Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 09:17
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 09:43

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest zadanie interpretera?

A. analiza składni całego programu przed jego uruchomieniem
B. wykonywanie skryptu krok po kroku
C. optymalizacja większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
D. tłumaczenie kodu na kod maszynowy
Zobacz, dlaczego niektóre odpowiedzi były błędne w przypadku interpretera. Przede wszystkim, optymalizacja kodu nie jest jego głównym zadaniem. Choć można powiedzieć, że interpreter czasem poprawia wydajność, to nie o to tutaj chodzi. I pamiętaj, tłumaczenie kodu na kod maszynowy to zadanie kompilatora. Kompilatory biorą cały program i przetwarzają go przed uruchomieniem, a interpreter działa trochę inaczej – wykonuje kod krok po kroku. Dlatego nie tworzy oddzielnego pliku do uruchomienia. Co więcej, mówiąc o analizie składni, to jasne, że interpreter to robi, ale nie jest to jego główny cel. Chodzi o to, żeby wykonać kod od razu, a nie analizować wszystko przed. Te różnice są ważne i pokazują, jak bardzo się różnią kompilatory od interpreterów oraz gdzie każdy z nich ma swoje miejsce.

Pytanie 2

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
B. Uzależnienie od gier komputerowych
C. Depresja spowodowana cyberprzemocą
D. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
Wiesz, problemy z kręgosłupem przez zbyt długie siedzenie to naprawdę coś, na co trzeba zwrócić uwagę. To może prowadzić do bólu pleców, a nawet do wad postawy. Dobrze, że o tym mówimy! Fajnie jest robić przerwy na rozciąganie czy parę ćwiczeń. I pamiętaj, że ergonomiczne biurko i krzesło, które dobrze podpiera plecy, to klucz do zdrowia przy pracy z komputerem.

Pytanie 3

Wartości składowych RGB koloru #AA41FF zapisane w systemie szesnastkowym po przekształceniu na system dziesiętny są odpowiednio

A. 170, 64, 255
B. 160, 65, 255
C. 170, 65, 255
D. 160, 64, 255
Niektóre błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji wartości szesnastkowych. Na przykład AA w szesnastkowym to 170, a nie 160. Poprawna interpretacja kolorów jest istotna w pracy grafików i programistów front-end.

Pytanie 4

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy zgodności
B. Testy obciążeniowe
C. Testy funkcjonalne
D. Testy bezpieczeństwa
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 5

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
B. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
C. Dodawanie nowych instancji do klasy
D. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 6

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Typy danych, które są trzymane w pamięci
B. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
C. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
D. Metodę obsługi pamięci podręcznej
Rodzaje danych, które są trzymane w pamięci, nie są bezpośrednio powiązane z zestawem instrukcji procesora. ISA skupia się bardziej na tym, co procesor może zrobić, a nie na tym, jak dane są zorganizowane w pamięci. Przechowywanie danych to bardziej kwestia zarządzania pamięcią, a nie samej architektury instrukcji. A jeśli chodzi o pamięć podręczną, to już całkiem inna sprawa, bo to dotyczy tego, jak przechowujemy i uzyskujemy dostęp do danych. W tym przypadku mówi się o algorytmach i strategiach, które działają w architekturze procesora, ale nie są częścią zestawu instrukcji. I jeszcze schemat połączeń między procesorem a innymi częściami komputera też nie wchodzi w skład ISA. To już dotyczy całej architektury systemu i tego, jak różne elementy, jak pamięć czy urządzenia wejścia/wyjścia, współpracują ze sobą. Wszystko to jest istotne dla działania systemu komputerowego, ale nie definiuje zestawu instrukcji, który jest kluczowy, żeby procesor mógł przetwarzać dane i robić obliczenia.

Pytanie 7

Polecenia wydane w kontekście repozytorium Git, przy założeniu, że folder projektu jest aktualnie wybrany, mają na celu

Ilustracja do pytania
A. utworzenie kopii istniejącego repozytorium z jedynie tą rewizją, która zostanie zapisana pod nazwą first commit
B. rozpoczęcie pracy z nowym repozytorium, dodanie oraz zatwierdzenie kodu projektu jako first commit
C. rozpoczęcie sesji z już istniejącym repozytorium oraz pobranie kodu projektu do lokalnego folderu
D. zamknięcie projektu, co spowoduje zarchiwizowanie wszystkich rewizji do lokalnego archiwum pod nazwą first commit
Polecenia git init git add . oraz git commit -m 'first commit' są podstawowymi komendami do rozpoczęcia pracy z nowym repozytorium Gita. git init inicjalizuje puste repozytorium w aktualnym katalogu co tworzy podkatalog .git zawierający wszystkie metadane i historię w wersjonowania. Następnie git add . dodaje wszystkie nowe i zmodyfikowane pliki w bieżącym katalogu do indeksu co oznacza że są one gotowe do zatwierdzenia w repozytorium. Kolejne polecenie git commit -m 'first commit' tworzy pierwszy snapshot aktualnego stanu projektu z przypisaną wiadomością 'first commit' co jest dobrą praktyką sygnalizującą początek nowej historii projektu. Taki proces inicjacji jest standardem w zarządzaniu wersjami w branży IT umożliwiając śledzenie zmian w kodzie ułatwiając współpracę zespołową oraz zapewniając kontrolę nad rozwojem oprogramowania. Ważne jest by w pierwszym commicie umieścić podstawowe działające elementy projektu co stanowi solidną bazę do dalszego rozwoju.

Pytanie 8

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. zmienna
B. instrukcja
C. wskaźnik
D. typ danych
Zmienna to jednostka przechowująca dane, ale nie definiuje struktury obiektu. Wskaźnik przechowuje adresy pamięci, lecz sam w sobie nie jest typem danych wyższego poziomu. Instrukcja to pojedyncze polecenie wykonywane przez komputer, które nie opisuje ani nie reprezentuje klasy obiektowej.

Pytanie 9

Jakie jest fundamentalne zagadnienie w projektowaniu aplikacji w architekturze klient-serwer?

A. Funkcjonowanie aplikacji wyłącznie w trybie offline
B. Użycie serwera jako głównego miejsca przetwarzania danych
C. Przeniesienie wszystkich obliczeń na stronę klienta
D. Brak podziału na role klienta i serwera
Brak rozróżnienia ról pomiędzy klientem a serwerem prowadzi do dezorganizacji i uniemożliwia efektywne zarządzanie danymi. Przeniesienie całości obliczeń na stronę klienta znacznie obciąża jego urządzenie, co może prowadzić do spadku wydajności i zwiększonego zużycia zasobów. Działanie aplikacji wyłącznie w trybie offline wyklucza możliwość przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i ogranicza dostęp do aktualnych informacji, co jest sprzeczne z ideą architektury klient-serwer.

Pytanie 10

Aplikacje webowe stworzone z użyciem frameworka Angular lub biblioteki React, działające na standardowych portach, można uruchomić na lokalnym serwerze, wpisując w przeglądarkę

A. localhost:8000 (React) lub localhost:49887 (Angular)
B. localhost:8080 (React) lub localhost:8000 (Angular)
C. localhost:5001 (React) lub localhost:8080 (Angular)
D. localhost:3000 (React) lub localhost:4200 (Angular)
Domyślne porty dla aplikacji tworzonych w React to localhost:3000, a dla Angular to localhost:4200. Te ustawienia pozwalają na szybkie uruchomienie aplikacji na lokalnym serwerze podczas fazy deweloperskiej. React i Angular to popularne technologie do budowy nowoczesnych aplikacji webowych, a korzystanie z domyślnych portów upraszcza proces testowania i wdrażania.

Pytanie 11

Wskaż programowanie, w którym możliwe jest stworzenie aplikacji mobilnej dla systemu Android?

A. Swift
B. C++
C. Obiective-C
D. Java
Java jest jednym z najważniejszych języków programowania wykorzystywanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Został stworzony przez firmę Sun Microsystems i obecnie jest rozwijany przez Oracle. Java jest językiem obiektowym, co oznacza, że umożliwia programistom tworzenie aplikacji w sposób modularny i zorganizowany. W kontekście Androida, Java jest podstawowym językiem, w którym bazowe API (Application Programming Interface) zostało opracowane. Wysoka wydajność, bogata biblioteka klas oraz wsparcie dla programowania wielowątkowego sprawiają, że Java jest idealnym wyborem dla deweloperów aplikacji mobilnych. Przykładowo, do stworzenia prostego interfejsu użytkownika w aplikacji Android, programista może wykorzystać takie elementy jak TextView czy Button, które są częścią frameworka Android SDK. Współczesne praktyki wskazują również na wykorzystanie Java w połączeniu z Kotlinem, co pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów i zwiększa efektywność w pracy nad projektami mobilnymi.

Pytanie 12

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę Figura oraz klasę Prostokąt, która po niej dziedziczy, zawierającą określone pola i konstruktory. Wskaż najprostszą implementację sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokąt

Ilustracja do pytania
A. Kod 3
B. Kod 2
C. Kod 1
D. Kod 4
Kod 1 jest prawidłowy ponieważ zapewnia implementację abstrakcyjnych metod Pole i Obwod z klasy Figura co jest wymagane dla każdej klasy dziedziczącej po klasie abstrakcyjnej W Javie kiedy klasa dziedziczy po klasie abstrakcyjnej musi zaimplementować wszystkie jej abstrakcyjne metody Kod 1 definiuje metodę Pole która oblicza pole prostokąta jako iloczyn długości boków a i b oraz metodę Obwod która oblicza obwód jako sumę dwóch razy długości a i dwóch razy długości b Jest to zgodne z konwencjami programowania obiektowego które promują enkapsulację i polimorfizm Kod odnosi się bezpośrednio do konkretnego zastosowania jakim jest obliczanie parametrów prostokąta co jest częstym przypadkiem w programowaniu graficznym oraz w aplikacjach matematycznych Implementacja metod w ten sposób zapewnia prostotę oraz czytelność kodu co jest zgodne z dobrymi praktykami w inżynierii oprogramowania Ponadto dzięki poprawnej implementacji można z powodzeniem rozszerzać funkcjonalność obiektową programu umożliwiając jego łatwiejsze modyfikowanie i rozwijanie w przyszłości

Pytanie 13

Jakie zdarzenie jest wywoływane, gdy kliknięta zostaje myszą nieaktywna kontrolka lub okno?

A. focus
B. keyup
C. blur
D. validating
Zdarzenie 'focus' jest generowane, gdy nieaktywne okno lub kontrolka zostanie kliknięta i przejdzie do stanu aktywnego. Oznacza to, że element uzyskuje fokus, co pozwala na interakcję z użytkownikiem, np. wpisywanie danych do pola tekstowego. Jest to powszechne w formularzach i aplikacjach, gdzie ważne jest śledzenie aktywnego komponentu.

Pytanie 14

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n)
B. O(n log n)
C. O(1)
D. O(n2)
O(n log n) – to typowa złożoność dla algorytmów sortowania, na przykład quicksort czy mergesort. O(1) – to oznacza, że algorytm działa w stałym czasie, niezależnie od wielkości danych, co tu nie pasuje. O(n^2) – to z kolei złożoność dla algorytmów, które mają kwadratową wydajność, jak na przykład sortowanie bąbelkowe, ale to nie jest to, czego szukamy w tym przypadku.

Pytanie 15

Który z poniższych przypadków stanowi test niefunkcjonalny?

A. Testowanie wydajności aplikacji pod dużym obciążeniem
B. Weryfikacja poprawności logowania użytkownika
C. Sprawdzenie obsługi formularza rejestracji
D. Sprawdzenie działania przycisku
Sprawdzenie poprawności logowania użytkownika to przykład testu funkcjonalnego, który ocenia, czy aplikacja spełnia wymagania w zakresie autoryzacji i uwierzytelnienia. Weryfikacja działania przycisku oraz obsługi formularza rejestracji to także testy funkcjonalne, które dotyczą poprawności interakcji użytkownika z aplikacją. Testy te nie oceniają wydajności ani stabilności aplikacji w warunkach dużego obciążenia, co jest celem testów niefunkcjonalnych.

Pytanie 16

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. bezpieczeństwa aplikacji
B. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
C. wydajności aplikacji
D. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
Bezpieczeństwo aplikacji to sprawa testów penetracyjnych, a nie funkcjonalnych. Wiesz, to trochę jak sprawdzenie, czy można się włamać do systemu, a nie sprawdzanie, czy przyciski działają. Co do optymalizacji kodu, to tam są testy wydajnościowe, ale nie związane bezpośrednio z tym, co testujemy w funkcjonalności. Zresztą, wydajność aplikacji to z kolei obszar testów obciążeniowych i stresowych. W skrócie, chodzi o to, jak system działa pod dużym obciążeniem, a nie jakie ma funkcje.

Pytanie 17

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. float
C. bool
D. char
Typ 'char' przechowuje pojedyncze znaki i nie jest typem logicznym – jest używany do reprezentacji liter, cyfr i symboli. Typ 'float' przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe i nie ma związku z logiką warunkową. Typ 'int' przechowuje liczby całkowite, ale nie może przechowywać wartości 'true' lub 'false' w sposób natywny, choć często można go użyć jako alternatywy (np. 1 oznacza 'true', 0 oznacza 'false').

Pytanie 18

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 4
B. Zdarzenie 1
C. Zdarzenie 3
D. Zdarzenie 2
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.

Pytanie 19

Który z przedstawionych poniżej przykładów ilustruje prawidłową deklarację zmiennej typu całkowitego w języku C++?

A. int liczba;
B. bool liczba;
C. float liczba;
D. char liczba;
W języku C++ zmienna typu całkowitego jest deklarowana za pomocą słowa kluczowego `int`. Przykładowa poprawna deklaracja to `int liczba;`, co oznacza, że `liczba` jest zmienną, która może przechowywać wartości całkowite, takie jak 1, 42 lub -15. Deklarowanie zmiennych w C++ pozwala na statyczne typowanie, co oznacza, że każda zmienna ma określony typ i nie może przechowywać wartości innego typu. Dzięki temu kod jest bardziej przejrzysty i mniej podatny na błędy związane z niezgodnością typów.

Pytanie 20

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. HTTP
B. SQL
C. JavaScript
D. CSS
SQL, czyli język do zarządzania danymi, to mega ważna rzecz, jeśli chodzi o relacyjne bazy danych. Dzięki niemu można tworzyć, modyfikować, a nawet usuwać tabele. To taki most, który łączy aplikacje webowe z bazą danych. Dzięki SQL programiści mogą łatwo przechowywać i przetwarzać różne informacje na serwerze. Przykłady? Można generować listy produktów, ogarniać użytkowników czy analizować dane z transakcji. Właściwie bez SQL-a nie dałoby się zbudować solidnych aplikacji, na przykład tych, które działają na MySQL, PostgreSQL czy Microsoft SQL Server. Chociaż pewnie o tym wiesz, ale warto to zaznaczyć.

Pytanie 21

Jak określa się proces, w trakcie którego klasa przejmuje właściwości innej klasy w programowaniu obiektowym?

A. Hermetyzacja
B. Polimorfizm
C. Dziedziczenie
D. Abstrakcja
Dziedziczenie to kluczowa cecha programowania obiektowego (OOP), która pozwala jednej klasie (klasie pochodnej) przejmować cechy i zachowania innej klasy (klasy bazowej). Dzięki dziedziczeniu można wielokrotnie wykorzystywać kod, co prowadzi do większej modularności i zmniejszenia redundancji. Dziedziczenie umożliwia rozszerzanie funkcjonalności klas bazowych poprzez dodawanie nowych metod lub modyfikowanie istniejących, bez konieczności ingerencji w oryginalny kod. Przykład w C++: `class Pojazd { ... }; class Samochod : public Pojazd { ... };` – `Samochod` dziedziczy wszystkie publiczne i chronione (protected) elementy klasy `Pojazd`.

Pytanie 22

Jakie rezultaty pojawią się po uruchomieniu poniższego kodu napisanego w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. Pochodna. Pochodna.
B. Pochodna. Bazowa.
C. Bazowa. Pochodna.
D. Bazowa. Bazowa.
Wyświetlenie 'Bazowa. Pochodna.' wskazywałoby, że tylko jedna z metod została nadpisana, co nie ma sensu w tym przypadku. Znacznik 'Bazowa. Bazowa.' to już totalny brak polimorfizmu, co zupełnie mija się z celem tego kodu. A 'Pochodna. Bazowa.' sugerowałoby, że mamy do czynienia z częściowym nadpisaniem metod, co też nie jest zgodne z tym, co mamy w kodzie.

Pytanie 23

Która z wymienionych metod jest najodpowiedniejsza do wizualizacji procesu podejmowania decyzji?

A. Schemat blokowy
B. Lista kroków
C. Pseudokod
D. Drzewo decyzyjne
Schemat blokowy to jedna z najlepszych metod wizualnego przedstawienia procesu decyzyjnego. Umożliwia graficzne odwzorowanie przepływu operacji i decyzji, co czyni go niezwykle przydatnym narzędziem w analizie i projektowaniu algorytmów. Dzięki użyciu różnych kształtów (np. prostokątów dla operacji, rombów dla decyzji) schemat blokowy pozwala jasno i czytelnie przedstawić logikę działania programu lub systemu. Jest szeroko stosowany w inżynierii oprogramowania, zarządzaniu projektami oraz nauczaniu podstaw algorytmiki. Pozwala zidentyfikować potencjalne błędy i optymalizować procesy jeszcze przed rozpoczęciem implementacji.

Pytanie 24

Wynik dodawania liczb binarnych 1101 i 1001 to

A. 1001
B. 10110
C. 1110
D. 10111
Sumą liczb binarnych 1101 i 1001 jest 10110. Dodawanie binarne odbywa się analogicznie do dodawania dziesiętnego, z przeniesieniem jedności na kolejny bit, co prowadzi do poprawnego wyniku.

Pytanie 25

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
B. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
C. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
D. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
Dialog modalny to okno dialogowe, które wymaga interakcji użytkownika przed powrotem do głównego okna aplikacji. Tego rodzaju okna są często wykorzystywane do wyświetlania komunikatów, potwierdzeń lub formularzy wymagających danych wejściowych. Modalność zapewnia, że użytkownik nie może przejść do innej części aplikacji bez uprzedniego zamknięcia okna dialogowego. To rozwiązanie pomaga w wymuszeniu ważnych akcji, takich jak potwierdzenie usunięcia pliku lub zatwierdzenie płatności. Dialog niemodalny natomiast pozwala na interakcję z resztą aplikacji nawet wtedy, gdy okno dialogowe jest otwarte, co sprawdza się w mniej krytycznych sytuacjach, np. podczas wyświetlania dodatkowych opcji.

Pytanie 26

W przypadku przedstawionych kodów źródłowych, które są funkcjonalnie równoważne, wartość, która zostanie zapisana w zmiennej b po wykonaniu operacji, to

Ilustracja do pytania
A. 5.96
B. 596
C. 5
D. 6
W tym zadaniu mamy do czynienia z fajnym przykładem konwersji liczby 5.96 na liczbę całkowitą w różnych językach, takich jak Python czy C++. Kiedy robimy rzutowanie, to po prostu odcinamy część ułamkową, co daje nam 5 w zmiennej b. To jest trochę klasyczne rzutowanie albo konwersja typu, gdzie w większości języków po prostu się to robi. Ciekawostką jest, że w Pythonie działa to przez funkcję int(), która zawsze zaokrągla w dół. A w C++ czy Javie używasz po prostu (int) i efekt jest ten sam. Warto też zwrócić uwagę, że przy liczbach ujemnych rzutowanie działa inaczej, bo zawsze zmierza w stronę zera. Z doświadczenia wiem, że warto być świadomym użycia takich konwersji, bo w niektórych przypadkach, jak operacje finansowe, nawet małe różnice mogą się okazać bardzo istotne.

Pytanie 27

Kod XAML zaprezentowany powyżej zostanie wyświetlony jako:

Ilustracja do pytania
A. C
B. B
C. A
D. D
Element A przedstawia inny typ kontrolki, który nie odpowiada kodowi XAML. Element B pokazuje kontrolkę z innym stylem formatowania, niewłaściwym dla tego kodu. Element C jest przykładem niekompletnego lub błędnego renderowania, co oznacza, że kod nie jest zgodny z tą formą wizualną.

Pytanie 28

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
B. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 29

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Automatycznie wywołać funkcję throw
B. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
C. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
D. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
Użycie standardowej funkcji obsługi błędów, takiej jak 'perror()', nie pozwala na zdefiniowanie własnego wyjątku – 'perror()' wyświetla komunikat o błędzie, ale nie zgłasza wyjątku. Blok 'try' z pustym blokiem 'catch' nie tworzy nowego wyjątku, lecz jedynie przechwytuje istniejące wyjątki. Wywołanie 'throw' automatycznie nie definiuje nowego wyjątku – 'throw' służy do zgłaszania istniejącego wyjątku, ale definicja własnego wyjątku wymaga utworzenia nowej klasy dziedziczącej po 'std::exception'.

Pytanie 30

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
B. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
C. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
D. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
Tworzenie dedykowanego kodu dla każdej platformy jest czasochłonne i kosztowne, co znacznie wydłuża proces deweloperski. Skupienie się wyłącznie na Windows ogranicza zasięg aplikacji i wyklucza użytkowników innych systemów operacyjnych. Koncentracja tylko na wyglądzie aplikacji pomija kluczowe aspekty funkcjonalne i kompatybilność z różnymi urządzeniami, co może prowadzić do słabej użyteczności.

Pytanie 31

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Raster and Vector Graphics with Adobe
B. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
C. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
D. Mastering Cross-platform Developping
Kurs dotyczący C# nie obejmuje narzędzi i technologii webowych używanych w full-stack development. Kurs o grafice koncentruje się na narzędziach graficznych, a nie programowaniu. Kurs cross-platform dotyczy aplikacji mobilnych, a nie technologii webowych wymaganych do zostania Full-Stack Developerem.

Pytanie 32

W jakiej fazie cyklu życia projektu informatycznego następuje integracja oraz testowanie wszystkich modułów systemu?

A. Faza analizy
B. Faza wdrożenia
C. Etap implementacji
D. Etap planowania
Faza implementacji to etap cyklu życia projektu informatycznego, w którym następuje integracja i testowanie wszystkich modułów systemu. Po zakończeniu fazy projektowania i programowania, elementy aplikacji są łączone w jeden spójny system. Integracja polega na połączeniu komponentów, co umożliwia sprawdzenie ich współpracy oraz poprawności przepływu danych. Następnie przeprowadzane są testy integracyjne i systemowe, których celem jest wykrycie błędów w interakcji między modułami. Proces ten jest niezbędny, aby zapewnić stabilność aplikacji przed wdrożeniem do środowiska produkcyjnego. Skuteczna integracja minimalizuje ryzyko awarii i zwiększa niezawodność systemu.

Pytanie 33

W przedstawionych funkcjonalnie równoważnych kodach źródłowych po przeprowadzeniu operacji w zmiennej b zostanie zapisany wynik:

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 5
C. 5.96
D. 596
Wynik operacji zapisanej w zmiennej 'b' to 5. Jest to rezultat konwersji wartości zmiennoprzecinkowej na liczbę całkowitą, co oznacza odrzucenie części dziesiętnej. Taka operacja jest powszechna w programowaniu, gdy chcemy uzyskać tylko część całkowitą liczby, np. w algorytmach podziału, zaokrąglania w dół (floor) lub obliczania indeksów w tablicach.

Pytanie 34

Jednym z elementów, które mają zostać zaimplementowane w aplikacji, jest możliwość cofnięcia ostatnich działań do 20 operacji wstecz (undo). Struktura danych, która jest odpowiednia do tego celu i pozwala na dostęp tylko do ostatnio dodanego elementu, to:

A. drzewo
B. kolejka
C. stos
D. tablica
Kolejka to struktura danych działająca na zasadzie FIFO (First In, First Out), co oznacza, że pierwszy dodany element jest pierwszym, który zostaje usunięty. Tego rodzaju organizacja danych nie nadaje się do implementacji funkcji cofania, ponieważ nie umożliwia łatwego dostępu do ostatnich operacji. W kontekście aplikacji umożliwiającej cofnięcie działań, kolejka nie zaspokaja potrzeb użytkownika, gdyż nie pozwala na usunięcie najnowszej operacji. Drzewo, jako bardziej złożona struktura, jest używane głównie do organizacji danych w hierarchicznej formie. Chociaż drzewa mogą być skuteczne w wyszukiwaniu i porządkowaniu danych, nie są odpowiednie do realizacji funkcji cofania ostatnich operacji, ponieważ nie oferują prostego dostępu do ostatnio dodanych elementów. Wreszcie, tablica jest statyczną strukturą danych, która przechowuje elementy w sekwencyjnej kolejności. Mimo że można by używać tablicy do przechowywania operacji, ich ograniczenia dotyczące rozmiaru i elastyczności sprawiają, że są mniej efektywne w porównaniu do stosu w kontekście cofania operacji. W związku z tym, ani kolejka, ani drzewo, ani tablica nie są odpowiednimi wyborami dla funkcjonalności cofania w aplikacji, co czyni stos jedynym logicznym rozwiązaniem.

Pytanie 35

Jaki jest kluczowy zamysł wzorca "Kompozyt" (Composite)?

A. Umożliwienie klientom obsługi obiektów oraz ich zbiorów w spójny sposób
B. Stworzenie jednej klasy do zarządzania wieloma obiektami tego samego rodzaju
C. Danie możliwości dynamicznej zmiany zachowania obiektu
D. Określenie interfejsu komunikacji pomiędzy składnikami systemu
Wzorzec Kompozyt (Composite) pozwala na obsługę zarówno pojedynczych obiektów, jak i ich grup w jednolity sposób. Jest to szczególnie przydatne w przypadku hierarchicznych struktur danych, takich jak drzewa. Dzięki temu klienci mogą traktować pojedynczy element i grupę elementów identycznie, co upraszcza kod i eliminuje potrzebę pisania oddzielnych metod dla różnych poziomów hierarchii. Composite często znajduje zastosowanie w systemach GUI (graficzne interfejsy użytkownika), gdzie komponenty interfejsu (np. przyciski, panele, okna) mogą być organizowane w zagnieżdżone struktury.

Pytanie 36

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
B. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
C. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
D. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
Definiowanie nowej metody w klasie bazowej to zwykła deklaracja metody i nie jest to przesłanianie. Zamiana metody prywatnej na publiczną to zmiana modyfikatora dostępu, a nie przesłanianie. Kopiowanie metod z jednej klasy do innej nie jest związane z przesłanianiem – kopiowanie kodu narusza zasadę DRY (Don't Repeat Yourself) i jest rzadko stosowane w dobrze zaprojektowanych aplikacjach obiektowych.

Pytanie 37

Który z wymienionych elementów jest fundamentalny w architekturze klient-serwer?

A. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
B. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
C. Scentralizowane przechowywanie danych
D. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta oznacza model przetwarzania lokalnego, co nie jest główną cechą architektury klient-serwer. Brak podziału na funkcje klienta i serwera narusza podstawową ideę tego modelu, który zakłada rozdzielenie ról pomiędzy te dwie jednostki. Wyłącznie komunikacja synchroniczna ogranicza elastyczność aplikacji i może prowadzić do opóźnień w przetwarzaniu danych.

Pytanie 38

Które z wymienionych sformułowań najlepiej definiuje oprogramowanie typu ransomware?

A. Oprogramowanie uniemożliwiające dostęp do danych w celu wymuszenia zapłaty
B. Złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy
C. Oprogramowanie stosowane do realizacji ataków DDoS
D. Programy zbierające prywatne dane bez zgody użytkownika
Oprogramowanie typu ransomware to rodzaj złośliwego oprogramowania, które ma na celu zablokowanie dostępu do danych użytkownika, a następnie wymuszenie okupu w zamian za ich przywrócenie. Ransomware działa na zasadzie szyfrowania plików na zainfekowanym urządzeniu, co uniemożliwia użytkownikowi korzystanie z danych. Po dokonaniu szyfrowania, ofiara otrzymuje wiadomość z żądaniem okupu, zazwyczaj w kryptowalutach, które mają na celu anonimowość transakcji. Przykłady ransomware to oprogramowanie takie jak WannaCry oraz Petya, które spowodowały globalne ataki, skutkując znacznymi stratami finansowymi dla wielu organizacji. Zgodnie z definicjami i standardami, takimi jak NIST (National Institute of Standards and Technology), ransomware jest klasyfikowane jako jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji. Warto również zauważyć, że ransomware rozwija się, a jego twórcy stosują różne techniki, aby zwiększyć skuteczność ataków, takie jak wykorzystywanie luk w oprogramowaniu oraz phishing, aby zainfekować systemy użytkowników.

Pytanie 39

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu

Ilustracja do pytania
A. RatingBar
B. Spinner
C. SeekBar
D. Switch
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 40

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
B. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
C. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
D. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
Projektowanie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej prowadzi do chaosu i zwiększa ryzyko błędów na późniejszych etapach rozwoju. Pisanie kodu bez dokumentacji utrudnia jego późniejsze utrzymanie i sprawia, że inne osoby w zespole mogą mieć trudności z rozumieniem funkcjonalności. Skupienie się wyłącznie na wyglądzie aplikacji pomija kluczowe aspekty jej funkcjonalności i nie pozwala na dostosowanie systemu do zmieniających się potrzeb użytkowników.