Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 00:04
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 00:13

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie czynniki powinny być brane pod uwagę podczas organizacji zasobów ludzkich w projekcie?

A. Budżet projektu, bez uwzględnienia kompetencji zespołu
B. Wyłącznie techniczne wymagania projektu
C. Umiejętności oraz doświadczenie członków zespołu
D. Jedynie dostępność technologii
Podczas planowania zasobów ludzkich w projekcie kluczowe jest uwzględnienie umiejętności i doświadczenia członków zespołu. Odpowiednie dopasowanie kompetencji do wymagań projektu ma ogromny wpływ na jakość i tempo realizacji zadań. Zespół o różnorodnych umiejętnościach jest bardziej elastyczny i lepiej radzi sobie z napotkanymi wyzwaniami. Analiza umiejętności pozwala na efektywne przydzielanie zadań, co zwiększa produktywność i redukuje ryzyko opóźnień.

Pytanie 2

W jakim przypadku algorytm sortowania bąbelkowego osiąga najlepszą wydajność?

A. Dla tablicy uporządkowanej rosnąco
B. Dla tablicy z dużą liczbą powtórzeń
C. Dla tablicy losowej
D. Dla tablicy uporządkowanej malejąco
W przypadku tablicy posortowanej malejąco algorytm bąbelkowy działa najmniej efektywnie, ponieważ wymaga pełnej liczby przejść i zamian, osiągając złożoność O(n²). Dla losowych tablic sortowanie bąbelkowe również wykonuje dużą liczbę porównań i zamian. Tablice o dużej liczbie powtórzeń mogą zwiększać liczbę iteracji, ponieważ algorytm nadal musi porównać wszystkie elementy, aby upewnić się, że są one we właściwej kolejności.

Pytanie 3

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólem, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w rejonie 1-3 palca ręki jest

A. zespół cieśni kanału nadgarstka
B. dyskopatia
C. zespół suchego oka
D. kifoza
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 4

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. PyCharm
B. NetBeans
C. Eclipse
D. Visual Studio
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 5

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
B. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
C. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
D. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 6

Zamieszczony fragment kodu w Android Studio wdraża metodę nasłuchującą dla obsługi zdarzenia:

Ilustracja do pytania
A. zmiany w polu tekstowym
B. zmiany stanu kontrolki Switch
C. wybierania daty
D. naciśnięcia przycisku
Kod implementuje nasłuchiwanie zdarzenia naciśnięcia przycisku (ang. Button Click). W środowisku Android Studio jest to jedna z podstawowych metod obsługi interakcji użytkownika. Kiedy użytkownik naciśnie przycisk, wywoływana jest określona metoda, co umożliwia np. uruchomienie nowej aktywności, walidację danych lub wywołanie zapytania do bazy danych. Obsługa zdarzeń tego typu jest kluczowa w budowie responsywnych aplikacji mobilnych, zapewniając użytkownikowi płynne i intuicyjne działanie.

Pytanie 7

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy obciążeniowe
B. Testy efektywnościowe
C. Testy interfejsu
D. Testy zgodności
Testy interfejsu są kluczowe w procesie weryfikacji funkcji prototypu interfejsu użytkownika. Testy te koncentrują się na sprawdzeniu poprawności działania wszystkich elementów graficznych, takich jak przyciski, pola tekstowe, menu rozwijane oraz formularze. Testy interfejsu pozwalają upewnić się, że interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z oczekiwaniami i nie powodują błędów w nawigacji. Dzięki nim można wykryć problemy związane z nieprawidłowym rozmieszczeniem elementów, brakiem reakcji na kliknięcia lub nieintuicyjnym działaniem, co pozwala na wczesne wdrożenie poprawek i zwiększenie użyteczności aplikacji.

Pytanie 8

Który z dokumentów stosowanych w metodologii Agile zawiera listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według ich ważności?

A. Backlog sprintu
B. Harmonogram projektu
C. Diagram Gantta
D. Product backlog
Product backlog to dokument zawierający listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według priorytetów. Jest to jedno z głównych narzędzi w metodykach Agile, szczególnie w Scrumie, gdzie backlog stanowi podstawę do planowania sprintów. Zawiera on wszystkie elementy, które muszą zostać zaimplementowane, w tym nowe funkcje, poprawki błędów oraz zadania techniczne. Priorytety są ustalane przez właściciela produktu (Product Ownera) i dostosowywane na bieżąco w zależności od zmieniających się wymagań i potrzeb biznesowych. Dzięki backlogowi zespół może skupić się na dostarczaniu najważniejszych funkcji, co pozwala na szybkie reagowanie na feedback i rozwój aplikacji zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Pytanie 9

Jakie jest podstawowe zadanie firewalla w systemie komputerowym?

A. Zapobieganie wyciekom informacji na skutek awarii systemu
B. Zarządzanie ruchem sieciowym i blokowanie nieautoryzowanego dostępu
C. Szyfrowanie danych przesyłanych w sieci
D. Ochrona danych na poziomie aplikacji internetowych
Firewall to narzędzie, które zarządza ruchem sieciowym i blokuje nieautoryzowane połączenia. Jego głównym celem jest ochrona przed nieuprawnionym dostępem do systemu poprzez analizę i filtrowanie pakietów danych. Firewall działa na poziomie sieciowym i aplikacyjnym, co pozwala na skuteczne zatrzymywanie prób włamań, ataków DDoS oraz złośliwego oprogramowania próbującego komunikować się z serwerami zewnętrznymi. To niezbędny element ochrony każdej infrastruktury IT.

Pytanie 10

Kod przedstawiony w języku XML/XAML określa

Ilustracja do pytania
A. stepper
B. listę rozwijaną
C. przełącznik
D. suwak
Kod XML/XAML definiuje przełącznik (Switch), który jest standardową kontrolką używaną do reprezentowania dwustanowego wyboru (włącz/wyłącz). Jest to często stosowane w aplikacjach mobilnych i desktopowych do aktywowania i dezaktywowania funkcji. W XAML przełącznik jest łatwy do skonfigurowania za pomocą atrybutu 'IsToggled', co umożliwia programistom szybkie zarządzanie stanem kontrolki.

Pytanie 11

Która z poniższych struktur danych jest najbardziej odpowiednia do przechowywania unikalnych elementów?

A. Tablica
B. Zbiór (Set)
C. Kolejka priorytetowa
D. Sekwencja
Zbiór, czyli Set, to taki specjalny rodzaj struktury danych, który trzyma tylko unikalne elementy. To znaczy, że nie znajdziesz tam powtórzeń – jak masz listę użytkowników czy tagów, to świetnie, bo zbiór to idealnie rozwiązuje. Jest przy tym bardzo szybki w operacjach jak dodawanie, usuwanie czy wyszukiwanie. To dlatego zbory są używane w różnych algorytmach, zwłaszcza gdy chodzi o przetwarzanie dużych ilości danych i zarządzanie unikalnymi zasobami. Fajna sprawa, nie?

Pytanie 12

Który z algorytmów ma złożoność O(n<sup>2</sup>)?

A. Bubble Sort
B. Dijkstra
C. Binary Search
D. Merge Sort
Bubble Sort to algorytm o złożoności O(n²), co oznacza, że jego czas wykonania rośnie kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów wejściowych. Algorytm porównuje sąsiadujące elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Proces ten powtarza się wielokrotnie, aż do uzyskania pełnego posortowania tablicy. Ze względu na swoją prostotę, Bubble Sort jest często wykorzystywany do nauki podstaw algorytmiki, ale w praktyce rzadko stosuje się go do sortowania dużych zbiorów danych, ponieważ jest nieefektywny w porównaniu do bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak QuickSort czy Merge Sort.

Pytanie 13

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
B. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
C. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie <radio-group>
D. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
Właściwość 'labelPosition' przyjmuje jedną z dwóch wartości, co pozwala na ustawienie pozycji etykiety po lewej lub prawej stronie przycisku radio-button. Jest to kluczowa funkcjonalność, która wpływa na układ i dostępność interfejsu użytkownika.

Pytanie 14

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. szybki rozwój aplikacji
B. środowisko do tworzenia aplikacji
C. zintegrowane środowisko deweloperskie
D. środowisko błyskawicznego programowania
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 15

Który z wymienionych algorytmów sortowania jest najskuteczniejszy w przypadku dużych zbiorów danych w przeważającej liczbie sytuacji?

A. Sortowanie przez zliczanie
B. Sortowanie szybkie (QuickSort)
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie przez wstawianie
QuickSort to algorytm sortowania, który jest najbardziej efektywny dla dużych zbiorów danych, osiągając średnią złożoność obliczeniową O(n log n). Wykorzystuje strategię 'dziel i zwyciężaj', co pozwala na szybkie podzielenie tablicy na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem. Dzięki temu QuickSort jest wyjątkowo szybki, nawet w przypadku dużych i losowo rozłożonych zbiorów danych. Jego zaletą jest niskie zużycie pamięci oraz możliwość sortowania w miejscu (in-place), co oznacza, że nie wymaga dodatkowej przestrzeni poza rekurencyjnym stosowaniem wywołań. Algorytm ten jest szeroko stosowany w aplikacjach bazodanowych, systemach operacyjnych i analizie danych.

Pytanie 16

W przedstawionej ramce znajduje się fragment opisu metody compile języka Java wykorzystywanej w kontekście wyrażeń regularnych. Który symbol powinien być użyty, aby znaleźć dopasowanie na końcu tekstu?

Ilustracja do pytania
A. |
B. $
C. ^
D. .
Znak dolara $ w wyrażeniach regularnych w języku Java jest używany do oznaczenia końca ciągu znaków. Jeśli chcemy sprawdzić, czy konkretny wzorzec występuje na końcu danego tekstu, używamy właśnie tego metaznaku. Przykładowo, wyrażenie regularne World$ dopasuje tekst, w którym słowo World pojawia się na samym końcu. Jest to przydatne w wielu scenariuszach, takich jak walidacja struktury tekstu czy filtrowanie logów, gdzie ważna jest pozycja występowania wzorca. Konwencja ta jest zgodna z ogólnymi standardami regex, co czyni ją intuicyjną i uniwersalną w zastosowaniu. Dolar pełni kluczową rolę w automatyzacji procesów w przetwarzaniu tekstu, umożliwiając efektywne dopasowywanie końcowych wzorców w aplikacjach Java. Użycie $ jest zgodne z dobrymi praktykami kodowania, szczególnie w kontekście walidacji danych wejściowych, gdzie określenie końca ciągu jest często wymagane. Jest to także popularne w analizie danych, gdzie dane muszą spełniać określone kryteria co do ich zakończenia, takie jak rozszerzenia plików czy określone etykiety tekstowe.

Pytanie 17

Zaznaczone elementy w przedstawionych obramowaniach mają na celu

Ilustracja do pytania
A. zapisanie tytułu okna do obiektu Tekst
B. przypisanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
C. uzyskanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
D. ustawienie tytułu okna na "Tekst"
Elementy w ramkach ustawiają tytuł okna na 'Tekst'. Jest to operacja zmiany właściwości okna, która pozwala użytkownikowi na dostosowanie tytułu wyświetlanego na pasku aplikacji.

Pytanie 18

Jakie środki ochrony zbiorowej najlepiej chronią kręgosłup w warunkach pracy biurowej?

A. Ograniczenie hałasu w pomieszczeniu
B. Regulowanie poziomu oświetlenia w biurze
C. Korzystanie z regulowanych krzeseł i biurek
D. Umieszczanie monitorów na wysokości oczu
Używanie regulowanych foteli i biurek to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie problemom z kręgosłupem w pracy biurowej. Ergonomiczne fotele pozwalają na dostosowanie wysokości siedziska, podparcia lędźwiowego oraz kąta nachylenia oparcia, co zapewnia optymalne wsparcie dla kręgosłupa i zmniejsza ryzyko bólu pleców. Regulowane biurka umożliwiają zmianę pozycji pracy – z siedzącej na stojącą – co redukuje obciążenie kręgosłupa i poprawia krążenie krwi. Ergonomia stanowiska pracy to kluczowy element profilaktyki zdrowotnej, który minimalizuje ryzyko dolegliwości związanych z długotrwałą pracą w jednej pozycji.

Pytanie 19

Jakie jest oznaczenie normy międzynarodowej?

A. CE
B. PN
C. EN
D. ISO
ISO (International Organization for Standardization) to międzynarodowa organizacja zajmująca się opracowywaniem i wdrażaniem standardów technicznych. Oznaczenie ISO wskazuje, że produkt lub usługa spełnia międzynarodowe normy jakości i bezpieczeństwa, co ułatwia handel oraz współpracę na arenie międzynarodowej. Normy ISO obejmują szeroki zakres dziedzin, takich jak zarządzanie jakością (ISO 9001), zarządzanie środowiskowe (ISO 14001) czy bezpieczeństwo informacji (ISO 27001). Certyfikacja ISO buduje zaufanie klientów i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku globalnym.

Pytanie 20

Z jakiej kolekcji powinno się korzystać, aby przechowywać informacje związane z elementem interfejsu użytkownika w taki sposób, aby ten element był informowany przez kolekcję o dodaniu, usunięciu lub zmianie jej zawartości?

A. KeyedCollection
B. Collection
C. ReadOnlyCollection
D. ObservableCollection
ObservableCollection to taka fajna kolekcja, która potrafi na bieżąco informować interfejs użytkownika, kiedy coś się zmienia, na przykład jak dodasz, usuniesz albo zmienisz element. Dzięki temu wszystko w aplikacji, jak lista czy inne komponenty, od razu się aktualizuje, co naprawdę poprawia synchronizację i wydajność, zwłaszcza w projektach MVVM.

Pytanie 21

Która funkcja z biblioteki jQuery w JavaScript służy do naprzemiennego dodawania oraz usuwania klasy z elementu?

A. .bingClass()
B. .toggleClass()
C. .changeClass()
D. .switchClass()
.switchClass() to metoda, która zmienia jedną klasę na inną, ale nie działa tak, jakbyś się spodziewał, bo nie dodaje ani nie usuwa klas naprzemiennie. .changeClass() to już w ogóle nie istnieje w jQuery. A .bingClass()? No cóż, to ewidentnie literówka, bo takiej metody też nie ma.

Pytanie 22

Jaki framework jest powszechnie wykorzystywany do rozwijania aplikacji desktopowych w języku C++?

A. Flutter
B. Node.js
C. Qt
D. WPF
Qt to jeden z najczęściej używanych frameworków do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C++. Dzięki Qt programiści mogą budować aplikacje wieloplatformowe (Windows, macOS, Linux) z jednolitym interfejsem użytkownika. Qt oferuje szeroką gamę narzędzi do tworzenia graficznych interfejsów użytkownika (GUI), obsługi baz danych, aplikacji sieciowych oraz animacji. Framework ten jest ceniony za wydajność, stabilność i możliwość pisania kodu raz, a następnie kompilowania go na różne platformy. Qt umożliwia również tworzenie aplikacji mobilnych i wbudowanych, co czyni go niezwykle uniwersalnym narzędziem dla programistów C++.

Pytanie 23

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
B. Określają globalne stałe programu
C. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
D. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
Zmienne lokalne w metodach przechowują wartości tymczasowe i są usuwane po zakończeniu wykonywania metody, co odróżnia je od pól klasy, które istnieją tak długo, jak istnieje obiekt. Stałe globalne programu są dostępne z każdego miejsca w kodzie, ale nie są związane z konkretną instancją obiektu – ich wartość nie zmienia się dla różnych obiektów. Operacje wykonywane na obiektach są definiowane przez metody klasy, a nie przez pola – pola jedynie przechowują dane, natomiast metody określają zachowanie obiektów i umożliwiają interakcję z nimi.

Pytanie 24

Jaki numer telefonu należy wybrać, aby skontaktować się z pogotowiem ratunkowym w Polsce?

A. 112
B. 997
C. 998
D. 113
Numer 112 to europejski numer alarmowy, który działa we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Jego wybór pozwala na natychmiastowe połączenie się z dyspozytorem służb ratunkowych (pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja). Jest to uniwersalny numer, który można wybrać z dowolnego telefonu komórkowego lub stacjonarnego, nawet jeśli urządzenie nie ma karty SIM. Dzięki tej uniwersalności jest to najczęściej rekomendowany numer w nagłych wypadkach.

Pytanie 25

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. integration testing
B. security testing
C. performance testing
D. unit testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 26

Aplikacje webowe stworzone z użyciem frameworka Angular lub biblioteki React, działające na standardowych portach, można uruchomić na lokalnym serwerze, wpisując w przeglądarkę

A. localhost:5001 (React) lub localhost:8080 (Angular)
B. localhost:8080 (React) lub localhost:8000 (Angular)
C. localhost:8000 (React) lub localhost:49887 (Angular)
D. localhost:3000 (React) lub localhost:4200 (Angular)
Domyślne porty dla aplikacji tworzonych w React to localhost:3000, a dla Angular to localhost:4200. Te ustawienia pozwalają na szybkie uruchomienie aplikacji na lokalnym serwerze podczas fazy deweloperskiej. React i Angular to popularne technologie do budowy nowoczesnych aplikacji webowych, a korzystanie z domyślnych portów upraszcza proces testowania i wdrażania.

Pytanie 27

Jakie cechy posiada model prototypowy w zakresie zarządzania projektami?

A. Szczegółowym planowaniem każdego etapu projektu przed jego realizacją
B. Przygotowaniem wersji systemu w ograniczonym zakresie w celu uzyskania opinii od użytkownika
C. Rozwojem produktu w sposób iteracyjny w krótkich cyklach
D. Realizowaniem pełnej wersji produktu przed przeprowadzeniem testów
Model prototypowy w zarządzaniu projektami to taka sprytna technika, gdzie tworzymy coś w rodzaju wczesnej wersji systemu, czyli prototypu. To nam pozwala zebrać opinie od użytkowników i przetestować różne pomysły zanim w ogóle weźmiemy się za pełną wersję. Fajną sprawą jest to, że gdy mamy ten prototyp, to łatwiej wyłapać błędy, zanim wszystko zostanie w pełni zbudowane. Największa zaleta? Możemy dostosować i poprawiać aplikację na podstawie tego, co mówią użytkownicy. Dzięki temu ryzyko, że stworzymy coś, co nie spełnia ich oczekiwań, jest znacznie mniejsze. Prototypy to często chleb powszedni w projektach UX/UI, aplikacjach webowych czy oprogramowaniu dla firm, gdzie tak istotne jest, by dobrze trafiać w potrzeby końcowych użytkowników.

Pytanie 28

Algorytmy, które są wykorzystywane do rozwiązywania problemów przybliżonych lub takich, które nie mogą być opisane za pomocą algorytmu dokładnego, na przykład w prognozowaniu pogody czy identyfikacji nowych wirusów komputerowych, to algorytmy.

A. liniowe
B. iteracyjne
C. heurystyczne
D. rekurencyjne
Algorytmy heurystyczne są metodami rozwiązywania problemów, które są stosowane w sytuacjach, gdy nie ma jednoznacznego algorytmu dokładnego lub gdy problem jest zbyt skomplikowany, aby można go było rozwiązać w rozsądnym czasie. Przykłady zastosowań algorytmów heurystycznych obejmują przewidywanie pogody, gdzie różne modele atmosferyczne mogą być łączone w celu uzyskania lepszej prognozy, oraz rozpoznawanie nowych wirusów komputerowych, gdzie algorytmy heurystyczne pozwalają na identyfikację wzorców i anomalii w zachowaniu oprogramowania. Algorytmy te różnią się od tradycyjnych algorytmów liniowych, które działają na podstawie z góry określonych kroków oraz algorytmów rekurencyjnych, które polegają na rozwiązywaniu problemu poprzez dzielenie go na mniejsze podproblemy. Heurystyki są bardziej elastyczne, ponieważ pozwalają na zastosowanie intuicji i doświadczenia w procesie rozwiązywania. W praktyce algorytmy heurystyczne często łączą różne podejścia, aby uzyskać wyniki, które są wystarczająco dobre w krótkim czasie, co czyni je idealnymi do zastosowania w dynamicznie zmieniających się dziedzinach, takich jak analiza danych i sztuczna inteligencja.

Pytanie 29

Który z wymienionych algorytmów jest algorytmem opartym na iteracji?

A. DFS (przeszukiwanie w głąb)
B. QuickSort
C. Fibonacci (rekurencyjnie)
D. BubbleSort
Bubble Sort to klasyczny przykład algorytmu iteracyjnego, który sortuje elementy tablicy poprzez wielokrotne porównywanie i zamianę sąsiadujących elementów. Algorytm ten działa w pętlach, aż wszystkie elementy zostaną odpowiednio uporządkowane. Chociaż jest jednym z najprostszych algorytmów sortowania, jego złożoność O(n^2) czyni go mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Bubble Sort jest często wykorzystywany w nauczaniu podstaw algorytmiki, ponieważ łatwo zrozumieć jego działanie i implementację. Pomimo niskiej efektywności, bywa stosowany w przypadkach, gdy liczba elementów jest niewielka lub zbiór danych jest wstępnie posortowany.

Pytanie 30

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. Typescript
B. C#
C. Postscript
D. PHP
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 31

Które z wymienionych środowisk programistycznych jest rekomendowane do developing aplikacji w języku Python z użyciem frameworka Django?

A. XCode
B. Unity
C. Android Studio
D. PyCharm
PyCharm to jedno z najbardziej zaawansowanych środowisk programistycznych (IDE) dedykowanych do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest to narzędzie preferowane przez programistów korzystających z frameworka Django, który jest popularnym rozwiązaniem do budowy aplikacji webowych. PyCharm oferuje rozbudowane wsparcie dla Django, umożliwiając szybkie tworzenie projektów, integrację z bazami danych oraz wygodne debugowanie aplikacji. IDE zapewnia również możliwość uruchamiania serwerów deweloperskich, podglądu zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczne uzupełnianie kodu, co znacząco zwiększa efektywność pracy nad aplikacjami webowymi. Dzięki PyCharm programiści mogą łatwo zarządzać migracjami bazy danych, tworzyć modele i szablony, co sprawia, że jest to narzędzie nieocenione w ekosystemie Django.

Pytanie 32

W jakiej okoliczności należy umieścić poszkodowanego w pozycji bezpiecznej?

A. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha
B. Gdy poszkodowany nie oddycha
C. Gdy poszkodowany cierpi na krwotok zewnętrzny
D. Gdy poszkodowany jest świadomy, lecz ma uraz kończyny
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej jest konieczne, gdy osoba jest nieprzytomna, ale oddycha. Pozycja boczna ustalona zapobiega zadławieniu się językiem lub treścią żołądkową, co może wystąpić u osoby nieprzytomnej. To działanie jest kluczowe w przypadku osób po urazach głowy, zatruciach lub nagłych omdleniach. Dzięki tej pozycji drożność dróg oddechowych zostaje utrzymana, co znacząco zwiększa szanse na przeżycie do czasu przybycia służb medycznych.

Pytanie 33

Jaki jest wymagany sposób do realizacji algorytmu sortowania bąbelkowego na n-elementowej tablicy?

A. dwie pętle funkcjonujące na co najmniej (n+1) elementach każda
B. n-liczby warunków
C. jedna pętla operująca na 2n elementach oraz warunek
D. dwie pętle działające na najwyżej n-elementach każda
Aby zaimplementować algorytm sortowania bąbelkowego, potrzebne są dwie pętle iteracyjne, które porównują i zamieniają miejscami elementy tablicy. Zewnętrzna pętla iteruje po całej tablicy, natomiast wewnętrzna pętla wykonuje kolejne porównania i przestawia elementy, jeśli są one w nieprawidłowej kolejności. Algorytm sortowania bąbelkowego charakteryzuje się prostotą, ale jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n²), co czyni go mało efektywnym dla dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, jest to jedno z pierwszych ćwiczeń programistycznych, które wprowadza do zagadnień algorytmicznych i uczy podstaw iteracji oraz manipulacji tablicami. Pomimo swojej niskiej wydajności, sortowanie bąbelkowe jest często wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz w przypadkach, gdy prostota implementacji ma większe znaczenie niż szybkość działania.

Pytanie 34

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. generatora kodu java
B. debuggera analizującego wykonujący kod
C. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
D. kompilatora dla interfejsu graficznego
Narzędzie przedstawione w filmie to kreator GUI tłumaczący kod do języka XAML, co pozwala na szybkie projektowanie interfejsów użytkownika w aplikacjach opartych na Windows Presentation Foundation (WPF). Jest to wygodne rozwiązanie umożliwiające dynamiczne tworzenie elementów wizualnych.

Pytanie 35

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
B. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
C. Cykliczna zmiana haseł do kont
D. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 36

Który z wymienionych poniżej wzorców projektowych można zakwalifikować jako wzorzec strukturalny?

A. Fabryka abstrakcyjna (Abstract Factory)
B. Fasada (Facade)
C. Obserwator (Observer)
D. Metoda szablonowa (Template method)
Metoda Szablonowa (Template Method) to wzorzec behawioralny, który definiuje sposób realizacji algorytmu. Fabryka Abstrakcyjna (Abstract Factory) to wzorzec kreacyjny, który koncentruje się na tworzeniu obiektów bez określania ich konkretnych klas. Wzorzec Obserwator (Observer) to wzorzec behawioralny, który umożliwia powiadamianie obiektów o zmianach stanu innego obiektu, co jest kluczowe w implementacji reaktywnych systemów, ale nie jest przykładem wzorca strukturalnego.

Pytanie 37

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy zgodności
B. Testy obciążeniowe
C. Testy bezpieczeństwa
D. Testy funkcjonalne
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 38

Podana deklaracja zmiennych w języku JAVA zawiera

Ilustracja do pytania
A. jedną zmienną typu tekstowego, dwie całkowite, jedną znakową i jedną logiczną
B. jedną zmienną typu tekstowego, jedną rzeczywistą, jedną całkowitą, jedną znakową oraz jedną logiczną
C. dwie zmienne typu tekstowego, dwie całkowite oraz jedną logiczną
D. dwie zmienne o typie strukturalnym
Deklaracja obejmuje jedną zmienną typu napisowego (String), dwie typu całkowitego (int), jedną znakowego (char) oraz jedną logiczną (boolean). Takie zróżnicowanie pozwala na przechowywanie różnych rodzajów danych w jednej klasie lub metodzie.

Pytanie 39

Jednym z kroków przy publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są one

A. przeprowadzane na podstawie dokumentu zawierającego przypadki testowe
B. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
C. podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe oraz skalowalności
D. realizowane przez zespół testerów zatrudnionych przez firmę Google
Testy Beta są kluczowym etapem w procesie publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play, ponieważ pozwalają na uzyskanie cennych informacji zwrotnych od rzeczywistych użytkowników aplikacji. W tej fazie aplikacja jest udostępniana ograniczonej grupie docelowych użytkowników, którzy są zainteresowani testowaniem oprogramowania przed jego oficjalnym wydaniem. Użytkownicy ci mają możliwość zgłaszania błędów, proponowania ulepszeń oraz oceny funkcjonalności, co jest niezwykle ważne, aby zapewnić, że produkt spełnia wymagania rynku. Przykładem zastosowania testów Beta może być aplikacja społecznościowa, która w pierwszej fazie testowania pozwala wybranej grupie użytkowników na dzielenie się swoimi doświadczeniami. Otrzymane dane są następnie analizowane w celu wprowadzenia niezbędnych poprawek przed pełnym wprowadzeniem aplikacji na rynek. Ponadto, przeprowadzanie testów Beta jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oprogramowania, zgodnie z metodykami Agile, które podkreślają znaczenie interakcji z użytkownikami oraz ich wkładu w rozwój produktów.

Pytanie 40

Która z wymienionych cech dotyczy klasy statycznej?

A. Może być dziedziczona przez klasy potomne
B. Nie może zawierać ani zmiennych, ani metod
C. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
D. Może zawierać wyłącznie statyczne pola i metody
Klasa, która nie może zawierać zmiennych ani metod, jest w rzeczywistości pusta i nie spełnia żadnych praktycznych funkcji. Dziedziczenie klas statycznych jest niemożliwe, ponieważ nie można ich instancjonować, co eliminuje potrzebę dziedziczenia. Klasy, które są automatycznie usuwane po zakończeniu programu, to standardowe klasy, a nie klasy statyczne – proces usuwania obiektów leży w gestii destruktorów i mechanizmu garbage collection.