Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 6 czerwca 2025 14:05
  • Data zakończenia: 6 czerwca 2025 14:21

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wymiana tonerów w drukarce laserowej powinna być dokonana po wcześniejszym odłączeniu urządzenia od źródła zasilania z powodu

A. możliwości wystąpienia niekontrolowanego wzrostu natężenia prądu.
B. ochrony kaset tonerów przed działaniem napięcia elektrycznego.
C. ryzyka porażenia prądem.
D. dążenia do ograniczenia zużycia energii elektrycznej.
Dobra odpowiedź! Kiedy wymieniamy tonery w drukarce laserowej, ważne jest, żeby zadbać o nasze bezpieczeństwo. Odłączenie urządzenia od prądu to kluczowa rzecz, bo eliminuje ryzyko przypadkowego włączenia. W praktyce wiele firm ma swoje procedury, które mówią, że zanim zaczniemy coś robić przy drukarce, najpierw musimy upewnić się, że jest odłączona. To wszystko ma sens w kontekście zasad BHP, bo chodzi o to, żeby minimalizować ryzyko jakichkolwiek wypadków. Pamiętaj też, że niektóre drukarki mogą mieć kondensatory, które dość długo przechowują ładunek, nawet jak urządzenie jest wyłączone. Dlatego naprawdę warto przestrzegać tych zasad. Zgłaszanie zagrożeń i trzymanie się instrukcji producenta dotyczących bezpieczeństwa to podstawa w tym zawodzie.

Pytanie 2

Celem aktywacji koronowej podłoża drukowego wykonanego z plastiku jest

A. wzmocnienie wytrzymałości polimeru
B. ulepszenie wydruków
C. zwiększenie przyczepności farby
D. zwiększenie chłonności podłoża
Wybór odpowiedzi dotyczącej poprawy chłonności podłoża jest błędny, ponieważ aktywacja koronowa nie ma na celu zwiększenia zdolności materiału do absorpcji cieczy. Chłonność podłoża jest istotna w kontekście materiałów porowatych, gdzie zdolność do wchłaniania cieczy wpływa na procesy malarskie. W przypadku podłoży z tworzyw sztucznych, kluczowe jest, aby ich powierzchnia była odpowiednio przygotowana pod kątem przyczepności, a nie chłonności. Dodatkowo, poprawa trwałości polimeru nie jest bezpośrednim celem aktywacji koronowej; ta metoda skupia się na modyfikacji powierzchni, a nie na zmianie właściwości materiału w głębi. Uszlachetnienie wydruków może być związane z poprawą ich zewnętrznego wyglądu lub tekstury, jednak nie jest to rezultat działania aktywacji koronowej, lecz konsekwencją zastosowania odpowiednich farb i technik druku. Wiele osób myli te koncepcje, nie dostrzegając, że procesy te są ze sobą powiązane w szerszym kontekście produkcji, aczkolwiek pełnią różne funkcje. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczne przygotowanie podłoża na etapie aktywacji koronowej ma bezpośredni wpływ na jakość końcowego produktu, a nie na właściwości samego materiału.

Pytanie 3

Jakim akronimem określa się zbiór metod stosowanych do identyfikacji całych tekstów w pliku bitmapowym?

A. PDF
B. CMS
C. OCR
D. CtP
Wybór odpowiedzi PDF, CMS czy CtP jest błędny, ponieważ te akronimy odnoszą się do zupełnie innych technologii, które nie są związane z rozpoznawaniem tekstu w obrazach. PDF (Portable Document Format) to format plików stworzony przez firmę Adobe, który jest używany do prezentacji dokumentów w sposób niezależny od urządzenia. Mimo że pliki PDF mogą zawierać tekst i obrazy, nie są one technologią do ich rozpoznawania. Kolejny termin, CMS (Content Management System), odnosi się do systemów zarządzania treścią, które umożliwiają tworzenie, edytowanie i publikowanie treści internetowych, ale nie mają nic wspólnego z analizą tekstów w formie wizualnej. CtP (Computer-to-Plate) natomiast, to proces w druku, w którym cyfrowe obrazy są przenoszone bezpośrednio na płytę drukarską, co również nie dotyczy rozpoznawania tekstu. Wybierając te odpowiedzi, można popełnić błąd myślowy, myśląc, że te technologie mają związek z rozpoznawaniem tekstu, podczas gdy każda z nich służy innemu celowi w kontekście przetwarzania i prezentacji informacji. Kluczowe jest zrozumienie, że technologia OCR jest specyficznie zaprojektowana do rozpoznawania i konwertowania tekstu z obrazów, co odróżnia ją od innych narzędzi i systemów.

Pytanie 4

Jaką maszynę drukarską powinno się wykorzystać do drukowania 150 egzemplarzy broszur o rozmiarze 210 x 297 mm?

A. Offsetową arkuszową
B. Atramentową A4
C. Ploter solwentowy
D. Elektrofotograficzną SRA3
Wybór maszyny offsetowej arkuszowej do drukowania 150 broszur o wymiarach 210 x 297 mm raczej nie jest najlepszym pomysłem. Chociaż offset daje świetną jakość, to przy małych nakładach może być drogo i czasochłonnie. Wymaga przygotowania formy, co zwiększa nakłady i czas realizacji. W takim przypadku lepiej by było postawić na druk cyfrowy. Ploter solwentowy z kolei, to sprzęt do większych formatów jak banery, a nie na broszury. Druk atramentowy A4 niby pasuje, ale jego wymiary są za małe, a produkcja trwa wolniej niż w przypadku maszyny elektrofotograficznej. Wybierając technologię, trzeba myśleć zarówno o jakości, jak i o kosztach. W branży druku są różne standardy, które pokazują, że przy niskich nakładach druk cyfrowy jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.

Pytanie 5

Jakie będą wymiary brutto wizytówki, zakładając spady 3 mm, przy danych wymiarach netto wynoszących 90 x 50 mm?

A. 87 x 47 mm
B. 96 x 56 mm
C. 93 x 53 mm
D. 84 x 44 mm
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasad projektowania wizytówek, zwłaszcza w kontekście uwzględniania spadów. Niezrozumienie koncepcji spadów w druku często prowadzi do zaniżenia wymiarów wizytówki. W przypadku odpowiedzi 87 x 47 mm, błędne obliczenie polega na braku uwzględnienia pełnego spadku z każdej strony, co powoduje, że wizytówka jest zbyt mała. Z kolei odpowiedź 96 x 56 mm jest oparta na poprawnym dodaniu spadów, ale pomija fakt, że końcowy wymiar, który jest akceptowany w druku, powinien być dostosowany. Z kolei wybór odpowiedzi 93 x 53 mm także nie uwzględnia standardowych wymiarów wizytówek w branży, które zazwyczaj mają bardziej klasyczne proporcje. Należy pamiętać, że wizytówki są często projektowane w standardowych formatach, co ułatwia ich produkcję oraz sprawia, że są bardziej uniwersalne. Dobrze zaprojektowana wizytówka nie powinna tylko być estetyczna, ale także funkcjonalna, co oznacza, że powinna mieścić się w standardowych kieszonkach lub wizytownikach. Celem projektowania wizytówek jest nie tylko ich atrakcyjność wizualna, ale również praktyczność oraz zgodność z rynkowymi normami, co wymaga zastosowania odpowiednich wymiarów.

Pytanie 6

Przed rozpoczęciem pracy z maszyną do druku cyfrowego powinno się

A. przygotować instrukcję obsługi, załadować tonery, uruchomić wentylację
B. ustawić maszynę w pobliżu wentylacji, podłączyć drukarkę do prądu, założyć rękawice
C. założyć słuchawki ochronne, upewnić się, że maszyna jest uziemiona, włączyć maszynę
D. przygotować komputer z odpowiednim oprogramowaniem, umieścić papier, sprawdzić tonery
Przygotowanie sprzętu do druku to kluczowa sprawa. Najpierw musisz uruchomić oprogramowanie, które pomoże Ci w komunikacji z maszyną. Bez tego to jak z samochodem bez paliwa – nie ruszysz. Ważne też, żeby program był zainstalowany i skonfigurowany, bo jak coś nie tak, to zaraz pojawią się problemy. Potem przychodzi czas na załadunek papieru. Pamiętaj, że różne projekty potrzebują różnych typów papieru – źle dobrany papier może skutkować kiepską jakością wydruku. I na koniec sprawdzenie tonerów, żeby urządzenie działało sprawnie i żeby jakość druku była na poziomie. Regularne sprawdzanie stanu materiałów to dobry nawyk, bo dzięki temu unikniesz przestojów i dodatkowych kosztów.

Pytanie 7

Aby wydrukować pasek na kartach odczytywanych przez elektroniczne czytniki, należy zastosować farbę

A. offsetową
B. wodną
C. magnetyczną
D. sitodrukową
Farba magnetyczna jest kluczowym elementem w produkcji pasków magnetycznych stosowanych w kartach odczytywanych przez czytniki elektroniczne. Działa na zasadzie wytwarzania pola magnetycznego, które może być odczytywane przez odpowiednie urządzenia, co pozwala na szybką identyfikację i autoryzację. Typowym przykładem użycia farby magnetycznej są karty płatnicze, identyfikacyjne oraz bilety komunikacyjne. Farba ta jest stosunkowo odporna na działanie czynników zewnętrznych, co czyni ją idealnym materiałem do produkcji pasków, które muszą przetrwać intensywne użytkowanie. Zgodnie z normami ISO oraz standardami bezpieczeństwa, jakość farby magnetycznej ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że dane zapisane na pasku magnetycznym będą mogły być poprawnie odczytane i zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem. Ważne jest, aby proces produkcji kart odbywał się zgodnie z tymi standardami, co wpływa na ich trwałość i niezawodność.

Pytanie 8

Jakie urządzenie cyfrowe powinno być wykorzystane do bezpośredniego nadruku na płytkach ceramicznych?

A. Drukarka sublimacyjna
B. Ploter UV
C. Drukarka elektrofotograficzna
D. Ploter grawerujący
Ploter UV to urządzenie, które wykorzystuje technologię druku UV do bezpośredniego nanoszenia atramentu na różnorodne powierzchnie, w tym na płytki ceramiczne. Proces ten polega na utwardzaniu atramentu za pomocą promieniowania UV, co zapewnia doskonałą przyczepność i trwałość nadruku. Ploter UV umożliwia drukowanie w wysokiej rozdzielczości, co jest kluczowe w branży ceramicznej, gdzie detale są istotne. Przykładem zastosowania są personalizowane płytki ceramiczne, które mogą być wykorzystywane w projektach architektonicznych lub dekoracyjnych. Dzięki możliwości druku na różnych formatach i grubościach materiału, ploter UV jest idealnym rozwiązaniem dla artystów, projektantów oraz producentów płytek, którzy pragną wyróżnić swoje produkty na rynku. Dodatkowo, stosowanie technologii UV pozwala na szybsze zakończenie procesu produkcyjnego, co jest korzystne z perspektywy efektywności kosztowej.

Pytanie 9

Ile dodatkowych arkuszy papieru należy przygotować, gdy nakład wynosi 800 egzemplarzy, a zapas na obróbkę wykończeniową wydruków cyfrowych stanowi 5%?

A. 400 arkuszy
B. 40 arkuszy
C. 80 arkuszy
D. 160 arkuszy
Aby obliczyć dodatkową ilość arkuszy papieru, jaką należy przygotować w przypadku nakładu wynoszącego 800 egzemplarzy przy naddatku na obróbkę wykończeniową równym 5%, należy zastosować prosty wzór. Naddatek jest obliczany jako procent całkowitego nakładu, co w tym przypadku wynosi: 800 egzemplarzy x 5% = 40 arkuszy. To oznacza, że do zrealizowania zamówienia potrzebujemy 800 arkuszy papieru podstawowego oraz 40 arkuszy dodatkowych, co daje łącznie 840 arkuszy. Naddatek jest standardową praktyką w druku cyfrowym, ponieważ pozwala to na uwzględnienie strat podczas obróbki, takich jak cięcie, falowanie czy inne błędy produkcyjne. Dbanie o odpowiedni nadmiar papieru jest kluczowe, aby zapewnić, że zlecenie będzie mogło być zrealizowane bez opóźnień i dodatkowych kosztów związanych z zamawianiem materiałów w ostatniej chwili.

Pytanie 10

Do jakich wydruków używa się drewnianej ramy zwanej blejtramem?

A. Albumowych zdjęć
B. Opakowań z tektury
C. Obrazów na płótnie
D. Naklejek samoprzylepnych
Drewniany stelaż zwany blejtramem jest kluczowym elementem w procesie tworzenia i eksponowania obrazów na płótnie. Blejtram składa się z czterech połączonych ze sobą listew, które tworzą ramę, na którą naciągane jest płótno malarskie. Praktyka ta jest szeroko stosowana w malarstwie artystycznym, gdzie istotne jest, aby obraz był stabilny, a jednocześnie pozwalał na swobodne rozciąganie się materiału pod wpływem różnych czynników, takich jak wilgotność czy temperatura. Wysokiej jakości blejtramy są produkowane zgodnie z normami, które zapewniają ich trwałość oraz odporność na odkształcenia. Ważne jest, aby używać stelaży wykonanych z drewna sosnowego, dębowego czy cedrowego, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością i estetyką. Na blejtramie można stosować różnorodne techniki malarskie, takie jak olej, akryl czy akwarela, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem dla artystów. Ponadto, blejtram ułatwia montaż i eksponowanie gotowych dzieł w galeriach i domach, co jest istotnym aspektem w profesjonalnej prezentacji sztuki.

Pytanie 11

Do systemów wystawowych druków nie wlicza się

A. potykaczy
B. przeszklonych gablot
C. stojaków na foldery
D. x-bannerów
Wybór x-bannerów, stojaków na foldery oraz potykaczy jako elementów systemów wystawienniczych nie uwzględnia kluczowych różnic w funkcji i zastosowaniu tych narzędzi promocji. X-bannery są mobilnymi i elastycznymi nośnikami reklamowymi, które umożliwiają szybkie i efektywne prezentowanie treści wizualnych w różnych lokalizacjach. Dzięki swojej konstrukcji można je łatwo przenosić i ustawiać w różnych miejscach, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla wydarzeń, gdzie wymagana jest zmiana lokalizacji. Stojaki na foldery pełnią rolę organizacyjną i informacyjną, umożliwiając wyeksponowanie materiałów drukowanych w sposób przejrzysty i dostępny dla potencjalnych klientów. Potykacze, z kolei, są powszechnie wykorzystywane w przestrzeni publicznej do kierowania uwagi przechodniów na oferty czy wydarzenia, co czyni je niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym. Rozumienie tych rozróżnień jest kluczowe dla efektywnego planowania działań reklamowych i marketingowych. Dobrze zaprojektowane systemy wystawiennicze powinny być dostosowane do celu komunikacji oraz otoczenia, w którym będą używane, a ich wybór powinien opierać się na strategii marketingowej, a nie na powierzchownych cechach wizualnych. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do nieskutecznych działań promocyjnych i marnotrawstwa zasobów.

Pytanie 12

W celu naniesienia logotypu na koszulkę wykonaną z bawełny, należy zastosować

A. ploter solwentowy
B. drukarkę 3D
C. maszynę offsetową di
D. drukarkę dtg
Drukarka DTG, czyli Direct to Garment, to naprawdę fajne urządzenie, które pozwala nam na bezpośrednie drukowanie na ubraniach, takich jak koszulki bawełniane. Dzięki tej technologii można uzyskać super jakość nadruków w pełnym kolorze, co czyni ją świetnym rozwiązaniem do tworzenia skomplikowanych grafik oraz małych serii. Co ciekawe, w przypadku bawełny, drukarki DTG używają specjalnych atramentów wodnych, które są przyjazne dla środowiska i gwarantują trwałość nadruku, a także jego odporność na pranie. Z mojego doświadczenia, personalizowane t-shirty czy odzież promocyjna to teraz bardzo popularne elementy w branży odzieżowej. Idealnie wpisuje się to w aktualne trendy, bo dzięki możliwości nadruku na żądanie można znacząco obniżyć koszty magazynowania i produkcji. W dzisiejszych czasach elastyczność i szybkość reakcji na potrzeby klientów to kluczowe sprawy. Na plus przemawia też to, że drukarki DTG są zazwyczaj łatwe w obsłudze i można je zintegrować z systemami zarządzania zamówieniami, co jeszcze bardziej usprawnia całą produkcję.

Pytanie 13

Ile arkuszy materiału należy przygotować do wydrukowania serii 500 kalendarzy planszowych, przy założeniu, że każdy arkusz wykorzystany jest na jeden egzemplarz, a naddatek na druk i wykończenie wynosi 20%?

A. 560 arkuszy
B. 320 arkuszy
C. 600 arkuszy
D. 800 arkuszy
Aby obliczyć liczbę arkuszy podłoża potrzebnych do wydrukowania 500 egzemplarzy kalendarzy planszowych z naddatkiem na proces drukowania i wykończenia wynoszącym 20%, należy najpierw obliczyć całkowitą liczbę egzemplarzy, które będą drukowane. Naddatek 20% oznacza, że do produkcji 500 egzemplarzy musimy zaplanować dodatkowe 100 egzemplarzy (20% z 500). W rezultacie całkowita liczba egzemplarzy wynosi 500 + 100 = 600. Ponieważ każdy arkusz podłoża przeznaczony jest na jeden kalendarz, to również potrzebujemy 600 arkuszy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej, które zalecają uwzględnienie naddatków na ewentualne błędy w procesie produkcji oraz na straty materiałowe, co jest kluczowe dla zachowania jakości i terminowości dostaw. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy w trakcie produkcji dochodzi do uszkodzenia części wydruków, co może prowadzić do konieczności ponownego druku. Zastosowanie naddatku pozwala na zminimalizowanie ryzyka opóźnień oraz dodatkowych kosztów.

Pytanie 14

Wydruk wielkoformatowy na papierze, przeznaczony do umieszczenia na ściance wystawowej, powinien być zabezpieczony, aby zwiększyć jego wytrzymałość?

A. laminowany
B. kaszerowany
C. szyty
D. kalandrowany
Kaszerowanie to technika polegająca na naklejaniu wydruku na sztywniejsze podłoże, często z wykorzystaniem pianki lub tektury. Chociaż podnosi to stabilność i estetykę, nie zapewnia tak dużej ochrony przed czynnikami zewnętrznymi jak laminowanie. W przypadku ekspozycji na ściankach wystawienniczych, kaszerowane materiały mogą być bardziej podatne na zarysowania czy zniszczenia spowodowane wilgocią. Szycie natomiast dotyczy metod łączenia materiałów, co w kontekście wydruków na papierze nie ma sensu, gdyż papier nie jest elastycznym materiałem, który można szyć, a ta metoda jest stosowana głównie w produkcji odzieży czy innych tkanin. Kalandrowanie to proces wygładzania materiałów, który nie odnosi się do ochrony wydruków, a raczej do ich obróbki. Wyjaśnia to, dlaczego wybór laminacji jest kluczowy dla wydruków, które mają być wystawiane publicznie. Nieprawidłowe podejście polega na nieuznawaniu różnicy między metodami wykończenia, co może prowadzić do błędnych decyzji o trwałości i jakości materiałów reklamowych. Zrozumienie tych technik i ich zastosowania jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w branży reklamowej.

Pytanie 15

Jakie urządzenie pozwala na pomiar gęstości optycznej cyfrowego wydruku?

A. Densytometr refleksyjny
B. Skaner płaski
C. Miarka typograficzna
D. Kamera CCD
Densytometr refleksyjny to urządzenie, które służy do pomiaru gęstości optycznej wydruku cyfrowego, co jest kluczowe w procesie kontrolowania jakości druku. Densytometria optyczna polega na ocenie ilości światła odbitego od powierzchni drukowanej, co pozwala na określenie intensywności barwy oraz poziomu krycia atramentu. Dzięki temu, drukarze są w stanie zapewnić spójność kolorystyczną pomiędzy różnymi zleceniami, co jest szczególnie ważne w branży poligraficznej. W praktyce, aby dokonać skutecznej weryfikacji, operatorzy mogą ustawiać wartości referencyjne, co umożliwia monitorowanie ewentualnych odchyleń w gęstości kolorów. Właściwe korzystanie z densytometrów refleksyjnych wpisuje się w standardy takie jak ISO 12647, które definiują wymagania dotyczące procesów drukarskich oraz jakości druku. Przykładem zastosowania densytometrii może być kontrola jakości w druku offsetowym, gdzie każdy wydruk musi być zgodny z określonymi parametrami, aby spełnić oczekiwania klientów oraz normy branżowe.

Pytanie 16

Jednoskładkowy arkusz w formacie A5 uzyskuje się z papieru w formacie A2 przez złożenie

A. 5 razy
B. 2 razy
C. 3 razy
D. 4 razy
Wiesz, wkład A5 dostajemy z arkusza A2, łamiąc go trzy razy. To jest tak zwana zasada podziału formatów papieru według ISO 216. W skrócie, ten system działa tak, że dzielimy arkusze na pół, żeby uzyskać mniejsze formaty. Po pierwszym złamaniu A2 mamy A1, potem A1 na A2 nam daje A2, dalej łamiemy A1 na A2, a wtedy otrzymujemy A3. Potem A3 na A4, na koniec A4 na A5. Ta zasada jest mega ważna dla ludzi pracujących w druku czy projektowaniu graficznym. Znajomość tego procesu jest istotna, bo dzięki niemu można dobrze planować produkcję i ograniczyć odpady. To też pomaga lepiej zarządzać kosztami i zasobami w produkcji.

Pytanie 17

Jak nazywa się struktura wsporcza, która może być tworzona automatycznie i musi zostać usunięta po wydrukowaniu?

A. skirt
B. support
C. stump
D. stemp
Odpowiedź "support" odnosi się do struktury podporowej, która jest często wykorzystywana w procesie druku 3D. W kontekście wydruku, struktury te są generowane automatycznie przez oprogramowanie slicera i mają na celu stabilizację obiektu podczas drukowania. Po zakończeniu procesu druku, podpory te są zazwyczaj usuwane, co umożliwia uzyskanie czystego i estetycznego wykończenia. W praktyce, zastosowanie struktur podporowych pozwala na drukowanie bardziej skomplikowanych kształtów, które nie mogłyby być wykonane bez ich wsparcia. Na przykład, w przypadku modelowania architektonicznego lub prototypowania elementów mechanicznych, podpory są kluczowe dla zachowania precyzji wymiarowej. W branży stosuje się różne techniki i materiały do produkcji struktur podporowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie druku 3D, takimi jak używanie materiałów rozpuszczalnych lub łatwych do usunięcia, co minimalizuje konieczność dalszej obróbki. Warto również zaznaczyć, że znane oprogramowania, takie jak Cura lub PrusaSlicer, dostarczają zaawansowane opcje do automatyzacji procesu generowania podpór, co zwiększa efektywność produkcji.

Pytanie 18

Jaką długość podłoża o szerokości 1,5 m trzeba przygotować, aby stworzyć baner o wymiarach 8 x 15 m?

A. 30 m
B. 75 m
C. 90 m
D. 15 m
Aby obliczyć, ile metrów bieżących podłoża o szerokości 1,5 m potrzeba do wykonania banera o wymiarach 8 x 15 m, należy najpierw obliczyć pole tego banera. Pole banera obliczamy, mnożąc jego długość przez szerokość, co daje 8 m * 15 m = 120 m². Następnie, aby dowiedzieć się, ile metrów bieżących podłoża o szerokości 1,5 m potrzebujemy, dzielimy pole banera przez szerokość podłoża. Wzór to: 120 m² / 1,5 m = 80 m. Jednakże, dla zapewnienia pełnego pokrycia i uwzględnienia ewentualnych strat materiałowych, zaleca się, aby do obliczeń dodać margines na zapas. Dlatego całkowita ilość 90 m bieżących jest właściwa, co zgadza się z dobrą praktyką w branży reklamowej, gdzie zawsze powinno się uwzględniać dodatkowe materiały na ewentualne błędy w cięciu lub projektowaniu. Podsumowując, potrzebujemy 90 m bieżących podłoża, aby wykonać baner o podanych wymiarach, co jest zgodne z normami jakości i standardami produkcji.

Pytanie 19

Pliki, które są odczytywane bezpośrednio w trakcie cięcia za pomocą plotera tnącego do wydruków wielkoformatowych, powinny być przesyłane w formacie

A. CDR
B. TIFF
C. JPG
D. PNG
Odpowiedź CDR (CorelDRAW) jest prawidłowa, ponieważ pliki w tym formacie są szczególnie przeznaczone do zastosowań związanych z grafiką wektorową, co jest kluczowe przy cięciu ploterem tnącym. Ploter tnący korzysta z informacji o wektorach, aby precyzyjnie odwzorować kształty i linie na materiale, co jest istotne dla uzyskania dokładnych i estetycznych wydruków wielkoformatowych. Format CDR umożliwia zapisanie wszystkich warstw projektu, co ułatwia edycję i wprowadzenie zmian przed finalnym cięciem. Dodatkowo, pliki CDR mogą zawierać informacje o kolorach Pantone, co jest ważne w kontekście druku, gdzie odwzorowanie kolorów ma kluczowe znaczenie. Warte uwagi jest również, że wiele programów graficznych, w tym CorelDRAW, pozwala na eksport do formatu CDR, co czyni go bardziej dostępnym i użytecznym w branży. W praktyce, jeśli projektant chce uzyskać profesjonalne rezultaty w produkcji, użycie formatu CDR jest zgodne z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.

Pytanie 20

Kiedy w trakcie druku laserowego zauważono "efekt ducha", jakie elementy należy dostosować w odniesieniu do podłoża?

A. temperaturę rolek
B. odległość rolek
C. liczbę rolek
D. prędkość rolek
Zmiana prędkości wałków, ich odległości albo liczby to nie jest sposób na rozwiązanie problemu z "efektem ducha" w druku laserowym. Owszem, prędkość wałków wpływa na tempo nanoszenia tonera, ale sama w sobie nie poprawi przylegania tonera do papieru. Może wydawać się, że zmniejszenie prędkości to dobre podejście, ale w rzeczywistości nie zmienia to właściwości tonera. Również zmiana odległości wałków dotyczy głównie transportu papieru, a nie jakości druku. Liczba wałków też nie jest kluczowym czynnikiem w tym kontekście. Ich rozmieszczenie i funkcjonalność są zaprojektowane tak, by optymalizować cały proces druku. W branży druku laserowego, najważniejsza jest odpowiednia temperatura, bo to właśnie ona decyduje o jakości wydruków. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji i kosztów związanych z poprawkami.

Pytanie 21

Przygotowanie do umieszczenia na maszcie windera reklamowego wymaga

A. wprowadzenia stalowych oczek
B. wzmocnienia krawędzi kapitałką
C. przeszycia tunelu na tkaninie
D. nawilżenia środkiem odpornym na działanie promieni słonecznych
Odpowiedź dotycząca przeszycia tunelu na tkaninie jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy etap przygotowania materiału do ekspozycji na maszcie windera reklamowego. Tunel stanowi miejsce, przez które przechodzi winda, co zapewnia stabilność i prawidłowe napięcie materiału. Przeszycie tunelu jest niezbędne, aby zapobiec osuwaniu się materiału oraz zminimalizować ryzyko rozerwania w wyniku działania wiatru. W praktyce, solidne przeszycie zwiększa trwałość konstrukcji, co jest szczególnie istotne w przypadku długotrwałych ekspozycji na zewnątrz, gdzie czynniki atmosferyczne mogą wpływać na integralność materiału. Zgodnie z najlepszymi praktykami, używa się specjalnych nici odpornych na działanie UV, co dodatkowo przedłuża żywotność reklamy. Zarówno w kontekście estetycznym, jak i funkcjonalnym, poprawnie wykonane przeszycia są istotne dla zapewnienia, że winda będzie pewnie trzymała materiał, co wpływa na efekt wizualny reklamy.

Pytanie 22

Aby wydrukować 100 000 plakatów w formacie A2 na papierze, należy wykorzystać maszynę

A. elektrograficzną
B. offsetową
C. sitodrukową
D. tampondrukową
Odpowiedź offsetowa jest prawidłowa, ponieważ druk offsetowy jest jedną z najczęściej stosowanych metod druku w produkcji masowej, szczególnie w przypadku dużych nakładów. Technika ta polega na przenoszeniu obrazu z formy drukarskiej na powierzchnię papieru poprzez pośrednictwo cylindra pokrytego farbą. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie wysokiej jakości kolorów oraz ostrości detali, co jest szczególnie istotne przy druku plakatów w formacie A2. Druk offsetowy charakteryzuje się również efektywnością kosztową przy dużych nakładach, co oznacza, że im więcej plakatów drukujemy, tym niższy koszt jednostkowy. W praktyce, wiele drukarni korzysta z druku offsetowego do produkcji materiałów reklamowych, broszur, książek oraz plakatów, a standardy ISO 12647 dotyczące procesu druku zapewniają, że jakość wydruków jest zgodna z wymaganiami branżowymi. Dlatego w przypadku planowanego wydruku 100 000 egzemplarzy plakatów, technologia offsetowa jest oczywistym wyborem.

Pytanie 23

Jaką głębokość w bitach uzyskamy konwertując trzykanałowy obraz RGB o głębokości 24 bitów na przestrzeń CMYK?

A. 16-bitową
B. 32-bitową
C. 12-bitową
D. 64-bitową
No, tutaj to jest naprawdę dobre. Odpowiedź o 32 bitach jest na miejscu, bo jak konwertujemy RGB na CMYK, to dodajemy nową warstwę informacji. W RGB mamy trzy kanały, każdy ma 8 bitów, czyli razem to 24 bity. Ale gdy przechodzimy do CMYK, to często dodajemy czarny (K), co zwiększa głębokość bitową. W praktyce, do druku zazwyczaj używamy 32 bitów na piksel, co sprawia, że kolory wychodzą lepiej. I to jest istotne, bo w grafice liczy się jakość druku i odwzorowanie kolorów. Tak naprawdę w branży graficznej, jak pracuję z Adobe RGB i CMYK, zawsze dąży się do jak najwyższej jakości. Przykładowo, w przygotowywaniu plików do druku offsetowego, 32 bity na piksel są fajne, bo pomagają uchwycić te drobne różnice w kolorze.

Pytanie 24

Jakie działania są związane z cyfrowym drukowaniem plakatów i mają miejsce przed tym procesem?

A. Restart stacji roboczej, przycinanie papieru do właściwego formatu, nakładanie farby na wałki.
B. Przygotowanie plików graficznych, kontrola tonerów, załadowanie odpowiedniego podłoża.
C. Instalacja oprogramowania, kalibracja skanera, aklimatyzowanie papieru.
D. Czyszczenie głowicy drukującej, skanowanie dokumentów, poziomowanie urządzenia.
Przygotowanie plików graficznych, kontrola tonerów oraz załadowanie określonego podłoża to kluczowe etapy w cyfrowym drukowaniu plakatów. Proces rozpoczyna się od przygotowania plików graficznych, co obejmuje ich odpowiednią konfigurację i optymalizację w programie graficznym. Ważne jest, aby pliki były zapisane w odpowiednich formatach, takich jak PDF czy TIFF, co zapewnia wysoką jakość wydruku. Kontrola tonerów to następny krok, który polega na sprawdzeniu poziomów tonerów oraz ich stanu, aby uniknąć problemów z jakością druku, takich jak niepełne lub blaknące kolory. Ostatnim etapem przed samym drukowaniem jest załadowanie właściwego podłoża, co wpływa na osiągnięcie zamierzonych efektów wizualnych i trwałości plakatu. Używanie podłoży odpowiednich do danego typu druku, zarówno w kontekście gramatury, jak i powierzchni, jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają, aby wszystkie te czynności były przeprowadzane w kontrolowanych warunkach, aby zapewnić jednolitą jakość finalnego produktu. Wprowadzenie tych standardów w praktyce nie tylko poprawia jakość wydruku, ale również efektywność całego procesu produkcyjnego.

Pytanie 25

Jakie materiały są potrzebne do stworzenia magnesów na lodówkę?

A. Folia magnetyczna, papier samoprzylepny z laminatem
B. Folia polipropylenowa, papier samoprzylepny, laminat UV
C. Folia magnetyczna, papier powlekany, lakier UV
D. Folia metalizowana, warstwa litej tektury falistej
Folia magnetyczna i papier samoprzylepny z laminatem są kluczowymi materiałami do produkcji magnesów na lodówkę. Folia magnetyczna, która ma właściwości przyciągające do metalu, umożliwia łatwe przymocowanie magnesu do lodówki. Z kolei papier samoprzylepny z laminatem zapewnia estetykę oraz trwałość. Laminat chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem wilgoci, co jest istotne w warunkach kuchennych. Przykładowo, wiele firm drukujących wykorzystuje tę kombinację do tworzenia personalizowanych magnesów reklamowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dodatkowo, folia magnetyczna jest dostępna w różnych grubościach i wykończeniach, co pozwala na dostosowanie produktu finalnego do specyficznych potrzeb klienta. Takie podejście zapewnia nie tylko funkcjonalność, ale również atrakcyjny wygląd, co jest istotne w kontekście produktów przeznaczonych do użytku domowego.

Pytanie 26

Aby przygotować certyfikowany proof jako standard do kontroli kolorów w drukach, konieczne jest

A. stworzenia plików wektorowych, transformacji kolorów
B. skalibrowania kolorystyki z monitorem, markowania kolorów
C. skalowania pliku, druku tekstu i grafiki na odrębnych urządzeniach
D. wykonanie odbitki z pliku przeznaczonego do druku, bez skalowania pliku
Podejście do przygotowania certyfikowanego proofa, które zakłada przygotowanie plików wektorowych i transformację kolorów, jest nieodpowiednie w kontekście kontroli kolorystycznej druków. Pliki wektorowe, choć niezwykle przydatne w projektowaniu, nie oddają realistycznego obrazu, jaki ma być uzyskany na finalnym produkcie. Transformacja kolorów może prowadzić do niejednoznaczności w interpretacji, co w efekcie może skutkować niezgodnością kolorystyczną. Kalibracja kolorystki z monitorem i markowanie kolorów, choć ważne w procesie przygotowawczym, nie zastępuje faktycznego druku odbitki, która stanowi prawdziwy wzorzec do kontroli kolorów. W przypadku skalowania pliku, nawet niewielkie zmiany w rozmiarze mogą znacząco wpłynąć na percepcję kolorów, co jest sprzeczne z ideą certyfikowanego proofa. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że technologie cyfrowe mogą w pełni odzwierciedlić rzeczywistość druku bez fizycznej weryfikacji. Kiedy projektanci polegają jedynie na wyświetlaczach komputerowych, ryzykują uzyskanie efektu końcowego odbiegającego od zamierzeń, co może prowadzić do niezadowolenia klientów oraz dodatkowych kosztów związanych z poprawkami w produkcji. W związku z tym kluczowe jest stosowanie sprawdzonych praktyk i standardów branżowych, które zapewniają dokładność i spójność w kontrolowaniu kolorów.

Pytanie 27

Przed przystąpieniem do druku oraz wszelkich działań przygotowawczych stół roboczy drukarki 3D powinien zostać oczyszczony

A. bieżącą wodą
B. wodą utlenioną
C. suchą ściereczką
D. alkoholem izopropylowym
Alkohol izopropylowy jest najskuteczniejszym środkiem czyszczącym do stołu roboczego drukarki 3D z wielu powodów. Przede wszystkim, ma doskonałe właściwości odtłuszczające, co oznacza, że skutecznie usuwają resztki smaru, kurzu oraz zanieczyszczeń, które mogą osadzać się na powierzchni roboczej. Dzięki temu, powierzchnia staje się idealnie gładka, co jest kluczowe dla uzyskania dobrego przylegania pierwszej warstwy filamentu podczas wydruku. Wydruki 3D są szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenia, które mogą prowadzić do rozwarstwień, zniekształceń czy odpadnięcia modelu od stołu. Ponadto, alkohol izopropylowy szybko odparowuje, co minimalizuje ryzyko pozostawienia wilgoci, która mogłaby wpłynąć na jakość druku. W praktyce, zaleca się przemywanie stołu roboczego alkoholem izopropylowym przed każdym nowym procesem druku, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży. Dodatkowo, stosując ten środek czyszczący, można również zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia głowicy drukującej, co może prowadzić do jej zapchania lub uszkodzenia.

Pytanie 28

Aby chronić druki licencyjne przed szkodliwym wpływem wilgoci oraz mechanicznymi uszkodzeniami, należy wykonać operację

A. kalandrowania
B. laminowania
C. grawerowania
D. oprawiania
Laminowanie to proces, który polega na pokrywaniu powierzchni materiałów, takich jak papier czy karton, specjalną folią ochronną. Dzięki temu druki licencyjne są zabezpieczone przed szkodliwym działaniem wilgoci oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Laminowanie zwiększa trwałość dokumentów, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów, które są często używane lub narażone na działanie różnych czynników zewnętrznych. Przykładem zastosowania laminowania mogą być karty identyfikacyjne, certyfikaty czy plakaty, które dzięki temu zabiegowi zachowują swoją estetykę i funkcjonalność na dłużej. W branży poligraficznej laminowanie jest standardem, który pozwala na wydłużenie żywotności produktów i poprawę ich prezentacji. Warto również zwrócić uwagę na różne typy laminatów, takie jak matowe i błyszczące, które mogą wpływać na ostateczny wygląd wydruku oraz jego odbiór przez użytkownika.

Pytanie 29

Podaj nazwę oprogramowania, które umożliwia zamianę modelu 3D na plik akceptowany przez drukarkę 3D wykorzystującą technologię FDM?

A. Sumator
B. Slicer
C. Mikser
D. Projektant
Slicer to kluczowe oprogramowanie w procesie przygotowania modelu 3D do druku w technologii FDM (Fused Deposition Modeling). Jego główną funkcją jest konwersja trójwymiarowego modelu do formatu, który drukarka 3D potrafi zrozumieć i wykorzystać. Proces ten obejmuje podział modelu na bardzo cienkie warstwy, które są następnie drukowane jedna po drugiej. Slicer generuje również ścieżki ruchu głowicy drukującej, określa parametry druku, takie jak prędkość, temperatura i wypełnienie. Przykładem popularnych slicerów jest Ultimaker Cura czy PrusaSlicer, które oferują zaawansowane opcje konfiguracji oraz możliwość dostosowania ustawień do specyficznych potrzeb drukowania. Warto również zauważyć, że prawidłowe ustawienie slicera jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości wydruków. Wiedza o tym, jak działają slicery i jakie mają opcje, jest niezbędna dla każdego, kto chce skutecznie korzystać z technologii druku 3D.

Pytanie 30

Jakiego formatu plików nie wykorzystuje się w cyfrowych materiałach do druku wielkoformatowego?

A. PDF
B. TIFF
C. JPG
D. WMA
Wybór formatu WMA, który wybrałeś, nie jest najlepszy na to pytanie, bo to format dźwiękowy, a nie graficzny. Do druku wielkoformatowego potrzebujemy plików, które będą wyglądać naprawdę dobrze na papierze, czyli właśnie grafik. Format TIFF, PDF czy JPG to te, których się najczęściej używa. TIFF jest świetny, bo trzyma jakość i nie traci detali, a PDF to taki uniwersalny format, który dobrze zachowuje wszystko, co jest w dokumencie. JPG z kolei jest popularny, bo potrafi ładnie skompresować zdjęcia, ale może trochę stracić na jakości. Kiedy drukujemy coś w dużych rozmiarach, ważne, żeby pliki miały odpowiednią rozdzielczość i były w formatach, które wspierają kolory Pantone czy CMYK. Dzięki temu kolory będą wyglądały tak, jak powinny. Rozumienie, jaki format do czego pasuje, jest istotne, żeby uzyskać fajny efekt wizualny w drukach, więc dobrze, że się w to zagłębiasz.

Pytanie 31

Spad drukarski stosuje się zawsze wtedy, gdy

A. liniatura rastra przekracza 200 lpi
B. powierzchnia druku sięga krawędzi przycięcia arkusza
C. materiał graficzny jest achromatyczny
D. publikacja ma od 5 do 48 stron
Obszar druku dochodzący do krawędzi przycięcia arkusza, znany również jako druk pełnoformatowy lub druku w pełnym pokryciu, jest kluczowym parametrem w procesie produkcji materiałów drukowanych. W przypadku, gdy projekt graficzny wymaga, aby kolor lub obraz rozciągał się aż do krawędzi arkusza, stosuje się spad drukarski, aby zapewnić, że nie wystąpią białe krawędzie po przycięciu. Standardową praktyką branżową jest dodanie minimum 3-5 mm spadu, co pozwala na tolerancję w trakcie procesu cięcia. Przykładem zastosowania spadu drukarskiego są ulotki, plakaty czy wizytówki, gdzie estetyka i spójność wizualna mają ogromne znaczenie. Dzięki zastosowaniu spadu, projektanci mogą być pewni, że ich wizje będą w pełni zrealizowane, nawet w sytuacjach, gdy drukarki mogą mieć niewielkie odchylenia w cięciu. Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie pliku do druku, w tym dodanie spadu, jest istotnym krokiem dla uzyskania wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 32

Jakiego typu materiału należy użyć do stworzenia reklamy na szybie samochodowej, która pozwala na przenikanie światła jedynie z jednej strony?

A. Folię magnetyczną
B. Papier gumowany
C. Laminat UV
D. Folię One Way Vision
Folia One Way Vision jest idealnym rozwiązaniem do zastosowania w reklamach na szybach samochodowych, które mają przepuszczać światło tylko z jednej strony. Działa na zasadzie mikroperforacji, co pozwala na widoczność z wnętrza pojazdu na zewnątrz, jednocześnie ograniczając widoczność z zewnątrz do wnętrza. Jest to efekt, który jest szczególnie pożądany w przypadku reklam umieszczonych na tylnych szybach pojazdów, gdzie pasażerowie mogą cieszyć się prywatnością, a jednocześnie reklama jest doskonale widoczna dla przechodniów i innych kierowców. Użycie tej folii może nie tylko zwiększyć widoczność reklamy, ale również wpłynąć na estetykę pojazdu, gdyż dostępne są różne warianty kolorystyczne i wykończenia. Folie te są odporne na warunki atmosferyczne i UV, co gwarantuje długotrwałość reklamy, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży reklamowej. Dlatego stosowanie folii One Way Vision jest rekomendowane przez specjalistów zajmujących się reklamą zewnętrzną oraz marketingiem wizualnym.

Pytanie 33

Jaką czynność należy wykonać przed pierwszym użyciem drukarki 3D?

A. Kalibracja pozycji stołu
B. Ustalenie maksymalnego czasu druku
C. Wyczyszczenie dysz drukarki
D. Sprawdzenie przezroczystości stołu drukarki
Skalibrowanie ustawienia stołu jest kluczowym krokiem przed pierwszym wydrukiem na drukarce 3D, ponieważ zapewnia, że dysze drukarki są właściwie ustawione względem stołu roboczego. Właściwa kalibracja wpływa na jakość wydruku, zapobiegając problemom takim jak nierównomierne przyleganie filamentów czy deformacje wydruków. Aby skalibrować stół, najczęściej korzysta się z metody kartkowej, polegającej na umieszczeniu kawałka kartki papieru pomiędzy dyszą a stołem. Wartości te należy dostosować do specyfikacji producenta, a także do rodzaju używanego filamentu. Praktyczne przykłady wskazują, że regularne kalibrowanie stołu, szczególnie po każdej wymianie filamentu czy po dłuższym okresie nieużytkowania drukarki, przyczynia się do uzyskania wysokiej jakości i precyzyjnych wydruków 3D. Dobrym standardem jest również korzystanie z systemów automatycznej kalibracji, które znacznie ułatwiają ten proces, a także zwiększają dokładność, co jest szczególnie ważne w zastosowaniach profesjonalnych.

Pytanie 34

Dokumentem, który zawiera informacje o składzie chemicznym substancji oraz zasadach ich bezpiecznego stosowania jest

A. procedura bhp
B. instrukcja obsługi sprzętu
C. spis atramentów
D. karta charakterystyki
Chociaż katalog atramentów, instrukcja bhp oraz instrukcja obsługi urządzenia są istotnymi dokumentami w kontekście bezpieczeństwa i funkcjonowania zakładów pracy, to jednak nie dostarczają one kompleksowych informacji dotyczących substancji chemicznych. Katalog atramentów zazwyczaj obejmuje jedynie listę dostępnych produktów, ich zastosowanie oraz ewentualne właściwości, ale nie zawiera szczegółowych danych dotyczących zagrożeń i zasad postępowania w przypadku kontaktu z tymi substancjami. Instrukcja bhp koncentruje się na ogólnych zasadach bezpieczeństwa w miejscu pracy, a nie na specyficznych dla chemikaliów zagrożeniach i środkach ochrony, które powinny być znane użytkownikom substancji chemicznych. Instrukcja obsługi urządzenia jest ukierunkowana na sposób użytkowania konkretnego sprzętu, co również nie odnosi się bezpośrednio do właściwości chemikaliów i ich bezpiecznego stosowania. Te nieporozumienia mogą prowadzić do niewłaściwego użytkowania substancji chemicznych oraz zwiększać ryzyko wypadków i zagrożeń zdrowotnych w miejscu pracy. Dlatego kluczowe jest, aby każde miejsce, gdzie stosowane są substancje chemiczne, miało dostęp do kart charakterystyki, które są fundamentalnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem związanym z chemikaliami.

Pytanie 35

Jaki typ lakieru powinien być użyty, aby uzyskać intensywniejszą kolorystykę w druku?

A. Matowy
B. Teksturowany
C. Błyszczący
D. Perłowy
Wybór niewłaściwego rodzaju lakieru do wydruku może prowadzić do niepożądanych efektów wizualnych oraz obniżenia jakości końcowego produktu. Teksturowy lakier, choć ma swoje zastosowania w tworzeniu unikalnych efektów dotykowych, nie jest odpowiedni do podkreślenia kolorystyki, ponieważ często powoduje rozproszenie światła, co może skutkować matowym, mniej intensywnym wyglądem kolorów. Użycie lakieru matowego nie tylko ogranicza odbicie światła, ale również może sprawić, że kolory będą wyglądały na mniej żywe i przytłumione, co jest niepożądane w materiałach promocyjnych. Perłowy lakier, z kolei, ma tendencję do nadawania subtelnego blasku i efektu głębi, ale nie zapewnia wystarczającego wyostrzenia kolorystyki, co czyni go mniej efektywnym w kontekście intensywności barw. Wybór tych lakierów może wynikać z błędnego myślenia o ich właściwościach, gdzie użytkownik może sądzić, że matowe lub teksturowe wykończenie doda estetyki, podczas gdy w rzeczywistości maskuje detale. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jakie właściwości mają różne lakiery i jak wpływają na ostateczny wygląd druku, aby uniknąć rozczarowań i niezgodności z zamierzonym efektem wizualnym.

Pytanie 36

Podgrzewanie fusera, czyli wałka grzewczego, stanowi istotny element przygotowań do maszyny drukującej w technologii

A. magnetograficznej
B. elektrofotograficznej
C. jonograficznej
D. natryskowej
Podgrzanie fusera, czyli tego wałka grzewczego, to mega ważna rzecz w drukowaniu na papierze w technologii elektrofotograficznej. To on odpowiada za to, żeby toner dobrze wtopił się w papier, co jest kluczowe, żeby wydruki były na poziomie. W tej całej elektrofotografii najpierw obraz pojawia się na bębnie światłoczułym, a potem toner przenosi się na papier. Fuser podgrzewa toner, co sprawia, że ten się topnieje i przyczepia do papieru. Dobrze jest dostosować temperaturę fusera do rodzaju tonera i papieru, żeby uniknąć różnych problemów, jak smugi czy nierównomierne przyleganie tonera. Na przykład, jak używasz grubszego papieru, to może trzeba trochę podkręcić temperaturę, żeby toner się dobrze wtopił. Tak więc, rozumienie, jak działa fuser, to kluczowa sprawa dla każdego technika, który zajmuje się drukarkami w tej technologii.

Pytanie 37

Jednym z etapów przygotowania do pracy termodrukarki (drukarki hot stampingowej) jest

A. podgrzanie powierzchni drukowej do około 300°C
B. podgrzanie matrycy do temperatury około 100°C
C. włożenie polimerowej formy drukowej
D. skalibrowanie naświetlania laserowego
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi, warto zauważyć, że założenie polimerowej formy drukowej, choć istotne w niektórych technologiach druku, nie jest kluczowym elementem w procesie hot stamping. Polimerowe formy są używane głównie w druku fleksograficznym i offsetowym, gdzie ich zastosowanie ma na celu uzyskanie szczegółowych wzorów. W kontekście termodrukarek, ich obecność miałaby niewielki sens. Podgrzanie podłoża drukowego do 300°C jest nadmierne i może prowadzić do uszkodzenia materiału, co jest niezgodne z zaleceniami producentów folii oraz standardami branżowymi. Z kolei kalibracja naświetlania wiązki laserowej dotyczy technologii druku laserowego i nie ma zastosowania w procesie hot stamping, gdzie rolę odgrywa matryca i temperatura. Powszechnym błędem w myśleniu o procesach druku jest mylenie różnych technologii i ich parametrów. Zrozumienie specyfiki każdej metody oraz jej wymagań technicznych jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości wydruków. Właściwe przygotowanie matrycy, w tym podgrzanie do odpowiedniej temperatury, jest nie tylko praktyką, ale również standardem, który przekłada się na efektywność i jakość produkcji.

Pytanie 38

Technologicznie poprawna rozdzielczość kolorowych, bitmapowych obrazów w oryginalnym rozmiarze, przeznaczonych do druku cyfrowego, powinna wynosić

A. 80 spi
B. 1200 lpi
C. 2400 dpi
D. 300 spi
Poprawna odpowiedź to 300 spi, co oznacza 300 punktów na cal w przypadku bitmap przeznaczonych do druku cyfrowego. Rozdzielczość 300 spi jest standardem w branży poligraficznej, ponieważ zapewnia wystarczającą jakość detali i gładkości w druku. Przy tej rozdzielczości, obrazy zachowują dobrą ostrość, co jest szczególnie ważne dla projektów wymagających wysokiej jakości, takich jak materiały reklamowe czy fotografie. Na przykład, w przypadku druku fotografii, użycie rozdzielczości 300 spi pozwala na uzyskanie wyraźnych i realistycznych obrazów, co jest kluczowe w kontekście sprzedaży i marketingu. Zastosowanie tej rozdzielczości jest zgodne z zaleceniami takich organizacji jak ISO, które promują standardy jakości w druku. Warto również pamiętać, że wyższa rozdzielczość niż 300 spi, choć czasami uzasadniona, może prowadzić do niepotrzebnego zwiększenia rozmiaru pliku, co może być problematyczne w kontekście wydajności oraz kosztów produkcji.

Pytanie 39

Metodą dostosowywania wydruków cyfrowych nie jest

A. różnorodność graficzna odbitek
B. wstawianie danych adresowych klientów
C. przydzielanie każdemu wydrukowi unikalnego numeru seryjnego
D. możliwość wielokrotnego wykorzystania plików
Możliwość ponownego użycia plików nie jest sposobem personalizacji wydruków cyfrowych, ponieważ odnosi się do aspektu przechowywania i zarządzania danymi, a nie do modyfikacji ich treści w kontekście indywidualnych zamówień. Personalizacja wydruków cyfrowych polega na dostosowaniu treści odbitek do konkretnych odbiorców, co może obejmować zróżnicowanie graficzne, umieszczanie danych adresowych czy nadawanie numerów seryjnych. Na przykład, firma zajmująca się drukiem może tworzyć spersonalizowane ulotki, które zawierają imię i nazwisko odbiorcy oraz dostosowaną grafikę, co zwiększa efektywność działań marketingowych. Zastosowanie technik personalizacji w druku cyfrowym pozwala na zwiększenie zaangażowania klientów oraz efektywności kampanii reklamowych, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży. W praktyce, personalizacja może również zwiększać wskaźniki konwersji, co jest kluczowe dla sukcesu w marketingu.

Pytanie 40

Ile czasu jest wymagane, aby wydrukować 10 plakatów w formacie B1, jeśli ploter ma wydajność 14 m2/h?

A. 30 minut
B. 85 minut
C. 45 minut
D. 60 minut
Zgadza się, odpowiedź to 30 minut. Można to obliczyć, znając jak działa ploter i jakie są wymiary plakatów. Plakaty B1 mają rozmiar 707 mm na 1000 mm, co w metrach daje 0,707 na 1,0, czyli 0,707 m² na jeden plakat. Jak mamy 10 plakatów, to całkowita powierzchnia do wydrukowania to 10 razy 0,707 m², co daje 7,07 m². Ploter ma wydajność 14 m² na godzinę, więc żeby dowiedzieć się, ile czasu potrzeba na wydrukowanie 7,07 m², dzielimy powierzchnię przez wydajność: 7,07 m² podzielone przez 14 m²/h wychodzi około 0,504 godziny. Przeliczając to na minuty, mamy 30 minut. Ważne jest, żeby znać wydajność urządzeń, bo to pomaga lepiej planować produkcję i zarządzać czasem. Dobre obliczenia czasów produkcji to klucz do uniknięcia przestojów, a w branży poligraficznej to naprawdę istotne, bo terminy są często napięte.