Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik rachunkowości
  • Kwalifikacja: EKA.05 - Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 18:20
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 19:02

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Oblicz całkowitą kwotę składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, jeśli podstawą ich obliczenia jest kwota 3 100,00 zł.

A. 75,95 zł
B. 425,01 zł
C. 79,05 zł
D. 3,10 zł
Choć odpowiedzi 75,95 zł, 3,10 zł i 425,01 zł mogą wyglądać na sensowne, każda z nich ma swoje błędy. Odpowiedź 75,95 zł dotyczy tylko Funduszu Pracy, a nie bierze pod uwagę Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, co jest niewłaściwe. Z kolei 3,10 zł to tylko składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, co też jest nie na miejscu, bo pytanie dotyczy łącznej kwoty. A już 425,01 zł to kompletnie nietrafiona kwota, bo nie ma nic wspólnego z obecnymi stawkami. Często ludzie popełniają błąd, koncentrując się tylko na jednej składce i zapominając o drugiej, co prowadzi do niepełnego zrozumienia tematu. To ważne, żeby przy takich obliczeniach pamiętać o wszystkich składkach i stawkach procentowych, bo to nie tylko ułatwia rozliczenia, ale też trzyma zgodność z przepisami.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Zatrudniający zakończył współpracę z pracownikiem w dniu 30.09.2018 r. Kiedy pracownik miał prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej wynikających z ubezpieczenia zdrowotnego?

A. 01.10.2018 r.
B. 30.10.2018 r.
C. 30.11.2018 r.
D. 10.10.2018 r.
Wybór daty 01.10.2018 r. na zakończenie prawa do świadczeń zdrowotnych jest błędny, ponieważ pomija kluczowy przepis, który mówi o 30-dniowym okresie ochronnym po zakończeniu umowy o pracę. W praktyce, niektórzy pracownicy mogą mylić datę rozwiązania umowy z datą zakończenia uprawnień do świadczeń zdrowotnych, co prowadzi do nieporozumień. Druga odpowiedź, 10.10.2018 r., również jest nieprawidłowa, ponieważ znów źle interpretuje regulacje dotyczące okresu, w którym pracownik może korzystać z opieki zdrowotnej. Przyjmowanie założenia, że prawo do świadczeń wygasa w pierwszym dniu miesiąca po zakończeniu umowy, jest zatem mylne i niezgodne z prawem. Odpowiedź 30.10.2018 r. jest jak najbardziej poprawna, jednak zrozumienie tego faktu jest istotne. Na przykład, zwlekanie z wizytą lekarską lub z zakupem leków w obawie przed brakiem uprawnień może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Z kolei wybór daty 30.11.2018 r. wynika z błędnego wyobrażenia, że prawo do świadczeń zdrowotnych przysługuje przez cały miesiąc po zakończeniu zatrudnienia, co jest sprzeczne z zapisami ustawowymi. Tego rodzaju błędne interpretacje mogą rezultować w niepotrzebnym stresie oraz braku dostępu do potrzebnej opieki medycznej, dlatego ważne jest, aby być świadomym przepisów i terminów obowiązujących po zakończeniu umowy o pracę.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Z wynagrodzenia pracownika pracodawca może potrącić kwoty przeznaczone na pokrycie świadczeń alimentacyjnych w wysokości

A. 75%
B. 90%
C. 50%
D. 60%
Odpowiedź 60% jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim prawem, pracodawca ma prawo potrącać z wynagrodzenia pracownika na rzecz alimentów do 60% wynagrodzenia netto. Przepisy te są ściśle regulowane przez Kodeks postępowania cywilnego, który określa maksymalny limit potrąceń dla różnych rodzajów wierzytelności. Potrącenia te mogą być stosowane w przypadku niewykonywania obowiązków alimentacyjnych na rzecz dzieci lub byłych partnerów. Przykładem może być sytuacja, gdy pracownik ma ustalone alimenty na dziecko w wysokości 1000 zł miesięcznie. W takim przypadku, jeżeli jego wynagrodzenie netto wynosi 4000 zł, pracodawca może potrącić maksymalnie 2400 zł, co stanowi 60% wynagrodzenia. Ważne jest także, aby pracodawca przestrzegał przepisów dotyczących kolejności potrąceń, co oznacza, że alimenty mają pierwszeństwo przed innymi rodzajami potrąceń. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania wynagrodzeniem oraz zabezpieczenia praw osób uprawnionych do alimentów.

Pytanie 6

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zatrudnia jednego pracownika na podstawie umowy o pracę. W maju 2014 roku pracownik był na zwolnieniu lekarskim przez 5 dni. Wskaż, który zestaw deklaracji rozliczeniowych powinien złożyć płatnik składek do ZUS i do jakiego dnia.

A. ZUS ZUA, ZUS RCA, ZUS DRA do 10 czerwca 2014 r. (wtorek)
B. ZUS ZZA, ZUS RCA, ZUS DRA do 15 czerwca 2014 r. (niedziela)
C. ZUS ZUA, ZUS RCA, ZUS DRA do 5 czerwca 2014 r. (czwartek)
D. ZUS RSA, ZUS RCA, ZUS DRA do 16 czerwca 2014 r. (poniedziałek)
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ płatnik składek (właściciel działalności gospodarczej zatrudniający pracownika) zobowiązany jest do złożenia odpowiednich deklaracji rozliczeniowych do ZUS w terminie. W przypadku, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim, płatnik powinien złożyć deklarację ZUS RSA, która dotyczy zgłoszenia członków rodziny i potwierdza, że pracownik był objęty ubezpieczeniem zdrowotnym w danym miesiącu. ZUS RCA to deklaracja, która zawiera informacje o przychodach i składkach na ubezpieczenia społeczne, podczas gdy ZUS DRA to deklaracja, w której podsumowuje się składki za cały miesiąc. Termin składania tych deklaracji przypada na 16 czerwca 2014 r. (poniedziałek), co wynika z przepisów prawa, które nakładają obowiązek dostarczenia dokumentów do ZUS do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który składane są składki. W przypadku, gdy ten dzień przypada na dzień wolny od pracy, termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Przykładowo, jeżeli termin przypada na niedzielę, jak w przypadku 15 czerwca 2014 r., to termin przesuwa się na 16 czerwca, co potwierdza poprawność odpowiedzi.

Pytanie 7

Jan Kruk uzyskał w kwietniu bieżącego roku prawo do zasiłku chorobowego. W dniach od 10 do 15 kwietnia był na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby (grypa). Podstawa wymiaru świadczenia, określona w oparciu o przeciętne miesięczne wynagrodzenie, które otrzymał pracownik w ciągu ostatnich 12 miesięcy przed miesiącem wystąpienia niezdolności do pracy, wynosi 5 400,00 zł. Oblicz wartość zasiłku chorobowego brutto, do którego ma prawo pracownik.

A. 720,00 zł
B. 864,00 zł
C. 1 080,00 zł
D. 900,00 zł
Aby obliczyć wysokość zasiłku chorobowego, należy najpierw określić, jaką kwotę zasiłku przysługuje pracownikowi na dzień. Podstawa wymiaru świadczenia wynosi 5 400,00 zł. Zasiłek chorobowy oblicza się jako 80% podstawy wymiaru (przy zwolnieniu lekarskim z powodu choroby). Zatem 80% z 5 400,00 zł to 4 320,00 zł. Następnie, aby uzyskać wartość zasiłku za okres od 10 do 15 kwietnia, musimy obliczyć kwotę za 6 dni (w tym dniu rozpoczęcia i zakończenia). Zasiłek za jeden dzień to 4 320,00 zł podzielone przez 30 dni, co daje 144,00 zł dziennie. Mnożąc tę wartość przez 6 dni, otrzymujemy 864,00 zł. Taki sposób obliczania zasiłku chorobowego jest zgodny z obowiązującymi przepisami i standardami w zakresie wynagrodzeń oraz ubezpieczeń społecznych, co czyni tę odpowiedź poprawną.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Mikroprzedsiębiorca, który jest czynnym podatnikiem VAT, zobowiązany jest do przesyłania w formie elektronicznej pliku JPK_V7M do organu podatkowego najpóźniej do

A. 15. dnia miesiąca następującego po poprzednim.
B. 20. dnia miesiąca następującego po poprzednim.
C. 10. dnia miesiąca następującego po poprzednim.
D. 25. dnia miesiąca następującego po poprzednim.
Mikroprzedsiębiorcy, jako czynni podatnicy VAT, mają obowiązek składania pliku JPK_V7M do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy raport. Termin ten jest zgodny z regulacjami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach dotyczących Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przykładowo, jeśli mikroprzedsiębiorca rozlicza VAT za styczeń, plik JPK_V7M musi być przesłany najpóźniej do 25 lutego. Przekazywanie plików elektronicznych w ustalonym terminie jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami podatkowymi oraz uniknięcia potencjalnych sankcji finansowych. Dodatkowo, regularne i terminowe składanie dokumentów przekłada się na poprawność rozliczeń podatkowych oraz umożliwia lepsze zarządzanie płynnością finansową przedsiębiorstwa. Warto również pamiętać o stosowaniu odpowiednich narzędzi do automatyzacji tego procesu, co znacząco ułatwia życie mikroprzedsiębiorcom oraz minimalizuje ryzyko błędów.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Osoba fizyczna rozpoczęła działalność 1 marca 2012 roku, korzystając z ulgowej podstawy o kodzie tytułu ubezpieczeń 0570 00 (30% minimalnego wynagrodzenia za pracę), aż do 28.02.2014 roku. Od 1 marca 2014 roku przeszła na podstawę 60% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w danym roku (pełna podstawa) z kodem tytułu ubezpieczeń 0510 00. Działalność gospodarcza stanowi dla niej jedyny tytuł do ubezpieczeń społecznych. Jakie kroki należy podjąć w marcu 2014 roku w związku ze zmianą wysokości podstawy?

A. Zakład Ubezpieczeń Społecznych z urzędu dokonuje zmiany wysokości podstawy do ubezpieczeń społecznych
B. Osoba prowadząca działalność gospodarczą wyrejestrowuje się z ubezpieczeń społecznych z dniem 01.03.2014 r. z kodu tytułu ubezpieczeń 0570 00 na druku ZUS ZUA i zgłasza się od 01.03.2014 r. na druku ZUS ZZA z kodem 0510 00
C. Osoba prowadząca działalność gospodarczą wyrejestrowuje się z ubezpieczeń społecznych z dniem 01.03.2014 r. z kodu tytułu ubezpieczeń 0570 00 na druku ZUS ZWUA i zgłasza się od 01.03.2014 r. na druku ZUS ZUA z kodem 0510 00
D. Osoba prowadząca działalność gospodarczą informuje na piśmie Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Poprawna odpowiedź odnosi się do procedury zmiany kodu tytułu ubezpieczeń oraz podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Osoba prowadząca działalność gospodarczą, zmieniając wysokość podstawy, musi formalnie wyrejestrować się z dotychczasowego tytułu ubezpieczeń (0570 00) i zgłosić nowy tytuł (0510 00) za pomocą odpowiednich formularzy. W tym przypadku, wyrejestrowanie odbywa się na druku ZUS ZWUA, a nowe zgłoszenie na druku ZUS ZUA. Jest to istotne, ponieważ poprawne wypełnienie tych formularzy zapewnia prawidłowy przebieg procesu ubezpieczeniowego oraz unika nieprawidłowości w przyszłych rozliczeniach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każda zmiana tytułu ubezpieczeń wiąże się z obowiązkiem informacyjnym wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co jest kluczowe dla utrzymania ciągłości ubezpieczenia oraz uniknięcia ewentualnych kar finansowych za niedopełnienie formalności. W praktyce, osoby prowadzące działalność powinny być świadome, że każda zmiana podstawy wymiaru ma bezpośredni wpływ na wysokość przyszłych świadczeń, co podkreśla znaczenie skrupulatnego podejścia do tego procesu.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Opłata za handel na targu wynosi 4,00 zł za 1 m<sup>2</sup> stoiska dziennie. Pani Agata ma stoisko o powierzchni 5 m<sup>2</sup>. Jaką kwotę należy uiścić tytułem opłaty targowej, jeśli w grudniu handel trwał przez 6 dni?

A. 240,00 zł
B. 120,00 zł
C. 40,00 zł
D. 20,00 zł
Żeby obliczyć, ile trzeba zapłacić za opłatę targową, najpierw musisz wiedzieć, jak dużą powierzchnię ma stoisko oraz jaka jest stawka za m². Pani Agata ma stoisko o wymiarach 5 m², a stawka wynosi 4 zł za m² na dzień. To znaczy, że dzienna opłata to 5 m² razy 4 zł, co daje 20 zł. W grudniu handel trwał przez 6 dni, więc całkowity koszt oblicza się tak: 20 zł razy 6 dni, wychodzi 120 zł. Tego typu obliczenia są naprawdę ważne w handlu, bo pozwalają lepiej kontrolować wydatki i zaplanować budżet. Osobiście widziałem, jak wielu sprzedawców korzysta z takich kalkulacji, żeby sprawdzić, czy ich działalność jest opłacalna i jak dostosować ceny produktów.

Pytanie 16

Kwotę zobowiązania wynikającą z faktury od zagranicznego dostawcy, podaną w walucie obcej, przelicza się na złote, wykorzystując średni kurs waluty opublikowany przez NBP z dnia

A. płatności za fakturę
B. poprzedzającego dzień płatności za fakturę
C. wystawienia faktury
D. poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego
Poprawna odpowiedź odnosi się do przeliczenia kwoty zobowiązania wynikającego z faktury od dostawcy zagranicznego, które powinno być dokonane na podstawie średniego kursu waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski (NBP) z dnia poprzedzającego powstanie obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, gdy usługa została wykonana lub towar dostarczony, co jest kluczowym momentem dla określenia wartości transakcji. Przykładowo, jeżeli usługa została świadczona 15 marca, to kurs NBP, który obowiązywał 14 marca, będzie odpowiedni do przeliczenia zobowiązania. Użycie kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego jest zgodne z przepisami ustawy o VAT, która wskazuje na konieczność stosowania średnich kursów NBP w momencie rozliczania transakcji międzynarodowych. W praktyce, taka procedura zapewnia rzetelność księgowań, a także unika wahań kursowych, które mogłyby wpłynąć na wartość zobowiązań w czasie pomiędzy wystawieniem faktury a dokonaniem płatności.

Pytanie 17

Osoba, która po raz pierwszy podejmuje zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, musi dostarczyć orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zadań na danym stanowisku. Dlatego przyszły pracodawca jest zobowiązany do skierowania jej na badania

A. kontrolne
B. uzupełniające
C. okresowe
D. wstępne
Odpowiedź „wstępne” jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, pracodawca ma obowiązek skierować nowego pracownika na badania wstępne, zanim podejmie on pracę na danym stanowisku. Badania te mają na celu ocenę stanu zdrowia pracownika oraz ustalenie, czy jest on zdolny do wykonywania powierzonych mu zadań. Wstępne badania lekarskie są kluczowe, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownika, jak i innych osób w miejscu pracy. W praktyce, po skierowaniu na badania, pracownik powinien przedstawić orzeczenie lekarskie, które stwierdza brak przeciwwskazań do pracy. Zgodnie z dobrymi praktykami, takie orzeczenia powinny być przechowywane w dokumentacji pracowniczej. Warto dodać, że badania wstępne są regulowane przez Kodeks pracy oraz odpowiednie rozporządzenia, które szczegółowo określają procedury ich przeprowadzania oraz dokumentację, jaką należy zebrać.

Pytanie 18

Pracodawcy są zobowiązani do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

A. wszystkich firm z sektora prywatnego
B. którzy zatrudniają mniej niż 30 pracowników
C. wszystkich jednostek budżetowych oraz samorządowych
D. którzy mają ponad 30 zatrudnionych
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) jest instytucją, której celem jest wspieranie pracowników oraz ich rodzin w zakresie dostępu do różnych form pomocy socjalnej. Obowiązek tworzenia ZFŚS dotyczy wyłącznie jednostek budżetowych i samorządowych, które są zobowiązane do tego na mocy przepisów prawa, w tym Ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Takie fundusze są często wykorzystywane do organizacji wypoczynku pracowników, finansowania kolonii letnich dla dzieci, lub pomocy w formie zapomóg. Pracodawcy w sektorze publicznym mają zatem za zadanie dbać o dobrostan swoich pracowników, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Przykładem może być dofinansowanie do mieszkań dla pracowników czy organizacja imprez integracyjnych. Takie działania nie tylko wpływają na morale zespołu, ale także mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności pracy, co jest korzystne zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.

Pytanie 19

Podatnik rozlicza dochody na podstawie karty podatkowej. Na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego, ustalona dla podatnika na rok 2013 miesięczna stawka ryczałtu wynosi 400 zł. W miesiącu maju, za miesiąc kwiecień, podatnik uiścił składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości 710,67 zł, składkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 261,73 zł, w tym do odliczenia od podatku 225,38 zł oraz składkę na Fundusz Pracy wynoszącą 54,58 zł. W czerwcu, za maj 2013 r., podatnik zapłaci podatek w wysokości

A. 138 zł
B. 400 zł
C. 0 zł
D. 175 zł
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na błędne rozumienie zasad opodatkowania na podstawie karty podatkowej oraz mechanizmów odliczeń składek. Odpowiedź 0 zł sugeruje, że podatek nie powinien być odprowadzany, co jest niezgodne z zasadami ustalania miesięcznego podatku ryczałtowego. Nawet w przypadku odliczeń, nie można całkowicie zredukować zobowiązania podatkowego do zera. Odpowiedź 400 zł opiera się na założeniu, że wszystkie składki można odliczyć w pełnej wysokości, co jest błędne, ponieważ tylko część składek zdrowotnych podlega odliczeniu. Z kolei odpowiedź 138 zł może wynikać z nieprawidłowych obliczeń, które nie uwzględniają poprawnie całej wysokości składek do odliczenia. W rzeczywistości, aby prawidłowo rozliczyć podatek, należy dobrze znać przepisy dotyczące obliczania wysokości składek oraz zasad ich odliczeń, co jest kluczowe dla uniknięcia błędów w rozliczeniach i zapewnienia zgodności z przepisami prawa podatkowego. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie bieżącej aktualizacji wiedzy z zakresu przepisów podatkowych, aby skutecznie zarządzać swoimi obowiązkami podatkowymi.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Kiedy podatnik, który złożył deklarację VAT-7 za kwiecień 25 maja 2016 r., musi ją przechowywać?

A. Do 31 grudnia 2021 r.
B. Do 31 maja 2021 r.
C. Do 31 grudnia 2022 r.
D. Do 31 maja 2022 r.
Podatnik ma obowiązek przechowywać deklarację VAT-7 przez 5 lat od końca roku, w którym złożono deklarację. Złożenie deklaracji za kwiecień 2016 r. miało miejsce 25 maja 2016 r., co oznacza, że termin przechowywania tej deklaracji upływa 31 grudnia 2021 r. Przechowywanie dokumentacji podatkowej przez wymagany okres jest kluczowe, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi kontrolami skarbowymi oraz w celu udowodnienia zgodności z przepisami prawa. W praktyce przedsiębiorcy powinni archiwizować swoje dokumenty, nie tylko dla celów prawnych, ale także zarządzania firmą, co pozwala na łatwy dostęp do informacji w razie potrzeby. Dobre praktyki obejmują tworzenie systematycznych zapisów i organizowanie dokumentów w odpowiednich teczkach czy folderach, co ułatwia kontrolę i dostęp do informacji.

Pytanie 24

Jakie jest charakterystyczne dla ubezpieczenia na życie?

A. przymusowym ubezpieczeniem osobowym
B. dobrowolnym ubezpieczeniem osobowym
C. przymusowym ubezpieczeniem majątkowym
D. dobrowolnym ubezpieczeniem majątkowym
Ubezpieczenie na życie jest klasyfikowane jako dobrowolne ubezpieczenie osobowe, co oznacza, że nie jest wymagane przez prawo, ale jego posiadanie może przynieść istotne korzyści finansowe dla osoby ubezpieczonej oraz jej bliskich. Tego typu polisa chroni finansowo rodzinę w przypadku śmierci ubezpieczonego, zapewniając wypłatę określonej kwoty ubezpieczenia, co może pomóc pokryć codzienne wydatki, spłatę kredytów, czy inne zobowiązania. Przykładem zastosowania takiego ubezpieczenia może być sytuacja, w której młody rodzic, decydując się na ubezpieczenie na życie, chce zabezpieczyć przyszłość swojego dziecka na wypadek niespodziewanej tragedii. W branży ubezpieczeniowej standardy i dobre praktyki koncentrują się na transparentności warunków umowy, ocenie ryzyka oraz dostosowywaniu ofert do indywidualnych potrzeb klientów, co potwierdza znaczenie dobrowolnych ubezpieczeń osobowych jako kluczowego elementu planowania finansowego.

Pytanie 25

Student w wieku 22 lat, który nie jest zatrudniony przez przedsiębiorcę, zawarł umowę zlecenia na kwotę 220,00 zł brutto. Jaka będzie kwota, którą otrzyma zleceniobiorca, jeśli nie wystąpił o objęcie go dobrowolnymi ubezpieczeniami społecznymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym?

A. 220,00 zł
B. 176,00 zł
C. 183,00 zł
D. 190,00 zł
Odpowiedź 220,00 zł jest prawidłowa, ponieważ kwota ta odpowiada wartości umowy zlecenia, która została ustalona na 220,00 zł brutto. W przypadku umowy zlecenia, jeżeli zleceniobiorca nie wnosi o objęcie dobrowolnymi ubezpieczeniami społecznymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym, to przedsiębiorca nie ma obowiązku odprowadzania składek na te ubezpieczenia. W takim układzie cała kwota brutto, czyli 220,00 zł, jest przekazywana w całości na konto zleceniobiorcy. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której młody przedsiębiorca zleca wykonanie projektu studenckiemu freelancerowi, nie obciążając go dodatkowymi kosztami związanymi z ubezpieczeniami. Warto zwrócić uwagę, że umowy zlecenia są popularne wśród studentów, ponieważ pozwalają na elastyczność w pracy, a także na zarobek bez konieczności tworzenia formalnej relacji pracodawca-pracownik.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Od wynagrodzenia z umowy zlecenia, zawartej z osobą, która jest zatrudniona u innego pracodawcy i otrzymuje wynagrodzenie przekraczające minimalne wynagrodzenie za pracę, należy obowiązkowo odliczyć

A. składki na ubezpieczenia społeczne
B. składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz społeczne
C. składkę na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek dochodowy
D. składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy
Wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia, zwłaszcza gdy zleceniobiorca jest zatrudniony w innym miejscu, wymaga stosowania określonych zasad dotyczących składek. W przypadku umowy zlecenia, pracodawca jest zobowiązany do potrącenia składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy. Ubezpieczenie zdrowotne jest obligatoryjne dla wszystkich ubezpieczonych, a jego wysokość wynosi 9% podstawy wymiaru. Z kolei zaliczka na podatek dochodowy jest ustalana według skali podatkowej, co umożliwia zleceniobiorcom uniknięcie późniejszych problemów z rozliczeniem rocznym. Przykładowo, jeżeli zleceniobiorca wykonuje usługi dla różnych zleceniodawców, zawsze powinniśmy zwracać uwagę na to, aby prawidłowo obliczać i odprowadzać te składki, co zapewnia legalność zatrudnienia oraz bezpieczeństwo finansowe zarówno dla zleceniobiorcy, jak i zleceniodawcy. Dobre praktyki wskazują, że w sytuacji, gdy zleceniobiorca jest również pracownikiem, niektóre składki mogą być już odprowadzone przez innego pracodawcę, co nie zwalnia jednak z obowiązku odprowadzenia składki zdrowotnej i zaliczki na podatek dochodowy z nowej umowy.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

W maju 2017 roku osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zatrudniała trzy osoby: <br> - Annę Lis, lat 60, na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem brutto 3 000,00 zł, <br> - Alana Nowaka, lat 29, na podstawie umowy zlecenia na kwotę 3 500,00 zł, która stanowiła jego jedyny tytuł do ubezpieczeń społecznych, <br> - Kamilę Janik, lat 27, na podstawie umowy o pracę na 1/4 etatu z wynagrodzeniem brutto 700,00 zł, która była jej jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych. <br><br> Jaką kwotę składki na Fundusz Pracy zapłacił płatnik za ubezpieczonych do ZUS za maj?

A. 73,50 zł
B. 102,90 zł
C. 90,65 zł
D. 85,75 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć częste nieporozumienia dotyczące zasad obliczania składek na Fundusz Pracy. Niektóre z niepoprawnych odpowiedzi mogą wynikać z błędnej interpretacji podstawy obliczeń. Należy pamiętać, że Fundusz Pracy obowiązuje tylko w kontekście umów o pracę, co oznacza, że składki związane z umowami zlecenia nie są brane pod uwagę w tych obliczeniach. W przedstawionym przypadku jedynie wynagrodzenia Anny Lis oraz Kamil Janik są brane pod uwagę. Warto również podkreślić, że przy obliczaniu składek na Fundusz Pracy istotne jest zrozumienie, jaka część wynagrodzenia podlega składkowaniu. Przykładowo, wynagrodzenie Kamil Janik, wynoszące 700,00 zł, również wpłynie na wysokość składki, co czasami może być mylnie postrzegane jako zbyt niska kwota do odprowadzenia. Użytkownicy mogą również popełniać błąd, nie uwzględniając aktualnych stawek oraz zasad dotyczących ubezpieczeń. Często pojawiają się niejasności, które mogą prowadzić do niewłaściwego obliczenia składek, co jest kluczowym zagadnieniem w kontekście ustawodawstwa pracy i ubezpieczeń społecznych. Warto zatem znać i stosować się do przepisów, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych oraz finansowych.

Pytanie 32

Osoba fizyczna mająca prawo do emerytury, która 1 marca 2015 r. rozpoczęła działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, od tego dnia podlega obowiązkowo ubezpieczeniu

A. emerytalnemu, rentowemu, wypadkowemu oraz zdrowotnemu
B. emerytalnemu i rentowemu oraz zdrowotnemu
C. tylko zdrowotnemu
D. emerytalnemu, wypadkowemu oraz zdrowotnemu
Odpowiedź "tylko zdrowotnemu" jest poprawna, ponieważ osoba fizyczna, która rozpoczęła działalność gospodarczą i ma prawo do emerytury, nie jest zobowiązana do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Zgodnie z polskim prawem, osoby, które są już uprawnione do emerytury, mogą prowadzić działalność gospodarczą i są zobowiązane tylko do opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne. W praktyce oznacza to, że jeśli przedsiębiorca osiąga przychody z działalności, wystarczy, że zarejestruje się w ZUS w celu opłacania składki zdrowotnej. Przykładem może być emeryt, który prowadzi niewielką działalność usługową, np. doradztwo, i dzięki temu nie tylko zabezpiecza swoje zdrowie, ale również generuje dodatkowy dochód bez obowiązku opłacania wyższych składek na inne ubezpieczenia.

Pytanie 33

Pracownik, zgodnie z obowiązującymi zasadami wynagradzania w firmie, co miesiąc otrzymuje:<br> – wynagrodzenie podstawowe – 4 200,00 zł,<br> – dodatek funkcyjny – 500,00 zł,<br> – premię regulaminową – 5% wynagrodzenia podstawowego.<br> Jaka jest miesięczna kwota wynagrodzenia brutto pracownika?

A. 4 410,00 zł
B. 4 910,00 zł
C. 4 935,00 zł
D. 4 700,00 zł
Aby obliczyć miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika, należy zsumować wszystkie składniki wynagrodzenia. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi 4 200,00 zł, dodatek funkcyjny to 500,00 zł, a premia regulaminowa stanowi 5% wynagrodzenia zasadniczego. Obliczając premię, otrzymujemy: 5% z 4 200,00 zł to 210,00 zł (0,05 * 4 200,00 zł = 210,00 zł). Teraz dodajemy wszystkie składniki: 4 200,00 zł (wynagrodzenie zasadnicze) + 500,00 zł (dodatek funkcyjny) + 210,00 zł (premia) = 4 910,00 zł. Obliczenie to pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie wszystkich elementów wynagrodzenia w analizie płac. W praktyce, tego rodzaju wyliczenia są kluczowe dla poprawnego zarządzania finansami w firmach oraz dla zapewnienia transparentności i zgodności z regulacjami prawnymi dotyczącymi wynagrodzeń.

Pytanie 34

Pracownik posiada umowę o pracę, w ramach której wynagrodzenie ustalane jest w systemie mieszanym (kafeteryjnym). W związku z tym, otrzymuje pensję zasadniczą w wysokości 3 500,00 zł, a ponadto miesięczny karnet na siłownię o wartości 200,00 zł oraz pakiet medyczny o wartości 100,00 zł, który jest finansowany ze środków obrotowych. Jakie jest miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika?

A. 3 600,00 zł
B. 3 800,00 zł
C. 3 700,00 zł
D. 3 500,00 zł
Odpowiedzi, które wskazują kwoty 3 700,00 zł, 3 600,00 zł oraz 3 500,00 zł, opierają się na błędnych założeniach dotyczących obliczania wynagrodzenia. W szczególności, w tej sytuacji pojawia się zrozumienie, że wynagrodzenie składa się wyłącznie z płacy zasadniczej, co jest niewłaściwe. Wynagrodzenie brutto powinno uwzględniać zarówno podstawowe wynagrodzenie, jak i dodatkowe świadczenia, które są częścią struktury wynagrodzenia. Kwoty 3 700,00 zł i 3 600,00 zł mogą wynikać z niepoprawnego dodania poszczególnych składników wynagrodzenia – na przykład, ktoś mógł zignorować jeden z dodatków lub błędnie je zsumować. Natomiast 3 500,00 zł jest po prostu równą płacą zasadniczą bez uwzględnienia żadnych dodatkowych korzyści. Tego rodzaju błędy myślowe mogą prowadzić do poważnych nieporozumień w zakresie wynagradzania pracowników, co negatywnie wpływa na morale zespołu oraz postrzeganie firmy jako pracodawcy. Istotne jest, aby zrozumieć, że w nowoczesnym podejściu do wynagrodzeń, wszystkie składniki powinny być zintegrowane i odpowiednio komunikowane pracownikom, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze HR oraz zarządzania talentami.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Czynny podatnik VAT złożył deklarację VAT-7 za miesiąc sierpień w urzędzie skarbowym dnia 25 września 2016 roku. Kiedy upływa termin przechowywania deklaracji VAT-7?

A. 30 września 2020 r.
B. 31 grudnia 2021 r.
C. 31 grudnia 2020 r.
D. 30 września 2021 r.
Wybór niewłaściwej daty upływu obowiązku przechowywania deklaracji VAT-7 może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia przepisów dotyczących okresu przechowywania dokumentacji podatkowej. Należy pamiętać, że podstawową zasadą jest pięcioletni okres przechowywania, który liczy się od końca roku, w którym złożono deklarację, co często bywa mylone z innymi terminami związanymi z rozliczeniem podatku VAT. Część osób może błędnie zinterpretować, że termin ten kończy się w roku, w którym złożono deklarację, co prowadzi do wyboru daty 30 września 2021 r., jako rzekomego końca okresu przechowywania. Inni mogą pomylić to z datą złożenia deklaracji oraz z mylnym założeniem, że dokumenty mogą być przechowywane jedynie do końca roku następującego po złożeniu, co skutkuje wskazaniem daty 31 grudnia 2020 r. Takie błędne podejście często wynika z braku znajomości przepisów podatkowych oraz ich interpretacji w praktyce. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy zapoznawali się z przepisami dotyczącymi archiwizacji dokumentacji oraz stosowali odpowiednie praktyki zarządzania, aby uniknąć problemów podczas kontroli skarbowych.

Pytanie 39

Tworząc wykaz wypłat, należy zaokrąglić do pełnych złotych

A. wymaganą zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne
B. fundament naliczenia podatku dochodowego oraz wymagane zaliczki na podatek dochodowy
C. odliczoną zaliczkę na podatek dochodowy i wydatki związane z uzyskaniem przychodu
D. łączne przychody oraz fundament naliczenia podatku dochodowego
Poprawna odpowiedź dotyczy zaokrąglania podstawy naliczenia podatku dochodowego oraz należnej zaliczki na ten podatek, co jest zgodne z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w Polsce. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę opodatkowania należy zaokrąglić do pełnych złotych, co ma na celu uproszczenie obliczeń podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości procesów związanych z naliczaniem podatków. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której pracownik ma podstawę podatkową wynoszącą 1234,56 zł. Zgodnie z przepisami, ta kwota zostanie zaokrąglona do 1235 zł. Analogicznie, jeśli chodzi o zaliczkę na podatek dochodowy, jeśli wynosi ona 345,67 zł, również należy ją zaokrąglić do 346 zł. Tego rodzaju zaokrąglenia są standardową praktyką w księgowości, co ułatwia zarówno pracodawcom, jak i pracownikom obliczanie zobowiązań podatkowych. Należy pamiętać, że właściwe zaokrąglanie ma kluczowe znaczenie dla zgodności z przepisami oraz uniknięcia potencjalnych problemów podatkowych w przyszłości.

Pytanie 40

Kiedy państwo formułuje przychody oraz wydatki budżetowe, oddziałuje na działania i decyzje podmiotów gospodarczych, wykorzystując funkcję

A. stymulacyjną (bodźcową) budżetu państwowego
B. fiskalną budżetu państwowego
C. kontrolną budżetu państwowego
D. redystrybucyjną (rozdzielczą) budżetu państwowego
To, że podałeś odpowiedź o stymulacyjnej roli budżetu państwa, jest w porządku. Rząd dzięki różnym wydatkom i dochodom może wpływać na to, co robią przedsiębiorstwa. Chodzi o to, by tworzyć bodźce do inwestowania i wydawania pieniędzy, co z kolei prowadzi do ogólnego wzrostu gospodarczego. Na przykład, ulgi podatkowe dla firm, które inwestują w nowe technologie czy rozwijają się w mniej rozwiniętych regionach, to świetny przykład takiego działania. Rząd w ten sposób wspiera rozwój, który jest zgodny z jego planami. Jeśli budżet jest przygotowany ze świadomością tej funkcji, można lepiej wykorzystać środki publiczne, co jest ważne dla zrównoważonego rozwoju. Uważam, że ta stymulacyjna rola budżetu jest naprawdę kluczowa, bo obecnie, w dobie innowacji i globalnej konkurencji, trzeba zadbać o odpowiednie mechanizmy. Co więcej, sprawne stymulowanie w ramach polityki fiskalnej może pomóc w tworzeniu nowych miejsc pracy i walce z ubóstwem, co ma pozytywny wpływ na całe społeczeństwo.