Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 11 czerwca 2025 22:10
  • Data zakończenia: 11 czerwca 2025 22:16

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Rodzaj zasilania CR (Common Rail) jest stosowany w silnikach

A. gazu.
B. wysokoprężnych.
C. niskoprężnych.
D. wielopaliwowych.
Zasilanie typu CR (Common Rail) jest ściśle związane z silnikami wysokoprężnymi, dlatego odpowiedzi dotyczące silników gazowych, wielopaliwowych oraz niskoprężnych są błędne. Silniki gazowe zazwyczaj wykorzystują inne systemy zasilania, takie jak zasilanie mieszanką gazu i powietrza, które nie wymagają tak skomplikowanego systemu jak Common Rail. W przypadku silników wielopaliwowych, chociaż mogą one korzystać z różnych rodzajów paliwa, to jednak wciąż bazują na rozwiązaniach charakterystycznych dla konkretnego typu napędu. Niskoprężne silniki, które operują na niższych ciśnieniach w komorze spalania, nie korzystają z technologii Common Rail, ponieważ system ten wymaga odpowiednio wysokiego ciśnienia, aby efektywnie wtryskiwać paliwo. W związku z tym, w kontekście technologii wtrysku paliwa, błędne jest myślenie, że system CR mógłby być stosowany w silnikach o niższych parametrach pracy. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla inżynierów i techników zajmujących się projektowaniem i serwisowaniem układów paliwowych, ponieważ wpływa to na efektywność pracy silników oraz ich wpływ na środowisko.

Pytanie 2

W oparciu o cennik usług zakładów naprawczych sprzętu rolniczego wskaż zakład, który oferuje najniższą cenę za naprawę skrzyni ładunkowej roztrząsacza, polegającej na: poprawkach spawalniczych, przygotowaniu skrzyni do malowania i położeniu nowego lakieru.

WyszczególnienieZakład
1.2.3.4.
Poprawki spawalnicze [zł]250,00200,00150,00220,00
Przygotowanie do malowania [zł]450,00500,00550,00450,00
Nałożenie lakieru [zł]250,00300,00150,00330,00

A. Zakład 1.
B. Zakład 3.
C. Zakład 2.
D. Zakład 4.
Wybór innego zakładu naprawczego zamiast Zakładu 3 może prowadzić do niedoszacowania kosztów naprawy skrzyni ładunkowej roztrząsacza. Wiele osób błędnie uważa, że niska cena oznacza gorszą jakość usług, co w przypadku Zakładu 3 zostało obalone przez oferowaną przez niego kompleksowość i konkurencyjność cenową. Często sądząc po kosztach, można popełnić błąd myślowy, zakładając, że najdroższe usługi są zawsze najlepsze. Takie podejście nie uwzględnia jednak realiów rynku, gdzie zakłady mogą różnić się w podejściu do kosztów operacyjnych, co z kolei wpływa na finalne ceny usług. Niezrozumienie struktury kosztów napraw, takich jak poprawki spawalnicze, przygotowanie do malowania oraz nałożenie lakieru, może prowadzić do wyboru zakładu, który może wydawać się atrakcyjniejszy, ale w rzeczywistości nie oferuje tak korzystnych warunków. Warto również zwrócić uwagę na kwestie jakości materiałów wykorzystywanych w procesie naprawy, co bezpośrednio rzutuje na trwałość dokonywanych usług. Praktyki takie jak stosowanie odpowiednich norm w spawalnictwie czy technologii malarskiej powinny być również brane pod uwagę przy wyborze zakładu, ponieważ mają wpływ na bezpieczeństwo i efektywność naprawy. Niewłaściwy wybór zakładu może skutkować nie tylko wyższymi kosztami, ale również dłuższym czasem oczekiwania na realizację usług oraz mniejszą satysfakcją z efektu końcowego.

Pytanie 3

Zgodna kolejność działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem wymaga precyzyjnego podjechania tyłem do urządzenia, a potem w następującej kolejności:

A. wyłączeniu biegu, połączeniu cięgien dolnych, wału przegubowego, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
B. wyłączeniu biegu, połączeniu łącznika górnego, cięgien dolnych, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
C. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu cięgien dolnych, łącznika górnego, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
D. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, cięgien dolnych, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
Wybór nieprawidłowej kolejności czynności przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno w aspekcie bezpieczeństwa, jak i efektywności pracy. Na przykład, wyłączenie biegu przed unieruchomieniem ciągnika może być mylące, ponieważ nie zapewnia to pełnej stabilności maszyny. Kolejność działań ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacyjnego, a brak unieruchomienia ciągnika może skutkować przypadkowym ruchem, co stanowi zagrożenie dla osoby obsługującej. Połączenie łącznika górnego przed cięgniami dolnymi nie jest zalecane, ponieważ cięgna dolne muszą być podłączone najpierw, aby zapewnić odpowiednią stabilność i kontrolę nad maszyną. Podobnie, połączenie wału przegubowego na początku procesu łączenia stwarza ryzyko uszkodzenia elementów mechanicznych, a hydraulika powinna być podłączona dopiero po upewnieniu się, że wszystkie mechanizmy są prawidłowo zamocowane. Takie błędne podejścia często wynikają z przyzwyczajenia lub niewłaściwego zrozumienia zasad bezpieczeństwa w pracy z maszynami. Kluczowe jest, aby każdy operator znał i przestrzegał ustalonych procedur, co nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również efektywność pracy na polu.

Pytanie 4

Sita żaluzjowe w kombajnie przy omłocie podstawowych rodzajów zbóż powinny być ustawione tak, że szczeliny na sitach górnych są

A. takie same jak na sitach dolnych
B. trzykrotnie większe niż na dolnych
C. o 3÷4 mm mniejsze niż na dolnych
D. o 3÷4 mm większe niż na dolnych
Dobrze, że zauważyłeś, jak ważne jest ustawienie sit w kombajnie przy omłocie zbóż. Twoja odpowiedź o tym, że górne sitka powinny być 'o 3÷4 mm większe niż na dolnych', jest rzeczywiście prawidłowa. Górne sitka mają za zadanie oddzielać większe ziarna od tych mniejszych resztek. No i wiesz, ich szczeliny muszą być takie, żeby pasowały do rodzaju zbóż, które zbieramy. Dla pszenicy czy żyta lepiej sprawdzają się te większe szczeliny, bo wtedy ziarna przechodzą łatwiej, a większe zanieczyszczenia, takie jak źdźbła, zostają zatrzymane. W branży mamy standardy, które mówią, jak to wszystko powinno być ustawione, żeby zminimalizować straty i zwiększyć wydajność. Trzeba też pamiętać, że operatorzy powinni na bieżąco sprawdzać te ustawienia, bo różne warunki zbioru, wilgotność ziarna czy jego jakość mogą mieć duże znaczenie. Dostosowanie szczelin sit to nie tylko teoria, ale praktyka, która ma realny wpływ na efektywność upraw i ich opłacalność.

Pytanie 5

Aby zabezpieczyć siłowniki hydrauliczne w maszynach rolniczych przed długotrwałym składowaniem, najlepiej jest pokryć ich tłoczyska smarem

A. stałym ŁT 43 i wysunąć do połowy z cylindra
B. grafitowym i maksymalnie wysunąć z cylindra
C. grafitowym i wcisnąć w cylinder
D. stałym ŁT 43 i wcisnąć w cylinder
Odpowiedzi, które sugerują maksymalne wysunięcie tłoczyska z cylindra, są niestety nietrafione. Taka metoda nie jest najlepsza, bo naraża mechanizm na różne niekorzystne warunki, takie jak wilgoć czy zanieczyszczenia. Jak tłoczysko jest wysunięte, to może łatwo ulegać korozji i uszkodzeniom, co wywołuje większe ryzyko awarii. Natomiast pomysł, żeby wcisnąć tłoczysko z powrotem po maksymalnym wysunięciu, stosując smar grafitowy, też nie jest najlepszy. Smar grafitowy ma swoje miejsce, ale do długoterminowej ochrony siłowników to nie jest to. Nie tworzy on trwalszej warstwy ochronnej i jest bardziej podatny na wypłukiwanie, więc nie zapewnia takiej ochrony przed korozją. Smar stały ŁT 43 jest naprawdę kluczowy, bo jego właściwości i odporność na starzenie się sprawiają, że jest idealny do ochrony na dłużej. Nie rozumienie tych podstawowych zasad może prowadzić do problemów z konserwacją, a to wpłynie negatywnie na efektywność i trwałość sprzętu rolniczego.

Pytanie 6

Przed zamontowaniem bębna do kombajnu zbożowego, w którym zamontowano nowe cepy, należy

A. wyregulować wytrząsacze
B. wypoziomować klepisko
C. wymienić odrzutnik słomy
D. wyważyć bęben statycznie
Wymiana odrzutnika słomy, wyregulowanie wytrząsaczy czy wypoziomowanie klepiska są ważnymi czynnościami, jednak przed montażem nowego bębna młócącego nie są one kluczowe. Wymiana odrzutnika słomy może być związana z poprawą wydajności separacji ziarna od słomy, jednak sama w sobie nie rozwiązuje problemu wibracji, które mogą pojawić się wskutek nieprawidłowego wyważenia bębna. Regulacja wytrząsaczy jest istotna dla efektywnej pracy maszyny, ale jej skuteczność będzie ograniczona, jeśli bęben nie będzie odpowiednio wyważony. Nierównomierne obciążenie bębna może powodować nierównomierne rozkładanie materiału w kombajnie, co negatywnie wpłynie na proces młócenia. Wypoziomowanie klepiska, mimo że poprawia efektywność separacji, również nie eliminuje problemów związanych z wibracjami generowanymi przez niewyważony bęben. Należy pamiętać, że odpowiednie wyważenie bębna statycznie powinno być pierwszym krokiem przed przeprowadzeniem jakichkolwiek regulacji lub wymian. W praktyce, zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do awarii maszyny, zwiększonego zużycia komponentów oraz obniżenia jakości zbiorów. Dlatego tak ważne jest, aby w pierwszej kolejności zająć się wyważeniem bębna, zanim przejdzie się do innych czynności konserwacyjnych.

Pytanie 7

Nadmierne wibracje oraz drgania występujące w trakcie pracy kosiarki dyskowej mogą być spowodowane

A. odkształceniem wału przegubowo-teleskopowego
B. uszkodzeniem sprzęgła jednokierunkowego wałka przekazującego
C. zużyciem oraz stępieniem ostrzy
D. zbyt niską prędkością koszenia
Wybór odpowiedzi dotyczącej zbyt małej prędkości koszenia jako przyczyny drgań jest błędny. Choć prędkość koszenia może wpływać na jakość cięcia, nie jest bezpośrednią przyczyną drgań. Zbyt niska prędkość może prowadzić do niezadowalającego efektu koszenia, ale nie do nadmiernych wibracji. Użytkownicy często mylą te dwa pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków. Podobnie, argument o zużyciu i stępieniu noży niewłaściwie identyfikuje źródło problemu. Chociaż tępy nóż może powodować dodatkowy opór w trakcie cięcia, sama jego obecność nie generuje drgań w wałach napędowych. Z kolei uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego wałka przekaźnika również nie jest bezpośrednią przyczyną drgań. To element, który ma na celu zapewnienie jednokierunkowego przepływu mocy, ale jego awaria raczej prowadzi do problemów z efektywnością koszenia niż do drgań. Kluczowe jest zrozumienie, że drgania są zazwyczaj wynikiem nieprawidłowości w mechanizmach przeniesienia napędu, takich jak wał przegubowo-teleskopowy. Dlatego istotne jest regularne serwisowanie i kontrola stanu technicznego wszystkich elementów wchodzących w skład układu napędowego kosiarki.

Pytanie 8

Zniszczenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym prowadzi do nieprawidłowego działania

A. hamulca roboczego ciągnika sterowanego hydraulicznie
B. hamulca pneumatycznego przyczep
C. hamulca pomocniczego ciągnika sterowanego mechanicznie
D. sprężarki powietrza
Uszkodzenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym ma kluczowe znaczenie dla efektywności działania hamulca pneumatycznego przyczep. Regulator ciśnienia odpowiada za utrzymanie stabilnego ciśnienia powietrza w układzie, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hamulców pneumatycznych. W sytuacji, gdy regulator jest uszkodzony, ciśnienie powietrza może być zbyt niskie lub zbyt wysokie, co prowadzi do niewłaściwego działania hamulców, a w konsekwencji do wydłużenia drogi hamowania lub ich całkowitego zablokowania. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której przyczepa jest podpięta do ciągnika. W przypadku uszkodzonego regulatora ciśnienia, hamulce pneumatyczne przyczepy mogą nie zareagować odpowiednio na sygnały z układu hamulcowego ciągnika, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z normami branżowymi, regularne sprawdzanie i konserwacja regulatorów ciśnienia są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności układów hamulcowych w pojazdach ciężarowych i przyczepach. Właściwe utrzymanie tych elementów jest zatem niezbędne dla zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 9

Co może być przyczyną świecenia się na czerwono kontrolki o symbolu graficznym "akumulator" podczas pracy silnika?

A. nadmierne rozładowanie akumulatora.
B. przeciążenie akumulatora.
C. znaczne obniżenie napięcia akumulatora.
D. brak zasilania akumulatora.
Pojawienie się kontrolki akumulatora na desce rozdzielczej może być mylnie interpretowane przez użytkowników. Nadmierne obciążenie akumulatora, mimo że może wpływać na jego wydajność, nie jest bezpośrednią przyczyną świecenia się kontrolki. Akumulator jest zaprojektowany tak, aby dostarczać energię do układów, ale jego nadmierne obciążenie niekoniecznie skutkuje brakiem ładowania. Duży spadek napięcia akumulatora również może wskazywać na inne problemy, takie jak uszkodzenie akumulatora, ale nie jest bezpośrednim powodem świecenia kontrolki, gdy silnik pracuje. Ponadnormatywne rozładowanie akumulatora może prowadzić do uszkodzenia akumulatora, jednak kontrolka sygnalizuje problem z ładowaniem, a nie rozładowaniem. Kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie problemów z samym akumulatorem z brakiem ładowania. Zrozumienie działania systemu ładowania w pojeździe, w tym roli alternatora i regulatora napięcia, jest niezbędne do prawidłowej diagnostyki. Zamiast koncentrować się na samym akumulatorze, istotne jest, aby skupić się na całym układzie ładowania, co pozwoli na dokładniejszą ocenę sytuacji i szybsze podjęcie odpowiednich działań naprawczych.

Pytanie 10

Aby oddzielić krótkie, połamane nasiona od długich i celnych, należy użyć

A. żmijki
B. tryjera
C. wialni
D. płótniarki
Wymienione urządzenia, takie jak żmijka, wialnia i płótniarka, są powszechnie używane w procesach związanych z obróbką nasion, ale nie są odpowiednie do selekcji nasion krótkich i połamanych. Żmijka, wykorzystywana w procesach sortowania, działa na zasadzie obrotu, co może być skuteczne w separacji większych fragmentów, jednak nie jest wystarczająco precyzyjna do oddzielania drobniejszych nasion o różnych kształtach i masach. Wialnia, z kolei, stosowana najczęściej do oczyszczania ziarna, działa na zasadzie wiatru, który oddziela lekkie zanieczyszczenia, ale nie jest przystosowana do selekcji nasion na podstawie ich długości czy wytrzymałości. Płótniarka, mimo że pomaga w oczyszczaniu nasion, nie oferuje takiej efektywności w separowaniu nasion o różnej długości jak tryjer. W obróbce nasion kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego urządzenia i jego zastosowania, co często prowadzi do błędnych wniosków, jeśli nie uwzględni się ich funkcji i specyfikacji. W praktyce, wybór odpowiedniego urządzenia powinien być oparty na analizie potrzeb i wymagań procesu produkcji, co jest niezbędne do osiągnięcia optymalnych wyników.

Pytanie 11

Zaświecenie kontrolki informującej o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania silnika spalinowego może być spowodowane

A. zużyciem pierścieni tłokowych w silniku
B. awarią uszczelki pod głowicą silnika
C. wyeksploatowaniem łożysk ślizgowych wału
D. niesprawnym alternatorem
Uszkodzony alternator, zużycie pierścieni tłokowych oraz uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika to problemy, które mogą wpłynąć na wydajność silnika, jednak nie są bezpośrednio związane z niskim ciśnieniem oleju w układzie smarowania. Uszkodzony alternator głównie prowadzi do problemów z zasilaniem elektrycznym w pojeździe, co objawia się brakiem odpowiedniego ładowania akumulatora, a nie obniżonym ciśnieniem oleju. Zużycie pierścieni tłokowych wpływa na ciśnienie sprężania i może prowadzić do problemów z mocą silnika oraz zwiększonego zużycia oleju, ale nie powoduje bezpośrednio obniżenia ciśnienia w układzie smarowania. Z kolei uszkodzenie uszczelki pod głowicą, chociaż może prowadzić do wycieków płynów, również nie jest przyczyną niskiego ciśnienia oleju, a raczej może wpływać na temperaturę silnika i jego ogólną sprawność. Pojmowanie tych problemów jako przyczyn niskiego ciśnienia oleju może prowadzić do błędnych wniosków i niewłaściwej diagnostyki, dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak poszczególne komponenty silnika wpływają na jego działanie i jakie są ich właściwe funkcje w układzie smarowania.

Pytanie 12

Czynnikiem powodującym hałaśliwą pracę oraz nagrzewanie się skrzyni biegów w ciągniku rolniczym jest

A. poluzowane połączenia śrubowe mocowania skrzyni
B. uszkodzenie zatrzasków skrzyni
C. niewłaściwa długość cięgien sterowania
D. zbyt niski poziom oleju w skrzyni
Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na głośną pracę i przegrzewanie się skrzyni biegów ciągnika rolniczego, jednak nie wszystkie z nich są zgodne z rzeczywistością techniczną. Uszkodzenie zatrzasków skrzyni biegów, pomimo że może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania niektórych mechanizmów, zazwyczaj nie jest bezpośrednią przyczyną głośnej pracy czy przegrzewania się. W rzeczywistości zatrzaski są elementami, które pełnią rolę w blokowaniu i odblokowywaniu mechanizmów, a ich uszkodzenie zwykle skutkuje innymi objawami, niż tylko nadmierny hałas. Podobnie, poluzowane połączenia śrubowe mocowania skrzyni mogą prowadzić do wibracji, ale nie są one źródłem nadmiernego ciepła. Wibracje mogą być odczuwalne, ale nie mają bezpośredniego wpływu na pracę oleju w skrzyni. Niewłaściwa długość cięgien sterowania również nie jest przyczyną głośnej pracy lub przegrzewania się skrzyni biegów, ponieważ cięgna sterujące odpowiadają za przekazywanie ruchu, a ich nieprawidłowe ustawienie wpłynie na komfort jazdy, a nie na parametry pracy podzespołu. Warto zwrócić uwagę, że zrozumienie tych mechanizmów pozwala na lepszą diagnostykę i bardziej efektywne utrzymanie sprzętu w dobrym stanie technicznym, co jest kluczowe dla długotrwałej i niezawodnej pracy ciągnika rolniczego.

Pytanie 13

Od czego będzie zależała struktura paszy uzyskana w wyniku śrutowania w bijakowym śrutowniku?

A. wielkości otworów w użytych sitach
B. prędkości obrotów wirnika z bijakami
C. ilości i rozmieszczenia bijaków na wirniku
D. rozmiaru szczeliny otwarcia zasuwy podajnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jak widzisz, wielkość oczek w sitach to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o to, jak pasza wychodzi z śrutownika. Sitka z różnymi średnicami pozwalają uzyskać paszę o różnych granulacjach, co wpływa na to, jak zwierzęta ją przyswajają. Na przykład, dla drobiu lepiej użyć mniejszych oczek, żeby pasza była bardziej drobna. To pomaga w lepszym wchłanianiu składników odżywczych. Natomiast dla bydła czy trzody chlewnej, większe cząstki mogą być korzystne, więc wtedy lepiej wybrać sitka z większymi oczkami. To wszystko ma też znaczenie dla dalszej obróbki paszy, jak mieszanie czy pelletyzacja, a na końcu wpływa to na jakość i akceptację produktu na rynku. Także, dobór sit to kluczowa sprawa, żeby mieć dobrą paszę i zminimalizować koszty jej produkcji.

Pytanie 14

Ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na paliwo, aby wykonać orkę na obszarze 20 hektarów, skoro ciągnik zużywa 15 litrów paliwa na 1 ha, a koszt litra paliwa wynosi 5 zł?

A. 3000 zł
B. 1200 zł
C. 1500 zł
D. 2000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć całkowity koszt paliwa potrzebnego do wykonania orki na powierzchni 20 hektarów, należy najpierw ustalić, ile paliwa jest wymagane na każdy hektar. Z informacji wynika, że do wykonania orki na 1 ha ciągnik zużywa 15 litrów paliwa. Zatem na 20 ha potrzeba: 15 litrów/ha * 20 ha = 300 litrów paliwa. Koszt jednego litra paliwa wynosi 5 zł, więc całkowity koszt paliwa wynosi 300 litrów * 5 zł/litr = 1500 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w praktyce rolniczej, gdyż pozwalają na precyzyjne planowanie budżetu i minimalizację kosztów operacyjnych. Warto również zauważyć, że stosowanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy GPS czy aplikacje do zarządzania gospodarstwem, może pomóc w optymalizacji zużycia paliwa i zwiększeniu efektywności prac polowych.

Pytanie 15

Który z wymienionych wałów należy użyć, aby przyspieszyć proces osiadania gleby po wykonaniu siewu?

A. Campbella
B. Croskill
C. Kolczatkę
D. Gładki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wał Campbella jest narzędziem stosowanym w agrotechnice, które zostało zaprojektowane z myślą o przyspieszonym osiadaniu gleby po orce siewnej. Dzięki swojej budowie, wał ten skutecznie ugniata wierzchnią warstwę gleby, co sprzyja jej lepszemu kontaktowi z nasionami oraz ogranicza utratę wilgoci. Jego konstrukcja, która łączy elementy gładkie i wypukłe, pozwala na równomierne rozłożenie nacisku na glebę. W praktyce, zastosowanie wału Campbella przyczynia się do optymalizacji warunków siewu, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego kiełkowania i rozwoju roślin. Główne zalety to poprawa struktury gleby, co zwiększa jej zdolność do zatrzymywania wody oraz minimalizacja erozji. Dobrą praktyką jest używanie tego wału w warunkach, gdy gleba jest wystarczająco wilgotna, aby uzyskać maksymalne efekty działania. Zastosowanie wału Campbella jest szczególnie korzystne w uprawach wymagających precyzyjnego siewu, takich jak warzywa czy zboża."

Pytanie 16

Przyczyną problemów z osiągnięciem prawidłowego ciśnienia roboczego w opryskiwaczu polowym, mimo działania pompy jest

A. zbyt niskie ciśnienie w zbiorniku powietrza.
B. zatkany filtr ssawny opryskiwacza
C. zbyt wysokie ciśnienie w zbiorniku powietrza.
D. uszkodzenie dysz.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zatkany filtr ssawny opryskiwacza to kluczowy element systemu, który odpowiada za prawidłowe zasysanie cieczy roboczej z zbiornika do pompy. Kiedy filtr ten jest zablokowany, przepływ cieczy jest ograniczony, co prowadzi do obniżenia ciśnienia roboczego w systemie, mimo że pompa może działać sprawnie. W praktyce, zatykanie filtra może być wynikiem zanieczyszczeń, resztek substancji chemicznych lub osadów, które nagromadziły się w czasie użytkowania. Regularne czyszczenie i konserwacja filtra ssawnego są kluczowe w utrzymaniu optymalnej pracy opryskiwaczy. Przykładowo, w ramach dobrych praktyk, zaleca się kontrolować filtr przed każdym użyciem, a także po każdym dłuższym postoju, aby uniknąć nieprzewidzianych problemów podczas oprysku. Przestrzeganie takich procedur pozwala na efektywne wykorzystanie opryskiwacza oraz minimalizuje ryzyko awarii wynikających z zanieczyszczeń. Warto również zaznaczyć, że regularne przeglądy sprzętu, w tym filtrów, są zgodne z normami ISO 9001, które promują jakość i efektywność w procesach operacyjnych.

Pytanie 17

Po zakończeniu żniw, co należy zrobić z pasami napędowymi kombajnu zbożowego?

A. oczyścić, naprężyć oraz nałożyć warstwę środka konserwującego
B. zdjąć, oczyścić i przechowywać w suchym oraz chłodnym miejscu
C. poluzować i zabezpieczyć cienką warstwą wazeliny technicznej
D. oczyścić, naprężyć i chronić przed deszczem oraz słońcem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fajnie, że wybrałeś poprawną opcję. To, co napisałeś, pokazuje, że wiesz, jak dbać o pasy napędowe w kombajnie. Zdejmowanie, czyszczenie i trzymanie ich w suchym, chłodnym miejscu to naprawdę ważne kroki. Dzięki temu pasy nie tylko będą dłużej działać, ale i będą mniej narażone na różne uszkodzenia. Z mojego doświadczenia, jeśli pasy przechowujemy w wysokiej temperaturze lub wilgotności, to mogą się szybciej psuć. Te resztki zboża, które zostaną po sezonie, jeśli ich nie wyczyścimy, mogą zrobić sporo złego i doprowadzić do korozji. Jak będą schowane w odpowiednich warunkach, zachowają swoją elastyczność i wytrzymałość, co na pewno przyda się w przyszłym sezonie. Naprawdę dobre praktyki konserwacyjne są kluczowe, żeby pasy służyły jak najdłużej i działały skutecznie.

Pytanie 18

Jakie działania należy podjąć, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy przed montażem zespołu?

A. rozwiercanie prowadnicy zaworowej
B. wymianę uszczelniacza prowadnicy zaworowej
C. docieranie współpracujących powierzchni gniazda i zaworu
D. polerowanie trzonka zaworu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Docieranie współpracujących powierzchni gniazda i zaworu to kluczowy proces, który zapewnia właściwą szczelność zaworu. Proces ten polega na precyzyjnym dopasowaniu kształtu i powierzchni kontaktujących się elementów, co jest niezbędne dla uzyskania hermetyczności. Poprawne docieranie pozwala na eliminację wszelkich mikroskopijnych nierówności oraz niedoskonałości, które mogą prowadzić do nieszczelności. Przykładowo, w silnikach spalinowych, szczelność zaworu ma istotny wpływ na efektywność pracy silnika oraz jego wydajność. Zgodnie z praktykami branżowymi, docieranie powinno być przeprowadzane z użyciem odpowiednich past docierających, co zwiększa precyzję i jakość uzyskanego połączenia. Dobre praktyki podpowiadają także, że proces ten powinien być wykonywany w kontrolowanych warunkach, co niweluje ryzyko wprowadzenia zanieczyszczeń. Dzięki prawidłowemu docieraniu można także znacznie wydłużyć żywotność zaworów oraz ich gniazd, co jest niezwykle istotne w kontekście kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń.

Pytanie 19

Jaki będzie całkowity koszt wymiany trzech przewodów hydraulicznych w ładowaczu chwytakowym, jeśli cena poszczególnych przewodów wynosi netto 25 zł, 30 zł oraz 35 zł, a stawka robocizny netto to 60 zł za godzinę, przy czym czas potrzebny na wymianę wszystkich przewodów wynosi pół godziny? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%.

A. 110,80 zł
B. 143,10 zł
C. 133,10 zł
D. 133,80 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany trzech przewodów hydraulicznych w ładowaczu chwytakowym, najpierw należy zsumować ceny netto przewodów. Koszt przewodów wynosi 25 zł + 30 zł + 35 zł, co daje 90 zł. Następnie obliczamy koszt robocizny: 60 zł/h * 0,5 h = 30 zł. Całkowity koszt netto wynosi więc 90 zł + 30 zł = 120 zł. Następnie dodajemy podatek VAT. VAT na części wynosi 23% od 90 zł, co daje 20,70 zł (90 zł * 0,23). VAT na robociznę wynosi 8% od 30 zł, co daje 2,40 zł (30 zł * 0,08). Całkowity VAT wynosi więc 20,70 zł + 2,40 zł = 23,10 zł. Sumując, całkowity koszt z VAT wynosi 120 zł + 23,10 zł = 143,10 zł. Wartości te są zgodne z dobrymi praktykami w branży, gdzie prawidłowe obliczenia kosztów są kluczowe dla zarządzania budżetem i efektywności finansowej przedsiębiorstw. Umiejętność precyzyjnego obliczania kosztów, w tym uwzględniania podatków, jest niezbędna dla każdego technika oraz menedżera w branży hydraulicznej.

Pytanie 20

Który z metod przechowywania narzędzi rolniczych jest nieodpowiedni?

A. W suchym pomieszczeniu garażowym
B. Na polu przykrytym plandeką
C. Pod zadaszeniem z utwardzonym podłożem
D. Na wybetonowanej powierzchni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przechowywanie narzędzi uprawowych na polu pod plandeką jest niewłaściwe z kilku powodów. Po pierwsze, takie rozwiązanie naraża sprzęt na niekorzystne warunki atmosferyczne, co może prowadzić do korozji, uszkodzeń mechanicznych oraz degradacji materiałów, z których wykonane są narzędzia. Przechowywanie narzędzi w odpowiednich warunkach jest kluczowe dla ich trwałości i efektywności. Dobrym przykładem prawidłowego przechowywania jest umieszczenie narzędzi pod wiatą z utwardzonym podłożem, co zapewnia ich ochronę przed deszczem, śniegiem i słońcem. Ponadto, utwardzone podłoże ułatwia poruszanie się oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń narzędzi spowodowanych ich upadkiem. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, narzędzia powinny być również przechowywane w suchych i dobrze wentylowanych pomieszczeniach, aby zapobiec rozwojowi pleśni i grzybów. Warto również regularnie konserwować sprzęt, co zwiększa jego żywotność i funkcjonalność.

Pytanie 21

Aby przeprowadzić głębokie ubijanie gleby przed siewem, należy wykorzystać wał

A. Campbella
B. Cambridge
C. Croscill-Cambridge
D. gładki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wał Campbella jest narzędziem stosowanym w uprawie gleby, które wyróżnia się skutecznością w głębokim ugniataniu i formowaniu gleby przed siewem. Jego konstrukcja pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru, co skutkuje lepszym wnikaniem wody i powietrza w głąb podłoża. Przykładowo, wykorzystywanie wału Campbella w uprawie zbóż może poprawić strukturę gleby, co sprzyja wzrostowi roślin poprzez lepszy dostęp do składników odżywczych. W branży rolniczej zaleca się stosowanie tego typu wałów, szczególnie w glebach ciężkich, gdzie ich efektywny nacisk na glebę zmniejsza ryzyko zaskorupienia. Wał Campbella, poprzez swoje właściwości, nie tylko wyrównuje powierzchnię, ale także optymalizuje wilgotność gleby, co jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich warunków siewu. W kontekście dobrych praktyk agrarnych, warto pamiętać, że odpowiednio przygotowane podłoże znacząco wpływa na plon oraz zdrowotność upraw, co potwierdzają liczne badania agronomiczne.

Pytanie 22

Jakie maszyny rolnicze są zobowiązane do regularnych, okresowych badań technicznych, realizowanych przez uprawnione organy?

A. Agregaty uprawowe z funkcją siewu
B. Rozsiewacze nawozów montowane
C. Opryskiwacze na ciągnikach
D. Kombajny do zbioru zbóż

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opryskiwacze ciągnikowe, jako maszyny stosowane w rolnictwie do aplikacji pestycydów i nawozów, podlegają okresowym, cyklicznym badaniom stanu technicznego. Zgodnie z normami i przepisami prawnymi, takie badania mają na celu zapewnienie ich bezpieczeństwa oraz efektywności w użytkowaniu. Regularne kontrole pozwalają na wczesne wykrywanie usterek, co ma kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska i zdrowia ludzi. Na przykład, niesprawny opryskiwacz może prowadzić do niekontrolowanego rozprysku substancji chemicznych, co może powodować zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. W praktyce, badania te obejmują zarówno kontrolę stanu technicznego samego opryskiwacza, jak i sprawdzenie parametrów aplikacji, takich jak ciśnienie i rozkład cieczy. Aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, rolnicy powinni korzystać z usług certyfikowanych podmiotów, które przeprowadzają takie kontrole zgodnie z obowiązującymi normami branżowymi, jak np. normy ISO czy wytyczne Unii Europejskiej dotyczące stosowania środków ochrony roślin.

Pytanie 23

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego z czterocylindrowym silnikiem, polegającej na wymianie świec żarowych i akumulatora przez zakład, w którym koszt jednej roboczogodziny wynosi 100 zł brutto?

L.p.Nazwa częściCena 1 sztuki [zł]Czas wymiany 1 sztuki [h]
1Świeca żarowa50,000,25
2Akumulator250,000,20

A. 570 zł
B. 420 zł
C. 590 zł
D. 450 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 570 zł jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego. Koszt ten składa się z dwóch głównych elementów: kosztów części oraz kosztu robocizny. W przypadku wymiany świec żarowych oraz akumulatora, niezbędne jest uwzględnienie zarówno ceny tych komponentów, jak i czasu pracy mechanika. Przy założeniu, że czas wymiany wynosi 5 godzin, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100 zł, koszt robocizny wyniesie 500 zł (5 godzin x 100 zł). Dodatkowo, jeśli koszt świec żarowych wynosi 50 zł, a akumulatora 20 zł, całkowity koszt części (50 zł + 20 zł) wyniesie 70 zł. Sumując te wartości (500 zł + 70 zł), otrzymujemy 570 zł. Rachunki na naprawę powinny być prowadzone zgodnie z zasadami gospodarki finansowej, co pozwala nie tylko na dokładne oszacowanie kosztów, ale także na efektywne zarządzanie budżetem w długim okresie. Takie podejście do kosztorysowania jest standardem w branży, a odpowiednie dokumentowanie wydatków jest kluczowe dla przyszłych napraw i obliczeń kosztów.

Pytanie 24

Jaką kwotę należy przeznaczyć na folię do owinięcia bel sianokiszonki z 10 ha łąki dwukośnej, jeżeli z 1 ha jednego pokosu uzyskuje się 15 bel, a rolka folii wystarczająca do owinięcia 30 bel kosztuje 300 zł?

A. 3 000 zł
B. 2 000 zł
C. 1 500 zł
D. 2 500 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć koszt folii potrzebnej do owinięcia bel sianokiszonki z 10 ha łąki dwukośnej, musimy najpierw ustalić, ile bel zostanie zebranych. Z danych wynika, że z jednego hektara zbiera się 15 bel. Zatem, z 10 ha uzyskamy 150 bel (10 ha x 15 bel/ha). Każda rolka folii wystarcza do owinięcia 30 bel, więc potrzebujemy 5 rolek folii (150 bel ÷ 30 bel/rolka). Koszt jednej rolki folii wynosi 300 zł, co oznacza, że całkowity koszt folii wyniesie 1 500 zł (5 rolek x 300 zł/rolka). Odpowiedź 3 000 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia dodatkowe koszty operacyjne. W praktyce, przy planowaniu kosztów, warto zawsze uwzględniać nieprzewidziane wydatki oraz zmiany w wydajności zbioru, co może wpłynąć na ostateczny koszt. Dobrą praktyką jest także monitorowanie zużycia materiałów, co pozwala na lepsze planowanie w przyszłości, a także na optymalizację kosztów w kolejnych sezonach.

Pytanie 25

Podczas przeprowadzania zimowej orki przy użyciu ciągnika z pługiem obracalnym, jaką trasą należy się poruszać po polu?

A. figurującą.
B. zagonową w rozorywkę.
C. zagonową w skład.
D. czółenkową.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź czółenkowym jest prawidłowa, ponieważ technika ta pozwala na efektywne wykorzystanie powierzchni pola oraz minimalizuje ryzyko tworzenia kolein i uszkodzeń gleby. W orce zimowej, gdy gleba jest często zmarznięta, a plony muszą być dobrze przygotowane na wiosnę, ruch czółenkowy umożliwia równomierne rozłożenie sił działających na pług i ciągnik. W praktyce polega to na tym, że po wykonaniu jednego przejazdu na końcu pola traktor obraca się i wraca do poprzedniego miejsca, co pozwala na zachowanie atrakcyjnego ułożenia gleby. Taki sposób pracy jest zgodny z najlepszymi praktykami w agrotechnice, gdzie unika się nadmiernego ugniatania gleby oraz zapewnia optymalne warunki dla rozwijających się roślin. Użycie pługa obracalnego w takiej technice zwiększa efektywność orki, co przekłada się na lepsze wchłanianie wody przez glebę oraz korzystniejsze warunki dla mikroorganizmów glebowych.

Pytanie 26

Przegrzewanie się silnika, z prawidłowo działającym układem chłodzenia, powyżej dopuszczalnej wartości temperatury spowodowane jest uszkodzeniem

A. termostatu w pozycji "otwarty"
B. czujnika temperatury silnika
C. termostatu w pozycji "zamknięty"
D. korka układu chłodzenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to uszkodzenie termostatu w pozycji "zamknięty", ponieważ termostat pełni kluczową rolę w regulacji temperatury silnika. Termostat działa jak zawór, który kontroluje przepływ płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą. Gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę roboczą, termostat powinien otworzyć się, pozwalając płynowi chłodzącemu na przepływ przez chłodnicę, co skutkuje obniżeniem temperatury silnika. Jeżeli termostat utknie w pozycji zamkniętej, płyn chłodzący nie jest w stanie krążyć, co prowadzi do przegrzania silnika. Przykładem z praktyki mogą być sytuacje, w których kierowcy zauważają, że wskaźnik temperatury silnika gwałtownie rośnie, a równocześnie nie słychać typowych dźwięków chłodzenia. W takich przypadkach konieczna jest diagnoza układu chłodzenia, a wymiana termostatu na nowy jest standardową procedurą, która powinna przywrócić prawidłowe funkcjonowanie. Utrzymanie termostatu w dobrym stanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie konserwacji pojazdów, co przyczynia się do ich niezawodności i bezpieczeństwa.

Pytanie 27

Jeśli filtr oleju silnikowego jest montowany od dołu w pozycji pionowej, to co należy zrobić przed jego przykręceniem?

A. napełnić go naftą lub benzyną ekstrakcyjną
B. napełnić go olejem silnikowym
C. przeprowadzić test jego szczelności
D. podgrzać go w ciepłej wodzie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zalanie filtra oleju silnikowego przed jego zamontowaniem to naprawdę ważny krok. Dzięki temu filtr jest już napełniony olejem, co sprawia, że po uruchomieniu silnika od razu zaczyna działać jak trzeba. Jak filtr jest zamontowany od dołu, to bez oleju może być ryzykownie. Wiesz, jak to jest – suchy filtr to prosta droga do poważnych problemów. Właściwie, to każdy mechanik powie Ci, że nowe filtry powinny być zawsze napełnione olejem. Zajmuje to tylko chwilę, a może mieć dużą różnicę w tym, jak długo silnik będzie działał. Często można to zobaczyć w warsztatach, gdzie fachowcy robią to tak, jak zalecają producenci samochodów, co ma sens, prawda?

Pytanie 28

W celu transportu materiałów sypkich, takich jak nasiona rzepaku, należy użyć przyczepy

A. hakowej
B. objętościowej
C. skorupowej
D. platformowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przyczepa skorupowa jest idealnym rozwiązaniem do transportu materiałów sypkich, takich jak nasiona rzepaku, ze względu na swoją konstrukcję. Posiada ona specjalnie zaprojektowane ścianki, które zapobiegają wysypywaniu się materiału podczas transportu, co jest kluczowe w przypadku drobnych nasion. Dzięki swojej szczelności oraz stabilności, przyczepy skorupowe gwarantują, że przewożony ładunek nie ulegnie uszkodzeniu ani zanieczyszczeniu. W praktyce, przyczepy tego typu wykorzystuje się nie tylko w rolnictwie, ale również w przemyśle budowlanym do transportu piasku, żwiru czy innych sypkich materiałów. Warto dodać, że przyczepy skorupowe często są wyposażone w mechanizmy ułatwiające rozładunek, co zwiększa efektywność pracy. Użycie odpowiedniego sprzętu zgodnego z normami branżowymi oraz praktykami zapewnia bezpieczeństwo i oszczędność, co jest istotne w zarządzaniu logistyką transportu.

Pytanie 29

Jaki będzie całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego polegający na wymianie pompy wodnej, termostatu i płynu chłodzącego? Pojemność układu chłodzenia wynosi 8 litrów, a naprawę wykona jeden mechanik w ciągu dwóch godzin.

L.p.WyszczególnienieCena [zł]
1Pompa wodna150,00
2Termostat50,00
3Płyn chłodzący (1 litr)10,00
4Roboczogodzina50,00

A. 280 zł
B. 380 zł
C. 330 zł
D. 430 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 380 zł jest poprawna i dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego. Koszty składają się z kilku elementów: wymiana pompy wodnej kosztuje 150 zł, a termostatu 50 zł. Dodatkowo, koszt płynu chłodzącego wynosi 80 zł, ponieważ przy pojemności układu 8 litrów i cenie 10 zł za litr, otrzymujemy 8 x 10 zł = 80 zł. Warto również uwzględnić koszt pracy mechanika, który wykonuje naprawę przez 2 godziny. Przy stawce 50 zł za godzinę, całkowity koszt pracy wynosi 100 zł (2 x 50 zł). Sumując te koszty: 150 zł + 50 zł + 80 zł + 100 zł, otrzymujemy 380 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, gdzie dokładne wyceny i przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania zaufania klientów oraz efektywności w zarządzaniu finansami warsztatu.

Pytanie 30

Otwór zsypowy w burcie przyczepy rolniczej służy do

A. rozładunku roślin okopowych
B. załadunku, bez potrzeby demontażu tylnej burty
C. załadunku materiałów sypkich z użyciem przenośników pneumatycznych i ślimakowych
D. rozładunku materiałów sypkich do przenośnika ślimakowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Otwór zsypowy w burcie przyczepy rolniczej ma kluczowe znaczenie dla efektywnego transportu i rozładunku materiałów sypkich. Główną funkcją tego otworu jest umożliwienie bezpiecznego i szybkiego rozładunku, zwłaszcza w przypadku materiałów sypkich, które mogą być transportowane do przenośników ślimakowych. Przenośniki te są powszechnie wykorzystywane w branży rolniczej do transportu ziarna, paszy czy innych materiałów w sposób ciągły i efektywny. Dzięki zastosowaniu otworu zsypowego, operatorzy maszyn mogą uniknąć demontażu burty tylnej, co znacząco przyspiesza proces rozładunku. Dobre praktyki w zakresie użytkowania przyczep rolniczych zalecają regularne kontrolowanie stanu technicznego otworów zsypowych, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i uniknąć ewentualnych awarii podczas pracy. Dodatkowo, stosowanie otworów zsypowych w połączeniu z odpowiednimi przenośnikami zwiększa efektywność operacyjną gospodarstw, co jest niezwykle istotne w kontekście współczesnego rolnictwa.

Pytanie 31

W technicznie sprawnym opryskiwaczu polowym, ciśnienie 0,5 MPa powinno być osiągane przy włączonych wszystkich rozpylaczach oraz

A. wyłączonym mieszadle i minimalnych obrotach WOM
B. włączonym mieszadle i nominalnych obrotach WOM
C. włączonym mieszadle i minimalnych obrotach WOM
D. wyłączonym mieszadle i nominalnych obrotach WOM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Włączenie mieszadła i ustawienie nominalnych obrotów WOM (Wałka Odbioru Mocy) są kluczowe dla uzyskania stabilnego ciśnienia roboczego w opryskiwaczu polowym. Mieszadło zapewnia równomierne wymieszanie cieczy roboczej z nawozami czy środkami ochrony roślin, co przekłada się na skuteczność aplikacji. Przy nominalnych obrotach WOM, które powinny odpowiadać standardowym parametrom producenta, zapewniamy optymalną wydajność pompy, co pozwala na utrzymanie ciśnienia 0,5 MPa. Praktyka ta jest zgodna z normami branżowymi, które zalecają utrzymanie stałych obrotów WOM dla zapewnienia efektywności pracy sprzętu. W przypadku pompy sprężonej, niewłaściwe ustawienia mogą prowadzić do niedostatecznego lub nadmiernego ciśnienia, co z kolei wpływa na jakość i równomierność aplikacji. Stosowanie się do tych wskazówek zwiększa efektywność zabiegów agrotechnicznych, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 32

Po zamontowaniu przyczepy oraz połączeniu jej systemu hamulcowego z układem pneumatycznym ciągnika, należy dokonać kontroli

A. wielkości kąta oraz oporów mechanizmu skrętu przyczepy
B. sprawności działania hydrauliki zewnętrznej ciągnika
C. prawidłowości hamowania ciągnika i przyczepy
D. ciśnienia powietrza w zbiorniku pneumatycznym przyczepy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowość hamowania ciągnika i przyczepy jest kluczowym aspektem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w przypadku transportu ciężkich ładunków. Właściwe hamowanie zapewnia stabilność całego zestawu oraz minimalizuje ryzyko wypadków. Po połączeniu układu hamulcowego przyczepy z pneumatycznym ciągnika należy przeprowadzić test hamowania, aby upewnić się, że zarówno ciągnik, jak i przyczepa reagują na układ hamulcowy w sposób przewidywalny. W praktyce, operatorzy powinni wykonać jazdę próbną i zwrócić uwagę na czas reakcji hamulców oraz ich równomierne działanie. Ważne jest również, aby sprawdzić, czy nie występują wycieki w układzie pneumatycznym oraz czy ciśnienie powietrza w systemie jest zgodne z wymaganiami producenta. Zgodnie z normami branżowymi, regularne kontrole układu hamulcowego są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Dodatkowo, szkolenia dla kierowców powinny obejmować procedury sprawdzania i konserwacji układu hamulcowego, co pozwala na szybkie wykrycie potencjalnych usterek.

Pytanie 33

Aby przesunąć materiał siewny w workach z wyższego poziomu na niższy, należy wykorzystać przenośnik

A. taśmowy
B. ślizgowy
C. kubełkowy
D. wstrząsowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przenośnik ślizgowy jest idealnym rozwiązaniem do przemieszczania materiałów siewnych w workach z poziomu wyższego na niższy, ponieważ jego konstrukcja umożliwia łagodne i kontrolowane przesuwanie ciężarów. Działa na zasadzie tarcia, wykorzystując ślizgające się elementy, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia worków oraz ich zawartości. W praktyce, przenośniki tego typu są często stosowane w magazynach i centrach dystrybucji, gdzie precyzyjne operacje transportowe są niezbędne. Przenośniki ślizgowe charakteryzują się dużą elastycznością w dostosowywaniu się do przestrzeni roboczej oraz możliwością pracy z różnymi materiałami. W branży rolniczej, na przykład, zastosowanie przenośników ślizgowych do transportu nasion, nawozów czy paszy przyczynia się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. Dobrze zaprojektowany przenośnik ślizgowy nie tylko usprawnia proces, ale również obniża koszty operacyjne, co czyni go preferowanym rozwiązaniem w wielu zastosowaniach.

Pytanie 34

Rozpoczynając demontaż zaworu hamulcowego w ciągniku rolniczym, który odpowiada za aktywację hamulców pneumatycznych przyczepy, powinno się

A. oczyścić separator oleju
B. spuścić powietrze ze zbiornika
C. zdjąć regulator ciśnienia
D. usunąć zbiornik powietrza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spuszczenie powietrza ze zbiornika przed demontażem zaworu hamulcowego jest kluczowym krokiem, który zapewnia bezpieczeństwo oraz zapobiega potencjalnym uszkodzeniom układu pneumatycznego. W przypadku hamulców pneumatycznych, ciśnienie w układzie może być bardzo wysokie, a jego nagłe uwolnienie podczas demontażu mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wystrzałnięcie elementów układu lub niekontrolowane wydostanie się powietrza. W praktyce, spuszczenie powietrza z układu powinno być realizowane zgodnie z procedurami producenta, co często obejmuje zlokalizowanie odpowiedniego zaworu spustowego oraz zapewnienie, że wszystkie urządzenia ochronne są w użyciu, aby uniknąć kontaktu z gorącymi elementami lub ostrymi krawędziami. Warto również omawiać regularne przeglądy układu pneumatycznego, aby upewnić się, że wszystkie komponenty, w tym zawór hamulcowy, są w dobrym stanie technicznym, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportu i rolnictwa.

Pytanie 35

Jaka jest najwyższa stawka za godzinę pracy, przy której regeneracja lemiesza pługa zawieszanego jest uzasadniona ekonomicznie, biorąc pod uwagę, że proces regeneracji jednego lemiesza trwa pół godziny i wymaga użycia czterech elektrod po 2,50 zł każda? Nowy lemiesz kosztuje 40 zł.

A. 30 zł
B. 50 zł
C. 70 zł
D. 90 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Maksymalna stawka godzinowa za usługę regeneracji lemiesza pługa zawieszanego wynosi 50 zł. Przy regeneracji jednego lemiesza, która trwa pół godziny, koszty obejmują czas pracy oraz zużycie materiałów. Koszt czterech elektrod wynosi 10 zł (4 elektrody x 2,50 zł). Zatem całkowity koszt regeneracji wynosi 10 zł za materiały plus 25 zł za pół godziny pracy (50 zł/h). Łącznie daje to 35 zł. Regeneracja jest ekonomicznie uzasadniona, gdy koszt regeneracji jest niższy niż koszt zakupu nowego lemiesza, który wynosi 40 zł. Dlatego maksymalny koszt pracy wynoszący 50 zł na godzinę, przy uwzględnieniu wszystkich kosztów, nadal pozostaje w granicach opłacalności. Praktycznie, takie podejście pozwala na zwiększenie efektywności eksploatacji sprzętu rolniczego oraz minimalizację kosztów operacyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn rolniczych.

Pytanie 36

W jakim z poniższych urządzeń rolniczych wykorzystuje się adapter z czterema pionowymi walcami roboczymi?

A. Zgniataczu pokosów
B. Rozdrabniaczu słomy
C. Rozrzutniku obornika
D. Rozdrabniaczu ziaren

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Adapter z czterema pionowymi walcami roboczymi jest kluczowym elementem w rozrzutniku do obornika, który jest zaprojektowany do efektywnego rozprowadzania organicznych nawozów na polach. Te walce, ustawione w pionie, pozwalają na precyzyjne podawanie obornika, co zwiększa efektywność nawożenia i minimalizuje straty materiału. Dzięki zastosowaniu tego typu adaptera, rolnicy mogą uzyskać równomierne rozprowadzenie nawozu, co jest istotne dla zdrowego wzrostu roślin oraz optymalizacji plonów. W praktyce, taka technologia pozwala na lepszą kontrolę nad aplikacją nawozu, zmniejsza ilość przeterminowanego obornika na polu oraz przyczynia się do poprawy struktury gleby. Dodatkowo, zgodnie z normami ochrony środowiska, precyzyjne stosowanie obornika przyczynia się do ograniczenia zanieczyszczenia wód gruntowych. Zastosowanie adaptera w rozrzutniku do obornika jest więc nie tylko korzystne dla wydajności produkcji rolniczej, ale także dla zrównoważonego rozwoju gospodarstw rolnych.

Pytanie 37

Znaczne zmiany prędkości obrotowej silnika traktora z sekcyjną pompą wtryskową na luzie są rezultatem

A. różnic w dawkach paliwa dostarczanych przez sekcje
B. zużycia lub zanieczyszczenia podzespołów regulatora obrotów
C. zbyt późnym wstrzykiwaniem paliwa
D. zużycia rozpylaczy wtryskiwaczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wiesz, to zużycie lub zanieczyszczenie elementów regulatora obrotów jest naprawdę ważne, kiedy chodzi o stabilność prędkości silnika w ciągniku. Regulator jest tym, co dba o to, by silnik miał odpowiednią prędkość, a to robi przez dostosowanie ilości paliwa w zależności od obciążenia. Jak coś się z nim stanie, to mogą być różne nieprawidłowe sygnały i wtedy prędkość potrafi skakać, zwłaszcza na luzie. Na przykład, podczas gdy ciągnik pracuje na wolnych obrotach, nagle prędkość obrotowa może zacząć wariować – to znaczy, że coś jest nie tak z regulacją. Dlatego warto regularnie sprawdzać i czyścić regulator oraz jego elementy, żeby mieć pewność, że silnik działa jak powinien, zgodnie z naszymi normami. Utrzymanie regulatora w dobrym stanie to klucz do efektywności paliwa i ogólnej wydajności maszyny.

Pytanie 38

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + przechowywanie i konserwacja) agregatu uprawowego o wartości 15 tys. zł, zakładanym czasie użytkowania 10 lat oraz kosztach przechowywania i konserwacji wynoszących 2% ceny maszyny rocznie?

A. 1 950 zł
B. 1 800 zł
C. 1 500 zł
D. 1 650 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roczny koszt utrzymania agregatu uprawowego wynosi 1 800 zł, co jest wynikiem dodania kosztu amortyzacji oraz kosztów przechowywania i konserwacji. Amortyzacja to proces rozłożenia wartości maszyny na przewidywany okres jej użytkowania. W tym przypadku, przy cenie agregatu wynoszącej 15 000 zł i okresie użytkowania 10 lat, roczna amortyzacja wynosi 1 500 zł (15 000 zł / 10 lat). Koszty przechowywania i konserwacji, które są ustalone na 2% wartości maszyny rocznie, wynoszą 300 zł (2% z 15 000 zł). Sumując te dwa elementy, otrzymujemy 1 500 zł + 300 zł = 1 800 zł. Zrozumienie kosztów utrzymania sprzętu jest kluczowe dla zarządzania finansami w gospodarstwie rolnym. Umożliwia to nie tylko lepsze planowanie budżetu, ale także podejmowanie decyzji o inwestycjach w nowe maszyny zgodnie z przewidywanymi wydatkami. Znajomość kosztów operacyjnych wspiera również efektywność produkcji rolnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania w branży rolniczej.

Pytanie 39

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty garażowania oraz ubezpieczenia) ciągnika o wartości 100 000 zł i przewidywanym okresie użytkowania 20 lat, jeśli miesięczne wydatki na garażowanie i ubezpieczenie wynoszą 100 zł?

A. 5 100 zł
B. 5 000 zł
C. 6 200 zł
D. 7 000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roczny koszt utrzymania ciągnika składa się z trzech głównych elementów: amortyzacji, kosztów garażowania oraz ubezpieczenia. W przypadku ciągnika o cenie 100 000 zł i zakładanym czasie eksploatacji wynoszącym 20 lat, musimy najpierw obliczyć amortyzację. Amortyzacja to proces rozłożenia kosztu zakupu na okres użytkowania. W tym przypadku roczna amortyzacja wynosi 100 000 zł / 20 lat = 5 000 zł. Dodatkowo, miesięczne koszty garażowania i ubezpieczenia wynoszą 100 zł, co przekłada się na roczny koszt 100 zł * 12 miesięcy = 1 200 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy całkowity roczny koszt utrzymania: 5 000 zł (amortyzacja) + 1 200 zł (garażowanie i ubezpieczenie) = 6 200 zł. Przykład ten ilustruje nie tylko obliczenia, ale również znaczenie prawidłowego oszacowania kosztów operacyjnych w kontekście ekonomiki użytkowania maszyn rolniczych. Właściwe podejście do planowania finansowego pomaga w efektywnym zarządzaniu flota maszyn, co jest kluczowe dla każdej działalności rolniczej.

Pytanie 40

Jaką sumę kosztów eksploatacji trzeba uwzględnić w przypadku 1 godziny pracy sieczkarni polowej o rocznej wydajności 150 ha, jeśli całkowity roczny koszt amortyzacji, magazynowania oraz ubezpieczenia tej maszyny wynosi 30000 zł?

A. 150 zł
B. 250 zł
C. 200 zł
D. 175 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć koszt utrzymania sieczkarni polowej na godzinę, należy podzielić roczny koszt amortyzacji, przechowywania i ubezpieczenia maszyny przez liczbę godzin pracy w roku. Zakładając, że maszyna pracuje przez 150 ha w roku, a przyjęta norma to 1 ha zajmuje około 1 godziny pracy, otrzymujemy 150 godzin pracy rocznie. Koszt roczny wynosi 30000 zł, więc koszt na godzinę wynosi 30000 zł / 150 godzin = 200 zł. W praktyce, takie wyliczenia są kluczowe w zarządzaniu kosztami produkcji, co pozwala na efektywne planowanie budżetu i optymalizację wydajności. Ustalając dokładne koszty jednostkowe, rolnicy mogą lepiej ocenić rentowność swoich operacji oraz podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Warto zatem regularnie przeliczać te wartości, uwzględniając zmiany w kosztach utrzymania sprzętu, aby dostosować strategie operacyjne do realiów rynkowych.