Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 13 czerwca 2025 17:22
  • Data zakończenia: 13 czerwca 2025 17:34

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zgodnie z zasadą złotego podziału, ilość roślin ozdobnych w dekoracji wieńca rzymskiego nie powinna być większa niż

A. 1/2 powierzchni wieńca
B. 1/3 powierzchni wieńca
C. 1/6 powierzchni wieńca
D. 1/8 powierzchni wieńca
Złoty podział to koncepcja estetyczna, która zakłada harmonijne proporcje w kompozycji, co odnosi się również do dekoracji wieńca rzymskiego. Optymalnym ograniczeniem dla ilości roślin ozdobnych na wieńcu jest 1/3 jego powierzchni. To zapewnia równowagę między dekoracją a przestrzenią, co jest kluczowe dla estetyki i funkcjonalności. Przykładowo, w projektach architektonicznych, takich jak elewacje budynków czy aranżacje ogrodów, stosowanie zasady złotego podziału pozwala na uzyskanie atrakcyjnych wizualnie efektów, które są zgodne z naturalnymi preferencjami ludzkiego oka. W kontekście wieńców, stosując tę zasadę, możemy unikać przesadnego zapełnienia, co mogłoby prowadzić do wizualnego chaosu. Dlatego zachowanie proporcji 1/3 pozwala na estetyczne wyważenie dekoracji oraz podkreślenie naturalnych walorów zastosowanych roślin. Mądre wykorzystanie złotego podziału w projektowaniu dekoracji wpływa na ich postrzeganą jakość oraz efektywność, co jest stosowane w różnych dziedzinach, od sztuki po marketing.

Pytanie 2

Na zmniejszenie trwałości kwiatów umieszczonych w wazonie wpływa

A. niska temperatura
B. wysoka wilgotność powietrza
C. intensywne nasłonecznienie
D. rozproszone światło
Rozproszone światło jest często uważane za korzystne dla kwiatów, ponieważ zapewnia im odpowiednią ilość energii do fotosyntezy przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka uszkodzeń spowodowanych przegrzaniem. Wysoka wilgotność powietrza może również wydawać się pozytywnym czynnikiem, gdyż sprzyja utrzymaniu wody w liściach i zapobiega ich szybkiemu wysychaniu. Jednakże, zbyt duża wilgotność może prowadzić do rozwoju pleśni i bakterii, co zagraża zdrowiu kwiatów w dłuższej perspektywie. Niska temperatura jest często błędnie interpretowana jako korzystna dla trwałości kwiatów, gdyż wiele gatunków roślin preferuje umiarkowane warunki, ale zbyt niska temperatura może spowodować stres termiczny i zahamowanie wzrostu. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z tych czynników wpływa na kwiaty w inny sposób, a ich zrozumienie wymaga uwzględnienia specyficznych potrzeb poszczególnych gatunków. Ustawienia, które mogą wydawać się korzystne w teorii, w praktyce mogą prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak szybkie więdnięcie, co często jest wynikiem braku zrozumienia interakcji pomiędzy tymi czynnikami a specyfiką danego gatunku.

Pytanie 3

Zredukowanie trwałości róż, lwich paszczy oraz chryzantem gałązkowych w bukiecie nastąpi po

A. użyciu preparatów neutralizujących etylen
B. skosnym przycięciu łodyg
C. pozostawieniu uszkodzonych liści
D. umieszczeniu w chłodniejszej temperaturze powietrza
Zastosowanie preparatów pochłaniających etylen jest popularną metodą w branży florystycznej, jednak nie jest to skuteczne podejście w kontekście trwałości róż, lwich paszczy i chryzantem gałązkowych. Etylen jest hormonem roślinnym, który przyspiesza proces starzenia się kwiatów. Preparaty te mogą ograniczać jego działanie, ale nie eliminują przyczyn uszkodzeń liści, które mają kluczowe znaczenie dla długowieczności bukietów. Z kolei skośne podcięcie pędów jest powszechnie stosowaną techniką, jednak samo w sobie nie wystarcza do znacznego wydłużenia trwałości kwiatów. Skośne cięcie ma na celu zwiększenie powierzchni chłonnej wody, lecz jeżeli kwiaty są osłabione przez uszkodzone liście, ich zdolność do pobierania wody jest ograniczona. Umieszczenie bukietu w niskiej temperaturze powietrza może spowolnić proces starzenia, ale nie rozwiązuje problemu uszkodzonych liści, które mogą prowadzić do rozwoju patogenów. Należy zatem zauważyć, że usunięcie uszkodzonych liści i odpowiednia pielęgnacja kwiatów są kluczowe dla zapewnienia im jak najdłuższej świeżości. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że rozwiązania techniczne, takie jak preparaty czy cięcia, mogą zastąpić podstawowe zasady pielęgnacji roślin, co może prowadzić do niewłaściwych wniosków w zakresie ich dbałości i trwałości.

Pytanie 4

Wymień rośliny, które można wykorzystać jako przyprawy w kuchni i zaleca się ich uprawę w pojemnikach na balkonach.

A. Begonię oraz niecierpek
B. Bratek oraz niezapominajkę
C. Tymianek i bazylię
D. Pelargonię oraz petunię
Tymianek i bazylia to rośliny z rodziny jasnotowatych, które są niezwykle cenione w kulinariach ze względu na swoje intensywne aromaty oraz właściwości smakowe. Obie rośliny doskonale nadają się do uprawy w pojemnikach balkonowych, co czyni je idealnym wyborem dla osób, które pragną mieć świeże zioła pod ręką. Tymianek jest rośliną wieloletnią, która charakteryzuje się drobnymi liśćmi o intensywnym zapachu, idealnie komponującymi się w potrawach mięsnych, sosach oraz zupach. Bazylię natomiast można stosować na wiele sposobów, szczególnie w kuchni śródziemnomorskiej, gdzie wykorzystywana jest w sałatkach, pesto oraz sosach pomidorowych. Aby zapewnić tymiankowi i bazylii optymalne warunki do wzrostu, należy zapewnić im dobrze przepuszczalne podłoże oraz regularne podlewanie, ale unikając nadmiaru wilgoci. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na nasłonecznienie miejsca ich uprawy – obie rośliny preferują pełne słońce, co sprzyja ich aromatycznemu rozwojowi. Uprawa tych ziół nie tylko wzbogaca smak potraw, ale również daje satysfakcję z samodzielnej produkcji świeżych składników.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Podczas rozmowy z klientem, który zamawia dekorację ślubną dla panny młodej, należy pozyskać dane

A. na temat rodzaju pojazdu ślubnego
B. na temat preferencji panny młodej
C. na temat liczby druhen
D. na temat wzrostu pana młodego
Odpowiedzi dotyczące informacji o rodzaju samochodu ślubnego, wzroście pana młodego oraz liczbie druhen nie są kluczowe w kontekście zamówienia ozdoby ślubnej dla panny młodej. Pierwsza z wymienionych opcji, choć może wydawać się istotna w kontekście całego ślubu, nie ma bezpośredniego wpływu na wybór i projekt ozdoby. Samochód to element transportu, który nie powinien zdominować rozmowy o estetyce i stylizacji. Wzrost pana młodego również nie jest czynnikiem determinującym przy projektowaniu ozdoby, ponieważ kluczowe jest skupienie się na osobistych preferencjach panny młodej. Liczba druhen może wprawdzie wpływać na ogólną oprawę ślubu, ale nie jest to informacja, która bezpośrednio przekłada się na wybór ozdoby. Wiele osób popełnia błąd, koncentrując się na ogólnych aspektach organizacji ślubu, zamiast zagłębiać się w szczegóły, które mogą znacząco wpłynąć na spójność wizualną uroczystości. Dobrym podejściem jest zastosowanie zasady, że kluczowe jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań panny młodej jako głównej osoby celebrującej ten wyjątkowy dzień.

Pytanie 7

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oblicz koszt materiałów dekoracyjnych wykorzystanych do wykonania wiązanki biedermeier.

Nazwa materiałuJednostka miaryIlość materiału wykorzystana w kompozycjiCena jednostkowa (w zł)
Róża różowaszt.358,00
Gypsophilapęczek½40,00
Asparagus plumosuspęczek½10,00
Koronkowa kryzaszt.112,00
Perełki białeopakowanie¾12,00
Złoty drutszt.½18,00
Drut technicznyszt.100,10
Wstążka białamb.25,00

A. 350,00 zł
B. 57,00 zł
C. 115,00 zł
D. 41,00 zł
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 350,00 zł, 57,00 zł czy 115,00 zł, wynika z nieporozumienia dotyczącego obliczeń kosztów materiałów. Uczestnicy mogą nie zdawać sobie sprawy, że niezbędne do wyceny jest precyzyjne zrozumienie jednostkowych cen oraz ilości poszczególnych elementów składających się na wiązankę biedermeier. W przypadku błędnych kwot, prawdopodobnie zbyt mocno uwzględniono ceny jednostkowe lub liczby materiałów, co prowadzi do zawyżonych wartości. Również, w przypadku niższych kwot, jak 57,00 zł, może wystąpić niedoszacowanie, które na ogół skutkuje brakiem uwzględnienia wszystkich niezbędnych komponentów. Kluczowe jest, aby przy wycenie uwzględnić pełny zestaw potrzebnych materiałów oraz ich ilości, co zapobiega sytuacjom, w których zlecenie nie może być zrealizowane z powodu braku odpowiednich zasobów. Należy również pamiętać, że różne elementy dekoracyjne mogą mieć różne ceny w zależności od dostawcy oraz lokalizacji, co dodatkowo komplikuje proces wyceny. Wiedza na temat rynkowych cen oraz umiejętność dokładnego obliczania kosztów są niezbędne do efektywnego zarządzania projektami w branży florystycznej.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Wiązankę graficzną wykonano z 1 czosnku ozdobnego, 3 gerber, 3 liści anturium, 1 liścia kordyliny i 1 rafii. Na podstawie danych w tabeli oblicz koszt całkowity wiązanki, doliczając 30% kosztu robocizny.

Materiał roślinny, techniczny i dekoracyjnyCena 1 sztuki w zł
Czosnek ozdobny5,00
Gerbera3,00
Liść anturium1,50
Liść kordyliny1,00
Rafia fioletowa 0,5 m0,50

A. 22,00 zł
B. 30,00 zł
C. 26,00 zł
D. 20,00 zł
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wynikające z nich błędy mogą wynikać z nieprawidłowej interpretacji procesu obliczeń kosztów. Niektóre propozycje odpowiedzi, takie jak 22,00 zł, 20,00 zł, czy 30,00 zł, sugerują, że osoba odpowiadająca mogła zignorować kluczowy element doliczania robocizny do całkowitych kosztów materiałów. Na przykład, jeśli ktoś obliczył jedynie koszty materiałów, nie uwzględniając dodatkowych 30% na robociznę, to naturalnie mógłby uzyskać kwoty w zakresie 20,00 zł do 22,00 zł. Innym typowym błędem myślowym jest zaniżanie całkowitych kosztów przez niepełne uwzględnienie wszystkich składników cenowych lub mylenie ich z innymi elementami, które nie są bezpośrednio związane z kalkulacją. Ponadto, nie uwzględniając zwiększonej wartości robocizny, można łatwo wprowadzić się w błąd, zakładając, że cena całkowita powinna być niższa, co może skutkować nieprawidłową wyceną usług florystycznych oraz negatywnym wpływem na rentowność. Ważne jest, aby w branży florystycznej stosować sprawdzone metody kalkulacji oraz regularnie aktualizować wiedzę z zakresu kosztów, aby nie popełniać takich błędów w przyszłości.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

W bukiecie komplementarny kontrast barw uzyskuje się przy pomocy

A. czerwonopomarańczowych róż i fioletowych mieczyków
B. zielonożółtych daliów oraz niebieskich irysów
C. żółtopomarańczowych róż i niebieskich irysów
D. czerwonofioletowych daliów oraz zielonożółtych mieczyków
Wybór zielonożółtych dali i niebieskich irysów, albo czerwonopomarańczowych róż z fioletowymi mieczykami, nie do końca się zgadza z zasadą kolorów. Dlaczego? Bo kolory te nie są do siebie przeciwstawne na kole barw. Na przykład zielonożółte dalie i niebieskie irysy – to różne strefy kolorystyczne; zielony nie współgra z niebieskim, więc efekt może być dość płaski. Podobnie z czerwonopomarańczowymi różami i fioletowymi mieczykami – tu fiolet bardziej zbliża się do niebieskiego, a czerwony do pomarańczowego, więc też nie tworzy klasycznego kontrastu. Dlatego ich kombinacja może wyglądać monotonnie i brakować jej harmonii. Co do żółtopomarańczowych róż i niebieskich irysów, to też nie są komplementarne; niebieski bardziej pasuje z żółtym, ale nie daje mocnego efektu komplementarności. Często ludzie myślą, że wystarczy tylko intensywność kolorów, żeby stworzyć fajny bukiet, ale kluczowe jest to, jak się one ze sobą łączą na kole barw. Dobrze by było zapoznać się z podstawowymi zasadami o kolorach komplementarnych, bo to naprawdę pomaga w tworzeniu pięknych kompozycji w florystyce.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

W celu ukrycia drutu przedłużającego łodygi kwiatów używanych w bukiecie ślubnym, należy zastosować

A. taśmę klejącą.
B. wstążkę.
C. zieloną taśmę maskującą.
D. cienki drucik.
Taśma maskująca zielona jest idealnym materiałem do zamaskowania drutu przedłużającego łodygi kwiatów w wiązance ślubnej. Jej główną zaletą jest to, że jest elastyczna i łatwa w użyciu, a także dobrze przylega do różnych powierzchni, co zapewnia stabilność całej kompozycji. Zielony kolor taśmy doskonale współgra z naturalnym kolorem łodyg, co sprawia, że druty stają się niemal niewidoczne. W praktyce, użycie taśmy maskującej pozwala na estetyczne wykończenie bukietu, co jest szczególnie ważne w przypadku dekoracji ślubnych. Dodatkowo, taśma ta nie uszkadza roślin, co jest kluczowe dla ich długowieczności. W branży florystycznej standardem jest stosowanie taśmy maskującej do ukrywania elementów, które mogą zaburzać wizualną harmonię kompozycji. Warto również wspomnieć, że taśma maskująca jest dostępna w różnych szerokościach i odcieniach, co zwiększa jej uniwersalność i zastosowanie w różnych aranżacjach, nie tylko w bukietach, ale także w innych dekoracjach florystycznych.

Pytanie 15

Wskaż, która z wymienionych w tabeli proporcji będzie właściwa dla utworzenia kompozycji z kwiatów koloru żółtego i fioletowego przy komplementarnym doborze barw.

Kwiaty koloru żółtegoKwiaty koloru fioletowego
A.75%25%
B.25%75%
C.50%50%
D.34%66%

A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ stosuje zasady kompozycji barw komplementarnych w florystyce. Żółty i fioletowy są kolorami komplementarnymi, co oznacza, że znajdują się naprzeciwko siebie na kole barw. W praktyce oznacza to, że ich połączenie tworzy harmonijną i dynamiczną kompozycję. Stosowanie 25% żółtych kwiatów i 75% fioletowych kwiatów jest zgodne z zasadą, że jeden kolor (w tym przypadku fioletowy) powinien dominować, podczas gdy drugi kolor (żółty) pełni rolę akcentu. Taka proporcja przyciąga uwagę i tworzy wizualnie interesującą kompozycję. Zgodnie z zasadami estetyki i teorii kolorów, stosowanie kolorów komplementarnych pozwala na osiągnięcie wysokiego kontrastu oraz wyrazistości, co jest istotne w projektowaniu ogrodów czy aranżacji wnętrz. Właściwe dobieranie proporcji kolorów jest kluczowe dla uzyskania zadowalających efektów estetycznych.

Pytanie 16

Aby zwalczyć mszyce, które pojawiają się na liściach roślin ozdobnych, stosuje się

A. rodentycydy
B. aficydy
C. akarycydy
D. nematocydy
Niematocydy są środkami ochrony roślin stosowanymi głównie do zwalczania nicieni, czyli mikroskopijnych robaków, które mogą atakować korzenie roślin. Choć przyczyniają się do ochrony roślin, to są zupełnie nieefektywne w przypadku mszyc, które żerują na liściach. Akarycydy z kolei są przeznaczone do zwalczania roztoczy, co również nie ma zastosowania w przypadku mszyc, które są zupełnie inną grupą szkodników. Rodentycydy to środki używane do zwalczania gryzoni jak szczury czy myszy, co również jest nietrafionym podejściem do walki z mszycami. Wybór niewłaściwych środków, takich jak te wymienione, może prowadzić do nieefektywnej ochrony roślin oraz marnotrawstwa zasobów. Często błędne myślenie o związkach między rodzajami szkodników a środkami ochrony roślin prowadzi do nieodpowiednich decyzji, co skutkuje nie tylko stratami w plonach, ale także negatywnym wpływem na środowisko. Dlatego istotne jest właściwe zrozumienie etykiet i instrukcji stosowania pestycydów, a także identyfikacja konkretnego rodzaju szkodnika przed podjęciem działań ochronnych.

Pytanie 17

Do wykonania girlandy adwentowej z iglastych roślin liściastych w technice wiązania wykorzystuje się

A. miłorząb dwuklapowy
B. modrzew europejski
C. laurowiśnię wschodnią
D. jodłę jednobarwną
Wybór modrzewia europejskiego, jodły jednobarwnej czy miłorzębu dwuklapowego jako materiałów do wykonania adwentowej girlandy z zimozielonych roślin liściastych jest nieodpowiedni z kilku kluczowych powodów. Modrzew europejski (Larix decidua) jest drzewem iglastym, które w okresie zimowym zrzuca swoje igły, co oznacza, że nie nadaje się do dekoracji, które mają być trwałe przez cały okres adwentu. Utrata igieł wpływa na estetykę girlandy, czyniąc ją mniej atrakcyjną z upływem czasu. Jodła jednobarwna (Abies concolor) z kolei, mimo że jest zimozielona, posiada igły, które są dość miękkie i mogą nie być odpowiednie do technik wiązania, gdzie wymagana jest większa sztywność materiału. Techniki florystyczne często opierają się na solidnych liściach, które dobrze się układają i trzymają formę. Z kolei miłorząb dwuklapowy (Ginkgo biloba), mimo że ma swoje unikalne walory estetyczne, nie jest rośliną zimozieloną, co czyni go nieodpowiednim wyborem do adwentowych dekoracji. Dodatkowo, miłorząb ma tendencję do opadania liści, co także negatywnie wpłynęłoby na trwałość girlandy. Takie błędne wybory mogą wynikać z niepełnego zrozumienia różnorodności roślin i ich właściwości, co prowadzi do nieefektywnych i estetycznie nieprzyjemnych efektów w dekoracji.

Pytanie 18

Gdzie umieszcza się dekoracje kwiatowe w stylu secesyjnym?

A. w naczyniach porcelanowych i słoikach aptekarskich
B. w naczyniach z drewna oraz metalowych amforach
C. w wysokich wazonach z alabastru
D. w szklanych pojemnikach stylizowanych na kwiaty i owady
Wszystkie inne odpowiedzi na to pytanie opierają się na nieścisłych koncepcjach dotyczących materiałów oraz estetyki secesyjnej. Naczynia drewniane i metalowe amfory, chociaż mogą być estetyczne, nie odzwierciedlają ducha secesji, która preferowała delikatność i subtelność. Drewniane naczynia mają tendencję do nadawania przestrzeni ciężkości, co jest sprzeczne z lekkością, którą dążyła secesja. Porcelana, choć elegancka, często była stosowana w bardziej klasycznych wnętrzach, a nie w tych nawiązujących do secesji, gdzie głównym materiałem były szkło i jego różnorodne odmiany. Naczynia aptekarskie, choć interesujące, nie pasują do estetyki secesyjnej, która wymagała bardziej artystycznych form i detali. Alabastrowe wazy, chociaż piękne, mogą być zbyt masywne i statyczne w porównaniu do lekkich, szklanych naczyń, które mogłyby lepiej prezentować kwiaty i owady w dynamiczny sposób. Błędem jest także myślenie, że wszystkie materiały są w równym stopniu akceptowalne w kontekście określonego stylu, co prowadzi do zrozumienia, że każdy styl ma swoje charakterystyczne cechy i preferencje, które powinny być przestrzegane dla zachowania jego autentyczności.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Do czego wykorzystuje się table deco?

A. dekoracji pojazdu
B. bukiet ślubny
C. bukietu pogrzebowego
D. aranżacji stołu
Odpowiedź dotycząca dekoracji stołu jest poprawna, ponieważ termin 'table deco' odnosi się bezpośrednio do technik i elementów używanych do estetycznego urządzania stołów na różne okazje, takie jak wesela, przyjęcia, czy inne wydarzenia. W tym kontekście dekoracje stołu mogą obejmować różnorodne elementy, takie jak obrusy, zastawę stołową, kwiaty, świeczniki czy dodatki, które mają na celu stworzenie odpowiedniej atmosfery i estetyki. Zastosowanie 'table deco' polega na harmonijnym łączeniu kolorów, tekstur oraz form, co jest niezbędne w branży eventowej. Przykładem może być zorganizowanie eleganckiego przyjęcia weselnego, gdzie odpowiednio dobrana dekoracja stołu podkreśla charakter uroczystości i wpływa na ogólne wrażenie gości. Warto również zaznaczyć, że istnieją określone standardy dotyczące dekoracji stołów, takie jak zasady proporcji, które pomagają osiągnąć równowagę wizualną, a także trendy w stylizacji, które zmieniają się z sezonu na sezon.

Pytanie 21

Rzeczywista długość girlandy wynosi 2 m, a jej długość na szkicu to 5 cm. W jakiej skali sporządzono ten szkic?

A. 1:10
B. 1:50
C. 1:20
D. 1:40
Podczas analizy innych dostępnych odpowiedzi, łatwo zauważyć, że nieprawidłowe opcje opierają się na błędnych założeniach dotyczących proporcji. Przykładowo, odpowiedź 1:20 sugeruje, że 1 cm na rysunku odpowiada 20 cm w rzeczywistości, co prowadziłoby do obliczeń 200 cm / 20 cm = 10. Taki wynik jest oczywiście niezgodny z podanymi wymiarami girlandy. Z kolei opcja 1:10 implikuje, że 1 cm na rysunku odpowiada 10 cm w rzeczywistości, co również prowadziłoby do zaniżonej długości rzeczywistej, ponieważ 200 cm / 10 cm = 20, co nie ma zastosowania w kontekście przedstawionych danych. Odpowiedź 1:50 z kolei oznaczałaby, że 1 cm na rysunku to 50 cm w rzeczywistości, co prowadziłoby do 200 cm / 50 cm = 4, a więc rzeczywista długość girlandy byłaby niewłaściwie zinterpretowana. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich pomyłek, jest niepoprawne rozumienie jednostek oraz postrzeganie rysunku jako większego lub mniejszego bez uwzględnienia rzeczywistych wymiarów. Kluczowe jest, aby przy każdym zadaniu związanym ze skalą, używać poprawnych obliczeń, aby zapewnić zgodność pomiędzy wymiarami przedstawionymi na rysunku a rzeczywistością. Zrozumienie tej zasady jest niezwykle istotne w wielu dziedzinach, takich jak architektura, inżynieria, czy projektowanie graficzne, gdzie precyzja ma fundamentalne znaczenie.

Pytanie 22

Przygotowując kompozycję okolicznościową w sezonie zimowym do krótkiego transportu, powinno się ją zapakować

A. w gruby papier
B. w sztywny celofan
C. w folię polietylenową
D. w pudełko kartonowe
Zastosowanie pudła kartonowego do pakowania wiązanki okolicznościowej w okresie zimowym może wydawać się praktyczne, jednak jest obarczone pewnymi niedogodnościami. Karton, pomimo swojej wytrzymałości, nie zapewnia odpowiedniej wentylacji, co może prowadzić do gromadzenia się wilgoci wewnątrz opakowania, a tym samym do szybszego psucia się kwiatów. Dodatkowo, karton jest materiałem sztywnym, który nie przystosowuje się do kształtu kompozycji, co zwiększa ryzyko uszkodzeń w przypadku wstrząsów podczas transportu. Użycie sztywnego celofanu również nie jest zalecane, ponieważ jego nieprzepuszczalność dla powietrza może prowadzić do zaduszenia roślin i przyspieszonego ich więdnięcia. Z kolei folia polietylenowa, choć jest elastyczna i trwała, nie dostarcza odpowiedniej wentylacji, co również może skutkować niekorzystnymi warunkami dla świeżości kwiatów. W związku z tym, planując transport wiązanki, warto uwzględnić materiały, które zapewnią równocześnie odpowiednią ochronę i wymianę powietrza, a gruby papier pozostaje najlepszym rozwiązaniem, które łączy te cechy.

Pytanie 23

Jakie naczynia najlepiej nadają się do floralnej aranżacji, która ma służyć jako ozdoba drewnianego stołu w rustykalnym wnętrzu?

A. Kamionkowe pojemniki
B. Kryształowe dzbanki
C. Pojemniki z laki
D. Szklane patery
Kamionkowe pojemniki to doskonały wybór do dekoracji wnętrz w stylu rustykalnym. Ich naturalny wygląd i tekstura doskonale komponują się z drewnem, podkreślając ciepło i autentyczność tego stylu. Kamionka, będąca materiałem ceramicznym, charakteryzuje się dużą trwałością oraz porowatością, co sprawia, że doskonale akumuluje i oddaje wilgoć, co jest korzystne dla roślin. W kontekście rustykalnym, kamionkowe naczynia często mają niejednolitą powierzchnię i naturalne odcienie, które harmonizują ze środowiskiem wiejskim. Przykładowo, zestaw kamionkowych doniczek umieszczonych na drewnianym stole z bukietem dzikich kwiatów stworzy przytulną atmosferę, idealną na spotkania rodzinne lub przyjęcia. Dodatkowo, kamionka jest łatwa do czyszczenia oraz odporna na wysokie temperatury, co czyni ją praktycznym wyborem również w kontekście użytkowym. Warto także zauważyć, że w branży florystycznej kamionkowe pojemniki są często wybierane przez profesjonalistów ze względu na ich estetyczne walory oraz funkcjonalność, co potwierdza ich wysoką pozycję w standardach dekoracyjnych.

Pytanie 24

W etapie tzw. krzyżyka zbiera się kwiaty

A. frezji
B. róż
C. gerbery
D. goździka
Goździk (Dianthus) jest jednym z najpopularniejszych kwiatów ciętych, a jego zbiór w stadium tzw. krzyżyka oznacza moment, w którym kwiaty osiągają optymalny rozwój do dalszego przetwarzania i sprzedaży. W tym stadium pąki są jeszcze zamknięte, co zapewnia dłuższą trwałość po ścięciu i lepsze walory estetyczne. Poprawne zbieranie goździków w tym stadium jest kluczowe dla utrzymania ich jakości. W praktyce, goździki są często zbierane wczesnym rankiem, aby zminimalizować straty wody, co jest zgodne z dobrymi praktykami w uprawie roślin. Ponadto, goździki cieszą się dużym uznaniem w florystyce i są szeroko wykorzystywane w bukietach, kompozycjach florystycznych oraz dekoracjach na różne okazje. Ich różnorodność kolorystyczna oraz długość łodyg sprawiają, że są wszechstronnie stosowane zarówno w profesjonalnych pracach florystycznych, jak i w amatorskich kompozycjach. Znajomość etapu wzrostu, w którym kwiaty są gotowe do zbioru, jest niezbędna dla uzyskania najlepszej jakości produktu końcowego.

Pytanie 25

Do jesiennej aranżacji sceny użyto gałązek z czerwono-pomarańczowymi owocami, które pochodzą z gatunku

A. Viburnum tinus
B. Ligustrum vulgare
C. Callicarpa bodinieri
D. Pyracantha coccinea
Ligustrum vulgare, czyli liguster pospolity, jest rośliną, która charakteryzuje się drobnymi, białymi kwiatami oraz czarnymi owocami, które są mniej efektowne w kontekście jesiennej dekoracji. Jego owoce są trujące dla ludzi, co ogranicza ich zastosowanie w dekoracjach, a także mogą stanowić problem w przyciąganiu dzikiego ptactwa w sposób, który nie byłby korzystny. Callicarpa bodinieri, znana jako kulka purpurowa, z kolei wytwarza piękne, fioletowe owoce, które również mogą być atrakcyjne wizualnie, ale nie pasują do opisanego kontekstu czerwono-pomarańczowych owoców. Viburnum tinus, znane jako kalina wiecznie zielona, ma z kolei białe kwiaty oraz ciemnoniebieskie owoce, które są mniej wyraziste w porównaniu do owoców Pyracantha coccinea. Ogólnie rzecz biorąc, wybór odpowiednich roślin do dekoracji oparty powinien być na ich kolorystyce oraz walorach estetycznych, które mogą się różnić w zależności od gatunku. Typowym błędem jest porównywanie roślin jedynie na podstawie ogólnych cech, bez uwzględniania specyficznych właściwości i zastosowań, co prowadzi do niewłaściwego doboru gatunków do określonych celów kompozycyjnych.

Pytanie 26

Wskazać rośliny o kolorze niebiesko-fioletowym?

A. Sanwitalia rozesłana, dzwonek karpacki
B. Heliotrop peruwiański, żeniszek meksykański
C. Nagietek lekarski, begonia stale kwitnąca
D. Uczep rózgowaty, aksamitka rozpierzchła
Wybieranie roślin na podstawie koloru kwiatów to ważna sprawa przy projektowaniu ogrodów, ale niektóre z podanych opcji to kiepski wybór. Sanwitalia rozesłana i dzwonek karpacki mogą mieć inne kolory, jak żółty czy biały, więc nie pasują do naszych niebiesko-fioletowych wymagań. Nagietek lekarski i begonia też nie są w tej kategorii, bo mają więcej pomarańczowych i różowych kwiatów. Uczep rózgowaty i aksamitka też ślicznie wyglądają, ale nie mają tych kolorów, które nas interesują. Kiedy wybierasz rośliny, warto zwrócić uwagę na ich cechy, żeby nie popełnić błędów w ogrodzie. Czasem zdarza się myśleć, że jeśli nazwa ma „dzwonek”, to musi mieć niebieskie kwiaty, ale to fałszywe założenie i może prowadzić do złych decyzji. Ostatecznie, to może wpłynąć na ogólny wygląd twojego ogrodu.

Pytanie 27

Do stworzenia wieńca rzymskiego używa się liści

A. lauru i bukszpanu
B. berberysu i magnolii
C. bluszczu i różanecznika
D. kamelii i ligustru
Podczas analizy innych liści wymienionych w odpowiedziach, warto zaznaczyć, że laur i bukszpan, mimo iż są popularnymi roślinami używanymi w architekturze krajobrazu, nie są typowymi liśćmi wykorzystywanymi do wieńców rzymskich. Laur (Laurus nobilis) jest rośliną zazwyczaj stosowaną w kuchni oraz jako symbol zwycięstwa, ale jego liście nie mają takiej estetyki czy trwałości w kontekście wieńców jak bluszcz. Bukszpan (Buxus) z kolei, chociaż zimozielony, ma sztywne liście, które nie sprawdzają się w romantycznych aranżacjach. Kamelia (Camellia) i liguster (Ligustrum) również nie są standardowo używane w wieńcach rzymskich. Kamelia, chociaż piękna, kwitnie sezonowo i jej liście nie mają takiej trwałości, jak bluszcz czy różanecznik. Liguster, z kolei, jest często stosowany w żywopłotach, jednak jego liście są mniej atrakcyjne do bukietów czy wieńców. Berberys (Berberis) oraz magnolia (Magnolia) również nie pasują do tradycyjnych kompozycji wieńcowych. Berberys często jest stosowany w parkach jako roślina ozdobna, a jego ostre liście oraz ciernie nie nadają się do delikatnych kompozycji. Magnolia z pięknymi kwiatami, jest bardziej kojarzona z sezonowymi aranżacjami niż z trwałymi wieńcami. Typowe błędy myślowe, prowadzące do wyboru tych roślin, często wynikają z braku zrozumienia ich trwałości oraz estetyki w kontekście długoterminowego użytkowania w dekoracjach. Warto zwrócić uwagę, że przy wyborze roślin do wieńca należy kierować się zarówno parametrami estetycznymi, jak i ich długością życia, co jest kluczowe w florystyce i architekturze krajobrazu.

Pytanie 28

Jakie są metody suszenia roślin, które mają być użyte do stworzenia płaskiego kolażu?

A. Metodą zielnikową
B. Metodą zielarską
C. W pozycji naturalnej
D. Na siatce
Odpowiedzi, które nie wskazują na metodę zielnikową, nie są odpowiednie dla procesu suszenia roślin przeznaczonych do płaskich kolaży. Metoda zielarska, mimo że może brzmieć kusząco, jest zazwyczaj stosowana w kontekście przygotowywania ziół do zastosowania w medycynie lub kulinariach, a nie w tworzeniu kompozycji artystycznych. W tym przypadku, proces suszenia nie jest dostosowany do potrzeb estetycznych, co czyni go niewłaściwym wyborem. Ponadto, suszenie roślin w pozycji naturalnej prowadzi do deformacji ich kształtów, co negatywnie wpływa na ostateczny wygląd kolażu. Rośliny nie zachowają swoich pierwotnych proporcji, a to jest kluczowe, gdyż w sztuce kolażu istotne jest nie tylko ich kolorystyczne dopasowanie, ale także forma. Z kolei suszenie na siatce, mimo że może wydawać się atrakcyjną opcją, często prowadzi do niejednorodnego suszenia oraz ryzyka uszkodzenia delikatnych elementów roślinnych. W praktyce, każda z tych metod ma swoje ograniczenia i nie spełnia standardów, które promują zachowanie integralności roślin oraz ich estetyki w kontekście artystycznym.

Pytanie 29

Wyznacz rzeczywiste wymiary stołu urodzinowego, którego długość wynosi 16 cm, a szerokość 7,5 cm w rysunkach projektowych wykonanych w skali 1:20.

A. 300 x 120 cm
B. 240 x 112 cm
C. 160 x 75 cm
D. 320 x 150 cm
Wybór alternatywnych odpowiedzi, takich jak 240 x 112 cm czy 160 x 75 cm, świadczy o braku zrozumienia metody przeliczania wymiarów w skali. Przy skali 1:20 każdy centymetr na rysunku oznacza 20 centymetrów w rzeczywistości. Zastosowanie takiej skali wymaga prostych obliczeń, które są kluczowe w branży architektury i projektowania wnętrz. W przypadku 240 x 112 cm, obliczenia sugerują, że na rysunku wymiary byłyby 12 cm długości i 5,6 cm szerokości, co nie odpowiada przedstawionym wymiarom na rysunku, które wynoszą 16 cm i 7,5 cm. Podobnie, przy 160 x 75 cm, obliczenia prowadzą do wymiarów 8 cm x 3,75 cm, co również jest błędne. Wybór 320 x 150 cm jako odpowiedzi jest wynikiem prawidłowego pomnożenia wymiarów z rysunku przez skalę – jest to fundamentalna umiejętność w projektowaniu, która pozwala na właściwe przygotowanie planów. Zrozumienie koncepcji przeliczania wymiarów w skali, a także umiejętność interpretacji rysunków technicznych, jest kluczowe dla efektywnego wykonywania projektów. Ignorowanie tej zasady prowadzi do niepoprawnych wymiarów, co może skutkować nieodpowiednim zaplanowaniem przestrzeni, a tym samym niewłaściwym umiejscowieniem mebli lub dekoracji.

Pytanie 30

Do wykonania ślubnej dekoracji w tradycyjnej formie "glamelii" wykorzystuje się

A. płatki mieczyka
B. liście kamelii
C. kwiaty róży
D. kwiatostany szarłatu
Wybór liści kamelii, kwiatostanów szarłatu czy kwiatów róży w kontekście tworzenia klasycznej glamelii jest nietrafiony. Liście kamelii, choć mogą być atrakcyjne w innych aranżacjach, nie są typowym składnikiem glamelii, która wymaga zastosowania konkretnych części kwiatów. Kamelie same w sobie charakteryzują się pięknymi, pełnymi kwiatami, ale ich liście są zbyt ciężkie i sztywne, aby mogły być używane jako główny element ozdobny w tym kontekście. Kwiaty róży, mimo że są popularne w bukietach ślubnych, nie oddają specyfiki glamelii, która ma na celu uzyskanie efektu lekkości i elegancji, jaką oferują płatki mieczyka. Kwiatostany szarłatu, z kolei, mogą wprowadzać niepożądany surowy charakter do kompozycji, co jest sprzeczne z romantycznym i delikatnym stylem, który z reguły towarzyszy ślubnym dekoracjom. Zastosowanie tych elementów często wynika z błędnego zrozumienia roli, jaką poszczególne części roślin odgrywają w florystyce. Właściwe dobieranie składników do kompozycji, zgodnie z ich charakterystyką i przeznaczeniem, jest kluczowe dla uzyskania pożądanych efektów wizualnych. W związku z tym, wybór płatków mieczyka jako podstawy dla glamelii jest nie tylko zgodny z tradycją, ale również najbardziej praktyczny i estetyczny, co powinno być priorytetem w każdej florystycznej aranżacji ślubnej.

Pytanie 31

Jaką metodę wykorzystuje się do tworzenia girlandy na Święta Bożego Narodzenia?

A. Użycie sylikonu.
B. Szynowanie gałązek.
C. Wiązanie w bukiety
D. Gąbka florystyczna.
Podczas wykonywania girlandy na Boże Narodzenie ważne jest, aby wybrać odpowiednią technikę, która zapewni estetykę i trwałość dekoracji. Wybór klejenia sylikonem jest nieodpowiedni, ponieważ ta metoda jest mało elastyczna i nie pozwala na swobodne formowanie kształtów. Klejenie sylikonem może prowadzić do problemów z trwałością kompozycji, szczególnie w warunkach zmiennej wilgotności panującej w sezonie zimowym. Użycie szynowania łodyg, które polega na osadzaniu roślin w specjalnych szynach florystycznych, również nie jest najlepszym rozwiązaniem w kontekście girland. Ta technika jest bardziej odpowiednia do tworzenia kompozycji w wazonach czy bukietach, gdzie stabilność jest kluczowa, a nie do długich i zwisających dekoracji. Podobnie, gąbka florystyczna, choć jest przydatna w przypadku bukietów, nie sprawdzi się przy tworzeniu girland z powodu braku elastyczności oraz ograniczonej możliwości manipulacji kształtem. Zastosowanie gąbki wymaga również większej ilości wody, co nie jest konieczne przy typowej girlandzie, gdzie surowce powinny być raczej suche. Wiązanie w pęczki, z drugiej strony, to technika, która może być stosowana w różnych stylach i pozwala na łatwe modyfikacje. Wybór niewłaściwej metody może prowadzić do estetycznych oraz praktycznych problemów, dlatego ważne jest, aby dobrze zrozumieć odpowiednie techniki przed przystąpieniem do pracy.

Pytanie 32

Wskaż formę naczynia stosowaną w kompozycjach w stylu paralel.

A. Pękaty
B. Wąski
C. Płytki
D. Stożkowy
Odpowiedź "Płytki" jest poprawna, ponieważ w stylu paralel, który charakteryzuje się harmonijnym rozmieszczeniem elementów oraz równowagą wizualną, naczynia o płaskim, szerokim kształcie są szczególnie skuteczne w tworzeniu kompozycji. Płytkie naczynia umożliwiają szerokie rozłożenie kwiatów i dodatków, co przyczynia się do uzyskania efektu przestronności. Przykładem zastosowania takich naczyń mogą być dekoracje stołów, gdzie płaskie misy, talerze czy miseczki pozwalają na efektowne zaprezentowanie kwiatów, co wzbogaca estetykę aranżacji. W branży florystycznej standardy dotyczące kompozycji w stylu paralel uwzględniają dobór kształtów naczyń, które sprzyjają właściwemu eksponowaniu roślinności oraz tworzeniu harmonijnych zestawień kolorystycznych. Warto pamiętać, że naczynia o płaskim kształcie sprzyjają lepszemu przepływowi światła w kompozycji, co dodatkowo podkreśla piękno zastosowanych materiałów.

Pytanie 33

Aby ozdobić ścianę w kwiaciarni, należy użyć ekranów z materiału rozciągniętego na drewnianej konstrukcji. Do szybkiego przymocowania ich florysta potrzebuje

A. wkrętaka i śruby
B. młotka oraz gwoździ
C. tackera i zszywek
D. nożyczek oraz taśmy klejącej
Wybór nożyczek i taśmy klejącej jako narzędzi do mocowania tkanin na drewnianej ramie jest nieskuteczny z kilku powodów. Nożyczki służą jedynie do cięcia materiału, co w kontekście dekoracji nie przynosi żadnej wartości dodanej do procesu mocowania. Taśma klejąca, choć może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, nie zapewnia odpowiedniej siły trzymania, co w przypadku tkanin naraża dekorację na łatwe usunięcie lub uszkodzenie w wyniku niewielkiego nacisku lub ruchu. Tego rodzaju podejście do mocowania tkanin nie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży dekoratorskiej, gdzie stabilność i estetyka są kluczowe. Zastosowanie młotka i gwoździ również nie jest zalecane – gwoździe mogą powodować uszkodzenia w tkaninie, a ich użycie nie jest odpowiednie do delikatnych materiałów wykorzystywanych w kwiaciarniach. Dodatkowo, ich montaż wymaga większej precyzji i czasu, co w kontekście szybkiej i efektywnej pracy w kwiaciarni jest niepraktyczne. Korzystanie z wkrętaka i śrub również nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ szwy mogą być widoczne, a ponadto ich montaż jest bardziej skomplikowany i czasochłonny. Tego rodzaju podejścia mogą prowadzić do frustracji i nieefektywności, co jest niepożądane w dynamicznym środowisku pracy kwiaciarni. Dlatego kluczowe jest stosowanie narzędzi, które są dostosowane do specyfiki pracy z tkaninami i zapewniają trwałość oraz estetykę dekoracji.

Pytanie 34

W wyposażeniu pracowni znajdują się: drut aluminiowy, klej na gorąco, haftki, pinholder, gąbka florystyczna, w jaki sposób florysta włącza candleholder do kompozycji, stosując metodę

A. umieszczania w gąbce florystycznej
B. klejenia
C. nawlekania
D. drutowania
Umieszczanie w gąbce florystycznej to kluczowa technika w florystyce, szczególnie w kontekście tworzenia kompozycji z wykorzystaniem różnych elementów, takich jak candleholder. Gąbka florystyczna, która jest materiałem chłonnym, pozwala na stabilne umiejscowienie roślin i dekoracji, a jednocześnie dostarcza im wilgoci. Dzięki temu, materiał umieszczony w gąbce zachowuje świeżość i długość życia. W przypadku candleholdera umieszczenie go w gąbce florystycznej zapewnia, że jest on pewnie osadzony, co jest istotne dla estetyki kompozycji oraz bezpieczeństwa, szczególnie przy wykorzystaniu płonących świec. Przykładowo, podczas aranżacji stołu na uroczystości, zastosowanie tej techniki umożliwia kreatywne wkomponowanie elementów dekoracyjnych oraz zapewnienie ich stabilności, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi w zakresie projektowania kompozycji florystycznych. Dodatkowo, technika ta pozwala na swobodne aranżowanie różnych kształtów i wysokości elementów, co wzbogaca wizualny aspekt kompozycji.

Pytanie 35

Ile maksymalnie pojemników o długości 40 cm można ustawić na stole o wymiarach 200 cm x 70 cm, aby uzyskać kompozycję w formie podłużnego, pojedynczego rzędu wzdłuż dłuższego boku?

A. 5 pojemników
B. 1 pojemnik
C. 10 pojemników
D. 2 pojemniki
Wybór odpowiedzi wskazujących na mniejszą liczbę pojemników, takich jak 1, 2 lub 10, opiera się na błędnych założeniach dotyczących obliczeń przestrzennych. Na przykład, wskazanie 1 pojemnika może wynikać z niepełnego zrozumienia wymiarów powierzchni. Odpowiedź ta ignoruje fakt, że długość stołu, wynosząca 200 cm, jest wystarczająca do pomieszczenia pięciu pojemników o długości 40 cm, co jest kluczowe w praktyce projektowania przestrzennego. Przypuszczenie, że można ustawić 2 pojemniki, również nie uwzględnia całkowitego potencjału powierzchni, a zamiast tego ogranicza wykorzystanie stołu do minimalnej wartości. Z kolei odpowiedź na 10 pojemników wskazuje na fundamentalny błąd matematyczny, ponieważ suma długości 10 pojemników wyniosłaby 400 cm, co przekracza dostępne 200 cm stołu. Tego typu myślenie może prowadzić do kluczowych błędów w planowaniu przestrzennym, co jest powszechnym problemem w projektach, gdzie odpowiednia organizacja miejsca jest niezbędna. W projektowaniu wnętrz, przestrzeń musi być wykorzystywana w sposób inteligentny, a takie błędy mogą prowadzić do nieefektywności, a nawet kolizji w użytkowaniu przestrzeni. Kluczowe jest zrozumienie wymagań dotyczących powierzchni i proporcji, co jest istotne w kontekście standardów branżowych dotyczących ergonomii i organizacji przestrzeni.

Pytanie 36

Który rodzaj roślin, wytwarzając wysokie i sztywne kwiatostany, może pełnić rolę naturalnej osłony trawiastej na balkonie?

A. Trzcinnik ostrokwiatowy 'Karl Foerster'
B. Plektrantus koleusowaty
C. Imperata cylindryczna 'Red Baron'
D. Kostrzewa popielata
Wybór innych roślin jako potencjalnych parawanów na balkonie oparty jest na błędnych założeniach dotyczących ich właściwości fizycznych i estetycznych. Plektrantus koleusowaty (Plectranthus scutellarioides) to roślina o niskim wzroście, która nie osiąga wysokości odpowiedniej do pełnienia roli parawanu. Choć posiada atrakcyjne liście, jej pokrój i wysokość sprawiają, że nie jest w stanie zapewnić właściwego osłonięcia przestrzeni. Kostrzewa popielata (Festuca glauca) to kolejny przykład rośliny, która w stanie dorosłym osiąga stosunkowo niską wysokość, co czyni ją nieodpowiednią do zastosowań osłonowych. Roślina ta jest często wykorzystywana w rabatach, jednak jej ograniczona wysoka forma wyklucza ją jako roślinę parawanową. Imperata cylindryczna 'Red Baron' to również roślina ozdobna, jednak jej wzrost w porównaniu do trzcinnika jest znacznie niższy, a osłonowy efekt jest o wiele mniej wyraźny. Wybór tych roślin wynika z braku zrozumienia, jakie cechy powinny mieć rośliny przeznaczone do funkcji osłonowej, a także z niedoceniania znaczenia odpowiedniej wysokości i formy w kontekście projektowania przestrzeni balkonowych. Odpowiednie zrozumienie tych aspektów jest kluczowe w tworzeniu estetycznych oraz funkcjonalnych przestrzeni zielonych.

Pytanie 37

W pomieszczeniach o niskim oświetleniu zaleca się

A. aspidistrę i paprocie
B. aloes i kalanchoe
C. juki i agawy
D. bugenwille i kaktusy
Aspidistry i paprocie to rośliny, które doskonale radzą sobie w warunkach słabego oświetlenia. Aspidistra, znana również jako 'żelazna roślina', cechuje się niezwykłą odpornością na niekorzystne warunki, w tym niską iluminację oraz zmienną wilgotność. Paprocie, z kolei, to grupa roślin, które naturalnie występują w zacienionych lasach, gdzie mogą przetrwać w słabym świetle. Oba rodzaje roślin są idealne do dekoracji wnętrz, a ich pielęgnacja jest stosunkowo łatwa, co czyni je popularnym wyborem w biurach i domach. Dodatkowo, aspidistry i paprocie wpływają pozytywnie na jakość powietrza, filtrując zanieczyszczenia i podnosząc wilgotność, co jest istotne w zamkniętych przestrzeniach. Warto stosować te rośliny w pomieszczeniach o niewielkim dostępie do naturalnego światła, aby wprowadzić zieleń do wnętrz bez konieczności intensywnego oświetlenia sztucznego.

Pytanie 38

Który zestaw roślin będzie najbardziej odpowiedni do stworzenia dekoracji kwiatowej na czas Świąt Bożego Narodzenia?

A. Róża, lewkonia, mak
B. Świerk, wilczomlecz, jemioła
C. Pierwiosnek, przebiśnieg, jemioła
D. Chryzantema, nefrolepis, świerk
Świerk, wilczomlecz i jemioła to doskonały zestaw roślin do tworzenia dekoracji florystycznych w okresie Bożego Narodzenia. Świerk, jako drzewo iglaste, jest symbolem świąt i często używany jest do produkcji wieńców, ozdób choinkowych oraz innych aranżacji. Jego igły są trwałe i dobrze znoszą niskie temperatury, co czyni go idealnym materiałem na okres zimowy. Wilczomlecz, znany z bogatych, zielonych liści oraz charakterystycznych kwiatów, dodaje interesującego akcentu i tekstury do kompozycji. Jemioła, z kolei, ma silne konotacje kulturowe związane z tradycjami świątecznymi, a jej białe jagody wprowadzają element elegancji. Łącząc te trzy rośliny, można tworzyć zarówno klasyczne, jak i nowoczesne dekoracje, które będą ozdabiać wnętrza w świątecznym klimacie. Dobrą praktyką jest stosowanie tych roślin w kompozycjach z dodatkiem innych materiałów, takich jak szyszki czy wstążki, co zwiększa wizualną atrakcyjność aranżacji.

Pytanie 39

Jakie urządzenie służy do stabilizacji roślin w pojemniku?

A. pinholder
B. candleholder
C. kenzan
D. taśma kauczukowa
Wybór innych opcji, jak candleholder, pinholder lub taśma kauczukowa, wynika z malutkiego nieporozumienia odnośnie ich zastosowania w układaniu roślin. Candleholder, czyli świecznik, jest do trzymania świec, a nie kwiatów, więc to nie jest dobry wybór. Jego materiał i kształt nie pozwalają na stabilizację łodyg, co czyni go całkowicie nieodpowiednim. Pinholder, mimo że ma w nazwie 'pin', też nie nadaje się do trzymania roślin; bardziej służy do różnych projektów, ale nie w kontekście kwiatów. A taśma kauczukowa? Chociaż ma wiele zastosowań, to w przypadku stabilizacji roślin się nie sprawdzi, bo jest zbyt elastyczna i może powodować, że łodygi się złamią. Mylenie tych narzędzi i ich funkcji to typowy błąd, który prowadzi do złych wyborów w pracy z roślinami. W układaniu kwiatów ważne jest, żeby używać odpowiednich narzędzi, które pomogą roślinom wyglądać jak najlepiej na dłużej.

Pytanie 40

Na projekcie wykonanym w skali 1:10 kompozycja ma rozmiary 25 x 15 cm. Określ rzeczywiste wymiary dekoracji.

A. 100 x 25 cm
B. 150 x 50 cm
C. 250 x 150 cm
D. 200 x 100 cm
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na nieporozumienia związane z przeliczaniem skali. Na przykład, odpowiedź 150 x 50 cm sugeruje, że zmniejszono wymiary rysunku, co jest błędne. Przy skali 1:10 nie można pomniejszać wymiarów, gdyż każdy centymetr rysunku jest równy dziesięciu w rzeczywistości. Kolejna odpowiedź, 200 x 100 cm, także nie odzwierciedla właściwego przeliczenia, pokazując, że przeliczenie wymiarów nie zostało przeprowadzone. Podobnie, odpowiedź 100 x 25 cm prezentuje niepoprawne zrozumienie relacji między wymiarami na rysunku a rzeczywistymi wymiarami obiektu. Te błędy mogą wynikać z mylnego przełożenia skali na proporcje obiektu, co jest kluczowe w projektowaniu. W architekturze i inżynierii, takie nieścisłości mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak błędne wykonanie projektów czy nieodpowiednie dopasowanie elementów. Dlatego ważne jest zrozumienie, jak skala wpływa na właściwe projektowanie oraz jak unikać typowych pułapek związanych z interpretacją wymiarów.