Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 17 kwietnia 2025 15:35
  • Data zakończenia: 17 kwietnia 2025 15:35

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

- biega oraz sprawnie chodzi<br> - samodzielnie wchodzi po schodach, stawiając obie stopy na każdym stopniu<br> - potrafi odkręcić wieczko słoika <br><br> Jakie umiejętności powinno nabyć dziecko rozwijające się prawidłowo?

A. w 12. miesiącu życia
B. w 24. miesiącu życia
C. w 10. miesiącu życia
D. w 15. miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór tej odpowiedzi jest prawidłowy, ponieważ umiejętności biegowe oraz wspinaczkowe, takie jak samodzielne wchodzenie po schodach i bieganie, są typowe dla dzieci w wieku około 24 miesięcy. W tym czasie rozwija się motoryka dużych grup mięśniowych, co umożliwia dziecku nie tylko biegać, ale także podejmować bardziej złożone aktywności ruchowe. Przykładem może być sytuacja, gdy dziecko zaczyna wchodzić po schodach na zmianę stawiając jedną nogę na każdym stopniu, co jest oznaką rozwijającej się koordynacji ruchowej oraz siły. Umiejętność odkręcania wieczka słoika świadczy również o postępach w precyzyjnej motoryce rąk. W teorii rozwoju dziecka, umiejętności te są zgodne z normami rozwoju psychoruchowego dziecka, określonymi w dokumentach takich jak 'Wytyczne dotyczące rozwoju dziecka' oraz 'Standardy rozwoju dziecka w pierwszych latach życia'.

Pytanie 2

Opiekunka, rozmawiając z dzieckiem z umiarkowanym niedosłuchem, <u><strong>nie powinna</strong></u>

A. korzystać z gestów
B. mówić w spokojny sposób, nie za szybko
C. ustawiać się bokiem do dziecka
D. zapewnić, aby jej twarz była widoczna dla dziecka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota! Wskazanie, że opiekunka nie powinna stać bokiem do dziecka z umiarkowanym niedosłuchem, to świetna sprawa. Widoczność ust mówiącego jest naprawdę ważna, bo to nie tylko kwestia słuchu, ale też możliwości czytania z ruchu warg. Jak opiekunka stoi bokiem, to dziecko może mieć trudność w zrozumieniu, co się do niego mówi, a to może być frustrujące. Najlepiej, jakby przyjęła pozycję frontalną, żeby dziecko mogło widzieć mimikę i ruchy warg. I pamiętajmy o oświetleniu – twarz opiekunki powinna być dobrze widoczna. Warto też używać prostych słów i gestów, bo to wszystko pomaga w komunikacji i budowaniu relacji.

Pytanie 3

Aby zapobiec anemii u zdrowo rozwijającego się niemowlęcia w II półroczu życia, konieczne jest wzbogacenie jego jadłospisu

A. o kasze, ryby, owoce
B. o jogurt, pieczywo, fasolę
C. o serki, makarony, soki
D. o jaja, mięso, warzywa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzbogacenie diety niemowlęcia o jaja, mięso i warzywa jest kluczowe w zapobieganiu anemii, szczególnie w II półroczu życia, kiedy to zapotrzebowanie na żelazo i inne składniki odżywcze wzrasta. Jaja są źródłem wysokiej jakości białka oraz witamin, takich jak B12, które wspierają rozwój mózgu i układu nerwowego. Mięso, zwłaszcza czerwone, jest jednym z najlepszych źródeł żelaza hemowego, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. Warzywa, takie jak brokuły czy szpinak, dostarczają nie tylko żelazo, ale także witaminę C, która wspomaga jego wchłanianie. Warto pamiętać, że dieta niemowlęcia powinna być zróżnicowana i dostosowana do jego potrzeb, co zgodne jest z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia dzieci. Regularne wprowadzanie nowych pokarmów oraz obserwacja reakcji dziecka na nie, pozwala na tworzenie zdrowych nawyków żywieniowych na całe życie.

Pytanie 4

Z diety dziecka cierpiącego na fenyloketonurię należy z całą pewnością usunąć

A. herbatę
B. masło
C. mięso
D. miód

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "mięso" jest prawidłowa, ponieważ osoby cierpiące na fenyloketonurię (PKU) muszą unikać pokarmów bogatych w fenylalaninę, aminokwas, który jest szkodliwy dla ich organizmu. Mięso, szczególnie czerwone, jest jednym z produktów zawierających wysokie ilości fenylalaniny. Dieta dzieci z PKU musi być ściśle kontrolowana i zrównoważona, co oznacza, że białka pochodzenia zwierzęcego, w tym mięso, są wykluczone. Zamiast tego, zaleca się stosowanie specjalnych preparatów białkowych i produktów niskofenylalaninowych, które dostarczają niezbędnych składników odżywczych bez ryzyka zatrucia. Przykładowo, niektóre produkty wykonane z kukurydzy czy soi mogą być stosowane w diecie tych dzieci. Monitorowanie poziomu fenylalaniny we krwi jest kluczowe w terapii żywieniowej w PKU, co podkreśla istotność przestrzegania zasad diety bezfenylalaninowej.

Pytanie 5

Dziecko prawidłowo rozwijające się po raz pierwszy zaczyna się uśmiechać na widok osoby dorosłej

A. w 1. miesiącu życia
B. w 4. miesiącu życia
C. w 6. miesiącu życia
D. w 2. miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziecko w wieku dwóch miesięcy zaczyna wykazywać pierwsze oznaki interakcji społecznej, co obejmuje uśmiech skierowany w stronę dorosłych. Uśmiech w tym wieku jest częścią rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. Badania pokazują, że uśmiech staje się narzędziem komunikacyjnym, które wspiera więź między dzieckiem a opiekunem. W praktyce, rodzice i opiekunowie powinni być świadomi, że w odpowiedzi na uśmiech dziecka, ich reakcja powinna być pozytywna, co może przyczynić się do dalszego rozwijania umiejętności społecznych i emocjonalnych. W kontekście rozwoju psychologicznego, uśmiech w tym okresie jest również związany z rozwojem zdolności poznawczych, co potwierdzają standardy rozwoju dziecięcego. Wspieranie tego etapu poprzez regularną interakcję, częste rozmowy i zabawy jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Pytanie 6

Kiedy stosuje się metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne?

A. wyłącznie w trakcie zajęć grupowych
B. wyłącznie z obecnością rodzica lub opiekuna podczas zajęć
C. tylko podczas zajęć indywidualnych
D. zarówno w czasie zajęć indywidualnych, jak i grupowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne jest wszechstronnym podejściem, które można stosować zarówno w zajęciach indywidualnych, jak i grupowych. Dzięki swojej elastyczności, metoda ta umożliwia dostosowanie działań do potrzeb i możliwości uczestników, niezależnie od ich liczby. W kontekście zajęć grupowych, uczestnicy mają szansę na rozwijanie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, komunikacja i wzajemne wsparcie. Z kolei zajęcia indywidualne pozwalają na skoncentrowanie się na specyficznych potrzebach danego dziecka, co jest szczególnie ważne w pracy z dziećmi z różnymi trudnościami rozwojowymi. Przykładowo, w grupie dzieci mogą uczyć się poprzez zabawę w parach lub w zespołach, co sprzyja integracji i rozwojowi emocjonalnemu. Z drugiej strony, w zajęciach indywidualnych można bardziej precyzyjnie skupić się na rozwoju motoryki dużej lub małej, dostosowując ćwiczenia do osobistych potrzeb dziecka. Takie podejście jest zgodne z aktualnymi standardami terapii ruchowej, które podkreślają znaczenie zarówno interakcji społecznych, jak i indywidualnego rozwoju w procesie edukacyjnym.

Pytanie 7

Kiedy dwuletnie dziecko, po odmowie zakupu nowej zabawki, zaczyna płakać i kładzie się na podłodze w sklepie, opiekunka powinna

A. zapewnić dziecko, że zabawka będzie kupiona
B. powiedzieć dziecku, aby się uspokoiło
C. ustąpić i kupić zabawkę
D. wziąć dziecko na ręce i przytulić

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W sytuacji, gdy dwuletnie dziecko protestuje w sklepie, ważne jest, aby opiekunka postawiła na komunikację oraz uspokojenie dziecka. Mówiąc do niego, aby się uspokoiło, opiekunka przyczynia się do wykształcenia umiejętności radzenia sobie z emocjami, co jest kluczowe w rozwoju emocjonalnym dziecka. Tego rodzaju podejście promuje asertywność i umiejętność samoregulacji, które są fundamentem zdrowych relacji społecznych. W praktyce, opiekunka może zastosować techniki takie jak głębokie oddychanie, podkreślając, że czasami należy poczekać na spełnienie życzeń. Dzieci w tym wieku uczą się rozumieć granice, a ustępowanie im w takich momentach może prowadzić do dalszego wzmacniania negatywnych zachowań. Warto również odwołać się do standardów dotyczących wychowania dzieci, które podkreślają znaczenie konsekwencji i jasnych granic w wychowaniu, co w efekcie prowadzi do większego poczucia bezpieczeństwa u dziecka.

Pytanie 8

Jaką metodę powinna wykorzystać opiekunka, aby stymulować kreatywność dzieci w wieku czterech lat?

A. Słuchanie muzyki poważnej i przyklejanie ozdób w wyznaczonych miejscach
B. Kolorowanie i wycinanie figur geometrycznych
C. Wklejanie narysowanego konturu kolorowymi kulkami z krepiny
D. Słuchanie muzyki poważnej i dowolne malowanie farbami po tkaninie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Słuchanie muzyki poważnej w połączeniu z dowolnym malowaniem farbami po tkaninie to technika, która w sposób wszechstronny wspiera rozwój wyobraźni twórczej dzieci. Muzyka klasyczna stymuluje zmysły i emocje, co może prowadzić do głębszego zaangażowania w proces twórczy. Dzieci w wieku czterech lat są szczególnie wrażliwe na bodźce zewnętrzne, a różnorodność dźwięków i melodii pobudza ich wyobraźnię. Malowanie farbami po tkaninie dodatkowo rozwija zdolności manualne, koordynację ruchową oraz swobodę twórczą, pozwalając dzieciom na eksperymentowanie z kolorami i formami. Tego typu działania są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie edukacji artystycznej, które wskazują na znaczenie integracji różnych form sztuki w procesie nauczania. Wprowadzenie muzyki oraz różnych technik plastycznych w zajęciach przedszkolnych sprzyja również rozwijaniu umiejętności społecznych, ponieważ dzieci mają okazję do współpracy i dzielenia się swoimi pomysłami z innymi. Takie holistyczne podejście do edukacji plastycznej i muzycznej ma pozytywny wpływ na rozwój kreatywności oraz samodzielności dzieci.

Pytanie 9

Główna metoda kształtowania nawyków kulturowych i grzecznościowych u małych dzieci to

A. nagradzanie dziecka niewielkimi prezentami za kulturalne zachowanie.
B. organizowanie zabaw manualnych.
C. organizowanie zajęć edukacyjnych.
D. dawanie pozytywnego wzoru przez dorosłych.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dawanie dobrego przykładu przez osoby dorosłe jest kluczową metodą kształtowania nawyków kulturalno-grzecznościowych u małych dzieci. Dzieci uczą się głównie przez naśladowanie, co oznacza, że obserwacja zachowań dorosłych ma ogromny wpływ na ich rozwój społeczny. Osoby dorosłe, jako główne wzorce, powinny prezentować postawy i zachowania, które promują szacunek, uprzejmość i empatię. Przykładem może być sposób, w jaki dorosły wita się z innymi – jeśli dziecko widzi, że dorosły używa grzecznych zwrotów, na pewno zacznie je naśladować. Dodatkowo, w sytuacjach, w których występują niegrzeczne zachowania, ważne jest, aby dorosły potrafił je skorygować w sposób konstruktywny, pokazując alternatywne, kulturalne reakcje. Takie podejście nie tylko kształtuje odpowiednie nawyki, ale również buduje silniejsze więzi emocjonalne między dorosłymi a dziećmi, co sprzyja lepszemu przyswajaniu norm społecznych. W praktyce, jako rodzic lub nauczyciel, warto być świadomym własnych zachowań i dbać o to, aby były one zgodne z wartościami, które chcemy przekazać dzieciom. W literaturze dotyczącej wychowania dzieci podkreśla się znaczenie modelowania zachowań jako skutecznej metody wychowawczej.

Pytanie 10

Aby uniknąć anemii u zdrowo rozwijającego się dziecka w II półroczu życia, co należy dodać do jego diety?

A. kasze, ryby, owoce
B. jaja, mięso, warzywa
C. serki, makarony, soki
D. jogurty, pieczywo, fasolę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "o jaja, mięso, warzywa" jest prawidłowa, ponieważ te składniki diety są bogate w żelazo oraz inne składniki odżywcze, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju niemowląt. Jaja dostarczają nie tylko żelaza, ale także białka, witamin z grupy B oraz choliny, co wspomaga rozwój mózgu. Mięso, zwłaszcza czerwone, jest jednym z najlepszych źródeł żelaza hemowego, które jest łatwiej przyswajalne przez organizm niż żelazo niehemowe znajdujące się w roślinach. Warzywa, zwłaszcza zielone liściaste, takie jak szpinak czy jarmuż, dostarczają nie tylko żelaza, ale również witamin i minerałów, które wspierają układ immunologiczny. Zaleca się wprowadzenie tych produktów do diety niemowlęcia między 6 a 12 miesiącem życia, aby zaspokoić rosnące potrzeby żywieniowe i zapobiec anemii z niedoboru żelaza, co jest powszechne u małych dzieci. Warto również pamiętać, że witamina C, obecna w wielu owocach i warzywach, zwiększa wchłanianie żelaza, dlatego warto łączyć te składniki w posiłkach.

Pytanie 11

Opiekunka powinna wprowadzać zajęcia plastyczne, polegające na modelowaniu z masy solnej lub plasteliny, w trakcie zabaw z dziećmi najwcześniej

A. w II półroczu drugiego roku życia
B. w II półroczu trzeciego roku życia
C. w I półroczu trzeciego roku życia
D. w I półroczu drugiego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie zajęć plastycznych, takich jak lepienie z masy solnej czy plasteliny, podczas II półrocza drugiego roku życia jest zgodne z rozwojowym podejściem do edukacji wczesnoszkolnej. W tym okresie dzieci zaczynają rozwijać swoje umiejętności motoryczne oraz zdolności sensoryczne, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju ich kreatywności. Zajęcia plastyczne umożliwiają dzieciom eksplorację materiałów, co jest niezbędne do nauki o fakturze, kształcie i kolorze. Wprowadzenie takich aktywności w tym okresie przyczynia się również do rozwoju umiejętności społecznych, gdyż dzieci uczą się współpracy i komunikacji w grupie. Ponadto, zgodnie z zaleceniami instytucji zajmujących się edukacją wczesnoszkolną, takie formy aktywności powinny być regularnie stosowane, aby wspierać rozwój dziecka na różnych płaszczyznach. W praktyce oznacza to, że podczas zajęć plastycznych nauczyciel powinien wykorzystywać różnorodne techniki pracy, aby dostosować się do potrzeb dzieci, stymulując ich zainteresowania i rozwijając ich zdolności artystyczne.

Pytanie 12

U dziewczynki, która prawidłowo rozwijała się do 6-go miesiąca życia, zaobserwowano regres w zakresie umiejętności społecznych i psychomotorycznych, przestał się powiększać obwód głowy, wystąpiła utrata celowego użycia rąk oraz stereotypowe ruchy. Objawy te sugerują rozwój zespołu

A. Retta
B. Pataua
C. Downa
D. Klinefeltera

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zespół Retta jest rzadką, genetyczną chorobą neurodevelopmentalną, która w przeważającej większości przypadków dotyka dziewczynki. Charakteryzuje się normalnym rozwojem w pierwszych miesiącach życia, po czym następuje regres społeczny, psychomotoryczny oraz charakterystyczne objawy, takie jak utrata celowego użycia rąk i stereotypie ruchowe. W przypadku dziewczynki opisywanej w pytaniu, regres rozwoju po 6. miesiącu życia, spowolnienie wzrostu obwodu głowy oraz rozwój stereotypowych ruchów, takich jak klaskanie czy kręcenie rękami, są typowe dla tego zespołu. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla wczesnej diagnozy i interwencji terapeutycznej. Standardy postępowania w przypadku zespołu Retta obejmują wczesną diagnozę i wsparcie w zakresie rehabilitacji oraz terapii zajęciowej, aby poprawić jakość życia pacjentek. W praktyce, terapeuci i lekarze mogą korzystać z testów oceny rozwoju psychomotorycznego oraz monitorować zmiany w zachowaniu, co pozwala na dostosowanie programów terapeutycznych do indywidualnych potrzeb pacjentek.

Pytanie 13

Ostatecznym skutkiem przewlekłej choroby dla psychiki dziecka są zaburzenia

A. osobowości
B. ruchowe
C. snu
D. żywienia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'osobowości' jest poprawna, ponieważ przewlekłe choroby mogą znacząco wpływać na rozwój psychiczny dzieci, prowadząc do zaburzeń osobowości. Długotrwałe cierpienie fizyczne i psychiczne związane z chorobą może zakłócać prawidłowy rozwój emocjonalny oraz społeczny, co w przyszłości może skutkować problemami w relacjach interpersonalnych, obniżoną samooceną i trudnościami w adaptacji do zmian. Dzieci chore mogą doświadczać lęków, depresji oraz problemów z tożsamością, co może prowadzić do rozwoju zaburzeń osobowości. W praktyce ważne jest, aby zapewnić dzieciom wsparcie psychologiczne oraz terapię, która pomoże im radzić sobie z emocjami i wyzwaniami związanymi z chorobą. Standardy opieki psychologicznej zalecają wieloaspektowe podejście, uwzględniające terapię rodzinną, wsparcie rówieśnicze i interwencje behawioralne. Wczesna identyfikacja i interwencja mogą przyczynić się do lepszego funkcjonowania dziecka w przyszłości.

Pytanie 14

Aby wspierać rozwój nawyków i samodzielności u dziecka, opiekunka powinna przede wszystkim wykorzystać metodę

A. zmiany zabaw
B. obserwacji
C. rozgromadzenia
D. ćwiczeń

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metoda ćwiczeń jest kluczowym podejściem w rozwijaniu nawyków i samodzielności u dzieci, ponieważ umożliwia im aktywne uczestnictwo w procesie uczenia się. Dzięki ćwiczeniom dzieci mają okazję praktykować nowe umiejętności w bezpiecznym środowisku, co sprzyja ich pewności siebie oraz niezależności. Przykładami mogą być codzienne zadania, jak samodzielne ubieranie się, czy pomoc w przygotowywaniu posiłków. W takich sytuacjach opiekunowie mogą wprowadzać zasady samodzielności, zachęcając dzieci do wykonywania czynności we własnym tempie. Zgodnie z teorią edukacji aktywnej, dzieci uczą się najlepiej, gdy mają możliwość praktycznego zastosowania wiedzy. Dobrą praktyką jest również obserwowanie, jak dziecko wykonuje zadania, aby móc dostarczyć konstruktywną informację zwrotną, co jest zgodne z zasadami efektywnego nauczania. Warto również wspierać dzieci w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, co dodatkowo wzmacnia ich umiejętności organizacyjne oraz samodzielność.

Pytanie 15

Jeśli masa dziecka znajduje się na 75. centylu w siatce centylowej, to oznacza, że w grupie 100 dzieci w tym samym wieku

A. 75 dzieci ma masę równą lub wyższą, a 25 dzieci ma masę równą lub niższą
B. 25 dzieci ma masę równą, a 25 dzieci ma masę niższą
C. 75 dzieci ma masę równą, a 75 dzieci ma masę wyższą
D. 75 dzieci ma masę równą lub niższą, natomiast 25 dzieci ma masę równą lub wyższą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca, że 75 dzieci waży tyle samo lub mniej, a 25 dzieci waży tyle samo lub więcej, jest poprawna, ponieważ centylowa siatka wzrostu i masy ciała jest narzędziem statystycznym, które pozwala na porównanie wyników danej grupy dzieci z wynikami populacji odniesienia. W przypadku 75 centyla oznacza to, że 75% dzieci w tej grupie ma masę ciała równą lub niższą od masy ciała dziecka, którego wynik znajdujemy na tym centylu. Z tego wynika, że jedynie 25% dzieci ma masę ciała równą lub wyższą. Takie podejście jest kluczowe w pediatrii, gdzie monitorowanie rozwoju dzieci ma na celu ocenę ich zdrowia oraz identyfikację potencjalnych problemów związanych z niedożywieniem lub otyłością. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest ocena wzrostu i wagi dzieci w szkołach oraz przychodniach zdrowia, co pozwala na wczesne wykrywanie nieprawidłowości. Ponadto, w pracy z dziećmi istotne jest, aby lekarze i dietetycy mieli świadomość, jak interpretować wyniki siatek centylowych, aby móc skutecznie doradzać rodzicom i opiekunom.

Pytanie 16

Zgodnie z normami rozwojowymi, 6-miesięczne niemowlę, które rozwija się prawidłowo, jest w stanie

A. stać przy wsparciu
B. przekręcić się z brzucha na plecy
C. siedzieć bez pomocy z pozycji leżącej
D. stać samodzielnie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to przekręcanie się z brzuszka na plecy, co jest jednym z kluczowych kamieni milowych w rozwoju ruchowym niemowląt w wieku 6 miesięcy. W tym okresie niemowlęta zazwyczaj rozwijają swoje umiejętności motoryczne, co pozwala im na większą swobodę ruchu. Przekręcanie się jest ważnym krokiem w rozwijaniu siły mięśniowej oraz koordynacji. Pomaga to także w rozwijaniu umiejętności percepcyjnych, takich jak orientacja w przestrzeni. W praktyce, rodzice mogą wspierać ten rozwój, stawiając niemowlęta na brzuszku i zachęcając je do przewracania się na plecy, na przykład, poprzez umieszczanie zabawek w zasięgu ich rąk. Przy odpowiednim wsparciu, niemowlęta będą miały możliwość eksplorowania swojego otoczenia, co jest kluczowe dla ich rozwoju. Warto również pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, jednak umiejętność przewracania się w tym wieku jest standardem rozwojowym, podkreślanym przez specjalistów w dziedzinie pediatrii i rozwoju dziecięcego.

Pytanie 17

Często pierwszym sygnałem infekcji organizmu bywa wysypka plamisto-grudkowa, która najpierw występuje za uszami, później na twarzy, a następnie rozprzestrzenia się na tułów i kończyny. Zmniejsza się ona w ciągu 3-5 dni. U dzieci ta wysypka nie wywołuje świądu. W przypadku tej choroby można odczuć powiększenie węzłów chłonnych.<p>Podany opis zespołu objawów jest typowy dla przebiegu</p>

A. różyczki
B. łupieżu różowego
C. trądziku różowatego
D. łuszczycy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opis objawów wskazuje na różyczkę, znaną również jako rubella, która charakteryzuje się specyficzną plamisto-grudkową wysypką. Wysypka ta pojawia się najpierw za uszami, a następnie na twarzy oraz ciele, co jest typowym przebiegiem tej choroby. Czas trwania wysypki, która z reguły zanika w ciągu 3-5 dni, jest także charakterystyczny dla różyczki. U dzieci wysypka nie wywołuje świądu, co różni ją od innych chorób skórnych. Powiększenie węzłów chłonnych jest kolejnym istotnym objawem, co może sugerować, że organizm stara się zwalczyć zakażenie wirusowe. Różyczka jest chorobą wirusową, która może prowadzić do poważnych powikłań, zwłaszcza w czasie ciąży, dlatego profilaktyka i szczepienia są kluczowe. Znajomość objawów oraz ich interpretacja pozwalają na szybszą diagnostykę oraz skuteczniejsze leczenie, co jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz innych instytucji zdrowotnych.

Pytanie 18

W którym etapie rozwoju myślenia dziecka zaczyna się kształtować pojęcie stałości przedmiotu, czyli zdolność do dostrzegania, że obiekty znikające z pola widzenia nadal istnieją?

A. W drugim kwartale pierwszego roku życia
B. W drugim kwartale drugiego roku życia
C. W czwartym kwartale drugiego roku życia
D. W czwartym kwartale pierwszego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stałość przedmiotu, czyli świadomość, że obiekty istnieją nawet wtedy, gdy nie są widoczne, kształtuje się w czwartym kwartale pierwszego roku życia. Jest to kluczowy etap w rozwoju poznawczym dziecka, który potwierdza jego zdolność do myślenia i rozumienia świata w sposób bardziej złożony. W tym okresie dziecko zaczyna eksplorować otoczenie i rozumie, że przedmioty, które znikają z pola widzenia, wciąż istnieją. Przykładem tego może być gra w chowanego, w której dziecko zaczyna rozumieć, że rodzic, który schował się za zasłoną, nadal jest obecny. Badania psychologiczne, takie jak te prowadzone przez Jeana Piageta, wskazują, że rozwój stałości przedmiotu jest istotnym krokiem w procesie poznawczym, który prowadzi do dalszych umiejętności, takich jak planowanie i myślenie abstrakcyjne. W praktyce, umiejętność ta jest fundamentalna dla rozwoju umiejętności społecznych oraz interakcji z otoczeniem. Rozumienie stałości przedmiotu wpływa na to, jak dziecko postrzega relacje między przedmiotami, co ma ogromne znaczenie w późniejszym rozwoju poznawczym i emocjonalnym.

Pytanie 19

Która z technik artystycznych dostarczy dwuletniemu dziecku wielu bodźców dotykowych?

A. Malowanie wałkiem.
B. Wycinanki witrażowe.
C. Malowanie farbami.
D. Wyklejanie plasteliną.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wyklejanie plasteliną jest techniką, która dostarcza dwuletniemu dziecku szeroką gamę bodźców dotykowych, co jest kluczowe dla ich rozwoju sensorycznego. Plastelina, jako materiał plastyczny, ma wyjątkową teksturę, która zachęca dzieci do eksploracji i manipulacji. Dzieci w tym wieku uczą się poprzez dotyk, a modelowanie plasteliny angażuje ich zmysły, rozwija motorykę małą oraz koordynację ręka-oko. Przy użyciu plasteliny, dziecko może formować różne kształty, co sprzyja kreatywności i wyobraźni. Ta technika jest również zgodna z założeniami pedagogiki wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie zabawy w nauce. W praktyce, wyklejanie plasteliną można łączyć z różnymi tematami edukacyjnymi, jak np. tworzenie zwierząt, przedmiotów codziennego użytku czy postaci z bajek, co dodatkowo angażuje dzieci w proces twórczy. Tego rodzaju aktywności sprzyjają nie tylko rozwojowi zdolności manualnych, ale także kształtowaniu wrażliwości artystycznej u najmłodszych.

Pytanie 20

Jakie aktywności wspierają u dzieci rozwój poczucia rytmu, refleksu oraz orientacji w przestrzeni?

A. Zabawy manipulacyjne
B. Zabawy muzyczno-ruchowe
C. Śpiew piosenek
D. Słuchanie muzyki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabawy muzyczno-ruchowe to super sposób na rozwijanie umiejętności dzieci. Łączą w sobie muzykę i ruch, co pomaga w koordynacji i poczuciu rytmu. Na przykład, podczas zajęć tanecznych dzieci uczą się, jak reagować na muzykę, co naprawdę wpływa na to, jak synchronizują swoje ruchy z dźwiękiem. Z mojego doświadczenia, takie aktywności wspierają rozwój psychomotoryczny dzieci i to jest zgodne z tym, co mówią specjaliści. Oprócz tego, kiedy dzieci bawią się w grupie, uczą się współpracy i komunikacji, co jest bardzo ważne w ich codziennym życiu. Warto wspomnieć, że uczestniczenie w takich zabawach pomaga im wyrażać siebie i budować pozytywny obraz samego siebie w kontekście działań z innymi.

Pytanie 21

Aby rozwijać umiejętność naśladowania działań codziennych u 3-letniego dziecka, opiekunka powinna organizować zabawy

A. edukacyjne
B. tematyczne
C. budowlane
D. ruchowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabawy tematyczne są kluczowe w rozwijaniu umiejętności naśladowania u 3-letnich dzieci, ponieważ odzwierciedlają codzienne sytuacje, w które dzieci mogą się angażować. Takie zabawy, jak odgrywanie ról, pozwalają dzieciom na identyfikację z określonymi postaciami oraz na praktykowanie różnorodnych ról społecznych w kontekście zabawy. Przykłady mogą obejmować zabawę w sklep, w którą dzieci mogą bawić się, naśladując dorosłych podczas zakupów, czy też odgrywanie scenek związanych z codziennymi obowiązkami, takimi jak gotowanie lub sprzątanie. Tego rodzaju aktywności nie tylko sprzyjają rozwojowi zdolności motorycznych i komunikacyjnych, ale również wspierają rozwój społeczny i emocjonalny. Dobre praktyki wskazują, że zabawy te powinny być zorganizowane w sposób, który umożliwia dzieciom eksplorację, a także swobodne wyrażanie swoich myśli i emocji, co sprzyja ich samodzielności oraz kreatywności. Warto również pamiętać o tym, aby dostosować tematy do zainteresowań i poziomu rozwoju dziecka, co zwiększy ich zaangażowanie w zabawę.

Pytanie 22

Jaką substancję należy dodać do wody, w której kąpie się dziecko chore na ospę wietrzną?

A. roztworu nadmanganianu potasu
B. fizjologicznego roztworu soli kuchennej
C. naparu rumianku
D. krochmalu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roztwór nadmanganianu potasu jest powszechnie zalecany do kąpieli dzieci z ospą wietrzną, ponieważ działa dezynfekująco i przeciwzapalnie. Manganian potasu, będący silnym środkiem utleniającym, pomaga w redukcji świądu oraz zapobiega powikłaniom związanym z nadkażeniem bakteryjnym, które może wystąpić w wyniku drapania zmian skórnych. Kąpiele w takim roztworze mogą również przynieść ulgę w objawach choroby, a jego stosowanie jest zgodne z zaleceniami wielu pediatrów. Przygotowując kąpiel, należy rozpuścić odpowiednią ilość nadmanganianu potasu w wodzie, aż uzyskamy jasno różowy roztwór, który jest bezpieczny dla skóry. Takie praktyki są częścią standardów opieki zdrowotnej dotyczących pielęgnacji dzieci z chorobami wirusowymi i są z powodzeniem stosowane w wielu placówkach medycznych.

Pytanie 23

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, u dziecka karmionego butelką należy zakończyć podawanie jedzenia i napojów przez butelkę ze smoczkiem po tym, jak osiągnie

A. 10. miesiąc życia
B. 6. miesiąc życia
C. 8. miesiąc życia
D. 12. miesiąc życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, zaprzestanie podawania pokarmów i płynów przez butelkę z smoczkiem po ukończeniu 12. miesiąca życia jest istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka. W tym okresie maluchy powinny być już gotowe do picia z kubków, co sprzyja rozwijaniu umiejętności motorycznych oraz przyczynia się do zdrowego rozwoju jamy ustnej. Przechodzenie na kubki pomaga także w zapobieganiu problemom zdrowotnym związanym z zębami, gdyż długoterminowe stosowanie smoczków może prowadzić do nieprawidłowego zgryzu i próchnicy. W praktyce, warto stopniowo wprowadzać kubek do diety dziecka, zaczynając od soków lub wody, aby maluch mógł przyzwyczaić się do nowego sposobu picia, co jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi wczesnej edukacji żywieniowej.

Pytanie 24

Najczęstszą przyczyną pocierania oczu, ciągnięcia się za uszy lub drapania po twarzy u zdrowego niemowlęcia jest

A. smutek
B. głód
C. senność
D. złość

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fajnie, że wybrałeś senność! To dlatego, że jak niemowlę jest zmęczone, to zaczyna robić różne rzeczy, jak pocieranie oczu czy drapanie się po buzi. To takie naturalne reakcje, które mówią rodzicom, że czas na odpoczynek. Często widzi się, że maluchy męczą się i potrzebują snu, a te sygnały są łatwe do zaobserwowania. Odpowiedni sen jest mega ważny dla ich rozwoju, bo pomaga im rosnąć zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Właśnie dlatego rodzice powinni być czujni na te sygnały, żeby zapewnić maluchowi spokój i komfort. Obserwacja zachowań niemowlaka to istotna część ich codziennej opieki, nie da się tego przecenić.

Pytanie 25

Według Programu Szczepień Ochronnych, noworodek powinien otrzymać obowiązkowe szczepienie w ciągu 24 godzin od narodzin przeciwko

A. krztuścowi i pneumokokom
B. krztuścowi i meningokokom
C. gruźlicy i WZW typu B
D. gruźlicy i WZW typu A

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź ta jest zgodna z obowiązującymi wytycznymi Programu Szczepień Ochronnych w Polsce, który zaleca, aby noworodki były szczepione przeciwko gruźlicy oraz wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (WZW B) w ciągu pierwszych 24 godzin po narodzinach. Szczepienie przeciwko gruźlicy ma kluczowe znaczenie, ponieważ ta choroba, wywoływana przez prątki gruźlicy, może prowadzić do ciężkich powikłań oraz szerokiego rozprzestrzenienia się w populacji. Natomiast WZW B jest jedną z najpoważniejszych chorób wirusowych, która może prowadzić do przewlekłych chorób wątroby i marskości. Wczesne podanie szczepionki przeciwdziała zakażeniu już na etapie noworodkowym, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci urodzonych z ryzykiem zakażenia. Przestrzeganie tego schematu szczepień jest zgodne z rekomendacjami WHO oraz europejskimi standardami ochrony zdrowia, co podkreśla znaczenie profilaktyki zdrowotnej oraz zapewnienia bezpieczeństwa nowo narodzonym dzieciom, które są najbardziej narażone na poważne konsekwencje tych chorób.

Pytanie 26

Jaką sferę rozwojową wspomaga opiekunka podczas zabawy "Czarodziejski worek"?

A. Społeczną
B. Emocjonalną
C. Poznawczą
D. Ruchową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabawa "Czarodziejski worek" stymuluje sferę poznawczą dziecka, co jest kluczowe dla jego rozwoju intelektualnego. W trakcie tej aktywności dzieci poznają różnorodne przedmioty, ucząc się ich nazw, kształtów, kolorów oraz tekstur. Ponadto, proces odkrywania przedmiotów ukrytych w worku angażuje zmysły dziecka, co sprzyja rozwijaniu zdolności analitycznych oraz logicznego myślenia. Takie zabawy wspierają rozwój pamięci, koncentracji oraz umiejętności rozwiązywania problemów. W praktyce, podczas zabawy dzieci mogą na przykład wskazać przedmioty, które czują w worku, co angażuje ich wyobraźnię i pobudza myślenie krytyczne. Standardy wychowania przedszkolnego podkreślają znaczenie gier sensorycznych i poznawczych, które nie tylko rozwijają intelekt, ale również przyczyniają się do lepszego zrozumienia świata dookoła. Zabawa "Czarodziejski worek" jest zatem doskonałym przykładem aktywności, która łączy naukę z zabawą, co jest fundamentem skutecznego rozwoju poznawczego.

Pytanie 27

Jaką sferę rozwojową wspiera opiekunka, wykonując z dziećmi upominki z materiałów plastycznych z okazji Dnia Matki?

A. Motorykę dużą
B. Kinestetykę
C. Percepcję słuchową
D. Motorykę małą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór motoryki małej jako poprawnej odpowiedzi jest uzasadniony, ponieważ wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi wymaga precyzyjnych ruchów rąk i palców, co jest kluczowym elementem rozwoju motoryki małej. Motoryka mała odnosi się do umiejętności związanych z posługiwaniem się małymi mięśniami, co jest niezbędne w takich czynnościach jak cięcie, klejenie czy malowanie. Przykładem może być wycinanie papierowych serduszek czy przyklejanie ozdób do laurki, gdzie dzieci rozwijają swoją zdolność manualną i koordynację oko-ręka. Dobre praktyki w pracy z dziećmi sugerują, że angażowanie ich w takie działania nie tylko wspiera rozwój fizyczny, ale także stymuluje kreatywność i zdolności poznawcze, co jest zgodne z zasadami edukacji wczesnoszkolnej. Ponadto, zajęcia tego typu sprzyjają budowaniu więzi emocjonalnych między dziećmi a ich opiekunami, co jest istotnym aspektem ich rozwoju społecznego.

Pytanie 28

Rozwijaniu zdolności manualnych u dziecka w dwunastym miesiącu życia sprzyja

A. budowanie wieży z 2-3 klocków
B. tworzenie mozaiki z małych części
C. przyklejanie elementów do obrazka
D. wycinanie elementów z obrazka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'układanie wieży z 2-3 klocków' jest poprawna, ponieważ w wieku dwunastu miesięcy dziecko rozwija swoje umiejętności manualne poprzez działania wymagające precyzyjnych ruchów rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Układanie wieży z klocków angażuje zarówno zdolności motoryczne, jak i poznawcze, ponieważ dziecko musi zrozumieć, jak ustawić klocki w odpowiedni sposób, aby wieża była stabilna. Ta aktywność wspiera rozwój siły chwytu, koordynacji oraz zdolności do rozwiązywania problemów. Ponadto, zabawa klockami rozwija także umiejętności społeczne podczas interakcji z rówieśnikami lub opiekunami, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w zakresie wczesnego rozwoju. Warto również zauważyć, że takie zajęcia są rekomendowane przez specjalistów w dziedzinie pedagogiki wczesnoszkolnej, którzy podkreślają ich znaczenie w kontekście rozwijania sprawności manualnej i poznawczej dzieci.

Pytanie 29

Jakie działania powinni podejmować rodzice 3,5-letniego malucha, u którego występuje jąkanie w nowych sytuacjach?

A. Powinni zmniejszyć liczbę interakcji społecznych dziecka
B. Powinni pozwolić dziecku na dokończenie zdania
C. Powinni poprawiać wypowiedzi dziecka
D. Powinni cicho dokończyć wypowiedź za dziecko

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pozwolenie dziecku na dokończenie wypowiedzi jest kluczowe w procesie wspierania go w sytuacjach jąkania. Takie podejście pomaga dziecku poczuć się akceptowanym i zrozumianym, co może znacznie zmniejszyć stres związany z mową. W praktyce, rodzice powinni unikać przerywania dziecka, nawet gdy jego wypowiedź trwa dłużej lub jest mniej płynna. Ważne jest, aby stworzyć środowisko sprzyjające swobodnej ekspresji, co pomoże w budowaniu pewności siebie dziecka. Dobre praktyki wskazują, że rodzice powinni okazywać cierpliwość i zainteresowanie tym, co dziecko ma do powiedzenia. Warto również wprowadzać regularne ćwiczenia mowy, które pomogą w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Na przykład, zachęcanie dziecka do opowiadania krótkich historyjek lub wspólne czytanie książek może być skuteczne w rozwijaniu płynności mowy. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami specjalistów w dziedzinie logopedii, którzy podkreślają znaczenie wspierającego środowiska w przezwyciężaniu trudności w mówieniu.

Pytanie 30

Masa ciała czteroletniej dziewczynki plasuje się na 25 centylu, natomiast jej wysokość na 90 centylu siatek centylowych. Związek masy ciała do wysokości sugeruje

A. nadwagę
B. niedowagę
C. otyłość
D. normę rozwojową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na niedowagę jest poprawna, ponieważ analiza wartości centyli wskazuje na stosunek masy ciała do wysokości, który nie jest zharmonizowany z normami rozwojowymi. Dziecko, którego masa ciała znajduje się na 25. centylu, oznacza, że 25% dzieci w tej samej grupie wiekowej waży mniej niż ona. Natomiast wysokość na poziomie 90. centyla oznacza, że dziewczynka jest wyższa niż 90% dzieci w jej wieku. Taka dysproporcja, gdzie masa ciała jest znacznie poniżej średniej, a wysokość powyżej, wskazuje na potencjalną niedowagę. W praktyce klinicznej, dane te sugerują, że dziecko może wymagać dalszej oceny żywieniowej oraz monitorowania wzrostu i rozwoju. Zastosowanie siatek centylowych jest kluczowe w pediatrii, aby ocenić, czy dziecko rozwija się prawidłowo. Oprócz proporcji masy ciała do wysokości, ważne są również inne czynniki, takie jak dieta, aktywność fizyczna i ogólny stan zdrowia dziecka.

Pytanie 31

Opiekunka powinna zacząć podawać dziecku grzechotkę, jako zabawkę do chwytania, po osiągnięciu przez nie

A. 5. miesiąca życia
B. 3. miesiąca życia
C. 1. miesiąca życia
D. 7. miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Grzechotki są jednymi z pierwszych zabawek, które wspierają rozwój motoryczny niemowląt. Od momentu ukończenia trzeciego miesiąca życia dzieci zaczynają rozwijać zdolności chwytne oraz koordynację ręka-oko. Grzechotka, będąca atrakcyjnym i bezpiecznym obiektem do chwytania, stymuluje sensorykę dziecka poprzez dźwięki oraz różnorodne tekstury. W tym okresie niemowlęta są w stanie chwytać przedmioty i zaczynają eksplorować je poprzez dotyk i ruch. Zgodnie z zaleceniami pediatrów oraz specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci, wprowadzenie grzechotki w tym czasie wspiera nie tylko motorykę, ale również rozwój zmysłów, takich jak słuch i dotyk. Dzieci uczą się również przyczynowo-skutkowego działania: potrząsając grzechotką, wytwarzają dźwięk, co wzmacnia ich zainteresowanie i motywuje do dalszego eksplorowania otaczającego je świata.

Pytanie 32

Aby uniknąć sporów o zabawkę pomiędzy dziećmi w wieku 2 lat, opiekunka powinna

A. oddzielać dzieci o agresywnym zachowaniu
B. zagwarantować dzieciom stały dostęp do takich samych zabawek
C. zapewnić dzieciom przestrzeń do samodzielnej zabawy
D. umieszczać zabawki w miejscach trudnych do osiągnięcia dla dzieci

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zapewnienie dzieciom stałego dostępu do identycznych zabawek jest kluczowym działaniem, które może znacząco zmniejszyć ryzyko konfliktów wśród 2-letnich dzieci. W tym wieku dzieci rozwijają umiejętności społeczne i emocjonalne, a zabawa jest dla nich głównym sposobem nauki. Kiedy dzieci mają do dyspozycji takie same zabawki, mogą angażować się w równoległą zabawę, co pozwala im na wzajemne obserwowanie i naśladowanie siebie bez potrzeby rywalizacji. Tego rodzaju podejście opiera się na zasadach otwartej i współdzielonej przestrzeni zabawowej, co jest rekomendowane w literaturze dotyczącej wczesnej edukacji, jak np. w programach Montessori. Przykładowo, w grupie przedszkolnej opiekunowie mogą wprowadzać zestawy identycznych klocków, co pozwoli dzieciom na konstruktywną zabawę bez obaw o przejmowanie zabawek przez innych. W ten sposób, dzieci uczą się również wartości współpracy i dzielenia się, co jest nieocenione w ich dalszym rozwoju społecznym."

Pytanie 33

W wyniku interakcji dzieci, które wspólnie się bawią, uczą się współpracy, podziału ról, ustalania zasad zabawy oraz respektowania innych punktów widzenia, następuje rozwój

A. fizyczny
B. społeczny
C. wyobraźni
D. inicjatywy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'społeczny' jest prawidłowa, ponieważ rozwój społeczny dzieci jest kluczowym aspektem ich interakcji w grupie. Współpraca, podział ról oraz uzgadnianie reguł zabawy są fundamentami umiejętności społecznych, które mają decydujące znaczenie w późniejszym życiu. Dzieci, które bawią się razem, uczą się nie tylko jak współdziałać, ale także jak rozumieć i akceptować perspektywy innych. Na przykład, w trakcie zabawy w role, dziecko może być zmuszone do zrozumienia, dlaczego inny uczestnik preferuje inną rolę lub sposób działania, co rozwija empatię i umiejętności komunikacyjne. Te elementy są zgodne z zasadami rozwoju społeczno-emocjonalnego, które są uznawane w pedagogice oraz psychologii dziecięcej. Umiejętności te odgrywają istotną rolę w budowaniu zdrowych relacji interpersonalnych, które są niezbędne w życiu dorosłym. Wspólna zabawa to także doskonała okazja do rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów, co jest nieodłącznym elementem życia społecznego.

Pytanie 34

Kiedy należy ponownie podać dawkę antybiotyku, jeśli dziecko wymiotuje?

A. tuż przed następną zaplanowaną dawką antybiotyku
B. po trzech godzinach od podania antybiotyku
C. około godziny po zażyciu antybiotyku
D. do kilku minut po przyjęciu antybiotyku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "do kilku minut po podaniu antybiotyku" jest prawidłowa, ponieważ w przypadku, gdy dziecko zwymiotowało tuż po podaniu leku, istnieje prawdopodobieństwo, że nie zdążyło on wchłonąć się do organizmu. W takiej sytuacji, aby zapewnić skuteczność terapii, należy powtórzyć dawkę w ciągu kilku minut. Zgodnie z zasadami terapii farmakologicznej, szczególnie w pediatrii, kluczowe jest monitorowanie pacjenta i reagowanie na jego potrzeby, co obejmuje również uwzględnienie sytuacji takich jak wymioty. Przykładem może być podanie antybiotyku w przypadku infekcji dróg oddechowych, gdzie skuteczność leczenia jest ściśle związana z odpowiednim poziomem leku we krwi. W przypadku wymiotów, lekarze często zalecają podanie drugiej dawki w krótkim czasie, aby uniknąć niedostatecznego leczenia. Należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku, przed podjęciem decyzji o powtórnym podaniu leku, warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Pytanie 35

Według wytycznych dotyczących żywienia zdrowych niemowląt opracowanych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dziecka, podroby można wprowadzać do diety prawidłowo rozwijającego się malucha po osiągnięciu przez niego

A. 18. miesiąca życia
B. 36. miesiąca życia
C. 12. miesiąca życia
D. 24. miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podanie podrobów niemowlętom dopuszczone jest według standardów Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dziecka po ukończeniu 36. miesiąca życia. W tym okresie układ pokarmowy dziecka jest na tyle rozwinięty, aby skutecznie trawić bogate w białko oraz żelazo składniki, które znajdują się w podrobach, takie jak wątroba czy serca. Warto zwrócić uwagę, że podroby są uznawane za wartościowe źródło składników odżywczych, ale ich wprowadzenie do diety powinno być przemyślane i dostosowane do etapu rozwoju dziecka. Zaleca się, aby rodzice zaczynali od niewielkich porcji, obserwując reakcje organizmu, co pozwoli zminimalizować ryzyko alergii pokarmowych. Podczas wprowadzania nowych produktów do diety, należy także kierować się zasadą stopniowego wprowadzania, co jest zgodne z zaleceniami ekspertów. Znajomość tych zasad pomoże zapewnić zdrowy rozwój dziecka oraz uniknąć potencjalnych problemów zdrowotnych.

Pytanie 36

W trakcie zabawy dwuletniego dziecka w kuchennym kąciku rozwija się u niego zdolność

A. współdziałania z innymi dziećmi
B. korzystania z przedmiotów codziennego użytku
C. formułowania wypowiedzi w zdaniach
D. okazywania empatii

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podczas zabawy w kąciku kuchennym, dziecko ma możliwość rozwijania umiejętności związanych z posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku. Interakcja z naczyniami, sztućcami oraz innymi akcesoriami kuchennymi pozwala na naukę ich funkcji oraz właściwego użytkowania. Przykłady mogą obejmować przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego, co rozwija zdolności motoryczne, a także uczy dziecko przyczynowo-skutkowego myślenia. Takie zabawy są zgodne z podejściem Montessori, które podkreśla znaczenie nauki poprzez zabawę i praktyczne działania. Dzieci uczą się samodzielności oraz odpowiedzialności, co jest kluczowe w ich rozwoju. Ponadto, umiejętność posługiwania się codziennymi przedmiotami przygotowuje dzieci do bardziej złożonych zadań w przyszłości, wzmacniając ich pewność siebie i samodzielność w codziennych obowiązkach.

Pytanie 37

Aby ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka w przedziale wiekowym 0-3 lata, jakie narzędzia należy zastosować?

A. skalę Bineta-Termana
B. morfogramy
C. inwentarz rozwojowy
D. siatki centylowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Inwentarz rozwojowy jest narzędziem stworzonym specjalnie w celu oceny psychoruchowego rozwoju dzieci w wieku od 0 do 3 lat. Zawiera różnorodne zadania oraz pytania, które pomagają zidentyfikować osiągnięcia rozwojowe w różnych obszarach, takich jak rozwój motoryczny, językowy oraz społeczno-emocjonalny. Przykładem zastosowania inwentarza może być obserwacja zachowań dziecka w trakcie zabawy, co pozwala na ocenę jego umiejętności interakcyjnych. Zastosowanie inwentarzy rozwojowych jest zgodne z aktualnymi standardami praktyki w pediatrii oraz psychologii rozwojowej, gdzie uznaje się, że wczesna interwencja i identyfikacja ewentualnych opóźnień są kluczowe dla dalszego wsparcia dzieci. Dobrze przeprowadzona ocena oparta na inwentarzach rozwojowych wspiera lepsze zrozumienie potrzeb dziecka i umożliwia opracowanie skutecznych planów terapeutycznych, co jest niezbędne w procesie wspierania jego dalszego rozwoju.

Pytanie 38

Podczas pielęgnacji skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą, obszary pokryte łuskami powinny być

A. natarte pioktaniną
B. posmarowane oliwką
C. posmarowane Octeniseptem
D. zapudrowane talkiem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Posmarowanie miejsc pokrytych łuskami oliwką jest najlepszym sposobem na pielęgnację skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą. Oliwka działa nawilżająco, co pozwala na zmiękczenie i usunięcie łusek w sposób delikatny i bezpieczny. Zastosowanie oliwki jest uznawane za standardową praktykę w dermatologii dziecięcej, gdzie dąży się do minimalizacji podrażnień i dyskomfortu u niemowląt. Warto używać oliwek bez dodatku sztucznych substancji zapachowych czy konserwantów, aby uniknąć możliwych reakcji alergicznych. Po nałożeniu oliwki, można delikatnie masować skórę głowy, co sprzyja lepszemu wchłanianiu oraz poprawia krążenie krwi. Po kilku godzinach można użyć miękkiej szczotki, aby łatwiej usunąć zmiękczone łuski. Taka metoda nie tylko skutecznie wspomaga proces gojenia, ale również wprowadza element pielęgnacji, który zacieśnia więź między opiekunem a dzieckiem. Dodatkowo, należy pamiętać, że w przypadku silnej ciemieniuchy, warto skonsultować się z pediatrą lub dermatologiem dziecinnym, aby uzyskać profesjonalną pomoc i ewentualne zalecenia dotyczące dalszej pielęgnacji.

Pytanie 39

Zazwyczaj prawidłowo rozwijające się niemowlę zdobywa umiejętność samodzielnego siedzenia bez wsparcia oraz wykonywania ruchów rąk w pozycji siedzącej w wieku

A. 7 miesięcy
B. 4 miesięcy
C. 3 miesięcy
D. 2 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umiejętność samodzielnego siedzenia bez podparcia, często osiągana przez niemowlęta w wieku około 7 miesięcy, jest kluczowym wskaźnikiem rozwoju motorycznego. W tym czasie dzieci nabywają zdolność do stabilizacji tułowia, co umożliwia im utrzymanie równowagi i kontrolowanie ruchów w pozycji siedzącej. Ta umiejętność jest fundamentalna dla dalszego rozwoju, ponieważ pozwala na eksplorację otoczenia, zwiększa interakcje społeczne oraz przygotowuje do nauki innych umiejętności, takich jak czołganie i chodzenie. Zgodnie z wytycznymi Amerykańskiej Akademii Pediatrii, rozwój motoryczny dzieci powinien być monitorowany, aby zapewnić odpowiednie wsparcie i interwencje, jeśli rozwój jest opóźniony. Przykładowo, zachęcanie dzieci do ćwiczeń w pozycji siedzącej przez umieszczanie zabawek w zasięgu ich rąk może wspierać ten proces. Warto również podkreślić, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, dlatego tak ważna jest indywidualizacja podejścia do rozwoju motorycznego.

Pytanie 40

Jakie działania powinna przede wszystkim podjąć opiekunka, by zmniejszyć lęk dziecka związany z określoną sytuacją lub przedmiotem?

A. Zabawę konstrukcyjną
B. Psychoterapię grupową
C. Bajkę terapeutyczną
D. Zabawę ruchową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bajka terapeutyczna jest skuteczną metodą złagodzenia lęku dziecka przed określoną sytuacją lub przedmiotem, ponieważ pozwala na bezpieczne i kreatywne przetwarzanie emocji i doświadczeń. W kontekście terapii dziecięcej, bajki terapeutyczne często wykorzystywane są do wprowadzania dzieci w trudne tematy, takie jak strach czy niepewność, w sposób, który jest dla nich przystępny i zrozumiały. Poprzez identyfikację z bohaterami historii, dzieci mogą zyskać nową perspektywę na swoje lęki, a także nauczyć się, jak je przezwyciężać. Na przykład, jeśli dziecko boi się ciemności, bajka może opowiadać o bohaterze, który pokonuje swoje lęki w ciemnym lesie. Współczesne podejścia terapeutyczne podkreślają znaczenie narracji w procesie leczenia, co znalazło odzwierciedlenie w metodach takich jak terapia oparta na narracji. Dobrze skonstruowana bajka terapeutyczna nie tylko bawi, ale także uczy dzieci emocjonalnej regulacji oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co czyni ją niezwykle wartościowym narzędziem w pracy z dziećmi.