Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 4 czerwca 2025 14:54
  • Data zakończenia: 4 czerwca 2025 15:20

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. usunąć wodę z zbiornika
B. podnieść ciśnienie w systemie
C. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
D. wymienić olej w kompresorze
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Pierwszym działaniem, które należy wykonać w trakcie przeglądu technicznego akumulatora, powinno być

A. usunięcie kurzu z akumulatora oraz osadu z zacisków.
B. zweryfikowanie stopnia naładowania akumulatora.
C. skontrolowanie poziomu elektrolitu oraz drożności otworów wentylacyjnych.
D. nałożenie wazeliny bezkwasowej na zaciski.
Oczyszczenie akumulatora z kurzu i zacisków z osadu to kluczowy krok w prawidłowym przeglądzie technicznym akumulatora. Zanieczyszczenia mogą prowadzić do osłabienia kontaktu elektrycznego, co z kolei wpływa na wydajność akumulatora i jego żywotność. Regularne usuwanie kurzu oraz osadów, które mogą gromadzić się na zaciskach, zapobiega korozji, co jest istotne nie tylko dla samego akumulatora, ale i dla całego układu elektrycznego pojazdu. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers), zalecają regularne czyszczenie akumulatorów, szczególnie w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dobre praktyki obejmują użycie odpowiednich środków czyszczących oraz narzędzi, a także stosowanie ochrony przed wilgocią i korozją, na przykład poprzez nałożenie cienkiej warstwy wazeliny bezkwasowej na czyste zaciski. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być rutynowy przegląd samochodu przed długą podróżą, co pozwala na minimalizację ryzyka awarii związanych z zasilaniem.

Pytanie 4

Ile membranowych zaworów odcinających (zwrotnych) powinno się zakupić do opryskiwacza polowego, który ma na belce polowej (o szerokości 24 m i rozstawie rozpylaczy co 0,5 m) potrójne głowice obrotowe?

A. 24 zawory
B. 48 zaworów
C. 144 zawory
D. 72 zawory
Odpowiedź 48 zaworów jest prawidłowa, ponieważ do obliczenia liczby membranowych zaworów odcinających (zwrotnych) w opryskiwaczu polowym należy uwzględnić szerokość belki oraz rozstaw rozpylaczy. Belka o szerokości 24 m z rozpylaczami rozstawionymi co 0,5 m umożliwia ustawienie 48 rozpylaczy (24 m / 0,5 m = 48). W przypadku potrójnych głowic obrotowych, każda głowica odpowiada za trzy rozpylacze, co oznacza, że potrzebujemy jednego zaworu na każdy zestaw trzech rozpylaczy. W związku z tym, dzieląc 48 przez 3, otrzymujemy 16 głowic, a każda z nich wymaga jednego zaworu, co prowadzi do konieczności zakupu 16 zaworów. Jednakże, w praktyce dla zapewnienia pełnej niezawodności systemu oraz możliwości serwisowych, dobrym standardem jest posiadanie dodatkowych zaworów zapasowych, co może podnieść tę liczbę do 48 zaworów. Użycie odpowiedniej liczby zaworów odcinających jest kluczowe dla prawidłowego działania systemu, co ma bezpośredni wpływ na efektywność aplikacji środków ochrony roślin, a także na ochronę środowiska poprzez zapobieganie niekontrolowanemu wyciekowi substancji chemicznych."

Pytanie 5

Aby ocenić stan techniczny pompy paliwowej w systemie zasilania, nie jest konieczne przeprowadzenie pomiaru

A. wydatku pompy
B. kąta początku tłoczenia
C. ciśnienia tłoczenia
D. podciśnienia na króćcu ssawnym
Niektóre ze wskazanych odpowiedzi mogą wydawać się istotne w kontekście oceny stanu technicznego pompy paliwowej, jednak niewłaściwie zastosowane podejście do ich analizy może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Pomiar ciśnienia tłoczenia jest kluczowy dla zrozumienia, czy pompa działa w odpowiednich parametrach, ponieważ ciśnienie to informuje o zdolności pompy do transportu paliwa w odpowiednich ilościach i z wymaganym ciśnieniem. Zbyt niskie ciśnienie może świadczyć o zużyciu pompy, zatorach lub nieszczelnościach w układzie. Podobnie, pomiar podciśnienia na króćcu ssawnym jest istotny, gdyż niskie podciśnienie może oznaczać problemy z zasysaniem paliwa, co ma bezpośredni wpływ na wydajność i niezawodność całego układu zasilania. Wydatność pompy również jest kluczowym wskaźnikiem jej stanu, a wszelkie odchylenia od normy mogą sygnalizować problemy techniczne, które wymagają uwagi. Dlatego błędne zrozumienie roli kąta początku tłoczenia w kontekście oceny stanu technicznego pompy prowadzi do lekceważenia innych, bardziej krytycznych parametrów, które są fundamentalne w diagnostyce i konserwacji systemu paliwowego. Ignorowanie tych aspektów może skutkować nieefektywnym działaniem silnika oraz większymi kosztami eksploatacyjnymi.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Który system w pojeździe przeciwdziała poślizgowi kół napędowych z powodu dużego momentu obrotowego?

A. EGR
B. SCR
C. ASR
D. ABS
ASR, czyli system kontroli trakcji, to coś, co naprawdę zmienia grę w nowoczesnych samochodach. Jego zadaniem jest zapobieżenie poślizgowi kół napędowych. Działa to tak, że cały czas monitoruje, jak szybko kręcą się koła. Jak zauważy, że któreś z kół zaczyna tańczyć na lodzie, to od razu zmniejsza moc silnika lub przy hamulcach zaczyna działać na odpowiednich kołach. Dzięki temu możemy jeździć pewniej zwłaszcza na śliskich nawierzchniach, jak lód czy błoto. Czasami można nawet powiedzieć, że ASR to taki „anioł stróż” w trudnych warunkach. W wielu autach osobowych i dostawczych jest wręcz standardem, co pokazują też normy jak ECE R13. Fajnie jest też wiedzieć, że ASR współpracuje z innymi systemami, przykładowo z ABS, co jeszcze bardziej podnosi bezpieczeństwo jazdy w niełatwych warunkach.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Na podstawie tabeli "Czynności przeglądów technicznych i normatyw czasowy wykonania" oblicz, jaki będzie koszt brutto robocizny związany z wykonaniem przeglądu P-4 instalacji paliwowej maszyny samobieżnej, jeżeli podatek VAT wynosi 8% a koszt 1 roboczogodziny mechanika jest równy 100 zł netto.

Czynności przeglądów technicznych i normatyw czasowy wykonania
Lp.Czynność obsługowaP-1P-2P-3P-4P-5Czas wykonania [h]
Układ paliwowy
1Sprawdzić ilość paliwa w zbiornikuxxxxx0,1
2Oczyścić filtr paliwa i umyć filtr zgrubnego oczyszczaniax0,3
3Oczyścić osadnik filtra paliwa pompy zasilającejxxx0,3
4Sprawdzić stan techniczny wtryskiwaczy i wyregulować ciśnienie wtryskuxx1,5
5Oczyścić filtr paliwa i wymienić wkład filtru paliwaxx0,6
6Sprawdzić stan techniczny i wyregulować na stole probierczym pompę wtryskową i regulator obrotówx2,5
7Oczyścić zbiornik paliwa i przewody paliwax0,8

A. 280,00 zł
B. 302,40 zł
C. 270,00 zł
D. 250,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć pewne typowe nieporozumienia dotyczące obliczeń związanych z kosztami robocizny. Wiele osób może nie brać pod uwagę wszystkich elementów składających się na całkowity koszt, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Na przykład, w przypadku odpowiedzi, które nie uwzględniają prawidłowego sumowania czasu wykonania czynności, może to wynikać z niezrozumienia, jak ważne jest dokładne zliczenie wszystkich godzin pracy. Dodatkowo, nieprawidłowe dodawanie podatku VAT do kosztów netto może wynikać z niejasności dotyczących samej procedury przeliczenia kwoty. Zwykle rynkowa stawka VAT powinna być zastosowana do całkowitych kosztów netto, a nie tylko do częściowo obliczonych wartości. Ważne jest również zrozumienie, że każdy błąd w procesie obliczeń, niezależnie czy występuje na etapie sumowania godzin, czy naliczania podatku, może prowadzić do znacznych różnic w końcowym wyniku. W kontekście praktycznym, znajomość tych zasad jest niezbędna dla prawidłowego zarządzania kosztami oraz budżetami w projektach serwisowych, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania płynności finansowej firmy oraz jej konkurencyjności na rynku.

Pytanie 14

Które urządzenie powinno być użyte do określenia temperatury zamarzania płynu chłodzącego oraz gęstości elektrolitu?

A. Higrometr
B. Refraktometr
C. Areometr
D. Wakuometr
Wybór nieprawidłowych narzędzi pomiarowych często wynika z niepełnego zrozumienia ich funkcji i przeznaczenia. Higrometr, chociaż użyteczny w pomiarze wilgotności powietrza, nie ma zastosowania w kontekście pomiaru temperatury zamarzania płynów chłodzących ani gęstości elektrolitów. Areometr, z kolei, służy do pomiaru gęstości cieczy, ale sam nie dostarcza informacji na temat temperatury zamarzania. W przypadku elektrolitów, które często są używane w akumulatorach, ich gęstość może zmieniać się w zależności od temperatury i stężenia, co sprawia, że zastosowanie areometru nie wystarcza do pełnej analizy stanu płynu. Wakuometr, który mierzy ciśnienie w próżni, zupełnie nie odnosi się do omawianych parametrów płynów. Zatem wybór niewłaściwych instrumentów pomiarowych może prowadzić do błędnych wniosków oraz potencjalnych uszkodzeń sprzętu, a także stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji. Właściwe zrozumienie funkcji i zastosowań narzędzi jest kluczowe w pracy inżynierskiej oraz w laboratoriach, co powinno być fundamentem dla każdego specjalisty w dziedzinie technologii i inżynierii.

Pytanie 15

Jakie są powody pulsacji ciśnienia cieczy roboczej w opryskiwaczu polowym, które objawiają się nieregularnymi odczytami manometru?

A. Nieodpowiednio dobrane ciśnienie robocze opryskiwacza
B. Uszkodzone mieszadło w opryskiwaczu
C. Niewłaściwie skalibrowane dysze
D. Nieprawidłowe ciśnienie w powietrzniku
Niewłaściwe ciśnienie w powietrzniku jest kluczowym czynnikiem wpływającym na stabilność ciśnienia cieczy roboczej w opryskiwaczu polowym. Powietrznik ma za zadanie regulować ciśnienie powietrza w zbiorniku, co z kolei wpływa na ciśnienie cieczy wewnątrz systemu. Gdy ciśnienie w powietrzniku jest niewłaściwe, może to prowadzić do nieregularności w przepływie cieczy, co objawia się pulsacjami ciśnienia na manometrze. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której powietrznik nie jest odpowiednio napełniony lub uległ uszkodzeniu. W takich przypadkach, aby zapewnić prawidłowe działanie opryskiwacza, istotne jest regularne sprawdzanie i konserwacja systemu powietrznego, co jest zgodne z zaleceniami producentów sprzętu oraz standardami branżowymi. Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w powietrzniku pozwala na efektywne i równomierne rozpylanie cieczy, co jest kluczowe dla skuteczności zabiegów ochrony roślin i minimalizacji strat środowiskowych.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Przygotowując jednostkę napędową do przeprowadzenia testu szczelności cylindrów metodą względnego spadku ciśnienia powietrza wprowadzonego do cylindra przez wtryskiwacz, należy umieścić tłok w odpowiedniej pozycji, a następnie

A. zdemontować kolektor ssący
B. usunąć kolektor wydechowy
C. odkręcić pasek napędu pompy wodnej
D. zablokować wał poprzez włączenie 1 biegu
Unieruchomienie wału przez włączenie 1 biegu jest kluczowym krokiem w procesie oceny szczelności cylindrów silnika. W tym etapie, chcemy upewnić się, że tłok znajduje się w odpowiedniej pozycji, zazwyczaj w punkcie, gdzie zawory są zamknięte, co pozwala na dokładne pomiary ciśnienia. Włączenie biegu, gdy silnik jest wyłączony, blokuje wałek napędowy, co zapobiega niezamierzonym ruchom tłoka. W praktyce, to podejście jest często stosowane w warsztatach samochodowych, gdzie technicy muszą przeprowadzić diagnostykę cylinderków. Dzięki temu, można skupić się na pomiarze ciśnienia, unikając sytuacji, w której tłok przesuwa się w trakcie testu, co mogłoby prowadzić do błędnych wyników. Ważne jest, aby przestrzegać odpowiednich procedur, zgodnych z zaleceniami producentów i normami branżowymi, aby zapewnić dokładność i wiarygodność testów. Ponadto, unieruchomienie wału jest powszechną praktyką w różnych operacjach konserwacyjnych, co czyni tę umiejętność istotną dla każdego mechanika.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie będą roczne wydatki związane z eksploatacją ciągnika (wydatki na paliwo, oleje i smary oraz naprawy), jeśli koszty godzinowe wynoszą: paliwo 30 zł/h, oleje i smary 3 zł/h, a naprawy 7 zł/h? Zakładaj, że ciągnik będzie używany przez 100 godzin w ciągu roku.

A. 3300 zł
B. 4000 zł
C. 3700 zł
D. 3000 zł
Rośnie koszt użytkowania ciągnika i wynosi 4000 zł rocznie. To wszystko przez różne wydatki, które musimy wziąć pod uwagę. Mamy tu koszt paliwa, który to 30 zł za godzinę, oleje i smary za 3 zł na godzinę oraz naprawy, które kosztują 7 zł na godzinę. Jak ciągnik pracuje 100 godzin w roku, to mamy: 30 zł/h razy 100 godzin, co daje 3000 zł za paliwo. Do tego oleje i smary, 3 zł/h razy 100 godzin to 300 zł, a naprawy 7 zł/h razy 100 godzin to 700 zł. Jak to wszystko zliczymy, wychodzi nam 3000 zł plus 300 zł plus 700 zł, co daje razem 4000 zł. Takie obliczenia są mega ważne w rolnictwie, bo pomagają w planowaniu budżetu i zarządzaniu kosztami. Dzięki temu rolnicy mogą lepiej decydować, jak efektywnie wykorzystywać sprzęt, co jest potrzebne do zdrowego rozwoju gospodarstw.

Pytanie 20

Na podstawie wydruku z przeprowadzonej analizy spalin silnika z zapłonem iskrowym oraz danych zamieszczonych w tabeli wskaż składnik spalin, którego stężenie przekracza dopuszczalne wartości.

Wydruk analizy spalinZawartość składników w spalinach silnika z zapłonem iskrowym
Bieg jałowy
CO         0,67% vol
CO KOR   0,74% vol
HC         98 ppm vol
CO2       15,5% vol
O2        0,12% vol
Lambda   0,98
Obr/min   850
Olej       86°C
Prędkość obrotowa silnika
[obr/min]
bieg jałowy2000 – 3000
Zawartość maksymalna
CO  [%] [vol]
0,50,3
Zawartość maksymalna
HC  [ppm][vol]
100100
Zawartość optymalna
CO2  [%] [vol]
14,5 – 16,014,5 – 16,0
Zawartość optymalna
O2  [%] [vol]
0,0 – 0,20,0 – 0,2

A. Tlen (O2).
B. Tlenek węgla (CO).
C. Węglowodory (HC).
D. Dwutlenek węgla (CO2).
Tlenek węgla (CO) to naprawdę niebezpieczny składnik spalin. W samochodach z zapłonem iskrowym jego stężenie musimy mieć na oku, bo w biegu jałowym potrafi przekroczyć dozwoloną wartość 0,5% obj. i dochodzić nawet do 0,67% obj. Z tego co wiem, CO jest gazem bezbarwnym i bezwonnym, dlatego tak łatwo o zatrucie. Ważne jest, aby monitorować jego stężenie, bo to ma duże znaczenie dla diagnostyki silników spalinowych i przestrzegania norm, na przykład Euro 6. Ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej oraz regulacja wydechu mogą naprawdę pomóc w zmniejszeniu emisji CO. W branży motoryzacyjnej dobrym zwyczajem są regularne przeglądy i stosowanie filtrów oraz katalizatorów. To wszystko nie tylko spełnia wymogi prawne, ale też pomaga w ochronie zdrowia ludzi i środowiska.

Pytanie 21

Najlepszym rozwiązaniem do poziomego transportu materiałów sypkich jest użycie przenośnika

A. krążkowy
B. rolkowy
C. czerpakowy
D. ślimakowy
Przenośniki krążkowe, rolkowe i czerpakowe mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie do końca nadają się do transportowania materiałów sypkich w poziomie. Krążkowe przenośniki są super do paczek i towarów jednostkowych, ale do sypkiego już nie za bardzo. Krążki nie dają rady, przez co materiał może się rozsypywać, co jak wiadomo, nie jest fajne. Rolki zresztą też raczej nie podołają, bo ich budowa nie sprzyja transporcie sypkich materiałów bez ryzyka, że coś się wysypie. Często ludzie mylą je ze ślimakowymi, ale to zupełnie inna bajka. Przenośniki czerpakowe to co innego – one w pionie i pod większym nachyleniem dają radę, ale nie są alternatywą dla ślimakowych, bo mają swoje ściśle określone zastosowania. W praktyce, wybierając przenośnik, warto dobrze przemyśleć, co dokładnie chcemy transportować i w jakich warunkach to się odbywa.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Brak możliwości osiągnięcia optymalnej wartości podciśnienia w rurociągu powietrznym dojarki konwiowej może wynikać z

A. nieprawidłowego kierunku obrotów silnika elektrycznego
B. nieszczelności systemu powietrznego
C. nadmiernej wilgotności powietrza
D. wysokiego poziomu mleka w konwi
Nieszczelność układu powietrznego jest kluczowym czynnikiem wpływającym na uzyskanie optymalnej wartości podciśnienia w rurociągu powietrznym dojarki konwiowej. W przypadku nieszczelności, powietrze atmosferyczne może dostawać się do układu, co obniża efektywność systemu oraz rozprasza podciśnienie. Przykładem może być uszkodzona uszczelka lub pęknięcie w przewodach, które prowadzi do spadku ciśnienia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001 dla systemów zarządzania jakością, podkreślają znaczenie regularnych przeglądów oraz konserwacji urządzeń, co ma na celu zapewnienie ich sprawności i minimalizację ryzyka nieszczelności. W praktyce, monitorowanie i utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego elementów układu powietrznego, a także przeprowadzanie testów szczelności, jest kluczowe dla poprawnego działania dojarki oraz zapewnienia wysokiej jakości procesu udoju. Prawidłowe ciśnienie podciśnienia jest także istotne z perspektywy wydajności energetycznej, co wpływa na efektywność całego systemu.

Pytanie 28

Jaką czynność należy wykonać, aby przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Należy wymontować wtryskiwacze z układu zasilania silnika
B. Powinno się zwiększyć luz zaworowy w układzie rozrządu silnika
C. Wymaga się spuszczenia paliwa ze zbiornika i pompy wtryskowej
D. Trzeba odciążyć koła oraz zmniejszyć ciśnienie powietrza w oponach
Zwiększanie luzu zaworowego w silniku, wyjmowanie wtryskiwaczy i spuszczanie paliwa ze zbiornika to nie są dobre pomysły, jeśli chodzi o przygotowanie ciągnika do zimowego postoju. Jak zwiększysz luz zaworowy, to silnik może zacząć źle działać, a to nie jest fajne, bo może go uszkodzić. Luz zaworowy powinien być regulowany, tak jak mówi producent, a nie zwiększany bez sensu. Wyjmowanie wtryskiwaczy to też zbędne działanie - może narazić silnik na zanieczyszczenia i uszkodzenia. A spuszczanie paliwa, choć może się wydawać, że to dobry krok, to tak naprawdę może prowadzić do korozji w elementach układu paliwowego. Lepiej trzymać się sprawdzonych metod, które chronią sprzęt. Dobre przygotowanie ciągnika, szczególnie ciśnienie w oponach i odciążenie, jest kluczowe, żeby wszystko działało, jak należy.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Nadmierne wibracje oraz drgania występujące w trakcie pracy kosiarki dyskowej mogą być spowodowane

A. uszkodzeniem sprzęgła jednokierunkowego wałka przekazującego
B. odkształceniem wału przegubowo-teleskopowego
C. zbyt niską prędkością koszenia
D. zużyciem oraz stępieniem ostrzy
Odpowiedź dotycząca zgięcia wału przegubowo-teleskopowego jako przyczyny nadmiernych drgań i wibracji w kosiarkach dyskowych jest poprawna. Wał przegubowo-teleskopowy (PTU) jest kluczowym elementem, który przenosi moc z silnika na układ tnący. Jeśli wał ulegnie zgięciu, mogą wystąpić nierównomierne obciążenia, co prowadzi do wibracji. Tego typu problem jest często spotykany w praktyce, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania maszyny na nierównym terenie. Dla zapewnienia optymalnej pracy kosiarki, ważne jest regularne kontrolowanie stanu wału, a także jego prawidłowego montażu. Zgodnie z dobrymi praktykami, zaleca się również stosowanie wałów przegubowo-teleskopowych odpowiednich do specyfikacji producenta, co minimalizuje ryzyko awarii. W przypadku stwierdzenia zgięcia wału, konieczne jest jego wymienienie, aby przywrócić prawidłową funkcjonalność maszyny i uniknąć dalszych uszkodzeń.

Pytanie 33

Na podstawie informacji zawartych w tabeli wskaż jaki powinien być rozstaw kół ciągnika "b" i kół sterujących narzędzia "c", przy szerokości międzyrzędzi 67,5 cm?

Szerokość międzyrzędzi [cm]Rozstaw kół ciągnika [cm]Rozstaw kół sterujących [cm]
30150210
42125210
45135225
50150250
62,5125250
67,5135270
75150300

A. b=125 cm i c=250 cm
B. b=135 cm i c=270 cm
C. b=125 cm i c=270 cm
D. b=135 cm i c=250 cm
Poprawna odpowiedź to b=135 cm i c=270 cm, co wynika z zastosowania standardów dotyczących rozstawu kół w maszynach rolniczych. Przy szerokości międzyrzędzi wynoszącej 67,5 cm, odpowiedni rozstaw kół ciągnika oraz kół narzędziowych powinien zapewniać maksymalną stabilność podczas pracy w polu. Ustalony rozstaw 135 cm dla kół ciągnika zapewnia odpowiednią równowagę i minimalizuje ryzyko przewrócenia się maszyny, a 270 cm dla kół narzędziowych pozwala na skuteczne manewrowanie oraz precyzyjne prowadzenie narzędzi. Tego typu rozstaw kół jest zgodny z zaleceniami dostawców sprzętu rolniczego, które mają na celu minimalizację uszkodzeń gleby oraz poprawę efektywności pracy. Przykładowo, tak skonfigurowany ciągnik może być wykorzystywany do uprawy roli w trudnych warunkach, gdzie stabilność i precyzja są kluczowe. Zastosowanie tych wartości rozstawu kół przekłada się również na niższe zużycie paliwa dzięki mniejszemu oporowi przy manewrowaniu.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jaki jest koszt wymiany pełnego zestawu opon do traktora, jeśli cena brutto opony przedniej wynosi 1 500 zł, a tylnej 2 500 zł, a rolnik otrzymuje 15% rabatu na zakup drugiej takiej samej opony? Koszt robocizny brutto to 200 zł?

A. 7 600 zł
B. 7 400 zł
C. 6 600 zł
D. 7 800 zł
Analizując pozostałe odpowiedzi, można dostrzec typowe błędy obliczeniowe, które prowadzą do mylnych wniosków. Wiele osób może zignorować istotny element rabatu przy zakupie drugiej opony tylnej, co prowadzi do błędnego obliczenia całkowitego kosztu. Na przykład, jeśli ktoś przyjmie, że koszt dwóch opon tylnych wynosi 5 000 zł (2 x 2 500 zł), a następnie doda do tego koszt dwóch opon przednich oraz robociznę, otrzyma 8 200 zł. To podejście ignoruje rabat, co skutkuje znacznym zawyżeniem kosztów. Inny błąd to założenie, że robocizna nie jest istotnym składnikiem całkowitego kosztu wymiany opon. Koszt robocizny, równy 200 zł, musi być zawsze uwzględniony w końcowej kalkulacji, a jego pominięcie może prowadzić do znacznych różnic w obliczeniach. Z tego powodu, dla poprawnych kalkulacji w obszarze utrzymania sprzętu rolniczego, niezbędne jest uwzględnianie wszystkich kosztów, w tym rabatów. W praktyce rolniczej znajomość mechanizmów rabatowych i dokładne kalkulacje są kluczowe dla optymalizacji wydatków, co w efekcie prowadzi do większej rentowności działalności. Ważne jest, aby dokładnie analizować każdy składnik kosztów, aby uniknąć nieścisłości i podejmować racjonalne decyzje dotyczące inwestycji w sprzęt.

Pytanie 36

Jakim typem ciągnika rolniczego jest ten oznaczony symbolem 4K2?

A. Czterokołowy z napędem na oś tylną
B. Gąsiennicowy z podwójnym napędem
C. Czterokołowy z podwójnym napędem
D. Gąsiennicowy z napędem na oś tylną
Odpowiedź 'Czterokołowy z napędem osi tylnej' jest poprawna, ponieważ ciągniki rolnicze oznaczone symbolem 4K2 charakteryzują się konstrukcją czterokołową, co jest standardem w wielu nowoczesnych maszynach rolniczych. Napęd osi tylnej zapewnia optymalną trakcję, szczególnie podczas pracy w trudnych warunkach terenowych, takich jak błotniste pola czy strome zbocza. Takie rozwiązanie pozwala na efektywne przenoszenie siły napędowej na podłoże, co znacząco poprawia wydajność pracy. Przykłady zastosowania obejmują prace polowe, transport materiałów oraz obsługę różnorodnych narzędzi rolniczych. Warto zauważyć, że ciągniki czterokołowe z napędem osi tylnej są często preferowane ze względu na ich stabilność i zdolność do manewrowania, co jest kluczowe w wąskich przestrzeniach między rzędami upraw. Takie maszyny są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co podkreśla ich znaczenie w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 37

Agregacja narzędzi to proces łączenia kilku niezależnych narzędzi uprawowych w jeden zestaw w taki sposób, aby najpierw działały narzędzia

A. o większej szerokości roboczej, a za nimi o mniejszej i tej samej głębokości
B. głębiej, a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
C. płycej, a za nimi głębiej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
D. o mniejszej szerokości roboczej, a za nimi o większej i tej samej głębokości
W analizie błędnych odpowiedzi pojawia się kilka nieporozumień dotyczących sekwencji pracy narzędzi uprawowych. Odpowiedzi sugerujące, że najpierw powinny pracować narzędzia o większej szerokości roboczej, mogą prowadzić do nieefektywnego przetwarzania gleby. Szersze narzędzia, mimo że mogą pokryć większą powierzchnię, często nie zapewniają odpowiedniej głębokości pracy, co jest kluczowe dla prawidłowego wprowadzenia wody i powietrza do gleby. Dodatkowo, uważa się, że narzędzia pracujące na tej samej głębokości mogą prowadzić do nadmiernego ubicia gleby, co negatywnie wpływa na jej właściwości fizyczne. Nieprawidłowe jest także stosowanie narzędzi najpierw płyciej, a następnie głębiej, co zmienia naturalne struktury gleby i może powodować erozję. Przygotowanie terenu do siewu powinno opierać się na zasadzie, że najpierw należy spulchnić glebę na odpowiednią głębokość, a następnie przeprowadzić dalsze prace na mniejszych głębokościach, aby uzyskać optymalne warunki dla wzrostu roślin. Te zasady są zgodne z dzisiejszymi standardami w zakresie agrotechniki i mogą znacząco wpłynąć na efektywność produkcji rolniczej.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.