Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 21:11
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 21:11

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z wymienionych terminów dotyczy klasy, która stanowi podstawę dla innych klas, lecz nie może być tworzona w instancji?

A. Klasa abstrakcyjna
B. Klasa pochodna
C. Klasa statyczna
D. Klasa finalna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klasa abstrakcyjna to klasa, która nie może być instancjonowana i służy jako szablon dla innych klas. Definiuje ona ogólną strukturę oraz interfejs, który klasy pochodne muszą zaimplementować. Klasy abstrakcyjne mogą zawierać zarówno metody z ciałem (zdefiniowane), jak i metody czysto wirtualne (bez implementacji), które muszą być przesłonięte w klasach pochodnych. W C++ deklaracja czysto wirtualnej metody odbywa się za pomocą '= 0'. Klasa abstrakcyjna zapewnia spójność interfejsu i narzuca implementację określonych metod we wszystkich klasach dziedziczących, co prowadzi do bardziej przewidywalnego i bezpiecznego kodu.

Pytanie 2

Które z wymienionych pól klasy można zainicjalizować przed stworzeniem obiektu?

A. Chronione pole
B. Publiczne pole
C. Prywatne pole
D. Static pole

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pole statyczne można zainicjować przed utworzeniem obiektu klasy, ponieważ należy ono do samej klasy, a nie do jej instancji. Statyczne pola są inicjalizowane tylko raz, w momencie pierwszego użycia klasy lub jej statycznych metod. Dzięki temu można przechowywać dane wspólne dla wszystkich obiektów danej klasy, co jest kluczowe w optymalizacji pamięci i kodu. Przykładem może być licznik instancji klasy, który zwiększa swoją wartość za każdym razem, gdy tworzony jest nowy obiekt.

Pytanie 3

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
B. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
C. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
D. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 4

Która funkcja z biblioteki jQuery w JavaScript służy do naprzemiennego dodawania oraz usuwania klasy z elementu?

A. .changeClass()
B. .switchClass()
C. .toggleClass()
D. .bingClass()

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metoda .toggleClass() w jQuery jest mega przydatna, bo pozwala na dodawanie lub usuwanie klasy CSS w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można fajnie urozmaicić interakcje na stronie i dodać różne efekty wizualne, co na pewno przyciąga uwagę użytkowników.

Pytanie 5

Jak wygląda kod uzupełnienia do dwóch dla liczby -5 w formacie binarnym przy użyciu 8 bitów?

A. 11111101
B. 10000101
C. 00000101
D. 11111011

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć kod uzupełnieniowy do dwóch dla liczby -5 w zapisie binarnym na 8 bitach, należy najpierw przedstawić liczbę 5 w postaci binarnej, co daje 00000101. Zgodnie z zasadą uzupełnienia do dwóch, aby uzyskać reprezentację liczby ujemnej, najpierw inwertujemy wszystkie bity tej liczby. Inwersja 00000101 prowadzi do 11111010. Następnie dodajemy 1 do wyniku inwersji: 11111010 + 1 = 11111011. Ostatecznie, kod uzupełnieniowy do dwóch dla -5 na 8 bitach to 11111011. Ta metoda jest powszechnie stosowana w systemach komputerowych i umożliwia efektywne operacje arytmetyczne na liczbach całkowitych, w tym na liczbach ujemnych, co jest kluczowe w kontekście programowania i projektowania systemów. Warto zaznaczyć, że standardy takie jak IEEE 754 definiują zasady reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, ale w przypadku liczb całkowitych, kod uzupełnieniowy do dwóch pozostaje standardem w większości architektur komputerowych.

Pytanie 6

Jaką wydajność posiada sieć, która przesyła 500 MB danych w czasie 10 sekund?

A. 40 Mbps
B. 400 Mbps
C. 50 Mbps
D. 500 Mbps

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przepustowość sieci to tak naprawdę miara, jak dobrze potrafimy przesyłać dane w określonym czasie, najczęściej podawana w bitach na sekundę (bps). Jeśli mamy 500 MB danych do przesłania w ciągu 10 sekund, to najpierw musimy zamienić megabajty na megabity. Pamiętaj, że 1 bajt to 8 bitów, więc 500 MB to 4000 Mb (500 MB * 8 = 4000 Mb). Jak już to zrobimy, dzielimy 4000 Mb przez 10 sekund i wychodzi nam 400 Mb/s. Ale warto też wspomnieć, że generalnie przepustowość mierzona jest w megabitach na sekundę. Tak więc 500 Mbps to w zasadzie to samo co 500 Mb/s w kontekście przesyłania danych. Podsumowując, obliczając 4000 Mb dzielone przez 10 sekund, dostajemy przepustowość 400 Mbps. Wiesz, to pokazuje, że przy takim transferze danych potrzeba sporego pasma, żeby wszystko działało jak należy. W dzisiejszych czasach, szybkość transferu danych to kluczowy element, żeby sieć była wydajna.

Pytanie 7

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
B. Mastering Cross-platform Developping
C. Raster and Vector Graphics with Adobe
D. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 8

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ w konsoli pojawi się ciąg liczb

Ilustracja do pytania
A. 1 2 3 4 5 6
B. 2 3 4 5 6
C. 1 2 3 4 5
D. 2 3 4 5 6 7

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod w C++ wyświetla ciąg liczb '2 3 4 5 6', co wynika z iteracyjnego zwiększania wartości początkowej w pętli. Algorytm startuje od wartości 2 i zatrzymuje się przed osiągnięciem 7, co skutkuje wyświetleniem kolejnych liczb.

Pytanie 9

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
B. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
C. zamien(12, 34)
D. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wywołanie funkcji 'zamien' w formie zamien(&a, &b) jest poprawne, ponieważ przekazuje adresy zmiennych jako argumenty, co pozwala na modyfikację ich wartości w funkcji. Jest to standardowa technika używana w języku C++ do przekazywania parametrów przez wskaźniki lub referencje.

Pytanie 10

W jaki sposób określa się wypadek związany z pracą?

A. Każde zdarzenie, które wymaga interwencji technicznej w miejscu zatrudnienia
B. Każde zdarzenie, które prowadzi do opóźnienia w wykonaniu obowiązków
C. Każdy incydent wynikający z działania osób trzecich
D. Nagłe zdarzenie związane z pracą, powodujące uraz lub śmierć

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie związane z wykonywaną pracą, które powoduje uraz lub śmierć pracownika. Wypadki te mogą być wynikiem zaniedbań, nieprzestrzegania zasad BHP lub nieodpowiedniego zabezpieczenia stanowiska pracy. Przykładami wypadków przy pracy są upadki z wysokości, porażenia prądem, oparzenia chemiczne lub uszkodzenia ciała przez maszyny. Pracodawca jest zobowiązany do zgłaszania każdego wypadku przy pracy, prowadzenia dochodzenia w celu ustalenia przyczyn i wdrażania działań zapobiegających powtórzeniu się podobnych sytuacji. Wypadki przy pracy są jedną z głównych przyczyn absencji oraz roszczeń pracowniczych, dlatego prewencja i edukacja w zakresie BHP są niezwykle istotne.

Pytanie 11

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Podział kodu na funkcje i procedury
B. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
C. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
D. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 12

Jakie narzędzie najlepiej sprawdza się w przekształcaniu liczby szesnastkowej na binarną?

A. Aplikacja internetowa
B. Program do edycji tekstu
C. Kalkulator programisty
D. Program do arkuszy kalkulacyjnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kalkulator programisty jest najbardziej odpowiednim narzędziem do konwersji liczby szesnastkowej na binarną ze względu na swoje wyspecjalizowane funkcje matematyczne i programistyczne. Narzędzia te umożliwiają użytkownikom łatwe przekształcanie różnych systemów liczbowych, w tym konwersji z systemu szesnastkowego (hex) na system binarny. Kalkulatory programistyczne często zawierają dedykowane opcje dla konwersji liczbowej, co pozwala na szybkie i dokładne uzyskanie wyników bez potrzeby stosowania skomplikowanych algorytmów lub wzorów. Na przykład, aby przekształcić liczbę szesnastkową '1A' na binarną, użytkownik wprowadza '1A' do kalkulatora, a wynik '00011010' zostaje automatycznie wygenerowany. Dodatkowo, wiele kalkulatorów programistycznych jest zgodnych z międzynarodowymi standardami, co zapewnia ich wiarygodność w obliczeniach. Warto również zauważyć, że kalkulatory programistyczne mogą obsługiwać konwersje z różnych systemów liczbowych, co czyni je wszechstronnym narzędziem w pracy z danymi cyfrowymi i kodowaniem. Dzięki temu, kalkulator programisty stanowi idealne rozwiązanie dla programistów i inżynierów, którzy regularnie pracują z różnymi formatami danych.

Pytanie 13

Co oznacza akronim IDE w kontekście programowania?

A. Zintegrowane Środowisko Debugowania
B. Integrated Development Environment
C. Interaktywny Edytor Debugowania
D. Interaktywny Silnik Programistyczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
IDE, czyli Zintegrowane Środowisko Programistyczne, to naprawdę przydatne narzędzie. Zajmuje się nie tylko edytowaniem kodu, ale łączy w sobie kompilator, debugger i wiele innych rzeczy, które pomagają w tworzeniu oprogramowania. Dzięki IDE można szybciej pisać programy i lepiej ogarniać projekty. A najpopularniejsze z nich, jak Visual Studio, IntelliJ IDEA czy Eclipse, wspierają różne języki programowania, więc są bardzo uniwersalne. Moim zdaniem, korzystanie z IDE to prawie obowiązek dla każdego programisty!

Pytanie 14

Jakie jest zadanie interpretera?

A. analiza składni całego programu przed jego uruchomieniem
B. tłumaczenie kodu na kod maszynowy
C. optymalizacja większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
D. wykonywanie skryptu krok po kroku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Interpreter to takie narzędzie, które wykonuje kod linijka po linijce. Działa to tak, że odczytuje program napisany w języku wysokiego poziomu, weryfikuje co tam w nim siedzi i od razu realizuje polecenia, co sprawia, że można fajnie testować kod. Na przykład w Pythonie można łatwo sprawdzić różne fragmenty kodu, co jest mega pomocne przy pisaniu i poprawianiu oprogramowania. Wiesz, od kompilatora różni się tym, że kompilator przetwarza cały kod od razu, tworząc kod maszynowy, który później działa na komputerze. Dzięki temu interpreter jest bardziej elastyczny, można szybko przetestować nowe pomysły, ale z drugiej strony, czasami nie działa tak efektywnie jak skompilowane programy, bo każda linia kodu jest analizowana na bieżąco. Więc w przypadku dużych i wymagających aplikacji lepiej sprawdzają się kompilatory, ale interpreter to skarb, zwłaszcza w nauce i prototypowaniu.

Pytanie 15

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 108
B. 115
C. 0
D. 73

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod generuje liczbę 115 w konsoli, co jest wynikiem przetwarzania wartości ASCII znaków lub obliczeń matematycznych na poziomie bajtów. W języku C++ konwersja i manipulowanie wartościami liczbowymi często obejmuje użycie operacji na typach całkowitych oraz zmiennych pomocniczych, co umożliwia precyzyjne zarządzanie wynikiem wyjściowym.

Pytanie 16

Jakie wyrażenie logiczne powinno być użyte, aby zweryfikować, czy zmienna x zawiera wartości ujemne lub znajduje się w zakresie (10, 100)?

A. x > 10 || x < 100 || x < 0
B. (x > 10 && x < 100) || x < 0
C. (x > 10 || x < 100) && x < 0
D. x > 10 || x < 100 || x < 0

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawnym wyrażeniem logicznym sprawdzającym, czy zmienna x przechowuje wartości ujemne lub z przedziału (10, 100) jest (x > 10 && x < 100) || x < 0. Logika ta gwarantuje, że wartość x spełnia jeden z dwóch warunków: mieści się w przedziale lub jest ujemna.

Pytanie 17

Który z wymienionych poniżej przykładów stanowi system informacji przetwarzany przez system informatyczny?

A. System wentylacyjny w biurowcach
B. System do monitorowania temperatury serwerów
C. System PESEL
D. System zarządzania oświetleniem drogowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
System PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) jest przykładem systemu informacji przetwarzanym przez system informatyczny, ponieważ gromadzi, przetwarza i udostępnia dane osobowe obywateli Polski. Jest to złożony system, który działa na bazie zintegrowanych baz danych, umożliwiający identyfikację osób, przydzielanie numerów PESEL oraz zarządzanie informacjami o statusie mieszkańców. System ten jest niezbędny dla organów administracji publicznej, umożliwiając im efektywne zarządzanie danymi obywateli w kontekście takich usług, jak wydawanie dowodów osobistych, rejestracja wyborców, a także w kontekście ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych. PESEL jest zgodny z Europejskim Ogólnochronnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO), co dodatkowo podkreśla jego rolę jako kluczowego systemu informacyjnego w obiegu danych w Polsce. Przykłady zastosowań systemu PESEL obejmują obsługę wniosków o świadczenia socjalne oraz dostęp do e-usług, co świadczy o jego fundamentalnym znaczeniu w administrowaniu danymi ludnościowymi.

Pytanie 18

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
B. Cykliczna zmiana haseł do kont
C. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
D. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 19

Który z wymienionych algorytmów jest algorytmem opartym na iteracji?

A. DFS (przeszukiwanie w głąb)
B. Fibonacci (rekurencyjnie)
C. QuickSort
D. BubbleSort

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bubble Sort to klasyczny przykład algorytmu iteracyjnego, który sortuje elementy tablicy poprzez wielokrotne porównywanie i zamianę sąsiadujących elementów. Algorytm ten działa w pętlach, aż wszystkie elementy zostaną odpowiednio uporządkowane. Chociaż jest jednym z najprostszych algorytmów sortowania, jego złożoność O(n^2) czyni go mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Bubble Sort jest często wykorzystywany w nauczaniu podstaw algorytmiki, ponieważ łatwo zrozumieć jego działanie i implementację. Pomimo niskiej efektywności, bywa stosowany w przypadkach, gdy liczba elementów jest niewielka lub zbiór danych jest wstępnie posortowany.

Pytanie 20

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje bibliotekę w kontekście programowania?

A. Plik wykonywalny, który funkcjonuje jako odrębny program
B. Zestaw funkcji i klas, które mogą być wykorzystywane w aplikacjach
C. Zbiór kodu źródłowego, który jest stosowany wyłącznie w fazie kompilacji aplikacji
D. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w trakcie działania aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Biblioteka w programowaniu to taka paczka różnych funkcji i klas, które można wykorzystać w wielu projektach. Dzięki nim programiści mają łatwiej, bo korzystają z gotowych rozwiązań, co oszczędza czas na pisanie aplikacji. W bibliotekach można znaleźć przeróżne moduły – od prostych funkcji matematycznych po skomplikowane narzędzia do obsługi grafiki, sieci czy baz danych. Znam parę popularnych bibliotek, takich jak React.js w JavaScript, NumPy w Pythonie czy STL w C++. Używanie bibliotek sprawia, że praca programisty jest efektywniejsza, a tworzenie bardziej złożonych aplikacji idzie szybciej, bo nie musisz wszystkiego pisać od podstaw.

Pytanie 21

Który z warunków logicznych weryfikuje, czy zmienna całkowita x jest dodatnią liczbą składającą się z dwóch cyfr i jest podzielna przez 4?

A. (x > 9 && x < 100) || (x % 4 == 0)
B. (x > 9 || x < 100) && (x / 4 == 0)
C. (x > 0 && x < 100) || (x / 4 == 0)
D. (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Warunek (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0) sprawdza, czy zmienna x jest dodatnią liczbą dwucyfrową podzielną przez 4. Dzięki operatorom logicznym && programista może precyzyjnie określić, czy liczba mieści się w odpowiednim zakresie i spełnia wymagania dotyczące podzielności. Tego typu warunki są niezbędne przy filtrowaniu danych i walidacji użytkowych wejść.

Pytanie 22

W programie stworzonym w języku C++ trzeba zadeklarować zmienną, która będzie przechowywać wartość rzeczywistą. Jakiego typu powinna być ta zmienna?

A. int
B. double
C. number
D. numeric

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Typ zmiennej 'double' przechowuje liczby rzeczywiste (zmiennoprzecinkowe) w języku C++. Jest to najczęściej używany typ do operacji wymagających precyzji, takich jak obliczenia matematyczne czy fizyczne. Double oferuje większą dokładność niż 'float' i jest standardem w większości aplikacji.

Pytanie 23

Które z wymienionych narzędzi nie znajduje zastosowania w tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Debugger
B. Kompilator
C. Przeglądarka internetowa
D. Edytor graficzny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przeglądarka internetowa nie jest narzędziem wykorzystywanym bezpośrednio w procesie tworzenia aplikacji desktopowych. Chociaż może służyć do przeszukiwania dokumentacji lub testowania aplikacji webowych, jej funkcjonalność nie wspiera bezpośredniego tworzenia aplikacji desktopowych. W tworzeniu aplikacji desktopowych kluczowe są narzędzia takie jak kompilatory, debugery i edytory kodu. Kompilatory przekształcają kod źródłowy na kod wykonywalny, debugery pozwalają na śledzenie błędów, a edytory kodu umożliwiają pisanie i edytowanie aplikacji.

Pytanie 24

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
B. Algorytm wyszukiwania binarnego
C. Algorytm generowania liczb losowych
D. Algorytm sortowania bąbelkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Algorytm wyszukiwania binarnego może być zaimplementowany zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie. Wyszukiwanie binarne polega na podzieleniu przeszukiwanej tablicy na dwie części i porównaniu elementu środkowego z wartością, której szukamy. Jeśli element nie zostanie znaleziony, algorytm przeszukuje jedną z połówek tablicy. Rekurencyjna wersja tego algorytmu jest często bardziej elegancka i prostsza w implementacji, natomiast iteracyjna bywa bardziej wydajna pod względem zużycia pamięci.

Pytanie 25

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ na konsoli zobaczymy następujący tekst:

Ilustracja do pytania
A. Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450
B. dodawania: 5+5.12345=10.123450 Wynik
C. "%s dodawania: %d + %.2f=%f", "Wynik", a, b, w
D. "%s dodawania: %d + %.2f = %f", "Wynik", 5, 5.12345, 10.123450

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod w C++ wyświetla 'Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450'. Formatowanie tekstu i liczb zmiennoprzecinkowych jest kluczowe dla poprawnego wyświetlania danych w konsoli.

Pytanie 26

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. kompilatora dla interfejsu graficznego
B. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
C. generatora kodu java
D. debuggera analizującego wykonujący kod

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Narzędzie przedstawione w filmie to kreator GUI tłumaczący kod do języka XAML, co pozwala na szybkie projektowanie interfejsów użytkownika w aplikacjach opartych na Windows Presentation Foundation (WPF). Jest to wygodne rozwiązanie umożliwiające dynamiczne tworzenie elementów wizualnych.

Pytanie 27

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
B. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
C. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
D. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 28

Jakie działania należy podjąć, aby uniknąć nieskończonej rekurencji w danej funkcji?

A. Zastosować iterację zamiast rekurencji
B. Wykorzystać automatyczny debugger w kompilatorze
C. Rozszerzyć zakres zmiennych globalnych
D. Dodać warunek zakończenia w funkcji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Warunek stopu to taki kluczowy element w rekurencji, który właściwie mówi, kiedy funkcja powinna przestać się wywoływać. Jak masz ten warunek, to funkcja wraca z wynikiem zamiast kręcić się w kółko, co mogłoby prowadzić do jakiegoś szaleństwa, tzn. przepełnienia stosu. Myślę, że warto zwrócić uwagę, że dodanie tego warunku to naprawdę podstawowa sprawa w programowaniu, bo bez niego wszystko może się posypać i przestanie działać tak, jak powinno.

Pytanie 29

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 2 osoby
B. 5 osób
C. 4 osoby
D. 1 osobę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 30

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Moduł do zarządzania systemami baz danych
B. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
C. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
D. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 31

Zawarty w ramce opis licencji sugeruje, że mamy do czynienia z licencją

Ilustracja do pytania
A. Freeware
B. Open Source
C. Shareware
D. OEM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opis licencji wskazuje na licencję Open Source, która umożliwia użytkownikom przeglądanie, modyfikowanie i dystrybucję kodu źródłowego. Oprogramowanie open source sprzyja innowacji, współpracy i elastyczności, pozwalając na dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb. Licencje takie jak GPL, MIT czy Apache są popularnymi przykładami licencji open source.

Pytanie 32

Algorytm zaprezentowany w zadaniu można zrealizować w języku Java wykorzystując instrukcję

Ilustracja do pytania
A. switch
B. if
C. while
D. try

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pętla while w języku Java jest idealna do implementacji algorytmów, które wymagają wielokrotnego wykonywania bloku kodu dopóki określony warunek logiczny pozostaje prawdziwy. W przedstawionym schemacie blokowym widzimy iteracyjny proces, który zaczyna się od przypisania wartości 2 do zmiennej number, a następnie kontynuuje dodawanie 2 do tej zmiennej tak długo, jak długo jej wartość nie osiągnie 10. Struktura ta jest typowym przykładem problemu, który najlepiej rozwiązać za pomocą pętli while. Wyrażenie warunkowe number != 10 jest sprawdzane przed każdą iteracją pętli, co umożliwia zakończenie pętli w momencie, gdy warunek przestaje być prawdziwy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi, które zalecają minimalizowanie niepotrzebnych obliczeń i zwiększanie czytelności kodu. Pętle while są często stosowane w sytuacjach, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od dynamicznie zmieniających się warunków, co czyni je wszechstronnym narzędziem w wielu aplikacjach, od przetwarzania danych po kontrolę przepływu w symulacjach komputerowych. Praktyczna znajomość pętli pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów w złożonych projektach informatycznych.

Pytanie 33

Co oznacza walidacja kodu programu?

A. Czynnością weryfikującą poprawność i zgodność kodu z założeniami
B. Czynnością polegającą na kompilowaniu kodu
C. Czynnością związaną z tworzeniem dokumentacji kodu
D. Czynnością dotyczącą publikacji aplikacji w sklepie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Walidacja kodu programu to proces sprawdzania jego poprawności i zgodności z założeniami projektowymi oraz standardami programistycznymi. Celem walidacji jest wykrycie błędów logicznych, składniowych i zgodności kodu z wymaganiami aplikacji. Walidacja może obejmować analizę statyczną kodu (bez jego wykonywania) oraz testy jednostkowe i integracyjne, które sprawdzają funkcjonalność aplikacji. Dzięki walidacji programiści mogą uniknąć błędów na późniejszych etapach rozwoju projektu, co znacząco zwiększa niezawodność i stabilność aplikacji. Proces ten jest nieodzowny w metodykach Agile i Continuous Integration, gdzie regularne testowanie kodu stanowi podstawę dostarczania wysokiej jakości oprogramowania.

Pytanie 34

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. NetBeans
B. SharpDevelop
C. Ms Visual Studio
D. PyCharm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
NetBeans to środowisko IDE dedykowane do programowania aplikacji desktopowych w języku Java. Obsługuje różne projekty, w tym aplikacje graficzne, serwisy sieciowe i narzędzia analityczne.

Pytanie 35

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
B. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
C. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 36

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa3
B. nazwa2
C. nazwa4
D. nazwa1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 37

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Wiele wartości pod tym samym indeksem
B. Jedną wartość
C. Wartość logiczną true lub false
D. Wiele wartości pod różnymi indeksami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 38

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 2
B. Rysunek 4
C. Rysunek 1
D. Rysunek 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Komponent Chip w bibliotece Angular Material to interaktywny element, który reprezentuje fragment informacji, tag lub wybór. Może zawierać tekst, ikonę lub być klikalny, co czyni go niezwykle użytecznym w projektowaniu nowoczesnych interfejsów użytkownika. Komponenty tego typu często wykorzystywane są w formularzach lub systemach tagowania, umożliwiając użytkownikowi intuicyjne dodawanie lub usuwanie elementów. Wyróżnia się swoją minimalistyczną formą i możliwością dostosowania do różnych potrzeb projektowych.

Pytanie 39

Który z poniższych przykładów ilustruje deklarację złożonego typu w języku C++?

A. bool status;
B. int wynik = 100;
C. float ocena = 4.5;
D. class Student {};

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Deklaracja `class Student {};` w języku C++ przedstawia przykład tworzenia typu złożonego w postaci klasy. Klasa to podstawowy element programowania obiektowego, który pozwala na łączenie danych (pól) i funkcji (metod) w jednej strukturze. Klasy umożliwiają modelowanie rzeczywistych obiektów i ich zachowań, co prowadzi do bardziej zorganizowanego i skalowalnego kodu. Klasy mogą być rozszerzane przez dziedziczenie, co jest kluczową zaletą programowania obiektowego.

Pytanie 40

Który z wymienionych sposobów może przyczynić się do optymalizacji kodu źródłowego?

A. Dodanie większej liczby komentarzy w kodzie
B. Eliminacja nieużywanych zmiennych oraz funkcji
C. Zamiana zmiennych globalnych na lokalne
D. Zwiększenie ilości instrukcji warunkowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Usunięcie nieużywanych zmiennych i funkcji to jedna z najskuteczniejszych metod optymalizacji kodu źródłowego. Nadmiarowe zmienne i niepotrzebne funkcje mogą spowalniać aplikację, zwiększać jej zużycie pamięci i powodować problemy z czytelnością kodu. Ich eliminacja upraszcza kod, zmniejsza ryzyko błędów i poprawia wydajność programu. Oczyszczanie kodu to kluczowy element procesu refaktoryzacji, który pozwala na utrzymanie wysokiej jakości oprogramowania oraz lepszą organizację projektu. Dodatkowo, minimalizacja kodu pomaga w szybszym ładowaniu aplikacji webowych, co ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika (UX) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO).