Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 09:48
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:12

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Zastosowanie apretury przeciwgniotliwej dotyczy tkaniny

A. wełnianej
B. wiskozowej
C. poliestrowej
D. jedwabnej
Apretura przeciwgniotliwa to specjalny proces wykończeniowy stosowany w przypadku tkanin wiskozowych, który ma na celu zwiększenie ich odporności na zagniecenia oraz poprawę ogólnej estetyki. Wiskozowa tkanina charakteryzuje się dużą podatnością na gniecenie, co ogranicza jej zastosowanie w odzieży codziennej i eleganckiej. Wprowadzenie apretury przeciwgniotliwej poprawia te właściwości, sprawiając, że materiały zachowują ładny wygląd przez dłuższy czas. Tkaniny te nadają się idealnie do produkcji odzieży, która wymaga utrzymania estetycznego wyglądu, jak sukienki, koszule, czy eleganckie bluzki. W standardach branżowych, jak ISO 307, podkreśla się znaczenie wykończenia tkanin, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów wiskozowych ze względu na ich zastosowanie w modzie i odzieży wysokiej jakości. Dzięki zastosowaniu apretury można także zmniejszyć ilość prasowania, co przekłada się na oszczędność czasu i energii.

Pytanie 4

Zleceniodawca poprosił o uszycie spodni z wełny. Do wykonania zamówienia wykorzystano 1,20 m materiału w cenie 50 zł za 1 mb. Jakie są koszty użytej tkaniny wełnianej?

A. 65 zł
B. 70 zł
C. 60 zł
D. 55 zł
Aby obliczyć koszt zużytej tkaniny wełnianej, należy pomnożyć ilość zużytej tkaniny przez cenę za metr bieżący. W tym przypadku mamy 1,20 m tkaniny, a cena wynosi 50 zł za 1 mb. Wzór jest następujący: 1,20 m * 50 zł/m = 60 zł. Taki sposób kalkulacji jest standardem w branży tekstylnej oraz krawieckiej, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla zarządzania kosztami produkcji. Przykładowo, jeśli krawiec zamawia tkaniny do uszycia różnych modeli odzieży, ważne jest, aby dokładnie znał koszty materiałów, aby móc prawidłowo ustalić ceny wyrobów i zapewnić rentowność swojego biznesu. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują także kontrolę zapasów oraz planowanie zamówień, co pozwala uniknąć nadmiernych kosztów i strat materiałowych. Wiedza na temat obliczeń kosztów materiałów jest zatem niezbędna w każdej działalności związanej z produkcją odzieży.

Pytanie 5

Która z poniższych przyczyn nie przyczynia się do łamania igły podczas szycia?

A. Zbyt cienka igła
B. Niewłaściwe nawinięcie dolnej nitki na szpuleczkę bębenka
C. Niewłaściwe umiejscowienie bębenka w mechanizmie chwytacza
D. Zbyt wysokie napięcie górnej nitki
Zbyt duże napięcie nitki górnej, niewłaściwe założenie bębenka w mechanizmie chwytacza oraz zbyt cienka igła to powszechne przyczyny, które mogą prowadzić do łamania się igły. Napięcie nitki górnej jest kluczowym czynnikiem w procesie szycia, ponieważ zbyt mocne napięcie powoduje, że igła jest narażona na nadmierne obciążenie podczas wbijania się w materiał. Może to skutkować nie tylko złamaniem igły, ale również uszkodzeniem materiału. Właściwe ustawienie bębenka jest równie istotne, ponieważ niewłaściwe umiejscowienie bębenka prowadzi do nierównomiernego przesuwania się nitki, co powoduje, że igła nie porusza się płynnie, co zwiększa ryzyko jej złamania. Zbyt cienka igła również nie jest przystosowana do dużego obciążenia, jakie może wystąpić podczas szycia grubych materiałów, co również może przyczynić się do jej pęknięcia. W praktyce, aby minimalizować ryzyko łamania igieł, niezbędne jest regularne sprawdzanie napięcia oraz dobieranie odpowiednich rodzajów igieł do materiałów, co jest zalecane w standardach branżowych.

Pytanie 6

Jakie materiały tekstylne i izolacyjne powinny być wykorzystane do szycia damskiego płaszcza typu dyplomatka?

A. Flausz, watolina
B. Madera, futro syntetyczne
C. < Kresz, laminat
D. Popelina, włóknina puszysta
Wybór materiałów do szycia płaszcza damskiego to niełatwy temat, bo trzeba rozumieć, jak każdy z nich działa i do czego się nadaje. Madera i sztuczne futro, mimo że czasami mogą wyglądać fajnie, to w tym wypadku niezbyt się sprawdzą. Madera jest ciężka i mało elastyczna, co ogranicza ruchy, a futro sztuczne, choć modne, nie daje dobrej izolacji, co ważne w zimie. Kresz i laminat też nie są najlepszymi wyborem. Kresz to materiał bardziej sportowy, a do eleganckich płaszczy się nie nadaje. Laminat natomiast jest raczej do odzieży wodoodpornej, co do elegancji płaszcze nie pasuje. Popelina i włóknina puszysta też nie są odpowiednie. Popelina jest za cienka i bardziej do bluzek, a włóknina puszysta, choć może służyć jako podszewka, to nie zapewnia odpowiedniej izolacji w zimie. Ważne, żeby dobrze znać materiały, które się nadają do płaszczy, bo niewłaściwy wybór może skutkować kiepskim efektem i użytkownik może być niezadowolony.

Pytanie 7

Do jakich czynności można wykorzystać maszynę łańcuszkową?

A. do tymczasowego łączenia wkładu z przodem wyrobu
B. do naszywania aplikacji na przednią część sukni
C. do zszycia szwu siedzeniowego w spodniach
D. do tworzenia dziurek w odzieży męskiej
Odpowiedzi, które sugerują wykonanie dziurek w ubraniach męskich, naszywanie aplikacji na przód sukni oraz tymczasowe połączenie wkładu z przodem wyrobu, nie są właściwe, ponieważ nie uwzględniają specyfiki zastosowań maszyny łańcuszkowej. Wykonanie dziurek w odzieży zazwyczaj wymaga zastosowania specjalistycznych maszyn do dziurkowania, które gwarantują precyzyjne i estetyczne wykończenie. Maszyna łańcuszkowa, mimo swojej wszechstronności, nie jest zaprojektowana do tego celu, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej kontroli nad rozmiarem i kształtem dziurek. Ponadto, naszywanie aplikacji na odzież zazwyczaj odbywa się przy użyciu maszyn do haftu lub aplikacji, które oferują różnorodne wzory i techniki wykończenia. Maszyny łańcuszkowe mogą zrealizować naszywanie, ale efekt końcowy może nie spełniać oczekiwań estetycznych. W przypadku tymczasowego połączenia wkładu z przodem wyrobu, odpowiednie są maszyny do szycia z funkcją poziomego zszywania, które lepiej radzą sobie z materiałami wymagającymi elastyczności i tymczasowych połączeń. Błędem jest więc mylenie funkcji maszyn oraz ich zastosowań, co może prowadzić do nieodpowiednich wyborów technologicznych w procesie produkcji odzieży.

Pytanie 8

Przeróbka kamizelki bez podszewki polega na dostosowaniu jej do figury klientki oraz przyszyciu 4 guzików pobranych z magazynu zakładu. Koszt jednego guzika to 1,00 zł, a cena robocizny została oszacowana na 30,00 zł. Jaką kwotę należy zapłacić za wykonanie usługi?

A. 33,00 zł
B. 34,00 zł
C. 31,20 zł
D. 32,00 zł
No to super, że wybrałeś 34,00 zł! To jest prawidłowa odpowiedź, bo musimy dodać koszt robocizny, który wynosi 30,00 zł, do kosztu guzików. Każdy guzik kosztuje 1,00 zł, a potrzebujemy 4, więc to 4 x 1,00 zł daje nam 4,00 zł. Jak to zsumujemy, to mamy 30,00 zł za robociznę plus 4,00 zł za guziki, co daje 34,00 zł. To normalne, że w takich wycenach trzeba wszystko zsumować, żeby klient wiedział, za co dokładnie płaci. Dobrze jest mieć jasność w każdej transakcji, bo to pomaga zarówno nam, jak i klientom. Dzięki temu możemy lepiej planować, co do budżetu na przyszłość.

Pytanie 9

Przyczyną problemów w działaniu maszyny stębnowej, skutkujących zerwaniem dolnej nici podczas szycia, jest

A. nieprawidłowo wyprowadzona nić górna
B. nieaktywowany nawijacz nici
C. za słabe napięcie nitki górnej
D. błędnie nawleczona nić w bębenku
Niewłaściwie nawleczona nić w bębenku jest jedną z najczęstszych przyczyn zrywania dolnej nici w maszynach stębnowych. Właściwe nawlekanie nici w bębenku zapewnia jej prawidłowe prowadzenie i napięcie, co jest kluczowe dla stabilności szycia. Gdy nić jest nieprawidłowo umieszczona, może to prowadzić do jej splątania, co z kolei powoduje zrywanie. W praktyce, aby uniknąć tego problemu, należy zwrócić uwagę na dokładność nawlekania bębenka, przestrzegając producenta instrukcji dotyczących długości i napięcia nici. Oprócz tego, regularne serwisowanie maszyny, w tym czyszczenie bębenka i wymiana zużytych części, przyczynia się do utrzymania optymalnej wydajności maszyny. Dobre praktyki w branży zalecają również przeprowadzenie testu szycia na kawałku materiału przed rozpoczęciem pełnej produkcji, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych problemów z nicią.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Z dzianin odpasowanych, bezszwowych produkuje się

A. bieliznę korygującą
B. bluzę do piżamy
C. koszule nocne
D. spodnie do piżamy
Bielizna korygująca wykonana z dzianin odpasowanych, bezszwowych jest produktem, który charakteryzuje się wysokim komfortem noszenia oraz estetyką wykonania. Dzianiny odpasowane pozwalają na elastyczność i dopasowanie do ciała, co jest kluczowe w przypadku odzieży korygującej, której zadaniem jest modelowanie sylwetki. Brak szwów minimalizuje ryzyko otarć i podrażnień, co jest szczególnie ważne w bieliźnie noszonej na co dzień. Przykłady zastosowania obejmują majtki i topy korygujące, które są często wybierane przez osoby pragnące uzyskać lepszy wygląd w obcisłych ubraniach. Dobre praktyki w branży bieliźniarskiej sugerują stosowanie dzianin z dodatkiem elastanu, co zapewnia dodatkową elastyczność i komfort. Ponadto, bielizna korygująca powinna być projektowana z myślą o różnych typach sylwetek, co podkreśla znaczenie innowacyjnych technik produkcji oraz rozwoju nowych materiałów.

Pytanie 13

W przedsiębiorstwie odzieżowym podczas końcowej inspekcji gotowych produktów sprawdza się zgodność ich wykonania z dokumentacją

A. techniczną i rysunkami technicznymi
B. techniczną i zatwierdzonym modelem
C. planistyczną i wzorem wyrobu
D. konstrukcyjną i zamówieniem
Wybrana odpowiedź "techniczną i zatwierdzonym modelem" jest prawidłowa, ponieważ podczas kontroli ostatecznej gotowych wyrobów odzieżowych kluczowe jest zapewnienie, że produkty spełniają wymogi techniczne oraz są zgodne z zatwierdzonym modelem. Model ten stanowi wzór, na którym opiera się produkcja, określając szczegółowe właściwości wyrobu, takie jak materiały, wymiary, a także sposób wykonania. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być proces weryfikacji odzieży sportowej, gdzie nie tylko estetyka, ale również funkcjonalność i parametry techniczne są niezbędne do zapewnienia jakości. W branży konfekcyjnej istotne są normy, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na system zapewnienia jakości, w tym na sprawdzenie zgodności wyrobów z dokumentacją techniczną. Właściwa kontrola pomaga nie tylko w utrzymaniu wysokiej jakości produktów, ale również w minimalizacji ryzyka reklamacji i zwiększeniu satysfakcji klientów, co jest kluczowe w konkurencyjnym rynku odzieżowym.

Pytanie 14

Jaki materiał odzieżowy powinien być użyty do uszycia męskiej marynarki wełnianej na sezon jesienno-zimowy?

A. Loden
B. Tweed
C. Żorżetę
D. Sukno
Loden, sukno i żorżeta to materiały, ale niekoniecznie nadają się na marynarkę na zimę. Loden, choć ma niezłe właściwości izolacyjne, to często jest ciężki i mało elastyczny, co może utrudniać komfort noszenia. Jak się z tym zmagałem, to faktycznie czasem trudno go dopasować do nowoczesnych krojów. Sukno sprawdza się lepiej w płaszczach, bo jak jest za grube, to robi się za gorąco, a to nie jest fajne. Żorżeta to chyba jeszcze gorszy wybór, bo mimo że jest lekka i zwiewna, to w zimie nie da ci ciepła. Tak więc, wybierając materiał na marynarkę, warto myśleć nie tylko o tym jak wygląda, ale też o tym, jakie warunki będą panować w danym sezonie. Lepiej nie lekceważyć tych rzeczy, bo można się nieźle rozczarować w praktyce.

Pytanie 15

Jaką najwyższą temperaturę można ustawić podczas prasowania lnianej spódnicy damskiej, jeśli na metce producent umieścił symbol żelazka z trzema kropkami wewnątrz?

A. 120°C
B. 100°C
C. 150°C
D. 200°C
Wybór innych temperatur prasowania dla lnianej spódnicy damskiej wskazuje na niepełne zrozumienie symboliki używanej na metkach odzieżowych. Na przykład, temperatura 150°C jest zbyt niska, by skutecznie prasować len, ponieważ materiał ten wymaga wyższej temperatury, aby zmięknąć i pozbyć się zagnieceń. Zastosowanie takiej temperatury mogłoby prowadzić do nieefektywnego prasowania, a w rezultacie do konieczności wielokrotnego wykonywania tego procesu, co jest nie tylko czasochłonne, ale i może wpłynąć na trwałość tkaniny. Z kolei opcja 120°C również nie spełnia wymogów lnu, który wymaga wyższej temperatury. Prasowanie w temperaturze 100°C jest niewłaściwe, ponieważ wystawienie lnu na tak niską temperaturę może skutkować jego sztywnieniem lub nieodpowiednim wygładzeniem, co prowadzi do niezadowolenia z efektu końcowego. Kluczowe jest zrozumienie, że materiały naturalne, takie jak len, mają swoje specyficzne wymagania, a ich niewłaściwe traktowanie może prowadzić do uszkodzeń. Dlatego ważne jest, aby zawsze kierować się zaleceniami producenta, które są oparte na standardach branżowych dotyczących pielęgnacji tkanin. Warto również zaznaczyć, że wiedza na temat odpowiednich temperatur prasowania ma kluczowe znaczenie dla utrzymania jakości i estetyki ubrań przez dłuższy czas.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Aby zlikwidować wyświecenie, które pojawiło się na odzieży w wyniku obróbki parowo-cieplnej, należy zastosować

A. sprasowanie
B. wprasowanie
C. przeprasowanie
D. odparowanie
Sprasowanie, przeprasowanie oraz wprasowanie to techniki, które mogą wydawać się sensowne w kontekście usuwania wyświecenia, jednak w rzeczywistości nie są one odpowiednie dla konkretnego problemu związanego z nadmierną wilgocią powstałą podczas obróbki parowo-cieplnej. Sprasowanie polega na przyłożeniu siły do materiału w celu jego wygładzenia, co może prowadzić do utrwalenia wyświecenia, zamiast jego usunięcia. Z kolei przeprasowanie, które również opiera się na użyciu żelazka, może chwilowo wygładzić tkaninę, jednak nie eliminuje problemu wilgoci, a wręcz może ją utrwalić. Użycie wprasowania, czyli wprowadzenie wilgoci w materiał w celu nadania mu kształtu, również nie jest skutecznym rozwiązaniem, ponieważ może tylko pogorszyć sytuację, zwiększając poziom wyświecenia. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że techniki te są w stanie efektywnie usunąć nadmiar wilgoci, podczas gdy tak naprawdę mogą one jedynie maskować problem. Rzeczywistym rozwiązaniem dla wyświecenia jest zastosowanie procesu odparowania, który pozwala na kontrolowanie i usunięcie nadmiaru wilgoci, co jest zgodne z zaleceniami najlepszych praktyk w przemyśle tekstylnym. Warto zaznaczyć, że zrozumienie różnic pomiędzy tymi metodami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania jakością wyrobów odzieżowych.

Pytanie 18

Jaki jest koszt usługi polegającej na poszerzeniu spódnicy na podszewce wraz z wymianą zamka?

Lp.Rodzaj usługiCena usługi [zł]
1.poszerzenie spódnicy bez podszewki20,00
2.poszerzenie spódnicy z podszewką35,00
3.skrócenie spódnicy maszynowo15,00
4.skrócenie spódnicy ręcznie20,00
5.wymiana podszewki25,00
6.wymiana zamka15,00
7.zwężenie spódnicy bez podszewki15,00
8.zwężenie spódnicy z podszewką25,00

A. 50,00 zł
B. 35,00 zł
C. 20,00 zł
D. 40,00 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie to 50,00 zł, co wynika z dokładnego zsumowania kosztów poszerzenia spódnicy z podszewką oraz wymiany zamka. Zgodnie z cennikiem, usługa poszerzenia spódnicy z podszewką wynosi 35,00 zł, a wymiana zamka kosztuje 15,00 zł. W praktyce, podczas realizacji takich usług, istotne jest precyzyjne obliczenie kosztów, aby klient miał pełną świadomość wydatków. W branży krawieckiej zgodność z cennikiem oraz przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania dobrych relacji z klientem. Oprócz tego, takie umiejętności obliczeniowe są niezbędne dla właścicieli warsztatów krawieckich, aby właściwie planować budżet i zarządzać wydatkami operacyjnymi. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów jest także pomocne w negocjacjach z dostawcami materiałów, co może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać stawki, ale także umieć je odpowiednio łączyć i analizować.

Pytanie 19

Jakiego rodzaju dodatek krawiecki powinno się zastosować do reperacji nogawek przetartych na końcu w męskich spodniach wełnianych?

A. Wkład klejowy
B. Pliskę skośną
C. Taśmę tkaną
D. Lamówkę
Słuchaj, niektóre z tych dodatków krawieckich, które zaproponowałeś, to niezbyt trafny wybór do naprawy nogawek w wełnianych spodniach. Lamówka, mimo że ma swoje zastosowanie przy wykończeniach, nie da wystarczającej odporności na rozdarcia w miejscach, gdzie spodnie się zużywają. Chociaż jest ładna, to nie pomoże w wzmocnieniu nogawki tak, aby materiał się nie strzępił. Wkład klejowy? Można go używać, ale głównie do stabilizacji, a nie do naprawy tkanin wierzchnich, gdzie elastyczność jest ważna. Może sprawić, że materiał stanie się zbyt sztywny, a to nie jest najlepsze dla spodni. Pliska skośna z kolei, choć jest świetna do dekoracji, też nie ma właściwości wzmacniających jak taśma tkana. Często ludzie mylą te dodatki, sądząc, że każdy z nich działa w ten sam sposób, co jest błędem. Każdy typ dodatku ma swoje specyficzne cechy i powinno się je dobierać do konkretnego zadania. Taśma tkana zdecydowanie rządzi w tej kwestii.

Pytanie 20

Jakiego wymiaru kontrolnego powinno się użyć przy figurze z nieprawidłową postawą ciała, aby odpowiednio dostosować formę przodu damskiej bluzki do sylwetki?

A. SvXpTp
B. XlXl
C. PcPl
D. SyTy
Odpowiedź SvXpTp jest poprawna, ponieważ ten wymiar kontrolny dotyczy szerokości klatki piersiowej oraz jej proporcji do długości rękawów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście dopasowania bluzki do sylwetki z wadami postawy. W przypadku wad postawy, takich jak skolioza czy lordoza, kluczowe jest, aby projektowanie odzieży uwzględniało te zmiany w anatomii ciała. Odpowiednie pomiary pomagają w uzyskaniu właściwego dopasowania, zapewniając komfort noszenia oraz estetykę. Ustalając właściwe proporcje, możemy poprawić funkcjonalność odzieży, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej. W praktyce, często wymagane jest wykonanie korekt w wymiarach, takich jak zmniejszenie obwodu bluzki czy wydłużenie rękawów, aby zminimalizować skutki nieprawidłowej postawy. Zastosowanie tego wymiaru kontrolnego pozwala na lepsze dostosowanie odzieży do indywidualnych potrzeb klienta, co jest coraz bardziej istotne w branży mody.

Pytanie 21

Aby uszyć męską koszulę wizytową, powinno się wykorzystać

A. flanelę
B. adamaszek
C. drelich
D. perkal
Flanela, adamaszek i drelich to materiały, które mają różne właściwości i zastosowania, przez co nie są odpowiednie do uszycia wizytowej koszuli męskiej. Flanela, chociaż przyjemna w dotyku, jest tkaniną głównie stosowaną w odzieży casualowej oraz domowej, ze względu na swoją miękkość i ciepło. Jednak ze względu na swoją grubość i luźny splot, nie nadaje się do formalnych stylizacji, w których kluczowy jest schludny i elegancki wygląd. Adamaszek, z drugiej strony, jest materiałem o wyrafinowanym wzorze, często stosowanym w odzieży dekoracyjnej lub do szycia zasłon, a nie codziennych koszul. Drelich, jako tkanina mocna i trwała, jest przeznaczona głównie do odzieży roboczej, co podkreśla jego wytrzymałość, ale nie odpowiada wymaganiom estetycznym wizytowej koszuli, która powinna charakteryzować się elegancją i lekkością. Wybór niewłaściwego materiału do szycia koszuli wizytowej może prowadzić do nieestetycznego wyglądu oraz braku komfortu podczas noszenia. Ważne jest, aby przy wyborze tkanin kierować się ich właściwościami oraz przeznaczeniem, co pozwoli na uzyskanie odzieży zgodnej z oczekiwaniami oraz wysokimi standardami branżowymi.

Pytanie 22

Dostosowanie do figury prostej sukni z zaszewkami piersiowymi, za luźnej na linii talii, obejmuje między innymi pogłębienie istniejących lub stworzenie nowych zaszewek

A. pionowych z przodu i z tyłu
B. od linii ramienia z przodu i z tyłu
C. od linii dekoltu z przodu
D. barkowych z tyłu
Odpowiedź dotycząca zaszewek pionowych w przodzie i tyle jest poprawna, ponieważ w przypadku prostej sukni z zaszewkami piersiowymi, której obwód w talii jest zbyt luźny, kluczowe jest umiejętne dopasowanie sylwetki poprzez zastosowanie zaszewek. Zaszewek pionowych w przodzie i tyle używa się, aby skoncentrować material na sylwetce, co pozwala na bardziej naturalne ułożenie tkaniny oraz lepsze podkreślenie linii ciała. Przykładem zastosowania tej techniki może być szycie sukni wieczorowej, gdzie istotne jest uzyskanie eleganckiego, dopasowanego wyglądu. Zaszewek pionowych stosuje się często w profesjonalnym krawiectwie, zgodnie z obowiązującymi standardami, które zalecają, aby każda odzież była zarówno estetyczna, jak i funkcjonalna. W praktyce, przed przystąpieniem do zaszywania, warto wykonać próbne przymiarki oraz dostosować głębokość zaszewek, aby uzyskać optymalny efekt. Takie podejście nie tylko poprawia komfort noszenia, ale także wpływa na ostateczny wygląd produktu.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Podaj powód powstania żółtych plam podczas prasowania odzieży w warunkach domowych?

A. Prasowanie bez odsysania pary
B. Zbyt wysoka temperatura prasowania
C. Zbyt duży nacisk żelazka
D. Bardzo krótki czas prasowania
Prasowanie z pominięciem odsysania pary, krótki czas prasowania oraz zbyt duży docisk żelazka to czynniki, które, mimo że mogą wpływać na jakość prasowania, nie są bezpośrednimi przyczynami zażółcenia tkanin. Odsysanie pary to technika, która pomaga w usuwaniu nadmiaru wilgoci i zmniejsza ryzyko, że materiał będzie przegrzewany. Prasowanie bez tej funkcji może prowadzić do powstawania zagnieceń, ale niekoniecznie do zażółcenia. Krótki czas prasowania natomiast zazwyczaj sprzyja zachowaniu integralności kolorystycznej materiału, ponieważ nie daje wystarczająco dużo czasu na działanie wysokiej temperatury. Z kolei zbyt duży docisk żelazka może powodować zagniecenia, ale również nie jest bezpośrednio związany z dezyntegracją włókien, która prowadzi do zjawiska zażółcenia. W rzeczywistości, to temperatura jest najbardziej krytycznym parametrem, który wymaga starannego monitorowania. Przykładem może być sytuacja, gdy nieświadome prasowanie syntetyków w wysokiej temperaturze prowadzi do ich uszkodzenia, co skutkuje trwałymi zmianami w kolorze. Dlatego kluczowym aspektem jest edukacja w zakresie dobierania odpowiednich ustawień dla różnych rodzajów tkanin oraz unikania powszechnych błędów związanych z temperaturą.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Podszewkę z wiskozowego jedwabiu o splocie atłasowym, tkaną w szerokie białe i wąskie czarne paski, powinno się wykorzystać do

A. termoizolacyjnego ocieplenia zimowego płaszcza
B. wykończenia dolnej krawędzi kołnierza w marynarce wełnianej
C. ochrony nogawek przed wypychaniem w spodniach
D. wykończenia rękawów w marynarce męskiej
Zastosowanie podszewki z jedwabiu wiskozowego o splocie atłasowym do zabezpieczenia nogawek w spodniach jest nieodpowiednie, ponieważ ten materiał nie jest odpowiedni do funkcji ochronnej. Materiały używane do zabezpieczania nogawek w spodniach powinny cechować się wytrzymałością oraz odpornością na tarcie, co nie jest typowe dla jedwabiu wiskozowego. Kolejny błąd to pomysł użycia tego materiału do termoizolacyjnego ocieplenia płaszcza zimowego. Podszewki nie są projektowane z myślą o izolacji cieplnej; zamiast tego powinny być wykonane z materiałów takich jak polar czy wełna, które skutecznie zatrzymują ciepło. Wreszcie, wykończenie spodu kołnierza w marynarce nie powinno być wykonane z tego rodzaju podszewki, ponieważ jest ona zbyt delikatna i nie zapewnia odpowiedniej struktury, która jest potrzebna w obszarze kołnierza, gdzie ważne jest, aby materiał był bardziej sztywny i odporny na deformacje. Powszechnym błędem jest nieodpowiednie dopasowanie materiału do funkcji, co może prowadzić do niepraktycznych i nieestetycznych rozwiązań. W przypadku marynarek, odpowiednie materiały, takie jak bawełna lub poliester, które cechują się większą trwałością, powinny być preferowane.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Regulację odległości pomiędzy dwoma następującymi przeplotami ściegu maszynowego w maszynie stębnowej wykonuje się przy pomocy regulatora

A. siły docisku stopki
B. skoku ściegu
C. napięcia nici górnej
D. szerokości ściegu
Odpowiedzi dotyczące szerokości ściegu, napięcia nici górnej oraz siły docisku stopki są nieprawidłowe z perspektywy technicznej. Szerokość ściegu odnosi się do odległości pomiędzy skrajnymi punktami ściegu zygzakowego, co jest istotne jedynie w przypadku zastosowania ozdobnych lub zygzakowych ściegów, a nie w kontekście ustawiania odległości między przeplotami ściegu maszynowego, co dotyczy skoku. Napięcie nici górnej jest istotne dla jakości ściegu, gdyż odpowiada za napięcie nitki podczas szycia, ale nie wpływa na długość samego ściegu ani na odległość między przeplotami. Również siła docisku stopki, chociaż ważna dla stabilności materiału podczas szycia, nie ma wpływu na długość czy odległość między poszczególnymi przeplotami. Często popełnianym błędem jest mylenie tych parametrów, co może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia maszyny i w efekcie do obniżenia jakości wyrobów. W przypadku szycia, precyzyjne ustawienie skoku ściegu jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wyglądu i trwałości szwów, dlatego istotne jest, aby zrozumieć różnice między tymi parametrami i ich wpływ na proces szycia.

Pytanie 31

Jakie parametry są właściwe do prasowania spodni wykonanych z lnu?

A. 150℃, bez użycia pary
B. 200℃, z użyciem pary
C. 150℃, z użyciem pary
D. 110℃, bez użycia pary
Prasowanie lnianych spodni w temperaturach niższych niż 200℃ lub bez użycia pary jest niewłaściwe. Użycie niskich temperatur, takich jak 110℃ czy 150℃, nie pozwala na skuteczne usunięcie zagnieceń, ponieważ włókna lnu wymagają wyższej temperatury, aby stały się wystarczająco elastyczne. Prasowanie w takich warunkach może prowadzić do sytuacji, w której nawet po długoterminowym prasowaniu, na tkaninie pozostałyby nieestetyczne zagniecenia. Dodatkowo, brak pary podczas prasowania lnu często prowadzi do jego sztywności, co może zniweczyć efekt końcowy. Niektórzy mogą błędnie sądzić, że prasowanie bez pary jest wystarczające, jednak w praktyce może to jedynie pogorszyć stan tkaniny. Ponadto, temperatura 150℃, chociaż wyższa od 110℃, wciąż nie jest wystarczająca dla większości lnianych tkanin, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia. Warto zatem, aby każdy, kto ma do czynienia z lnem, zrozumiał, jak istotne jest przestrzeganie zalecanych temperatur i technik prasowania, aby zapewnić najlepsze rezultaty i dbać o trwałość odzieży.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

W normach dotyczących konstrukcji odzieży damskiej, do obliczenia połowy obwodu klatki piersiowej można wykorzystać pomiar ciała oznaczony symbolem XcXc, który wskazuje na

A. łuk długości przodu przez piersi
B. łuk długości przodu do piersi
C. łuk szerokości tyłu na poziomie piersi
D. łuk szerokości przodu na poziomie piersi
Odpowiedzi o łuk szerokości przodu na wysokości piersi, łuk długości przodu przez piersi oraz łuk długości przodu do piersi są niestety nietrafione. Wiesz, mylą różne aspekty pomiarów, co wcale nie jest korzystne. Łuk szerokości przodu na wysokości piersi właściwie odnosi się do przedniej części ciała, a to nie jest to, co nas interesuje przy obliczaniu połowy obwodu klatki piersiowej. Możliwe, że w innych sytuacjach by się przydało, ale tutaj to nie to. Z kolei łuk długości przodu przez piersi oraz łuk długości przodu do piersi dotyczą długości i nie biorą pod uwagę szerokości, co jest kluczowe w projektowaniu. Rozumiesz, różne pomiary mają różne zastosowania i trzeba je używać w odpowiednich momentach. Jak się nie ogarnie tej różnicy, to mogą wyjść błędne wnioski i źle dopasowane ubrania, a to nie jest okej w szyciu. Trzeba mieć na uwadze, że odpowiednie pomiary są kluczowe, żeby ubrania były wygodne i wyglądały dobrze.

Pytanie 34

Do wygładzania szwów w dresowej bluzie używa się maszyny

A. stębnówkę
B. pikówkę
C. ryglówkę
D. renderówkę
Stębnówka, ryglówka oraz pikówka to maszyny, które mają swoje unikalne zastosowania w przemyśle odzieżowym, lecz nie służą do rozpłaszczania szwów. Stębnówka jest przede wszystkim używana do szycia pojedynczych warstw materiału wzdłuż krawędzi, co czyni ją idealną do wykonywania prostych szwów, ale nie ma funkcji wygładzania krawędzi. Źle użyta jako alternatywa do renderówki, stębnówka może prowadzić do zgrubień w miejscach szwów, co negatywnie wpłynie na komfort noszenia odzieży. Ryglówka, z kolei, jest maszyną, która używa podwójnego ściegu, co czyni ją skuteczną w zabezpieczaniu szwów przed pruciem, ale również nie rozwiązuje problemu wizualnego i dotykowego wykończenia krawędzi. Pikówka, natomiast, jest specjalistycznym urządzeniem, które służy do tworzenia pikowań i dekoracyjnych efektów na tkaninach, co również nie ma związku z rozpłaszczaniem szwów. Wybór niewłaściwej maszyny do danego procesu może prowadzić do wielu problemów, takich jak nierówne szwy, zgrubienia w miejscach łączenia materiałów, a także do obniżenia ogólnej jakości wyrobu. Kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdej maszyny oraz jej przeznaczenia, aby móc efektywnie wykorzystać je w procesie produkcji odzieży.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Tkanina bawełniana, stosowana w pościeli, która wyróżnia się nierówną strukturą uzyskaną przez lokalne nanoszenie skoncentrowanego ługu sodowego, to

A. kresz
B. kora
C. perkal
D. kreton
Kora to tkanina bawełniana, która charakteryzuje się nierówną powierzchnią uzyskaną przez miejscowe nadrukowanie stężonego ługu sodowego. Proces ten polega na usuwaniu niektórych włókien w wybranych miejscach, co nadaje tkaninie specyficzny, chropowaty wygląd i teksturę. Kora jest często stosowana do produkcji pościeli, odzieży oraz zasłon, a jej unikalne właściwości estetyczne sprawiają, że jest ceniona przez projektantów wnętrz. Dzięki swojej strukturze, tkanina z kory ma zwiększoną odporność na zagniecenia, co czyni ją praktycznym wyborem w codziennym użytkowaniu. W branży tekstylnej kora wyróżnia się także dobrą przewiewnością i komfortem noszenia, co jest istotne w przypadku odzieży oraz pościeli. Zgodnie z dobrymi praktykami produkcyjnymi, kora powinna być wykonana z wysokiej jakości bawełny, co zapewnia jej trwałość oraz estetyczny wygląd przez długi czas.

Pytanie 38

Koszt usługi szycia damskiego żakietu na podszewce w zakładzie krawieckim wynosi 200,00 zł. Do wykonania żakietu wykorzystano 2,00 m tkaniny wełnianej po 80,00 zł za 1,00 m oraz 1,20 m podszewki w cenie 15,00 zł za 1 m. Jaka jest całkowita wartość kosztów bezpośrednich związanych z realizacją tej usługi, w tym koszty materiałów, dodatków oraz robocizny?

A. 295,00 zł
B. 378,00 zł
C. 380,00 zł
D. 298,00 zł
Wiesz, obliczanie kosztów przy robieniu żakietu to ważna sprawa i musisz upewnić się, że wszystko uwzględniasz. Jak ktoś wybiera złą odpowiedź, to zazwyczaj chodzi o błędy w rachunkach albo nie do końca zrozumienie, co liczyć w kosztach. Może niektóre osoby pomijają koszt robocizny, a to jest bardzo istotne! Wiadomo, że do kosztów bezpośrednich wlicza się materiały, ale wynagrodzenie krawca też jest kluczowe. Końcowy koszt to suma wydatków na tkaniny, dodatki i robociznę. Czasem źle zrozumiane jednostki pomiarowe mogą prowadzić do błędnych wyliczeń. Ważne jest, żeby mieć pojęcie o strukturze kosztów, bo to pomaga w lepszym zarządzaniu finansami i podejmowaniu świadomych decyzji co do cen usług. Dlatego warto analizować każdy element kosztów przed ich podsumowaniem.

Pytanie 39

Jedwabną bluzkę powinno się prasować od wewnętrznej strony:

A. na mokro, w temperaturze 110 °C
B. na sucho, w temperaturze 180 °C
C. na sucho, w temperaturze 140 °C
D. na mokro, w temperaturze 150 °C
Prasowanie bluzek z jedwabiu naturalnego na sucho, w temperaturze 140 °C, jest zalecane ze względu na delikatność tego materiału oraz ryzyko jego uszkodzenia w wyższych temperaturach. Jedwab jest włóknem białkowym, które może ulec zniekształceniu lub przypaleniu, jeśli zostanie poddane zbyt wysokiej temperaturze. Prasując na sucho, unikamy wprowadzenia dodatkowej wilgoci, która mogłaby osłabić strukturę włókien. W praktyce, warto używać ochronnej szmatki, aby zminimalizować ryzyko bezpośredniego kontaktu żelazka z tkaniną. Prasowanie po lewej stronie również zmniejsza ryzyko powstawania połysku na widocznej stronie materiału. Warto zaznaczyć, że standardy dotyczące prasowania jedwabiu mogą się różnić w zależności od producenta, dlatego zawsze warto zapoznać się z zaleceniami zamieszczonymi na metce. Dobrym nawykiem jest także testowanie temperatury na mało widocznym fragmencie materiału przed przystąpieniem do prasowania. Przykładem może być przygotowanie bluzki do formalnej okazji, gdzie estetyka jest kluczowa, a odpowiednie zadbanie o tkaninę zapewnia dłuższą żywotność odzieży.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.