Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 15 stycznia 2025 00:29
  • Data zakończenia: 15 stycznia 2025 00:36

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie narzędzie można wykorzystać do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w C#?

A. środowisko Android Studio
B. środowisko XCode
C. platformę Xamarin
D. platformę React Native
Xamarin to potężna platforma do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Dzięki wykorzystaniu technologii .NET, deweloperzy mogą pisać kod raz, a następnie wdrażać go na różnych systemach operacyjnych, takich jak iOS i Android. Xamarin umożliwia korzystanie z natywnych interfejsów użytkownika oraz dostęp do funkcji urządzeń mobilnych, co zapewnia dużą wydajność i płynność działania aplikacji. Przykładowo, aplikacja stworzona w Xamarinie może korzystać z natywnych komponentów UI, co pozwala na zachowanie specyficznych dla platformy wzorców interakcji oraz UX. Dzięki wsparciu dla C# i .NET, deweloperzy mogą również łatwo integrować istniejące biblioteki oraz korzystać z ekosystemu .NET, co znacząco przyspiesza proces deweloperski. Warto również zaznaczyć, że Xamarin jest zgodny z wieloma standardami, co ułatwia współpracę w zespołach projektowych oraz utrzymanie kodu na dłuższą metę.

Pytanie 2

Które z wymienionych środowisk programistycznych jest rekomendowane do developing aplikacji w języku Python z użyciem frameworka Django?

A. Android Studio
B. PyCharm
C. XCode
D. Unity
PyCharm to jedno z najbardziej zaawansowanych środowisk programistycznych (IDE) dedykowanych do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest to narzędzie preferowane przez programistów korzystających z frameworka Django, który jest popularnym rozwiązaniem do budowy aplikacji webowych. PyCharm oferuje rozbudowane wsparcie dla Django, umożliwiając szybkie tworzenie projektów, integrację z bazami danych oraz wygodne debugowanie aplikacji. IDE zapewnia również możliwość uruchamiania serwerów deweloperskich, podglądu zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczne uzupełnianie kodu, co znacząco zwiększa efektywność pracy nad aplikacjami webowymi. Dzięki PyCharm programiści mogą łatwo zarządzać migracjami bazy danych, tworzyć modele i szablony, co sprawia, że jest to narzędzie nieocenione w ekosystemie Django.

Pytanie 3

Który z wymienionych programów jest przeznaczony do zarządzania projektami przy pomocy tablic kanban?

A. Word
B. Photoshop
C. Jira
D. Trello
Trello to narzędzie do zarządzania projektami, które wykorzystuje tablice kanban do organizacji i monitorowania zadań. Użytkownicy mogą tworzyć karty reprezentujące poszczególne zadania, które następnie są przenoszone między kolumnami odzwierciedlającymi etapy realizacji. Dzięki swojej prostocie i intuicyjności Trello jest szeroko stosowane zarówno w małych zespołach, jak i dużych organizacjach. Umożliwia efektywne zarządzanie projektami, planowanie sprintów oraz monitorowanie bieżącego statusu prac. Tablice kanban pomagają wizualizować przepływ pracy, co ułatwia identyfikację wąskich gardeł i zarządzanie priorytetami.

Pytanie 4

Jak wygląda kod uzupełnienia do dwóch dla liczby -5 w formacie binarnym przy użyciu 8 bitów?

A. 11111011
B. 10000101
C. 11111101
D. 00000101
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi, która przedstawia wartość 00000101, jest błędna, ponieważ jest to binarna reprezentacja liczby 5, a nie -5. Kod uzupełnieniowy do dwóch wymaga przedstawienia liczby ujemnej poprzez inwersję bitów i dodanie jedynki. Ta odpowiedź nie ma zastosowania przy obliczaniu liczb ujemnych, stąd jest niewłaściwa. Kolejna odpowiedź, 11111101, również jest nieprawidłowa. W przypadku tej liczby, zainwersowanie bitów liczby 5 dawałoby 11111010, a dodanie 1 do tej wartości prowadziłoby do 11111011, co wskazuje, że ta odpowiedź nie jest zgodna z zasadą uzupełnienia do dwóch. Ostatnia z niepoprawnych odpowiedzi, 10000101, jest również błędna, ponieważ nie odpowiada żadnej z reprezentacji liczby -5. Gdybyśmy spróbowali konwertować ją z powrotem na wartość dziesiętną, otrzymalibyśmy 133, co jest zdecydowanie niepoprawne. Warto zauważyć, że każda z tych niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia zasad konwersji liczb ujemnych w systemie binarnym, co jest kluczowe w informatyce i programowaniu, a ich użycie w praktycznych aplikacjach mogłoby prowadzić do poważnych błędów w obliczeniach.

Pytanie 5

Która metoda w obrębie klasy jest uruchamiana automatycznie podczas tworzenia kopii obiektu?

A. Konstruktor kopiujący
B. Metoda statyczna
C. Destruktor
D. Metoda zaprzyjaźniona
Konstruktor kopiujący to taka specyficzna metoda w klasie, która działa, kiedy robimy nowy obiekt jako kopię już istniejącego. Dzięki temu możemy skopiować wartości pól z jednego obiektu do drugiego. To naprawdę ważne, zwłaszcza gdy mówimy o zarządzaniu pamięcią. Na przykład w C++ może to wyglądać tak: `Samochod(const Samochod &inny) { marka = inny.marka; przebieg = inny.przebieg; }`. Konstruktor kopiujący ma na celu uniknięcie problemów związanych z tzw. płytkim kopiowaniem, co może prowadzić do różnych błędów, jak wielokrotne zwolnienie tej samej pamięci. Generalnie mówiąc, jest to kluczowy mechanizm, który pomaga utrzymać bezpieczeństwo i poprawność działania naszej aplikacji.

Pytanie 6

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
B. Zarządzanie handlem produktami i usługami
C. Tworzenie kopii zapasowych plików
D. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 7

Jakie sformułowanie najlepiej oddaje złożoność obliczeniową algorytmu quicksort?

A. jest zawsze mniejsza niż złożoność jakiegokolwiek innego algorytmu sortowania
B. jest większa niż O(n2)
C. jest większa niż złożoność sortowania bąbelkowego
D. jest różna w zależności od wyboru elementu dzielącego
Quicksort to jeden z najszybszych i najczęściej stosowanych algorytmów sortowania, ale jego złożoność obliczeniowa nie jest stała i zależy od wyboru elementu rozdzielającego (pivot). W najgorszym przypadku, gdy pivot wybierany jest niefortunnie (np. największy lub najmniejszy element), złożoność quicksort wynosi O(n²). W przypadku optymalnym (pivot dzieli zbiór na dwie równe części), złożoność to O(n log n). Algorytm ten działa w sposób rekurencyjny, dzieląc tablicę na mniejsze podzbiory, co czyni go bardzo efektywnym dla dużych zbiorów danych. W praktyce quicksort jest często szybszy niż sortowanie przez scalanie (merge sort) ze względu na mniejszą liczbę operacji przesuwania danych, mimo że oba algorytmy mają podobną średnią złożoność obliczeniową.

Pytanie 8

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 1 lub 5
B. 3
C. 2 lub 3
D. 4
Algorytmy numer 2 i 3 mogą mieć wyższą złożoność, co oznacza, że działają wolniej dla dużych zbiorów danych. Algorytm 1 lub 5 może być prostszy w implementacji, ale jego wydajność jest niższa w porównaniu do algorytmu numer 4.

Pytanie 9

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
B. Do definiowania zmiennych globalnych
C. Do optymalizacji wydajności kodu
D. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 10

Przedstawione logo praw Creative Commons umożliwia bezpłatne użytkowanie dzieła:

Ilustracja do pytania
A. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej zasadzie licencyjnej
B. w działaniach komercyjnych
C. w celu modyfikacji lub remiksowania
D. pod warunkiem zachowania go w oryginalnej formie
Prawa Creative Commons umożliwiają darmowe korzystanie z utworu, jeśli celem jest jego zmiana lub remiksowanie. Jest to typowa licencja dla twórców, którzy chcą, aby ich prace mogły być swobodnie modyfikowane i rozwijane przez innych, promując współpracę i kreatywność.

Pytanie 11

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Wdrożenie
B. Planowanie
C. Weryfikacja
D. Analiza
Faza analizy to etap cyklu życia projektu, podczas którego powstaje szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. W tym czasie zespół zbiera dane, analizuje potrzeby użytkowników i definiuje wymagania, które będą stanowić podstawę do projektowania i implementacji. Wynikiem analizy jest dokumentacja, która precyzyjnie opisuje wszystkie aspekty aplikacji, co zapewnia zgodność końcowego produktu z oczekiwaniami klienta. Prawidłowo przeprowadzona analiza jest kluczowa dla sukcesu projektu, ponieważ eliminuje niejasności i minimalizuje ryzyko błędów na późniejszych etapach.

Pytanie 12

Które z wymienionych stwierdzeń najcelniej opisuje proces uruchamiania aplikacji?

A. Przetwarzanie kodu źródłowego przez kompilator
B. Wykonywanie programu na podstawie przetłumaczonego kodu maszynowego
C. Generowanie pliku źródłowego
D. Tłumaczenie kodu źródłowego na język pośredni
Uruchomienie programu to naprawdę ważny moment, bo w tym czasie procesor zaczyna działać na kodzie maszynowym. Ten kod powstaje podczas kompilacji, która zamienia kod źródłowy na coś, co komputer rozumie. W tym etapie program trafia do pamięci, a także przygotowywane są różne dane do działania. Tak więc, to jest kluczowy krok w całej historii programu, bo decyduje, jak dobrze będzie działać.

Pytanie 13

Na przedstawionym obrazie widać fragment emulacji systemu iOS z prostą aplikacją. Górna część ekranu nachodzi na pasek stanu baterii. Który z poniższych zapisów powinien zostać użyty w miejscu znaków zapytania, aby ustawić jedynie marginesy górne tylko dla systemu iOS?

Ilustracja do pytania
A. x:TypeArguments="Thickness"
iOS= 20
B. x:TypeArguments="Thickness"
(0, 20, 0, 0)
C. x:TypeArguments="Thickness"
iOS= "0, 20, 0, 0"
Android= "0, 0, 0, 0"
WinPhone= "0, 0, 0, 0"
D. x:TypeArguments="Thickness"
iOS= "0, 0, 0, 0"
Android= "0, 20, 0, 0"
WinPhone= "0, 0, 0, 0"
W pierwszej opcji zastosowano jednolity margines 20 jednostek dla wszystkich platform, co jest niewłaściwe, ponieważ ignoruje specyficzne potrzeby i ograniczenia każdej platformy. Na przykład, na iOS margines ten kompensuje status bar, ale na innych platformach może nie być wymagany, co może prowadzić do nieestetycznego wyglądu aplikacji. Druga odpowiedź wprowadza margines tylko dla iOS, ale w niewłaściwym formacie, ponieważ same liczby nie są wystarczające bez poprawnego kontekstu struktury XAML. Trzecia opcja jest błędna, ponieważ przypisuje nieprawidłowe wartości platformie Android, co skutkuje odwrotnym efektem niż zamierzony. Traktowanie wszystkich platform identycznie pod względem marginesów pomija specyfikę każdej z nich, co jest częstym błędem początkowych deweloperów. Niezrozumienie różnic między platformami może prowadzić do aplikacji, które nie są optymalnie dostosowane do każdej z nich. Ważne jest, aby projektanci aplikacji wieloplatformowych zrozumieli, jak różne urządzenia i systemy operacyjne wpływają na sposób, w jaki aplikacja powinna wyglądać i działać, aby zapewnić użytkownikom spójne i wysokiej jakości doświadczenia niezależnie od platformy, na której aplikacja jest uruchamiana. Dostosowywanie UI do specyfiki każdej platformy jest kluczem do sukcesu w tworzeniu profesjonalnych aplikacji mobilnych.

Pytanie 14

Który z wymienionych typów stanowi przykład typu znakowego?

A. boolean
B. string
C. char
D. float
Typ 'string' to struktura lub klasa, która przechowuje sekwencję znaków, a nie pojedynczy znak. 'Boolean' przechowuje wartości logiczne 'true' lub 'false', a nie znaki. 'Float' przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe i jest używany w operacjach matematycznych, a nie w przetwarzaniu tekstu czy znaków. Typ 'char' różni się od 'string' tym, że przechowuje dokładnie jeden znak, podczas gdy 'string' może zawierać wiele znaków.

Pytanie 15

Która zasada zwiększa bezpieczeństwo w sieci?

A. Dzielnie się hasłami z przyjaciółmi
B. Korzystanie z mocnych, unikalnych haseł
C. Zaniedbywanie aktualizacji systemu operacyjnego
D. Pobieranie plików z niepewnych źródeł
Używanie silnych, unikalnych haseł jest fundamentalną zasadą poprawiającą bezpieczeństwo w sieci. Silne hasło to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków, zawiera wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Takie hasła są trudne do złamania przez ataki brute force, które wykorzystują algorytmy do próbowania różnych kombinacji znaków. Przykładem silnego hasła może być 'P@ssw0rd!2023', które łączy różnorodne typy znaków. Używanie unikalnych haseł dla różnych kont jest równie ważne, ponieważ w przypadku naruszenia bezpieczeństwa jednego konta, inne pozostają zabezpieczone. Standardy takie jak NIST (National Institute of Standards and Technology) zalecają tworzenie haseł w sposób, który ogranicza ich przewidywalność. Narzędzia do zarządzania hasłami, takie jak LastPass czy 1Password, mogą pomóc w generowaniu i przechowywaniu silnych haseł, co dodatkowo redukuje ryzyko. Stosowanie tej zasady jest kluczowe w kontekście ochrony danych osobowych oraz zapobiegania kradzieży tożsamości.

Pytanie 16

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. Xamarin
B. Symfony
C. WPF
D. Angular
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework umożliwiający tworzenie aplikacji desktopowych na platformie Windows. Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika przy użyciu XAML.

Pytanie 17

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu

Ilustracja do pytania
A. Spinner
B. RatingBar
C. Switch
D. SeekBar
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 18

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
B. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
C. Uzależnienie od gier komputerowych
D. Depresja spowodowana cyberprzemocą
Wiesz, problemy z kręgosłupem przez zbyt długie siedzenie to naprawdę coś, na co trzeba zwrócić uwagę. To może prowadzić do bólu pleców, a nawet do wad postawy. Dobrze, że o tym mówimy! Fajnie jest robić przerwy na rozciąganie czy parę ćwiczeń. I pamiętaj, że ergonomiczne biurko i krzesło, które dobrze podpiera plecy, to klucz do zdrowia przy pracy z komputerem.

Pytanie 19

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
B. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
C. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
D. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
Dialog modalny to okno dialogowe, które wymaga interakcji użytkownika przed powrotem do głównego okna aplikacji. Tego rodzaju okna są często wykorzystywane do wyświetlania komunikatów, potwierdzeń lub formularzy wymagających danych wejściowych. Modalność zapewnia, że użytkownik nie może przejść do innej części aplikacji bez uprzedniego zamknięcia okna dialogowego. To rozwiązanie pomaga w wymuszeniu ważnych akcji, takich jak potwierdzenie usunięcia pliku lub zatwierdzenie płatności. Dialog niemodalny natomiast pozwala na interakcję z resztą aplikacji nawet wtedy, gdy okno dialogowe jest otwarte, co sprawdza się w mniej krytycznych sytuacjach, np. podczas wyświetlania dodatkowych opcji.

Pytanie 20

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. int
B. struct
C. char
D. bool
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 21

W standardzie dokumentacji testów oprogramowania IEEE 829-1998 opisany jest dokument, który zawiera dane o tym, jakie przypadki testowe były wykorzystane, przez kogo i czy zakończyły się sukcesem. Co to jest?

A. Raport Podsumowujący Testy
B. Specyfikacja Procedury Testowej
C. Plan Testów
D. Dziennik Testów
Test Log to dokument, który rejestruje wszystkie przeprowadzone przypadki testowe, informacje o ich wykonaniu oraz wyniki. Umożliwia śledzenie przebiegu testów i analizę ich efektywności. Jest to kluczowy element dokumentacji testowej, który pozwala zidentyfikować powtarzające się błędy oraz ocenę jakości kodu na podstawie przeszłych wyników.

Pytanie 22

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. środowisko błyskawicznego programowania
B. szybki rozwój aplikacji
C. środowisko do tworzenia aplikacji
D. zintegrowane środowisko deweloperskie
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 23

Jaką instrukcję należy wykorzystać do poprawnej deklaracji zmiennej typu string w C++?

A. float name = "Jan"
B. string name = "Jan"
C. int name = "Jan"
D. bool name = "Jan"
Ta deklaracja 'string name = "Jan"' to naprawdę dobry sposób na zdefiniowanie zmiennej łańcuchowej w C++. Wiesz, 'string' to typ danych, 'name' to nazwa tej zmiennej, a 'Jan' to wartość, która jest jej przypisana. Typ 'string' jest częścią bibliotekii daje nam wiele możliwości, gdy pracujemy z tekstem. Możemy łączyć, porównywać i modyfikować różne łańcuchy znaków bez większego problemu. To jest mega ważne w aplikacjach, które mają do czynienia z danymi tekstowymi, interfejsami użytkownika czy analizą danych, które wprowadzamy.

Pytanie 24

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wypisanie elementów
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Wyszukiwanie binarne
D. Sortowanie szybkie
Sortowanie bąbelkowe, znane również jako bubble sort, to prosty algorytm sortowania, który działa na zasadzie wielokrotnego przechodzenia przez tablicę i porównywania sąsiadujących ze sobą elementów. Algorytm ten ma złożoność obliczeniową O(n^2), co oznacza, że w najgorszym przypadku liczba operacji porównania wzrasta kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów w tablicy. Przykładowo, dla tablicy o 5 elementach algorytm może wykonać do 10 porównań. W praktyce sortowanie bąbelkowe jest rzadko stosowane w dużych zbiorach danych ze względu na swoją niską efektywność, jednak jest to dobry przykład do nauki podstaw algorytmów sortujących. Standardy algorytmów sortujących, takie jak te zawarte w podręcznikach algorytmiki, często używają sortowania bąbelkowego jako przykładu do omówienia prostych koncepcji związanych z sortowaniem. Warto zauważyć, że chociaż algorytm ten jest prosty do zrozumienia, jego złożoność czasowa sprawia, że nie jest on praktyczny do stosowania w produkcyjnych rozwiązaniach, gdyż bardziej optymalne algorytmy, jak sortowanie szybkie czy sortowanie przez scalanie, osiągają złożoność O(n log n).

Pytanie 25

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. interpreter
B. debugger
C. kompilator
D. dekompilator
Kompilator to narzędzie, które tłumaczy kod źródłowy na kod maszynowy lub bajtowy, umożliwiając jego późniejsze wykonanie przez komputer. Kompilator analizuje cały kod przed jego uruchomieniem, identyfikując błędy składniowe i logiczne, co pozwala na generowanie pliku wykonywalnego.

Pytanie 26

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Visual Studio Code
B. Studio Androida
C. Eclipse
D. XCode
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 27

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
B. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
C. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
D. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
Modyfikator 'abstract' w definicji klasy oznacza, że klasa ta jest bazowa dla innych klas i nie można jej instancjonować bezpośrednio. Taka klasa zawiera co najmniej jedną metodę abstrakcyjną, którą muszą zaimplementować klasy pochodne.

Pytanie 28

Jakie z wymienionych narzędzi pozwala na jednoczesne korzystanie z systemów BIN, DEC i HEX?

A. Kalkulator systemowy
B. GIMP
C. Microsoft Word
D. Przeglądarka grafów
Kalkulator systemowy to narzędzie, które umożliwia użytkownikom pracę z różnymi systemami liczbowymi, takimi jak system dziesiętny (DEC), binarny (BIN) oraz szesnastkowy (HEX). Jego funkcjonalność pozwala na konwersję wartości liczbowych pomiędzy tymi systemami, co jest niezwykle przydatne w kontekście programowania, inżynierii komputerowej oraz nauk przyrodniczych. Dzięki kalkulatorowi systemowemu, użytkownicy mogą wprowadzać liczby w jednym systemie, a następnie uzyskiwać ich odpowiedniki w pozostałych systemach, co znacznie ułatwia analizę danych. Na przykład, wpisując liczbę w systemie binarnym, można natychmiast zobaczyć jej reprezentację w systemie dziesiętnym i szesnastkowym, co jest kluczowe w zadaniach związanych z konwersją kodów czy obliczeniami w architekturze komputerowej. Ponadto, kalkulatory systemowe często zawierają funkcje umożliwiające przeprowadzanie bardziej skomplikowanych operacji, takich jak dodawanie czy odejmowanie w różnych systemach liczbowych, co czyni je nieocenionym narzędziem w programowaniu i obliczeniach naukowych. Narzędzia te są zgodne z powszechnie przyjętymi standardami, takimi jak IEEE 754 dla reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, co zapewnia ich wysoką dokładność i niezawodność w obliczeniach.

Pytanie 29

Jakie wartości jest w stanie przechować zmienna o typie logicznym?

A. Jedną z dwóch opcji: true lub false
B. Wartość w reprezentacji binarnej
C. Tylko ciąg znaków
D. Dowolną liczbę rzeczywistą
Zmienna typu logicznego (boolean) może przechowywać jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Są to podstawowe wartości wykorzystywane w operacjach warunkowych i pętlach, które decydują o przepływie sterowania w programach. Wartości logiczne są kluczowe w konstrukcjach takich jak 'if-else', pętlach 'while' oraz w porównaniach. W wielu językach programowania 'true' jest równoznaczne z 1, a 'false' z 0, co pozwala na łatwą integrację z typami całkowitymi. Typ boolean jest niezbędny w programowaniu, umożliwiając implementację decyzji, walidacji danych i automatyzacji procesów.

Pytanie 30

Który z poniższych aspektów najdokładniej określa cel realizacji projektu?

A. Określenie problemu i metody jego rozwiązania
B. Ocena postępów w czasie realizacji projektu
C. Stworzenie harmonogramu działań
D. Zidentyfikowanie technologii, które mogą być zastosowane
Określenie problemu i sposobu jego rozwiązania to fundamentalny cel każdego projektu. Bez jasno zdefiniowanego problemu i sprecyzowanej metody jego rozwiązania, projekt może stać się chaotyczny i nieefektywny. Precyzyjna analiza problemu pozwala na wyznaczenie celów, które prowadzą do stworzenia wartościowego produktu lub usługi. Dzięki temu zespół może skupić się na kluczowych zadaniach i efektywnie zarządzać zasobami. Określenie problemu to pierwszy krok w metodykach Agile i Waterfall, który warunkuje sukces całego przedsięwzięcia.

Pytanie 31

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 4 osoby
B. 1 osobę
C. 2 osoby
D. 5 osób
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 32

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja do robienia zdjęć
B. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
C. Aplikacja kalkulator
D. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 33

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 10100010
B. 10100100
C. 1010100
D. 1011100
Liczba A4 w systemie heksadecymalnym to 10100100 w systemie binarnym. Przekształcanie z systemu szesnastkowego na binarny polega na zamianie każdej cyfry na 4-bitowy odpowiednik.

Pytanie 34

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Zachować stałą temperaturę w biurze
B. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
C. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
D. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 35

Który z frameworków pozwala na tworzenie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika oraz obsługą wydarzeń?

A. TensorFlow
B. Django
C. Qt
D. Express.js
Django to framework do tworzenia aplikacji webowych w języku Python, a nie narzędzie do budowy aplikacji desktopowych z interfejsem graficznym. TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, która nie ma bezpośredniego związku z projektowaniem GUI. Express.js to framework dla Node.js, który służy do budowy aplikacji serwerowych i API, ale nie jest narzędziem do projektowania interfejsów użytkownika w aplikacjach desktopowych.

Pytanie 36

Jakie środki ochrony zbiorowej najlepiej chronią kręgosłup w warunkach pracy biurowej?

A. Ograniczenie hałasu w pomieszczeniu
B. Umieszczanie monitorów na wysokości oczu
C. Regulowanie poziomu oświetlenia w biurze
D. Korzystanie z regulowanych krzeseł i biurek
Używanie regulowanych foteli i biurek to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie problemom z kręgosłupem w pracy biurowej. Ergonomiczne fotele pozwalają na dostosowanie wysokości siedziska, podparcia lędźwiowego oraz kąta nachylenia oparcia, co zapewnia optymalne wsparcie dla kręgosłupa i zmniejsza ryzyko bólu pleców. Regulowane biurka umożliwiają zmianę pozycji pracy – z siedzącej na stojącą – co redukuje obciążenie kręgosłupa i poprawia krążenie krwi. Ergonomia stanowiska pracy to kluczowy element profilaktyki zdrowotnej, który minimalizuje ryzyko dolegliwości związanych z długotrwałą pracą w jednej pozycji.

Pytanie 37

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
B. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
C. jedynie jeden element o treści Harry Potter
D. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 38

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Narzędzia do analizy błędów
B. Ilość linii kodu programu
C. Typ zastosowanego kompilatora
D. Metoda alokacji pamięci dla danych
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 39

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest:

A. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych kategorii użytkowników
B. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
C. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
D. monitorowanie działań użytkownika oraz generowanie wyjątków
Wzorzec projektowy 'Obserwator' (Observer) umożliwia powiadamianie obiektów o zmianie stanu innego obiektu, co pozwala na luźne powiązanie między komponentami aplikacji. Jest szeroko stosowany w programowaniu aplikacji webowych i desktopowych, gdzie zmiany w jednym elemencie interfejsu użytkownika mogą automatycznie aktualizować inne części systemu. Dzięki temu wzorzec ten wspiera reużywalność kodu i ułatwia zarządzanie złożonymi systemami.

Pytanie 40

Jaki typ złośliwego oprogramowania funkcjonuje w tle, zbierając dane o wprowadzanych hasłach?

A. Trojan
B. Spyware
C. Keylogger
D. Adware
Keylogger to takie złośliwe oprogramowanie, które działa w tle i rejestruje wszystkie naciśnięcia klawiszy. To naprawdę niebezpieczne, bo może przechwytywać hasła i inne ważne dane osobowe. Keyloggery mogą się dostawać na komputer na różne sposoby, na przykład przez zainfekowane pliki, złośliwe reklamy albo w ramach innych niebezpiecznych programów. Przykładami takich keyloggerów są Spyrix czy Perfect Keylogger, które mogą monitorować, co robisz na komputerze. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, standardy takie jak ISO/IEC 27001 mówią, jak ważna jest ochrona informacji. Dlatego tak istotne jest, żeby użytkownicy mieli świadomość zagrożeń, jakie niosą keyloggery i używali dobrego oprogramowania antywirusowego, żeby chronić swoje urządzenia i dane.