Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 26 marca 2025 07:31
  • Data zakończenia: 26 marca 2025 07:33

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie wymiary są konieczne do obliczenia zapotrzebowania materiału na damski garnitur (żakiet damski z spodniami)?

A. Długość żakietu, długość rękawa, obwód bioder
B. Długość żakietu, długość rękawa, długość spodni
C. Obwód klatki piersiowej, długość żakietu, długość spodni
D. Obwód klatki piersiowej, obwód bioder, obwód talii
Długość żakietu, rękawów i spodni to naprawdę ważne wymiary, które pomagają oszacować, ile materiału będzie potrzeba na uszycie damskiego kompletu. Jak się nad tym zastanowisz, to widać, że te wymiary są kluczowe, bo dzięki nim możemy precyzyjnie określić, ile tkaniny kupić. Długość żakietu ma wpływ na to, ile materiału wykorzystamy w górnej części ubioru, a długość rękawa jest istotna, bo rękawy mogą mieć różne fasony. No i długość spodni – to też ważny wymiar, bo przez różne fasony spodni różnie zużywa się materiał. W branży odzieżowej dobrze jest pamiętać, że dokładne pomiary są kluczowe, żeby ubrania dobrze leżały i wyglądały estetycznie. To wszystko wpływa na komfort noszenia i ogólny efekt, więc warto zwrócić na to uwagę przy tworzeniu kolekcji.

Pytanie 2

Który z symboli używanych w pomiarach krawieckich został opisany błędnie?

A. opx — obwód klatki piersiowej
B. SyTy — łuk długości przodu do piersi
C. RvNv—- łuk długości kończyny górnej
D. o0s— obwód szyi
W odpowiedziach opublikowanych w teście pojawia się szereg nieścisłości, które mogą prowadzić do błędnych wniosków o pomiarach stosowanych w krawiectwie. Na przykład, interpretacja symbolu 'opx' jako obwodu klatki piersiowej, mimo że jest to popularny pomiar, nie jest do końca jednoznaczna. Obwód klatki piersiowej jest zazwyczaj oznaczany innymi symbolami, a 'opx' może odnosić się do innych specyfikacji w zależności od kontekstu. Z kolei 'RvNv — łuk długości kończyny górnej' jest również pomiarowym symbolem, który może być mylony z innymi, szczególnie w przypadku, gdy nie zostały dokładnie określone standardy dotyczące jego użycia. Wiele osób, próbując zrozumieć oznaczenia w krawiectwie, może popełniać błąd poprzez nieznajomość terminologii oraz standardowych skrótów, co prowadzi do nieporozumień. Ostatecznie, 'o0s — obwód szyi' jest pomiarem, który również występuje, jednak jego symbolika nie jest powszechnie używana. Błędy w przypisaniu oznaczeń do określonych miar mogą wynikać z braku wiedzy na temat przyjętych praktyk, co podkreśla konieczność dokładnego studiowania literatury oraz dokumentacji technicznej w tej dziedzinie. Praktyczne zrozumienie pomiarów krawieckich jest kluczowe dla każdego, kto chce tworzyć odzież wysokiej jakości, dlatego ważne jest, aby korzystać z uznawanych w branży symboli i terminologii.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jakie informacje, między innymi, powinny być zawarte w szablonie podstawowym elementu odzieżowego?

A. Wielkość oraz rodzaj ubrania, kierunek nitki prostej, szerokość materiału
B. Krawędzie i narożniki narażone na uszkodzenia, fason odzieżowy, nazwa elementu wyrobu
C. Szerokości szwów oraz podwinięć, punkty montażowe, lokalizacja linii środka elementu
D. Podstawowe linie konstrukcyjne, rodzaj tkaniny, kierunek nitki osnowy
Patrząc na inne odpowiedzi, można dostrzec, że mają one kilka elementów ważnych przy projektowaniu odzieży, ale nie są one kluczowe dla podstawowego szablonu. Linie konstrukcyjne, rodzaj materiału czy kierunek nitki osnowy są ważne, ale nie wchodzą w szczegóły montażu i wykończenia. Szerokość tkaniny i kierunek nitki prostej są fajne, ale trzeba je uwzględnić w dokumentacji, w kontekście specyfikacji. Więcej wynika z odniesienia do wymagań dotyczących szwów i ich wykończeń. Co więcej, omawianie krawędzi i naroży, które mogą się uszkodzić, oraz fasonu odzieży jest ważne, ale bardziej w kontekście ogólnych zasad jakości, a nie szczegółowego szablonu. Kluczowe jest to, żeby nie przeoczyć znaczenia precyzyjnych instrukcji montażowych, bo to naprawdę wpływa na jakość końcowego produktu. Warto zrozumieć, które informacje są kluczowe na etapie projektowania, a które można dodać później, co jest istotne dla całego procesu produkcji odzieży.

Pytanie 6

Jak w najprostszy sposób można dopasować klasyczne spodnie o 2 cm za szerokie w pasie do postury klientki?

A. Zmniejszyć szerokość spodni na linii szwów bocznych
B. Pogłębić zaszewki z przodu na linii talii
C. Pogłębić zaszewki z tyłu na linii talii
D. Zmniejszyć szerokość spodni na linii szwu siedzeniowego
Zwężenie spodni na linii szwu siedzeniowego to najbardziej efektywny sposób na dopasowanie klasycznych spodni, które są za szerokie o 2 cm w pasie. Działanie to pozwala na zachowanie proporcji nogawek oraz sylwetki, co jest kluczowe dla estetyki i wygody noszenia. Szew siedzeniowy znajduje się w tylnej części spodni i jego modyfikacja polega na usunięciu nadmiaru materiału, co przekłada się na ściślejsze dopasowanie w okolicy pasa. Dodatkowo, ww. metoda nie wpływa na kształt spodni, co jest istotne, gdyż klasyczne spodnie powinny zachować swój elegancki wygląd. W praktyce, zastosowanie tej techniki pozwala na szybkie i precyzyjne dostosowanie odzieży bez konieczności skomplikowanego przerabiania innych elementów, co czyni ją najmniej pracochłonną metodą. Warto również zauważyć, że zwężanie na szwie siedzeniowym jest zgodne z zasadami dobrego krawiectwa, które rekomendują minimalizowanie ingerencji w szwy i zaszewki, aby zachować oryginalną konstrukcję spodni.

Pytanie 7

Aby zwiększyć szerokość spodni w pasie, należy usunąć pasek, a następnie

A. poszerzyć w szwie bocznym
B. pogłębić szew podkroju krocza
C. wypuścić zapas w szwie siedzeniowym
D. wszyć klin w szwie wewnętrznym
Wypuszczenie zapasu w szwie siedzeniowym to najskuteczniejszy sposób na poszerzenie spodni w pasie, ponieważ ten szew znajduje się w obszarze, gdzie materiał jest najbardziej rozciągliwy i elastyczny. W praktyce, polega to na odszukaniu szwu siedzeniowego, który jest z reguły mniej napięty, co pozwala na uzyskanie dodatkowej przestrzeni. Wypuszczenie zapasu pozwala na zastosowanie istniejącego materiału, co jest korzystne dla estetyki i zachowania oryginalnej konstrukcji spodni. Warto pamiętać, że przed przystąpieniem do pracy należy dokładnie zmierzyć szerokość pasa oraz upewnić się, że materiał ma wystarczający zapas. W branży krawieckiej powszechnie akceptuje się technikę wypuszczania zapasu jako standardową praktykę, co zapewnia użytkownikowi komfort oraz odpowiednie dopasowanie. Dodatkowo, ważne jest, aby po zakończeniu pracy sprawdzić, czy wszystkie szwy są odpowiednio wykończone, aby uniknąć nieestetycznych efektów końcowych oraz potencjalnych uszkodzeń materiału.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jaką maszynę należy użyć do wykończenia dolnej części bluzki uszytej z cienkiej dzianiny z włókien syntetycznych?

A. Obrębiarkę dwuigłową
B. Overlock trzynitkowy
C. Maszynę stębnującą płaską
D. Maszynę podszywającą
Stębnówka płaska, choć może wydawać się odpowiednia dla niektórych zastosowań, nie jest najlepszym wyborem do wykończenia dołu bluz z cienkiej dzianiny. Głównym ograniczeniem stębnówki jest to, że tworzy ona szwy, które nie są elastyczne, co może prowadzić do pękania szwów podczas użytkowania odzieży, zwłaszcza w przypadku dzianin, które mają naturalną rozciągliwość. Brak elastyczności w szwach stębnówki sprawia, że materiał może się marszczyć lub naciągać, co wpływa na komfort noszenia. Obrębiarka trzynitkowa, chociaż zapewnia większą elastyczność szwu, jest bardziej skomplikowana w użyciu i często stosowana w produkcji odzieży, która wymaga bardziej złożonych wykończeń. Podszywarka, z kolei, jest przeznaczona głównie do wykańczania krawędzi materiału, ale nie oferuje elastyczności i trwałości, które są istotne dla odzieży wykonanej z dzianin. Istnieje również ryzyko, że użycie niewłaściwej maszyny do dzianin może prowadzić do pogorszenia jakości końcowego produktu, co w branży odzieżowej jest niedopuszczalne. Dlatego ważne jest, aby przed wyborem maszyny do szycia analizować materiał, z którego został wykonany produkt, oraz jego przeznaczenie, aby zapewnić najlepsze wykończenie.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Ocena jakości odzieży po dokonaniu przeróbki odbywa się w trakcie

A. drugiej przymiarki
B. pierwszej przymiarki
C. prasowania końcowego
D. odbioru wyrobu
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na pierwszą przymiarkę, drugą przymiarkę lub prasowanie końcowe, jest błędny, gdyż te etapy nie są odpowiednie do oceny całkowitej jakości wyrobu odzieżowego. Pierwsza przymiarka ma na celu jedynie ocenę wstępnego dopasowania i komfortu noszenia, a nie pełnej analizy jakości. Na tym etapie mogą być zauważone jedynie ogólne niedoskonałości, a nie szczegółowe wady wykonania, które mogą ujawnić się dopiero przy dokładnej inspekcji. Druga przymiarka, choć również istotna, koncentruje się na wprowadzaniu poprawek i ewentualnym dostosowaniu produktu, a nie na finalnej ocenie jego jakości. Prasowanie końcowe natomiast służy do uzyskania estetycznego wyglądu odzieży, a nie do kontroli jakości w sensie technicznym. Ostateczny odbiór wyrobu powinien opierać się na skrupulatnym sprawdzeniu wszystkich parametrów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Wybierając inne etapy, można przeoczyć istotne kwestie jakościowe, co może prowadzić do niezadowolenia klientów i problemów z reklamacjami. Dlatego kluczowe jest, aby w procesie produkcji i przeróbki wprowadzić systematyczne kontrole na każdym etapie, z naciskiem na odbiór końcowy, który stanowi ostatnią linię obrony przed wprowadzeniem wadliwego produktu na rynek.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jaki rodzaj układu szablonów powinien być użyty do sukienki wykonanej z jednolitej tkaniny bawełnianej?

A. Wielokierunkowy
B. Łączony
C. Dwukierunkowy
D. Mieszany
Odpowiedź 'dwukierunkowy' jest w porządku, bo ten układ szablonów szczególnie pasuje do sukienek z jednolitych tkanin bawełnianych. Gdy materiał jest bez wzorów, taki układ pomaga uzyskać ładny i estetyczny wygląd, co jest mega ważne. Bawełna ma swoje zalety, a dzięki dwukierunkowemu układowi łatwiej ilościowo dopasować sukienkę. Myślę, że świetnym przykładem mogą być sukienki casualowe, które stawiają na prostotę formy i koloru. Dla projektantów mody, taki układ ułatwia manipulację sylwetką, a także akcentowanie detali jak szwy. No i nie zapominajmy o tym, że to bardziej funkcjonalne, bo lepiej wykorzystuje się materiał, co w przyszłości może nam zaoszczędzić trochę kasy i dbać o środowisko.

Pytanie 16

Jaką długość ma spódnica do kolan, jeżeli wysokość talii wynosi 103,5 cm, a wysokość kolan 46,0 cm?

A. 50,0 cm
B. 46,0 cm
C. 57,5 cm
D. 67,5 cm
Wybierając niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć pewne błędy myślowe, które prowadzą do błędnych obliczeń lub interpretacji. Odpowiedź 50,0 cm może wydawać się kusząca, ponieważ różnica między wysokością talii a wysokością kolan jest niewielka, jednak jest to niewłaściwe podejście, ponieważ tego rodzaju spódnica nie sięgałaby do kolan, a wręcz byłaby zbyt krótka. Z kolei odpowiedź 46,0 cm nie uwzględnia faktu, że długość spódnicy powinna być większa niż wysokość kolan, co jest kluczowe w kontekście długości spódnicy sięgającej kolan. Odpowiedź 67,5 cm jest zupełnie nieadekwatna, ponieważ dodaje nadmiar długości, co sprawia, że spódnica mogłaby być zbyt długa, przez co traci swój zamierzony styl. Ważne jest, aby zrozumieć, że długość spódnicy dokonywana jest na podstawie dokładnych pomiarów i uwzględnia ergonomię oraz estetykę. Właściwe podejście do określenia długości odzieży wymaga znajomości indywidualnych wymiarów, a także zasad proporcji, co jest kluczowe w branży mody i odzieżowej. Brak uwzględnienia tych zasad prowadzi do błędnych wniosków, które mogą rzutować na praktyki projektowe oraz postrzeganie stylu.

Pytanie 17

Aby zapobiec rozpruciu szwów na początku i końcu przeszycia, należy nitki

A. pozostawić w szwie
B. przymocować przez szycie do tyłu
C. związać
D. obciąć
Szycie do tyłu, czyli ta technika, o której tu mówimy, to naprawdę ważna sprawa w krawiectwie. Dzięki niej, szwy są dużo bardziej trwałe, bo pierwsze i ostatnie przeszycia są lepiej zabezpieczone. To trochę jak zabezpieczanie nitki, żeby się nie pruła, co ma ogromne znaczenie szczególnie w odzieży, która często jest narażona na duże naprężenia, jak np. ubrania robocze czy sportowe. Warto o tym pamiętać w każdym swoim projekcie, bo nie tylko przedłuża to żywotność, ale też sprawia, że wszystko wygląda lepiej. Fajnie jest też wiedzieć, że są standardy, jak ISO 4916, które mówią o tych technikach i ich znaczeniu dla wytrzymałości szwów. Dobre wykończenie nie tylko wygląda estetycznie, ale i wpływa na funkcjonalność, więc warto to przemyśleć w trakcie szycia.

Pytanie 18

Aby wydłużyć zbyt krótkie nogawki w klasycznych spodniach damskich, można je przedłużyć poprzez doszycie do końców

A. falban
B. lamówek
C. mankietów
D. frędzli
Frędzle, falbany i lamówki to elementy dekoracyjne, które w kontekście wydłużania nogawek spodni nie będą pełniły odpowiedniej funkcji. Frędzle, jako ozdoby, zazwyczaj stosuje się w stylizacji boho lub w modzie etnicznej, jednak ich dodanie do nogawek spodni nie tylko nie wydłuży nogawek, ale również może zaburzyć proporcje sylwetki. W przypadku falban, są one najczęściej używane w sukienkach i spódnicach, aby dodać objętości lub ruchu, ale w kontekście spodni mogą sprawić, że cała sylwetka stanie się nieproporcjonalna i nieestetyczna. Lamówki, chociaż mogą być stosowane do podkreślenia krawędzi, nie są odpowiednie do wydłużania nogawek. Lamówki pełnią raczej funkcję dekoracyjną, a ich obecność na nogawkach nie wpłynie na ich długość. Wybierając metody modyfikacji odzieży, ważne jest zrozumienie, jak różne elementy krawieckie wpływają na wygląd i funkcjonalność odzieży. Typowym błędem jest traktowanie elementów dekoracyjnych jako rozwiązań praktycznych, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania materiałów i czasu podczas szycia. W krawiectwie kluczowe jest zrozumienie, jakie techniki będą odpowiednie dla danego celu, aby uzyskać zamierzony efekt estetyczny i praktyczny.

Pytanie 19

Jakie działania należy podjąć w trakcie przygotowania bluzki podstawowej do pierwszego pomiaru?

A. Skopiować zaszewki, połączyć szwy modelowe i konstrukcyjne, sfastrygować lewy rękaw
B. Zszyć zaszewki, szwy modelowe i konstrukcyjne, sfastrygować ramiona i prawy rękaw
C. Dodać naddatki na szwy i podwinięcia, zszyć zaszewki, ramiona oraz lewy rękaw
D. Sfastrygować zaszewki, szwy modelowe i konstrukcyjne, ramiona oraz prawy rękaw
Wszystkie inne odpowiedzi zawierają istotne błędy w podejściu do procesu przygotowania bluzki podstawowej. Na przykład skopiowanie zaszewków i zszycie szwów modelowych oraz konstrukcyjnych, jak sugeruje pierwsza odpowiedź, nie uwzględnia kluczowego etapu, jakim jest sfastrygowanie. Skopiowanie zaszewków może prowadzić do nieodpowiedniego ich umiejscowienia w kontekście sylwetki. Ponadto, zszywanie elementów bez wstępnego sfastrygowania uniemożliwia wprowadzenie ewentualnych korekt, co jest niezbędne w przypadku odzieży szytej na miarę. Z kolei w odpowiedzi wskazującej na dodawanie naddatków na szwy, nie uwzględnia się istotności sfastrygowania, co może skutkować brakiem możliwości dostosowania kształtu w późniejszym etapie. Błąd polegający na pominięciu sfastrygowania zaszewków i rękawów w kontekście konstrukcji bluzki prowadzi do ograniczenia możliwości modyfikacji kształtu i rozmiaru odzieży. Dlatego tak ważne jest, aby każdy krok w procesie szycia był przemyślany i zgodny z najlepszymi praktykami, które kładą nacisk na możliwość dostosowania i korekcji w oparciu o rzeczywiste wymiary i proporcje ciała. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla osiągnięcia profesjonalnych efektów w szyciu odzieży.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jaką długość tkaniny gładkiej poliestrowej o szerokości 1,10 m należy przeznaczyć na uszycie spódnicy podstawowej o długości 50 cm dla klientki z wymiarami ot = 68 cm i obt = 92 cm?

A. 1,10 m
B. 0,55 m
C. 1,15 m
D. 0,60 m
Norma zużycia tkaniny gładkiej poliestrowej o szerokości 1,10 m do uszycia spódnicy podstawowej o długości 50 cm obliczana jest na podstawie wymiarów klientki oraz zastosowanej konstrukcji odzieżowej. W przypadku wymiarów ot = 68 cm oraz obt = 92 cm, obliczenia uwzględniają nie tylko materiał potrzebny na spódnicę, ale także zapas na szwy oraz ewentualne przycięcia. Przy szerokości tkaniny 1,10 m, wymagana długość wynosi 0,55 m, co jest zgodne z zaleceniami dla odzieży kobiecej. Przykładowo, w przypadku szycia spódnic z pełnym kołem czy półkola, wysokość spódnicy oraz jej krój wpływają na ostateczne zużycie tkaniny, ale w tej konkretnej sytuacji, obliczenie uwzględniło wszystkie niezbędne parametry. Dobrą praktyką w krawiectwie jest zawsze przeprowadzenie dokładnych obliczeń i tworzenie prototypów, co pozwala na optymalizację zużycia materiałów oraz redukcję odpadów.

Pytanie 23

Który z procesów realizowanych w krojowni nie jest wykonywany, gdy wykorzystano automat cutter do rozkroju materiałów odzieżowych?

A. Sprasowanie nakładu
B. Przykrywanie nakładu folią przed rozkrojem
C. Przekrawanie nakładu na sekcje
D. Przygotowanie rysunku układu szablonów
Wybór odpowiedzi odnoszącej się do "Przykrycia nakładu folią przed rozkrojem", "Przygotowania rysunku układu szablonów" oraz "Sprasowania nakładu" może być mylący, ponieważ wszystkie te etapy są integralnymi częściami procesu krojenia w krojowni, bez względu na to, czy używa się automatycznego urządzenia, czy tradycyjnych metod. Przykrycie nakładu folią to standardowa procedura ochronna, która ma na celu zabezpieczenie materiałów przed zniszczeniem, zabrudzeniem lub uszkodzeniem przed rozpoczęciem krojenia. Przygotowanie rysunku układu szablonów jest kluczowym krokiem, który umożliwia prawidłowe rozplanowanie elementów w obrębie materiału, co ma na celu minimalizację odpadów materiałowych oraz efektywne wykorzystanie dostępnego surowca. Sprasowanie nakładu, z kolei, zapewnia równomierne ułożenie materiału, co jest niezbędne do uzyskania wysokiej jakości cięcia. W kontekście błędnych wyborów odpowiedzi, można zauważyć typowy błąd polegający na niepełnym zrozumieniu etapów procesu produkcji odzieży i ich znaczenia w kontekście automatyzacji. Zastosowanie automatycznych cutterów nie wyklucza tych ważnych kroków, lecz raczej je wspiera, zapewniając większą precyzję i efektywność w całym procesie produkcyjnym.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Który z podanych zakresów dotyczy kontroli końcowej wyrobów gotowych?

A. Zestawienie wykrojów elementów wyrobów z szablonami
B. Weryfikacja w wykrojach kierunku nitki prostej
C. Weryfikacja zgodności wykonania wyrobów z dokumentacją techniczną
D. Porównanie gotowego wyrobu z rysunkiem żurnalowym
Wybór odpowiedzi odnoszących się do sprawdzenia w wykrojach kierunku nitki prostej, porównania wykrojów elementów wyrobów z szablonami oraz porównania wyrobu gotowego z rysunkiem żurnalowym, może prowadzić do nieporozumień w zakresie procesu kontroli jakości. Sprawdzenie kierunku nitki prostej, chociaż istotne w kontekście szycia, nie jest kluczowym elementem ostatecznej kontroli jakości, gdyż dotyczy jedynie konkretnego aspektu konstrukcji. Podobnie, porównanie wykrojów z szablonami to etap przygotowawczy, który ma miejsce przed rozpoczęciem produkcji. W kontekście kontroli ostatecznej, bardziej istotne jest, aby ocenić, czy gotowy wyrób spełnia ogólne wymagania jakościowe oraz specyfikacje techniczne. Co więcej, porównanie wyrobu gotowego z rysunkiem żurnalowym może być użyteczne, ale jest jedynie częścią procesu, który nie wystarcza do oceny całkowitej zgodności z dokumentacją. Problemy te mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących fazy produkcji; kontrola jakości nie powinna być rozumiana jako prosta weryfikacja detali, ale jako złożony proces, w którym każdy aspekt produktu, począwszy od materiałów, przez wykonanie, aż po finalne testy, musi być zgodny z określonymi standardami. W praktyce, zaniedbanie tych zasad może prowadzić do poważnych problemów jakościowych i ekonomicznych, takich jak wzrost reklamacji, co w dłuższym okresie wpływa na reputację producenta oraz jego pozycję na rynku.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jaka będzie cena przeróbki spodni, która obejmuje skrócenie ich o 3 cm i wszycie zamka błyskawicznego, według przedstawionego cennika usług?

lp.Wyszczególnienie usługiCena usługi
1.Poszerzenie lub zwężenie wyrobu.15 zł
2.Skrócenie lub wydłużenie długości wyrobu, rękawa.10 zł
3.Wszycie zamka.20zł
4.Zmiany fasonu elementu wyrobu.40 zł

A. 20 zł
B. 30 zł
C. 60 zł
D. 35 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Niektórzy mogliby spróbować obliczyć koszt przeróbki spodni, biorąc pod uwagę tylko jeden z komponentów — na przykład tylko koszt wszycia zamka błyskawicznego, który wynosi 20 zł. Tego rodzaju podejście jest błędne, ponieważ nie uwzględnia dodatkowego elementu, jakim jest skrócenie. Ostateczny koszt przeróbki musi obejmować wszystkie usługi, które są wykonywane jednocześnie. Inni mogą pomyśleć, że ceny usług są zaprezentowane w sposób, który należy interpretować jako jedną, całościową kwotę, co również jest niepoprawne. W branży odzieżowej, standardem jest wycenianie poszczególnych usług, co ma na celu zapewnienie przejrzystości i uczciwości w rozliczeniach. Klienci powinni być świadomi, że każda czynność przyczynia się do całkowitego kosztu, a pomijanie któregokolwiek z tych elementów prowadzi do błędnych wniosków. Niezrozumienie struktury kosztów może prowadzić nie tylko do nieporozumień, ale także do niezadowolenia z usług, co w dłuższej perspektywie wpływa na reputację usługodawcy w branży.

Pytanie 30

Oblicz szerokość zaszewki bocznej w podstawowej spódnicy dla klientki z wymiarami: obwód pasa = 72,0 cm, obwód bioder = 96,0 cm?

A. 2 cm
B. 8 cm
C. 6 cm
D. 4 cm
Wybierając inne wartości szerokości zaszewki, można natknąć się na kilka powszechnych błędów, które często wynikają z niewłaściwego zrozumienia zasad konstrukcji odzieżowej. Odpowiedzi takie jak 2 cm, 4 cm czy 8 cm nie uwzględniają istotnych proporcji między obwodami pasa a bioderami. Na przykład, szerokość 2 cm jest zbyt mała dla tego zakresu wymiarów i może nie zapewnić odpowiedniego wsparcia, co prowadzi do braku dopasowania i niewłaściwego ułożenia spódnicy. Z drugiej strony, 8 cm jest zbyt szerokie, co może powodować nadmiar materiału w okolicy talii, tworząc nieestetyczne fałdy i zwiększając ryzyko dyskomfortu podczas noszenia. Kluczowe w konstrukcji zaszewek jest zrozumienie, że ich szerokość powinna być dostosowana do różnicy pomiędzy wymiarami, co pozwala na uzyskanie zharmonizowanego kształtu. Dobrą praktyką jest stosowanie zasady, w której zaszewka powinna wynosić około 10% różnicy między wymiarami, aby zapewnić optymalne dopasowanie. Dlatego ważne jest, by w każdym przypadku brać pod uwagę indywidualne wymiary i zasady konstrukcji, aby osiągnąć zamierzony efekt estetyczny oraz funkcjonalny.

Pytanie 31

Aby równocześnie wykonać dwa równoległe szwy bieliźnianych w spodniach typu "jeans", należy użyć urządzenia

A. łańcuszkowej dwuigłowej
B. stębnowej zygzakowej
C. łańcuszkowej jednoigłowej
D. stębnowej jednoigłowej
Odpowiedzi takie jak 'stębnowa jednoigłowa', 'stębnowa zygzakowa' oraz 'łańcuszkowa jednoigłowa' nie są właściwe w kontekście wykonywania dwóch równoległych szwów w spodniach typu 'jeans'. Maszyna stębnowa jednoigłowa, mimo że potrafi wykonywać mocne szwy, jest przystosowana do szycia jednego szwu na raz, co ogranicza jej zastosowanie w przypadku, gdy potrzebne są dwa równoległe szwy. Równocześnie, stębnowa zygzakowa jest użyteczna w sytuacjach, gdzie elastyczność szwu jest kluczowa, ale nie oferuje możliwości jednoczesnego szycia w takiej samej formie, jak maszyna łańcuszkowa dwuigłowa. Z kolei maszyna łańcuszkowa jednoigłowa może wytwarzać szwy o większej elastyczności, jednak nie jest w stanie jednocześnie wykonywać dwóch szwów równoległych, co jest wymogiem w produkcji spodni typu 'jeans'. W rezultacie, wybór odpowiedniej maszyny nie jest tylko kwestią preferencji, ale także wymaga zrozumienia zastosowania i funkcji poszczególnych technologii szycia. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do wyboru niewłaściwego sprzętu, co w efekcie wpływa na jakość i trwałość końcowego produktu.

Pytanie 32

Jaką maszynę należy wykorzystać do szycia elastycznych i rozciągliwych szwów montażowych?

A. Podszywarkę
B. Stębnową
C. Ryglówkę
D. Łańcuszkową
Podszywarka, ryglówka i stębnowa to maszyny, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są zoptymalizowane do szycia elastycznych, rozciągliwych szwów montażowych. Podszywarka jest używana głównie do wykańczania krawędzi materiałów oraz do szycia tkanin, ale jej konstrukcja nie oferuje wystarczającej elastyczności, aby efektywnie obsłużyć wymagania związane z rozciągającymi się materiałami. Szwów, które są wykonane na podszywarce, mogą nie wytrzymać rozciągania, co prowadzi do ich uszkodzenia. Ryglówka, z kolei, jest maszyną, która tworzy gęsty szew zabezpieczający krawędzie materiału, ale nie jest przystosowana do zapewnienia elastyczności. Szwów ryglowych używa się głównie do łączenia materiałów w miejscach, gdzie nie jest wymagane rozciąganie. Stębnowa maszyna, która służy do wykonywania prostych lub dekoracyjnych szwów, również nie spełnia wymogów elastyczności. Szycie tkanin elastycznych na stębnowej maszynie może prowadzić do pęknięcia szwu, co jest wynikiem braku odpowiedniej elastyczności. Podsumowując, błędne wybory tych maszyn wynikają z niepełnego zrozumienia ich funkcji i zastosowań w kontekście różnorodności tkanin oraz wymagań dotyczących szwów w odzieży. Właściwy dobór maszyny do szycia stanowi kluczowy aspekt procesu produkcyjnego, a znajomość ich właściwości jest niezbędna dla zapewnienia wysokiej jakości wyrobów odzieżowych.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby zapiąć bawełniany fartuch, który jest przeznaczony do prania mechanicznego w wysokich temperaturach, należy wykorzystać guziki

A. poliestrowe
B. skórzane
C. drewniane
D. szklane
Wybór guzików do zapinania fartucha bawełnianego wymaga zrozumienia właściwości materiałów, z których są one wykonane. Guziki skórzane, choć estetyczne, są nieodpowiednie do intensywnego użytkowania w kontekście prania w wysokich temperaturach. Skóra jest materiałem organicznym, który może ulegać deformacji i zniszczeniu pod wpływem wilgoci oraz wysokich temperatur, co czyni je mało trwałym rozwiązaniem w środowisku wymagającym częstego czyszczenia. Podobnie, guziki drewniane mogą wydawać się atrakcyjne wizualnie, ale ich odporność na działanie wody i detergentów jest znacznie ograniczona, co prowadzi do ich pękania i zniszczenia w wyniku procesu prania. Dodatkowo, guziki szklane, mimo że eleganckie, są kruchymi elementami, które mogą łatwo ulec stłuczeniu, co w kontekście pracy w kuchni czy laboratorium stanowi poważne zagrożenie. Wybór odpowiedniego materiału do guzików powinien opierać się na analizie ich właściwości fizycznych oraz chemicznych, a także na wymaganiach dotyczących użytkowania. Niestety, pomijanie tych istotnych czynników prowadzi do błędnych decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonalność i bezpieczeństwo odzieży roboczej.

Pytanie 36

Wykończenie dolnej części spodni wełnianych powinno być zrealizowane ściegiem niewidocznym na maszynie

A. fastrygówce
B. łańcuszkowej
C. podszywarce
D. zygzaku
Wybór maszyny do wykończenia dołu spodni wełnianych nie jest sprawą prostą, a prowadzenie do błędnych wyborów może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych maszyn. Korzystanie z zygzakówki, mimo że jest atrakcyjne z perspektywy elastyczności szwów, nie jest odpowiednie do wykończania dołu spodni w sposób niewidoczny. Zygzakowy ścieg, choć dobrze sprawdza się przy tkaninach rozciągliwych, w przypadku tkanin wełnianych może powodować nieestetyczne efekty wizualne, a jego widoczność na zewnętrznej stronie materiału jest niedopuszczalna w przypadku eleganckiej odzieży. Z kolei maszyna łańcuszkowa, która tworzy charakterystyczny ścieg łańcuszkowy, również nie nadaje się do tego zadania, ponieważ szwy łańcuszkowe są bardziej widoczne i nie oferują pożądanego efektu estetycznego. Fastrygówka zaś, chociaż używana do tymczasowego łączenia tkanin, nie jest przeznaczona do ostatecznego wykończenia. W praktyce, zamiast spełniać wymagania estetyczne, te metody mogą prowadzić do stwierdzenia, że odzież wygląda na niedokończoną lub amatorką. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że dobór odpowiedniej maszyny jest kluczowy, a standardy jakości w branży odzieżowej wymagają zastosowania maszyn, które zapewnią zarówno estetykę, jak i trwałość wykonania.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Który z wymiarów koniecznych do zaprojektowania damskich szortów nie jest wymiarem ciała?

A. Obwodu kolana
B. Wysokości kolana
C. Głębokości krocza
D. Długości szortów
Długość szortów jest wymiarem, który nie odnosi się bezpośrednio do wymiarów ciała, ale do projektu odzieży. W kontekście krawiectwa, długość szortów określa, jak długi będzie sam produkt, co jest kluczowe dla ich estetyki i funkcjonalności. Dobrze dopasowane szorty powinny uwzględniać zarówno osobiste preferencje klientów, jak i trendy w modzie. W przypadku projektowania odzieży, długość szortów jest ustalana w oparciu o ogólne wytyczne dotyczące stylów, jak na przykład styl casualowy, sportowy czy formalny. Przykładowo, szorty sportowe mogą być krótsze i bardziej przylegające, podczas gdy szorty casualowe mogą mieć różne długości, w zależności od sezonu i preferencji. W praktyce, długość szortów jest ustalana na podstawie równowagi między komfortem a modą, co jest kluczowe dla satysfakcji klienta. Umożliwia to także lepsze dostosowanie oferty do różnorodnych grup docelowych, co jest standardem w branży odzieżowej.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Wielkości dodatków na szwy są uzależnione, między innymi, od

A. wielkości produktu.
B. kształtu wzoru.
C. rodzaju wzoru.
D. rodzaju materiału.
Wybór rodzaju tkaniny jako kluczowego czynnika wpływającego na wielkości dodatków na szwy jest uzasadniony technicznie. Tkaniny różnią się nie tylko składem, ale także właściwościami mechanicznymi, co znacząco wpływa na to, jak zareagują na proces szycia. Na przykład, różne tkaniny mogą mieć różne stopnie rozciągliwości, grubości oraz faktury, co wymusza odpowiednie dostosowanie dodatków na szwy. W przypadku tkanin elastycznych, takich jak jersey, dodatki na szwy są zazwyczaj mniejsze, ponieważ tkanina sama w sobie ma zdolność do rozciągania, co pozwala na lepsze dopasowanie. Z kolei w przypadku tkanin sztywniejszych, jak denim, większe dodatki na szwy mogą być konieczne, aby zapewnić odpowiednią stabilność i trwałość szwu. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, takie jak American National Standards Institute (ANSI), które podkreślają konieczność dostosowywania parametrów szycia do charakterystyki materiału. Praktyka ta nie tylko zwiększa jakość gotowego wyrobu, ale także jego komfort użytkowania.