Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 21:23
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 21:45

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Cykliczna zmiana haseł do kont
B. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
C. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
D. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 2

W języku C++, zakładając, że przedstawiony fragment kodu poprawnie się skompiluje i zostanie wykonany, to zmiennej liczba przypisana zostanie wartość

Ilustracja do pytania
A. rzeczywista podzielna przez 1OOO
B. pseudolosowa nie większa niż 999
C. dowolna pseudolosowa z przedziału typu int
D. równa 1OOO
Błędne odpowiedzi wynikają z niezrozumienia mechaniki działania funkcji rand() i operatora modulo w języku C++. Pierwsza koncepcja, że liczba mogłaby być równa 1000, jest błędna, ponieważ operator modulo ogranicza wynik do wartości mniejszych niż dzielnik, w tym przypadku 1000. Dlatego wynik nigdy nie osiągnie wartości 1000. Drugą błędną koncepcją jest przypisanie dowolnej liczby pseudolosowej w zakresie typu int. Funkcja rand() bez operacji modulo generuje liczby w zakresie od 0 do RAND_MAX, ale zastosowanie modulo 1000 zawęża ten zakres do wartości od 0 do 999. Trzecia koncepcja, że wynik musi być liczbą rzeczywistą podzielną przez 1000, wynika z błędnego założenia o typie danych i działaniach matematycznych. W kontekście języka C++ kod operuje na liczbach całkowitych, a nie rzeczywistych, i wynik modulo nie może być podzielny przez 1000, gdyż wartości te nigdy nie osiągną 1000. Kluczowe jest zrozumienie, że operacja modulo ogranicza zakres wyników i zapobiega wyjściu poza określoną wartość maksymalną, co jest fundamentalnym aspektem generowania liczb pseudolosowych w kontrolowanych zakresach. Dzięki temu podejściu można bezpiecznie i efektywnie wykorzystywać generowane wyniki w wielu zastosowaniach informatycznych, unikając typowych błędów logicznych i zakresowych w programowaniu.

Pytanie 3

Wskaź rodzaj testowania, które realizuje się w trakcie tworzenia kodu źródłowego?

A. testy kompatybilności
B. testy wdrożeniowe
C. testy jednostkowe
D. testy wydajnościowe
Testy jednostkowe są przeprowadzane podczas fazy tworzenia kodu źródłowego. Pozwalają one na sprawdzenie poprawności działania poszczególnych funkcji i modułów w izolacji, co pomaga wcześnie wykrywać błędy.

Pytanie 4

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. IP
B. HTTP
C. UDP
D. TCP
Protokół TCP (Transmission Control Protocol) jest kluczowym elementem modelu TCP/IP, odpowiedzialnym za zapewnienie niezawodnego i uporządkowanego przesyłania danych między urządzeniami w sieci. TCP działa na poziomie transportu i gwarantuje, że dane są dostarczane w odpowiedniej kolejności oraz bez błędów. Protokół ten wykorzystuje mechanizmy takie jak kontrola przepływu, retransmisja utraconych pakietów oraz potwierdzenia odbioru, co czyni go idealnym do aplikacji wymagających wysokiej niezawodności, takich jak przesyłanie plików czy komunikacja w sieciach WWW. Na przykład, gdy przeglądarka internetowa pobiera stronę, TCP segmentuje dane na mniejsze pakiety, które są następnie przesyłane do użytkownika, a każdy z nich jest potwierdzany przez odbiorcę. Jeśli pakiet nie zostanie potwierdzony w określonym czasie, TCP automatycznie go retransmituje. Protokół ten jest zgodny z standardami RFC 793 oraz RFC 1122, które definiują jego działanie oraz zasady dotyczące niezawodnego przesyłania danych w sieciach komputerowych.

Pytanie 5

Jaką rolę odgrywa pamięć operacyjna (RAM) w komputerowym systemie?

A. Zarządzanie transferem danych pomiędzy urządzeniami wejścia/wyjścia
B. Umożliwienie tworzenia kopii zapasowej danych użytkownika
C. Tymczasowe magazynowanie danych i instrukcji dla procesora
D. Trwałe przechowywanie systemu operacyjnego
Pamięć operacyjna, znana jako RAM (Random Access Memory), odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu komputerowego. Jej głównym zadaniem jest tymczasowe przechowywanie danych i instrukcji, które są niezbędne dla procesora w trakcie wykonywania programów. Kiedy uruchamiamy aplikację, jej kod oraz dane są ładowane z pamięci masowej (np. dysku twardego) do pamięci RAM, co umożliwia szybki dostęp do nich przez procesor. Dzięki dużej prędkości działania pamięć operacyjna znacząco przyspiesza procesy obliczeniowe, ponieważ operacje na danych przechowywanych w RAM są wielokrotnie szybsze niż na danych znajdujących się na dysku twardym. Współczesne komputery często wyposażone są w kilka gigabajtów pamięci RAM, co pozwala na efektywne zarządzanie wieloma uruchomionymi aplikacjami jednocześnie. Standardy takie jak DDR4 i DDR5 określają nie tylko wydajność, ale również szybkość przesyłania danych, co ma kluczowe znaczenie w kontekście wydajności systemu komputerowego. W efekcie, pamięć operacyjna jest niezbędna do płynnego działania systemu operacyjnego oraz aplikacji, a jej pojemność i szybkość mają bezpośredni wpływ na ogólną wydajność komputera.

Pytanie 6

Który z objawów może sugerować zawał serca?

A. Gorączka oraz dreszcze
B. Intensywny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki
C. Ból brzucha po spożyciu posiłku
D. Spadek nastroju
Silny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki to klasyczny objaw zawału serca (ostrego zespołu wieńcowego). Ból ten często pojawia się nagle, jest intensywny, gniotący lub piekący i może towarzyszyć mu duszność, zawroty głowy, zimne poty i nudności. Zawał serca wynika z zablokowania jednej z tętnic wieńcowych, co prowadzi do niedokrwienia mięśnia sercowego. Szybka reakcja i wezwanie pomocy medycznej mogą uratować życie i zminimalizować uszkodzenia serca. Każda minuta jest kluczowa – nie należy czekać na ustąpienie objawów, lecz natychmiast zadzwonić na numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższego szpitala.

Pytanie 7

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
B. Aplikacja do robienia zdjęć
C. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
D. Aplikacja kalkulator
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 8

Który z wymienionych procesów NIE jest częścią etapu kompilacji?

A. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy
B. Weryfikacja błędów składniowych
C. Optymalizacja kodu
D. Analiza działania programu w czasie rzeczywistym
Optymalizacja kodu to integralna część kompilacji, mająca na celu zwiększenie wydajności programu poprzez usunięcie zbędnych instrukcji i usprawnienie algorytmów. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy jest głównym zadaniem kompilatora, który generuje plik wykonywalny. Weryfikacja błędów składniowych jest jednym z pierwszych etapów kompilacji, mającym na celu upewnienie się, że kod jest poprawny pod względem składni, zanim zostanie przekształcony na kod maszynowy.

Pytanie 9

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Moduł do zarządzania systemami baz danych
B. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
C. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
D. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 10

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia siatki
C. Topologia magistrali
D. Topologia pierścienia
Topologia magistrali to jedna z podstawowych topologii sieci komputerowych, w której wszystkie urządzenia są podłączone do jednego kabla, zwanego magistralą. W tej konfiguracji dane przesyłane są w obu kierunkach na wspólnym przewodzie, a każde urządzenie musi odczytać dane i zidentyfikować, czy są one przeznaczone dla niego. Kluczową zaletą topologii magistrali jest jej prostota oraz niskie koszty instalacji, ponieważ wymaga mniej kabli niż inne topologie. Jest to jednak także jej największa wada - awaria jednego segmentu kabla może spowodować przerwanie komunikacji w całej sieci. Topologia magistrali jest często wykorzystywana w małych sieciach lokalnych oraz w systemach, gdzie nie ma potrzeby dużej niezawodności. Standardy, takie jak IEEE 802.3, definiują zasady działania sieci Ethernet korzystających z tej topologii. W praktyce, zastosowanie topologii magistrali można zaobserwować w starszych instalacjach sieciowych, gdzie budżet na infrastrukturę był ograniczony, a wymogi dotyczące skomplikowania sieci były minimalne.

Pytanie 11

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Określenie metody wirtualnej
B. Definiowanie pól publicznych
C. Utworzenie instancji tej klasy
D. Rozszerzanie tej klasy
Klasy abstrakcyjne w programowaniu obiektowym to fundament, który umożliwia wprowadzenie abstrakcji i polimorfizmu. Ich głównym celem jest zdefiniowanie wspólnego interfejsu dla klas pochodnych, natomiast nie można tworzyć ich instancji. Przykładem może być klasa abstrakcyjna 'Pojazd', która definiuje metody takie jak 'przyspiesz' i 'hamuj', ale sama nie ma implementacji tych metod. Klasy, które dziedziczą po 'Pojazd', takie jak 'Samochód' czy 'Motocykl', implementują te metody, co umożliwia ich użycie. Zgodnie z zasadami SOLID, klasa abstrakcyjna powinna być używana jako baza dla innych klas, a nie jako samodzielny obiekt. W związku z tym, próbując stworzyć instancję klasy abstrakcyjnej, napotkamy błąd kompilacji. Takie zachowanie jest zgodne z wieloma językami programowania, takimi jak Java, C# czy C++, gdzie klasy abstrakcyjne są kluczowym elementem budowy hierarchii klas oraz wzorów projektowych.

Pytanie 12

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
B. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
C. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
D. Do przechowywania informacji w bazie danych
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 13

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
B. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
C. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
D. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 14

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod Java
B. obsługa przycisku ekranu dotykowego
C. kod XML
D. obsługa wciśniętego przycisku
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 15

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. platformę Xamarin
B. bibliotekę React Native
C. środowisko Android Studio
D. środowisko XCode
React Native jest oparty na JavaScript, a Xcode to narzędzie do natywnego programowania na iOS. Android Studio służy do tworzenia aplikacji na Androida, ale nie jest narzędziem cross-platformowym dla C#.

Pytanie 16

Zestaw operatorów, który został przedstawiony, należy do kategorii operatorów

Ilustracja do pytania
A. porównawczymi
B. arytmetycznych
C. logicznymi
D. przypisania
Przedstawiony zbiór operatorów należy do grupy operatorów arytmetycznych, które wykonują podstawowe operacje matematyczne, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Są one podstawą obliczeń w większości języków programowania.

Pytanie 17

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Studio Androida
B. Eclipse
C. Visual Studio Code
D. XCode
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 18

Co następuje, gdy błąd nie zostanie uchwycony przez blok catch?

A. Program kontynuuje działanie, pomijając błąd
B. Błąd zostanie zignorowany przez kompilator
C. Program zakończy działanie z błędem
D. Instrukcja throw zostanie automatycznie wykreślona
Program nie może kontynuować działania po wystąpieniu wyjątku bez jego obsługi – to mogłoby prowadzić do nieprzewidywalnych błędów. Wyjątek nie jest ignorowany przez kompilator – jeśli wyjątek wystąpi w czasie wykonywania programu, kompilator nie ma na to wpływu. 'Throw' nie jest automatycznie usuwane – to instrukcja zgłaszająca wyjątek, a jej wykonanie jest zależne od warunków w kodzie. Brak obsługi wyjątku prowadzi do natychmiastowego przerwania programu, a nie do pominięcia instrukcji.

Pytanie 19

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. punkt remote release
B. system alarmowy przeciwpożarowy
C. przełącznik zasilania
D. rozdzielnię elektryczną
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 20

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
B. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
C. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags
D. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności
Kod generuje trzy paragrafy, każdy z kolejnym elementem tablicy tags. Jest to standardowy sposób iteracji po elementach tablicy i renderowania ich jako oddzielnych elementów HTML. W praktyce, takie podejście jest szeroko stosowane w aplikacjach frontendowych, gdzie dynamicznie tworzone elementy interfejsu użytkownika są generowane na podstawie tablic lub list danych. Każdy element tablicy jest iterowany i osobno przekształcany w znacznik HTML, co pozwala na łatwe zarządzanie i aktualizowanie treści strony w czasie rzeczywistym. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi manipulacji DOM i zapewnia wysoką wydajność aplikacji.

Pytanie 21

Która z wymienionych metod jest najodpowiedniejsza do wizualizacji procesu podejmowania decyzji?

A. Drzewo decyzyjne
B. Schemat blokowy
C. Lista kroków
D. Pseudokod
Schemat blokowy to jedna z najlepszych metod wizualnego przedstawienia procesu decyzyjnego. Umożliwia graficzne odwzorowanie przepływu operacji i decyzji, co czyni go niezwykle przydatnym narzędziem w analizie i projektowaniu algorytmów. Dzięki użyciu różnych kształtów (np. prostokątów dla operacji, rombów dla decyzji) schemat blokowy pozwala jasno i czytelnie przedstawić logikę działania programu lub systemu. Jest szeroko stosowany w inżynierii oprogramowania, zarządzaniu projektami oraz nauczaniu podstaw algorytmiki. Pozwala zidentyfikować potencjalne błędy i optymalizować procesy jeszcze przed rozpoczęciem implementacji.

Pytanie 22

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

Ilustracja do pytania
A. Krzysztof
B. Anna
C. Patryk
D. Ewa
Krzysztof to naprawdę świetny wybór na budowę aplikacji front-end, bo zna Angulara, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków do aplikacji jednostronicowych. Dzięki Angularowi można tworzyć dynamiczne i responsywne interfejsy, co jest mega ważne w projektach front-end. Ogólnie rzecz biorąc, ten framework opiera się na komponentach, co zdecydowanie ułatwia pracę z kodem i pozwala na jego ponowne wykorzystanie. W połączeniu z TypeScriptem, Angular daje duże możliwości, bo mocne typowanie zmniejsza ryzyko błędów i poprawia czytelność kodu. Zrozumienie, jak działa aplikacja i jakie są dobre praktyki, takie jak modularność czy testowanie, też jest istotne, żeby wykorzystać Angulara w pełni. Krzysztof ma tę wiedzę i potrafi wdrażać najlepsze praktyki, jak architektura MVC, co sprawia, że aplikacje są bardziej skalowalne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, Angular robi też sporo, żeby aplikacje działały szybko, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika. Dlatego wybierając Krzysztofa, mamy pewność, że projekt będzie zgodny z nowymi standardami i spełni oczekiwania użytkowników w zakresie interfejsu.

Pytanie 23

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
B. odziedzicza po Vehicle
C. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
D. używa pól prywatnych klasy Vehicle
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 24

Co należy zrobić w sytuacji silnego krwawienia z rany?

A. Poczekać, aż krwawienie ustanie samoistnie
B. Przepłukać ranę wodą utlenioną i zostawić do wyschnięcia
C. Nałożyć elastyczny bandaż bez ucisku
D. Założyć opatrunek uciskowy oraz unieść kończynę powyżej poziomu serca
Założenie opatrunku uciskowego i uniesienie kończyny powyżej poziomu serca to najskuteczniejszy sposób na zatrzymanie silnego krwotoku z rany. Opatrunek uciskowy powoduje mechaniczne zamknięcie naczyń krwionośnych, co spowalnia lub całkowicie zatrzymuje wypływ krwi. Podniesienie kończyny dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi w obszarze rany, co ogranicza krwawienie. Ważne jest, aby nie zdejmować opatrunku, nawet jeśli przesiąknie krwią – należy dołożyć kolejną warstwę materiału. W sytuacjach ekstremalnych, gdy opatrunek uciskowy nie zatrzymuje krwawienia, można zastosować opaskę uciskową (tzw. stazę), ale tylko w ostateczności, gdy inne metody zawiodą. Takie działania mogą zapobiec wstrząsowi krwotocznemu i uratować życie poszkodowanego.

Pytanie 25

Jakie jest zastosowanie języka XAML przy tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Do zarządzania bazami danych
B. Do optymalizacji działania aplikacji
C. Do obsługi zdarzeń klawiatury
D. Do projektowania graficznego interfejsu użytkownika
XAML (Extensible Application Markup Language) to język znaczników wykorzystywany w technologii WPF (Windows Presentation Foundation) oraz UWP (Universal Windows Platform) do projektowania graficznego interfejsu użytkownika (GUI). XAML pozwala na definiowanie układów, przycisków, etykiet oraz innych elementów interaktywnych w aplikacjach desktopowych. Dzięki XAML, projektowanie interfejsu jest intuicyjne, a kod interfejsu jest oddzielony od logiki aplikacji, co sprzyja przejrzystości projektu. XAML wspiera animacje, style i szablony, co umożliwia budowę nowoczesnych, dynamicznych aplikacji. Jego elastyczność i możliwość współpracy z C# sprawiają, że XAML jest niezastąpiony w środowisku Windows.

Pytanie 26

Jakie jest oznaczenie komentarza wieloliniowego w języku Java?

A. """ ... """
B. /* ... */
C. // ... //
D. <!-- ... -->
Komentarze wieloliniowe w języku Java są oznaczane za pomocą /* ... */. Pozwalają na komentowanie większych fragmentów kodu, co jest przydatne podczas tymczasowego wyłączania kodu lub dodawania obszernych opisów do funkcji i klas.

Pytanie 27

Do stworzenia zbioru danych potrzebnego do uruchomienia algorytmu sortowania bąbelkowego tablicy, wymagane są przynajmniej następujące typy:

A. jeden tablicowy, dwa liczbowe do nadzorowania pętli, jeden do zamiany miejscami elementów
B. dwa tablicowe, jeden liczbowy do nadzorowania pętli
C. dwa tablicowe, dwa do zamiany miejscami elementów
D. jeden tablicowy, jeden liczbowy do nadzorowania pętli, dwa do zamiany miejscami elementów
Do implementacji algorytmu sortowania bąbelkowego potrzebny jest jeden typ tablicowy, dwa liczbowe do kontroli iteracji pętli oraz jeden do zamiany elementów miejscami. Dwa liczniki pętli są niezbędne, aby iterować po tablicy wielokrotnie, zmniejszając zakres w każdej iteracji.

Pytanie 28

Podana deklaracja zmiennych w języku JAVA zawiera

Ilustracja do pytania
A. dwie zmienne o typie strukturalnym
B. jedną zmienną typu tekstowego, jedną rzeczywistą, jedną całkowitą, jedną znakową oraz jedną logiczną
C. dwie zmienne typu tekstowego, dwie całkowite oraz jedną logiczną
D. jedną zmienną typu tekstowego, dwie całkowite, jedną znakową i jedną logiczną
Deklaracja obejmuje jedną zmienną typu napisowego (String), dwie typu całkowitego (int), jedną znakowego (char) oraz jedną logiczną (boolean). Takie zróżnicowanie pozwala na przechowywanie różnych rodzajów danych w jednej klasie lub metodzie.

Pytanie 29

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
B. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
C. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
D. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 30

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
B. Text, UseWaitCursor, BackColor
C. (Name), Cursor, BackgroundImage
D. Text, Cursor, BackColor
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 31

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
B. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
C. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
D. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 32

Algorytmu Euklidesa, przedstawionego na schemacie, należy użyć do obliczenia.

Ilustracja do pytania
A. Największego Wspólnego Dzielnika
B. najmniejszej liczby pierwszej w danym zakresie
C. Najmniejszej Wspólnej Wielokrotności
D. największego elementu w zbiorze liczb
Największy element zbioru liczb to zagadnienie, które nie ma związku z algorytmem Euklidesa. Wymaga to raczej prostego przeszukania zbioru, niż stosowania algorytmu opierającego się na operacjach arytmetycznych na dwóch liczbach. Z kolei najmniejsza liczba pierwsza w przedziale wymaga zastosowania zupełnie innych technik, jak na przykład sita Eratostenesa, które pozwala na znalezienie wszystkich liczb pierwszych mniejszych od określonej wartości. Algorytm Euklidesa nie jest w tym przypadku użyteczny, gdyż nie zajmuje się on pojęciem liczby pierwszej. Najmniejsza Wspólna Wielokrotność (NWW) to zagadnienie, które choć związane z NWD, wymaga innego podejścia. NWW można obliczyć mając już wyznaczony NWD dwóch liczb, korzystając ze wzoru NWW(a, b) = (a * b) / NWD(a, b). Dlatego algorytm Euklidesa może być pomocnym narzędziem w obliczaniu NWW, ale sam w sobie nie jest przeznaczony do bezpośredniego jej wyznaczania. Typowym błędem jest myślenie, że algorytmy matematyczne mają bardziej uniwersalne zastosowanie niż w rzeczywistości, co prowadzi do niewłaściwego użycia takich narzędzi. Algorytm Euklidesa jest wysoce wyspecjalizowany, dlatego warto zrozumieć jego ograniczenia i specyficzne zastosowania w kontekście matematyki i inżynierii komputerowej.

Pytanie 33

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
B. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
C. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
D. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
Kompilator to narzędzie, które przekształca kod źródłowy napisany w języku programowania na plik wykonywalny (binarny), który może być uruchomiony bez potrzeby ponownej kompilacji. Proces ten obejmuje kilka etapów, takich jak analiza leksykalna, analiza składniowa, optymalizacja kodu oraz generowanie kodu maszynowego. Kompilator jest nieodzownym elementem w językach takich jak C, C++ czy Java. Generowany plik wykonywalny może działać szybciej niż kod interpretowany, ponieważ nie wymaga tłumaczenia w czasie rzeczywistym.

Pytanie 34

Jakie są kluczowe etapy realizacji projektu programistycznego?

A. Planowanie, projektowanie, debugowanie, konserwacja
B. Planowanie, analiza, implementacja, wdrożenie
C. Projektowanie, testowanie, aktualizacja, implementacja
D. Analiza, implementacja, testowanie, aktualizacja
Podstawowe fazy realizacji projektu programistycznego to: planowanie, analiza, implementacja i wdrożenie. Planowanie pozwala na ustalenie celów i zasobów, analiza definiuje wymagania, implementacja to właściwy proces tworzenia kodu, a wdrożenie polega na uruchomieniu produktu w środowisku produkcyjnym. Ten klasyczny podział jest stosowany zarówno w tradycyjnych modelach, takich jak Waterfall, jak i w nowoczesnych metodach Agile, gdzie fazy mogą być bardziej iteracyjne. Odpowiednie zarządzanie każdą z tych faz minimalizuje ryzyko błędów i zwiększa efektywność zespołu.

Pytanie 35

Które słowo kluczowe w C++ służy do definiowania klasy nadrzędnej?

A. class
B. public
C. virtual
D. base
Słowo kluczowe 'public' nie definiuje klasy – określa jedynie modyfikator dostępu, umożliwiający dostęp do pól i metod z zewnątrz klasy. 'Virtual' służy do deklarowania metod wirtualnych i wskazuje, że dana metoda może być przesłonięta w klasie pochodnej. 'Base' nie jest słowem kluczowym w C++ – w niektórych językach programowania oznacza klasę bazową, ale nie jest używane do definiowania klasy w C++.

Pytanie 36

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Eliminuje plik z repozytorium
B. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
C. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
D. Tworzy nową gałąź w repozytorium
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 37

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Pole tekstowe
B. Pasek narzędziowy
C. Przycisk
D. Dialog wyboru pliku
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 38

Który z poniższych kodów realizuje przedstawiony fragment algorytmu?

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 3
C. Kod 1
D. Kod 4
Kod 3 jest poprawną implementacją przedstawionego algorytmu. Jego struktura i sposób działania odpowiadają założeniom algorytmu, co prowadzi do uzyskania prawidłowego wyniku.

Pytanie 39

W jakiej metodzie zarządzania projektami nacisk kładzie się na ograniczenie marnotrawstwa?

A. Kanban
B. Prototypowy
C. Waterfall
D. Scrum
Kanban to metodologia zarządzania projektem, która koncentruje się na minimalizacji marnotrawstwa i optymalizacji przepływu pracy. Kluczowym elementem Kanbanu jest wizualizacja procesu za pomocą tablicy, na której znajdują się zadania w różnych fazach realizacji. Dzięki temu zespół może łatwo identyfikować wąskie gardła i eliminować zbędne procesy. Kanban promuje ciągłe doskonalenie (kaizen) i pozwala na dostosowywanie się do zmieniających się priorytetów bez konieczności reorganizacji całego projektu. Ta metodologia jest szeroko stosowana w branży IT, produkcji oraz w zespołach operacyjnych, które wymagają dużej elastyczności.

Pytanie 40

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
B. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
C. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
D. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
Modalne okna dialogowe blokują działanie aplikacji do czasu ich zamknięcia. Okna wymagające potwierdzenia przed kontynuacją to przykład dialogów modalnych, a nie niemodalnych. Komunikaty kontrolujące stan aplikacji przez systemy menu są inną formą interakcji, niezwiązaną z dialogami niemodalnymi.