Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 marca 2025 11:26
  • Data zakończenia: 7 marca 2025 11:55

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wypadki w trakcie pracy w magazynie mogą być wynikiem

A. niedostatecznej ilości sprzętu gaśniczego w obiekcie.
B. niewystarczającej liczby środków ochrony osobistej.
C. nieodpowiednich temperatur i poziomu wilgotności powietrza.
D. niedostatecznego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych.
Odpowiedź dotycząca złego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych jest prawidłowa, ponieważ właśnie te urządzenia, takie jak wózki widłowe, dźwigi czy przenośniki, są kluczowe w procesie logistycznym w magazynach. Ich niewłaściwe funkcjonowanie może prowadzić do poważnych wypadków, w tym uszkodzeń ciała pracowników czy zniszczeń towarów. Standardy BHP oraz normy takie jak ISO 45001 zalecają regularne przeglądy oraz konserwację sprzętu, co powinno być integralną częścią procedur operacyjnych w każdym magazynie. Przykładem może być sytuacja, w której wózek widłowy z uszkodzonym hamulcem nie zatrzymuje się w odpowiednim momencie, co prowadzi do kolizji z pracownikiem. Takie incydenty można zminimalizować poprzez stosowanie odpowiednich regulacji dotyczących utrzymania sprzętu oraz szkolenie personelu w zakresie odpowiedzialnego użytkowania maszyn. Dobre praktyki w zarządzaniu ryzykiem w magazynie powinny obejmować także systematyczne dokumentowanie wymagań dotyczących stanu technicznego urządzeń.

Pytanie 2

W kategorii pojazdów i zestawów specjalnych można wyróżnić między innymi

A. furgonety.
B. pojazdy o średniej nośności.
C. traktory.
D. cysterny do transportu oleju.
Ciągniki, furgony i samochody średniotonażowe to pojazdy o różnym przeznaczeniu, jednak nie są one specjalistycznymi zestawami przeznaczonymi do transportu płynnych substancji, jak cysterny. Ciągniki, na przykład, zazwyczaj są używane do ciągnięcia przyczep, a ich głównym zadaniem jest transport towarów w formie stałej, a nie cieczy. Furgony, z drugiej strony, są konstrukcją zamkniętą, przeznaczoną do przewozu różnorodnych ładunków, ale nie są przystosowane do transportu substancji płynnych w sposób, który zapewnia odpowiednie zabezpieczenia. Samochody średniotonażowe, mimo że mają większe ładowności i mogą przewozić różne towary, również nie są specjalistycznymi pojazdami do transportu cieczy. Te pojazdy mogą być używane do ogólnego transportu, ale ich konstrukcja nie uwzględnia specyfiki przewozu płynów, co może prowadzić do ryzykownych sytuacji, jak np. wycieki czy niewłaściwe zabezpieczenie ładunku. Ważne jest zrozumienie, że odpowiednie pojazdy do konkretnego typu transportu powinny być wybierane zgodnie z ich właściwościami konstrukcyjnymi oraz przeznaczeniem, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacji transportowych.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Przechowywanie kontenera na terminalu kontenerowym przez pierwsze 10 dni jest bezpłatne. Po upływie 10 dni wprowadza się opłatę w wysokości 10 USD za każdy dzień, a po 15 dniach ta kwota wzrasta o 50%. Jaki będzie całkowity koszt przechowywania kontenera, jeśli był on składowany na terminalu przez 16 dni?

A. 75 USD
B. 60 USD
C. 65 USD
D. 55 USD
Jak patrzę na błędne odpowiedzi, to widać kilka typowych pomyłek związanych z kosztami składowania. Osoby, które wybrały 55 USD, najprawdopodobniej pomyliły się, bo zignorowały darmowy okres 10 dni. Również, stawka 10 USD za dzień obowiązuje do 15. dnia, a to oznacza dodatkowe dni, które mogły umknąć w obliczeniach. Odpowiedź 60 USD pewnie wynika z niejasności, które dni wzięto pod uwagę. Z kolei 75 USD sugeruje, że ktoś za szybko naliczył wyższą stawkę 15 USD, co jest błędem w harmonogramie. Takie pomyłki pokazują, jak ważne jest zrozumienie stawek i terminów w logistyce, bo każda nieścisłość w obliczeniach może prowadzić do złych decyzji finansowych. Warto zwracać uwagę na detale w umowach i regulaminach, bo to może uchronić przed kłopotami.

Pytanie 5

Użycie przetworzonych olejów jako materiału do produkcji wysokiej jakości paliw określa się mianem

A. odparowywaniem
B. spalaniem
C. recyklingiem
D. elektrolizą
Zastosowanie przepracowanych olejów jako surowca do produkcji wysokiej klasy paliw rzeczywiście odnosi się do procesu recyklingu, który ma na celu ponowne wykorzystanie odpadów w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Przykładem może być proces przetwarzania olejów używanych w silnikach samochodowych, który polega na oczyszczaniu ich z zanieczyszczeń i zamianie w paliwa, takie jak biodiesel. Tego rodzaju praktyki są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz normami emisji gazów cieplarnianych, co jest istotne w kontekście polityki środowiskowej wielu krajów. Recykling olejów nie tylko zmniejsza ilość odpadów, ale także przyczynia się do oszczędności surowców naturalnych, co jest kluczowe w obliczu globalnych wyzwań związanych z wyczerpywaniem zasobów. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie certyfikacje, które potwierdzają jakość i bezpieczeństwo przetworzonych produktów, co jest niezbędne dla branży energetycznej.

Pytanie 6

Zapas sezonowy powstaje, gdy

A. zapas jest prognozowany i zbierany w trybie wyprzedzającym, w celu realizacji działań promocyjnych i reklamowych
B. określony poziom zapasów jest systematycznie utrzymywany przez firmę
C. tworzymy cyklicznie podwyższone stany magazynowe związane z okresową dostępnością towarów lub sezonowym wzrostem popytu
D. zajmujemy się zbieraniem większych ilości zapasów, na przykład w celu uniknięcia wzrostu cen
Zapas sezonowy jest strategią zarządzania zapasami, która polega na tworzeniu wyższych stanów zapasu w odpowiedzi na przewidywaną zmienność popytu lub dostępności produktów w określonych okresach czasu. Przykładem może być branża odzieżowa, gdzie w sezonie letnim gromadzi się większe stany zapasów odzieży letniej, aby sprostać wzrostowi popytu. Innym przykładem jest produkcja żywności, gdzie przedsiębiorstwa mogą zwiększyć zapasy owoców sezonowych w okresie zbiorów, aby zaoferować je w późniejszych miesiącach. Istotne jest, aby przedsiębiorstwa stosowały tę metodę w sposób przemyślany, opierając się na analizach danych historycznych oraz prognozach popytu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Właściwe zarządzanie zapasami sezonowymi może prowadzić do optymalizacji kosztów, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy satysfakcji klientów poprzez lepszą dostępność produktów w kluczowych momentach.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Pierwsze trzy cyfry w kodzie EAN-13

A. określają identyfikator producenta
B. służą jako oznaczenie dla indywidualnych potrzeb producenta
C. określają kod wyrobu
D. określają kraj lub region, w którym dany produkt został wytworzony
Pierwsze trzy cyfry kodu kreskowego EAN-13 odgrywają kluczową rolę w identyfikacji kraju lub regionu, w którym dany produkt został wyprodukowany. W systemie EAN, który jest szeroko stosowany w handlu detalicznym, te cyfry są częścią tzw. prefiksu krajowego. Prefiksy te przypisywane są przez organizację GS1, odpowiedzialną za standardy kodów kreskowych. Przykładowo, prefiksy zaczynające się na 590 wskazują na Polskę, podczas gdy 400-440 identyfikuje Niemcy. Taka struktura umożliwia szybkie i efektywne zarządzanie towarami oraz ich pochodzeniem. W praktyce, znajomość tych prefiksów jest istotna zarówno dla producentów, jak i detalistów, ponieważ pozwala na łatwiejsze śledzenie i zarządzanie łańcuchem dostaw oraz zapewnia konsumentom lepsze informacje o pochodzeniu produktu. Dodatkowo, zrozumienie struktury kodu EAN-13 jest kluczowe, aby zapewnić zgodność z międzynarodowymi standardami handlowymi, co ma istotne znaczenie w erze globalizacji.

Pytanie 9

Do magazynu przyjęto 7 000 jednostek ładunkowych. Ile wózków magazynowych trzeba przeznaczyć do strefy przyjęć, aby rozładować środek transportu w ciągu 1 godziny, jeśli jeden wózek może rozładować 25 jednostek ładunkowych w czasie 3 minut?

A. 13 wózków
B. 5 wózków
C. 14 wózków
D. 4 wózki
W przypadku błędnych odpowiedzi, często pojawiają się typowe pomyłki związane z nieprawidłowym obliczaniem zdolności rozładowywania wózków. Często można spotkać się z niedoszacowaniem liczby cykli, które wózek jest w stanie wykonać w ciągu godziny. Na przykład, przyjęcie, że wózek może rozładować jedynie 4 lub 5 cykli w ciągu godziny, prowadzi do zaniżenia całkowitych zdolności rozładunkowych. Ponadto, błędne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia czasu, który wózki spędzają na transportowaniu ładunków, co jest istotnym elementem procesu rozładunku. Każda operacja magazynowa powinna uwzględniać takie czynniki jak czas cyklu, efektywność operacyjną oraz potencjalne zakłócenia, które mogą wpłynąć na wydajność. Dobrą praktyką jest również monitorowanie rzeczywistych danych operacyjnych i dostosowywanie planu do zmieniających się warunków. Zrozumienie podstawowych zasad przydzielania zasobów stanowi klucz do osiągnięcia wysokiej efektywności w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 10

Jakie towary powinny być zamawiane w oparciu o system zapasu jednookresowego?

A. Odzież
B. Meble
C. Pieczywo
D. Nawozy
Odpowiedzi 'nawozy', 'odzież' oraz 'meble' nie są odpowiednie dla systemu zapasu jednookresowego z kilku powodów. Nawozy, jako substancje chemiczne, mają dłuższy okres ważności i ich zapasy mogą być planowane na dłuższy czas. Z reguły zamówienia na nawozy są składane w oparciu o sezonowe potrzeby rolników, a nie w trybie jednookresowym, co czyni tę metodę mniej efektywną w ich przypadku. Odzież natomiast to produkt o zmiennej modzie i sezonowości, który wymaga bardziej złożonego podejścia do zarządzania zapasami. W tym przypadku, standardowe podejście to prognozowanie popytu oraz planowanie na podstawie analizy trendów, co sprawia, że jednookresowy system zamówień może prowadzić do niedoborów lub nadmiarów towarów. Meble, z kolei, są często zamawiane w dużych partiach, a ich produkcja oraz transport są związane z długimi czasami realizacji. Takie przedmioty wymagają przemyślanej logistyki i znacznej analizy rynku w celu dostosowania zapasów, co jest sprzeczne z zasadami systemu jednookresowego. Typowym błędem jest założenie, że wszystkie produkty powinny być traktowane w ten sam sposób, niezależnie od ich specyfiki oraz wymagań rynku.

Pytanie 11

Co oznacza skrót SSCC?

A. Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej
B. Globalny Numer Jednostki Handlowej
C. Seryjny Numer Jednostki Zbiorczej
D. Globalny Numer Lokalizacyjny
Wybór innej odpowiedzi mógł wynikać z nieporozumienia dotyczącego terminologii związanej z identyfikacją jednostek w łańcuchu dostaw. Odpowiedź sugerująca Globalny Numer Jednostki Handlowej myli pojęcia, ponieważ odnosi się do GTIN, który jest stosowany do identyfikacji produktów na poziomie detalicznym, a nie jednostek wysyłkowych. Z kolei Seryjny Numer Jednostki Zbiorczej, choć bliski tematyce, odnosi się do grup towarów, a nie do konkretnej przesyłki. Globalny Numer Lokalizacyjny jest terminem związanym z lokalizowaniem obiektów, a nie z identyfikacją jednostek wysyłkowych, co również nie pasuje do kontekstu SSCC. Typowym błędem myślowym jest zamiana pojęć związanych z identyfikacją jednostek handlowych i logistycznych. W praktyce SSCC jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a jego poprawne zrozumienie jest niezbędne dla efektywnej logistyki. Prawidłowa identyfikacja jednostek wysyłkowych jest fundamentalna dla śledzenia przesyłek oraz ich prawidłowego zarządzania. Zrozumienie różnic między tymi terminami jest kluczowe dla wszelkich działań operacyjnych w branży, gdzie błędna identyfikacja może prowadzić do opóźnień, błędów w dostawach oraz strat finansowych.

Pytanie 12

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, ustal stan zapasu materiału "A" na dzień 20.06.2020 r.

n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n
Zestawienie przychodów i rozchodów materiału „A" w magazynie
PrzychodyRozchody
07.06.2020 – 200 kg09.06.2020 – 185 kg
13.06.2020 – 400 kg14.06.2020 – 250 kg
17.06.2020 – 300 kg19.06.2020 – 300 kg

A. 0 kg
B. 300 kg
C. 165 kg
D. 15 kg
Wybór jakiejkolwiek z pozostałych odpowiedzi wskazuje na szereg błędów w zrozumieniu sposobu obliczania stanu zapasu materiałów. Odpowiedzi takie jak 0 kg, 15 kg czy 300 kg mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia przychodów i rozchodów. Na przykład, wskazanie 0 kg może sugerować, że osoba odpowiadająca nie uwzględniła żadnych przychodów, co jest niezgodne z danymi dostępnymi w tabeli. Tego typu odpowiedź wskazuje na poważne niedopatrzenie, które w praktyce mogłoby prowadzić do braku materiałów w magazynie, co w dłuższej perspektywie wpływa na zdolność produkcyjną firmy. Z kolei odpowiedź 15 kg może sugerować mylną interpretację różnicy między przychodami a rozchodami, być może wynikającą z nieprawidłowego sumowania lub błędnego uwzględnienia rozchodów. Przeciwnie, odpowiedź 300 kg może wynikać z błędnego założenia o znaczących przychodach bez odpowiedniego uwzględnienia całkowitych rozchodów. W sytuacjach realnych, takie błędy mogą prowadzić do nadmiernych zamówień lub niewłaściwego zarządzania zapasami, co w konsekwencji wpływa na płynność finansową firmy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak prawidłowo obliczać stan zapasu i jakie konsekwencje mogą wynikać z niedokładnych obliczeń.

Pytanie 13

Przedstawiony harmonogram czasu pracy kierowców ilustruje liczbę kursów realizowanych przez przedsiębiorstwo logistyczne w ciągu tygodnia oraz długość poszczególnych odcinków tras. Każdy pojazd poruszał się ze średnią prędkością 80 km/h. Najwięcej czasu na realizację zleceń poświęcił kierowca

KierowcaTrasa – 240 kmTrasa – 320 kmTrasa – 160 kmTrasa – 400 km
A.XXX
B.XXX
C.XXX
D.XXX

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Wybierając inną opcję niż C, można paść ofiarą typowych błędów analitycznych związanych z oceną czasu pracy kierowców. Kluczowym aspektem w logistyce jest zrozumienie, że suma długości tras oraz prędkość pojazdów mają bezpośredni wpływ na czas realizacji zleceń. Biorąc pod uwagę znane parametry, inne odpowiedzi sugerują, że kierowcy A, B lub D spędzili więcej czasu na drodze, co jest niezgodne z przedstawionym harmonogramem. Niezrozumienie reguły dotyczącej obliczania czasu podróży, polegającej na podziale długości trasy przez prędkość, prowadzi do błędnych wniosków. Ważne jest, aby nie tylko zauważać całkowite odległości, ale również umiejętnie analizować wszystkie czynniki wpływające na czas pracy. Kierowcy często muszą zmagać się z różnymi warunkami drogowymi, co także wpływa na czas przejazdu. Dodatkowo, błędne podejście może wynikać z ignorowania regulacji dotyczących przerw w pracy kierowców, co również wpływa na całkowity czas pracy. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania flotą oraz utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta.

Pytanie 14

Na którym rysunku przedstawiono kod typu QR?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. C.
D. B.
Kod QR, czyli Quick Response Code, zyskał popularność dzięki swojej zdolności do szybkiego przetwarzania informacji oraz wszechstronności zastosowań. Na rysunku oznaczonym literą C widoczny jest klasyczny kod QR, który różni się od innych typów kodów kreskowych głównie swoim kwadratowym kształtem oraz charakterystycznymi, czarnymi kwadratami w rogach. Te dodatkowe elementy pozwalają na łatwe skanowanie kodu z różnych kątów. Kody QR są powszechnie używane w marketingu, gdzie umożliwiają szybkie przekierowanie użytkowników do stron internetowych, a także w logistyce, gdzie ułatwiają śledzenie przesyłek. Warto zaznaczyć, że zgodnie z normą ISO/IEC 18004, kody QR mogą zawierać różne rodzaje danych, takie jak URL, tekst, dane kontaktowe, co czyni je niezwykle elastycznymi w użyciu. W praktyce, aby efektywnie korzystać z kodów QR, warto również zwrócić uwagę na ich estetykę oraz umiejscowienie, aby były łatwo dostrzegalne dla użytkowników.

Pytanie 15

Na którym rysunku przedstawiono worek jutowy?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
Worek jutowy, jak przedstawiono w odpowiedzi D, jest wytwarzany z tkaniny jutowej, która charakteryzuje się grubością i naturalnym brązowym kolorem. Tkanina jutowa jest często stosowana w różnych zastosowaniach, takich jak pakowanie produktów, ekopakowanie oraz w ogrodnictwie jako materiał do ochrony roślin. Dzięki swojej biodegradowalności oraz wytrzymałości, worek jutowy stał się preferowanym wyborem w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologii. W branży spożywczej akceptuje się jego użycie do transportu i przechowywania produktów, takich jak ziarna czy bulwy. Warto również zauważyć, że worek jutowy jest łatwy do personalizacji, co sprawia, że jest popularnym wyborem w marketingu i promocji, gdzie marki mogą go wykorzystywać jako nośnik reklamy. Wybierając worek jutowy, inwestujesz w produkt, który jest zarówno funkcjonalny, jak i przyjazny dla środowiska, co stanowi zgodność z aktualnymi standardami ekologicznymi i trendami rynkowymi.

Pytanie 16

Cena składowania jednej palety to 1 zł dziennie, koszt rozładunku wynosi 5 zł za paletę, a załadunku 6 zł za paletę. Całkowite wydatki związane z operacjami magazynowymi (rozładunek, składowanie, załadunek) dla 20 palet przez 10 dni będą równe?

A. 360 zł
B. 420 zł
C. 240 zł
D. 480 zł
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi często dochodzi do pomyłek w obliczeniach związanych z kosztami operacyjnymi. Na przykład, jeśli ktoś obliczałby tylko jeden z kosztów, np. jedynie składowanie, mogłoby to prowadzić do znacznego zaniżenia całkowitych kosztów. Koszt składowania sam w sobie nie oddaje pełnego obrazu operacji magazynowych. Ponadto, niektórzy mogą błędnie sumować koszty, myląc się w mnożeniu lub dodawaniu, co również prowadzi do nieprawidłowych wyników. Często spotykanym błędem jest także nieuwzględnienie liczby palet przy obliczeniach, co skutkuje przeszacowaniem lub niedoszacowaniem kosztów. Przy takich błędach warto przypomnieć sobie zasady kalkulacji kosztów w logistyce, które mówią o tym, że wszystkie aspekty operacyjne muszą być brane pod uwagę w celu uzyskania rzetelnych wyników. Stosowanie dobrych praktyk w obliczeniach kosztów jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe oszacowanie wydatków może prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz operacyjnych w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Przy wymianie zniszczonego elementu regału w magazynie wysokiego składowania, powinno się

A. zabezpieczyć obszar wokół regału i całkowicie go opróżnić
B. zabezpieczyć obszar wokół regału, bez potrzeby jego opróżniania
C. usunąć jednostki paletowe, które znajdują się powyżej uszkodzenia
D. przeprowadzić naprawę samodzielnie, stosując metodę gospodarczą
Zabezpieczenie terenu wokół regału i całkowite jego opróżnienie przed przystąpieniem do wymiany uszkodzonego elementu regału magazynowego jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników oraz integralności pozostałych towarów. Tego rodzaju działania są zgodne z ogólnymi zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek minimalizowania ryzyka w miejscu pracy. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, gdy uszkodzenie regału może prowadzić do osunięcia się jednostek paletowych. Opróżnienie regału umożliwia nie tylko bezpieczne usunięcie uszkodzonego elementu, ale także przeprowadzenie dokładnej inspekcji pozostałych struktur nośnych, co jest niezbędne dla zachowania odpowiednich standardów jakości i bezpieczeństwa. Ponadto, taka praktyka pozwala na skuteczne zminimalizowanie ryzyka wypadków, które mogłyby wyniknąć z nieprzewidzianych ruchów towarów. W kontekście norm ISO, takie działania są również kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu jakości i bezpieczeństwa w logistyce magazynowej.

Pytanie 19

Wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej wynosi 2 zł/m2. W nadchodzącym kwartale wskaźnik wzrośnie o 2%. Jaka będzie jego wartość?

A. 1,60 zł/m2
B. 2,04 zł/m2
C. 2,40 zł/m2
D. 2,08 zł/m2
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z nieprecyzyjnego zrozumienia zasad procentowania lub błędnych obliczeń. Na przykład, wybór wartości 1,60 zł/m2 mógł wynikać z błędnego założenia, że należy po prostu pomniejszyć wartość bazową. Taki błąd pokazuje niezrozumienie, że w tym przypadku mamy do czynienia z wzrostem kosztów, a nie ich redukcją. Odpowiedź 2,40 zł/m2 sugeruje całkowicie inny wzrost, jako że jest to zbyt duża wartość, wynikająca z błędnego pomnożenia przez niewłaściwy współczynnik wzrostu. Z kolei wynik 2,08 zł/m2 mógłby powstać poprzez błędne dodanie kwoty 0,08 zł do wartości bazowej, co także nie uwzględnia poprawnego obliczenia procentowego wzrostu. W kontekście zarządzania kosztami, umiejętność właściwego obliczenia wskaźników jest niezbędna, aby podejmować racjonalne decyzje dotyczące budżetowania. W sytuacjach, gdy zarządzamy przestrzenią magazynową, niepoprawne obliczenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych, dlatego ważne jest, aby przywiązywać wagę do takich detali i stosować dobre praktyki obliczeniowe.

Pytanie 20

Progresywny wzrost trendu zapotrzebowania oznacza

A. skokowy wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
B. naprzemienny wzrost oraz spadek zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
C. szybszy wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
D. wolniejszy wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do wzrostu proporcjonalnego
Progresywny wzrost trendu popytu oznacza, że popyt rośnie w tempie szybszym niż proporcjonalny wzrost innych wielkości, takich jak podaż czy ceny. W praktyce oznacza to, że w miarę jak rynek się rozwija, konsumenci wykazują rosnącą chęć nabywania dóbr lub usług, co stymuluje dalszy rozwój gospodarczy. Przykładem może być rozwój technologii, gdzie innowacje przyciągają coraz większą liczbę użytkowników, prowadząc do zwiększonego popytu na nowe produkty. Kluczowe dla zrozumienia tego zjawiska jest zauważenie, że przyspieszony wzrost popytu może być wynikiem zmieniających się preferencji konsumentów, sezonowości, a także ogólnej sytuacji gospodarczej. W kontekście standardów branżowych, organizacje muszą dostosowywać swoje strategie marketingowe i produkcyjne, aby sprostać rosnącemu popytowi, co może obejmować inwestycje w badania i rozwój, a także optymalizację procesów produkcyjnych, aby zaspokoić potrzeby rynku.

Pytanie 21

Jakie jest wykorzystanie zasobów produkcyjnych firmy, jeśli całkowita zdolność produkcyjna wynosi 50 000 sztuk, a liczba zleceń do realizacji osiągnęła 40 000 sztuk?

A. 125%
B. 100%
C. 25%
D. 80%
Odpowiedź 80% jest na pewno poprawna. Możemy to obliczyć, dzieląc liczbę przyjętych zleceń, czyli 40 000, przez całkowitą zdolność produkcyjną, która wynosi 50 000. Jak to zrobimy, to wychodzi nam 0,8 i po pomnożeniu przez 100 dostajemy 80%. To oznacza, że zakład wykorzystuje 80% swoich możliwości produkcyjnych, a to jest dość dobry wynik. W branży produkcyjnej ważne jest, żeby wykorzystanie zasobów było optymalne, bo to pomaga obniżyć koszty i zwiększyć zyski. Jak wskaźnik spada poniżej 70-75%, to jest sygnał, że coś jest nie tak i nie wykorzystują swoich mocy produkcyjnych. Natomiast jak przekraczają 85%, to mogą mieć problemy, jak przestoje, a jakość produkcji może ucierpieć. Dlatego warto cały czas to monitorować, żeby wiedzieć, gdzie się stoi.

Pytanie 22

Analiza ABC na podstawie liczby pobrań umożliwia klasyfikację towarów na różne kategorie oraz ich odpowiednie usytuowanie. Towary grupy A, które są najczęściej pobierane, lokowane są

A. w pobliżu strefy wydań
B. w centralnej części obszaru składowania
C. na początku obszaru kompletacji
D. najdalej od wyjścia
Odpowiedź "blisko strefy wydań" jest prawidłowa, ponieważ w systemach zarządzania magazynem, towary klasy A, które są najczęściej pobierane, powinny być umieszczane w lokalizacjach o łatwym i szybkim dostępie. Umieszczając te towary blisko strefy wydań, minimalizuje się czas potrzebny na ich skompletowanie i przygotowanie do wysyłki. W praktyce oznacza to, że pracownicy magazynu mogą szybko sięgać po często potrzebne produkty, co zwiększa efektywność operacyjną oraz skraca czas oczekiwania klientów na realizację zamówień. Zgodnie z zasadami analizy ABC, grupowanie towarów pozwala na optymalizację przestrzeni magazynowej oraz poprawę procesów logistycznych. Dobrze zorganizowany magazyn przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych oraz lepszej obsługi klienta. Przykładem może być firma zajmująca się dystrybucją części zamiennych do pojazdów, która umieszcza najpopularniejsze części w łatwo dostępnych miejscach, co znacząco przyspiesza ich wydawanie i zwiększa satysfakcję klientów.

Pytanie 23

W magazynie, który przechowuje, należy stosować metodę FEFO wydań magazynowych

A. węgiel kamienny
B. metal
C. urządzenia AGD
D. produkty spożywcze
Zastosowanie metody FEFO w kontekście sprzętu gospodarstwa domowego, węgla czy stali nie jest uzasadnione, ponieważ te produkty nie są ograniczone przez terminy ważności. W przypadku sprzętu gospodarstwa domowego, kluczowymi czynnikami są standardy jakości, funkcjonalność oraz zgodność z normami technicznymi, a nie daty przydatności do użycia. Dlatego rotacja towarów w magazynie sprzętu powinna bazować na kryteriach takich jak cykl życia produktu czy wprowadzenie nowych modeli, a nie na datach ważności. Podobnie w przypadku materiałów budowlanych, takich jak stal, ich trwałość oraz odporność na czynniki zewnętrzne są podstawowymi parametrami, które powinny decydować o kolejności wydawania towarów. Węgiel, z kolei, jest materiałem, którego właściwości nie są uzależnione od terminu, ale od jakości węgla, co również eliminuje potrzebę stosowania metody FEFO. Przyjmowanie niewłaściwych koncepcji w zakresie zarządzania magazynem prowadzi do nieefektywnego wykorzystania zasobów oraz potencjalnych strat finansowych, dlatego zrozumienie specyfiki przechowywanych towarów jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania magazynem.

Pytanie 24

W magazynie znajdują się 4 jednostki ładunkowe paletowe (pjł) z napojami w puszkach. Napoje te pakowane są w zgrzewki po 24 sztuki, a następnie układane na palecie w 12 warstwach, gdzie w każdej warstwie znajduje się 8 zgrzewek. Jaką ilość napojów w puszkach należy uwzględnić w arkuszu spisu z natury?

A. 9 216 szt.
B. 4 608 szt.
C. 1 152 szt.
D. 2 304 szt.
Aby obliczyć liczbę napojów w puszkach w magazynie, należy uwzględnić wszystkie etapy pakowania i układania. Każda zgrzewka zawiera 24 puszki, a na palecie znajduje się 12 warstw, z których każda składa się z 8 zgrzewek. Zatem liczba puszek w jednej palecie wynosi: 12 warstw x 8 zgrzewek/warstwa x 24 puszki/zgrzewka = 2 304 puszki na paletę. Ponieważ w magazynie znajdują się 4 palety, całkowita liczba puszek wynosi: 2 304 puszki/paleta x 4 palety = 9 216 puszek. Takie podejście jest zgodne z praktykami w logistyce i zarządzaniu zapasami, które zakładają dokładne śledzenie jednostek ładunkowych i ich zawartości. W kontekście spisu z natury, istotne jest precyzyjne wpisanie ilości, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego zarządzania stanem magazynowym oraz raportowania. Dostosowanie obliczeń do rzeczywistych warunków operacyjnych w magazynie pozwala nie tylko na efektywne planowanie, ale także na minimalizację strat związanych z błędami w inwentaryzacji. Warto zatem regularnie stosować takie obliczenia w codziennej pracy, aby zwiększyć efektywność operacyjną.

Pytanie 25

Czym kierujemy się przy ustalaniu optymalnej partii zakupów?

A. całkowitymi kosztami zapasów oraz ilością partii zakupów
B. kosztami przechowywania zapasów oraz wielkością i kosztami realizacji partii zakupów
C. kosztami przechowywania zapasów, kosztami realizacji zakupu oraz cenami partii zakupów
D. kosztami realizacji zakupu oraz ilością partii zakupów
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że pomijają one istotne aspekty związane z optymalizacją partii zakupów. Na przykład, pierwsza opcja koncentruje się wyłącznie na kosztach realizacji zakupu oraz wielkości partii, co ignoruje kluczowy element, jakim są koszty utrzymania zapasów. Niezrozumienie roli tego ostatniego elementu w całkowitym zarządzaniu kosztami może prowadzić do błędnego podejścia, w którym firma może zbytnio koncentrować się na obniżeniu kosztów zakupu, jednocześnie nie zdając sobie sprawy z kosztów związanych z przechowywaniem nadmiernych zapasów. Kolejne podejście, które uwzględnia koszty utrzymania zapasów, ale nie odnosi się do kosztów realizacji zakupu oraz wielkości partii, również jest ograniczone. Właściwe zrozumienie interakcji między tymi parametrami jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej efektywności operacyjnej. Pomijanie jednego z tych elementów może prowadzić do sytuacji, w której firma działa nieefektywnie, co może zagrażać jej rentowności. Prawidłowe zrozumienie i uwzględnienie wszystkich powiązanych kosztów jest więc kluczowe dla skutecznego zarządzania zapasami w każdym przedsiębiorstwie.

Pytanie 26

Ile ciężarówek o ładowności 8 ton jest potrzebnych do transportu 1 960 ton ładunku w ciągu miesiąca, jeśli każdy pojazd może być używany przez 21 dni w miesiącu, a średni czas transportu wynosi 3 dni?

A. 40
B. 30
C. 35
D. 25
Aby obliczyć liczbę potrzebnych pojazdów ciężarowych do przewiezienia 1 960 ton ładunku przy założeniu, że każdy pojazd ma ładowność 8 ton, najpierw musimy określić, ile ładunków można przewieźć w ciągu miesiąca przez jeden pojazd. Pojazd, dostępny przez 21 dni, może wykonać transport w cyklach, gdzie każdy cykl trwa 3 dni. Zatem, w ciągu 21 dni, pojazd może wykonać 7 pełnych transportów (21 dni / 3 dni na transport). Każdy transport ma ładowność 8 ton, co oznacza, że jeden pojazd może przewieźć 56 ton (7 transportów x 8 ton). Zatem, aby przewieźć 1 960 ton, potrzebujemy 35 pojazdów (1 960 ton / 56 ton na pojazd). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne obliczenia zasobów w celu optymalizacji kosztów i efektywności transportu. W praktyce, analizując dostępność pojazdów i ich ładowność, można efektywnie planować logistykę transportu, co jest kluczowe dla firm zajmujących się przewozem towarów.

Pytanie 27

Jak nazywa się system technologiczny magazynu, w którym strefa przyjęć znajduje się po tej samej stronie co strefa wydania, a załadunek może mieć miejsce w dokach załadunkowych lub rozładunkowych?

A. Prosty
B. Kątowy
C. Przelotowy
D. Workowy
Odpowiedź 'Workowy' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do układu technologicznego magazynu, w którym strefa przyjęcia i wydawania towarów są umiejscowione po tej samej stronie. W takim układzie, procesy logistyczne są uproszczone, co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania układu workowego są magazyny, w których towary są przyjmowane i wydawane w jednym ciągu, co minimalizuje czas transportu wewnętrznego. Tego typu rozwiązania są szczególnie korzystne w branżach zajmujących się dużymi objętościami towarów, jak np. w przemyśle spożywczym czy farmaceutycznym, gdzie szybka rotacja towaru jest kluczowa. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dla zarządzania magazynem, zalecają takie układy, aby maksymalizować przestrzeń i minimalizować czas operacji. Dodatkowo, w workowym układzie, możliwe jest efektywne wykorzystanie doków załadunkowych, co przekłada się na optymalizację procesów przyjęcia i wydania towarów.

Pytanie 28

Który karton został poprawnie odłożony na regał magazynowy uwzględniając umieszczony na nim znak manipulacyjny?

Ilustracja do pytania
A. Karton 3.
B. Karton 1.
C. Karton 4.
D. Karton 2.
Karton 4 został poprawnie odłożony na regał magazynowy, ponieważ jest zgodny z wytycznymi przedstawionymi na znaku manipulacyjnym. Znak ten, z dwiema strzałkami skierowanymi do góry, jasno wskazuje, że karton powinien być umieszczony w pozycji pionowej, co jest zgodne z praktykami magazynowymi mającymi na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności w transportowaniu towarów. Ustawienie kartonów według tych oznaczeń jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ich umiejscowienie może prowadzić do uszkodzenia towaru, a także stwarzać ryzyko wypadków. W praktyce, na przykład w przypadku transportu materiałów delikatnych czy łatwo psujących się, przestrzeganie tych znaków może zminimalizować straty i zapewnić integrację produktów. Używanie standardowych oznaczeń pomagających w organizacji przestrzeni magazynowej jest nie tylko dobrą praktyką, ale także często wymogiem w systemach zarządzania jakością, takich jak ISO 9001, które kładą nacisk na dokumentację i przestrzeganie procedur operacyjnych. Dobrze zorganizowane magazyny przyczyniają się do zwiększenia wydajności procesów oraz poprawy bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 29

Jakie dokumenty są wykorzystywane w zarządzaniu magazynem?

A. Pz i Wz
B. Rw i Kp
C. Mm i Rk
D. Wz i Kp
Odpowiedź 'Pz i Wz' jest poprawna, ponieważ dokumenty te są kluczowymi elementami w gospodarce magazynowej. Pz, czyli 'Przyjęcie Zewnętrzne', jest dokumentem, który odnotowuje przyjęcie towaru do magazynu. To ważny krok w procesie zarządzania zapasami, ponieważ umożliwia kontrolę stanu magazynu oraz identyfikację przyczyn ewentualnych różnic między stanem faktycznym a ewidencją. Z kolei Wz, czyli 'Wydanie Zewnętrzne', dokumentuje wydanie towarów z magazynu, co jest kluczowe dla prawidłowego przepływu materiałów w przedsiębiorstwie. Oba dokumenty są niezwykle ważne w kontekście obiegu dokumentacji, zarządzania zapasami oraz audytów wewnętrznych. Dobrą praktyką jest, aby każda operacja magazynowa była dokładnie udokumentowana, co pozwala na zachowanie przejrzystości i rzetelności danych. W kontekście standardów, można odwołać się do ISO 9001, które podkreśla znaczenie dokumentacji i zarządzania procesami w organizacji.

Pytanie 30

Oblicz roczną wartość planowanego zakupu mąki do produkcji makaronu, przy założeniu, że
- roczne zużycie mąki wynosi 15 600 zł
- początkowy stan zapasów to 5 600 zł
- docelowy stan zapasów na koniec roku planuje się na poziomie 2 600 zł

A. 10 000 zł
B. 11 000 zł
C. 9 600 zł
D. 12 600 zł
Odpowiedzi, które nie prowadzą do poprawnego wyniku, najczęściej wynikają z błędów w analizie poszczególnych elementów związanych z zarządzaniem zapasami. Wartości takie jak zapasy początkowe i końcowe odgrywają kluczową rolę w określaniu rzeczywistych potrzeb zakupowych. Jeśli, na przykład, ktoś pominie wartość zapasów końcowych w swoich obliczeniach, może dojść do zaniżenia wartości planowanego zakupu, co skutkuje mniejszymi zapasami w magazynie i potencjalnymi problemami z realizacją produkcji. Z drugiej strony, błędne oszacowanie zapasów początkowych może prowadzić do nadmiernych zakupów, co zwiększa koszty magazynowania i obniża efektywność operacyjną. W praktyce, kluczowe jest zrozumienie dynamiki zapasów i ich wpływu na całkowity proces produkcyjny. Analizując sytuację, warto również zwrócić uwagę na zmieniające się trendy rynkowe oraz sezonowość, które mogą wpływać na zużycie surowców. Niezrozumienie tych aspektów może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu finansowym oraz operacyjnym, co w konsekwencji obniża konkurencyjność firmy na rynku.

Pytanie 31

Jeśli 480 zamówień zostało zrealizowanych prawidłowo, a 20 zamówień okazało się niekompletnych, to jaki procent dostaw jest kompletny?

A. 20%
B. 96%
C. 104%
D. 4%
Wskaźnik kompletności dostaw jest istotnym wskaźnikiem efektywności w logistyce, jednak wiele osób popełnia błędy w jego obliczeniach, prowadzące do mylnych wniosków. Procentowy wskaźnik kompletności zamówień nie może być wyższy niż 100%, co powinno być pierwszym sygnałem ostrzegawczym, gdy ktoś oblicza go na 104%. Taka pomyłka może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad matematyki oraz zasad obliczania wskaźników, gdzie całkowita liczba wyników nie może przewyższać sumy. Z kolei myślenie, że 20% to wskaźnik niekompletnych zamówień, jest błędne, ponieważ odnosi się do niewłaściwej liczby zamówień i nie uwzględnia całkowitego kontekstu. Aby poprawnie obliczyć procentowy wskaźnik kompletności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, że obejmuje on proporcję zamówień, które zostały zrealizowane w pełni, do wszystkich zamówień. Nieporozumienia w tej kwestii mogą prowadzić do błędnych ocen sytuacji, co w praktyce przekłada się na niewłaściwe decyzje w obszarze logistyki i zarządzania jakością. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie i analizowanie wskaźników, aby uniknąć takich pomyłek oraz poprawić procesy operacyjne, co z kolei pozytywnie wpływa na satysfakcję klientów.

Pytanie 32

Które z poniższych elementów wchodzą w skład infrastruktury kolejowej punktowej?

A. drogi szynowe, urządzenia do przeładunku, magazyny
B. stacje graniczne o dwóch i więcej torach, szlaki
C. stacje graniczne, trasy, szlaki, odstępy
D. sieć stacji, urządzenia przeładunkowe, magazyny
Odpowiedź "sieć stacji, urządzenia przeładunkowe, magazyny" jest prawidłowa, ponieważ stanowi kluczowe elementy infrastruktury kolejowej punktowej. W kontekście transportu kolejowego, sieć stacji jest niezbędna do obsługi pasażerów oraz towarów, umożliwiając przesiadki i transfery. Urządzenia przeładunkowe, takie jak rampy czy terminale, są krytyczne dla efektywnej wymiany towarów między różnymi środkami transportu, co zgodne jest z zasadami logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Magazyny natomiast pozwalają na składowanie towarów i zarządzanie ich dystrybucją, co jest kluczowe w przypadku zmienności popytu i zapewnienia ciągłości dostaw. Utrzymanie tych elementów w dobrym stanie technicznym jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak EN 50126 dotycząca niezawodności. Wiedza na temat zarządzania tymi elementami jest niezbędna dla profesjonalistów w sektorze transportu kolejowego oraz logistyki.

Pytanie 33

W skład kosztów materialnych wchodzą

A. amortyzacja środków trwałych
B. wydatki związane z użyciem kapitału obcego
C. płatności związane z podatkami i opłatami
D. koszty związane z delegacjami służbowymi
Koszty materialne są związane z bezpośrednimi wydatkami, które ponosi firma na produkcję towarów lub świadczenie usług. Koszty zaangażowania kapitału obcego, takie jak odsetki od kredytów, są klasyfikowane jako koszty finansowe, a nie materialne. Nie są one bezpośrednio związane z produkcją dóbr, co jest kluczowym kryterium dla klasyfikacji kosztów materialnych. Podobnie, koszty podróży służbowych to wydatki operacyjne związane z działalnością firmy, ale nie są one traktowane jako koszty materiałowe. Amortyzacja środków trwałych, będąca poprawną odpowiedzią, odnosi się bezpośrednio do alokacji kosztów dotyczących zakupu aktywów, co jest zdecydowanie bardziej związane z pojęciem kosztów materialnych. Wydatki na podatki i opłaty są także kosztami operacyjnymi, ale nie są związane z bezpośrednimi wydatkami na materiały czy usługi potrzebne do świadczenia działalności. Dlatego pojawia się typowy błąd myślowy polegający na utożsamianiu różnych kategorii kosztów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Poprawne zrozumienie rodzajów kosztów oraz ich klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji ekonomicznych.

Pytanie 34

Które urządzenie jest przedstawione na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Suwnica.
B. Paletyzator.
C. Układnica.
D. Manipulator.
Układnica to urządzenie do automatycznego składowania i pobierania towarów, które jest kluczowym elementem magazynów wysokiego składowania. W kontekście nowoczesnych rozwiązań logistycznych, układnica przyczynia się do zwiększenia efektywności procesów magazynowych, minimalizując czas potrzebny na dostęp do towarów. Jej działanie polega na poruszaniu się wzdłuż korytarzy oraz na różnych poziomach regałów, co umożliwia efektywne wykorzystanie przestrzeni. Przykładowo, w dużych centrach dystrybucyjnych układnice są wykorzystywane do transportowania palet z towarami, co pozwala na szybkie i bezpieczne zarządzanie zapasami. Zgodnie ze standardami automatyzacji magazynów, układnice są często zintegrowane z systemami WMS (Warehouse Management System), co umożliwia dokładne śledzenie lokalizacji towarów oraz optymalizację procesów składowania. Ich zastosowanie w branży e-commerce oraz logistyce, przyczynia się do znacznego zwiększenia wydajności operacyjnej oraz redukcji błędów w procesie kompletacji zamówień.

Pytanie 35

Na rysunku przedstawiono przenośnik

Ilustracja do pytania
A. paskowy.
B. łańcuchowy.
C. wałkowy.
D. taśmowy.
Przenośnik wałkowy jest istotnym elementem w wielu procesach przemysłowych, szczególnie w logistyce i magazynowaniu. Na zdjęciu przedstawiono przenośnik, który składa się z równolegle ułożonych wałków, co pozwala na efektywne przemieszczanie różnorodnych ładunków, od małych paczek po duże kontenery. Takie rozwiązanie jest często stosowane w centrach dystrybucyjnych, gdzie konieczne jest szybkie i efektywne przenoszenie towarów. Przenośniki wałkowe charakteryzują się dużą niezawodnością i niskim zużyciem energii, co czyni je korzystnym wyborem w porównaniu z innymi typami przenośników. Zastosowanie przenośników wałkowych jest zgodne z normami branżowymi, które podkreślają ich rolę w optymalizacji procesów magazynowych. W praktyce, przenośniki te zwiększają wydajność pracy, minimalizując czas potrzebny na transport ładunków oraz redukując ryzyko uszkodzeń towarów, co jest kluczowe dla zachowania wysokiej jakości w logistyce.

Pytanie 36

Do podstawowych środków używanych do tworzenia pakietowych jednostek ładunkowych nie wchodzą

A. zawiesia
B. pasy
C. klamry
D. jarzma
Pasy, jarzma i klamry to podstawowe elementy stosowane w procesie formowania pakietowych jednostek ładunkowych. Pasy transportowe są kluczowe, ponieważ ich głównym zadaniem jest zabezpieczenie ładunków podczas transportu. Stosowanie pasów powinno być zgodne z wytycznymi przedstawionymi w normach, takich jak EN 12195, które definiują wymagania dotyczące zabezpieczania ładunków. Jarzma, natomiast, służą do łączenia różnych elementów ładunku i są istotne w kontekście stabilizacji, a klamry pozwalają na łatwe i szybkie mocowanie ładunków. Każdy z tych elementów ma swoje specyficzne zastosowanie i właściwe użycie jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu. Błędne przekonanie, że zawiesia mogą być używane do formowania jednostek ładunkowych, wynika z mylnego rozumienia ich funkcji. Zawiesia, jako elementy stosowane głównie do podnoszenia ładunków, nie spełniają roli w organizacji i stabilizacji ładunków w kontekście pakietów. Dlatego ważne jest, aby w procesie formowania pakietów używać właściwych materiałów i zrozumieć ich funkcje, aby uniknąć potencjalnych uszkodzeń oraz niebezpieczeństw związanych z transportem.

Pytanie 37

Metoda Just In Time opiera się na koncepcji zarządzania Kaizen, która polega na

A. ciągłym doskonaleniu procesów związanych z przepływem towarów i informacji
B. eliminowaniu pośrednich miejsc składowania i organizowaniu dostaw bezpośrednio do zakładu produkcyjnego
C. umiejscowieniu dostawców w sąsiedztwie zakładu wytwarzającego produkty finalne
D. utrzymywaniu minimalnych, niezbędnych zapasów
Podejścia zaprezentowane w niepoprawnych odpowiedziach nie uwzględniają kluczowego elementu koncepcji Kaizen, którym jest ciągłe doskonalenie i usprawnianie procesów. Utrzymywanie zapasów na minimalnym poziomie, choć istotne w kontekście JIT, nie odnosi się bezpośrednio do Kaizen, gdyż ta filozofia kładzie nacisk na poprawę jakości i efektywności w czasie rzeczywistym, a nie tylko na zmniejszenie zapasów. Eliminowanie pośrednich punktów składowania i realizowanie dostaw bezpośrednio do zakładu produkcyjnego, choć skuteczne w redukcji czasu cyklu, również nie jest zgodne z istotą Kaizen, która koncentruje się na udoskonalaniu procesów. Natomiast kwestia lokalizacji dostawców w pobliżu zakładu produkcyjnego może przyczyniać się do wydajności operacyjnej, ale nie stanowi podstawy koncepcji Kaizen. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują pomieszanie celów operacyjnych z filozofią ciągłego doskonalenia, co skutkuje brakiem zrozumienia długofalowej wizji zarządzania. Właściwe wdrożenie Kaizen skutkuje nie tylko poprawą wyników produkcyjnych, ale także kultury organizacyjnej, co jest kluczowe dla osiągnięcia prawdziwego sukcesu w środowisku biznesowym.

Pytanie 38

System zarządzania zapasami oparty na poziomie informacyjnym polega na składaniu zamówień, gdy wolny zapas osiąga wartość

A. zapasu zabezpieczającego
B. zapasu cyklicznego
C. suma zapasu zabezpieczającego i średniego popytu w cyklu dostawy
D. suma zapasu zabezpieczającego i nadwyżkowego
Wybór odpowiedzi, która odnosi się do zapasu cyklicznego, jest błędny, ponieważ nie uwzględnia on dynamicznego charakteru zapasów w kontekście współczesnego zarządzania łańcuchem dostaw. Zapas cykliczny odnosi się do ilości towaru, którą firma utrzymuje w regularnych cyklach zamówień, a nie do rzeczywistego poziomu zapasu, który powinien być dostępny w danym momencie, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku. Podejście to może prowadzić do nieefektywności, gdyż nie uwzględnia zmienności popytu. Odpowiedź wskazująca na zapas zabezpieczający jako punkt odniesienia również jest niewłaściwa, ponieważ sam zapas zabezpieczający jest tylko częścią całościowego podejścia do zarządzania zapasami. Nie wystarczy mieć tylko zapas zabezpieczający, aby skutecznie zaspokoić potrzeby klientów; konieczne jest również uwzględnienie średniego popytu w cyklu dostawy. Natomiast odpowiedzi, które mówią o sumie zapasu zabezpieczającego i nadmiernego, mylą pojęcia, ponieważ nadwyżka zapasów często prowadzi do problemów z magazynowaniem oraz z koniecznością obniżenia cen, co może wpłynąć na rentowność firmy. Zarządzanie zapasami powinno opierać się na dokładnych prognozach popytu i elastyczności w dostosowywaniu poziomów zapasów, co jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności w dzisiejszym rynku.

Pytanie 39

Jeśli do centrum dystrybucji realizowane są zamówienia produktów w ilości 12 000 sztuk, 4 razy w miesiącu, to roczny wolumen dostaw wynosi

A. 3 000 szt.
B. 1 000 szt.
C. 48 000 szt.
D. 576 000 szt.
Roczny strumień dostaw można obliczyć poprzez pomnożenie liczby dostaw w miesiącu przez liczbę produktów dostarczanych w każdej z tych dostaw oraz przez liczbę miesięcy w roku. W tym przypadku mamy 4 dostawy w miesiącu, z których każda dostarcza 12 000 sztuk. Obliczenia wyglądają następująco: 4 dostawy/miesiąc * 12 000 sztuk/dostawa * 12 miesięcy = 576 000 sztuk/rok. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, gdzie kluczowe jest zarządzanie zapasami i optymalizacja łańcucha dostaw. Zrozumienie rocznego strumienia dostaw ma istotne znaczenie dla planowania potrzeb materiałowych oraz utrzymania odpowiednich poziomów zapasów, co w efekcie prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej w centrum dystrybucji.

Pytanie 40

Na początku miesiąca w magazynie stolarni znajdowało się 1 500 sztuk desek. W trakcie miesiąca zakupiono 9 000 sztuk desek. Produkcja w stolarni odbywa się przez 25 dni w miesiącu. Oblicz nadmiar zapasu desek w danym miesiącu, jeśli dzienne zapotrzebowanie produkcyjne wynosi 300 sztuk desek?

A. 3 000 sztuk
B. 7 500 sztuk
C. 4 500 sztuk
D. 1 500 sztuk
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele osób może mieć trudności z poprawnym zrozumieniem koncepcji zapasów. Odpowiedzi, takie jak 4 500 sztuk czy 1 500 sztuk, mogą wynikać z nieprawidłowego obliczania całkowitych zapasów. W przypadku odpowiedzi 1 500 sztuk, mylnie przyjęto, że to aktualny stan zapasów, pomijając zakupy. Inna niepoprawna koncepcja, związana z odpowiedzią 4 500 sztuk, może wynikać z błędnego obliczenia różnicy między całkowitymi zapasami a ilością zużytych desek. Zamiast prawidłowego ujęcia wszystkich desek zgromadzonych w magazynie, koncepcja ta nie uwzględnia zakupów. Typowy błąd myślowy polega na braku zrozumienia, że zapasy to nie tylko stan początkowy, ale również wpływ zakupów na całkowity stan magazynu. Warto pamiętać, że w zarządzaniu zapasami kluczowe jest nie tylko liczenie, ale także umiejętność przewidywania potrzeb oraz dostosowywania strategii zakupowych i produkcyjnych do rzeczywistych wymagań rynkowych.