Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 29 maja 2025 22:54
  • Data zakończenia: 29 maja 2025 23:31

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet powinno się przewidzieć w magazynie działającym przez 16 godzin dziennie, gdzie planowane jest zabezpieczenie 960 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w ciągu doby, a średni czas obsługi jednej pjł przez owijarkę wynosi 5 minut?

A. 12 owijarek
B. 8 owijarek
C. 16 owijarek
D. 5 owijarek
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć kilka kluczowych nieporozumień dotyczących kalkulacji ilości stanowisk owijających. Odpowiedzi sugerujące większą liczbę owijarek nie uwzględniają właściwego przeliczenia dostępnego czasu w magazynie na czas potrzebny do obsługi palet. Na przykład, przy 8 owijarkach, można by uznać, że każda z nich pracowałaby przez 120 minut dziennie, co prowadziłoby do błędnego wniosku, że czas pracy nie jest wystarczający, aby obsłużyć 960 palet. To pokazuje, że osoby odpowiadające w ten sposób nie zrozumiały, iż całkowity czas operacyjny wynosi 960 minut na dobę, co w rzeczywistości daje 4800 minut na obsługę wszystkich palet. Ponadto, zastosowanie większej liczby maszyn mogłoby prowadzić do nieefektywności operacyjnej i zwiększenia kosztów, podczas gdy w rzeczywistości optymalizacja procesów powinna dążyć do minimalizacji zasobów przy jednoczesnym osiągnięciu oczekiwanych rezultatów. W branży logistyki i magazynowania kluczowe jest zrozumienie, że nadmiar zasobów może prowadzić do marnotrawstwa, a więc i większych kosztów eksploatacyjnych. Dlatego zrozumienie, jak wychodzić z liczby operacji i czasu, jest fundamentem efektywnego zarządzania procesami magazynowymi.

Pytanie 2

Koszty związane z tworzeniem zapasów to inaczej

A. stałe wydatki związane z utrzymywaniem zapasów
B. zmienne wydatki logistyczne
C. koszty zapasu ochronnego
D. koszty uzupełniania zapasów
Koszty zapasu zabezpieczającego to nie to samo co koszty uzupełniania zapasów. Koszty zapasu zabezpieczającego odnoszą się do dodatkowych zapasów gromadzonych w celu minimalizacji ryzyka niedoborów, które mogą wystąpić w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń, takich jak opóźnienia dostaw czy nagłe wzrosty popytu. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego, ale nie są one bezpośrednio związane z procesem uzupełniania zapasów. Stałe koszty utrzymywania zapasów obejmują wydatki na przechowywanie, ubezpieczenie i utrzymanie zapasów, a więc także różne opłaty, które są niezależne od poziomu zapasów i nie odnoszą się bezpośrednio do kosztów ich uzupełniania. Z kolei zmienne koszty logistyki mogą obejmować szereg wydatków, takich jak transport czy obsługa magazynowa, które są uzależnione od ilości towarów i nie odnoszą się specyficznie do kosztów uzupełniania zapasów. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych pojęć, co prowadzi do nieprawidłowego podejścia do zarządzania zapasami i kosztami. Zrozumienie różnic między tymi kategoriami kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania i optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.

Pytanie 3

Jak długo można maksymalnie przechowywać pomidory w magazynie po przyjęciu ich dostawy 15 czerwca, jeśli czas przechowywania wynosi od 1 do 2 tygodni?

A. Do 22 czerwca
B. Do 15 sierpnia
C. Do 29 czerwca
D. Do 05 lipca
Odpowiedź "Do 29 czerwca" jest prawidłowa, ponieważ okres przechowywania pomidorów wynosi od 1 do 2 tygodni, co daje nam przedział czasowy od 15 czerwca do 29 czerwca. W praktyce oznacza to, że pomidory mogą być przechowywane w magazynie maksymalnie do 14 dni, co odpowiada 2 tygodniom. Przykładowo, jeśli dostarczono pomidory 15 czerwca, to ich daty minimalnego i maksymalnego przechowywania wynoszą: 15 czerwca + 1 tydzień = 22 czerwca (minimalny okres) oraz 15 czerwca + 2 tygodnie = 29 czerwca (maksymalny okres). Zgodnie z dobrą praktyką w branży spożywczej, zarządzanie datami przydatności do spożycia jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Właściwe monitorowanie terminów jest niezbędne, aby uniknąć strat wynikających z przeterminowania produktów oraz zapewnić jakość dostarczanych towarów.

Pytanie 4

Najważniejszą cechą transportu lotniczego jest

A. wysokie wydatki na przewóz
B. szybkość transportu
C. wysoka dostępność
D. niskie wydatki na transport
Szybkość przewozu to jedna z kluczowych zalet transportu lotniczego. Dzięki zaawansowanej technologii i ciągłemu rozwojowi floty samolotowej, czas dostawy towarów na znaczne odległości jest znacznie krótszy w porównaniu do innych środków transportu, takich jak transport drogowy czy kolejowy. Na przykład, przesyłki międzynarodowe mogą być dostarczane w ciągu 24-48 godzin, co jest niezwykle istotne w branżach wymagających szybkiej reakcji, takich jak e-commerce czy medycyna. Dodatkowo, loty cargo są często dostosowywane do specyficznych potrzeb klientów, co pozwala na elastyczność i szybkość dostaw. W kontekście globalizacji i wzrostu handlu międzynarodowego, zdolność transportu lotniczego do szybkiego przemieszczania towarów zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw. Warto również zauważyć, że szybkość transportu lotniczego jest szczególnie istotna w przypadku produktów łatwo psujących się, które wymagają natychmiastowej dystrybucji. Takie praktyki są zgodne z normami branżowymi, które kładą nacisk na efektywność logistyczną.

Pytanie 5

Na podstawie kryterium lokalizacji, magazyny logistyczne klasyfikowane są na magazyny:

A. transportowo-spedycyjne, produkcyjne, handlowe
B. wysokiego składowania, produkcyjne, zamknięte
C. handlowe, zdecentralizowane, półotwarte
D. transportowo-spedycyjne, odpadów, specjalne
Magazyny logistyczne można klasyfikować według lokalizacji w kilka kategorii, z których najważniejsze to magazyny transportowo-spedycyjne, produkcyjne oraz handlowe. Magazyny transportowo-spedycyjne pełnią kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając szybkie i efektywne zarządzanie towarami w trakcie ich transportu. Przykładem mogą być centra dystrybucyjne, które służą jako punkty przeładunkowe dla produktów. Magazyny produkcyjne są z kolei zintegrowane z procesami produkcji, co pozwala na efektywne składowanie surowców oraz półfabrykatów, a także wspomaga organizację pracy w fabrykach. Z kolei magazyny handlowe koncentrują się na przechowywaniu towarów gotowych do sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej detalistów. W praktyce, zrozumienie tych kategorii pozwala na lepsze planowanie przestrzeni magazynowej, optymalizację procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności zarządzania zapasami, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych i poprawę obsługi klienta.

Pytanie 6

Jak długo maksymalnie można przechowywać w magazynie pomidory, które przyjęto 15 czerwca, jeśli okres ich składowania wynosi od 1 do 2 tygodni?

A. Do 29 czerwca
B. Do 15 sierpnia
C. Do 05 lipca
D. Do 22 czerwca
Odpowiedź "Do 29 czerwca" jest prawidłowa, ponieważ pomidory przyjęte do magazynu 15 czerwca mogą być przechowywane przez maksymalnie 2 tygodnie, co oznacza, że termin ich przechowywania kończy się 29 czerwca. W praktyce, w kontekście zarządzania magazynem, kluczowe znaczenie ma przestrzeganie terminów przydatności produktów, zwłaszcza świeżych owoców i warzyw, które mogą ulegać szybkiemu pogorszeniu jakości. Standardy branżowe, takie jak ISO 22000, podkreślają znaczenie monitorowania dat ważności oraz zarządzania zapasami, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności. W przypadku pomidorów, które są szczególnie wrażliwe na warunki przechowywania, istotne jest również kontrolowanie temperatury i wilgotności w magazynie. Dobre praktyki obejmują rotację zapasów (first in, first out) oraz regularne sprawdzanie stanu przechowywanych produktów, aby uniknąć strat i zapewnić jakość.

Pytanie 7

W trakcie pakowania przetworów owocowych w szklanych opakowaniach, pracownicy spedycji mogą być narażeni na

A. poparzenia
B. złamania
C. odmrożenia
D. zatrucia
Odpowiedzi takie jak poparzenia, zatrucia i odmrożenia, choć mogą być istotnymi zagadnieniami w różnych kontekstach pracy, nie są bezpośrednio związane z ryzykiem, jakie pracownicy spedycyjni napotykają podczas pracy z przetworami owocowymi w opakowaniach szklanych. Poparzenia mogą wystąpić w sytuacjach, gdy pracownicy mają kontakt z gorącymi przedmiotami lub substancjami, co jest mało prawdopodobne w kontekście pakowania przetworów owocowych, które zazwyczaj wymagają działań w chłodnym środowisku. Zatrucia, chociaż mogą być związane z kontaktami chemicznymi, są rzadziej spotykane w pracy z produktami spożywczymi, które podlegają rygorystycznym normom jakości i bezpieczeństwa. Z kolei odmrożenia są problemem, który występuje w ekstremalnych warunkach, gdzie temperatury otoczenia spadają znacznie poniżej zera, co również nie dotyczy typowego środowiska pracy w magazynach czy zakładach spedycyjnych zajmujących się przetworami owocowymi. W związku z tym, koncentrowanie się na złamaniach jako głównym zagrożeniu wydaje się być bardziej uzasadnione, zwłaszcza w kontekście fizycznych obciążeń oraz operacji związanych z przenoszeniem ciężkich i kruchych opakowań.

Pytanie 8

W w pełni zautomatyzowanym magazynie wysokiego składowania, ładunki umieszczane są na półkach przy użyciu

A. przenośników rolkowych
B. wózków widłowych
C. układnie regatowych
D. automatycznych suwnic
Wybór wózków widłowych jako odpowiedzi wskazuje na powszechne, ale nieodpowiednie podejście do automatyzacji w magazynach wysokiego składowania. Wózki widłowe są tradycyjnymi urządzeniami, które wymagają ludzkiego operatora i nie są w pełni zautomatyzowane. Choć są one popularne w wielu magazynach, ich użycie w kontekście automatyzacji ogranicza efektywność operacyjną oraz zwiększa ryzyko błędów ludzkich. Z kolei automatyczne suwnice, mimo że mogą być używane w niektórych magazynach, są bardziej odpowiednie do przenoszenia ciężkich ładunków w pionie i niekoniecznie nadają się do składowania na regałach, jak to jest w przypadku układni regatowych. Przenośniki rolkowe to kolejna technologia, która, choć używana w logistyce, nie wykonuje funkcji składowania, a jedynie transportuje ładunki z jednego miejsca do drugiego. Często prowadzi to do nieporozumień związanych z rolą tych systemów w procesach magazynowych. Zrozumienie różnicy między różnymi typami systemów automatyzacji i ich zastosowaniem jest kluczowe dla optymalizacji procesów w magazynach. W kontekście nowoczesnych magazynów, gdzie celem jest zwiększona efektywność i automatyzacja, układnie regatowe odgrywają fundamentalną rolę w automatyzacji operacji, co jest zgodne z aktualnymi trendami w branży.

Pytanie 9

Jak powinno się postąpić z towarem, który jest przygotowywany do magazynowania, a jego opakowanie zostało uszkodzone przez gryzonie?

A. Poddać dezynfekcji
B. Natychmiast wyrzucić
C. Przepakować
D. Skierować do ponownego przerobu
Decyzja o ponownym przerobie uszkodzonego towaru w sytuacji, gdy jego opakowanie zostało uszkodzone przez gryzonie, jest nieodpowiednia. Tego rodzaju działania mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, ponieważ nie ma pewności, że towar jest nadal bezpieczny do spożycia lub użycia. Przerób towaru uszkodzonego bez wcześniejszej dokładnej inspekcji oraz oceny stanu jego wnętrza jest niewłaściwe. Podejmowanie decyzji o dezynfekcji również nie rozwiązuje problemu, ponieważ usunięcie zewnętrznych zanieczyszczeń nie eliminuje potencjalnych zagrożeń wewnętrznych. Przepakowanie towaru może wydawać się rozwiązaniem, ale w rzeczywistości nie usunie ryzyka kontaminacji, zwłaszcza jeśli zewnętrzne opakowanie było narażone na działanie gryzoni. Typowe błędy myślowe w tym kontekście obejmują niedostateczne zrozumienie konsekwencji związanych z zanieczyszczeniem oraz ignorowanie zasad bezpieczeństwa żywności. W branży spożywczej, zgodnie z wytycznymi i normami, kluczowe jest, aby każdy towar, który mógł zostać narażony na jakiekolwiek niebezpieczeństwo, był traktowany z najwyższą ostrożnością i odpowiedzialnością, co w praktyce oznacza jego natychmiastowe usunięcie z obiegu.

Pytanie 10

Złożono zamówienie na 160 sztuk długopisów. Cena brutto za jeden długopis wynosi 3 zł, a rabat udzielony na całe zamówienie to 15%. Podaj kwotę, na którą zostanie wystawiona faktura.

A. 208 zł
B. 380 zł
C. 320 zł
D. 408 zł
Aby obliczyć kwotę na jaką zostanie wystawiona faktura za zamówione długopisy, należy najpierw ustalić całkowity koszt zamówienia bez rabatu. Cena brutto jednego długopisu wynosi 3 zł, a zamówiono 160 sztuk. Możemy więc obliczyć całkowity koszt: 3 zł x 160 = 480 zł. Następnie, w celu uwzględnienia rabatu, musimy obliczyć jego wysokość. Rabat wynosi 15% z 480 zł, co obliczamy jako 0,15 x 480 zł = 72 zł. Teraz odejmujemy rabat od całkowitego kosztu: 480 zł - 72 zł = 408 zł. Poprawna odpowiedź to 408 zł, co pokazuje, jak ważne jest uwzględnianie rabatów w procesie zamówień i fakturowania. W praktyce, umiejętność obliczania wartości zamówienia po rabatach jest kluczowa dla utrzymania kontroli nad budżetem i finansami firmy. Wiele organizacji korzysta z systemów ERP, które automatyzują te obliczenia, co pozwala na oszczędność czasu i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich.

Pytanie 11

Kiedy towar z magazynu jest wysyłany na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez klienta, oznacza to, że hurtownia stosuje strategię

A. pull
B. punktu zamawiania
C. push
D. docelowego poziomu zapasów
Podejście, w którym towar z hurtowni jest wysyłany niezależnie od rzeczywistego zapotrzebowania klientów, jest określane jako strategia push. Model ten opiera się na prognozach i przewidywaniach dotyczących popytu, gdzie hurtownia produkuje oraz wysyła towary na podstawie przewidywanych potrzeb rynku. Tego rodzaju strategia często prowadzi do nadprodukcji, co skutkuje dużymi zapasami, które mogą nie znaleźć odbiorców, a w rezultacie generują dodatkowe koszty magazynowania i obniżają rentowność. Ponadto, budowanie zapasów na podstawie prognoz jest obarczone ryzykiem nieprzewidywalnych zmian na rynku, co może prowadzić do strat i zastoju produktów. W przypadku punktu zamawiania, strategia ta koncentruje się na ustaleniu poziomu zapasów, przy którym składane są zamówienia, co niekoniecznie odzwierciedla prawdziwe zapotrzebowanie klienta. Z kolei strategia docelowego poziomu zapasów skupia się na utrzymywaniu określonego stanu magazynowego, co również może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami. W praktyce wiele firm, które stosują podejścia push, doświadczają problemów z rotacją towarów oraz wyzwaniami związanymi z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu zapasów, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Zamiast tego, praktyki oparte na strategii pull, takie jak Just in Time, pozwalają na bardziej elastyczne i efektywne podejście do zarządzania zapasami, co w dłuższej perspektywie przynosi większe korzyści finansowe i operacyjne.

Pytanie 12

Pojazd korzystający z karencji TIR, który wyrusza z jednego kraju, jest - zgodnie z konwencją TIR - kontrolowany i otwierany w miejscu wywozu ładunku

A. kontrolowany na wszystkich granicach krajów tranzytowych
B. zostaje odplombowany dopiero w państwie docelowym ładunku
C. nie podlega już jakimkolwiek kontrolom
D. kontrolowany na jednej losowo wybranej granicy krajów tranzytowych
Odpowiedź, w której mówisz, że pojazd z karnecie TIR jest odplombowywany dopiero w kraju docelowym, jest całkiem trafna. System TIR został wymyślony, żeby ułatwić międzynarodowy transport towarów, a plombowanie ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa i walki z nielegalnym handlem. Właściwie to wszystkie kontrole ładunków odbywają się tylko w kraju wyjazdu i w miejscu docelowym, co naprawdę przyspiesza transport. Dzięki temu, że ładunki nie są otwierane na granicach tranzytowych, znacznie zmniejsza to formalności i czas oczekiwania na granicy. Z mojego doświadczenia wiem, że kluczowe jest również trzymanie się dokumentów przewozowych i odpowiednie zabezpieczenie ładunku, bo to wszystko jest zgodne z zasadami TIR.

Pytanie 13

Wydatki związane z amortyzacją lub wynajmem budynków magazynowych to wydatki

A. zmienne koszty związane z utrzymywaniem zapasów
B. stałe koszty uzupełniania zapasów
C. stałe koszty związane z utrzymywaniem zapasów
D. zmienne koszty uzupełniania zapasów
Koszty zmienne utrzymania zapasów, jak sugerują niepoprawne odpowiedzi, są kosztami, które zmieniają się w zależności od poziomu działalności firmy, co nie ma zastosowania w przypadku amortyzacji i dzierżawy budowli magazynowych. Wybierając odpowiedzi związane z kosztami zmiennymi, można odnieść wrażenie, że koszty te są ściśle związane z bieżącym poziomem zapasów lub ich rotacją. Jednak w kontekście amortyzacji i dzierżawy, koszty te pozostają stałe, niezależnie od ilości zapasów. Typowym błędem jest utożsamienie kosztów związanych z utrzymaniem infrastruktury z kosztami bezpośrednio związanymi z produkcją i sprzedażą. Koszty związane z dzierżawą czy amortyzacją powinny być traktowane jako elementy stałe, które zapewniają firmie stabilność i przewidywalność. Dodatkowo, uzupełnienia zapasów powinny być rozumiane w kontekście zmiennych kosztów operacyjnych, takich jak zakupy surowców, które rzeczywiście mogą się różnić w zależności od produkcji. W związku z tym, dezinformacja na temat klasyfikacji kosztów może prowadzić do błędnych decyzji zarządczych, co jest niekorzystne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Pytanie 14

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Ilustracja do pytania
A. Wyłączną.
B. Zintegrowaną.
C. Intensywną.
D. Selektywną.
Wybór odpowiedzi związanej z dystrybucją wyłączną, selektywną lub zintegrowaną nie jest właściwy w kontekście przedstawionych produktów, które są powszechnie dostępne i codziennego użytku. Dystrybucja wyłączna jest stosowana w przypadku towarów luksusowych lub markowych, gdzie producent decyduje się na ograniczenie liczby punktów sprzedaży, aby zachować ekskluzywność marki. To podejście nie jest zgodne z charakterem produktów takich jak kosmetyki i żywność, które muszą być dostępne dla szerokiej grupy konsumentów. Selektywna dystrybucja, z kolei, polega na wyborze tylko niektórych punktów sprzedaży, co ogranicza dostępność produktów i nie odpowiada potrzebom rynku masowego. Tego rodzaju strategia jest stosowana przy produktach technicznych lub specjalistycznych, które wymagają doradztwa sprzedażowego. W odniesieniu do dystrybucji zintegrowanej, polega ona na ścisłej współpracy pomiędzy producentem a detalistą, co również nie jest konieczne dla produktów codziennych, gdzie kluczowa jest szeroka dostępność. Typowym błędem myślowym przy wyborze tych odpowiedzi jest brak uwzględnienia rodzaju towarów oraz ich oczekiwań w zakresie dostępności na rynku. W praktyce, skuteczna strategia dystrybucji dla produktów codziennych powinna skupiać się na intensyfikacji, a nie na ograniczeniach, co zwiększa ich sprzedaż i zaspokaja potrzeby konsumentów.

Pytanie 15

Do jakich kosztów przypisuje się wydatki na utrzymanie magazynu?

A. kosztów pośrednich
B. kosztów bezpośrednich
C. nakładów pośrednich
D. nakładów bezpośrednich
Koszty utrzymania magazynu zalicza się do kosztów pośrednich, ponieważ są one związane z działalnością przedsiębiorstwa, ale nie można ich bezpośrednio przypisać do konkretnego produktu lub usługi. Koszty te obejmują wszystkie wydatki związane z zarządzaniem i utrzymaniem przestrzeni magazynowej, takie jak wynajem magazynu, opłaty za energię elektryczną, koszty utrzymania personelu obsługującego magazyn oraz koszty związane z zabezpieczeniem towarów. Z perspektywy księgowości, klasyfikacja tych kosztów jako pośrednich jest zgodna z zasadami rachunkowości zarządczej, która kładzie nacisk na dokładne odzwierciedlenie struktury kosztów i ich wpływu na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce, przedsiębiorstwa mogą zastosować różne metody alokacji kosztów pośrednich, aby zrozumieć, jak wpływają one na całkowity wynik finansowy oraz jakie działania można podjąć w celu ich optymalizacji. Przykładowo, analiza kosztów magazynowania może prowadzić do decyzji o renegocjacji umowy najmu lub inwestycji w automatyzację, co w dłuższej perspektywie może przynieść znaczne oszczędności.

Pytanie 16

Jeśli w ciągu 30 dni roboczych awarie urządzeń spowodowały 6 dni przerwy w produkcji, to jaki jest procentowy wskaźnik dostępności linii produkcyjnej?

A. 20%
B. 25%
C. 80%
D. 120%
Jednym z typowych błędów przy obliczaniu wskaźnika dostępności jest zrozumienie pojęcia 'dostępności' w kontekście czasu pracy maszyny. Odpowiedzi sugerujące 120%, 25% i 20% wynikają z błędnych założeń dotyczących sposobu obliczania wskaźnika. Na przykład, 120% jest zupełnie niemożliwe, ponieważ wartość ta przekracza 100%, co oznaczałoby, że maszyna pracuje dłużej, niż jest to fizycznie możliwe, co jest logicznie nieuzasadnione. Wskaźnik dostępności nie może przekraczać 100%, jako że oznacza on stosunek czasu działania do całkowitego czasu planowanego. Odpowiedzi 25% i 20% mogą wynikać z błędnego zrozumienia przerw w produkcji. Należy pamiętać, że dostępność mierzy nie tylko czas, ale również efektywność działania, a wartość 80% uznawana jest w branży za dobry wynik, świadczący o solidnej organizacji pracy oraz dobrze funkcjonujących systemach utrzymania ruchu. Kluczowe jest, aby przy obliczeniach brać pod uwagę tylko rzeczywisty czas pracy maszyn, a wszelkie przestoje traktować jako czynniki obniżające ten wskaźnik. Warto również zwrócić uwagę na dobre praktyki w zakresie planowania konserwacji maszyn, które mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie dostępności linii technologicznej.

Pytanie 17

Informatyczny system wspomagający zarządzanie magazynami, obejmujący zarówno stany towarów, ich lokalizacje, jak również kierowanie i nadzorowanie działań realizowanych w magazynie oraz w interakcji z produkcją, przyjęciami, wysyłkami i innymi procesami, to system

A. ERP
B. RFID
C. WMS
D. EAN
System WMS (Warehouse Management System) jest zaprojektowany w celu zarządzania operacjami magazynowymi, co obejmuje monitorowanie stanów magazynowych, lokalizację towarów oraz kontrolę procesów przyjęć i wydania produktów. WMS pozwala na optymalizację przestrzeni magazynowej poprzez inteligentne przypisywanie lokalizacji dla różnorodnych produktów, co zwiększa efektywność pracy. Przykładem zastosowania WMS jest możliwość śledzenia ruchu towaru w czasie rzeczywistym, co jest istotne dla zapewnienia dokładności stanów magazynowych. Firmy korzystające z WMS mogą również integrować go z systemami ERP, co pozwala na lepsze zarządzanie przepływem informacji w całej organizacji. Standardy takie jak ISO 9001 oraz normy GS1 dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw podkreślają znaczenie systemu WMS w realizacji skutecznych procesów logistycznych, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności i satysfakcji klientów.

Pytanie 18

Jakiego typu regał powinno się zastosować w magazynie do przechowywania rur metalowych o długości 3 metrów?

A. Półkowy
B. Wjezdny
C. Przepływowy
D. Wspornikowy
Wybór regałów przepływowych na składowanie rur metalowych o długości 3 metrów jest nieodpowiedni z kilku powodów. Regały przepływowe są zaprojektowane do składowania produktów w systemie FIFO (First In, First Out), co oznacza, że są najczęściej wykorzystywane w przypadku towarów o mniejszych wymiarach i większej rotacji, takich jak palety z artykułami spożywczymi. Rury metalowe, ze względu na swoją długość i masę, nie tylko zajmują dużo miejsca, ale również mogą być trudne do przesuwania na regałach zaprojektowanych do intensywnego przepływu towarów. Z kolei regały wjezdne, które pozwalają na wjazd wózka widłowego do wnętrza regału, również nie są odpowiednie do składowania długich rur, ponieważ wymagają specjalistycznych systemów operacyjnych i mogą stwarzać ryzyko uszkodzenia towarów w wyniku niewłaściwego manewrowania. Półkowe regały oferują natomiast ograniczoną przestrzeń do składowania długich przedmiotów, ponieważ półki są zazwyczaj płaskie i nie przystosowane do obsługi takich materiałów, co może prowadzić do nieprawidłowego przechowywania i utraty stabilności. Warto zaznaczyć, że stosowanie niewłaściwych systemów składowania może prowadzić do uszkodzenia zarówno przechowywanych materiałów, jak i samego systemu regałowego, co w efekcie zwiększa koszty operacyjne i zmniejsza efektywność magazynu. Dlatego kluczowe jest dobieranie odpowiednich regałów do specyfiki składowanych towarów, co jest podstawową zasadą w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 19

Oblicz, jaką kwotę brutto należy wpisać na fakturze za 200 sztuk drukarek, gdy cena netto jednej drukarki wynosi 178,00 zł, drukarki są objęte 23% stawką VAT, a klient ma prawo do 23% rabatu?

A. 35 600,00 zł
B. 53 859,24 zł
C. 33 716,76 zł
D. 43 788,00 zł
Aby obliczyć kwotę brutto faktury za 200 sztuk drukarek, należy najpierw uwzględnić cenę netto oraz rabat. Cena netto jednej drukarki wynosi 178,00 zł, więc cena netto dla 200 sztuk to: 200 x 178,00 zł = 35 600,00 zł. Następnie zastosujmy rabat w wysokości 23%. Rabat na całość wynosi: 35 600,00 zł x 23% = 8 188,00 zł. Kwota netto po rabacie wynosi: 35 600,00 zł - 8 188,00 zł = 27 412,00 zł. Teraz musimy dodać VAT, który wynosi 23%. Obliczamy VAT: 27 412,00 zł x 23% = 6 309,76 zł. Ostateczna kwota brutto wynosi: 27 412,00 zł + 6 309,76 zł = 33 721,76 zł, co zaokrąglamy do 33 716,76 zł. Taki proces obliczeń jest zgodny z ogólnymi zasadami rachunkowości i standardami wystawiania faktur, które nakładają obowiązek uwzględnienia rabatu przed naliczeniem podatku VAT.

Pytanie 20

Jaką metodę ustalania ilości dostaw powinno się wybrać przy bardzo dużych wydatkach na magazynowanie, niskich kosztach transportu oraz ekstremalnie krótkim czasie realizacji zamówienia?

A. Stałej częstotliwości dostawy
B. Stałej wielkości dostawy
C. Maksymalnej dostawy
D. Partia na partię
Odpowiedź 'Partia na partię' jest prawidłowa, gdyż ta metoda dostosowuje się do okoliczności, w których koszty magazynowania są znaczne, a koszty dostawy są stosunkowo niskie. W tym modelu dostaw zamówienia realizowane są w małych partiach w odpowiedzi na bieżące zapotrzebowanie, co minimalizuje koszty przechowywania oraz pozwala na elastyczne reagowanie na zmiany w popycie. Przykładem praktycznym może być branża spożywcza, gdzie świeże produkty są dostarczane na bieżąco, co ogranicza konieczność długoterminowego magazynowania i zmniejsza ryzyko przeterminowania. Ta metoda jest zgodna z dobrymi praktykami, które zalecają optymalizację procesów dostaw w celu zminimalizowania kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Dobrze zorganizowany system dostaw oparty na tej metodzie pozwala na utrzymanie konkurencyjności i zadowolenia klientów.

Pytanie 21

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
B. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
C. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
D. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 22

Zakład produkcyjny wytwarza codziennie 50 sztuk wyrobu X, którego skład obejmuje: 2 elementy Y oraz 3 elementy Z. Określ częstotliwość regularnych dostaw od dostawców elementów Y i Z, przy założeniu, że jednorazowa dostawa elementu Y wynosi 200 sztuk, a elementu Z 600 sztuk?

A. Co 4 dni element Y i co 12 dni element Z
B. Co 2 dni element Y i co 4 dni element Z
C. Co 16 dni element Y i Z
D. Co 4 dni element Y i Z
Odpowiedź 'Co 2 dni element Y i co 4 dni element Z' jest poprawna, ponieważ wymaga uwzględnienia zarówno liczby produkowanych wyrobów, jak i ilości potrzebnych do ich wytworzenia elementów Y i Z. Przedsiębiorstwo produkuje 50 sztuk wyrobu X dziennie, a każdy wyrób wymaga 2 elementów Y oraz 3 elementów Z. Oznacza to, że codziennie potrzebne jest 100 sztuk elementów Y (50 sztuk X * 2) oraz 150 sztuk elementów Z (50 sztuk X * 3). Jednorazowa dostawa elementu Y wynosi 200 sztuk, co oznacza, że wystarcza na 2 dni produkcji (200 sztuk / 100 sztuk dziennie). Natomiast dostawa elementu Z wynosi 600 sztuk, co pozwala na 4 dni produkcji (600 sztuk / 150 sztuk dziennie). Takie podejście zapewnia, że przedsiębiorstwo nie zatrzyma produkcji z powodu braku surowców, co jest zgodne z najlepszymi praktykami łańcucha dostaw i zarządzania zapasami. Utrzymanie regularnych dostaw jest kluczowe w optymalizacji procesu produkcyjnego oraz kosztów operacyjnych.

Pytanie 23

Czym jest opakowanie jednostkowe?

A. zgrzewka składająca się z 6 kartonów mleka
B. karton, w którym znajduje się 5 słoików kawy
C. torebka papierowa z 1 kg mąki
D. skrzynka mieszcząca 10 butelek wody
Opakowanie jednostkowe to indywidualne opakowanie produktu, które jest przeznaczone do bezpośredniej sprzedaży konsumentowi. W kontekście przedstawionych odpowiedzi, torebka papierowa z 1 kg mąki jest doskonałym przykładem opakowania jednostkowego, ponieważ zawiera konkretną ilość produktu, która jest gotowa do zakupu przez klienta. Opakowania jednostkowe powinny być projektowane z myślą o funkcjonalności, identyfikacji produktu oraz ochronie towaru. W branży spożywczej często stosuje się różne materiały, takie jak papier, tworzywa sztuczne czy szkło, w zależności od rodzaju produktu i jego wymagań dotyczących przechowywania. Przykładem dobrych praktyk w tej dziedzinie jest stosowanie materiałów, które są przyjazne dla środowiska, jak biodegradowalne torebki papierowe, które nie tylko spełniają swoją funkcję ochronną, ale także są atrakcyjne dla konsumentów ekologicznych. Zrozumienie znaczenia opakowania jednostkowego jest kluczowe dla strategii marketingowej oraz zapewnienia bezpieczeństwa i jakości produktów na rynku.

Pytanie 24

Na podstawie cennika usług magazynowych oblicz, ile wyniesie całkowity koszt wynajęcia 350 m2 powierzchni budynków magazynowych zamkniętych i 300 m2 powierzchni placów składowych otwartych na okres dwóch miesięcy.

PowierzchniaMagazyny
zamknięte
Magazyny
półotwarte
Magazyny
otwarte
1 m² - 250 m²20 zł/m²/miesiąc15 zł/m²/miesiąc8 zł/m²/miesiąc
251 m² - 500 m²19 zł/m²/miesiąc14 zł/m²/miesiąc7 zł/m²/miesiąc
501 m² - 750 m²18 zł/m²/miesiąc13 zł/m²/miesiąc6 zł/m²/miesiąc
751 m² - 1000 m²17 zł/m²/miesiąc12 zł/m²/miesiąc5 zł/m²/miesiąc

A. 21 700 zł
B. 17 500 zł
C. 10 850 zł
D. 8 750 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia podstawowych zasad obliczania kosztów wynajmu powierzchni magazynowych. Często problemem jest pomijanie kluczowych elementów, takich jak różnice w stawkach za wynajem różnych typów powierzchni. Na przykład, stawka za magazyny zamknięte może różnić się od stawki za place składowe, co prowadzi do nieprawidłowych obliczeń, jeśli zostanie przyjęta jednolita stawka dla obu typów powierzchni. Innym typowym błędem jest nieuwzględnienie długości okresu wynajmu; jeśli zostaną przyjęte tylko jednostkowe stawki miesięczne bez pomnożenia przez liczbę miesięcy, końcowy koszt może być znacznie zaniżony. Również, jeżeli dokonuje się zaokrągleń w obliczeniach, co może skutkować błędami w końcowej kwocie. Tego rodzaju problemy ilustrują, jak ważne jest dokładne zapoznanie się z cennikiem oraz staranna analiza wszystkich warunków wynajmu. W praktyce, skuteczne zarządzanie magazynami i placami składowymi wymaga nie tylko umiejętności matematycznych, ale także zrozumienia różnorodnych czynników wpływających na koszty, co jest niezbędne do optymalizacji wydatków operacyjnych i efektywnego gospodarowania zasobami.

Pytanie 25

W procesie dystrybucji, obok przepływu towarów, występuje także strumień

A. usług
B. informacji
C. osób
D. energii
Choć inne wymienione strumienie, takie jak usługi, osoby czy energia, są istotne w kontekście ogólnego funkcjonowania rynku i procesów biznesowych, to jednak nie są one kluczowym elementem kanału dystrybucji w tym kontekście. Strumień usług, na przykład, odnosi się do wsparcia, jakie dostawcy oferują klientom, ale nie stanowi podstawowego elementu, który łączy różne ogniwa łańcucha dostaw. Podobnie, strumień osób może wskazywać na ruch pracowników lub klientów, ale nie na przepływ informacji, który jest niezbędny do podejmowania decyzji operacyjnych. Z kolei energia, choć fundamentalna dla funkcjonowania procesów produkcyjnych i logistycznych, nie ma bezpośredniego związku z procesem dystrybucji towarów. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów strumieni w procesie dostaw. Uczestnicy rynku często koncentrują się na fizycznych aspektach logistyki, zapominając o tym, jak ważna jest informacja, która wspiera te procesy. W praktyce, bez odpowiednich danych i komunikacji między uczestnikami łańcucha dostaw, mogą występować opóźnienia, zwiększone koszty i obniżona jakość obsługi klienta. Zrozumienie różnicy między tymi strumieniami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami w kanale dystrybucji.

Pytanie 26

Średnia wartość dostaw bądź przeciętna wartość sprzedaży, która podlega analizie i uśrednieniu, to

A. wahania losowe.
B. wartość średnia.
C. trend.
D. wahania sezonowe.
Chociaż inne odpowiedzi mogą wydawać się bliskie koncepcji średniej, każda z nich odnosi się do różnych aspektów analizy danych, co czyni je niewłaściwymi w tym kontekście. Terminy takie jak trend, wahania sezonowe i wahania losowe mają swoje specyficzne znaczenie i zastosowanie w analizach statystycznych. Trend odnosi się do długoterminowych zmian w danych, które mogą być dostrzegane w szerszej perspektywie czasowej. Na przykład, wzrost sprzedaży w branży e-commerce na przestrzeni lat może wskazywać na trend rosnącego zainteresowania zakupami online. Natomiast wahania sezonowe dotyczą regularnych, przewidywalnych zmian w danych, które występują w określonych porach roku, takich jak wyższa sprzedaż odzieży zimowej w miesiącach zimowych. Wahania losowe to zmiany, które są nieprzewidywalne i mogą wynikać z czynników zewnętrznych, takich jak zmiany pogody, które wpływają na sprzedaż. Wszystkie te koncepcje są istotne w analizie danych, ale nie odnoszą się bezpośrednio do pojęcia wartości średniej, która jest specyficznym narzędziem do podsumowywania danych. Błędne zrozumienie tych terminów może prowadzić do mylnych wniosków, co jest powszechnym problemem wśród osób, które nie mają solidnej podstawy teoretycznej w zakresie analizy danych.

Pytanie 27

Małe wielkości zamówień i częste dostawy materiałów do produkcji powodują

  • wysoki poziom zapasu rotującego,
  • wysokie koszty utrzymania zapasów,
  • małą liczbę składanych zamówień.
  • niskie koszty realizacji zamówień,
  • możliwość negocjacji niższych cen zakupu,
  • wyższe koszty magazynowania.
A.B.
  • niskie koszty transportu,
  • dłuższe okresy pomiędzy dostawami,
  • korzystniejsze warunki kontraktu dla dostawcy.
  • niski poziom zapasu rotującego,
  • dużą liczbę składanych zamówień,
  • wysokie koszty realizacji zamówień.
C.D.

A. C.
B. A.
C. B.
D. D.
Analizując błędne odpowiedzi, wiele osób może skupić się na krótkoterminowych korzyściach związanych z małymi zamówieniami, ignorując długofalowe skutki finansowe. Często pojawia się mylne przekonanie, że częstsze zamówienia przekładają się na większą elastyczność i mniejsze ryzyko przestarzałych zapasów. Jednakże, w praktyce, każda dostawa wiąże się z kosztami, które mogą przewyższyć oszczędności wynikające z redukcji zapasów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, gdzie czas realizacji zamówień i efektywność kosztowa są na czołowej pozycji, nadmierna liczba drobnych zamówień prowadzi do zwiększenia kosztów transportu oraz administracyjnych. Ponadto, każda transakcja generuje dodatkowe obciążenia dla zespołów logistycznych, co nie tylko zwiększa koszty, ale również wpływa na czas realizacji zamówień. Utrzymywanie niskiego poziomu zapasów może wydawać się korzystne, ale bez odpowiedniego systemu zarządzania dostawami, może prowadzić do opóźnień w produkcji i niezadowolenia klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że chociaż podejście JIT ma wiele zalet, wymaga ono starannie zorganizowanego łańcucha dostaw oraz silnych relacji z dostawcami, co nie zawsze jest osiągalne w praktyce. Tego typu myślenie prowadzi do błędnych decyzji strategicznych, które mogą zagrażać stabilności operacyjnej całej organizacji.

Pytanie 28

Za usługę co-packingu magazyn nalicza stawkę 24,50 zł netto za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Jaki jest koszt brutto całkowitej usługi pakowania 34 pjł, przy założeniu, że usługa podlega 23% VAT?

A. 1 024,59 zł
B. 833,00 zł
C. 641,41 zł
D. 899,64 zł
Aby obliczyć koszt brutto kompleksowej usługi pakowania 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy stawce 24,50 zł netto za pjł i 23% VAT, należy zastosować następujące kroki. Po pierwsze, obliczamy koszt netto za 34 pjł: 34 pjł * 24,50 zł = 833,00 zł. Następnie obliczamy wartość VAT: 833,00 zł * 0,23 = 191,59 zł. Teraz dodajemy koszt netto do VAT, co daje nam całkowity koszt brutto: 833,00 zł + 191,59 zł = 1 024,59 zł. W praktyce, przy obliczaniu kosztów usług pakowania, ważne jest uwzględnienie wszystkich składników, aby zapewnić dokładność budżetowania i rozliczeń. Użycie poprawnych stawek VAT jest kluczowe w branży logistycznej, ponieważ błędne obliczenia mogą prowadzić do problemów z rozliczeniem podatków. Warto również znać przepisy prawne dotyczące VAT, aby móc prawidłowo formułować oferty dla klientów oraz prowadzić ewidencję księgową.

Pytanie 29

Jaki będzie wskaźnik skupu opakowań, jeśli w danym roku wykorzystano 8 000 szt. skrzyń, a od odbiorców zakupiono 4 800 szt. skrzyń?

A. 0,6
B. 0,9
C. 0,5
D. 0,3
Wskaźnik skupu opakowań obliczamy, dzieląc liczbę odzyskanych skrzyń przez liczbę zużytych skrzyń. W tym przypadku, mamy 4 800 szt. skrzyń odkupionych od odbiorców i 8 000 szt. skrzyń zużytych. Obliczenie wygląda następująco: 4 800 / 8 000 = 0,6. Oznacza to, że 60% skrzyń zostało odzyskanych, co jest wskaźnikiem efektywności procesu recyklingu i zarządzania odpadami. Wysoki wskaźnik skupu opakowań jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju, ponieważ przekłada się na mniejsze zużycie surowców naturalnych oraz mniejszą ilość odpadów na wysypiskach. W branży opakowaniowej standardy takie jak ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego promują praktyki zwiększające efektywność odzyskiwania opakowań. Przykładem mogą być programy zwrotu opakowań, które nie tylko motywują konsumentów do oddawania opakowań, ale także generują oszczędności dla firm poprzez zmniejszenie kosztów zakupu nowych materiałów.

Pytanie 30

Jednym ze sposobów zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami jest blokowanie. Jego celem jest

A. zapewnienie, że towar nie będzie się przesuwał
B. ochrona transportowanego towaru przed zarysowaniami i gromadzeniem się kurzu
C. eliminacja drgań towaru w trakcie transportu
D. oddzielanie towarów przewożonych jednym środkiem transportu za pomocą przekładek
Rozumiem, że odpowiedzi dotyczące eliminacji drgań czy ochrony przed zarysowaniem mogą wydawać się sensowne, ale to nie do końca jest to, o co chodzi w blokowaniu towaru. Oczywiście, ograniczenie drgań podczas transportu jest istotne, ale nie jest to główny cel blokowania. Drgania można kontrolować z pomocą różnych materiałów amortyzujących, a to na ogół mija się z blokowaniem. Ochrona przed zarysowaniem czy kurzem to inne sprawy, które też są ważne, ale nie dotyczą bezpośrednio blokowania towaru, które ma na celu zapobieganie jego przesuwaniu. Oddzielanie towarów przy użyciu przekładek może być też ważne w pewnych sytuacjach, ale to coś innego niż blokowanie. W praktyce, często ludzie mylą te różne metody zabezpieczeń, co prowadzi do nieporozumień. Ważne jest, żeby zrozumieć, że blokowanie ma na celu głównie stabilizację towaru, a nie inne formy zabezpieczeń. To kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i transportem.

Pytanie 31

Tabela przedstawia dane przedsiębiorstwa przewozowego dotyczące liczby zatrudnionych kierowców, liczby kursów dokonanych w dwóch kwartałach badanego roku. Do obliczenia średniej liczby kursów zrealizowanych przez jednego kierowcę zastosowano metodę średniej

Okres pomiaruLiczba kierowcówLiczba kursów w kwartaleŚrednia liczba kursów zrealizowanych przez jednego kierowcę
I kwartał1020020
II kwartał2525010

A. chronologicznej.
B. arytmetycznej.
C. geometrycznej.
D. ważonej.
Wybór innej metody niż średnia arytmetyczna wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasady obliczania średnich. Średnia geometryczna jest stosowana w sytuacjach, gdy dane są ze sobą powiązane multiplikatywnie, na przykład w obliczeniach dotyczących wzrostu procentowego, co nie ma zastosowania w przypadku liczby kursów wykonywanych przez kierowców. Podobnie, średnia ważona jest używana, gdy chcemy uwzględnić różne wagi dla poszczególnych wartości, na przykład w ocenach szkolnych, gdzie różne przedmioty mają różne znaczenie, co również nie znajduje zastosowania w analizie kursów transportowych. Metoda chronologiczna odnosi się do analizy danych w czasie, a nie do obliczania średnich. Wybór błędnej metody wskazuje na typowy błąd myślowy polegający na myleniu koncepcji statystycznych, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. W praktyce ważne jest, aby dobierać odpowiednie metody analizy w zależności od kontekstu danych, co jest kluczowe dla prawidłowego interpretowania wyników i podejmowania decyzji w działalności transportowej.

Pytanie 32

Do procesu przeróbki odpadów, który odbywa się w sposób wtórny i rozłożony w czasie, zalicza się

A. rozdrabnianie
B. sortowanie i separację
C. prasowanie i brykietowanie
D. kompostowanie
Kompostowanie to proces biologicznego przetwarzania organicznych odpadów, który prowadzi do ich przekształcenia w wartościowy nawóz. Jest to przykład wtórnego i rozłożonego w czasie przetwarzania, ponieważ wymaga odpowiednich warunków, takich jak dostęp powietrza, wilgotność oraz odpowiednia temperatura. W praktyce kompostowanie pozwala na redukcję objętości odpadów organicznych, jednocześnie tworząc produkt, który wzbogaca glebę w substancje odżywcze. Takie podejście jest zgodne z zasadami gospodarki cyrkularnej oraz zasadami zrównoważonego rozwoju, które promują ponowne wykorzystanie zasobów. W wielu krajach wprowadzono standardy dotyczące kompostowania, które określają, jakie materiały mogą być kompostowane, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność procesu. Przykłady zastosowania kompostu obejmują ogrodnictwo, rolnictwo oraz rekultywację terenów zdegradowanych, co potwierdza jego znaczenie w procesach zarządzania odpadami.

Pytanie 33

Aby wyprodukować 1 kg tworzywa sztucznego (PET), potrzebne jest 1,9 kg ropy naftowej. W trakcie recyklingu z 1 kg odpadów PET uzyskuje się 1 kg tworzywa sztucznego (PET). Jaką ilość ropy naftowej zaoszczędzi firma dzięki recyklingowi 5,7 t odpadów PET?

A. 10,83 t
B. 1 083,00 kg
C. 3 000,00 kg
D. 30,00 t
Odpowiedź 10,83 t jest poprawna, ponieważ pozwala obliczyć oszczędności wynikające z recyklingu odpadów PET. Do produkcji 1 kg PET potrzeba 1,9 kg ropy naftowej. Z recyklingu 5,7 t (5700 kg) odpadów PET uzyskuje się 5,7 t nowego PET. Aby obliczyć ilość ropy, którą zaoszczędzimy, należy pomnożyć masę PET przez 1,9 kg ropy naftowej na 1 kg PET. Zatem: 5700 kg * 1,9 kg = 10830 kg, co przelicza się na 10,83 t. Recykling nie tylko zmniejsza zapotrzebowanie na surowce pierwotne, ale także przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zmniejszenia ilości odpadów, które trafiają na wysypiska. W praktyce, wiele przedsiębiorstw stosuje recykling jako element zrównoważonego rozwoju, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi oraz standardami ochrony środowiska, takimi jak ISO 14001. Dzięki temu, firmy nie tylko oszczędzają surowce, ale również poprawiają swój wizerunek ekologiczny i przyczyniają się do ochrony planety.

Pytanie 34

Proces rozmieszczania produktów w magazynie oraz ich przechowywania w sposób zorganizowany określamy mianem

A. outsourcingiem
B. controllingiem
C. składowaniem
D. dystrybucją
Wybór odpowiedzi związanych z outsourcingiem, controllingiem czy dystrybucją wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych pojęć w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Outsourcing to proces zlecania pewnych funkcji lub procesów zewnętrznym firmom, co dotyczy głównie operacji, ale nie obejmuje bezpośrednio składowania, które ma na celu zarządzanie towarami wewnątrz organizacji. Controlling z kolei odnosi się do procesów monitorowania i analizy kosztów oraz wydajności w przedsiębiorstwie; koncentruje się na aspektach finansowych i kontrolnych, a nie na fizycznym przechowywaniu towarów. Odpowiedź związana z dystrybucją dotyczy procesu dostarczania towarów do klienta, co jest odrębnym etapem w logistyce, następującym po składowaniu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby nie mylić funkcji związanych z magazynowaniem z innymi aspektami zarządzania łańcuchem dostaw. Niezrozumienie tych koncepcji może prowadzić do błędnych decyzji w strategii logistyki i zarządzania zapasami, co w konsekwencji wpływa na efektywność operacyjną organizacji.

Pytanie 35

Aby chronić się przed oczekiwanymi wzrostami cen, tworzy się zapas

A. wyprzedzający
B. kompensacyjny
C. spekulacyjny
D. konsygnacyjny
Odpowiedzi takie jak kompensacyjny, konsygnacyjny czy wyprzedzający pokazują różne metody zarządzania zapasami, ale w tym przypadku nie pasują do ochrony przed przewidywanymi wzrostami cen. Zapas kompensacyjny zazwyczaj stosuje się, żeby zaspokoić bieżące potrzeby w sytuacji, gdy mogą być zakłócenia w dostawach, ale to nie ma nic wspólnego z przewidywaniem cen. Zapas konsygnacyjny to z kolei taki model, w którym to dostawca ma towar, aż do momentu jego sprzedaży, co jest elastyczne, ale też nie dotyczy wzrostu cen. A zapas wyprzedzający używamy, gdy myślimy, że popyt wzrośnie, ale to też nie mówi nic o cenach. Każda z tych strategii ma swoje miejsce, ale nie w kontekście przewidywania wzrostów cen. Kluczową sprawą jest to, że trzeba rozumieć, czym różnią się te strategie, żeby ich nie pomieszać, bo wtedy źle się dobiera metody. Warto zrozumieć rynek i umieć przewidzieć zmiany cen, co wymaga sporej dawki analizy i dobrania odpowiednich danych rynkowych.

Pytanie 36

Zorganizowany ciąg działań związanych z obiegiem zasobów to

A. zarządzanie logistyczne
B. koszty logistyczne
C. proces logistyczny
D. system logistyczny
Koszty logistyczne odnoszą się do wydatków związanych z realizacją procesów logistycznych, a nie do samego łańcucha operacji. Niekiedy można spotkać się z mylnym przekonaniem, że koszty te są wyznacznikiem efektywności logistyki, jednakże nie są one miarą ani opisem samego procesu. Zarządzanie logistyczne dotyczy szerokiego zakresu działań związanych z koordynacją i nadzorem nad całym procesem logistycznym, ale nie definiuje on konkretnego łańcucha operacji. Z kolei system logistyczny to termin, który odnosi się do złożonej sieci elementów, takich jak ludzie, technologie i procedury, które współdziałają w celu realizacji procesów logistycznych, ale również nie jest tożsamy z uporządkowanym łańcuchem operacji. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie aspektów kosztowych oraz zarządzających z procesem, co prowadzi do pominięcia kluczowych elementów tego złożonego tematu, jakimi są konkretne operacje i ich organizacja. Warto zrozumieć, że każdy z tych terminów ma swoje specyficzne znaczenie i kontekst, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką w przedsiębiorstwie.

Pytanie 37

Jaką maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm można ustawić w pionie, aby wypełnić przestrzeń regałową o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm?

A. 576 szt.
B. 96 szt.
C. 480 szt.
D. 120 szt.
Analiza błędnych odpowiedzi wskazuje na typowe nieporozumienia związane z obliczeniami przestrzennymi. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 120 szt. oraz 96 szt., mylono liczbę warstw z całkowitą liczbą pudełek. Źle założono, że pudełka mogą być ustawione tylko w jednym wymiarze, co ograniczyło perspektywę do jedynie dwóch wymiarów. To podejście omija istotny aspekt pełnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Odpowiedź 576 szt. również pokazuje błąd w zrozumieniu, ponieważ obejmuje nieprawidłowe założenia co do ilości pudełek w stosunku do całkowitej objętości regału. Poprawna strategia polega na podziale przestrzeni regałowej na różne wymiary oraz zwróceniu uwagi na orientację pudełek, co w tym przypadku pokazuje, że maksymalne wykorzystanie przestrzeni z uwagi na wymiary pudełek i regału doprowadzi do założenia, że maksimum wynosi 480 sztuk. Współczesne standardy w logistyce i magazynowaniu podkreślają znaczenie precyzyjnych obliczeń oraz rozważania praktycznych aspektów pakowania, co pozwala na zoptymalizowanie przestrzeni i efektywność operacyjną.

Pytanie 38

Które przedsiębiorstwo transportowe powinno wybrać centrum dystrybucyjne do dystrybucji ładunku na odległość 100 km, uwzględniając informacje zawarte w tabeli oraz hierarchię kryteriów - dostarczenie towaru po najniższym koszcie i w czasie nie dłuższym niż 2 godziny 15 minut?

Przedsiębiorstwo transportoweŚrednia prędkość samochodów, km/hKoszt, zł/1 km
A.402,00
B.452,50
C.503,00
D.553,50

A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Wybór niewłaściwego przedsiębiorstwa transportowego może prowadzić do wielu problemów, w tym zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawie. Odpowiedzi, które wybierają opcje C, D, czy A, nie uwzględniają kluczowych kryteriów ustalonych w pytaniu, co pokazuje brak zrozumienia podstaw logistyki. Odpowiedź A, mimo że mogłaby być rozważana w kontekście innych kryteriów, nie spełnia wymogu czasowego, co jest fundamentalnym błędem w ocenie efektywności transportu. Dla dostaw, które muszą dotrzeć w określonym czasie, nie można ignorować tego aspektu, nawet jeżeli koszt wydaje się korzystny. Przedsiębiorstwa C i D, chociaż mogą oferować czas dostawy w granicach akceptowalnych, ich koszty są wyższe, co w dłuższym okresie może negatywnie wpływać na marże zysku firmy. Kluczowe jest zrozumienie, jak optymalizacja dostaw wpływa na całkowity proces logistyczny, w zgodzie z aktualnymi trendami i standardami branżowymi, gdzie strategia kosztowa nie powinna kolidować z czasem realizacji. Wybór niewłaściwego partnera transportowego może również prowadzić do obniżenia jakości obsługi klienta, co jest nie do zaakceptowania w dzisiejszym rynku, gdzie klient oczekuje zarówno szybkości, jak i konkurencyjności cenowej.

Pytanie 39

Elementem struktury wytwórczej stanowiącym część gniazda produkcyjnego jest

A. linia produkcyjna
B. oddział
C. stanowisko robocze
D. wydział
Stanowisko robocze to najmniejsza jednostka struktury produkcyjnej w gnieździe produkcyjnym, na której realizowane są konkretne zadania produkcyjne. W praktyce oznacza to, że pracownik wykonuje określone operacje na maszynach lub przy użyciu narzędzi, co przekłada się na efektywność produkcji. Przykładem może być stanowisko, na którym montowane są komponenty w linii produkcyjnej. Dzięki precyzyjnemu zdefiniowaniu stanowisk roboczych, możliwe jest optymalizowanie procesów produkcyjnych, co jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększeniu wartości dodanej. W standardach ISO 9001:2015 podkreśla się znaczenie zarządzania zasobami i procesami, co obejmuje także skuteczne organizowanie stanowisk roboczych w celu osiągnięcia wysokiej jakości produkcji. Dobrze zorganizowane stanowiska robocze zwiększają nie tylko efektywność, ale również bezpieczeństwo pracy, co jest kluczowym aspektem w nowoczesnych zakładach produkcyjnych.

Pytanie 40

W 2006 roku firma odzieżowa wprowadziła na krajowy rynek 100 sztuk damskich płaszczy. W tym czasie poniosła wydatki związane z realizacją zamówień w wysokości 150 000 zł, w tym koszty transportu wynoszące 3 000 zł. Jak wysoki jest jednostkowy koszt usługi transportowej?

A. 20 zł
B. 30 zł
C. 10 zł
D. 40 zł
Analizując odpowiedzi, które nie są poprawne, zauważamy, że pojawiają się w nich błędne interpretacje obliczeń związanych z kosztami transportu. Na przykład, jeśli ktoś obliczył jednostkowy koszt transportu jako 20 zł, 10 zł lub 40 zł, może to wynikać z nieprawidłowego podziału kosztów transportu przez niewłaściwą liczbę sztuk. Częstym błędem jest pomijanie całkowitego kosztu transportu lub zrozumienie jednostkowego kosztu w kontekście całkowitych wydatków firmy, zamiast skupić się na kosztach związanych wyłącznie z transportem. Ważne jest, aby pamiętać, że koszt jednostkowy powinien zawsze odnosić się do konkretnej usługi lub produktu, w tym przypadku płaszczy. Dlatego podstawą obliczeń powinien być właściwy podział kosztów transportu przez liczbę dostarczonych sztuk, co w tym przypadku daje wartość 30 zł. Błędna interpretacja tego zagadnienia może prowadzić do poważnych błędów w analizach finansowych i decyzjach biznesowych. Zrozumienie, jak dokładnie obliczać i analizować jednostkowe koszty, jest niezbędne dla efektywnego zarządzania kosztami i poprawy rentowności w każdej branży.