00 zł
C. 6 544,00 zł
D. 7 120,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 7

Jaki system informatyczny jest używany do zarządzania obiegiem zapasów w magazynach?

A. DRP
B. CRM
C. SCM
D. WMS
WMS, czyli Warehouse Management System, to system informatyczny, który ma na celu optymalizację zarządzania zapasami w magazynie. Jego głównym zadaniem jest kontrola i monitorowanie procesów związanych z przyjmowaniem, składowaniem, komplementowaniem i wydawaniem towarów. Przykładowo, WMS umożliwia śledzenie lokalizacji produktów w magazynie, co z kolei pozwala na szybkie i efektywne realizowanie zamówień. Systemy WMS są szczególnie przydatne w branżach, gdzie duża rotacja towarów wymaga ciągłej aktualizacji danych o stanach magazynowych. Dzięki zastosowaniu najlepszych praktyk, takich jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), WMS pomaga minimalizować straty związane z przestarzałymi zapasami. Dodatkowo, integracja WMS z systemami ERP (Enterprise Resource Planning) pozwala na lepszą synchronizację danych, co zwiększa efektywność operacyjną całego przedsiębiorstwa.

Pytanie 8

Transportem, który nie wchodzi w skład transportu kolejowo-drogowego, jest transport

A. kombinowany
B. magazynowy
C. modalny
D. bimodalny
Odpowiedzi takie jak 'modalny', 'bimodalny' oraz 'kombinowany' są błędne, ponieważ wszystkie te pojęcia odnoszą się do różnych form transportu, które obejmują zarówno transport drogowy, jak i kolejowy. Transport modalny polega na wykorzystaniu jednego środka transportu do przewozu towarów, natomiast transport bimodalny łączy dwa różne środki transportu w ramach jednego procesu logistycznego. Transport kombinowany z kolei integruje różne rodzaje transportu w celu efektywnej i elastycznej obsługi łańcucha dostaw. Błędne myślenie w tym przypadku polega na myleniu transportu z magazynowaniem, co jest zupełnie odmiennym procesem. Właściwe zrozumienie różnic między tymi pojęciami jest kluczowe w logistyce, gdzie precyzyjne planowanie i realizacja procesów transportowych oraz magazynowych mają kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej. W praktyce, nieprzemyślane podejście do klasyfikacji transportu i magazynowania może prowadzić do nieefektywności, zwiększonych kosztów i problemów z dostawcami. Zrozumienie ról tych procesów w zarządzaniu łańcuchem dostaw jest kluczowe dla skutecznego działania przedsiębiorstw logistycznych.

Pytanie 9

Oblicz roczną wartość planowanego zakupu mąki do produkcji makaronu, przy założeniu, że
- roczne zużycie mąki wynosi 15 600 zł
- początkowy stan zapasów to 5 600 zł
- docelowy stan zapasów na koniec roku planuje się na poziomie 2 600 zł

A. 12 600 zł
B. 9 600 zł
C. 11 000 zł
D. 10 000 zł
Wartość rocznego planowanego zakupu mąki wynosi 12 600 zł, co można obliczyć, korzystając z wzoru: Planowany zakup = Roczne zużycie - Zapasy końcowe + Zapasy początkowe. W naszym przypadku obliczenie wygląda następująco: 15 600 zł (roczne zużycie) - 2 600 zł (zapasy końcowe) + 5 600 zł (zapasy początkowe) = 12 600 zł. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami, gdzie kluczowe jest dokładne monitorowanie zużycia i stanów magazynowych. Wartość ta jest istotna dla planowania finansowego oraz optymalizacji kosztów, co jest szczególnie ważne w branży spożywczej, gdzie zmiany cen mogą znacząco wpływać na rentowność. Przykładem zastosowania tych obliczeń może być przygotowanie budżetu na nadchodzący rok, w którym oszacowanie odpowiedniej ilości zakupów pomoże w utrzymaniu płynności finansowej i uniknięciu przestojów w produkcji.

Pytanie 10

Roczne wydatki na zatrudnienie pracowników w magazynie wynoszą 84 000 zł. Zazwyczaj w tym miejscu pracuje 6 osób. Jaki jest wskaźnik kosztów jednostkowych zatrudnienia, który umożliwia zaplanowanie budżetu na następny rok?

A. 14 000 zł/os.
B. 12 000 zł/os.
C. 21 000 zł/os.
D. 42 000 zł/os.
Liczenie kosztów jednostkowych zatrudnienia w magazynie to po prostu podzielenie rocznych kosztów zatrudnienia przez liczbę pracowników. Tutaj mamy 84 000 zł rocznie i 6 pracowników, więc wychodzi 14 000 zł na osobę. To naprawdę ważne w zarządzaniu finansami, bo tak można lepiej planować budżet na następne lata. Wyobraź sobie, że w przyszłym roku chcemy zatrudnić więcej ludzi – znajomość tych kosztów pomoże przewidzieć, ile na to wydamy. Ogólnie mówiąc, ustalanie budżetu na bazie kosztów jednostkowych to praktyka, która może się przydać do sensownej alokacji zasobów. Poza tym, wiedza o tych kosztach umożliwia zidentyfikowanie miejsc, gdzie można zaoszczędzić i lepiej zarządzać pracownikami w firmie.

Pytanie 11

Jaki system informatyczny jest stosowany do zarządzania przepływem zapasów w magazynach?

A. Warehouse Management System (WMS)
B. Customer Relationship Management (CRM)
C. Supply Chain Management (SCM)
D. Enterprise Resource Planning (ERP)
Systemy, takie jak Customer Relationship Management (CRM) i Enterprise Resource Planning (ERP), pełnią inne funkcje w organizacji i nie są dedykowane do zarządzania ruchem zapasów w magazynach. CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami, co obejmuje gromadzenie danych o klientach, monitorowanie interakcji oraz analizowanie sprzedaży w celu zwiększenia satysfakcji klientów i lojalności. Z kolei ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, który wspomaga zarządzanie różnymi procesami biznesowymi w organizacji, w tym finansami, produkcją i ludźmi, ale nie specjalizuje się w operacjach magazynowych. Supply Chain Management (SCM) z kolei dotyczy szerokiego zarządzania łańcuchem dostaw, który obejmuje nie tylko magazynowanie, ale także transport, zakupy i zarządzanie dostawcami. Te pomyłki mogą wynikać z mylenia funkcji poszczególnych systemów oraz niewłaściwego zrozumienia, jak interakcje między nimi wpływają na ogólne zarządzanie zapasami. Kluczowym błędem jest więc przypisanie odpowiedzialności za zarządzanie magazynami systemom, które nie są do tego przystosowane, co może prowadzić do nieefektywności i problemów w zarządzaniu zapasami.

Pytanie 12

Na podstawie danych zawartych w ramce oblicz wartość zapasu materiału A w magazynie na dzień 10 lutego, jeżeli wydania realizowane są zgodnie z metodą LIFO.

Do magazynu przyjęto następujące partie materiałów A:

– 3 lutego: 350 kg po 10,00 zł/kg

– 4 lutego: 400 kg po 15,00 zł/kg

– 6 lutego: 160 kg po 20,00 zł/kg

RAZEM: 910 kg


Z magazynu wydano następujące partie materiałów A:

– 8 lutego: 170 kg

– 9 lutego: 500 kg

RAZEM: 670 kg

A. 3 600,00 zł
B. 4 250,00 zł
C. 4 800,00 zł
D. 2 400,00 zł
W przypadku pozostałych odpowiedzi, kluczowym błędem jest niezrozumienie zasadności stosowanej metody wyceny zapasów. Wartości 3 600,00 zł oraz 4 800,00 zł mogą wynikać z błędnych obliczeń względem ilości materiału lub jego ceny jednostkowej. Możliwe jest również, że przy obliczeniach uwzględniono materiały z partii, które zostały wydane, a nie te, które pozostały w magazynie. Wybór wartości 4 250,00 zł może być rezultatem nieprawidłowego zsumowania wartości dwóch różnych partii materiałów lub błędnego zastosowania cen jednostkowych. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że przy metodzie LIFO należy zawsze przede wszystkim brać pod uwagę te materiały, które zostały przyjęte jako ostatnie. Błąd w tej logice prowadzi do nieprawidłowych wyników, co jest dosyć powszechne w praktyce, gdyż wiele osób myli kolejność wydania z kolejnością przyjęcia materiałów. Zrozumienie tego kontekstu jest niezbędne do prawidłowego stosowania standardów rachunkowości i efektywnego zarządzania zapasami.

Pytanie 13

Naruszenie zasad BHP dotyczących ręcznego transportu oraz przenoszenia ładunków o masie przekraczającej ustalone normy może prowadzić do

A. urazów kręgosłupa
B. urazów głowy
C. zapalenia gardła
D. reakcji alergicznych
Nieprzestrzeganie zasad BHP dotyczących ręcznego przemieszczania i przenoszenia ciężarów o masie przekraczającej obowiązujące normy może prowadzić do poważnych urazów kręgosłupa. Kręgosłup jest kluczową strukturą w ludzkim ciele, odpowiedzialną za podtrzymywanie ciężaru oraz umożliwiającą ruch. Niewłaściwe techniki podnoszenia, takie jak zginanie w pasie zamiast w kolanach, mogą powodować nadmierne obciążenie kręgów oraz dysków międzykręgowych, co w dłuższej perspektywie prowadzi do urazów, takich jak dyskopatia czy wywinięcie kręgów. Stosowanie się do zasad BHP, takich jak używanie odpowiednich narzędzi do przenoszenia ciężarów, jak wózki transportowe, czy korzystanie z pomocy współpracowników, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka urazów. Odpowiednie szkolenia z zakresu BHP, w tym technik podnoszenia i przenoszenia ciężarów, powinny być integralną częścią procesu kształcenia pracowników, aby zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu pracy i zredukować liczbę wypadków.

Pytanie 14

Ile, zgodnie z przedstawionym zestawieniem potrzeb materiałowych, należy wydać płyt HDF do produkcji brakujących drzwi, jeżeli wszystkie zostały wydane jednorazowo?

Ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych
WyszczególnienieZapotrzebowanie bruttoZapas magazynowy
[szt.]
Zapotrzebowanie netto
Liczba
[szt.]
Wartość
[zł]
Liczba
[szt.]
Wartość
[zł]
Drzwi (produkt)3 200503 150
Zawias9 45020 790,0010 00000,00
Zamek3 15045 675,002 000 szt.1 15016 675,00
Skrzydło (półprodukt)3 1501 100 szt.2 050
Ramiak10 250430 500,008 6001 65069 300,00
Płyta otworowa2 05077 900,003 50000,00
Płyta HDF4 100270 600,004 0001006 600,00
RAZEM3114,00 zł54,00 zł

A. 4 100 szt.
B. 100 szt.
C. 4 000 szt.
D. 6 600 szt.
Wybór odpowiedzi, która nie jest zgodna z rzeczywistym zapotrzebowaniem na płyty HDF, może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 4 000 sztuk bądź 6 600 sztuk mogą sugerować, że zapas magazynowy jest wystarczający do pokrycia pełnego zapotrzebowania, co jest mylnym założeniem. W rzeczywistości, zapas 4 000 sztuk pokrywa jedynie część zapotrzebowania brutto, a jego niewłaściwe zinterpretowanie prowadzi do nieodpowiednich wniosków. Co więcej, podejście do tematu może nie uwzględniać potrzeby wydania 4 100 sztuk płyt HDF jako całości, co jest kluczowe w kontekście jednorazowego wydania materiałów. Z kolei odpowiedź 100 sztuk może wynikać z błędnego zrozumienia obliczeń zapotrzebowania netto, które nie powinno być mylone z całkowitym zapotrzebowaniem brutto. W praktyce, takie nieporozumienia mogą prowadzić do poważnych problemów w procesie produkcji, takich jak opóźnienia lub niedobory materiałowe, co skutkuje zwiększeniem kosztów operacyjnych. Właściwe podejście do analizy potrzeb materiałowych jest fundamentalne dla każdej firmy zajmującej się produkcją, a zrozumienie różnicy między zapotrzebowaniem brutto a zapasem magazynowym jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji. Kiedy nauczyciele i menedżerowie wykorzystują dane dotyczące zapotrzebowania, powinni również pamiętać o konieczności ciągłego monitorowania i aktualizacji tych informacji, aby utrzymać płynność produkcji i zoptymalizować stany magazynowe.

Pytanie 15

Przedstawiony znak informuje, że towar nadaje się do

Ilustracja do pytania
A. ponownej produkcji.
B. kompostowania.
C. zagospodarowania.
D. recyklingu.
Znak przedstawiony na zdjęciu jest międzynarodowym symbolem recyklingu, który informuje, że materiał, z którego wykonany jest produkt, nadaje się do przetworzenia w procesie recyklingu. W praktyce oznacza to, że taki produkt może zostać zebrany, przetworzony i ponownie użyty do produkcji nowych wyrobów. Recykling jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju, który pozwala na zmniejszenie ilości odpadów, oszczędność surowców naturalnych oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dobre praktyki w zakresie recyklingu obejmują segregację odpadów w gospodarstwach domowych, jak również stosowanie produktów oznaczonych symbolem recyklingu, co ułatwia ich przetwarzanie. Przykładami produktów, które można poddać recyklingowi, są plastikowe butelki, puszki aluminiowe oraz papier. Wiele krajów na całym świecie wprowadza regulacje prawne wspierające recykling, co potwierdza znaczenie tego działania w walce ze zmianami klimatycznymi oraz dbałości o środowisko.

Pytanie 16

Aby wyprodukować jedną lampkę nocną, zgodnie z wymaganiami konstrukcyjnymi, potrzebne będą: 1 sztuka obudowy, 1 sztuka klosza, 1 sztuka przewodu zasilającego, 1 sztuka przełącznika; 12 sztuk śrubek oraz 6 sztuk nakrętek. Z uwagi na 10% zapas bezpieczeństwa, ile części należy dostarczyć z magazynu do produkcji 100 lampek?

A. po 110 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1320 sztuk śrubek; 660 sztuk nakrętek
B. po 110 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1210 sztuk śrubek; 610 sztuk nakrętek
C. po 100 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1200 sztuk śrubek; 600 sztuk nakrętek
D. po 110 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1260 sztuk śrubek; 630 sztuk nakrętek
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ przy produkcji jednej lampki nocnej potrzebne są różne elementy, które należy uwzględnić w obliczeniach. W przypadku 100 lampek, bez zapasu, wymagane są 100 sztuk obudów, kloszy, przewodów zasilających oraz przełączników. Dodając 10% zapasu bezpieczeństwa, otrzymujemy 110 sztuk dla każdego z tych elementów. W przypadku śrubek, potrzebne są 12 sztuk na lampkę, co daje 1200 sztuk dla 100 lampek. Z uwzględnieniem 10% zapasu, otrzymujemy 1320 sztuk. Dla nakrętek, wymagane są 6 sztuk na lampkę, co daje 600 sztuk dla 100 lampek. Po doliczeniu 10% zapasu, otrzymujemy 660 sztuk. W praktyce, stosowanie zapasu bezpieczeństwa jest istotnym standardem w produkcji, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i braków materiałowych w procesie produkcyjnym. Przykładowo, w przemyśle elektronicznym, zwykle stosuje się podobne zasady przy zamówieniach komponentów, co pozwala na utrzymanie ciągłości produkcji i unikanie przestojów.

Pytanie 17

Koszty związane z tworzeniem zapasów określamy jako wydatki

A. utrzymywania zapasów
B. uzupełniania zapasów
C. zapasu zabezpieczającego
D. zapasu nadmiernego
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 'zapasu zabezpieczającego', 'utrzymywania zapasów' czy 'zapasu nadmiernego', może prowadzić do nieporozumień związanych z definicjami i koncepcjami zarządzania zapasami. Koszt zapasu zabezpieczającego odnosi się do dodatkowych zapasów przechowywanych w celu ochrony przed niepewnością popytu lub dostaw, co nie jest związane bezpośrednio z procesem uzupełniania zapasów. Z kolei koszty utrzymywania zapasów obejmują wydatki związane z przechowywaniem, ubezpieczeniami, uszkodzeniami lub przestarzałością towarów, a nie bezpośrednio przywracaniem ich do poziomu potrzebnego do zaspokojenia popytu. Odpowiedź związana z zapasem nadmiernym sugeruje sytuację, w której przedsiębiorstwo gromadzi zbyt dużą ilość towarów, co prowadzi do wyższych kosztów przechowywania i ryzyk związanych z przestarzałymi zapasami. Takie podejścia mogą wynikać z błędnych założeń w zakresie prognozowania popytu oraz braku efektywnego zarządzania zapasami. W praktyce, skuteczne zarządzanie zapasami polega na balansowaniu między odpowiednim poziomem zapasów a minimalizowaniem kosztów, co wymaga precyzyjnych analiz danych rynkowych oraz ciągłego dostosowywania strategii zarządzania opartej na najlepszych praktykach branżowych.

Pytanie 18

W zarządzaniu magazynem koszty zmienne są

A. niezależne od liczby przechowywanych towarów
B. zależne od liczby środków trwałych w magazynie
C. zależne od ilości przechowywanych zapasów
D. niezależne od liczby zapasów dostarczonych do firmy
Koszty zmienne w zarządzaniu magazynem są ściśle związane z ilością przechowywanych zapasów, co oznacza, że rosną one proporcjonalnie do wzrostu tej ilości. Przykładem kosztów zmiennych mogą być wydatki na energię elektryczną, wynajem miejsca magazynowego czy też koszty związane z obsługą logistyczną. W praktyce, im więcej towarów znajduje się w magazynie, tym więcej energii potrzeba do ich utrzymania oraz więcej pracy ze strony pracowników magazynowych. Jest to zgodne z zasadami zarządzania operacyjnego, które podkreślają znaczenie monitorowania kosztów w zależności od poziomu zapasów. Dobre praktyki branżowe, takie jak Just-in-Time (JIT), również sugerują minimalizację zapasów, co skutkuje redukcją kosztów zmiennych, umożliwiając tym samym lepsze zarządzanie płynnością finansową przedsiębiorstwa. W związku z tym, umiejętność analizowania i prognozowania kosztów zmiennych jest kluczowa dla efektywnego zarządzania magazynem oraz optymalizacji działań operacyjnych.

Pytanie 19

Który wariant odpowiada właściwej kolejności etapów planowania dystrybucji w metodzie DRP (ang. Distribution Requirements Planning)?

  1. Analiza popytu zgłaszanego przez odbiorców końcowych.
  2. Zapotrzebowanie na dostawy.
  3. Planowanie produkcji.
  1. Planowanie produkcji.
  2. Analiza popytu w punktach sprzedaży.
  3. Zapotrzebowanie na środki transportu.
A.B.
  1. Aktualizacja planów produkcyjnych.
  2. Zapotrzebowanie na miejsca magazynowe.
  3. Planowanie zapasów.
  1. Planowanie zapasów.
  2. Planowanie transportu do miejsc odbioru.
  3. Zapotrzebowanie na dostawy.
C.D.

A. D.
B. B.
C. A.
D. C.
Odpowiedź A jest całkiem na miejscu, bo pokazuje, jak wygląda planowanie w metodzie DRP (Distribution Requirements Planning). Cały proces zaczyna się od analizy tego, czego klienci naprawdę chcą, co jest mega ważne, żeby dobrze działaliśmy. Jak zrozumiemy, jakie są rzeczywiste potrzeby, to łatwiej nam ustalić, ile produktów musimy przygotować na dany moment. Potem, biorąc pod uwagę te dane, tworzymy zapotrzebowanie na dostawy, co jest kluczowym krokiem w całym planowaniu logistycznym. Na końcu, bazując na zebranych informacjach, planujemy produkcję, żebyśmy mogli zapewnić odpowiednie ilości produktów w dobrym czasie. Z praktycznego punktu widzenia, wdrożenie DRP pomaga nam zmniejszyć koszty magazynowe, lepiej zarządzać łańcuchem dostaw i sprawić, że klienci będą zadowoleni, bo dostaną to, czego potrzebują na czas. Warto się tym zainteresować, bo dobre zarządzanie procesami logistycznymi jest mega istotne w dzisiejszym zmieniającym się świecie biznesu.

Pytanie 20

Produkcja, która charakteryzuje się najkrótszym cyklem wytwórczym oraz dużą liczbą operacji transportowych, to produkcja o charakterze

A. niepotokowym
B. niestacjonarnym
C. równoległym
D. szeregowym
Produkcja o przebiegu niepotokowym polega na realizacji zleceń w sposób losowy, co często prowadzi do wydłużenia cyklu produkcji oraz zwiększenia liczby operacji transportowych. Wybór tego modelu może wynikać z chęci dostosowania się do indywidualnych potrzeb klientów, jednak wiąże się z wysokimi kosztami operacyjnymi i czasowymi. Z kolei produkcja szeregowa, w której każda operacja następuje jedna po drugiej, nie sprzyja skróceniu cyklu produkcji, a wręcz odwrotnie — wprowadza opóźnienia związane z czasem przestoju pomiędzy poszczególnymi etapami. Zastosowanie takiego modelu może być efektywne w produkcji masowej jednego typu wyrobów, ale nie w przypadku zróżnicowanej produkcji. Z perspektywy produkcji równoległej, przyjęcie modelu niestacjonarnego również generuje problemy związane z doskonaleniem procesów. Takie podejście często prowadzi do chaosu organizacyjnego i trudności w utrzymaniu wysokiej jakości produktów. Wybór metodologii produkcji powinien być oparty na analizie potrzeb rynkowych oraz specyfiki wytwarzanych produktów, aby efektywnie wykorzystać zasoby oraz skrócić czas realizacji zleceń. W praktyce, podstawowe błędy myślowe, takie jak nadmierne skupienie na elastyczności bez analizy kosztów oraz efektywności, mogą prowadzić do nieoptymalnych decyzji produkcyjnych.

Pytanie 21

Produkty w grupie X w kontekście analizy zapasów XYZ to

A. o nieregularnym zapotrzebowaniu i wysokiej precyzji prognoz
B. o regularnym zapotrzebowaniu i wysokiej precyzji prognoz
C. o regularnym zapotrzebowaniu i niskiej precyzji prognoz
D. o nieregularnym zapotrzebowaniu i niskiej precyzji prognoz
Grupa X w analizie zapasów XYZ obejmuje produkty o regularnym zapotrzebowaniu i wysokiej dokładności prognoz, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami. Regularne zapotrzebowanie oznacza, że popyt na te produkty jest przewidywalny i stabilny, co umożliwia planowanie dostaw i minimalizację kosztów związanych z magazynowaniem. Wysoka dokładność prognoz pozwala na lepsze dopasowanie poziomów zapasów do rzeczywistych potrzeb rynku, co z kolei redukuje ryzyko zarówno nadmiaru, jak i niedoboru towarów. Przykładem takich produktów mogą być artykuły codziennego użytku, takie jak żywność czy środki czystości, gdzie popyt jest stały i można go przewidzieć na podstawie danych historycznych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, zarządzanie tymi produktami powinno być oparte na analizach danych oraz regularnych przeglądach prognoz, co pozwala na optymalizację procesów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 22

Przykładem opakowania grupowego jest

A. puszka
B. butelka
C. skrzynia
D. słoik
Skrzynia jest przykładem opakowania zbiorczego, które służy do transportu i przechowywania większych ilości produktów. W odróżnieniu od innych typów opakowań, takich jak puszki, butelki czy słoiki, które zazwyczaj są projektowane z myślą o jednostkowym pakowaniu, skrzynie są zaprojektowane do zbiorowego transportu i mogą pomieścić wiele mniejszych opakowań. W praktyce skrzynie są często wykorzystywane w logistyce i magazynowaniu, ponieważ umożliwiają efektywne zarządzanie przestrzenią oraz optymalizację procesów transportowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 6780, definiują konkretne wymagania dotyczące opakowań zbiorczych, co zapewnia ich odpowiednią wytrzymałość oraz dostosowanie do różnych metod transportu. Dobrze zaprojektowana skrzynia nie tylko chroni zawartość przed uszkodzeniami, ale także usprawnia proces załadunku i rozładunku, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania skrzyń mogą być branże takie jak przemysł spożywczy, gdzie skrzynie transportowe służą do przewozu warzyw, owoców czy innych produktów w większych ilościach.

Pytanie 23

Które dane powinien zawierać dokument PZ, na podstawie którego wypełniono przedstawioną kartotekę magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Przedsiębiorstwo handlowe MiŚ
ul. Pogodna 112,
80-365 Gdańsk
Nazwa: dezodorant roll'n
Indeks: DD. 135-13
Jednostka miary: sztuka
Lp.DataSymbol i nr dokumentuJednostkowa cena netto (zł)Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.02.01.2024PZ 4343,50100100350,00
2.03.01.2024WZ 4524,206040252,00

A. Ilość przyjęta: 100 szt., numer dokumentu: PZ 434.
B. Indeks: DD. 135-33, ilość wydana: 60 szt.
C. Wartość: 252,00 zł, data wydania: 03.01.2024 r..
D. Cena jednostkowa netto 4,20 zł, jednostka miary: sztuka.
W przypadku odpowiedzi, które nie odnoszą się bezpośrednio do dokumentu PZ, zauważa się typowe błędy myślowe związane z niepełnym zrozumieniem roli dokumentacji w procesach magazynowych. Odpowiedzi związane z ceną jednostkową netto, wartością wydania czy indeksem towaru, choć mogą być istotne w innych kontekstach, nie są kluczowe dla dokumentu PZ. Właściwe zarządzanie magazynem wymaga precyzyjnych danych dotyczących przyjęć towarów, które powinny być odzwierciedlone w dokumentach takich jak PZ. Wartość towaru oraz cena jednostkowa są informacjami pomocniczymi, ale nie stanowią podstawy do ewidencji przyjęcia. W praktyce może to prowadzić do niejasności oraz niezgodności w kartotekach magazynowych, co może skutkować problemami w procesie inwentaryzacji. Ponadto, pomijanie istotnych informacji, takich jak ilość przyjęta i numer dokumentu, może skutkować zniekształceniem danych w systemach ERP, co ma negatywny wpływ na analizę stanu zapasów i podejmowanie decyzji operacyjnych. Efektem takich nieprawidłowości mogą być opóźnienia w realizacji zamówień czy trudności w planowaniu zakupów, co w dłuższej perspektywie może przekładać się na straty finansowe firmy.

Pytanie 24

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. przenośny terminal odczytywania kodów kreskowych.
B. przenośną nawigację GPS.
C. drukarkę etykiet logistycznych.
D. ręczną naklejarkę etykiet logistycznych.
Przenośny terminal odczytywania kodów kreskowych jest urządzeniem, które łączy w sobie funkcje skanera kodów kreskowych, wyświetlacza oraz klawiatury, co umożliwia efektywne gromadzenie danych w różnych środowiskach, takich jak magazyny oraz sklepy. Urządzenia te są niezwykle istotne w logistyce, gdzie precyzyjne i szybkie skanowanie produktów znacznie przyspiesza procesy inwentaryzacyjne i sprzedażowe. W praktyce, dzięki wykorzystaniu takich terminali, pracownicy mogą łatwo skanować towary przychodzące i wychodzące, co zmniejsza ryzyko błędów oraz zwiększa efektywność operacyjną. Ponadto, przenośne terminale odczytywania kodów kreskowych mogą być zintegrowane z systemami zarządzania magazynem, co pozwala na bieżące śledzenie stanów magazynowych oraz szybką reakcję na zmiany. Dobrą praktyką w branży jest regularne szkolenie pracowników w zakresie obsługi takich urządzeń, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał oraz zapewnić poprawność i bezpieczeństwo operacji.

Pytanie 25

Sieć dyskontów planuje oszacowanie zapotrzebowania na soki owocowe oraz warzywne, które mają okres przydatności wynoszący 3 dni. Odbierając towar od nowego dostawcy, przestrzega zasady utrzymywania zapasów na poziomie sprzedaży. Jaką zasadę zapasów zastosuje przy zamawianiu tego asortymentu?

A. rotujący
B. maksymalny
C. minimalny
D. średni
Odpowiedź 'rotujący' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do systemu zarządzania zapasami, w którym towary o krótkim okresie przydatności, takie jak soki owocowe i warzywne, są regularnie zamawiane i sprzedawane w cyklach rotacyjnych. W przypadku produktów o szybkim obrocie, istotne jest, aby utrzymać odpowiedni poziom zapasów, który pozwala na zaspokojenie bieżącego popytu, minimalizując przy tym straty związane z przeterminowaniem. W praktyce, sklepy dyskontowe stosują metodę rotacji zapasów, aby zapewnić, że świeże produkty są dostępne dla klientów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Na przykład, w przypadku dużego zapotrzebowania na soki w okresie letnim, dostawcy mogą dostosować częstotliwość dostaw, aby sprostać zmieniającemu się popytowi. Warto zaznaczyć, że rotacja zapasów poprawia efektywność operacyjną i optymalizuje koszty magazynowe.

Pytanie 26

Część zmienna każdego zapasu w magazynie, która jest systematycznie wykorzystywana i uzupełniana przez następne dostawy, określa się mianem zapasu

A. obrotowym
B. informacyjnym
C. zabezpieczającym
D. przeciętnym
Zapas obrotowy to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o zarządzanie magazynem i łańcuchem dostaw. To po prostu ilość towarów, które regularnie zużywamy w firmie i które potem musimy zamawiać, żeby mieć je na stanie. Jak to dobrze ogarniemy, to firmy mogą działać płynnie i spełniać oczekiwania klientów, a przy tym nie przepłacać za przechowywanie rzeczy. Weźmy na przykład sklep spożywczy – zamawia świeże owoce i warzywa tak, żeby klienci zawsze mogli je kupić. Dobrze jest też przewidywać, ile towarów będzie potrzebnych, ustalać jakąś minimalną ilość zapasów i korzystać z systemów do monitorowania magazynu. Dzięki temu firmy mogą unikać przestarzałych produktów i działać skuteczniej.

Pytanie 27

Podane w tabeli elementy infrastruktury punktowej są charakterystyczne dla

  • magazyn,
  • platforma przeładunkowa,
  • intermodalny terminal przeładunkowy,
  • pomieszczenie biurowe,
  • obiekt biurowy,
  • posterunek celny,
  • stacja tankowania pojazdów,
  • punkt technicznej obsługi pojazdów,
  • myjnia samochodowa,
  • obiekt gastronomiczny,
  • motel.

A. obiektu magazynowego.
B. centrum logistycznego.
C. punktu ładunkowego.
D. parku magazynowego.
Centrum logistyczne to złożony obiekt, który integruje różnorodne funkcje logistyczne, w tym magazynowanie, transport, przeładunek oraz obsługę celno-skarbową. Elementy infrastruktury punktowej, takie jak magazyn, platforma przeładunkowa, intermodalny terminal czy pomieszczenia biurowe, są kluczowe dla sprawnego funkcjonowania tego rodzaju obiektu. Przykładowo, intermodalny terminal przeładunkowy umożliwia efektywną wymianę towarów pomiędzy różnymi środkami transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistyki. Oprócz tego, usługi takie jak techniczna obsługa pojazdów oraz zapewnienie miejsc noclegowych dla kierowców znacząco zwiększają komfort pracy oraz efektywność operacyjną centrum. Standardy zarządzania logistyką, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości i efektywności w dostarczaniu usług, co czyni centrum logistyczne niezbędnym elementem w łańcuchu dostaw.

Pytanie 28

Na podstawie liczby uczestników w pojedynczym ogniwie kanału dystrybucji wyróżnia się kanały

A. wąskie i szerokie
B. krótkie i szerokie
C. krótkie i długie
D. wąskie i długie
Odpowiedź "wąskie i szerokie" jest poprawna, ponieważ terminologia ta odnosi się do liczby podmiotów zaangażowanych w kanałach dystrybucji. Kanały wąskie, czyli te, które mają niewiele ogniw, charakteryzują się szybkim i bezpośrednim przepływem towarów od producenta do konsumenta, co może być korzystne w przypadku produktów ekskluzywnych lub niszowych. Przykładem mogą być luksusowe marki, które sprzedają swoje wyroby bezpośrednio w autoryzowanych sklepach. Z kolei kanały szerokie, które posiadają wiele ogniw dystrybucyjnych, są bardziej skomplikowane i mogą obejmować hurtownie, detalistów i innych pośredników, co zwiększa zasięg dystrybucji. W praktyce, firmy decydując się na szeroki kanał dystrybucji, mogą dotrzeć do szerszego grona klientów, co jest kluczowe w przypadku produktów masowych. Zrozumienie różnicy między tymi kanałami jest niezbędne dla efektywnego zarządzania strategią marketingową i dystrybucyjną, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 29

Międzynarodowy dokument przewozowy CMR oznacza zawarcie umowy dotyczącej transportu towarów w formie

A. morskim
B. kolejowym
C. samochodowym
D. lotniczym
Pojęcia związane z międzynarodowym przewozem towarów różnią się znacznie w zależności od środka transportu. W przypadku lotniczym, morskim i kolejowym stosuje się inne dokumenty transportowe, które są dostosowane do specyfiki danego rodzaju przewozu. Lotniczy list przewozowy (AWB) jest stosowany w transporcie lotniczym, który wymaga innych procedur i regulacji niż transport drogowy. Z kolei w transporcie morskim najczęściej wykorzystuje się konosament, który jest dokumentem przewozowym oraz potwierdza zawarcie umowy przewozu towarów drogą morską. Transport kolejowy opiera się na innych zasadach, gdzie dominują dokumenty takie jak list kolejowy. Te różnice mogą prowadzić do nieporozumień, jeżeli nie uwzględnimy specyfiki danego rodzaju transportu, co może skutkować problemami prawnymi oraz logistycznymi. Typowym błędem jest mylenie rodzajów dokumentów przewozowych, co często wynika z braku zrozumienia regulacji związanych z każdym z tych sektorów. Na przykład, zastosowanie listu CMR w transporcie morskim nie tylko nie jest zgodne z przepisami, ale może również prowadzić do niewłaściwej interpretacji umowy przewozu, co w rezultacie może skutkować utratą towaru czy niewłaściwym rozliczeniem kosztów transportu. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że CMR jest ściśle związany z przewozem drogowym, a inne środki transportu wymagają odrębnych dokumentów, które są zgodne z ich specyfiką prawną i operacyjną.

Pytanie 30

Po pozytywnym zakończeniu audytu systemu zarządzania jakością, firma transportowa otrzymuje

A. certyfikat kompetencji zawodowych
B. certyfikat zgodności z normami ISO
C. świadectwo homologacji pojazdu
D. licencję na prowadzenie transportu drogowego
Certyfikat zgodności z normami ISO, szczególnie ISO 9001, jest kluczowym dokumentem dla przedsiębiorstw zarządzających jakością. Uzyskanie tego certyfikatu potwierdza, że system zarządzania jakością w firmie spełnia międzynarodowe standardy. Przykładowo, w branży transportowej, certyfikat ten może zwiększyć zaufanie klientów oraz poprawić efektywność operacyjną. Dobrze wdrożony system jakości pozwala na lepsze monitorowanie procesów, co w rezultacie prowadzi do optymalizacji kosztów i zwiększenia satysfakcji klientów. W praktyce, wiele przedsiębiorstw transportowych stara się zdobyć ten certyfikat jako element strategii rozwoju oraz różnicowania się na rynku. Ponadto, uzyskanie certyfikatu ISO 9001 może być wymagane przez niektóre organizacje lub instytucje, co otwiera dodatkowe możliwości współpracy. Warto również zaznaczyć, że certyfikacja to proces ciągłego doskonalenia, co wpisuje się w filozofię Kaizen, mającą na celu stałe podnoszenie standardów jakości.

Pytanie 31

Analiza ABC oparta na liczbie pobrań umożliwia klasyfikację produktów na różne grupy i ich odpowiednie rozmieszczenie. Produkty z grupy A, które są najczęściej pobierane, są umieszczane

A. na początku obszaru kompletacji
B. z dala od strefy wydań
C. w centralnej części obszaru magazynowania
D. jak najdalej od wyjścia
Umieszczanie towarów z grupy A w środkowej części strefy składowania, daleko od strefy wydań czy najdalej od wyjścia, jest podejściem, które nie uwzględnia efektywności operacyjnej i optymalizacji procesu kompletacji zamówień. W przypadku środkowej części strefy składowania, towary są trudniej dostępne dla pracowników, co zwiększa czas potrzebny na ich pobranie. Takie podejście może prowadzić do opóźnień w realizacji zamówień i może negatywnie wpłynąć na zadowolenie klientów. Przeniesienie towarów z grupy A daleko od strefy wydań oznacza, że pracownicy muszą pokonywać większe odległości, co nie tylko zwiększa czas obsługi, ale również podnosi koszty operacyjne. Błędem jest również umieszczanie tych towarów najdalej od wyjścia, co z kolei wydłuża cały proces logistyczny, zwłaszcza w dużych magazynach, gdzie czas i efektywność są kluczowe. Analiza ABC ma na celu zidentyfikowanie towarów o największym znaczeniu, a ich lokalizacja powinna sprzyjać szybkiemu dostępowi, a nie utrudniać go. Dlatego kluczowe jest, aby w praktyce stosować się do zasad optymalizacji, które koncentrują się na minimalizacji czasu pracy oraz maksymalizacji wydajności procesów magazynowych.

Pytanie 32

Przedstawiony na zdjęciu wózek widłowy stosuje się do przewożenia i podnoszenia ładunku

Ilustracja do pytania
A. na wysokość transportową.
B. od tyłu do środka wideł.
C. na wysokość składowania.
D. w pozycji równoważnej.
Podnoszenie ładunków na wysokość składowania jest jedną z kluczowych funkcji wózków widłowych, co czyni odpowiedź "na wysokość składowania" poprawną. Wózki widłowe, zgodnie z normami bezpieczeństwa i standardami branżowymi, są zaprojektowane w celu efektywnego transportu oraz składowania towarów na różnych poziomach. Przykładem ich wykorzystania może być magazyn, gdzie wózki te umożliwiają umieszczanie palet z towarami na regałach o różnych wysokościach, co optymalizuje przestrzeń magazynową. W praktyce, operatorzy wózków widłowych muszą być przeszkoleni w zakresie bezpieczeństwa oraz technik podnoszenia, aby zapewnić, że ładunki są transportowane i składowane w sposób bezpieczny i efektywny. Dodatkowo, prawidłowe rozmieszczenie ładunków na regałach wspiera logikę magazynową i ułatwia dostępność towarów.

Pytanie 33

Do działań związanych z dystrybucją przed dokonaniem transakcji zalicza się na przykład

A. poszukiwanie ofert do zakupu i sprzedaży oraz negocjowanie warunków umowy handlowej
B. przekazywanie towarów dystrybutorom i ostatecznym nabywcom
C. wykonywanie zobowiązań wynikających z rękojmi i gwarancji
D. organizowanie transportu oraz regulowanie płatności
Regulowanie należności i transport, realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji oraz dostarczanie towarów pośrednikom i nabywcom finalnym to działania, które są istotne w całym procesie dystrybucji, jednak nie są to działania przedtransakcyjne. Regulowanie należności i transport to kwestie, które dotyczą wykonania umowy, a nie jej zawierania. W kontekście dystrybucji, te zjawiska są związane z realizacją umowy, co następuje po jej podpisaniu. Realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji odnosi się do post-transakcyjnych zobowiązań sprzedawcy wobec kupującego, co nie ma związku z fazą przedtransakcyjną, kiedy to strony negocjują warunki umowy. Dostarczanie towarów, choć kluczowe, także jest częścią realizacji umowy handlowej, a nie działalności mającej na celu jej zawarcie. Często osoby mylą te etapy procesu, co prowadzi do nieprawidłowego rozumienia ról i odpowiedzialności w ramach zarządzania łańcuchem dostaw. Ważne jest, aby dostrzegać różnice między działaniami przed- i post-transakcyjnymi, co pozwala na lepsze planowanie i efektywność operacyjną w organizacji.

Pytanie 34

Wewnątrz zakładu odbywa się transport, który obejmuje przemieszczanie, pakowanie oraz składowanie materiałów w różnych formach.

A. pomiędzy hurtowniami
B. pomiędzy zakładami
C. pomiędzy centrami logistycznymi a ich odbiorcami
D. w obszarze zakładu
Wybór odpowiedzi dotyczący transportu pomiędzy centrami logistycznymi i ich odbiorcami może wydawać się atrakcyjny, lecz nie odnosi się bezpośrednio do specyfiki transportu wewnętrznego. Transport między centrami logistycznymi a odbiorcami ma na celu dostarczenie towarów na zewnątrz zakładu, co nie dotyczy procesów wewnętrznych. Podobnie, transport pomiędzy zakładami lub hurtowniami koncentruje się na przemieszczaniu towarów w szerszej sieci dystrybucyjnej, co również nie wpisuje się w ramy transportu wewnętrznego. Istotnym błędem w myśleniu jest mylenie transportu wewnętrznego z transportem zewnętrznym, co prowadzi do nieporozumień dotyczących zarządzania logistyką. Aby zrozumieć obszar transportu wewnętrznego, należy skupić się na jego roli w płynności procesów operacyjnych w obrębie zakładu, co skutkuje lepszym zarządzaniem zasobami oraz czasem produkcji. Zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak automatyzacja transportu wewnętrznego, podkreśla znaczenie tego aspektu, który jest nieodłączną częścią strategii optymalizacji operacyjnej.

Pytanie 35

Ustal na podstawie danych w tabeli, która maszyna osiągnęła najwyższy wskaźnik realizacji planu produkcji.

WyszczególnienieMaszyna 1Maszyna 2Maszyna 3Maszyna 4
Plan produkcji [kg]200150250100
Rzeczywista wielkość produkcji [kg]16014924590

A. Maszyna 4
B. Maszyna 2
C. Maszyna 1
D. Maszyna 3
Maszyna 2 osiągnęła najwyższy wskaźnik realizacji planu produkcji, co wskazuje na jej efektywność i zdolność do pracy zgodnie z założonymi normami. W kontekście monitorowania wydajności maszyn, kluczowe jest stosowanie wskaźników wydajności, takich jak OEE (Overall Equipment Effectiveness), który uwzględnia dostępność, wydajność oraz jakość produkcji. W przypadku Maszyny 2, analiza danych wykazała, że osiągnęła ona najwyższe wartości w tych kategoriach. W praktyce, zwiększenie wskaźnika realizacji planu produkcji może przekładać się na optymalizację procesów, a także na redukcję kosztów operacyjnych. Przykładowo, w branży produkcyjnej, regularne przeglądy i konserwacja maszyn, a także szkolenie operatorów, może znacznie polepszyć ogólną wydajność. Warto także wdrażać systemy informatyczne do monitorowania i analizowania danych produkcyjnych, co pozwoli na bieżąco identyfikować obszary wymagające poprawy.

Pytanie 36

Zakłady produkujące rowery, otrzymały zamówienie na wykonanie 1 000 rowerów. Biorąc pod uwagę stan zapasów i produkcji w toku ustal, ile kół rowerowych tylnych powinno zamówić przedsiębiorstwo aby zrealizować zamówienie.

Pozycja zapasu
w kartotece
magazynowej
Produkcja w toku
w szt.
Zapas
w magazynie
w szt.
Koła tylne-600
Koła przednie-1 100
Piasta tylna2001 800
Piasta przednia600400

A. 100 szt.
B. 400 szt.
C. 300 szt.
D. 200 szt.
Żeby zrealizować zamówienie na 1000 rowerów, ważne jest, żeby dobrze zrozumieć, jakie zasoby są potrzebne. Każdy rower potrzebuje jednego tylnego koła, więc musimy mieć łącznie 1000 tylnych kół. Jeśli w magazynie mamy tylko 600, to brakuje nam 400. Żeby dostarczyć te wszystkie rowery, trzeba będzie zamówić jeszcze te 400 kół. W praktyce, zarządzanie zapasami w produkcji rowerów powinno opierać się na solidnych prognozach popytu i aktualnym sprawdzaniu stanów w magazynie. Używa się podobnych metod w zarządzaniu łańcuchem dostaw, jak np. Lean Management, które kładą nacisk na optymalizację zasobów i eliminację marnotrawstwa. Trzeba też pamiętać, że zbyt duże zapasy mogą zwiększać koszty składowania, co lepiej unikać w efektywnym zarządzaniu produkcją.

Pytanie 37

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż, ile wyniesie średni koszt przypadający na jedną jednostkę paletową.

Ilość przyjętych paletCena przyjęciaIlość wydanych paletCena wydania
10 000 szt.2,00 zł/szt.10 000 szt.3,00 zł/szt.

A. 2,50 zł
B. 2,75 zł
C. 3,00 zł
D. 3,50 zł
Średni koszt przypadający na jedną jednostkę paletową to kluczowy wskaźnik w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, pozwalający na ocenę efektywności operacji magazynowych. Aby obliczyć ten koszt, sumujemy wydatki związane z przyjęciem i wydaniem towarów, a następnie dzielimy przez całkowitą liczbę palet. W analizowanym przypadku, łączny koszt wynosi 50 000 zł (20 000 zł za przyjęcie i 30 000 zł za wydanie), a liczba palet to 20 000 sztuk. Zatem średni koszt na jedną paletę wynosi 50 000 zł / 20 000 = 2,50 zł. Zrozumienie i obliczanie średnich kosztów są kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowych, pozwala to na identyfikację obszarów do poprawy oraz efektywne zarządzanie budżetem. Użycie takich wskaźników w praktyce pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych oraz w planowaniu finansowym, co jest zgodne z zasadami lean management i efektywnego zarządzania kosztami.

Pytanie 38

Zarządzaniem nazywamy procesy związane z planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem poziomu zapasów, które dana jednostka gospodarcza utrzymuje

A. odbiorcami
B. dostawcami
C. czasami
D. zapasami
Odpowiedź 'zapasami' jest prawidłowa, ponieważ zarządzanie zapasami obejmuje wszystkie procesy związane z planowaniem, organizacją oraz kontrolą ilości i jakości towarów przechowywanych przez firmę. Efektywne zarządzanie zapasami jest kluczowe dla zapewnienia płynności operacyjnej przedsiębiorstwa, minimalizacji kosztów związanych z przechowywaniem i maksymalizacji zadowolenia klientów. Przykładowo, firma produkcyjna musi precyzyjnie określić ilość surowców potrzebnych do produkcji, aby uniknąć zarówno niedoborów, które spowodują opóźnienia w produkcji, jak i nadmiaru, który wiąże się z dodatkowymi kosztami składowania. W praktyce przedsiębiorstwa stosują różne metody, takie jak metoda Just-In-Time (JIT) czy systemy ERP do monitorowania i optymalizacji poziomów zapasów. Dobre praktyki w zarządzaniu zapasami są zgodne z standardami, które promują efektywność i obniżenie kosztów operacyjnych.

Pytanie 39

Zespół jednostek handlowych, stworzony w celu magazynowania, przewozu oraz dla identyfikacji i monitorowania w łańcuchu dostaw, to jednostka

A. ładunkowa
B. handlowa
C. produkcyjna
D. logistyczna
Odpowiedzi "ładunkowa", "handlowa" oraz "produkcyjna" są niepoprawne, ponieważ nie oddają one istoty zarządzania jednostkami w logistyce. Termin "ładunkowa" może sugerować jednostki związane z przewozem, ale nie obejmuje on pełnego zakresu działań logistycznych, które są skoordynowane w łańcuchu dostaw. Termin ten nie odnosi się bezpośrednio do strukturyzacji i zarządzania procesami, co jest kluczowe w logistyce. Podobnie, odpowiedź "handlowa" koncentruje się na aspektach sprzedaży i dystrybucji, które nie uwzględniają logistyki transportu i przechowywania, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą w kontekście pytania. Z kolei "produkcyjna" sugeruje związki z wytwarzaniem towarów, co jest osobnym procesem od logistyki; produkcja i logistyka są ze sobą powiązane, ale dotyczą różnych aspektów operacyjnych. Właściwe rozumienie terminów w logistyce jest kluczowe, aby unikać typowych pułapek myślowych, takich jak utożsamianie procesów transportu i produkcji. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, zrozumienie roli jednostek logistycznych jest fundamentalne dla osiągnięcia efektywności oraz optymalizacji procesów dostawczych.

Pytanie 40

Ustal koszty magazynowania na jednostkę zapasu na podstawie danych z tabeli.

Koszty wynajmu magazynu100 000 zł/rok
Koszty robocizny własnej80 000 zł/rok
Amortyzacja sprzętu technicznego20 000 zł/rok
Ilość zapasów w magazynie2 000 000 szt./rok

A. 1,00 zł/szt.
B. 0,01 zł/szt.
C. 0,10 zł/szt.
D. 10,00 zł/szt.
Obliczenie kosztu magazynowania na jednostkę zapasu jest kluczowym elementem zarządzania zapasami w każdej firmie. W tym przypadku, poprawna odpowiedź wynosząca 0,10 zł/szt. została uzyskana przez podzielenie całkowitych rocznych kosztów magazynowania przez całkowitą roczną ilość zapasów. Koszty te mogą obejmować takie elementy jak wynajem przestrzeni magazynowej, koszty obsługi magazynu, ubezpieczenia czy wypłaty dla pracowników zajmujących się zarządzaniem zapasami. Przykładowo, jeśli roczne koszty magazynowania wynoszą 1 000 zł, a roczna ilość zapasów wynosi 10 000 sztuk, to obliczenia będą wyglądały tak: 1000 zł / 10000 szt. = 0,10 zł/szt. Tego typu kalkulacje są zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami i pomagają w podejmowaniu decyzji związanych z zamówieniami i alokacją zasobów. Dobre praktyki wskazują również na konieczność regularnego przeglądania i aktualizowania kosztów magazynowania, aby dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.