Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 14:42
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 15:15

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czym jest ochrona własności intelektualnej?

A. Rejestr plików przechowywanych w chmurze
B. Zestaw przepisów dotyczących ochrony prywatności
C. Koncepcja prawa zabezpieczającego twórczość i innowacje
D. Zbiór informacji osobowych
Własność intelektualna to zbiór praw chroniących twórczość i wynalazki, obejmujący patenty, prawa autorskie, znaki towarowe i wzory przemysłowe. Własność intelektualna pozwala twórcom na zarabianie na swoich dziełach oraz kontrolowanie, kto i w jaki sposób może z nich korzystać. W wielu krajach naruszenie praw własności intelektualnej wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Dla przedsiębiorstw i innowatorów ochrona własności intelektualnej jest kluczowa dla zabezpieczenia ich inwestycji oraz rozwijania nowych technologii.

Pytanie 2

Który z poniższych aspektów najdokładniej określa cel realizacji projektu?

A. Określenie problemu i metody jego rozwiązania
B. Ocena postępów w czasie realizacji projektu
C. Zidentyfikowanie technologii, które mogą być zastosowane
D. Stworzenie harmonogramu działań
Przygotowanie harmonogramu działań jest istotne, ale to tylko jeden z elementów planowania projektu, a nie jego główny cel. Zidentyfikowanie technologii to krok wspierający, który pomaga w realizacji projektu, ale nie rozwiązuje bezpośrednio problemu użytkownika. Analiza postępów pracy to narzędzie monitorujące, które służy do oceny efektywności działań, jednak nie stanowi podstawowego celu projektu, lecz jest częścią zarządzania nim.

Pytanie 3

Jakie kroki należy podjąć po wykryciu błędu w kodzie podczas testowania?

A. Naprawić błąd i przeprowadzić ponowne testy aplikacji
B. Usunąć moduł, który zawiera błąd
C. Pominąć błąd, jeżeli aplikacja funkcjonuje poprawnie
D. Zgłosić błąd użytkownikowi końcowemu
Ignorowanie błędu, nawet jeśli aplikacja działa poprawnie, prowadzi do ryzyka powstawania większych problemów w przyszłości. Błędy mogą narastać i wpływać na inne komponenty aplikacji, co utrudnia ich późniejsze usunięcie. Zgłaszanie błędu do użytkownika końcowego bez próby jego naprawy jest nieprofesjonalne i może negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika (UX). Usunięcie całego modułu zawierającego błąd jest rozwiązaniem skrajnym i rzadko stosowanym, ponieważ wiąże się z utratą funkcjonalności aplikacji – zazwyczaj programiści koncentrują się na naprawie, a nie usuwaniu kodu w całości.

Pytanie 4

Jakie są korzyści z wykorzystania struktur danych typu mapa (np. HashMap w Javie) w kontekście tworzenia zbiorów danych?

A. Ponieważ struktury danych typu mapa zajmują mniej pamięci niż tablice
B. Gdyż nie potrzebują znajomości wielkości danych przed kompilacją
C. Z powodu szybkiego uzyskiwania dostępu do elementów przy użyciu klucza
D. Bo pozwalają na sortowanie danych bez dodatkowych działań
Mapa, na przykład HashMap w Javie, to taka fajna struktura, która trzyma pary klucz-wartość. Dzięki temu szybko możemy znaleźć dane, korzystając z unikalnego klucza. HashMap jest super, bo pozwala nam na błyskawiczne dodawanie, usuwanie i wyszukiwanie elementów w czasie O(1). To naprawdę przydaje się, gdy pracujemy z dużymi zbiorami danych. Używamy jej często w aplikacjach wymagających szybkiego dostępu do informacji, jak różne bazy danych czy strony internetowe. No i jeszcze jej elastyczność – można ją łatwo dostosować do zmieniających się zestawów danych, co jest dużym plusem.

Pytanie 5

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. //
B. !
C. ""
D. #
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 6

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. polimorfizm
B. wyjątki
C. dziedziczenie
D. hermetyzacja
Polimorfizm umożliwia definiowanie metod o tej samej nazwie w różnych klasach, dziedziczenie pozwala na przekazywanie cech klasy bazowej do klas pochodnych, a wyjątki dotyczą obsługi błędów, nie ukrywania składowych klasy.

Pytanie 7

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
B. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
C. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
D. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie <radio-group>
Właściwość 'labelPosition' przyjmuje jedną z dwóch wartości, co pozwala na ustawienie pozycji etykiety po lewej lub prawej stronie przycisku radio-button. Jest to kluczowa funkcjonalność, która wpływa na układ i dostępność interfejsu użytkownika.

Pytanie 8

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
B. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
C. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
D. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 9

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. PyCharm
B. Eclipse
C. NetBeans
D. MS Visual Studio
MS Visual Studio to potężne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) zaprojektowane przez firmę Microsoft, które oferuje pełne wsparcie dla języka C#. Dzięki bogatym funkcjom, takim jak IntelliSense, które ułatwia pisanie kodu poprzez podpowiadanie składni oraz dostępność narzędzi do debugowania, programiści mogą efektywnie rozwijać aplikacje desktopowe. MS Visual Studio obsługuje różne frameworki, takie jak .NET Framework oraz .NET Core, co pozwala na budowanie aplikacji o różnej architekturze. W praktyce, programiści mogą tworzyć aplikacje w oparciu o Windows Presentation Foundation (WPF) lub Windows Forms, co umożliwia tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika. Dodatkowo, MS Visual Studio oferuje szereg narzędzi do współpracy zespołowej, integracji z systemami kontroli wersji oraz wsparcie dla testowania jednostkowego. Jako standard w branży, MS Visual Studio jest często preferowanym wyborem w projektach komercyjnych i korporacyjnych, z uwagi na jego wszechstronność oraz wsparcie ze strony społeczności programistycznej.

Pytanie 10

Jakie są kluczowe etapy realizacji projektu programistycznego?

A. Analiza, implementacja, testowanie, aktualizacja
B. Planowanie, analiza, implementacja, wdrożenie
C. Planowanie, projektowanie, debugowanie, konserwacja
D. Projektowanie, testowanie, aktualizacja, implementacja
Podstawowe fazy realizacji projektu programistycznego to: planowanie, analiza, implementacja i wdrożenie. Planowanie pozwala na ustalenie celów i zasobów, analiza definiuje wymagania, implementacja to właściwy proces tworzenia kodu, a wdrożenie polega na uruchomieniu produktu w środowisku produkcyjnym. Ten klasyczny podział jest stosowany zarówno w tradycyjnych modelach, takich jak Waterfall, jak i w nowoczesnych metodach Agile, gdzie fazy mogą być bardziej iteracyjne. Odpowiednie zarządzanie każdą z tych faz minimalizuje ryzyko błędów i zwiększa efektywność zespołu.

Pytanie 11

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. zmiennoprzecinkowy
B. logicznym
C. łańcuchowym
D. stałoprzecinkowy
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 12

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
B. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
C. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
D. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 13

Jakie jest główne zadanie debuggera w środowisku programowania?

A. Kompilowanie kodu źródłowego
B. Analiza i usuwanie błędów w kodzie
C. Tworzenie kodu źródłowego
D. Generowanie plików wykonywalnych
Debugger to narzędzie programistyczne służące do analizy i usuwania błędów w kodzie źródłowym. Pozwala na krokowe wykonywanie programu, śledzenie wartości zmiennych i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy logiczne lub składniowe. Debugger umożliwia zatrzymanie wykonania programu w dowolnym miejscu, ustawienie tzw. breakpointów (punktów przerwania) i monitorowanie przepływu sterowania. Dzięki temu programista może dokładnie przeanalizować, dlaczego program nie działa zgodnie z oczekiwaniami i szybko znaleźć przyczynę problemu. Debuggery są dostępne w większości zintegrowanych środowisk programistycznych (IDE), takich jak Visual Studio, PyCharm czy IntelliJ IDEA.

Pytanie 14

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
B. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
C. Aplikacja kalkulator
D. Aplikacja do robienia zdjęć
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 15

Który z algorytmów ma złożoność O(n<sup>2</sup>)?

A. Bubble Sort
B. Merge Sort
C. Binary Search
D. Dijkstra
Bubble Sort to algorytm o złożoności O(n²), co oznacza, że jego czas wykonania rośnie kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów wejściowych. Algorytm porównuje sąsiadujące elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Proces ten powtarza się wielokrotnie, aż do uzyskania pełnego posortowania tablicy. Ze względu na swoją prostotę, Bubble Sort jest często wykorzystywany do nauki podstaw algorytmiki, ale w praktyce rzadko stosuje się go do sortowania dużych zbiorów danych, ponieważ jest nieefektywny w porównaniu do bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak QuickSort czy Merge Sort.

Pytanie 16

Które z wymienionych narzędzi najlepiej chroni dane na urządzeniach mobilnych?

A. Nieaktualne oprogramowanie
B. Hasło ustawione na urządzeniu
C. Szyfrowanie danych na urządzeniu
D. Zainstalowanie aplikacji rozrywkowych
Szyfrowanie danych na urządzeniu przenośnym to jedna z najskuteczniejszych metod zabezpieczania poufnych informacji. Szyfrowanie przekształca dane w formę, która jest nieczytelna dla osób nieposiadających odpowiedniego klucza deszyfrującego. Dzięki temu, nawet jeśli urządzenie zostanie zgubione lub skradzione, dane pozostają zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem. Szyfrowanie to standardowa praktyka stosowana przez największe firmy technologiczne i jest zalecana we wszystkich urządzeniach przenośnych, takich jak laptopy i smartfony.

Pytanie 17

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 3
B. Deklaracji 4
C. Deklaracji 2
D. Deklaracji 1
Deklaracja 1 przedstawia poprawną definicję konstruktora w języku C++. Konstruktor jest specjalną metodą, która ma taką samą nazwę jak klasa i nie posiada wartości zwracanej. Służy do inicjalizacji obiektów klasy i może być przeciążany, co pozwala na tworzenie różnych wersji konstruktora.

Pytanie 18

Który z operatorów w Pythonie umożliwia sprawdzenie, czy dany element należy do listy?

A. is
B. and
C. in
D. ==
Operator `==` służy do porównywania dwóch wartości, ale nie sprawdza przynależności do listy czy zbioru. Operator `is` porównuje obiekty pod względem tożsamości (czy wskazują na ten sam obiekt w pamięci), co różni się od `in`, który porównuje wartości. Operator `and` to operator logiczny, który sprawdza, czy dwie wartości są prawdziwe (`True`), ale nie jest używany do wyszukiwania elementów w listach czy zbiorach. Każdy z tych operatorów pełni inną funkcję niż `in`, który jest dedykowany do sprawdzania przynależności elementów do kolekcji.

Pytanie 19

Ergonomiczną oraz właściwą pozycję do pracy przy komputerze zapewni fotel, którego

A. oparcie wspiera lordozę w dolnym odcinku pleców
B. podłokietniki znajdują się 20 cm poniżej blatu
C. podłokietniki są 30 cm powyżej blatu
D. oparcie w rejonie szyi jest nachylone do przodu o 40<sup>o</sup>
Niepoprawne odpowiedzi dotyczące ergonomii krzesła przy komputerze zawierają różne nieprawidłowości, które mogą prowadzić do dyskomfortu oraz problemów zdrowotnych. Odpowiedź, w której podłokietniki są 20 cm niżej niż blat, jest niewłaściwa, ponieważ tak duża odległość może zmuszać ramiona do unikania naturalnej pozycji, co prowadzi do napięcia mięśni i bólu karku. Podłokietniki powinny wspierać ramiona w sposób, który pozwala na relaksację ich mięśni. Z kolei odpowiedź, w której podłokietniki są 30 cm wyżej niż blat, również jest niepożądana, ponieważ wywołuje nadmierne napięcie w przedramionach oraz barkach. Takie ustawienie może skutkować przewlekłymi dolegliwościami, jak zespół cieśni nadgarstka. Oparcie w odcinku szyi pochylone do przodu o 40 stopni jest również niekorzystne, gdyż wymusza nienaturalną pozycję głowy, co może prowadzić do dolegliwości takich jak bóle głowy oraz problemy z szyją. Właściwe ustawienie oparcia krzesła jest kluczowe dla utrzymania ergonomicznej postawy, co powinno być zgodne z zaleceniami ergonomii i normami, aby zapewnić długoterminowy komfort pracy przy komputerze.

Pytanie 20

Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. biblioteki jQuery
B. formatu JSON
C. protokołem SSH
D. metody POST
Jest taka sprawa z jQuery – chociaż to super narzędzie do manipulacji DOM i pracy z asynchronicznymi żądaniami HTTP, to jednak nie jest formatem danych. Tak, jQuery świetnie działa z AJAX-em, ale nie definiuje, jak dane powinny być przesyłane. Jak już używasz jQuery do przesyłania danych, to potrzebujesz formatu, na przykład JSON. Dlatego ta odpowiedź jest niepoprawna. Metoda POST umożliwia przesyłanie danych do serwera w protokole HTTP, ale sama w sobie nie mówi, w jakim formacie te dane będą przesyłane. Można używać różnych formatów, w tym JSON, ale sama metoda POST to za mało. A SSH, czyli Secure Shell, to protokół do bezpiecznego logowania i zdalnego zarządzania systemami, a nie do przesyłania danych między aplikacjami webowymi a serwerem. Dlatego tu też mamy błąd. Wszystkie te technologie są ważne, ale nie mówią o przesyłaniu danych w kontekście front-endu tak, jak robi to JSON.

Pytanie 21

Z jakiego obiektu można skorzystać, aby stworzyć kontrolkę wskazaną strzałką na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. TextBox - dla biblioteki WPF; JTextField - dla biblioteki Swing
B. Text - dla biblioteki WPF; JText - dla biblioteki Swing
C. Box - dla biblioteki WPF; JField - dla biblioteki Swing
D. Windows - dla biblioteki WPF; JFrame - dla biblioteki Swing
TextBox w WPF oraz JTextField w Swing to kontrolki umożliwiające wprowadzanie tekstu przez użytkownika. Są one szeroko stosowane w aplikacjach desktopowych do tworzenia formularzy i interaktywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 22

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
B. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
C. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
D. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
Modyfikator 'abstract' nie wymusza implementacji metod w tej samej klasie, lecz przenosi to wymaganie na klasy dziedziczące. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest możliwe, co pozwala na rozszerzanie jej funkcjonalności. Klasy dziedziczące muszą implementować metody abstrakcyjne, co jest ich obowiązkiem, a nie zakazem.

Pytanie 23

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
B. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
C. Pola, które są tylko prywatne
D. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
Pola specyficzne dla jednej klasy pochodnej nie powinny znajdować się w klasie bazowej, ponieważ zwiększałoby to złożoność i naruszało zasadę separacji odpowiedzialności. Prywatne pola są ukryte i nie są dziedziczone przez klasy pochodne – są dostępne wyłącznie w ramach klasy, w której zostały zdefiniowane. Pola używane wyłącznie w metodach statycznych nie muszą znajdować się w klasie bazowej, ponieważ są to elementy niezależne od instancji klasy i są przypisane do samej klasy, a nie jej obiektów.

Pytanie 24

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
B. Realizacja instrukcji (Execution)
C. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
D. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 25

Który z wymienionych sposobów może przyczynić się do optymalizacji kodu źródłowego?

A. Zamiana zmiennych globalnych na lokalne
B. Dodanie większej liczby komentarzy w kodzie
C. Eliminacja nieużywanych zmiennych oraz funkcji
D. Zwiększenie ilości instrukcji warunkowych
Usunięcie nieużywanych zmiennych i funkcji to jedna z najskuteczniejszych metod optymalizacji kodu źródłowego. Nadmiarowe zmienne i niepotrzebne funkcje mogą spowalniać aplikację, zwiększać jej zużycie pamięci i powodować problemy z czytelnością kodu. Ich eliminacja upraszcza kod, zmniejsza ryzyko błędów i poprawia wydajność programu. Oczyszczanie kodu to kluczowy element procesu refaktoryzacji, który pozwala na utrzymanie wysokiej jakości oprogramowania oraz lepszą organizację projektu. Dodatkowo, minimalizacja kodu pomaga w szybszym ładowaniu aplikacji webowych, co ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika (UX) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO).

Pytanie 26

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
B. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
C. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
D. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 27

Który z frameworków pozwala na tworzenie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika oraz obsługą wydarzeń?

A. Express.js
B. Django
C. TensorFlow
D. Qt
Qt to framework umożliwiający projektowanie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika (GUI) oraz obsługą zdarzeń. Qt oferuje narzędzia takie jak Qt Designer, które umożliwiają tworzenie interfejsów metodą 'przeciągnij i upuść'. Jest to jedno z najbardziej wszechstronnych narzędzi do budowy aplikacji wieloplatformowych, umożliwiające tworzenie oprogramowania dla Windows, macOS, Linux oraz urządzeń mobilnych. Qt obsługuje zdarzenia użytkownika, animacje, grafikę 3D i inne zaawansowane funkcjonalności, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych aplikacji desktopowych i mobilnych.

Pytanie 28

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ logiczny
B. Typ danych prosty
C. Typ danych złożony
D. Typ wskaźników
Prosty typ danych odnosi się do typów takich jak 'int', 'char' czy 'bool', które przechowują pojedyncze wartości, a nie zestawy danych. Typ wskaźnikowy przechowuje adresy pamięci, a nie kolekcje wartości, jak to ma miejsce w przypadku tablic. Typ logiczny (boolean) przechowuje wartości 'true' lub 'false', ale nie jest przeznaczony do przechowywania wielu elementów. Tablice różnią się od typów prostych tym, że pozwalają na jednoczesne przechowywanie wielu elementów i dostęp do nich za pomocą indeksów.

Pytanie 29

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. integration testing
B. unit testing
C. security testing
D. performance testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 30

Na schemacie widoczny jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy zostanie zweryfikowany warunek n<7?

Ilustracja do pytania
A. 7
B. 6
C. 8
D. 5
Wartość 8 pokazuje, że chyba źle zrozumiałeś, jak działa liczba iteracji. Pojawiły się dodatkowe porównania, które nie powinny się zdarzyć w pętli. A wynik 5 może być przez to, że pętla zakończyła się za szybko, albo myślałeś, że zmienna zaczyna się z innej wartości. Z kolei 7 to już za dużo iteracji, co nie pasuje do standardowego działania pętli warunkowej.

Pytanie 31

Który z dokumentów stosowanych w metodologii Agile zawiera listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według ich ważności?

A. Backlog sprintu
B. Product backlog
C. Diagram Gantta
D. Harmonogram projektu
Product backlog to dokument zawierający listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według priorytetów. Jest to jedno z głównych narzędzi w metodykach Agile, szczególnie w Scrumie, gdzie backlog stanowi podstawę do planowania sprintów. Zawiera on wszystkie elementy, które muszą zostać zaimplementowane, w tym nowe funkcje, poprawki błędów oraz zadania techniczne. Priorytety są ustalane przez właściciela produktu (Product Ownera) i dostosowywane na bieżąco w zależności od zmieniających się wymagań i potrzeb biznesowych. Dzięki backlogowi zespół może skupić się na dostarczaniu najważniejszych funkcji, co pozwala na szybkie reagowanie na feedback i rozwój aplikacji zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Pytanie 32

Które z wymienionych działań zwiększa bezpieczeństwo transakcji online?

A. Udostępnianie informacji o karcie kredytowej w e-mailach
B. Nieaktualizowanie oprogramowania przeglądarki
C. Weryfikowanie certyfikatów SSL na stronach zajmujących się transakcjami
D. Zastosowanie publicznego Wi-Fi do logowania się na konto bankowe
Sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach transakcyjnych to jeden z najważniejszych kroków w zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji internetowych. Certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc je przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Adresy stron z certyfikatem SSL zaczynają się od 'https', co wskazuje na bezpieczne połączenie. Certyfikaty SSL zapewniają integralność danych i są podstawą dla każdej strony internetowej obsługującej płatności lub przechowującej dane użytkowników. Zignorowanie tej kwestii naraża użytkowników na ataki typu man-in-the-middle i phishing.

Pytanie 33

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. interpreter
B. kompilator
C. dekompilator
D. debugger
Interpreter tłumaczy kod linia po linii, co oznacza, że nie tworzy pliku wykonywalnego i nie wykrywa wszystkich błędów przed uruchomieniem programu. Debugger jest narzędziem służącym do testowania i wykrywania błędów w kodzie podczas jego wykonywania. Dekompilator przekształca kod binarny na kod źródłowy, co jest procesem odwrotnym do kompilacji, lecz nie tworzy plików wykonywalnych.

Pytanie 34

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
B. Ulepszają kod aplikacji
C. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
D. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 35

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
B. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
C. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi odnosi się do zrozumienia i rzetelności w dostarczonych treściach na stronie, co jest ważnym aspektem, ale nie dotyczy bezpośrednio percepcji komponentów interfejsu użytkownika. Zrozumienie treści jest związane z czytelnością tekstu oraz jego strukturalną formą, co nie jest bezpośrednio związane z interfejsem. Kolejna niepoprawna odpowiedź, dotycząca zapewnienia wystarczającej ilości czasu na przeczytanie i przetworzenie treści, odnosi się bardziej do zasad dostępności dotyczących czasu, które są istotne dla użytkowników z różnymi zdolnościami przetwarzania informacji, ale nie dotyczą samej percepcji komponentów interfejsu. Ostatnia odpowiedź, dotycząca zapewnienia interakcji pomiędzy komponentami użytkownika przy użyciu klawiatury, również nie odnosi się bezpośrednio do percepcji, a bardziej do interakcji użytkownika z systemem. Choć interakcja jest istotna, kluczowe jest zrozumienie, że percepcja skupia się na sposobie, w jaki użytkownicy dostrzegają i interpretują te komponenty, a nie na ich interakcji. Dlatego też, te odpowiedzi, choć dotyczą ważnych kwestii dostępności, nie są zgodne z istotą pytania.

Pytanie 36

Sposób deklaracji Klasa2 wskazuje, że

Ilustracja do pytania
A. Klasa2 stanowi klasę bazową
B. Klasa1 dziedziczy od Klasa2
C. Klasa1 jest dzieckiem Klasy2
D. Klasa2 dziedziczy od Klasa1
Twierdzenie, że Klasa1 dziedziczy po Klasa2, jest błędne – dziedziczenie w językach takich jak C++, Java czy Python odbywa się tylko w jednym kierunku, od klasy bazowej do klasy pochodnej. Klasa1 nie może być potomkiem Klasa2, jeśli w deklaracji wskazano odwrotnie. Deklaracja, że Klasa2 jest klasą bazową, byłaby prawdziwa tylko w przypadku, gdyby Klasa1 faktycznie dziedziczyła po Klasa2, co nie wynika z przedstawionego kodu. Dziedziczenie jest relacją jednoznaczną i kierunkową, co oznacza, że błędne zrozumienie tej koncepcji może prowadzić do poważnych problemów architektonicznych w projekcie.

Pytanie 37

Zapisany fragment w C# wskazuje na definicję klasy Car, która

Ilustracja do pytania
A. używa prywatnych pól klasy Vehicle
B. dziedziczy po Vehicle
C. stanowi klasę bazową (nie dziedziczy z żadnej klasy)
D. jest przywiązana do klasy Vehicle
W przedstawionym kodzie w języku C# mamy definicję klasy Car, która dziedziczy po klasie Vehicle. Dziedziczenie to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego, pozwalający jednej klasie przejąć właściwości i metody innej klasy. W praktyce oznacza to, że klasa Car automatycznie zyskuje dostęp do metod i właściwości publicznych oraz chronionych klasy Vehicle, co umożliwia ponowne użycie kodu i zwiększa jego przejrzystość. Dziedziczenie jest kluczowe w projektowaniu skalowalnych systemów, gdzie umożliwia tworzenie bardziej specyficznych klas na podstawie klas ogólnych, co jest zgodne z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). Przykładowo, jeżeli klasa Vehicle zawiera metody takie jak Start() i Stop(), klasa Car może je wykorzystać bez konieczności ponownego definiowania. Dobre praktyki w programowaniu obiektowym zalecają wykorzystywanie dziedziczenia do tworzenia hierarchii klas, które logicznie odwzorowują relacje „jest-a” pomiędzy obiektami w systemie. Ważne jest też unikanie zbyt głębokiego dziedziczenia, co może prowadzić do skomplikowanego i trudnego w utrzymaniu kodu. Zrozumienie dziedziczenia jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania wzorców projektowych, takich jak wzorzec projektowy Adapter czy Dekorator.

Pytanie 38

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. TypeScript
B. Express.js
C. Bootstrap
D. Lodash
Bootstrap to framework CSS, który służy do stylizacji i tworzenia responsywnych interfejsów użytkownika, ale nie oferuje narzędzi do manipulacji danymi jak Lodash. TypeScript to język programowania, który rozszerza JavaScript o statyczne typowanie, ale nie pełni roli biblioteki do manipulacji obiektami i tablicami. Express.js to minimalny framework do budowy serwerów w Node.js i nie ma zastosowania w kontekście manipulacji danymi na poziomie frontendowym, jak ma to miejsce w przypadku Lodash.

Pytanie 39

Który z wymienionych objawów może sugerować nagłe zagrożenie dla zdrowia?

A. Ostry ból w klatce piersiowej
B. Zwiększona efektywność pracy
C. Intensywne pocenie się w gorącym otoczeniu
D. Obniżony nastrój w ciągu dnia
Ostry ból w klatce piersiowej to jeden z najbardziej alarmujących objawów wskazujących na nagłe zagrożenie zdrowotne, takie jak zawał serca lub zatorowość płucna. Tego rodzaju ból jest często opisywany jako gniotący, ściskający lub rozlewający się na inne części ciała, takie jak ramię, szyja czy żuchwa. W takich przypadkach kluczowe jest szybkie wezwanie pomocy medycznej, ponieważ każda minuta opóźnienia może zwiększyć ryzyko powikłań lub śmierci. Edukacja w zakresie rozpoznawania tego objawu może uratować życie, dlatego tak ważne jest rozróżnianie go od innych mniej groźnych objawów.

Pytanie 40

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod2
C. Kod4
D. Kod3
Kod1 niestety jest błędny. W JSON klucze i wartości muszą być w podwójnych cudzysłowach, a nie w pojedynczych. Pojedyncze cudzysłowy tutaj nie działają i będą powodować błąd podczas próby parsowania. Kod3 to nie JSON, tylko przykład XML, który używa znaczników do oznaczania danych, ale w kontekście JSON nie pasuje. Kod4 z kolei przypomina bardziej zapis w jakimś języku programowania, na przykład C. Używasz składni, której parsery JSON nie rozpoznają, bo brakuje nawiasów klamrowych i podwójnych cudzysłowów. Często błędy w JSON wynikają z niewłaściwego użycia znaków interpunkcyjnych i złego formatowania, co może prowadzić do problemów z działaniem aplikacji. Dlatego naprawdę warto zadbać o poprawną składnię JSON, żeby wszystko działało bez zarzutów.