Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 13 czerwca 2025 16:44
  • Data zakończenia: 13 czerwca 2025 16:56

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Akarycydy to chemikalia stosowane w celu eliminacji

A. prędziorków
B. nicieni
C. mszyc
D. ślimaków
Akarycydy to substancje chemiczne stosowane głównie do zwalczania roztoczy, w tym przędziorków. Te organizmy należą do gromady stawonogów i mogą powodować poważne szkody w uprawach roślinnych, żywiąc się sokiem roślinnym. Zastosowanie akarycydów jest kluczowe w ochronie roślin, zwłaszcza w warunkach intensywnej uprawy, gdzie populacje przędziorków mogą szybko wzrastać. Przykładem akarycydu jest abamektyna, która skutecznie eliminuje przędziorki, działając zarówno kontaktowo, jak i systemicznie. Dobrą praktyką w zastosowaniach akarycydów jest rotacja różnych substancji czynnych, aby uniknąć rozwijania się odporności u szkodników. Należy również przestrzegać zaleceń producentów dotyczących dawek i terminów aplikacji, aby zapewnić maksymalną skuteczność oraz minimalny wpływ na organizmy pożyteczne. Akarycydy są niezbędnym narzędziem w integrowanej ochronie roślin (IPM), gdzie ich użycie powinno być uzupełniane przez metody biologiczne i agrotechniczne.

Pytanie 2

Przy sadzeniu roślin w ceramicznym pojemniku ważne jest, aby pamiętać o warstwie drenażowej, której funkcją jest

A. odprowadzanie nadmiaru wody z okolicy korzeni
B. wprowadzanie wody do sąsiedztwa korzeni
C. dostarczanie składników odżywczych do podłoża
D. usuwanie nadmiaru składników odżywczych z okolic korzeni
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego funkcji drenażu w uprawach roślinnych. Nie jest prawdą, że drenaż ma na celu wprowadzenie składników pokarmowych do podłoża. W rzeczywistości to podłoże, a nie drenaż, odpowiada za dostarczanie niezbędnych składników odżywczych do korzeni roślin. Drenaż nie powinien również odprowadzać nadmiaru składników pokarmowych z sąsiedztwa korzeni, ponieważ składniki te powinny pozostawać w strefie korzeniowej, gdzie są wchłaniane przez rośliny. Z kolei sugestia, że drenaż wprowadza wodę w sąsiedztwo korzeni, jest również błędna. Woda powinna być dostarczana do podłoża poprzez podlewanie, a drenaż ma jedynie na celu odprowadzanie nadmiaru wody, aby uniknąć zastoju, który może prowadzić do problemów z korzeniami. Typowym błędem jest zatem mylenie ról drenażu i podłoża. Właściwe zrozumienie roli drenażu w uprawie roślin jest kluczowe dla ich zdrowia i prawidłowego wzrostu. Niewłaściwe podejście do tego zagadnienia może prowadzić do błędów w nawadnianiu i ostatecznie do obumierania roślin.

Pytanie 3

Z ilu segmentów składa się koło kolorów Jana Ittena?

A. 12 segmentów
B. 9 segmentów
C. 6 segmentów
D. 3 segmenti
Koło barw Jana Ittena składa się z 12 części, które ilustrują spektrum kolorów oraz ich wzajemne relacje. Itten, jako jeden z pionierów teorii koloru, zaproponował tę strukturę, aby zrozumieć właściwości kolorów oraz ich zastosowanie w sztuce i designie. W kole barw możemy znaleźć kolory podstawowe, czyli czerwony, żółty i niebieski, a także kolory pochodne, które powstają przez mieszanie kolorów podstawowych. Na przykład, mieszając czerwony i żółty, otrzymujemy pomarańczowy, a łącząc niebieski z żółtym, uzyskujemy zielony. Koło Ittena jest kluczowe w teorii kolorystycznej, ponieważ pokazuje nie tylko harmonijne zestawienia kolorów, ale także ich kontrasty, co jest nieocenione w malarstwie, grafice oraz innych dziedzinach artystycznych. Zrozumienie koła barw jest istotne dla każdego projektanta, który pragnie skutecznie wykorzystywać kolory w swoich pracach, dlatego znajomość tego narzędzia jest uważana za podstawę w edukacji artystycznej.

Pytanie 4

Do roślin preferujących cień, które wykorzystuje się w amplach, zalicza się

A. Cissus rhombifolia
B. Ficus benjamina
C. Begonia rex
D. Pelargonium peltatum
Cissus rhombifolia, znany również jako winorośl żydowska, to idealny przykład rośliny cieniolubnej, która doskonale sprawdza się w amplach. Roślina ta preferuje stanowiska o ograniczonym dostępie do światła słonecznego, co czyni ją odpowiednią do przyciemnionych pomieszczeń oraz wnętrz. Cissus rhombifolia wykazuje dużą tolerancję na warunki półcieniste, co jest kluczowe w aranżacji roślinnej przestrzeni. W praktyce, można ją wykorzystać w kompozycjach z innymi roślinami cieniolubnymi, co zwiększa estetykę i różnorodność zieleni w domowych ogrodach. Dodatkowo, ze względu na swoje zjawiskowe liście, które mogą osiągać duże rozmiary i mają interesujący kształt, ta roślina przyciąga wzrok i wprowadza do wnętrza świeżość. Warto również dodać, że Cissus rhombifolia jest łatwy w uprawie, co czyni go dostępnym nawet dla początkujących ogrodników. Dobrą praktyką jest regularne podlewanie oraz zapewnienie odpowiedniego podłoża, co sprzyja zdrowemu wzrostowi i rozwojowi rośliny.

Pytanie 5

Jakie zjawisko prowadzi do pojawienia się białego osadu na liściach, łodygach lub pąkach chryzantem?

A. rdza chryzantem
B. mączniak rzekomy
C. szara pleśń
D. mączniak prawdziwy
Mączniak rzekomy, rdza chryzantem oraz szara pleśń to choroby, które mogą dotykać chryzantemy, jednak nie są one przyczyną białego nalotu, co może prowadzić do mylnego zrozumienia objawów. Mączniak rzekomy, wywoływany przez patogen z grupy Peronospora, objawia się żółknięciem liści oraz ich opadaniem, ale nie tworzy białego nalotu, co jest kluczowym wyróżnikiem mączniaka prawdziwego. Rdza chryzantem, z kolei, wywoływana przez grzyby z rodzaju Puccinia, powoduje powstawanie pomarańczowo-brązowych plam na liściach, co nie ma związku z białym nalotem. Szara pleśń, będąca wynikiem działania grzyba Botrytis cinerea, objawia się szarym, puszystym nalotem na zainfekowanych częściach rośliny, co również różni się od objawów mączniaka prawdziwego. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do pomylenia tych chorób, wynikały z braku znajomości specyficznych objawów każdej z nich oraz ich przyczyn. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć unikalne cechy i efekty działania poszczególnych patogenów, aby skutecznie zidentyfikować i zwalczać problemy w uprawach chryzantem.

Pytanie 6

Aby stworzyć kompozycję z kwiatów, które kwitną w czasie Świąt Wielkanocnych, należy wybrać

A. słoneczniki oraz złocienie
B. mieczyki oraz lilie
C. ostrówki i konwalie
D. jaskry i hiacynty
Jaskry i hiacynty to kwiaty, które doskonale wpisują się w tradycję wielkanocną. Jaskry, znane również jako jaskry wodne, charakteryzują się żywymi, intensywnymi kolorami, które symbolizują odradzające się życie oraz wiosnę. Hiacynty, z kolei, to kwiaty o silnym aromacie, które również zaczynają kwitnąć w okresie wielkanocnym. Wspólnie tworzą one kompozycje, które nie tylko są estetyczne, ale także wpisują się w symbolikę związana z tym świętem. Przy ich wykorzystaniu w bukietach wielkanocnych można zastosować różnorodne techniki florystyczne, takie jak kompozycje w pionie lub mieszanie różnych tekstur, co pozwala na uzyskanie dynamicznych efektów wizualnych. Pamiętaj, że zgodnie z dobrymi praktykami florystycznymi, ważne jest również odpowiednie dobranie dodatków, takich jak zielone liście czy gałązki, które podkreślą urok kwiatów. Warto również zwrócić uwagę na sezonowość tych roślin, co pozwala na stworzenie kompozycji, która nie tylko będzie ładna, ale również ekologiczna, wykorzystując lokalne i sezonowe kwiaty.

Pytanie 7

Jakie elementy szparaga (Asparagus) są wykorzystywane w florystyce?

A. Kwiaty.
B. Owoce.
C. Gałęziaki.
D. Liście.
Wybór owocostanów, kwiatów lub liści jako elementów florystycznych szparaga opiera się na nieporozumieniu dotyczącym ich funkcji oraz wartości estetycznej. Owocostany szparaga, które są w rzeczywistości małymi, kulistymi owocami, nie są używane we florystyce, ponieważ ich wygląd nie przyciąga uwagi i nie wpisuje się w estetykę kompozycji. Kwiaty szparaga również nie spełniają wymagań florystycznych, gdyż są skromne i mało efektowne, co czyni je nieatrakcyjnymi do wykorzystania w bukietach. Liście, pomimo że mogą wydawać się interesujące, są w przypadku szparaga bardzo drobne i nie tworzą atrakcyjnych kształtów ani kolorów, co ogranicza ich zastosowanie. W praktyce florystycznej kluczowe jest umiejętne dobieranie elementów, które nie tylko współgrają ze sobą, ale także przyciągają wzrok. Wybór gałęziaków, które pełnią funkcję dekoracyjną i wspierają inne rośliny, jest zgodny z zasadami kompozycji. Zrozumienie różnicy między tymi częściami roślin a ich zastosowaniem w florystyce jest kluczowe dla tworzenia efektywnych i estetycznych aranżacji, które odpowiadają oczekiwaniom klientów i aktualnym trendom w branży.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Który z zestawów roślin charakteryzuje się białymi kwiatami?

A. Lilak, konwalia, lilia
B. Zawilec, lilia, forsycja
C. Mak, rudbekia, jaśminowiec
D. Brzoza, magnolia, pigwowiec
Wybór odpowiedzi 'Lilak, konwalia, lilia' jest prawidłowy, ponieważ wszystkie wymienione rośliny charakteryzują się białymi kwiatami. Lilak (Syringa vulgaris) znany jest z pięknych, pachnących kwiatów, które mogą przybierać różne odcienie, w tym biały. Konwalia (Convallaria majalis) to roślina o drobnych, dzwonkowatych kwiatach, które są typowo białe i mają intensywny zapach, co czyni je popularnym wyborem w ogrodach. Lilia (Lilium) to rodzaj roślin cebulowych, wśród których występują gatunki o białych kwiatach, często używane w bukietach i aranżacjach kwiatowych. W kontekście ogrodnictwa, umiejętność rozpoznawania roślin na podstawie ich cech morfologicznych, takich jak kolor kwiatów, jest kluczowa. Stosowanie roślin o białych kwiatach może być szczególnie korzystne w projektowaniu ogrodów, gdyż białe kwiaty dobrze kontrastują z zielenią liści i innymi kolorami, co zwiększa estetykę przestrzeni. Wprowadzenie białych kwiatów do ogrodu może także wpływać na postrzeganie przestrzeni w różnych porach dnia, szczególnie wieczorem, kiedy biały kolor lepiej odbija światło.

Pytanie 10

Najlepszym sposobem na aranżację wnętrza barokowego kościoła jest zastosowanie porządku

A. nieregularnym
B. dowolnym
C. asymetrycznego
D. symetrycznym
Aranżacja wnętrza barokowego kościoła w porządku symetrycznym jest kluczowa dla oddania charakterystycznego stylu tego okresu. Barok, który dominował od XVI do XVIII wieku, kładł duży nacisk na harmonię, proporcje i równowagę. Symetria jest jednym z fundamentalnych elementów estetyki barokowej, gdyż przyczynia się do wrażenia majestatu oraz powagi, które są nieodłączne dla architektury sakralnej. Przykładem może być rozmieszczenie ołtarzy oraz figur świętych, które często są umieszczane w lustrzanym odbiciu względem osi centralnej kościoła. Taki zabieg nie tylko ułatwia poruszanie się w przestrzeni, ale także tworzy duchową atmosferę, sprzyjającą kontemplacji. Dodatkowo, symetryczne elementy mogą być wzbogacone o bogate dekoracje, co jest typowe dla baroku, gdzie detale odgrywają kluczową rolę. Stosując porządek symetryczny, można również z łatwością wykorzystać odpowiednie materiały i kolory, które potęgują efekt wizualny i emocjonalny, co jest zgodne z zasadami projektowania wnętrz w duchu tej epoki.

Pytanie 11

Międzynarodowe Targi Roślin (IPM), na których można zapoznać się z aktualnymi w sezonie trendami w florystyce, mają miejsce w

A. Londynie
B. Essen
C. Poznaniu
D. Amsterdamie
O wybieraniu Londynu, Poznania czy Amsterdamu jako miejsc do organizacji Międzynarodowych Targów Roślin można powiedzieć, że to raczej mylące. Londyn jest znany z różnych targów, ale IPM się tam nie odbywa. Poznań ma swoje targi, ale one są mniej międzynarodowe i nie dorównują IPM w Essen. Amsterdam też ma swoje wydarzenia florystyczne, ale to nie tam odbywa się IPM. Wygląda na to, że te wybory można uznać za błędne, bo ludzie często mylą lokalizacje z renomą wydarzeń. Właściwie, IPM w Essen to naprawdę znaczące wydarzenie, w którym biorą udział wystawcy i goście z całego świata, co czyni je wyjątkowym. Więc lepiej dokładnie sprawdzić, gdzie co się odbywa, żeby nie przegapić ważnych imprez w branży.

Pytanie 12

Aby stworzyć okrągłą aranżację w pojemniku z suszonymi roślinami, florysta powinien zastosować technikę

A. warstwowania
B. gąbki florystycznej
C. watowania
D. tkactwa
Techniki ocenione jako niepoprawne, takie jak watowanie, tkanie i warstwowanie, mają swoje zastosowanie w florystyce, jednak nie są one odpowiednie do tworzenia okrągłych kompozycji w pojemnikach z zasuszonymi roślinami. Watowanie polega na tworzeniu kompozycji poprzez luźne układanie elementów roślinnych, co może skutkować brakiem stabilności i długotrwałości. Ta technika jest bardziej odpowiednia dla tworzenia luźnych bukietów lub kompozycji, gdzie nie jest wymagana sztywność układu. Tkanie natomiast to proces, w którym różne elementy roślinne przeplata się ze sobą, co może być interesującą metodą, ale nie zapewnia optymalnej podpory dla zasuszonych roślin, które wymagają stałego umiejscowienia. W przypadku warstwowania, technika ta polega na nakładaniu kolejnych warstw roślin, co może powodować, że cała struktura będzie zbyt ciężka i trudna do stabilizacji. Co więcej, wiele z tych technik nie uwzględnia specyfiki materiałów, jakimi są zasuszone rośliny, które wymagają szczególnej troski o utrzymanie estetyki i jakości. W praktyce, nieumiejętne użycie tych technik prowadzi do kompozycji, które nie tylko mogą wyglądać nieatrakcyjnie, ale również mogą szybko się rozkładać, co jest niepożądane w profesjonalnej florystyce.

Pytanie 13

Jakie rośliny wybrano do wypełnienia podwieszanych pojemników (ampli)?

A. Nerium oleander
B. Cissus rhombifolia
C. Ficus benjamina
D. Sansevieria trifasciata
Nerium oleander, Ficus benjamina oraz Sansevieria trifasciata to rośliny, które mają zupełnie inne wymagania oraz charakterystyki w porównaniu do Cissus rhombifolia, co czyni je nieodpowiednimi do obsadzenia podwieszanych pojemników. Nerium oleander, znany ze swoich pięknych kwiatów, jest rośliną ogrodową, która preferuje pełne słońce i dobrze przepuszczalne gleby, a jej duże rozmiary mogą sprawić, że będzie niepraktyczna w zastosowaniach wiszących. Dodatkowo, oleander jest toksyczny, co stwarza zagrożenie w pomieszczeniach, zwłaszcza w obecności dzieci lub zwierząt. Ficus benjamina, chociaż popularny jako roślina doniczkowa, wymaga dużo światła i regularnej pielęgnacji, a jego gałęzie mogą stać się zbyt ciężkie i sztywne, aby swobodnie zwisać z pojemników. Ponadto, Ficus jest wrażliwy na przemieszczenia i zmiany środowiska, co może prowadzić do opadania liści. Sansevieria trifasciata, zwana również wężownicą, jest rośliną bardzo odporną, ale jej pionowy wzrost sprawia, że nie nadaje się do zwisania ani do dekoracji w poziomie, co czyni ją nieodpowiednią do podwieszanych form. Dlatego wybór Cissus rhombifolia jako rośliny do pojemników wiszących opiera się na jej elastyczności, estetyce i praktycznych zastosowaniach, które są zgodne z najlepszymi praktykami w aranżacji przestrzeni roślinnej.

Pytanie 14

Do zamocowania girlandy na betonowej ścianie konieczne jest zastosowanie

A. magnesu
B. tackera
C. wiertarki
D. szlifierki
Użycie wiertarki do zawieszenia girlandy na betonowej ścianie to naprawdę dobra decyzja. Beton jest dość twardym materiałem, więc potrzebujesz odpowiednich narzędzi, żeby wprowadzić otwory na kołki. Wiertarka, szczególnie z wiertłami do betonu, pozwala na zrobienie tego dokładnie i skutecznie. Kołki rozporowe, które włożysz w te otwory, są kluczowe, bo dają solidne mocowanie, co jest ważne, gdy wieszamy coś ciężkiego jak girlanda. Wyobraź sobie, jak by to wyglądało, gdyby girlanda się oderwała na imprezie - nie tylko bałagan, ale i zagrożenie. A pamiętaj też o okularach ochronnych – to standard, żeby zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas pracy z takimi narzędziami, no bo wiesz, lepiej zapobiegać niż leczyć.

Pytanie 15

Blednięcie oraz żółknięcie liści pomiędzy nerwami jest wynikiem niedoboru

A. azotu
B. potasu
C. magnezu
D. żelaza
Zrozumienie objawów niedoborów składników odżywczych jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania uprawami. W przypadku potasu, jego niedobór zwykle objawia się brązowieniem brzegów liści oraz ich osłabieniem, a nie blednięciem czy żółknięciem między nerwami. Potas jest odpowiedzialny za regulację gospodarki wodnej roślin oraz wspiera procesy fotosyntezy, jednak nie jest to pierwiastek, który bezpośrednio wpływa na kolor liści w opisany sposób. Żelazo, z kolei, jest wymagane do syntezy chlorofilu, a jego niedobór prowadzi do żółknięcia liści, ale zazwyczaj objawy te pojawiają się najpierw w młodszych liściach i są bardziej wyraźne niż w przypadku magnezu. Zastosowanie żelaza w nawożeniu może zatem być korzystne w przypadku niedoboru, lecz nie odpowiada na konkretny problem blednięcia i żółknięcia liści między nerwami. Azot jest kluczowym składnikiem dla wzrostu i rozwoju roślin, jednak jego niedobór zazwyczaj objawia się ogólnym żółknięciem całych liści, a nie w sposób specyficzny, jak ma to miejsce przy niedoborze magnezu. Wiele osób może mylnie łączyć objawy ze względu na ogólną wiedzę na temat nawożenia, co prowadzi do błędnych wniosków i niewłaściwych działań w zakresie ochrony roślin.

Pytanie 16

Tropikalna kompozycja w ciepłym holu z rozproszonym oświetleniem może przybrać postać

A. konstrukcji z kory dębu korkowego i bluszczu
B. konstrukcji z gałęzi, bromelii i storczyków
C. drewnianej donicy z laurem i bougainvilleą
D. ceramicznej misy z sukulentami
Dostępne odpowiedzi, takie jak drewniana donica z laurem i bougenwillą, ceramiczna misa z sukulentami, czy konstrukcja z kory dębu korkowego i bluszczu, nie spełniają kryteriów tropikalnej aranżacji w ciepłym holu o rozproszonym świetle. Drewniana donica z laurem i bougenwillą, choć estetyczna, nie oddaje tropikalnego klimatu, gdyż laur preferuje bardziej umiarkowane warunki, a bougenwilla, mimo że piękna, wymaga znacznej ekspozycji na słońce. Ceramiczna misa z sukulentami jest bardziej typowa dla surowych, suchych klimatów i nie odzwierciedla bogactwa flory tropikalnej. Sukulenty, jak wiadomo, są roślinami przystosowanymi do wód i ciepła, co sprawia, że nie nadają się do rozproszonego światła, a ich obecność w tropikalnej aranżacji byłaby niewłaściwa. Konstrukcja z kory dębu korkowego i bluszczu również nie pasuje do koncepcji, ponieważ bluszcz, choć jest rośliną pnącą, nie jest klasyfikowany jako tropikalny element flory. Wprowadzenie takich roślin do przestrzeni, która ma emanować tropikalnym klimatem, może prowadzić do nieadekwatności w estetyce oraz funkcjonalności aranżacji. Kluczowym błędem jest niedocenienie różnorodności roślin, które powinny być zgodne z koncepcją tropikalną oraz ich wymagań świetlnych i wilgotnościowych. W kontekście projektowania wnętrz, istotne jest, aby rośliny nie tylko były piękne, ale także dostosowane do warunków panujących w danej przestrzeni.

Pytanie 17

Jakie narzędzie służy do przymocowywania tkanin do drewnianych struktur?

A. pistoletu do gwoździ
B. zszywacza biurowego
C. zszywacza tapicerskiego
D. wkrętarki do śrub
Zszywacz tapicerski jest narzędziem zaprojektowanym specjalnie do mocowania tkanin na drewnianych konstrukcjach, co czyni go najlepszym wyborem w tego typu pracach. Dzięki zastosowaniu zszywek o odpowiedniej długości oraz dużej sile wbijania, zszywacz tapicerski zapewnia trwałe i solidne mocowanie materiałów, co jest kluczowe w branży tapicerskiej oraz meblarskiej. Przykładowo, podczas obijania mebli, zszywacz tapicerski pozwala na szybkie i efektywne zamocowanie tkaniny, minimalizując ryzyko jej przesuwania się lub odkształcania. Ponadto, narzędzie to umożliwia precyzyjne umiejscowienie zszywek, co jest istotne dla estetyki wykonania. Zgodnie z dobrą praktyką, przed przystąpieniem do pracy, warto zapoznać się z rodzajem zszywek, które będą używane, aby dobrać odpowiednie do grubości tkaniny i rodzaju drewna. Zszywacz tapicerski jest zatem podstawowym narzędziem w rękach każdego profesjonalisty zajmującego się tapicerowaniem.

Pytanie 18

Podczas tworzenia kompozycji na Wielkanoc, florysta może wykorzystać następujące gatunki roślin:

A. jodłę w połączeniu z bluszczem
B. leszczynę oraz rudbekię
C. magnolię z słonecznikiem
D. forsycję i hiacynta
Odpowiedź wskazująca na forsycję i hiacynta jako składniki kompozycji wielkanocnej jest trafna, ponieważ oba te gatunki są często używane w aranżacjach wiosennych i wielkanocnych. Forsycja, z jej intensywnymi, żółtymi kwiatami, symbolizuje radość i nowy początek, co doskonale wpisuje się w tematykę Wielkanocy. Jej kwitnienie przypada na wczesną wiosnę, co czyni ją idealnym wyborem do wiosennych dekoracji. Hiacynt natomiast, z bogatym, intensywnym zapachem i różnorodnością kolorów, dodaje kompozycji elegancji oraz wiosennej świeżości. W praktyce florysta może wykorzystać forsycję do stworzenia podstawy kompozycji, a hiacynt dodać jako element przyciągający wzrok, co jest zgodne z zasadami harmonii w florystyce. Wykorzystanie tych gatunków w aranżacjach jest zgodne z aktualnymi trendami w sztuce florystycznej, które podkreślają znaczenie sezonowości i lokalnych roślin w kreowaniu estetycznych, a jednocześnie pełnych symboliki kompozycji.

Pytanie 19

Lilium regale w kompozycji to roślina o cechach

A. niskiej wartości
B. dominujących
C. społecznych
D. przeciętnej wartości
Lilium regale, znana też jako lilia królewska, to naprawdę super roślina do ogrodu i świetnie nadaje się do bukietów. Jej wysoka, smukła sylwetka oraz piękne kwiaty przyciągają wzrok, więc fajnie jest ją umieścić w centralnym miejscu. Z mojego doświadczenia, rośliny, które dominują w kompozycji, sprawiają, że całość wygląda o wiele lepiej. Lilium regale z jej dużymi, białymi kwiatami i purpurowymi plamkami na pewno robi wrażenie. Dlatego warto je sadzić w takich miejscach, gdzie będą się dobrze prezentować. Warto też pamiętać, że do roślin dominujących dobrze jest dobrać jakieś niższe, żeby całość nie wyglądała zbyt chaotycznie. To sprawia, że wszystko się ładnie uzupełnia, a lilia królewska może błyszczeć w swojej pełnej krasie.

Pytanie 20

Jaką metodę należy zastosować do otrzymania efektu "oszronionych gałązek" w kompozycji kwiatowej?

A. Przygotowywanie w cukrze
B. Przygotowywanie w roztworze soli
C. Konserwacja w glicerynie
D. Suszenie w piasku
Używanie gliceryny do utrwalania gałązek ma swoje zalety, jednak nie prowadzi do efektu oszronienia, który jest celem pytania. Gliceryna jest stosowana głównie do zachowania naturalnego kształtu i koloru roślin, a proces ten polega na wchłanianiu przez rośliny tego środka, co sprawia, że stają się bardziej elastyczne i odporne na uszkodzenia. To nie jest jednak metoda, która umożliwi uzyskanie wyglądu przypominającego szron. Preparowanie w cukrze również nie jest odpowiednie, gdyż ta technika ma na celu osłodzenie i konserwację, co prowadzi do efektu zupełnie odmiennego od zamierzonego. Podobnie, suszenie w piasku, choć pozwala na zachowanie struktury rośliny, nie generuje efektu wizualnego typowego dla oszronionych gałązek. Podejście to może prowadzić do mylnych przekonań o możliwości osiągnięcia pożądanego efektu wizualnego, opierając się na niewłaściwych metodach preparacji. W kontekście florystyki, znajomość odpowiednich technik i ich zastosowań jest kluczowa dla uzyskania satysfakcjonujących rezultatów. Dlatego ważne jest zrozumienie, że każdy z wymienionych sposobów ma swoje specyficzne zastosowanie, ale nie każdy będzie skuteczny w danej sytuacji.

Pytanie 21

Aby umieścić żywy kwiat orchidei na przypince do włosów panny młodej w formie grzebienia, stosuje się metodę

A. klejenia na zimno
B. klejenia na gorąco
C. taśmowania
D. kreszowania
Klejenie na zimno to technika, która doskonale sprawdza się w tworzeniu dekoracji florystycznych, takich jak przypinki do włosów z żywymi kwiatami. W tej metodzie wykorzystuje się specjalne kleje, które działają w temperaturze pokojowej, co jest korzystne dla delikatnych elementów, jakimi są kwiaty orchidei. Dzięki temu nie narażamy ich na uszkodzenia termiczne, co mogłoby wpłynąć na ich wygląd i trwałość. Przykładem zastosowania klejenia na zimno może być przytwierdzenie świeżych kwiatów do podstawy grzebienia, gdzie klej nie tylko utrzymuje kwiaty w odpowiedniej pozycji, ale także pozwala im oddychać, co jest kluczowe dla ich dłuższej świeżości. Warto również zauważyć, że klejenie na zimno jest bardziej estetyczne, ponieważ nie pozostawia śladów termicznych ani zniekształceń, co jest istotne w kontekście ślubnych akcesoriów. Praktyka ta jest zgodna z najlepszymi standardami florystycznymi, które promują zachowanie jak największej naturalności i świeżości wykorzystanych materiałów.

Pytanie 22

W którym z wymienionych biomów rosną typowe rośliny storczykowate?

A. Roślinność śródziemnomorska
B. Stepy
C. Sawanna
D. Wilgotne lasy równikowe
Wilgotne lasy równikowe to biomy o niezwykle bogatej bioróżnorodności, w których panują idealne warunki do wzrostu roślin storczykowatych. Te rośliny, należące do rodziny Orchidaceae, preferują ciepły i wilgotny klimat, co sprawia, że tropikalne lasy deszczowe są ich naturalnym środowiskiem. W takich lasach storczyki rosną zarówno na ziemi, jak i epifitycznie, czyli na innych roślinach, co pozwala im na skuteczne wykorzystanie światła słonecznego, które trudno dociera do dolnych warstw lasu. Przykładowo, storczyki takie jak Dendrobium czy Phalaenopsis są często spotykane w tych ekosystemach. Zastosowanie wiedzy o storczykach wykracza poza botanikę; ich różnorodność i adaptacje są badane w kontekście ochrony przyrody oraz biotechnologii. W związku z ich znaczeniem ekologicznym, warto zwrócić uwagę na praktyki ochrony lasów deszczowych, które są kluczowe dla zachowania tych unikalnych roślin oraz całych ekosystemów.

Pytanie 23

Na projekcie wykonanym w skali 1:10 kompozycja ma rozmiary 25 x 15 cm. Określ rzeczywiste wymiary dekoracji.

A. 200 x 100 cm
B. 150 x 50 cm
C. 250 x 150 cm
D. 100 x 25 cm
Odpowiedź 250 x 150 cm jest poprawna, ponieważ skala 1:10 oznacza, że każdy centymetr na rysunku odpowiada 10 centymetrom w rzeczywistości. Wymiary kompozycji wynoszą 25 x 15 cm, co w rzeczywistości przekłada się na 25 cm x 10 = 250 cm oraz 15 cm x 10 = 150 cm. Tego typu przeliczenia są kluczowe w projektowaniu wnętrz oraz architekturze, gdzie precyzyjne odwzorowanie wymiarów jest niezbędne do stworzenia realistycznych wizualizacji. Przykładowo, w branży meblarskiej, projektanci muszą dokładnie przeliczać wymiary, aby upewnić się, że meble będą pasować do zaplanowanej przestrzeni. Użycie odpowiednich skal jest również zgodne z normami ISO, które określają standardy dotyczące rysunków technicznych, co pomaga w komunikacji pomiędzy projektantami a wykonawcami.

Pytanie 24

Aby poprawić trwałość słoneczników, które w wyniku transportu bez dostępu do wody straciły turgor, można zastosować

A. zaparzanie
B. woskowanie
C. watowanie
D. szynowanie
Zastosowanie watowania, woskowania czy szynowania do poprawy trwałości słoneczników, które utraciły turgor, jest nieefektywne oraz niezgodne z zasadami prawidłowej pielęgnacji roślin. Watowanie, jako pomysł na zabezpieczenie kwiatów, bazuje na wypełnieniu przestrzeni między nimi materiałem o właściwościach pochłaniających wilgoć, co w praktyce może prowadzić do ich dodatkowego wysychania, a nie nawilżenia. Woskowanie, polegające na aplikacji wosku na powierzchnię roślin, jest techniką stosowaną w celu ochrony przed utratą wilgoci, lecz nie przywraca turgoru komórkom, które już straciły wodę. Co więcej, woskowanie może prowadzić do zablokowania porów, co uniemożliwia normalną wymianę gazową. Z kolei szynowanie, które jest techniką stosowaną w niektórych sektach przemysłu roślinnego, polega na umieszczaniu roślin w specjalnych pojemnikach, często wypełnionych wodą, i nie ma zastosowania w przypadku już uszkodzonych roślin. Wybór nieodpowiednich metod pielęgnacji, takich jak te, wynika często z niewłaściwego zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w roślinach. Kluczowe jest, aby pamiętać, że podstawą regeneracji roślin jest ich odpowiednie nawodnienie, a każda inna technika, która nie zmierza do przywrócenia wilgotności, jest w tym przypadku błędna.

Pytanie 25

Jakie wymiary na rzucie z góry w skali 1:10 ma stoisko wystawowe o rzeczywistej długości 4 m i szerokości 2 m?

A. 20 cm x 10 cm
B. 4 cm x 2 cm
C. 2 cm x 1 cm
D. 40 cm x 20 cm
Odpowiedź 40 cm x 20 cm jest prawidłowa, ponieważ przy zastosowaniu skali 1:10 wymiar rzeczywisty stoiska targowego, które ma długość 4 m i szerokość 2 m, należy podzielić przez 10. W przypadku długości 4 m, co odpowiada 400 cm, uzyskujemy 400 cm / 10 = 40 cm. Podobnie, dla szerokości 2 m, czyli 200 cm, otrzymujemy 200 cm / 10 = 20 cm. Wymiar 40 cm x 20 cm jest kluczowy w kontekście projektowania stoiska, gdyż pozwala na precyzyjne odzwierciedlenie rzeczywistego rozmiaru w skali, co z kolei umożliwia lepsze planowanie przestrzeni na targach. Zastosowanie odpowiedniej skali w projektach architektonicznych i wystawienniczych jest zgodne z normami branżowymi, które zalecają stosowanie czytelnych i zrozumiałych rysunków dla lepszej komunikacji wizualnej. W praktyce, dobranie właściwej skali jest niezbędne do przedstawienia stoiska w kontekście całej przestrzeni wystawowej, co ułatwia optymalne rozmieszczenie elementów takich jak materiały reklamowe, meble czy urządzenia multimedialne.

Pytanie 26

Do czynności pielęgnacyjnych, które wykonuje się tuż po posadzeniu roślin w pojemniku, zalicza się

A. podlanie podłoża
B. nawożenie dolistne
C. opryskiwanie insektycydami
D. nabłyszczanie liści
Podlanie podłoża jest kluczowym zabiegiem pielęgnacyjnym, który należy wykonać bezpośrednio po posadzeniu roślin w pojemniku. Nawilżenie podłoża jest niezbędne, aby zapewnić roślinom odpowiednie warunki do rozwoju korzeni, co jest szczególnie istotne w początkowej fazie wzrostu. Utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności w podłożu wspomaga procesy metaboliczne roślin oraz ich zdolność do pobierania składników odżywczych. W praktyce, warto stosować woda o temperaturze zbliżonej do temperatury otoczenia, aby uniknąć szoku termicznego. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie, czy woda przesiąka przez dno pojemnika, co wskazuje na równomierne nawodnienie podłoża. Warto również pamiętać, że nadmiar wody może prowadzić do gnicia korzeni, dlatego kluczowe jest monitorowanie wilgotności podłoża, aby utrzymać optymalne warunki dla wzrostu roślin. Zgodnie z zaleceniami specjalistów w dziedzinie hortikultury, idealnym rozwiązaniem jest stosowanie metody polegającej na podlaniu rośliny do momentu, aż woda zacznie wypływać z otworów drenażowych, co wskazuje na odpowiednie nawilżenie.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

W przypadku lekkich konstrukcji w dekoracjach ślubnych nie wykorzystuje się

A. patyczków mikado
B. ozdobnych drutów
C. pędów wierzby
D. podkładów słomianych
Właściwe dobieranie materiałów do tworzenia ozdób ślubnych jest kluczowe dla uzyskania pożądanych efektów wizualnych oraz funkcjonalnych. Patyczki mikado są popularnym wyborem w florystyce, ponieważ ich lekkość i sztywność pozwalają na tworzenie stabilnych, ale jednocześnie subtelnych konstrukcji. W projektowaniu dekoracji ślubnych ich zastosowanie jest uzasadnione, gdyż umożliwiają swobodne układanie kwiatów i innych elementów w kompozycji, co przyczynia się do uzyskania efektownego, a zarazem eleganckiego wyglądu. Ozdobne druty, z kolei, są niezwykle wszechstronne. Dzięki swojej plastyczności pozwalają na formowanie różnorodnych kształtów, co daje możliwość tworzenia unikatowych dekoracji. Z kolei pędy wierzby są cenione za swoją naturalność i elastyczność, co sprzyja tworzeniu organicznych kompozycji, które doskonale komponują się w kontekście ślubu. Współczesne standardy florystyczne podkreślają znaczenie równowagi między formą a funkcją w dekoracjach, dlatego kluczowe jest unikanie cięższych, masywnych materiałów, takich jak podkłady słomiane, które mogą zaburzać lekkość i estetykę całości. Przy tworzeniu lekkich konstrukcji niezbędna jest znajomość zasad kompozycji oraz estetyki, co pozwala na świadome dobieranie odpowiednich elementów do dekoracji.

Pytanie 29

Komplementarny kontrast w opracowywanej kompozycji tarasowej uzyskuje się dzięki

A. fioletowym bratkom i żółtym pierwiosnkom
B. różowym fuksjom i czerwonym niecierpkami
C. czerwonym begoniom i żółtym aksamitkom
D. niebieskim niezapominajkom i różowym stokrotkom
Niektóre z zaproponowanych kombinacji kolorów nie tworzą kontrastu komplementarnego, co może prowadzić do nieefektywnej wizualizacji przestrzeni tarasowej. Czerwone begonie i żółte aksamitki to zestawienie, które wprawdzie charakteryzuje się żywymi barwami, ale nie znajdują się w przeciwległych częściach koła kolorów. Ich podobieństwo w cieple kolorystycznym sprawia, że mogą prezentować się zbyt harmonijnie, co nie przyciągnie tak skutecznie wzroku, jak kontrast komplementarny. Różowe fuksje i czerwone niecierpki również wykazują zbliżoną tonację, co sprawia, że brak w tym przypadku wyraźnego podziału kolorystycznego. Z kolei niebieskie niezapominajki i różowe stokrotki, mimo że są to urocze rośliny, również nie tworzą kontrastu komplementarnego, ponieważ niebieski i różowy nie leżą w przeciwległych strefach koła kolorów. Kluczowym błędem jest zatem mylenie pojęcia kontrastu komplementarnego z zestawieniem kolorów, które po prostu dobrze się ze sobą komponują. W projektowaniu krajobrazu i tarasów ważne jest zrozumienie, że kontrast komplementarny nie tylko uatrakcyjnia wizualnie przestrzeń, ale również wpływa na percepcję głębi i struktury przestrzeni. Stosowanie odpowiednich zestawień kolorystycznych zgodnie z zasadami teorii kolorów jest fundamentem skutecznego projektowania, a umiejętność ich rozpoznawania i wykorzystywania może zdecydować o jakości i estetyce każdej aranżacji. Dlatego istotne jest, aby przy wyborze roślin nie tylko kierować się ich atrakcyjnością, ale również zasadami projektowania, które mogą stworzyć zachwycającą i funkcjonalną przestrzeń.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Florysta dostał zlecenie na stworzenie bożonarodzeniowej girlandy z gałązek jodłowych na grubym sznurze. Jakiego materiału technicznego powinien użyć do realizacji tego zadania?

A. haftki rzymskie
B. piki
C. drut na kołeczku
D. przyssawki
Wybór haftków rzymskich do robienia girlandy bożonarodzeniowej to nie najlepszy pomysł, bo są one stworzone głównie do mocowania zasłon i firan. Ich struktura nie jest zaprojektowana do trwałego łączenia gałązek roślinnych, więc nie spełnią swojej roli. Poza tym, przyssawki mogą się wydawać użyteczne w niektórych dekoracjach, ale w przypadku girlandy nie dadzą odpowiedniej stabilności gałązkom, które muszą być mocno przymocowane. Z kolei piki, które zwykle używa się do roślin w doniczkach, też nie nadają się w tym przypadku. Zwykle są za krótkie i nie trzymają większych elementów, jak gałązki jodłowe. Kluczowe w robieniu girlandy jest użycie materiału, który będzie elastyczny i mocny, żeby całość się trzymała. Takie pomyłki pokazują, że nie zawsze rozumiemy, do czego dany materiał służy, przez co możemy wybrać złe rozwiązania w florystyce.

Pytanie 33

Okno wystawowe ma formę prostokąta. Na planie w skali 1:50 jego rozmiary wynoszą 12 cm i 8 cm. Jaką powierzchnię w m2 ma okno w rzeczywistości?

A. 96 m2
B. 24 m2
C. 18 m2
D. 60 m2
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi należy zwrócić uwagę na różne błędne podejścia do obliczania powierzchni okna. Często zdarza się, że osoby przestawiają wymiary bez odpowiedniego przeliczenia ich z skali. W skali 1:50, każdy 1 cm na planie reprezentuje 50 cm w rzeczywistości, co oznacza, że dla 12 cm i 8 cm mamy do czynienia z wymiarami 600 cm i 400 cm. Ignorowanie tego przeliczenia prowadzi do znacznych błędów w obliczeniach. Oprócz tego, często występuje pomyłka w konwersji jednostek. Wymiary w centymetrach powinny być przeliczone na metry przed obliczeniem powierzchni. Wiele osób zapomina o tej konwersji, co prowadzi do niepoprawnych wyników, takich jak 18 m², 60 m² lub 96 m². Kolejnym typowym błędem jest niepoprawne mnożenie wymiarów prostokąta; błędne wyniki mogą wynikać z pomylenia kolejności mnożenia lub użycia niewłaściwych wymiarów. Fundamentalne zasady geometrii mówią, że powierzchnię prostokąta oblicza się przez pomnożenie długości przez szerokość, dlatego kluczowe jest, aby stosować poprawne wartości i jednostki. W praktyce działania takie jak te są niezbędne w branży budowlanej, gdzie każdy błąd w obliczeniach może prowadzić do kosztownych konsekwencji.

Pytanie 34

Korpus wieńca w stylu rzymskim, bukiet biedermeier oraz kula z goździków to przykłady

A. stylu asocjacyjnego
B. dekoracji z XIX wieku
C. wiązań formy
D. budowania konstrukcji
Styl asocjacyjny, dekoracje z XIX wieku oraz budowanie konstrukcji to koncepcje, które różnią się od pojęcia wiązania formy, a ich niewłaściwe zastosowanie w kontekście florystyki prowadzi do nieporozumień. Styl asocjacyjny odnosi się do sposobu, w jaki elementy dekoracyjne mogą być łączone w celu wywołania określonych skojarzeń lub emocji, co niekoniecznie musi wiązać się z techniką organizacji formy. Dekoracje z XIX wieku, choć mogą inspirować współczesnych twórców, nie stanowią same w sobie techniki wiązania formy, lecz jedynie odzwierciedlają stylistykę epoki, która może różnić się znacznie od współczesnych trendów. Budowanie konstrukcji zaś koncentruje się na stabilności i trwałości dzieł, co jest istotne w kontekście architektury czy rzemiosła, ale nie odnosi się bezpośrednio do estetycznego zestawienia elementów roślinnych. Typowym błędem myślowym jest mylenie estetyki z techniką wykonania, co prowadzi do zubożenia w rozumieniu kompozycji florystycznej. Należy pamiętać, że każda z tych koncepcji ma swoje miejsce w sztuce i rzemiośle, ale dla efektywnego tworzenia dekoracji kwiatowych kluczowe jest zrozumienie specyfiki wiązania formy.

Pytanie 35

Na czym polega przygotowywanie roślin metodą szkieletowania?

A. Na usuwaniu liści tkanki miękiszowej
B. Na eliminacji z łodyg tkanki miękiszowej
C. Na czyszczeniu gałęzi z kory
D. Na formowaniu szkieletu z pędów roślinnych
Preparowanie roślin metodą szkieletowania polega na usunięciu liści oraz tkanki miękiszowej z łodyg roślinnych, co umożliwia lepszą analizę struktury rośliny. Taka technika jest szczególnie przydatna w botanice i biologii, gdzie naukowcy starają się zrozumieć anatomie roślin oraz ich rozwój. Usunięcie tkanki miękiszowej pozwala na uzyskanie przejrzystego obrazu komórek i tkanek, co jest istotne przy badaniach mikroskopowych. Przykłady zastosowania szkieletowania obejmują przygotowanie preparatów do analizy histologicznej czy edukacji w zakresie botaniki w szkołach i na uniwersytetach. Przygotowane w ten sposób rośliny mogą służyć zarówno do celów badawczych, jak i dydaktycznych, co podkreśla znaczenie tej techniki w nauce o roślinach. Użycie tej metody zgodnie z aktualnymi standardami pozwala na uzyskanie wiarygodnych wyników podczas badań naukowych, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju wiedzy w tej dziedzinie.

Pytanie 36

Rośliny, które mają zdolność do magazynowania wody w liściach, pędach oraz korzeniach i wykorzystują ją w czasie wystąpienia suszy, to

A. hydrofity
B. higrofity
C. mezofity
D. sukulenty
Hydrofity, higrofity i mezofity to różne klasyfikacje roślin w zależności od ich zdolności do adaptacji do warunków wilgotności. Hydrofity to rośliny, które żyją w wodzie lub w jej pobliżu, jak np. lilie wodne. Ich struktura jest przystosowana do życia w pełnym zanurzeniu lub w silnie wilgotnym środowisku, co sprawia, że nie gromadzą wody w taki sposób jak sukulenty. Higrofity to rośliny, które preferują wilgotne środowiska, ale nie są one w stanie przetrwać długotrwałych okresów suszy. Przykładem higrofitu mogą być niektóre gatunki paproci, które potrzebują stałej wilgotności do prawidłowego wzrostu. Z kolei mezofity to rośliny, które rosną w warunkach umiarkowanej wilgotności i potrafią przystosować się do zmian w dostępności wody, ale nie mają zdolności do jej gromadzenia jak sukulenty. Typowe błędy w myśleniu o tych roślinach polegają na myleniu ich z sukulentami, co jest wynikiem niepełnego zrozumienia ich adaptacji do wilgotności. W praktyce, wybór roślin do ogrodów powinien uwzględniać specyfikę ich przystosowań, aby uniknąć niepowodzeń związanych z niewłaściwym doborem gatunków do warunków panujących w danym miejscu.

Pytanie 37

Wprowadzenie kwiatów w barwie komplementarnej, takich jak, poprawi kolorystyczne wrażenie bukietu z fioletowych irysów?

A. czerwonych róż
B. żółtych tulipanów
C. pomarańczowych gerber
D. niebieskich hiacyntów
Pomarańczowe gerbery, niebieskie hiacynty oraz czerwone róże, mimo iż są pięknymi kwiatami, nie stanowią kolorów komplementarnych do fioletowych irysów. W przypadku pomarańczowych gerber, ten kolor jest zbliżony do żółtego, ale nie tworzy tak wyraźnego kontrastu z fioletem jak żółty. W praktyce, stosowanie pomarańczowych kwiatów w zestawieniach z fioletowymi może prowadzić do wrażenia zbyt dużej harmonii kolorystycznej, co czyni bukiet mniej dynamicznym. Niebieskie hiacynty, będące odcieniem w chłodnej palecie barw, również nie współgrają z fioletem w kontekście kolorów komplementarnych, co może skutkować wizualnym efektem 'zagubienia się' jednego koloru w drugim. Z kolei czerwone róże, będąc kolorem ciepłym, mogą jedynie dodać intensywności, ale nie osiągną harmonijnego kontrastu, którego celem jest podkreślenie i uwydatnienie irysów. Zrozumienie teorii kolorów i ich zastosowania jest kluczowe w florystyce, ponieważ pozwala na tworzenie nie tylko estetycznych, ale i harmonijnych kompozycji, które będą miały siłę przyciągającą wzrok oraz odpowiednią dynamikę.

Pytanie 38

Aby stworzyć obręcz do wieńca adwentowego, stosuje się iglaste rośliny zimozielone, a w szczególności gatunek

A. Larix decidua
B. Prunus laurocerasus
C. Pseudotsuga taxifolia
D. Hedera helix
Pseudotsuga taxifolia, znana jako świerk douglasowski, jest popularnym gatunkiem stosowanym do tworzenia obręczy wieńca adwentowego, głównie ze względu na swoje zimozielone właściwości oraz pięknie układające się gałęzie. W kontekście dekoracji adwentowych, Pseudotsuga taxifolia charakteryzuje się intensywnym, przyjemnym zapachem oraz trwałością, co czyni ją idealnym materiałem do długotrwałych kompozycji. Ponadto, ta roślina ma szereg zastosowań w aranżacji wnętrz i ogrodów, a jej gałęzie można z powodzeniem łączyć z innymi elementami dekoracyjnymi, jak wstążki czy ozdoby. Zastosowanie tego gatunku w wieńcach adwentowych jest zgodne z najlepszymi praktykami florystycznymi, które zalecają używanie roślin o długiej trwałości oraz estetycznych walorach, co ma na celu zapewnienie atrakcyjnego wyglądu przez cały okres adwentu. Ponadto, Pseudotsuga taxifolia jest odporny na zmienne warunki atmosferyczne, co czyni go odpowiednim wyborem zarówno do dekoracji wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Pytanie 39

Do wykonania bukietu urodzinowego florysta wykorzystał następujący materiał florystyczny: rośliny, kryzę i inne dodatki. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oblicz koszt całkowity wykonania kompozycji, jeśli robocizna stanowi 30% wykorzystanych materiałów florystycznych.

Materiały florystyczneWartość
(zł)
rośliny55,00
kryza25,00
dodatki5,00

A. 85,00 zł
B. 75,00 zł
C. 110,50 zł
D. 55,00 zł
Obliczenie kosztu całkowitego wykonania bukietu urodzinowego polega na zsumowaniu wartości materiałów florystycznych oraz kosztu robocizny. W przedstawionym przypadku, wartość wykorzystanych materiałów wynosi 85,00 zł. Robocizna, która stanowi 30% tej wartości, oblicza się mnożąc 85,00 zł przez 0,30, co daje 25,50 zł. Następnie, łączny koszt kompozycji to suma kosztu materiałów i robocizny, co daje 110,50 zł (85,00 zł + 25,50 zł). Tego rodzaju obliczenia są istotne w praktyce florystycznej, ponieważ pomagają w precyzyjnym ustaleniu cen usług oraz w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa florystycznego. Warto również zauważyć, że znajomość kosztów materiałów i robocizny pozwala na lepsze planowanie budżetów oraz efektywne ustalanie cen oferowanych produktów. Dobre praktyki w branży florystycznej wymagają transparentności w kosztach, co sprzyja zadowoleniu klientów oraz utrzymaniu konkurencyjności na rynku.

Pytanie 40

W temperaturze 6°C można schładzać

WyszczególnienieZalecana temperatura schładzania kwiatów ciętych (°C)
Alstremeria4°C
Anturium13°C ÷ 15°C
Cantedeskia4°C ÷ 8°C
Chryzantema0°C ÷ 1°C
Frezja2°C ÷ 5°C
Goździk0°C ÷ 2°C
Lilia1°C ÷ 5°C

A. frezje.
B. chryzantemy.
C. cantedeskie.
D. alstremerie.
Cantedeskie to rośliny, które wymagają specyficznych warunków przechowywania, aby zachować świeżość i jakość. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, temperatura przechowywania dla cantedeskich powinna wynosić od 4°C do 8°C. Utrzymywanie ich w temperaturze 6°C jest optymalne, ponieważ pozwala na spowolnienie procesów metabolicznych, co z kolei wydłuża trwałość kwiatów. W praktyce, odpowiednie schładzanie cantedeskich jest kluczowe w handlu florystycznym, szczególnie w okresach zwiększonego zapotrzebowania, takich jak święta czy sezon weselny. Właściwe warunki przechowywania zapobiegają zbyt szybkiemu więdnięciu, co jest niezbędne dla zadowolenia klientów oraz zachowania estetyki bukietów. Dodatkowo, stosowanie takich praktyk nie tylko wpływa na jakość, ale również ogranicza straty związane z uszkodzeniami roślin podczas transportu, co jest ważne dla rentowności działalności florystycznej.