Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 9 kwietnia 2025 16:12
  • Data zakończenia: 9 kwietnia 2025 16:25

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakiego oleju silnikowego o lepkości należy użyć do smarowania silnika pracującego w skrajnie niskich temperaturach?

A. 10W30
B. 5W30
C. 15W30
D. 20W30
Olej silnikowy o lepkości 5W30 jest odpowiedni do smarowania silnika pracującego w ekstremalnie niskich temperaturach, ponieważ jego oznaczenie wskazuje na to, że w temperaturze -20°C zachowuje odpowiednią lepkość, a przy 100°C ma lepkość 30. W praktyce oznacza to, że olej 5W30 zapewnia lepsze właściwości smarne w zimnych warunkach, co jest kluczowe dla ochrony silnika przy uruchamianiu w niskich temperaturach. Użycie oleju o zbyt dużej lepkości, jak np. 10W30, 15W30, czy 20W30, może prowadzić do problemów z rozruchem, ponieważ olej staje się gęstszy w niskich temperaturach, co negatywnie wpływa na cyrkulację oleju i smarowanie silnika. Wybór odpowiedniego oleju silnikowego powinien opierać się na normach producenta samochodu oraz warunkach eksploatacji, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak API (American Petroleum Institute) i SAE (Society of Automotive Engineers).

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Klinowe paski po ich demontażu z urządzenia powinny zostać umyte

A. w wodzie z amoniakiem i pokryć warstwą smaru grafitowego
B. w ciepłej wodzie z mydłem lub w roztworze alkoholu glicerynowego o stężeniu 10%
C. w oleju napędowym oraz zabezpieczyć w płynnej parafinie
D. w benzynie, terpentynie bądź innym podobnym rozpuszczalniku
Prawidłowa odpowiedź to mycie pasków klinowych w ciepłej wodzie z mydłem lub roztworze alkoholu glicerynowego o stężeniu 10%. Taka metoda czyszczenia jest zalecana, ponieważ usuwa zanieczyszczenia, tłuszcz oraz resztki smarów, które mogą obniżyć efektywność działania paska klinowego. Użycie ciepłej wody zwiększa skuteczność detergentów, co wspomaga proces czyszczenia. Zastosowanie alkoholu glicerynowego, który działa jako środek dezynfekujący, może dodatkowo zminimalizować rozwój mikroorganizmów na powierzchni paska. Przykłady zastosowania tej metody obejmują serwisowanie maszyn, gdzie paski klinowe są narażone na intensywną eksploatację i zanieczyszczenia. Regularne czyszczenie pasków klinowych zgodnie z tym standardem może znacznie wydłużyć ich żywotność oraz poprawić wydajność maszyn. Warto również pamiętać o okresowej inspekcji stanu pasków, co wpisuje się w ogólne zasady utrzymania ruchu i prewencji w przemyśle.

Pytanie 4

Podczas łączenia ciągnika z zawieszanym rozsiewaczem nawozów, łańcuchy odciążające rozsiewacza powinny być podłączone

A. do górnego punktu trzypunktowego systemu zawieszenia ciągnika
B. do zaczepu transportowego ciągnika
C. do górnego punktu systemu zawieszenia rozsiewacza
D. do zaczepu polowego ciągnika
Odpowiedź wskazująca na połączenie łańcuchów odciążających rozsiewacza nawozów z górnym punktem trzypunktowego układu zawieszenia ciągnika jest prawidłowa. To połączenie ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pracy maszyny. Górny punkt układu zawieszenia ciągnika jest zaprojektowany tak, aby równomiernie rozkładać siły działające na rozsiewacz podczas pracy. Dzięki temu redukuje się ryzyko uszkodzenia sprzętu oraz zapewnia lepszą kontrolę nad równomiernością rozsiewania nawozów. W praktyce, prawidłowe zamocowanie łańcuchów odciążających może wpłynąć na poprawę jakości pracy, co jest istotne w kontekście efektywności upraw. Zgodnie z zaleceniami producentów ciągników i maszyn rolniczych, każdy element układu zawieszenia powinien być regularnie sprawdzany, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie i bezpieczeństwo użytkownika. Właściwe połączenie elementów jest kluczowe dla uniknięcia problemów z transportem i operacyjnym użytkowaniem sprzętu. Warto zaznaczyć, że ignorowanie tych norm może prowadzić do poważnych awarii i uszkodzeń, a w najgorszym przypadku do wypadków na polu.

Pytanie 5

Jaką pompę powinno się wykorzystać do usuwania gnojówki z zbiorników?

A. Tłokową
B. Nurnikową
C. Przeponową
D. Wirową
Pompa wirowa jest najbardziej odpowiednia do opróżniania zbiorników gnojówki, ponieważ jej konstrukcja i zasada działania umożliwiają efektywne transportowanie cieczy o wysokiej lepkości, jaką jest gnojówka. Pompy wirowe działają na zasadzie wykorzystania siły odśrodkowej, co pozwala na skuteczne przemieszczanie płynów w dużych ilościach. Gnojówka, będąc substancją o złożonym składzie, wymaga zastosowania sprzętu, który nie tylko poradzi sobie z jej lepkością, ale również z obciążeniem związanym z obecnością ciał stałych. W praktyce, pompy wirowe są szeroko stosowane w rolnictwie do transportu nawozów płynnych, co czyni je standardowym rozwiązaniem w tej branży. Przy odpowiedniej konserwacji, pompy te charakteryzują się długowiecznością i niskimi kosztami eksploatacyjnymi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania gospodarstwem rolnym. Zastosowanie pompy wirowej do gnojówki jest zgodne z normami ochrony środowiska, ponieważ efektywne opróżnianie zbiorników minimalizuje ryzyko wycieków i zanieczyszczenia gruntów.

Pytanie 6

Paliwo przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym oznaczane jako B20 składa się z

A. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
B. 20% bioetanolu oraz 80% innych płynnych nośników energii
C. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
D. 20% bioestru oraz 80% standardowego oleju napędowego
Odpowiedź wskazująca, że paliwo oznaczone symbolem B20 zawiera 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego jest poprawna. Tego rodzaju paliwo jest mieszanką, która wykorzystuje biokomponenty, co jest zgodne z trendami zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Bioestry, pozyskiwane głównie z olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych, mają właściwości smarne, które mogą poprawić wydajność silnika i zmniejszyć zużycie paliwa. W dzisiejszych czasach wiele silników wysokoprężnych, szczególnie tych nowoczesnych, jest projektowanych z myślą o wykorzystaniu takich mieszankach, co pozwala osiągnąć lepszą efektywność energetyczną oraz spełnić normy emisji spalin. Ważne jest, aby użytkownicy pojazdów byli świadomi, że stosowanie mieszanki B20 jest zgodne z wytycznymi i rekomendacjami producentów, a także że może przyczynić się do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Warto również dodać, że stosowanie bioestrów podlega regulacjom prawnym, które określają minimalne wymagania jakościowe, co ma na celu ochronę zarówno silników, jak i środowiska.

Pytanie 7

Do standardowego wyposażenia przyczepy T653 należy

WYPOSAŻENIESTANDARDOWEDODATKOWE
Instrukcja obsługi
Karta gwarancyjna
Instalacja pneumatyczna 1 przewodowa (1)
Hamulec najazdowy (2)
Zaczep tylny
Tablica wyróżniająca pojazdy wolno poruszające się
Ostrzegawczy trójkąt odblaskowy
Stelaż z plandeką
Komplet nadstaw, drabinka dolna, drabinka dyszla (3)
Hamulec ręczny (1)
Kliny do kół
Dyszel z cięgiem Ø40 mm
Linka spinająca z mechanizmem wypinania linki
Zsyp
Wieszak koła zapasowego z kołem zapasowym
(1) – nie dotyczy wersji przyczepy T653/2 z hamulcem najazdowym
(2) – dotyczy wersji przyczepy T653/2 z hamulcem najazdowym
(3) – nie dotyczy wersji przyczepy T653

A. hamulec ręczny.
B. drabinka dolna.
C. komplet nadstaw.
D. hamulec najazdowy.
Wybór innej opcji zamiast hamulca ręcznego może prowadzić do nieporozumień dotyczących prawidłowego wyposażenia przyczepy T653. Na przykład, drabinka dolna oraz hamulec najazdowy, choć mogą być użyteczne w innych kontekstach, nie są elementami standardowego wyposażenia tej konkretnej przyczepy. Drabinka dolna, mimo że pozwala na łatwiejszy dostęp do wnętrza przyczepy, nie jest niezbędna do jej prawidłowego funkcjonowania, co sprawia, że jej brak nie wpływa na bezpieczeństwo użytkowania. Z kolei hamulec najazdowy, który działa na zasadzie automatycznego hamowania przyczepy w przypadku jej odłączenia od holownika, jest elementem stosowanym w przyczepach, ale nie w modelu T653, gdzie kluczowym elementem zapewniającym kontrolę i bezpieczeństwo jest właśnie hamulec ręczny. Użytkownicy często mylą te elementy, co może prowadzić do błędnych założeń na temat standardów wyposażenia. Zrozumienie szczegółów dotyczących wyposażenia przyczepy jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz efektywności transportu. Nieprawidłowe rozpoznanie wyposażenia może skutkować poważnymi zagrożeniami, takimi jak niekontrolowane stoczenie się przyczepy, co podkreśla znaczenie znajomości standardowych elementów wyposażenia oraz ich funkcji.

Pytanie 8

Sita żaluzjowe w kombajnie przy omłocie podstawowych rodzajów zbóż powinny być ustawione tak, że szczeliny na sitach górnych są

A. trzykrotnie większe niż na dolnych
B. takie same jak na sitach dolnych
C. o 3÷4 mm mniejsze niż na dolnych
D. o 3÷4 mm większe niż na dolnych
Dobrze, że zauważyłeś, jak ważne jest ustawienie sit w kombajnie przy omłocie zbóż. Twoja odpowiedź o tym, że górne sitka powinny być 'o 3÷4 mm większe niż na dolnych', jest rzeczywiście prawidłowa. Górne sitka mają za zadanie oddzielać większe ziarna od tych mniejszych resztek. No i wiesz, ich szczeliny muszą być takie, żeby pasowały do rodzaju zbóż, które zbieramy. Dla pszenicy czy żyta lepiej sprawdzają się te większe szczeliny, bo wtedy ziarna przechodzą łatwiej, a większe zanieczyszczenia, takie jak źdźbła, zostają zatrzymane. W branży mamy standardy, które mówią, jak to wszystko powinno być ustawione, żeby zminimalizować straty i zwiększyć wydajność. Trzeba też pamiętać, że operatorzy powinni na bieżąco sprawdzać te ustawienia, bo różne warunki zbioru, wilgotność ziarna czy jego jakość mogą mieć duże znaczenie. Dostosowanie szczelin sit to nie tylko teoria, ale praktyka, która ma realny wpływ na efektywność upraw i ich opłacalność.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakie paliwo napędza silnik, którego system zasilania składa się z takich komponentów jak: zawór redukcyjny, manometr, wymiennik ciepła oraz mieszalnik?

A. Mieszanina propanu i butanu
B. Metanol
C. Olej napędowy
D. Benzyna bezołowiowa
Silnik zasilany mieszaniną propanu i butanu, znany jako silnik gazowy LPG (Liquefied Petroleum Gas), wykorzystuje system zasilania, który obejmuje różne elementy, takie jak zawór redukcyjny, manometr, wymiennik ciepła oraz mieszalnik. Zawór redukcyjny reguluje ciśnienie gazu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Manometr pozwala na kontrolę ciśnienia gazu w układzie, co jest istotne dla bezpieczeństwa i wydajności działania. Wymiennik ciepła jest wykorzystywany do zarządzania temperaturą gazu, co wpływa na jego efektywność spalania, a mieszalnik umożliwia odpowiednie wymieszanie gazu z powietrzem, co jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Przykłady zastosowania takich silników obejmują transport publiczny oraz pojazdy dostawcze, gdzie emisje spalin są regulowane i ograniczone dzięki zastosowaniu gazów płynnych. Ponadto, silniki te są zgodne z coraz bardziej rygorystycznymi standardami ochrony środowiska, co czyni je doskonałym wyborem dla nowoczesnych flot transportowych.

Pytanie 12

Symbol 1,4 16V umieszczony na pojeździe wskazuje, że w samochodzie zainstalowano silnik spalinowy

A. ośmiozaworowy o pojemności skokowej 1600 cm3
B. ośmiozaworowy o pojemności skokowej 1400 cm3
C. szesnastozaworowy o pojemności skokowej 1600 cm3
D. szesnastozaworowy o pojemności skokowej 1400 cm3
Odpowiedź "szesnastozaworowy o pojemności skokowej 1400 cm3" jest poprawna, ponieważ symbole na samochodzie 1,4 16V wskazują na pojemność skokową silnika wynoszącą 1400 cm3 oraz na liczbę zaworów. W kontekście silników spalinowych, liczba 16V oznacza, że silnik jest wyposażony w 16 zaworów, co jest standardową konfiguracją dla silników szesnastozaworowych. Tego typu silniki charakteryzują się lepszym przepływem powietrza przez cylindry, co przekłada się na wyższą moc i lepsze osiągi pojazdu. Przykładowo, w przypadku silników szesnastozaworowych, lepsze zestrojenie wlotu i wylotu, a także większa powierzchnia zaworów, pozwalają na efektywniejsze spalanie mieszanki paliwowej. Dzięki tym cechom, silniki te są często stosowane w nowoczesnych pojazdach, co zwiększa ich konkurencyjność w obszarze wydajności paliwowej oraz emisji spalin, zgodnie z aktualnymi normami ekologicznymi. Do dobrych praktyk w projektowaniu silników należy zapewnienie optymalnego stosunku masy do mocy, co w przypadku silników szesnastozaworowych jest zazwyczaj osiągane dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii inżynieryjnych.

Pytanie 13

Aby zweryfikować poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kół w celu obserwacji śladów ich współdziałania, powierzchnię koła talerzowego należy pokryć

A. smarem grafitowym
B. olejem przekładniowym
C. tuszem traserskim
D. kredą szkolną
Wybór niewłaściwych substancji do pokrywania powierzchni koła talerzowego przed sprawdzeniem współpracy kół zębatych przekładni głównej prowadzi do wielu problemów. Kredą szkolną, mimo że jest łatwo dostępna, nie zapewnia wystarczającej trwałości i precyzji śladu. Odciski kredowe znikają szybko, co utrudnia dokładną analizę. Ponadto, ich drobne cząsteczki mogą wprowadzać zanieczyszczenia, co negatywnie wpływa na dokładność pomiarów. Smar grafitowy, z kolei, jest stosowany do smarowania, ale nie jest przeznaczony do tego typu aplikacji. Może on zniekształcić wyniki testu, tworząc fałszywe odciski, co prowadzi do błędnych wniosków na temat ustawienia zębów. Olej przekładniowy, choć ma swoje miejsce w smarowaniu, również nie jest odpowiedni do tej analizy, ponieważ jego lepkość i właściwości smarne mogą zafałszować rzeczywisty kontakt między zębami. Często w praktyce inżynieryjnej błędy w doborze substancji są wynikiem niedostatecznej wiedzy lub rutyny, dlatego kluczowe jest stosowanie sprawdzonych metod, takich jak użycie tuszu traserskiego, aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność pracy przekładni.

Pytanie 14

Jak należy wykonać montaż mokrych tulei cylindrowych w bloku silnika?

A. Schładzać tuleje i wprowadzać je do bloku
B. Podgrzewać blok i wprowadzać do niego tuleje
C. Wprowadzać tuleje do bloku bez podgrzewania i chłodzenia
D. Podgrzać tuleje i wprowadzać je do bloku
Montaż mokrych tulei cylindrowych do bloku silnika to nie jest taka prosta sprawa. Choć podgrzewanie tulei albo chłodzenie bloku wydaje się logiczne, to w praktyce może to prowadzić do wielu problemów. Jak podgrzejesz tuleje, to mogą się rozwinąć zbyt mocno i potem ciężko je włożyć. A jak ostygną, to już w ogóle mogą mieć jakieś kłopoty z wymiarami, co może skutkować ich zacięciem. Chłodzenie z kolei też nie jest idealne, bo mogą się skurczyć za bardzo i wtedy jest problem z ich umiejscowieniem w bloku. Dużo osób myśli, że zmiana temperatury elementów to dobre rozwiązanie, ale w rzeczywistości może to prowadzić do uszkodzeń silnika. Dobrze jest zainstalować tuleje w temperaturze otoczenia, bo tak jest po prostu najlepiej według zasad inżynierii i praktyki w motoryzacji.

Pytanie 15

Aby przygotować ciągnik do regulacji świateł reflektorów przednich, należy

A. ustalić właściwe ciśnienie w ogumieniu
B. zdjąć lampy reflektorowe z ciągnika
C. zmienić żarówki reflektorowe na nowe
D. podnieść ciśnienie w ogumieniu
Ustalenie właściwego ciśnienia w ogumieniu jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do ustawienia świateł reflektorów przednich. Odpowiednie ciśnienie w oponach wpływa na stabilność pojazdu oraz jego geometrię, co z kolei ma istotny wpływ na prawidłowe ustawienie świateł. Zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do obniżenia poziomu pojazdu, co sprawi, że reflektory będą niewłaściwie skierowane, a światło może oślepiać innych użytkowników drogi lub nieoświetlać odpowiednich obszarów. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może powodować, że część opony nie będzie miała kontaktu z podłożem, co również wpłynie na stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Dobrym przykładem praktyki jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach przed każdą jazdą, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz standardami branżowymi, takimi jak normy ISO. Regularne utrzymywanie właściwego ciśnienia zwiększa żywotność opon oraz poprawia efektywność paliwową pojazdu, co jest korzystne zarówno ekonomicznie, jak i środowiskowo.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Czynnikiem powodującym pienienie oleju w hydraulice kombajnu zbożowego jest

A. poślizg pasków napędowych pompy
B. nieszczelny cylinder podnoszenia zespołu żniwnego
C. nieszczelności w przewodzie ssącym pompy
D. zbyt niska temperatura oleju
Nieszczelności w przewodzie ssącym pompy hydraulicznej są istotnym problemem, który może prowadzić do pienienia się oleju w układzie hydraulicznym kombajnu zbożowego. Kiedy przewód ssący jest nieszczelny, powietrze może dostawać się do układu hydraulicznego, co skutkuje zmniejszeniem efektywności pompy oraz powstawaniem pęcherzyków powietrza w oleju. Pienienie się oleju obniża ciśnienie robocze i może prowadzić do problemów z działaniem siłowników hydraulicznych oraz innych elementów układu. W praktyce, aby zapobiegać takim sytuacjom, należy regularnie kontrolować stan przewodów ssących, a także stosować się do zasad dotyczących wymiany oleju hydraulicznego oraz jego filtracji. W przypadku stwierdzenia nieszczelności, konieczne jest ich natychmiastowe usunięcie, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie całego systemu hydraulicznego, co jest zgodne z dobrą praktyką branżową oraz zaleceniami producentów sprzętu rolniczego.

Pytanie 18

W oparciu o wyniki badań diagnostycznych wskaż przekładnię kierowniczą sprawną technicznie.

Tabela: Wyniki badań diagnostycznych
Sprawdzany parametrStan prawidłowyPrzekładnia kierownicza
P-1P-2P-3P-4
Opory i zacięcia przy obrocieNIENIETAKNIENIE
Mak. luz przekładni kierowniczej [°]108109NIE
Brak widocznych wycieków olejuTAKTAKTAKTAKNIE
Brak uszkodzonych śrub mocującychTAKNIETAKTAKTAK

A. P-3
B. P-2
C. P-1
D. P-4
Przekładnia kierownicza P-3 została uznana za sprawną technicznie ze względu na spełnienie wszystkich kluczowych kryteriów operacyjnych. Przede wszystkim, jej działanie charakteryzuje się brakiem oporów i zacięć przy obrocie, co jest niezbędne dla zapewnienia płynności ruchu oraz bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu. Dopuszczalny luz wynoszący 10° jest zgodny z normami branżowymi, co pozwala na precyzyjne sterowanie pojazdem. Dodatkowo, brak wycieków oleju oraz nietknięte śruby mocujące są oznaką, że przekładnia jest w dobrym stanie, co potwierdza jej wysoką jakość i niezawodność. W praktyce, sprawna przekładnia kierownicza P-3 zapewnia nie tylko komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo, co jest kluczowe podczas manewrów w ruchu drogowym. W przypadku uszkodzenia przekładni kierowniczej, istnieje ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, co może prowadzić do poważnych wypadków. Dlatego regularne przeglądy i diagnostyka przekładni kierowniczej są niezbędne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym.

Pytanie 19

Szarpanie ciągnikiem przy starcie z miejsca jest efektem zużycia

A. tarczy sprzęgłowej.
B. ogumienia.
C. koła atakującego.
D. zwolnicy.
Tarcza sprzęgłowa odgrywa kluczową rolę w przenoszeniu momentu obrotowego z silnika na układ napędowy ciągnika. Gdy tarcza sprzęgłowa jest zużyta, jej zdolność do prawidłowego zaciskania się na kole zamachowym silnika jest ograniczona. W wyniku tego, podczas ruszania z miejsca, może dochodzić do szarpania, ponieważ moment obrotowy silnika nie jest płynnie przenoszony na układ napędowy. Przykładem może być sytuacja, w której operator ciągnika próbuje ruszyć z miejsca, a ciągnik zamiast płynnie przyspieszać, nagle drga i przerywa ruch, co może prowadzić do nieprzewidywalnych sytuacji na drodze. W praktyce, regularne kontrolowanie stanu tarczy sprzęgłowej oraz stosowanie się do zaleceń producenta dotyczących wymiany może znacząco poprawić komfort pracy oraz bezpieczeństwo. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują także monitorowanie pracy sprzęgła na etapie eksploatacji, co pozwala na wczesne wychwycenie objawów zużycia i zapobiega poważniejszym awariom, które mogą prowadzić do kosztownych napraw.

Pytanie 20

W oparciu o zamieszczone kryteria oceny oraz przeprowadzone pomiary korpusów płużnych, wskaż korpus sprawny technicznie.

ParametrKryterium oceny, maksymalna wartość lub stanKorpus IKorpus IIKorpus IIIKorpus IV
Przejście powierzchni lemiesza w powierzchnię odkładnicy± 1mm+2- 1+ 10
Szczelina między lemieszem a odkładnicą2 mm1231
Pęknięcia skrzywieniabrakTakNieTakNie
Luzy połączeń śrubowychbrakTakNieTakTak

A. Korpus II.
B. Korpus III.
C. Korpus I.
D. Korpus IV.
Dokonując analizy pozostałych korpusów, ważne jest zrozumienie, dlaczego nie spełniają one wymaganych kryteriów, co skutkuje ich odrzuceniem jako niesprawnych technicznie. Korpus I, na przykład, może wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiedni, jednakże jego parametry geometryczne nie mieszczą się w normach tolerancji, co prowadzi do potencjalnych problemów z funkcjonowaniem. Niedopasowanie w parametrach może skutkować nadmiernym zużyciem materiałów oraz zwiększonym ryzykiem awarii podczas pracy. Korpus III z kolei, choć może być wizualnie w dobrym stanie, ujawnia ukryte pęknięcia, które mogą znacząco wpłynąć na jego wytrzymałość i długotrwałość. Ostatecznie, Korpus IV nie spełnia wymogów związanych z luzami w połączeniach śrubowych, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w trakcie eksploatacji. Typowe błędy myślowe w ocenie sprawności technicznej korpusów często wynikają z pominięcia kluczowych wskaźników związanych z bezpieczeństwem, takich jak szczeliny czy pęknięcia. Właściwa ocena techniczna wymaga dokładnego uwzględnienia wszystkich parametrów, a nie tylko wizualnej inspekcji. Użytkownicy powinni być świadomi, że zrozumienie i stosowanie kryteriów oceny zgodnych z branżowymi standardami jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w pracy z komponentami technicznymi.

Pytanie 21

Oblicz całkowite koszty roczne związane z przeglądami technicznymi P3 oraz P4 nowego ciągnika, biorąc pod uwagę, że w ciągu roku przepracuje on 600 mth, a jego cykl przeglądów to: P2 co 100 mth, P3 co 200 mth, P4 co 400 mth oraz P5 co 800 mth. Koszty przeglądów wynoszą odpowiednio: P3 - 450 zł oraz P4 - 600 zł. Na początku roku licznik motogodzin wynosił 0 mth.

A. 900 zł
B. 2 100 zł
C. 1 050 zł
D. 1 500 zł
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów w obliczeniach lub zrozumieniu cyklu przeglądów technicznych. Na przykład, niektórzy mogą mylnie przyjąć, że przegląd P3 powinien odbywać się rzadziej niż co 200 mth, co prowadzi do zaniżenia liczby przeglądów. Innym częstym błędem jest nieodpowiednie uwzględnienie kosztów przeglądów P4, które są również kluczowe dla obliczenia całkowitych rocznych wydatków na serwis. Ponadto, niektórzy mogą błędnie interpretować, że przeglądy są wykonywane tylko na koniec roku, co jest mylące, ponieważ przeglądy są z góry ustalone na podstawie przepracowanych motogodzin. Niezrozumienie cykli przeglądów może prowadzić do sytuacji, w której użytkownik zakłada, że wystarczy wykonać jeden przegląd podczas całego roku, co z kolei wprowadza w błąd przy podawaniu kosztów. Zastosowanie dobrych praktyk w zakresie zarządzania kosztami i harmonogramowaniem przeglądów technicznych jest kluczowe dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz zminimalizowania ryzyk związanych z ewentualnymi awariami sprzętu. Regularne przeglądy nie tylko pomagają w utrzymaniu maszyny w dobrym stanie, ale także mogą przyczynić się do zmniejszenia ogólnych kosztów eksploatacji w dłuższym okresie.

Pytanie 22

Aby spulchnić warstwę podornej gleby średniej oraz zwięzłej, należy zastosować

A. glebogryzarkę
B. pług dłutowy
C. kultywator
D. głębosz
Głębosz to narzędzie rolnicze, które jest przeznaczone do głębokiego spulchniania gleby na głębokości od 30 do 60 cm. W przypadku gleb średnich i zwięzłych, głębosz skutecznie łamie warstwę podorną, co pozwala na poprawę struktury gleby oraz zwiększenie jej przepuszczalności dla wody i powietrza. Dzięki temu rośliny mają lepszy dostęp do składników odżywczych i wody, co przyczynia się do ich zdrowszego wzrostu. Głębosz jest szczególnie polecany w praktykach agrotechnicznych, które dążą do minimalizacji orki oraz zachowania struktury gleby. Warto zauważyć, że wprowadzenie głębosza do cyklu uprawowego może znacząco wpłynąć na poprawę jakości plonów, zwłaszcza w kontekście zmieniających się warunków klimatycznych. Standardy agronomiczne zalecają stosowanie głębosza co kilka lat, aby utrzymać optymalną strukturę gleby i zapobiec jej zagęszczeniu.

Pytanie 23

Przed zamontowaniem bębna do kombajnu zbożowego, w którym zamontowano nowe cepy, należy

A. wypoziomować klepisko
B. wyregulować wytrząsacze
C. wymienić odrzutnik słomy
D. wyważyć bęben statycznie
Wymiana odrzutnika słomy, wyregulowanie wytrząsaczy czy wypoziomowanie klepiska są ważnymi czynnościami, jednak przed montażem nowego bębna młócącego nie są one kluczowe. Wymiana odrzutnika słomy może być związana z poprawą wydajności separacji ziarna od słomy, jednak sama w sobie nie rozwiązuje problemu wibracji, które mogą pojawić się wskutek nieprawidłowego wyważenia bębna. Regulacja wytrząsaczy jest istotna dla efektywnej pracy maszyny, ale jej skuteczność będzie ograniczona, jeśli bęben nie będzie odpowiednio wyważony. Nierównomierne obciążenie bębna może powodować nierównomierne rozkładanie materiału w kombajnie, co negatywnie wpłynie na proces młócenia. Wypoziomowanie klepiska, mimo że poprawia efektywność separacji, również nie eliminuje problemów związanych z wibracjami generowanymi przez niewyważony bęben. Należy pamiętać, że odpowiednie wyważenie bębna statycznie powinno być pierwszym krokiem przed przeprowadzeniem jakichkolwiek regulacji lub wymian. W praktyce, zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do awarii maszyny, zwiększonego zużycia komponentów oraz obniżenia jakości zbiorów. Dlatego tak ważne jest, aby w pierwszej kolejności zająć się wyważeniem bębna, zanim przejdzie się do innych czynności konserwacyjnych.

Pytanie 24

Jaki będzie koszt wynajęcia maszyny do sadzenia ziemniaków w celu obsadzenia działki o powierzchni 200 m × 500 m, jeśli jej wydajność wynosi 0,5 ha/h oraz cena wynajmu to 100 zł za godzinę jej pracy?

A. 2 000 zł
B. 2 500 zł
C. 1 000 zł
D. 1 500 zł
Poprawna odpowiedź wynika z dokładnego obliczenia kosztu wynajmu sadzarki do ziemniaków w kontekście podanych danych. Pole o wymiarach 200 m × 500 m ma powierzchnię 100 000 m², co odpowiada 10 ha (1 ha = 10 000 m²). Wydajność sadzarki wynosi 0,5 ha/h, co oznacza, że do obsadzenia całego pola potrzeba 20 godzin pracy (10 ha / 0,5 ha/h = 20 h). Koszt wynajmu wynosi 100 zł za godzinę, co z kolei daje całkowity koszt wynajmu równy 2000 zł (20 h × 100 zł/h = 2000 zł). Takie obliczenia są kluczowe w praktyce rolniczej, gdzie dokładne planowanie kosztów oraz efektywności maszyn ma istotny wpływ na rentowność działalności. Warto pamiętać, że stosując nowoczesne technologie oraz dokładne pomiary, rolnicy mogą optymalizować procesy, co prowadzi do zwiększenia wydajności i zmniejszenia kosztów produkcji. Stanowisko to jest zgodne z zasadami efektywności ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju w rolnictwie.

Pytanie 25

W trakcie siewu żyta ciągnik z siewnikiem zużywa na godzinę 10 litrów oleju napędowego. Jaką kwotę trzeba przeznaczyć na zakup paliwa niezbędnego do obsiania 60 ha, biorąc pod uwagę, że agregat pracuje z wydajnością 3 ha/godz., a cena jednego litra paliwa to 4,00 zł?

A. 750,00 zł
B. 700,00 zł
C. 650,00 zł
D. 800,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 60 ha żyta, należy najpierw określić czas potrzebny na obsianie tej powierzchni. Przy wydajności agregatu wynoszącej 3 ha/godz., czas potrzebny na obsianie 60 ha wynosi 60 ha / 3 ha/godz. = 20 godz. Następnie, wiedząc, że ciągnik zużywa 10 litrów oleju napędowego na godzinę, można obliczyć całkowite zużycie paliwa: 20 godz. * 10 l/godz. = 200 litrów. Przy cenie 1 litra paliwa wynoszącej 4,00 zł, całkowity koszt zakupu paliwa to 200 l * 4,00 zł/l = 800,00 zł. Taka kalkulacja jest istotna w praktyce rolniczej, ponieważ pozwala na precyzyjne planowanie kosztów produkcji oraz budżetowanie wydatków na paliwo podczas siewów. Znajomość kosztów eksploatacji maszyn rolniczych jest kluczowa dla efektywności finansowej gospodarstw i zarządzania ich zasobami.

Pytanie 26

Jaką wysokość powinien mieć opryskiwacz w stosunku do wierzchołków roślin?

A. 80 cm
B. 50 cm
C. 110 cm
D. 20 cm
Standardowa wysokość belki opryskiwacza wynosząca 50 cm od wierzchołków roślin jest zgodna z zaleceniami dotyczącymi optymalnego stosowania środków ochrony roślin. Wysokość ta została ustalona na podstawie potrzeby minimalizacji strat cieczy roboczej spowodowanych wiatrem oraz zapewnienia efektywnego pokrycia roślin. Zbyt niska wysokość może prowadzić do zjawiska 'strącania' cieczy na liście roślin, co z kolei może powodować nierównomierne pokrycie i zmniejszenie efektywności środków ochrony. Z drugiej strony, zbyt wysoka belka może skutkować nadmierną stratą cieczy wskutek parowania oraz zawirowań powietrza. Dla uzyskania najlepszych wyników, zaleca się także regularne kalibracje opryskiwaczy oraz dostosowywanie prędkości roboczej i ciśnienia do warunków atmosferycznych. Przykładowo, podczas oprysku w wietrze, warto zastosować techniki, które zminimalizują drift, takie jak wolniejsze przejazdy czy zastosowanie odpowiednich dysz, które tworzą większe krople. Wiadomości te są kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Pytanie 27

Jakie będą roczne wydatki związane z użytkowaniem przyczepianego wozu paszowego, który działa przez 2 godziny każdego dnia, a producent zaleca wykonanie przeglądu co 100 godzin eksploatacji oraz wymianę olejów w przekładniach co 500 godzin pracy? Koszt przeglądów wynosi odpowiednio: przegląd okresowy 50 zł, wymiana olejów 200 zł?

A. 600 zł
B. 650 zł
C. 550 zł
D. 500 zł
Aby obliczyć roczne koszty użytkowania przyczepianego wozu paszowego, zaczynamy od ustalenia liczby godzin pracy w roku. Przy założeniu, że wóz pracuje 2 godziny dziennie przez 365 dni, uzyskujemy 730 godzin rocznej pracy. Zgodnie z zaleceniami producenta, przegląd okresowy przeprowadzany jest co 100 godzin, co oznacza, że w ciągu roku będziemy potrzebować 7,3 przeglądów (zaokrąglając do 8, z uwagi na to, że nie można przeprowadzić częściowego przeglądu). Koszt jednego przeglądu wynosi 50 zł, więc całkowity koszt przeglądów wyniesie 400 zł (8 x 50 zł). Wymiana olejów w przekładniach odbywa się co 500 godzin. W ciągu roku, przy 730 godzinach pracy, wóz wymaga jedynie jednej wymiany olejów, co kosztuje 200 zł. Sumując wszystkie koszty: 400 zł (przeglądy) + 200 zł (wymiana olejów) uzyskujemy 600 zł. Jednak nie uwzględniono jednej wymiany olejów, co prowadzi do błędnych obliczeń. Prawidłowy wynik powinien uwzględniać dwa przeglądy rocznie, co obniża całkowity koszt do 550 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w produkcji rolniczej i powinny być regularnie aktualizowane na podstawie rzeczywistego użytkowania sprzętu.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Silnik spalinowy oznaczony jako 16V to silnik

A. czterocylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
B. dwucylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
C. czterocylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
D. dwucylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
Silnik spalinowy o oznaczeniu 16V oznacza, że w danym silniku znajduje się cztery cylindry, z których każdy posiada cztery zawory. Taki układ konstrukcyjny jest powszechnie stosowany w nowoczesnych silnikach, ponieważ pozwala na lepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną oraz efektywniejsze usuwanie spalin. Dzięki zastosowaniu czterech zaworów na cylinder, silnik osiąga wyższe moce i lepszą charakterystykę pracy w szerokim zakresie obrotów. Przykłady zastosowania takich silników można zauważyć w pojazdach sportowych oraz osobowych, gdzie wysoka wydajność i dynamika są kluczowe. W kontekście standardów motoryzacyjnych, silniki tego typu są często projektowane zgodnie z normami Euro dotyczących emisji spalin, co wpływa na ich konstrukcję oraz technologie wtrysku paliwa. Właściwa konfiguracja zaworów to istotny element, który wpływa na osiągi silnika oraz jego ekonomikę pracy.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

W przypadku dwuetapowego zbioru buraków cukrowych, przy zbiorze zarówno liści, jak i korzeni, konieczne jest wykorzystanie następującego zestawu maszyn:

A. ogławiacz ładujący i wyorywacz
B. ogławiacz i wyorywacz
C. ogławiacz ładujący i wyorywacz ładujący
D. ogławiacz i wyorywacz ładujący
Wybór maszyn do dwuetapowego zbioru buraków cukrowych jest kluczowy dla efektywności i jakości zbiorów. Odpowiedzi, które nie uwzględniają obu elementów – ogławiacza ładującego oraz wyorywacza ładującego – pomijają istotny aspekt procesu. Ogławiacz, będący pierwszym etapem zbioru, musi skutecznie usunąć nadziemne części roślin, co w kontekście zbiorów buraków jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniej jakości i wydajności. W przypadku, gdy użyjemy tylko ogławiacza, nie będziemy w stanie wyciągnąć korzeni z gleby, co skutkuje stratami materiału i obniżeniem jakości zbioru. Z kolei wyorywacz, jeśli nie współpracuje z ogławiaczem, nie będzie miał możliwości efektywnego działania, gdyż korzenie mogą być zbyt mocno związane z liśćmi. Problemy te prowadzą do typowych błędów w myśleniu, takich jak przekonanie, że można pominąć którekolwiek z tych urządzeń bez negatywnych konsekwencji. W praktyce zatem, zastosowanie odpowiednich maszyn zgodnie z ich przeznaczeniem jest kluczowe dla osiągnięcia wysokich wyników w produkcji, co potwierdzają standardy branżowe w zakresie upraw i zbiorów roślin.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Należy uzupełnić braki w płynie chłodniczym

A. roztworem wodnym sody.
B. czystym koncentratem.
C. płynem zgodnym z instrukcją obsługi.
D. roztworem wodnym soli kuchennej.
Uzupełnianie ubytków płynu chłodniczego odpowiednim płynem zgodnym z instrukcją obsługi jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu chłodzenia pojazdu. Płyny chłodnicze są formułowane z myślą o określonych właściwościach, takich jak temperatura wrzenia, temperatura zamarzania oraz odporność na korozję. Właściwy płyn chłodniczy nie tylko zapewnia optymalne chłodzenie silnika, ale również przyczynia się do ochrony elementów układu przed korozją i osadami, co ma kluczowe znaczenie dla długowieczności pojazdu. Przykładowo, płyny oparte na glikolu etylowym często zawierają dodatki zapobiegające rdzewieniu oraz osadzaniu się kamienia, co może znacząco poprawić wydajność układu chłodzenia. Używanie płynów niezgodnych z zaleceniami producenta może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzanie lub uszkodzenie uszczelnień, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Zawsze należy odnosić się do instrukcji obsługi pojazdu, aby upewnić się, że stosowany płyn spełnia specyfikacje i normy producenta.

Pytanie 35

Aby móc podawać pasze bydłu w systemie TMR (Total Mixed Ration), potrzebne są

A. przenośniki nadżłobowe przesuwne
B. wozy paszowe mieszające
C. przenośniki pneumatyczne i wstrząsowe
D. przyczepy objętościowe z bocznym wyładunkiem
Wybór wozów paszowych mieszających jako kluczowego elementu do zadawania pasz w systemie TMR (Total Mixed Ration) jest całkowicie uzasadniony i zgodny z najlepszymi praktykami w hodowli bydła. Wozy paszowe mieszające są zaprojektowane do efektywnego mieszania różnych składników paszy w jednorodną masę, co jest niezbędne dla zapewnienia zrównoważonego żywienia bydła. Przykładowo, stosując wóz mieszający, hodowca może połączyć pasze objętościowe, białkowe oraz dodatki mineralne, co pozwoli na optymalne wykorzystanie składników odżywczych i poprawi zdrowie zwierząt. System TMR ma na celu dostarczenie bydłu zrównoważonej diety w jednej porcji, co sprzyja lepszemu przyswajaniu składników odżywczych i może prowadzić do wyższej wydajności mlecznej oraz przyrostów masy ciała. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie jakości mieszania, co można osiągnąć poprzez odpowiednią kalibrację wozu oraz jego konserwację. Takie podejście pozwala również na zmniejszenie strat paszy i poprawę jej wykorzystania przez zwierzęta.

Pytanie 36

W jakim silniku dwa obroty wału korbowego odpowiadają za jeden cykl pracy, a zapłon paliwa odbywa się w wyniku kontaktu z gorącym i sprężonym powietrzem?

A. Wysokoprężnym dwusuwowym
B. Wysokoprężnym czterosuwowym
C. Niskoprężnym dwusuwowym
D. Niskoprężnym czterosuwowym
Wysokoprężny czterosuwowy silnik spalinowy to taki, w którym cykl pracy wymaga dwóch obrotów wału korbowego na jeden cykl. W takim silniku powietrze jest sprężane do wysokiego ciśnienia, co powoduje znaczny wzrost jego temperatury. W procesie tym, kiedy tłok osiąga górny martwy punkt, wtryskiwane paliwo miesza się z gorącym, sprężonym powietrzem, co prowadzi do samozapłonu. To zjawisko jest kluczowe dla działania silników wysokoprężnych, ponieważ eliminuje potrzebę zapłonu iskrowego, co czyni te silniki bardziej efektywnymi przy operacjach na większych obciążeniach. Przykładem zastosowania takich silników są ciężarówki, autobusy oraz maszyny robocze, gdzie wymagana jest wysoka moc i moment obrotowy. Wysokoprężne czterosuwowe silniki są zgodne z wysokimi standardami efektywności energetycznej i niskiej emisji spalin, co czyni je preferowanym wyborem w transporcie i przemyśle.

Pytanie 37

Co powoduje nagrzewanie się piasty przedniego koła ciągnika?

A. zbyt mały luz poosiowy łożyska stożkowego
B. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół
C. zatarcie sworznia zwrotnicy
D. zbyt duży luz promieniowy łożyska stożkowego
Zatarcie sworznia zwrotnicy, chociaż może wpływać na ogólne zachowanie pojazdu, nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty koła. Sworzeń zwrotnicy odpowiada za umożliwienie ruchu kół w kierunku, a jego zatarcie prowadzi do ograniczenia ruchu, co może powodować trudności w prowadzeniu, ale niekoniecznie generuje nadmierne ciepło w obrębie piasty. Ponadto, za duży luz promieniowy łożyska stożkowego może wpływać na stabilność i prowadzenie pojazdu, jednakże w rzeczywistości, taki luz rzadziej prowadzi do przegrzewania niż jego zbyt mała wartość. Zbyt duży luz może skutkować luźnością elementów, co prowadzi do wibracji, ale nie do wzrostu temperatury. Z kolei złe ustawienie zbieżności kół jest problemem, który wpływa na zużycie opon i stabilność jazdy, ale także nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty. W praktyce, aby zrozumieć, dlaczego te odpowiedzi są błędne, warto zauważyć, że każde z tych zjawisk wpływa na inne aspekty eksploatacji ciągnika. Zrozumienie, jak różne komponenty pojazdu współdziałają ze sobą, jest kluczowe w diagnostyce usterek i profilaktyce. Właściwe analizy i pomiary są istotne w celu uniknięcia mylnych diagnoz.

Pytanie 38

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 20 kPa
B. 30 kPa
C. 70 kPa
D. 50 kPa
Podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki powinno wynosić 50 kPa. Taki poziom podciśnienia jest uznawany za optymalny do efektywnego działania systemów dojarskich, ponieważ zapewnia odpowiednią siłę ssącą, co jest kluczowe dla skutecznego transportu mleka z wymion do zbiornika. Przykładowo, przy zbyt niskim podciśnieniu (np. 30 kPa lub 20 kPa) może dochodzić do niedostatecznego odsysania, co może prowadzić do uszkodzenia wymion krowy oraz obniżenia jakości mleka. Z kolei zbyt wysokie podciśnienie (np. 70 kPa) może powodować nieprzyjemne odczucia dla zwierzęcia i prowadzić do stresu oraz problemów zdrowotnych. W praktyce, dla zapewnienia odpowiedniego ciśnienia, istotne jest regularne monitorowanie i konserwacja systemu, aby spełniał on normy dotyczące higieny i wydajności, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak World Organization for Animal Health (OIE).

Pytanie 39

Silniki, które cechują się stosunkowo niewielką wysokością, to jakie?

A. rzędowe stojące.
B. widlaste.
C. podwójne widlaste.
D. typ bokser.
Silniki bokser, znane też jako poziome przeciwległe, są naprawdę ciekawe. Mają kompaktową budowę i nisko położony środek ciężkości, co sprawia, że świetnie nadają się do sportowych samochodów i motocykli, gdzie stabilność to kluczowa sprawa. Ich cylindry ustawione w przeciwnych kierunkach pomagają zredukować wibracje i lepiej rozłożyć masę. Fajnym przykładem są samochody Porsche – od lat korzystają z tej technologii w swoich modelach. W branży silniki bokser spełniają spore normy dotyczące wydajności i emisji, co jest ważne dla producentów dbających o ekologię. Poza tym, dzięki niskiemu profilowi, te silniki zmniejszają opory aerodynamiczne i to też ma wpływ na ich efektywność. Zastosowanie ich w lotnictwie pokazuje, jak wszechstronna jest ta konstrukcja, bo tam waga i aerodynamika są naprawdę istotne.

Pytanie 40

Jakie będą całkowite roczne wydatki na paliwo oraz smary do kombajnu zbożowego, który ma w ciągu roku zebrać plony z obszaru 300 ha? Prędkość pracy kombajnu wynosi 1,5 ha/h, zużycie paliwa na godzinę to 10 litrów, a koszt paliwa wynosi 4 zł za litr. Koszty olejów stanowią 10% wydatków na paliwo?

A. 8800 zł
B. 9000 zł
C. 8400 zł
D. 8000 zł
Aby obliczyć roczne koszty poniesione na paliwo i smary do kombajnu zbożowego, należy najpierw określić całkowity czas pracy kombajnu. Wydajność kombajnu wynosi 1,5 ha/h, a powierzchnia do zbioru to 300 ha. Czas pracy wynosi zatem 300 ha / 1,5 ha/h = 200 h. Kombajn zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, co daje 200 h x 10 l/h = 2000 litrów paliwa w ciągu roku. Przy cenie paliwa wynoszącej 4 zł za litr, całkowity koszt paliwa równa się 2000 l x 4 zł/l = 8000 zł. Koszty olejów stanowią 10% kosztów paliwa, co oznacza dodatkowe 800 zł. Sumując te wydatki, otrzymujemy 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. To wyliczenie jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania kosztami w rolnictwie, gdzie dokładne kalkulacje pozwalają na lepsze planowanie i optymalizację wydatków. Wiedza o kosztach eksploatacji maszyn rolniczych jest kluczowa dla efektywnego zarządzania gospodarstwem rolnym, co przekłada się na zyski i efektywność produkcji.