Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.02 - Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu
  • Data rozpoczęcia: 23 maja 2025 13:57
  • Data zakończenia: 23 maja 2025 14:20

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zakres długości fali, który obejmuje część widzialną promieniowania elektromagnetycznego, wynosi

A. 380-760 nm
B. 380-760 mm
C. 0,380-0,760 cm
D. 0,380-0,760 nm
Wiele osób może mieć problem z poprawnym zrozumieniem zakresu długości fali widzialnego światła, co może prowadzić do błędnych odpowiedzi. Na przykład, podanie przedziału 0,380-0,760 cm to zasadniczo niepoprawne podejście, ponieważ jest to jednostka miary, która znacząco przekracza zakres fal elektromagnetycznych, które mogą być postrzegane przez ludzkie oko. Jedna centymetr to 10 000 nanometrów, co sprawia, że zakres ten jest równoznaczny z 3800-7600 nm, co nie mieści się w zakresie światła widzialnego, a obejmuje fale podczerwone oraz mikrofale. Podobnie, długości 380-760 mm są również zupełnie nieodpowiednie, jako że jedna milimetr to 1 000 000 nanometrów, co znowu wypycha nas poza zasięg widzialnych fal elektromagnetycznych. Użytkownicy mogą również mylić długości fali ze znaczeniem polegającym na percepcji kolorów. Koncepcja fal elektromagnetycznych i ich długości fali w nanometrach (nm) jest fundamentalna w naukach przyrodniczych, a niepoprawne zrozumienie tego może prowadzić do nieprawidłowych wniosków w naukach o materiałach, technologii optycznej oraz medycynie, gdzie pomiar i analiza różnych długości fal są kluczowe dla diagnostyki i zastosowań terapeutycznych.

Pytanie 2

Jaki obiektyw o konkretnej ogniskowej powoduje, że na zdjęciu występuje efekt zniekształcenia w formie beczki?

A. 200 mm
B. 50 mm
C. 10 mm
D. 500 mm
Wybór obiektywu o ogniskowej 50 mm jako odpowiedzi na pytanie o dystorsję beczkowatą nie uwzględnia właściwości geometrycznych tego typu obiektywu. Obiektywy 50 mm są zazwyczaj określane jako standardowe, oferując kąt widzenia zbliżony do ludzkiego oka, co oznacza, że obraz jest odwzorowywany w sposób dość naturalny, bez wyraźnych deformacji. W efekcie, dystorsja beczkowata jest praktycznie nieobecna, co czyni ten typ obiektywu mało odpowiednim do uzyskania tego efektu. W przypadku obiektywów długich, takich jak 200 mm czy 500 mm, możemy mówić o dystorsji w postaci dystorsji poduszkowatej, która jest znacznie mniej zauważalna, ale nie jest to efekt beczkowaty. Wybór tych obiektywów narzuca na fotografa inne wyzwania, jak ograniczenie kąta widzenia, co zmusza do większej odległości od obiektu. Efekty dystorsji są bardziej zauważalne w obiektywach o krótkiej ogniskowej, natomiast średnie i długie ogniskowe są bardziej stabilne pod względem odwzorowania prostokątnych kształtów. Właściwe zrozumienie charakterystyki obiektywów oraz ich zastosowania jest kluczowe dla uzyskania zamierzonego efektu wizualnego, a także dla unikania typowych pułapek, które mogą prowadzić do błędnych wniosków dotyczących wyboru sprzętu fotograficznego.

Pytanie 3

Aby skopiować obraz kolorowy techniką subtraktywną, należy użyć powiększalnika z głowicą

A. filtracyjną
B. kondensorową
C. z oświetleniem punktowym
D. aktyniczną
Jak chcesz robić kolorowe odbitki, to musisz mieć powiększalnik z głowicą filtracyjną. W technice subtraktywnej chodzi o to, żeby odejmować pewne długości fal światła za pomocą filtrów, które wpuszczają tylko konkretne kolory. Więc kiedy naświetlasz światłoczuły papier z wykorzystaniem filtrów (zwykle Cyan, Magenta i Yellow), to uzyskujesz różne odcienie, które są efektem mieszania tych podstawowych kolorów. To mega ważne, bo dzięki głowicy filtracyjnej możesz dobrze dopasować kolory do projektu. Bez tego w druku fotograficznym czy sztuce graficznej ciężko osiągnąć dobry efekt. W laboratoriach, gdzie robią kolorowe odbitki, korzystanie z powiększalników z głowicą filtracyjną to norma, żeby kolory były w wysokiej jakości. Ogólnie rzecz biorąc, filtry to najlepsza praktyka, żeby uzyskać dokładne i żywe kolory.

Pytanie 4

Które z poniższych ustawień spowoduje największą redukcję głębi ostrości?

A. przysłona f/16, ogniskowa 24mm, duża odległość od obiektu
B. przysłona f/22, ogniskowa 50mm, mała odległość od obiektu
C. przysłona f/8, ogniskowa 35mm, średnia odległość od obiektu
D. przysłona f/1.4, ogniskowa 85mm, mała odległość od obiektu
Ustawienia przedstawione w pozostałych odpowiedziach nie generują tak dużej redukcji głębi ostrości jak przysłona f/1.4. W przypadku przysłony f/16, ogniskowej 24 mm oraz dużej odległości od obiektu, głębia ostrości jest znacznie większa. Przysłona f/16 to bardzo małe otwarcie, co sprawia, że większość sceny jest ostra. Mała ogniskowa 24 mm także przyczynia się do tego, że głębia ostrości jest głębsza, a przy dużej odległości od obiektu, ostrość obejmuje jeszcze większy obszar. Również w przypadku przysłony f/8 i ogniskowej 35 mm, przy średniej odległości, uzyskujemy bardziej zrównoważony obraz, ale też głębszą ostrość. Ponadto, przysłona f/22 przy ogniskowej 50 mm i małej odległości od obiektu również nie będzie efektywna dla redukcji głębi ostrości, ponieważ f/22 to bardzo małe otwarcie, co sprawia, że nawet przy małej odległości od obiektu, większość kadru będzie ostra. Typowe błędy, które prowadzą do takich wniosków, to niepełne zrozumienie wpływu przysłony na głębię ostrości oraz ograniczone doświadczenie z różnymi ogniskowymi i odległościami w praktyce fotograficznej. Warto zrozumieć, że w fotografii nie chodzi tylko o to, ile światła dostaje się do obiektywu, ale także jak te ustawienia wpływają na oddanie głębi i jakości obrazu.

Pytanie 5

Właściwie zrobione zdjęcie do paszportu to zdjęcie

A. kolorowe, w rozmiarze 30 mm x 40 mm, na którym twarz zajmuje 60-70% całej powierzchni zdjęcia
B. kolorowe, w rozmiarze 35 mm x 45 mm, na którym twarz zajmuje 70-80% całej powierzchni zdjęcia
C. czarno-białe, w rozmiarze 35 mm x 45 mm, na którym twarz zajmuje 70-80% całej powierzchni zdjęcia
D. czarno-białe, w rozmiarze 30 mm x 40 mm, na którym twarz zajmuje 60-70% całej powierzchni zdjęcia
No więc, chodzi o to, że poprawne zdjęcie to takie kolorowe, w rozmiarze 35 mm x 45 mm, na którym twarz zajmuje 70-80% całej powierzchni. To są wytyczne od Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i jak bierzesz paszport, to musisz się do nich stosować. Ten standardowy format to nie przypadek – im większą część zdjęcia zajmuje twarz, tym lepiej dla biometrycznego rozpoznawania. Wyraźna twarz jest kluczowa, bo to ułatwia identyfikację. Dobrze jest też, żeby zdjęcie było na jednolitym tle, najlepiej jasny kolor, bo wtedy twarz lepiej się wyróżnia. Jeśli chodzi o oświetlenie, to staraj się, żeby było równomierne – unikniesz cieni, które mogą zepsuć jakość. Z mojej perspektywy, jak się zobaczy takie zdjęcia w biurach paszportowych, to widać, że przestrzeganie tych zasad jest naprawdę ważne.

Pytanie 6

Plan, w którym widoczna jest cała postać fotografowanej osoby, nazywa się planem

A. ogólnym
B. średnim
C. bliskim
D. pełnym
Wybór odpowiedzi bliski, średni lub ogólny odzwierciedla pewne nieporozumienia dotyczące klasyfikacji rodzajów planów w fotografii. Plan bliski, na przykład, koncentruje się na szczegółach twarzy lub innych elementach, co ogranicza perspektywę do fragmentu sylwetki, a nie do całości. Użycie tego planu może być bardzo efektywne w sytuacjach, gdy chcemy podkreślić emocje lub wyraz twarzy, ale nie oddaje pełnej sylwetki postaci, co jest kluczowe w kontekście tego pytania. Z kolei plan średni to zbliżenie na sylwetkę do pasa, co również nie pozwala na uchwycenie całej postaci. Taki wybór może prowadzić do niewłaściwego zrozumienia intencji twórczej oraz ograniczyć narrację wizualną, która wymaga pełnej ekspozycji postaci. Plan ogólny z kolei zazwyczaj prezentuje całe otoczenie, co również nie jest zgodne z definicją planu portretowego, który powinien skupiać uwagę na osobie fotografowanej. Dobrą praktyką w fotografii jest zrozumienie znaczenia różnych planów i ich zastosowania w kontekście przekazu, co pozwala na lepszą interpretację myśli twórczej oraz efektywniejsze komunikowanie zamysłów wizualnych.

Pytanie 7

W trakcie chemicznej obróbki materiałów wrażliwych na światło, substancją służącą do utrwalania jest

A. żelazicyjanek potasu
B. chlorek srebra
C. tiosiarczan sodu
D. siarczan hydroksylaminy
Tiosiarczan sodu, który może się wydawać skomplikowany, jest tak naprawdę ważnym składnikiem w fotografii. Działa jak substancja, która utrwala obrazy na papierze fotograficznym. Jego głównym zadaniem jest pozbycie się resztek srebra z emulsji. To pozwala na stabilizację obrazu i zapobiega dalszemu „rozwojowi” zdjęcia, kiedy jest naświetlane. Wyobraź sobie, że po naświetleniu filmu, tiosiarczan sodu wchodzi do akcji, by „ugasić” obraz, dzięki czemu pozostaje on wyraźny i nie blaknie. Warto dodać, że w fotografii czarno-białej to naprawdę kluczowy proces, a normy branżowe, na przykład ISO 12232, mówią jasno, jak ważne jest użycie odpowiednich substancji. Tiosiarczan sodu jest powszechnie stosowany w laboratoriach fotograficznych, a jego stosowanie idealnie wpisuje się w dobre praktyki w obróbce materiałów światłoczułych.

Pytanie 8

Podczas robienia zdjęcia aparatem lustrzanym cyfrowym przy użyciu lamp halogenowych, jaką temperaturę barwową należy ustawić dla balansu bieli?

A. 3200K
B. 5600K
C. 1800K
D. 10000K
Ustawienie balansu bieli na wartość 3200K jest odpowiednie, gdy korzystamy z lamp halogenowych, które emitują światło o ciepłej barwie. Lampy halogenowe emitują światło z temperaturą barwową zbliżoną właśnie do 3200K, co oznacza, że ich światło jest znacznie cieplejsze niż światło dzienne (około 5600K). Właściwe ustawienie balansu bieli pozwala na uzyskanie naturalnych kolorów na zdjęciach, eliminując niepożądane odcienie. Przykładowo, jeśli nie ustawimy balansu bieli odpowiednio do źródła światła, nasze zdjęcia mogą mieć żółtawy lub pomarańczowy odcień, co jest efektem dominacji ciepłych tonów w oświetleniu. Użytkownicy lustrzanek cyfrowych powinni stosować precyzyjne ustawienia balansu bieli w zależności od warunków oświetleniowych, co jest kluczowe dla profesjonalnych wyników. Warto również zauważyć, że w sytuacjach, gdy fotografujemy w różnych warunkach oświetleniowych, użycie funkcji manualnego ustawiania balansu bieli może przynieść jeszcze lepsze rezultaty, umożliwiając dostosowanie do konkretnego źródła światła.

Pytanie 9

Który filtr powinien być użyty podczas kopiowania negatywu metodą subtraktywną, aby zlikwidować purpurową dominację występującą na kolorowej odbitce?

A. Żółty
B. Purpurowy
C. Niebieskozielony
D. Zielony
Użycie zielonego, niebieskozielonego lub żółtego filtra do usunięcia purpurowej dominacji jest mylne i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Filtr zielony, choć może zmieniać balans kolorów, nie jest skuteczny w eliminowaniu purpury, ponieważ nie neutralizuje jej skutków. W rzeczywistości, filtr ten może nawet pogłębić problem, wprowadzając dodatkowe odcienie, które mogą uwydatniać niepożądane kolory. Z kolei filtr niebieskozielony działa na zasadzie łączenia niebieskiego i zielonego światła, co może prowadzić do dodatkowego zafałszowania kolorystycznego, a właśnie te kolory są w konflikcie z purpurową tonacją, co sprawi, że obraz stanie się jeszcze bardziej nieprzejrzysty. Zastosowanie żółtego filtra również jest niewłaściwe, ponieważ filtr ten pochłania niebieskie światło, co w kontekście dominacji purpury nie przyniesie pożądanych rezultatów. Zamiast rozwiązać problem, można jedynie pogorszyć jakość obrazu. Kluczowym błędem w podejściu do tego zagadnienia jest niezrozumienie, jak różne długości fal świetlnych wpływają na kolory w obrazie, co prowadzi do nieadekwatnych wniosków o wyborze filtrów. Aby skutecznie usunąć purpurową dominantę, należy skupić się na filtrach, które potrafią neutralizować konkretne kolory, co jest podstawą praktyki fotograficznej. Warto również zasięgnąć wiedzy na temat teorii kolorów i zasad mieszania kolorów, aby uniknąć takich pułapek w przyszłości.

Pytanie 10

Uzyskanie pozytywowej kopii z odpowiednim kontrastem obrazu z negatywu o niskim kontraście jest możliwe dzięki papierowi o gradacji

A. specjalnej
B. twardej
C. normalnej
D. miękkiej
Odpowiedź 'twardej' jest prawidłowa, ponieważ papier o twardej gradacji charakteryzuje się większą czułością na detale i kontrast, co jest szczególnie istotne przy uzyskiwaniu pozytywów z negatywów o niskim kontraście. Twardy papier ma mniejszą zdolność do reprodukcji tonów pośrednich, dlatego lepiej eksponuje jasne i ciemne obszary w obrazie, co pozwala na uzyskanie wyraźniejszego i bardziej kontrastowego pozytywu. W praktyce, przy pracy z negatywami, które nie mają wyraźnych różnic tonalnych, użycie papieru twardego przyczynia się do wydobycia detali, które mogą być niewidoczne na mniej kontrastowych kopiach. W przypadku negatywów, gdzie różnice w jasności są minimalne, zastosowanie papieru twardego pozwala na lepsze odwzorowanie wysokich tonów, co jest kluczowe dla uzyskania jakościowych rezultatów w fotografii. Standardy branżowe zalecają użycie papierów o różnej gradacji w zależności od charakterystyki negatywu, co umożliwia fotografom optymalizację procesu druku.

Pytanie 11

Odbitki o wymiarach 10 x 15 cm można uzyskać bez kadrowania z negatywu?

A. 4 x 5 cala
B. 6 x 6 cm
C. 24 x 36 mm
D. 6 x 4,5 cm
Wybór innych odpowiedzi wynika z nieporozumienia dotyczącego proporcji i rozmiarów, które są wymagane do wykonania odbitki w formacie 10 x 15 cm. Odpowiedzi takie jak 4 x 5 cala czy 6 x 6 cm nie pasują do standardowego formatu negatywu używanego w fotografii. 4 x 5 cala to wymiar dużego formatu, który jest rzadko używany w codziennej fotografii, a jego proporcje nie odpowiadają standardowej odbitce 10 x 15 cm. Z kolei 6 x 6 cm to format kwadratowy, który również nie może być bezpośrednio użyty do wykonania prostokątnej odbitki, co wymagałoby kadrowania, a tym samym zmiany kompozycji obrazu. Odpowiedź 6 x 4,5 cm, chociaż jest bliższa standardowemu wymiarowi, również nie jest tym, czego szukamy, ponieważ nie jest uznawana za typowy format negatywu, który pasowałby bezpośrednio do formatu 10 x 15 cm. W fotografii istotne jest, aby znać odpowiednie proporcje, co pozwala uniknąć niepotrzebnych korekt i kadrowania, które mogą wpłynąć na ostateczny efekt wizualny zdjęcia. Często zdarza się, że błędy w wyborze formatów wynikają z braku znajomości standardów branżowych oraz praktycznych aspektów fotografii, co podkreśla znaczenie edukacji w tym zakresie.

Pytanie 12

Jakie tło powinno być użyte, aby osiągnąć maksymalną różnicę w jasności na kolorowym obrazie między tłem a fotografowanym czerwonym jabłkiem?

A. Białe
B. Purpurowe
C. Niebieskie
D. Zielone
Zielone tło, pomimo że może się wydawać sensowne, nie daje wystarczającego kontrastu z czerwonym jabłkiem. W końcu zielony i czerwony to kolory komplementarne, czyli znajdują się z dwóch stron koła kolorów. Ale w praktyce, przez to, że są blisko siebie w spektrum, różnica w jasności między nimi nie jest już taka wyraźna. Niebieskie tło też nie jest najlepszym pomysłem, bo znowu nie zapewnia odpowiedniej różnicy jasności z czerwonym. Chłodny niebieski może się zlewać z czerwonym, co może utrudnić dostrzeganie tego koloru. Purpurowe tło jest bliskie czerwieni, więc znowu obniża kontrast. Myślę, że problem z wyborem tła to brak zrozumienia zasad teorii kolorów i ich wpływu na postrzeganie jasności. W fotografii, żeby uzyskać dobry kontrast, tło powinno być neutralne albo mocno różnić się od kolorów obiektów, żeby je lepiej wyeksponować. Warto pamiętać, że biel to uniwersalny kolor, który nie tylko odbija światło, ale też nie wpływa na postrzeganie innych kolorów zdjęć.

Pytanie 13

Uzyskanie podkreślenia detalu obiektu za pomocą wąskiego, punktowego strumienia światła można osiągnąć stosując jako modyfikator oświetlenia

A. parasola
B. czaszy
C. dyfuzora
D. stożkowego tubusu
Użycie stożkowego tubusu jest naprawdę super do podkreślenia detali na obiektach. Dzięki niemu światło jest bardziej skupione i trafia dokładnie tam, gdzie ma. To oznacza, że możemy świetnie oświetlić rzeczy, które są istotne, jak tekstury czy jakieś drobne detale architektury, a nawet biżuterię. W praktyce, takie tubusy często zobaczysz w fotografii produktowej, podczas sesji portretowych i różnych artystycznych projektów, bo pozwalają na naprawdę kontrolowane oświetlenie. W branży to jest mega ważne, bo dobra jakość światła to klucz do sukcesu dla fotografów. Dlatego stożkowe tubusy są prawdziwym must-have w ich zestawach.

Pytanie 14

Technika light painting polega na

A. przemieszczaniu źródeł światła podczas długiej ekspozycji
B. stosowaniu filtrów kolorowych na obiektywach
C. równoczesnym użyciu wielu lamp błyskowych
D. cyfrowym nakładaniu efektów świetlnych w postprodukcji
Technika light painting jest fascynującym sposobem na tworzenie unikalnych obrazów poprzez przemieszczanie źródeł światła w trakcie długiej ekspozycji. Długie czasy naświetlania pozwalają na uchwycenie ruchu światła, co prowadzi do powstawania niezwykłych efektów wizualnych. W praktyce, można używać różnych źródeł światła, takich jak latarki, świeczki, czy nawet przemyślane efekty świetlne, by tworzyć obrazy na ciemnym tle. Kluczowym elementem tej techniki jest umiejętność dostosowania ustawień aparatu, takich jak czas naświetlania, otwór przysłony oraz czułość ISO. Przykładowo, podczas sesji light painting artysta może stworzyć obrazy przedstawiające dynamiczne wzory lub napisy, które wyglądają niesamowicie na zdjęciach. Technika ta cieszy się dużą popularnością wśród fotografów artystycznych oraz miłośników sztuki wizualnej, ponieważ pozwala na dużą kreatywność i eksperymentowanie z formą. Dobrą praktyką jest także planowanie kompozycji przed rozpoczęciem sesji, co pomoże zrealizować zamierzony efekt.

Pytanie 15

W najnowszych systemach zarządzania biblioteką zdjęć keyword hierarchies oznaczają

A. strukturę słów kluczowych z relacjami nadrzędności i podrzędności
B. klasyfikację kolorów według modelu przestrzeni HSL
C. system automatycznego tagowania zdjęć przez algorytmy AI
D. automatyczne sortowanie zdjęć według hierarchii jakości
Wybór odpowiedzi dotyczącej systemu automatycznego tagowania zdjęć przez algorytmy AI jest niewłaściwy, ponieważ nie odnosi się do pojęcia hierarchii słów kluczowych. Automatyczne tagowanie to proces, który opiera się na algorytmach uczenia maszynowego, które analizują obrazy i przypisują im tagi na podstawie rozpoznawania wzorców. Choć jest to nowoczesne podejście do organizacji danych, nie uwzględnia ono relacji nadrzędności i podrzędności, które charakteryzują hierarchie słów kluczowych. Kolejna odpowiedź, mówiąca o klasyfikacji kolorów według modelu przestrzeni HSL, w ogóle nie dotyczy zarządzania słowami kluczowymi, lecz sposobu reprezentacji kolorów w grafice komputerowej. Model HSL (Hue, Saturation, Lightness) służy do opisu barw, ale nie ma związku z organizowaniem zdjęć w oparciu o ich zawartość. Ostatnia odpowiedź, dotycząca automatycznego sortowania zdjęć według hierarchii jakości, również jest błędna, ponieważ nie odnosi się do pojęcia słów kluczowych. Jakość zdjęć może być mierzona różnymi kryteriami, ale nie ma to związku z hierarchią słów kluczowych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania informacją w systemach bibliotek zdjęć, gdzie hierarchie słów kluczowych stanowią fundament organizacji danych.

Pytanie 16

W jakim procesie chemicznym przetwarzania materiału fotograficznego następuje faza wywoływania czarno-białego?

A. CN-16
B. RA-4
C. C-41
D. E-6
Odpowiedź E-6 jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do procesu obróbki chemicznej materiałów fotograficznych czarno-białych. Proces E-6, będący stosunkowo skomplikowanym cyklem wywoływania, jest używany w przypadku filmów i materiałów do druku, które wymagają precyzyjnego wywołania w celu uzyskania pożądanych efektów tonalnych. Kluczowym etapem tego procesu jest wywoływanie, które umożliwia przejście od pozytywów do negatywów, a następnie ich dalsze przetwarzanie w celu uzyskania trwałych odbitek. W praktyce, techniki związane z procesem E-6 są często wykorzystywane w profesjonalnych laboratoriach fotograficznych oraz przez artystów zajmujących się fotografią analogową. Stosowanie odpowiednich chemikaliów w procesie E-6, takich jak wywoływacze, zatrzymacze i utrwalacze, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej jakości obrazu, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi obróbki filmów czarno-białych. Warto podkreślić, że dokładność i kontrola temperatury podczas obróbki w procesie E-6 mogą znacząco wpłynąć na ostateczny efekt wizualny zdjęcia.

Pytanie 17

W profesjonalnej fotografii studyjnej główne światło nazywane jest

A. światłem kluczowym (key light)
B. światłem konturowym (rim light)
C. światłem tła (background light)
D. światłem wypełniającym (fill light)
W profesjonalnej fotografii studyjnej główne światło, nazywane światłem kluczowym (key light), odgrywa kluczową rolę w kreowaniu atmosfery i głębi obrazu. To właśnie to światło jest najważniejsze, ponieważ określa ogólny kształt i charakter subiektu, na którym się skupiamy. Światło kluczowe jest najjaśniejsze w kompozycji i jego kierunek oraz intensywność mają ogromny wpływ na to, jak model lub obiekt będzie przedstawiony. Przykładowo, umieszczając je z boku, możemy uzyskać efekt trójwymiarowości, podkreślając rysy twarzy lub detale ubioru. W stosunku do światła kluczowego, pozostałe źródła światła, takie jak światło wypełniające, są używane do łagodzenia cieni. W praktyce dobór światła kluczowego powinien być przemyślany i dostosowany do stylu fotografii, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Dzięki temu fotograf ma większą kontrolę nad emocjami i stylem zdjęcia, co jest istotne w pracy z klientami lub w tworzeniu portretów artystycznych.

Pytanie 18

Kiedy wykonujemy zdjęcia portretowe w plenerze w słoneczne południe, aby złagodzić światło docierające wprost na fotografowany obiekt, co należy zastosować?

A. ekran dyfuzyjny
B. blenda srebrna
C. ekran odbijający
D. blenda złota
Ekran odbijający, choć ma swoje zastosowania, nie jest idealnym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy celem jest zmiękczenie ostrego światła. Ekrany odbijające są przeznaczone do kierowania światła w stronę obiektu, co może prowadzić do jeszcze większego uwydatnienia cieni zamiast ich łagodzenia. Z tego powodu, w pełnym słońcu, może to nie tylko zaostrzyć cienie, ale także spowodować, że uzyskany obraz będzie mniej naturalny. Blendę złotą i srebrną również trzeba umieścić w kontekście odpowiedniego użycia. Blenda złota dodaje ciepłych tonów do obrazu, co w przypadku ujęć w pełnym słońcu może powodować zbyt mocne podkreślenie tych ciepłych barw, a w rezultacie nieodpowiedni balans kolorów. Z kolei blenda srebrna, odbijając światło, może intensyfikować ostre cienie, które już występują w mocnym świetle dziennym. To prowadzi do sytuacji, w której właściwie zamiast poprawić jakość zdjęcia, możemy osiągnąć efekt odwrotny, co jest typowym błędem myślowym wśród początkujących fotografów, którzy nie mają jeszcze pełnego zrozumienia dla jakości światła. Właściwe dobieranie narzędzi do fotografii jest kluczowe w uzyskaniu estetycznych i profesjonalnych efektów.

Pytanie 19

Jakie formaty należy wybrać do zapisu skanowanych obrazów, które będą publikowane w internecie?

A. PSD i JPEG
B. GIF i PSD
C. PNG i TIFF
D. PNG i JPEG
Odpowiedź PNG i JPEG to optymalny wybór dla skanowanych zdjęć przeznaczonych do publikacji internetowej. Format PNG (Portable Network Graphics) jest doskonały do przechowywania obrazów, które wymagają wysokiej jakości bezstratnej kompresji, co jest istotne w przypadku zdjęć z dużą ilością detali i kolorów. Jest on szczególnie polecany do grafik z przezroczystością oraz obrazów o ostrych krawędziach, jak logotypy czy ikony. Z kolei format JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest idealny do zdjęć o pełnym kolorze, gdzie niewielka strata jakości jest akceptowalna w zamian za znacznie mniejszy rozmiar pliku. JPEG wykorzystuje stratną kompresję, co sprawia, że jest preferowanym formatem do publikacji zdjęć w internecie, gdzie szybkość ładowania strony ma kluczowe znaczenie. Dobrym przykładem zastosowania obu formatów jest wykorzystanie PNG dla grafik na stronie internetowej, które wymagają przezroczystości, natomiast JPEG dla zdjęć produktów w e-commerce, które muszą być szybko dostępne dla użytkowników. Dobre praktyki branżowe sugerują użycie PNG dla grafik z tekstem oraz JPEG dla zdjęć, co zapewnia optymalną jakość i wydajność.

Pytanie 20

Rozdzielczość bitowa (głębia bitowa) określa

A. liczbę poziomów jasności dla każdego kanału koloru
B. liczbę pikseli przypadających na cal kwadratowy (PPI)
C. wymiary obrazu wyrażone w pikselach
D. maksymalną liczbę plików możliwych do zapisania na karcie pamięci
Niepoprawne odpowiedzi dotyczące rozdzielczości bitowej często wynikają z mylenia jej z innymi pojęciami związanymi z obrazem cyfrowym. Na przykład, liczba pikseli przypadających na cal kwadratowy (PPI) odnosi się do rozdzielczości fizycznej obrazu, a nie jego głębi bitowej. PPI określa, jak gęsto umieszczone są piksele w danym obszarze, co wpływa na ostrość i szczegółowość obrazu, ale nie mówi nic o liczbie odcieni, które mogą być wyświetlane w każdym kolorze. Z kolei wymiary obrazu wyrażone w pikselach odnoszą się do jego fizycznego rozmiaru, na przykład 1920x1080, lecz również nie mają związku z głębią bitową. Kolejnym częstym błędem jest mylenie głębi bitowej z maksymalną liczbą plików, które można zapisać na karcie pamięci. Liczba ta zależy od pojemności karty i rozmiaru pliku, nie ma nic wspólnego z tym, jak szczegółowo można zapisać kolorystykę obrazu. Warto zrozumieć, że głębia bitowa jest jednym z kluczowych parametrów, które wpływają na jakość obrazu, a nie na jego fizyczne cechy, co ma zasadnicze znaczenie w pracy z obrazami cyfrowymi oraz ich edytowaniem.

Pytanie 21

Na którym rodzaju nośnika danych nie zmieści się informacja o pojemności 850 MB?

A. DVD-RW
B. HDDVD
C. DVD
D. CD-RW
Odpowiedź CD-RW jest jak najbardziej trafna, bo te nośniki mają pojemność zwykle 700 MB. To oznacza, że 850 MB się na nich nie zmieści. CD-RW są super, bo można na nich wielokrotnie zapisywać i kasować dane, co czyni je przydatnymi, na przykład do przechowywania różnych materiałów do testów. W porównaniu do DVD czy HD DVD, CD-RW ma mniejsze możliwości, jeśli chodzi o trzymanie większych plików. Warto również wiedzieć, że przy wyborze nośnika trzeba brać pod uwagę różne standardy, jak na przykład ISO 9660, które mówią o formatowaniu płyt. To może mieć wpływ na to, jak dobrze te płyty będą współpracować z różnymi systemami operacyjnymi. Więc jak potrzebujesz miejsca na większe pliki, lepiej sięgnąć po DVD czy HD DVD – one mają sporo więcej miejsca i lepsze właściwości do przechowywania danych.

Pytanie 22

Technika ETTR (Expose To The Right) stosowana w fotografii cyfrowej polega na

A. celowym prześwietlaniu zdjęcia tak, aby histogram był przesunięty w prawo
B. stosowaniu filtrów polaryzacyjnych do redukcji odblasku
C. komponowaniu kadru z głównym motywem po prawej stronie
D. zwiększaniu temperatury barwowej w celu ocieplenia obrazu
Technika ETTR (Expose To The Right) polega na celowym prześwietlaniu zdjęcia, aby histogram był przesunięty w prawo. Głównym celem tej metody jest maksymalizacja ilości zebranego światła, co pozwala na uchwycenie większej ilości detali w cieniach i jasnych partiach obrazu. W praktyce oznacza to, że kiedy fotografujesz, należy dążyć do tego, aby ekspozycja była tak ustawiona, aby histogram zbliżał się do prawej krawędzi, ale nie przekraczał jej, co mogłoby prowadzić do utraty szczegółów w jasnych partiach zdjęcia. Zastosowanie techniki ETTR szczególnie sprawdza się w warunkach silnego oświetlenia, gdy możemy uzyskać lepszą jakość obrazu, minimalizując szumy w cieniach. Warto także pamiętać, że po zastosowaniu tej techniki, podczas postprodukcji na przykład w programach takich jak Adobe Lightroom, można skutecznie dostosować ekspozycję, aby uzyskać pożądany efekt końcowy, co sprawia, że ETTR jest niezwykle użytecznym narzędziem w arsenale każdego fotografa.

Pytanie 23

Aby przekształcić obrazy analogowe na format cyfrowy, należy zastosować

A. monopodu
B. rzutnika
C. skanera
D. kopiarki
Skaner to urządzenie służące do przetwarzania obrazów analogowych na postać cyfrową, co jest kluczowe w procesie digitalizacji. Działa na zasadzie skanowania obrazu, rejestrując każdy jego szczegół w postaci danych cyfrowych. Skanery są stosowane w wielu dziedzinach, takich jak archiwizacja dokumentów, fotografia cyfrowa oraz przetwarzanie obrazów w medycynie. W standardowych praktykach skanowania, urządzenia te charakteryzują się różnymi rozdzielczościami, co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości cyfrowego obrazu. Na przykład, profesjonalne skanery do zdjęć mogą osiągać rozdzielczości sięgające 4800 dpi, co pozwala na zachowanie detali w dużych formatach. Dzięki zastosowaniu skanera, uzyskujemy pliki, które można łatwo edytować, przechowywać i udostępniać w formie cyfrowej, co jest zgodne z obecnymi standardami w zakresie zarządzania danymi i archiwizacją.

Pytanie 24

Aby wydrukować zdjęcia przeznaczone na wystawy, należy wybrać papier fotograficzny o gramaturze

A. 70-90g/m2
B. 80-110g/m2
C. 200-350g/m2
D. 100-150g/m2
Wybór papieru fotograficznego o gramaturze 200-350 g/m2 do celów wystawowych jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości wydruków. Tego rodzaju papier charakteryzuje się odpowiednią sztywnością i trwałością, co pozwala na lepsze odwzorowanie detali oraz intensywności kolorów. Wydruki na takim papierze są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne i działanie czynników atmosferycznych, co jest szczególnie ważne w kontekście wystaw, gdzie fotografie mogą być narażone na dotyk publiczności oraz zmienne warunki otoczenia. W branży fotograficznej powszechnie stosuje się standardy, które rekomendują wyższe gramatury dla profesjonalnych wydruków, aby zapewnić jak najlepszą jakość prezentacji. Ponadto, papier o wyższej gramaturze często oferuje lepszą strukturalność, co przyczynia się do lepszego efektu estetycznego. W praktyce, fotografie wydrukowane na papierze w tym zakresie gramatury będą miały lepszą głębię kolorów, co jest kluczowe w przypadku prac przeznaczonych do ekspozycji w galeriach czy na konkursach.

Pytanie 25

Wskaź parametry cyfrowego obrazu, które należy ustalić, przygotowując zdjęcia cyfrowe do druku w folderze promocyjnym?

A. Rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów RGB
B. Rozdzielczość 300 dpi, tryb kolorów CMYK
C. Rozdzielczość 72 dpi, tryb kolorów CMYK
D. Rozdzielczość 300 ppi, tryb kolorów RGB
Rozdzielczość 300 dpi oraz tryb barwny CMYK są standardami branżowymi stosowanymi w druku wysokiej jakości, szczególnie w przypadku materiałów reklamowych takich jak foldery. Rozdzielczość 300 dpi (punktów na cal) zapewnia wystarczającą szczegółowość, aby obrazy były ostre i wyraźne w druku. Wydruki z niższą rozdzielczością, np. 72 dpi, mogą wyglądać rozmyte lub pikselowane, co jest nieakceptowalne w profesjonalnych materiałach marketingowych. Tryb CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny) jest kluczowy w procesie druku, ponieważ odpowiada za kolory, które faktycznie zostaną użyte przez drukarki. W przeciwieństwie do trybu RGB, który jest optymalny dla ekranów i wyświetlaczy, CMYK jest dostosowany do fizycznego odwzorowania kolorów na papierze. Przygotowując fotografie do druku, należy również uwzględnić przestrzeń barwną i profil ICC, aby uzyskać jak najlepsze odwzorowanie kolorów. Przykładowo, przy tworzeniu folderów reklamowych, które mają przyciągnąć uwagę klientów, wysokiej jakości obrazy w odpowiednich parametrach są niezbędne dla efektywności kampanii reklamowej.

Pytanie 26

Aby przenieść cyfrowy obraz na światłoczuły papier fotograficzny, co powinno być użyte?

A. powiększalnik
B. kopioramę
C. digilab
D. procesor
Digilab to zaawansowane urządzenie, które umożliwia przeniesienie cyfrowych obrazów na światłoczuły papier fotograficzny. W procesie tym, digilab pełni rolę mostu między technologią cyfrową a tradycyjną fotografią analogową. Umożliwia on precyzyjne odwzorowanie kolorów i detali, co jest kluczowe dla zachowania jakości obrazu. Praktyczne zastosowanie digilabu można zauważyć w laboratoriach fotograficznych oraz w studiach artystycznych, gdzie kreatywność i jakość są na pierwszym miejscu. Dobrze skonfigurowany digilab pozwala na kontrolowanie parametrów ekspozycji oraz kalibrację kolorów, co przekłada się na wysoką jakość finalnych wydruków. W branży fotograficznej istotnym standardem jest stosowanie technologii cyfrowej w połączeniu z tradycyjnym procesem wywoływania zdjęć, co umożliwia uzyskiwanie unikalnych efektów wizualnych, które są poszukiwane przez artystów i profesjonalnych fotografów.

Pytanie 27

Aby uzyskać równomierne i poprawiające wygląd oświetlenie twarzy modelki podczas sesji zdjęciowej w studio, co należy wykorzystać?

A. softbox i blendy
B. soczewkę Fresnela
C. stożkowy tubus
D. wrota
Softbox i blendy są niezwykle skutecznymi narzędziami do uzyskania równomiernego i przyjemnego oświetlenia w fotografii studyjnej. Softbox działa poprzez rozproszenie światła, co eliminuje ostre cienie i tworzy delikatne, naturalnie wyglądające oświetlenie, które jest szczególnie korzystne dla portretów. Użycie blendy pomaga odbić światło i skierować je w odpowiednie miejsca, co pozwala na dodatkowe modelowanie światła oraz podkreślenie rysów twarzy modelki. Dobrze ustawione blendy mogą również zredukować kontrasty i dostosować temperaturę barwową światła, co jest kluczowe w kontekście zachowania naturalnych tonów skóry. W praktyce, aby uzyskać optymalne rezultaty, warto umieścić softbox pod kątem 45 stopni w stosunku do modelki, a blendy używać na przeciwnym boku, co pomoże zbalansować światło i cienie. Taka konfiguracja jest zalecana w branży, aby zapewnić wysoką jakość zdjęć, która spełnia standardy profesjonalnej fotografii portretowej.

Pytanie 28

W trakcie kopiowania metodą subtraktywną barwnego negatywu na wzornik barwnego pozytywu uzyskano dominację purpurową. Aby zlikwidować tę dominację, konieczne jest użycie filtru

A. purpurowego o niższej gęstości optycznej
B. purpurowego o wyższej gęstości optycznej
C. żółtego o niższej gęstości optycznej
D. niebiesko-zielonego o wyższej gęstości optycznej
Wybór filtra purpurowego o mniejszej gęstości optycznej nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, ponieważ jego zdolność do absorpcji światła będzie niewystarczająca. Filtry o niższej gęstości optycznej, choć mogą wprowadzać pewne zmiany w barwie, nie będą w stanie skutecznie zredukować intensywności dominującej purpury. W efekcie, barwa ta może pozostać nasycona lub nawet się nasilić, co jest sprzeczne z zamierzonym efektem. Zastosowanie filtra żółtego o mniejszej gęstości optycznej również nie jest odpowiednie, ponieważ mimo że żółty jest kolorem komplementarnym do purpury, jego niewystarczająca absorpcja nie zrównoważy dominacji purpurowej. Z kolei filtr purpurowy o większej gęstości optycznej, jako jedyny, jest w stanie skutecznie wchłonąć nadmiar purpury, co jest zgodne z zasadami modelu subtraktywnego, w którym kolory mieszają się poprzez absorpcję. Wreszcie, stosowanie niebiesko-zielonego filtra o większej gęstości optycznej w tym kontekście jest mylnym podejściem, ponieważ nie neutralizuje purpury efektywnie. Niebiesko-zielony nie jest kolorem komplementarnym do purpury, a jego użycie prowadzi do wprowadzenia dodatkowych zniekształceń kolorystycznych, co jest częstym błędem w praktyce fotograficznej i graficznej.

Pytanie 29

Aby uzyskać efekt podkreślenia chmur oraz przyciemnienia nieba na negatywie czarno-białym podczas fotografowania krajobrazów, jaki filtr należy zastosować?

A. szary neutralny
B. niebieski
C. czerwony
D. UV
Filtr czerwony jest idealnym narzędziem do uwypuklenia kontrastu między niebem a chmurami w fotografii czarno-białej. Jego działanie opiera się na zasadzie absorpcji światła niebieskiego i zielonego, co prowadzi do przyciemnienia nieba oraz wyraźniejszego zdefiniowania chmur, które stają się bardziej wyraziste na zdjęciu. Użycie filtra czerwonego w połączeniu z odpowiednimi ustawieniami ekspozycji pozwala na uzyskanie dramatycznych efektów wizualnych, które są często pożądane w krajobrazowej fotografii czarno-białej. Przykładem może być zdjęcie przedstawiające górski krajobraz, gdzie chmury będą miały intensywniejszy odcień bieli, a niebo zyska głęboki, ciemny ton. Warto również zwrócić uwagę, że w standardach fotografii analogowej, zastosowanie filtrów kolorowych w czarno-białej fotografii jest często zalecane przez profesjonalnych fotografów, ponieważ jakość uzyskanych efektów w znacznym stopniu podnosi walory artystyczne obrazu.

Pytanie 30

Jaki symbol w aparatach cyfrowych wskazuje na tryb automatyki z wyborem czasu ekspozycji?

A. M
B. S
C. A
D. P
Odpowiedź S oznacza tryb automatyki z preselekcją czasu otwarcia migawki, co jest istotnym aspektem w fotografii cyfrowej. W tym trybie fotograf ma możliwość ustalenia czasu otwarcia migawki, a aparat dobiera odpowiednią wartość przysłony, aby uzyskać prawidłową ekspozycję. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy fotograficy chcą uchwycić ruch, na przykład w przypadku sportów lub dynamicznych scen. Wybierając czas migawki, użytkownik może kontrolować efekt rozmycia ruchu - krótsze czasy migawki (np. 1/1000 sekundy) pozwalają na zamrożenie akcji, podczas gdy dłuższe czasy (np. 1/30 sekundy) mogą wprowadzać efekt ruchu. Wartości te są zgodne z dobrymi praktykami w fotografii, co pozwala na artystyczne wyrażanie się poprzez kontrolę nad parametrami ekspozycji. Tryb S jest popularny wśród zaawansowanych fotografów, którzy chcą mieć większą kontrolę nad swoimi zdjęciami.

Pytanie 31

Obraz stworzony na papierze fotograficznym bez użycia kamery to

A. makrofotografia
B. reprodukcja
C. kserografia
D. luksografia
Kserografia to technika kopiowania, która opiera się na procesie elektrostatycznym, a nie na naświetlaniu papieru fotograficznego. Chociaż kserografia jest szeroko stosowana w biurach i instytucjach edukacyjnych do reprodukcji dokumentów, nie ma nic wspólnego z tworzeniem obrazów bez użycia aparatu. To podejście skupia się na masowej produkcji i reprodukcji, a nie na twórczym procesie artystycznym. Z kolei reprodukcja to termin ogólny, który odnosi się do wszelkich technik odtwarzania istniejących dzieł, takich jak obrazy, zdjęcia czy rysunki. W tym przypadku również nie mówimy o naświetlaniu papieru fotograficznego, co jest kluczowe w luksografii. Makrofotografia to technika fotograficzna, która polega na robieniu zdjęć obiektów z bliska, zazwyczaj z użyciem aparatu fotograficznego i odpowiednich obiektywów. Niezrozumienie tych terminów może prowadzić do mylnego wniosku, że są one ze sobą powiązane. W rzeczywistości każda z wymienionych technik ma swoją specyfikę i zastosowanie, które są odrębne od luksografii, co podkreśla istotne różnice w podejściu do fotografii i reprodukcji obrazów. Ważne jest zrozumienie, że techniki te nie są zamienne, a ich właściwe rozróżnienie jest kluczowe w pracy zawodowej w dziedzinie sztuki i fotografii.

Pytanie 32

Aby uzupełnić brakujące fragmenty uszkodzonej fotografii w programie Adobe Photoshop, należy wykorzystać narzędzie

A. Magiczna gumka
B. Narzędzie Lasso
C. Stempel
D. Efekt rozmycia
Narzędzie Stempel w programie Adobe Photoshop jest niezwykle przydatne do uzupełniania brakujących obszarów uszkodzonej fotografii. Działa na zasadzie klonowania, co oznacza, że umożliwia kopiowanie pikseli z jednego miejsca obrazu i nanoszenie ich na inne. Gdy chcemy zrekonstruować uszkodzone fragmenty zdjęcia, Stempel pozwala na precyzyjne przeniesienie detali, co jest kluczowe dla zachowania naturalności i jednolitości uzupełnianej powierzchni. Przykładowo, w przypadku usunięcia niechcianego obiektu, Stempel pozwala na skopiowanie wzoru tła z sąsiednich obszarów, co sprawia, że naprawiona część jest niemal niewidoczna. Użycie Stempla wymaga jednak umiejętności, gdyż niewłaściwe jego użycie może doprowadzić do zniekształceń obrazu. Warto pamiętać, że w trakcie pracy należy zmieniać źródło klonowania, aby uzyskać naturalny efekt. W dobrych praktykach edytorskich zaleca się również pracę na warstwach, co daje większą elastyczność i możliwość edytowania w przyszłości. Warto zwrócić uwagę, że Stempel jest często używany w połączeniu z innymi narzędziami, takimi jak Narzędzie Łatka, które również służy do retuszu, ale działa na innej zasadzie, co może być przydatne w bardziej skomplikowanych zadaniach retuszerskich.

Pytanie 33

Technika fotograficzna color grading stosowana w postprodukcji filmowej i fotograficznej polega na

A. kreatywnej modyfikacji kolorów dla uzyskania określonej estetyki lub nastroju
B. automatycznej kalibracji kolorów według standardu Rec. 709
C. klasyfikacji obrazów według dominującej temperatury barwowej
D. usuwaniu dominanty barwnej powstałej podczas fotografowania
Technika color gradingu to niezwykle istotny element zarówno w produkcji filmowej, jak i w fotografii. Jest to proces, który polega na kreatywnej modyfikacji kolorów obrazu w celu osiągnięcia określonej estetyki lub nastroju. Używa się go, aby nadać filmom czy zdjęciom spójną kolorystykę, która współgra z narracją lub emocjami, jakie chcemy wywołać u widza. W praktyce, color grading może obejmować manipulację kontrastem, nasyceniem kolorów, a także ich odcieniem. Przykładowo, w filmach dramatycznych często stosuje się chłodne odcienie, aby podkreślić napięcie, podczas gdy w romantycznych scenach dominują cieplejsze barwy, co sprzyja twórczej atmosferze. Warto również wspomnieć o tym, że color grading często stosuje się w połączeniu z innymi technikami postprodukcji, takimi jak korekcja kolorów. Dobrze wykonany grading może podnieść jakość produkcji na zupełnie nowy poziom, co jest szczególnie cenione w branży filmowej.

Pytanie 34

Jaką gradację papieru fotograficznego należy zastosować do kopiowania niedoświetlonego, mało kontrastowego negatywu czarno-białego?

A. Normalną
B. Twardą
C. Miękką
D. Specjalną
Wybór gradacji papieru fotograficznego jest kluczowym aspektem w procesie kopiowania negatywów, jednak niektóre odpowiedzi mogą prowadzić do nieprawidłowych wyników. Użycie miękkiej gradacji na przykład, może wydawać się kuszące, szczególnie dla początkujących fotografów, którzy chcą uzyskać delikatniejsze przejścia tonalne. Jednak miękka gradacja nie jest odpowiednia do kopiowania małokontrastowych negatywów, ponieważ nie generuje wystarczającego kontrastu, co może skutkować dalszym zatarciem detali. Podobnie, normalna gradacja, mimo że może wydawać się uniwersalnym rozwiązaniem, nie dostarcza wystarczającej mocy kontrastowej, aby sprostać wymaganiom negatywu, który już na etapie ekspozycji jest niedoświetlony. Istnieje także koncepcja specjalnej gradacji, która jest przeznaczona do specyficznych zastosowań, jednak nie jest to podejście, które można zastosować ogólnie. Pominięcie kluczowych właściwości twardej gradacji oraz specyfiki negatywu prowadzi do błędnych wniosków, które mogą negatywnie wpłynąć na jakość końcowego produktu. Ważne jest zrozumienie, że wybór gradacji powinien być ściśle uzależniony od charakterystyki materiału źródłowego oraz zamierzonych efektów, co jest podstawą profesjonalnych praktyk w dziedzinie fotografii.

Pytanie 35

Podział obrazu na mniejsze fragmenty ułatwiające tworzenie stron internetowych realizowany jest przez narzędzie

A. magiczna gumka
B. cięcie na plasterki
C. pędzel korygujący
D. lasso wielokątne
Cięcie na plasterki to technika używana w projektowaniu stron internetowych, która polega na dzieleniu obrazu na mniejsze sekcje. Ta metoda jest niezwykle przydatna, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie grafiką na stronie, co prowadzi do optymalizacji wydajności ładowania. Na przykład, zamiast umieszczać jeden duży plik graficzny, możemy podzielić obraz na mniejsze fragmenty, co skraca czas ładowania i poprawia responsywność strony. Dodatkowo, w przypadku modyfikacji tylko jednej sekcji obrazu, wystarczy zaktualizować tylko fragment, co oszczędza czas i zasoby. W praktyce, cięcie na plasterki przyczynia się do lepszej organizacji kodu HTML i CSS, a także wspiera techniki takie jak sprity CSS, które mogą znacząco zwiększyć wydajność witryny. Zastosowanie tej techniki jest zgodne z aktualnymi standardami projektowania stron internetowych, takimi jak Responsive Web Design (RWD), co podkreśla jej znaczenie w nowoczesnym projektowaniu graficznym.

Pytanie 36

Aby uzyskać zdjęcie biometryczne, obiekt w studio powinien być ustawiony

A. na jasnym tle, na wprost obiektywu z otwartymi oczami i zamkniętymi ustami
B. na ciemnym tle, na wprost obiektywu z otwartymi oczami
C. na jednolitym tle, en face z odkrytym czołem i lewym uchem
D. na jednolitym tle, na wprost obiektywu z odkrytym czołem i prawym uchem
Ustawienie obiektu na ciemnym tle oraz w pozycji en face z odsłoniętym czołem i lewym uchem wprowadza szereg błędów w kontekście wymogów dla zdjęć biometrycznych. Ciemne tło może powodować problemy z kontrastem, co utrudnia rozpoznawanie cech twarzy, a także może prowadzić do niejednoznaczności w analizie obrazu. Takie tło nie spełnia standardów określających wymagania dla zdjęć biometrycznych, gdzie jasne tło jest preferowane. Ponadto, ustawienie obiektu z odsłoniętym lewym uchem zamiast prawym, jak w przypadku poprawnej odpowiedzi, może wpływać na symetrię twarzy w ujęciu, co jest kluczowe dla algorytmów analizy obrazu. Nieprawidłowe podejście do perspektywy, jak na przykład niewłaściwe ustawienie głowy, może skutkować zniekształceniem danych, co jest szczególnie istotne w kontekście automatycznych systemów identyfikacji. Zrozumienie, że zdjęcia biometryczne muszą być maksymalnie neutralne, z zamkniętymi ustami i bez dodatkowych akcesoriów, jest istotne dla uzyskania spójnych i akceptowalnych wyników. W przypadku biometrii, każde odstępstwo od normy może prowadzić do problemów z identyfikacją, co może mieć poważne konsekwencje w kontekście bezpieczeństwa i tożsamości.

Pytanie 37

Jaką wartość przysłony należy ustawić, aby tło za modelem było jak najbardziej rozmyte?

A. f/5,6
B. f/2,8
C. f/22
D. f/11
Wybór wartości przysłony f/2,8 jest kluczowy dla uzyskania efektu rozmytego tła, znanego jako 'bokeh'. Mniejsza wartość przysłony, jak f/2,8, oznacza szerszą otwór, co pozwala na większy dostęp światła do matrycy aparatu. W rezultacie, głębia ostrości staje się węższa, co skutkuje tym, że obiekty znajdujące się poza polem ostrości są bardziej rozmyte. To zjawisko jest szczególnie pożądane w portretach, gdzie chcemy, aby tło nie odciągało uwagi od tematu zdjęcia. Fotografowie często stosują obiektywy o dużych otworach, aby uzyskać atrakcyjny efekt bokeh. Dobrą praktyką jest eksperymentowanie z różnymi wartościami przysłony w różnych warunkach oświetleniowych, aby lepiej zrozumieć, jak wpływają na kompozycję zdjęcia i postrzeganą estetykę.

Pytanie 38

Jak dokonuje się pomiaru światła odbitego od obiektu fotografowanego w systemie TTL?

A. przez obiektyw światłomierzem wbudowanym w aparat fotograficzny
B. przez pryzmat światłomierzem zewnętrznym
C. przez wizjer światłomierzem wbudowanym w aparat fotograficzny
D. bezpośrednio światłomierzem zewnętrznym
Pomiar światła w fotografii to zagadnienie, które wymaga zrozumienia zasad działania różnych typów światłomierzy oraz ich zastosowań. W przypadku użycia pryzmatu światłomierzem zewnętrznym, pomiar światła dokonuje się niezależnie od obiektywu, co wprowadza dodatkowe zmienne i ograniczenia. Taki sposób pomiaru może być mniej precyzyjny, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistych warunków światłocienia, które mogą występować przy fotografowaniu przez obiektyw. Zewnętrzne światłomierze są przydatne w specyficznych sytuacjach, na przykład w studiu fotograficznym, ale nie są optymalnym rozwiązaniem w dynamicznych warunkach, gdzie zmiany w oświetleniu mogą być nagłe. Podobnie, pomiar bezpośredni światłomierzem zewnętrznym nie uwzględnia wpływu obiektywu na światło, co może prowadzić do nieprawidłowej ekspozycji. Wizjer światłomierza wbudowanego w aparat, mimo że dostarcza informacji o ekspozycji, nie ma możliwości pomiaru światła w kontekście rzeczywistej sceny, co może skutkować błędnymi ustawieniami. Błędem jest także mylenie pojęcia różnych typów pomiaru, ponieważ każdy z nich ma swoje ograniczenia i zastosowania. Właściwe podejście do pomiaru światła polega na rozumieniu, kiedy i jak stosować system TTL oraz jakie sytuacje wymagają użycia innych metod pomiarowych. Kluczowe w fotografii jest umiejętne dostosowanie narzędzi do specyficznych warunków, co pozwala uzyskać najlepsze efekty w trakcie rejestracji obrazu.

Pytanie 39

Plan portretowy, na którym widoczna jest cała postać fotografowanej osoby, nazywany jest planem

A. ogólnym
B. bliskim
C. średnim
D. pełnym
Jak wybierasz inne opcje, jak plan bliski czy średni, to możesz się trochę pogubić w tym, co oznaczają różne plany w fotografii. Plan bliski na przykład skupia się na detalach, jak twarz czy górna cześć ciała, więc nie widać całości sylwetki ani kontekstu. To jest praktyczne, gdy chcesz pokazać emocje czy detale ubioru, ale nie oddaje całego obrazu postaci. Plan średni z kolei obejmuje sylwetkę do pasa, co też nie jest tym, co nazywamy pełnym planem. Ogranicza to perspektywę i nie pozwala dostrzegać, jak osoba wchodzi w interakcję z otoczeniem. Plan ogólny, choć pokazuje szerszy widok, zazwyczaj ukazuje kilka osób czy elementów w scenie, co może wprowadzać w błąd, gdy chcesz uchwycić konkretną sylwetkę. Warto zrozumieć, że każdy z tych planów ma swoje miejsce i wpływa na to, jak postrzegamy obraz. Dlatego tak ważne jest, by rozróżniać te terminy, żeby dopasować techniki fotografowania do efektu, który chcesz osiągnąć.

Pytanie 40

Technika uzyskiwania zdjęć, która polega na bezpośrednim oświetleniu powierzchni materiału światłoczułego, na którym znajdują się obiekty o różnym poziomie przezroczystości to

A. izohelia.
B. luksografia.
C. cyjanotypia.
D. bromolej.
Bromolej to technika, w której stosuje się emulsję bromku srebra na podłożu papierowym, co prowadzi do uzyskania obrazu fotograficznego. Pomimo że ta metoda opiera się na naświetleniu, nie jest odpowiednia w kontekście naświetlania obiektów o różnym stopniu przezroczystości, ponieważ głównym celem bromoleju jest uzyskanie obrazu w sposób chemiczny, a nie bezpośrednie odwzorowanie przezroczystości. Izohelia to pojęcie związane z technikami oświetleniowymi, które odnoszą się do rozkładu natężenia światła, ale nie stanowi metody uzyskiwania obrazów na podstawie naświetlenia obiektów. Natomiast cyjanotypia to technika fotograficzna, która wykorzystuje proces chemiczny z użyciem cyjanu żelazowego, co prowadzi do uzyskania niebieskiego obrazu. Choć cyjanotypia również opiera się na zastosowaniu światła, jej mechanizm działania różni się od luksografii, gdyż polega na reakcji chemicznej, a nie na bezpośrednim naświetleniu przezroczystych przedmiotów. Te metody mogą być mylone ze względu na ich związki z fotografią, jednak każda z nich ma swoje specyficzne właściwości i zastosowania, które nie odpowiadają definicji luksografii, co może prowadzić do nieporozumień i błędów w ich interpretacji.