Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 11:11
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 11:21

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest podstawowe zadanie emisji reklam w etapie nasycenia cyklu życia produktu?

A. wyprzedaż towaru
B. przypomnienie o produkcie
C. wprowadzenie towaru na rynek
D. pozycjonowanie towaru na rynku
Emisja reklam w fazie nasycenia cyklu życia produktu nie ma na celu wprowadzenia produktu na rynek, ponieważ ten etap już zakłada, że produkt jest obecny i rozpoznawalny przez konsumentów. Reklamy skierowane na wprowadzenie produktu są typowe dla fazy wprowadzenia, gdzie kluczowym zadaniem jest budowanie świadomości i zainteresowania. W kontekście nasycenia, błędne jest także myślenie, że celem reklam może być jedynie wyprzedaż produktu. Choć w niektórych przypadkach promocje mogą być stosowane, głównym celem jest przypomnienie o istnieniu produktu, a nie jego likwidacja. Pozycjonowanie produktu na rynku również nie jest kluczowym celem w tym etapie, ponieważ to zadanie realizowane jest głównie w fazach wcześniejszych, kiedy firma ustala miejsce produktu w umysłach konsumentów. W fazie nasycenia, głównym wyzwaniem jest walka z konkurencją oraz utrzymanie bazy klientów. Mylne jest zatem postrzeganie nasycenia jako czasu, w którym można skupić się na innych celach marketingowych, zamiast na przypominaniu o produkcie, co jest fundamentalnym elementem strategii marketingowej w tym etapie. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do spadku sprzedaży oraz utraty przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 2

Czym jest profil kompetencyjny?

A. spis zawodowych osiągnięć kandydata na stanowisko.
B. zestaw umiejętności zawodowych niezbędnych do realizacji zadania.
C. zbiór wewnętrznych regulacji obowiązujących w firmie.
D. zestaw działań, które wykonuje pracownik w celu osiągnięcia określonego celu.
Profil kompetencyjny to zbiór umiejętności, wiedzy i postaw, które są niezbędne do efektywnego wykonywania określonych zadań zawodowych. Jego głównym celem jest określenie, jakie kompetencje są wymagane na danym stanowisku oraz jak te kompetencje można rozwijać w kontekście dalszej kariery zawodowej. W praktyce, profil kompetencyjny może być wykorzystywany do tworzenia programów szkoleniowych, oceniania pracowników oraz planowania ich rozwoju. Na przykład w branży IT, profil kompetencyjny może obejmować umiejętności programowania w konkretnych językach, znajomość systemów baz danych, a także umiejętności miękkie, takie jak komunikacja i praca w zespole. Dobrze zdefiniowany profil kompetencyjny ułatwia również proces rekrutacji, pozwalając pracodawcom na precyzyjne dopasowanie kandydatów do ich wymagań.

Pytanie 3

Do elementów marketingu mix 4P należy:

A. produkt, cena, promocja, dystrybucja
B. produkt, promocja, reklama, dystrybucja
C. cena, rabat, produkt, dystrybucja
D. dystrybucja, public relations, cena, produkt
Odpowiedź "produkt, cena, promocja, dystrybucja" jest poprawna, ponieważ te cztery elementy stanowią klasyczny model marketingu mix, znany jako 4P. Każdy z tych elementów odgrywa kluczową rolę w strategii marketingowej. Produkt odnosi się do towaru lub usługi, którą oferujesz, a jego cechy muszą odpowiadać potrzebom rynku. Cena jest wartością, jaką klienci są skłonni zapłacić, i powinna być ustalona w taki sposób, aby odzwierciedlała wartość postrzeganą przez klienta, a jednocześnie zapewniała rentowność przedsiębiorstwa. Promocja obejmuje wszelkie działania, które mają na celu komunikację ze rynkiem, w tym reklama, public relations czy promocje sprzedażowe. Dystrybucja to proces dostarczania produktu do klienta, co wymaga odpowiednich kanałów i logistyki. Przykładem skutecznego zastosowania modelu 4P może być wprowadzenie nowego smartfona na rynek, gdzie producent zdefiniuje jego unikalne cechy (produkt), ustali cenę w oparciu o analizę konkurencji (cena), zaplanuje kampanie reklamowe (promocja) i wybierze odpowiednie sklepy i platformy online do sprzedaży (dystrybucja). Właściwe zrozumienie i zastosowanie tych elementów jest kluczowe dla skutecznych strategii marketingowych, które są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 4

Agencja reklamowa oferująca pełen wachlarz usług podjęła kroki w celu przyciągnięcia większej liczby klientów zainteresowanych reklamą ATL. W związku z tym, zespół sprzedaży powinien skoncentrować się na zapytaniach odnoszących się do

A. realizacji kampanii w prasie
B. realizacji kampanii w punkcie sprzedaży
C. organizacji wydarzeń promocyjnych
D. produkcji ulotek oraz folderów
Kampania prasowa to naprawdę ważny element w strategii ATL (czyli Above The Line). W skrócie, chodzi o dotarcie do jak najszerszej grupy ludzi. Wykorzystuje się tu tradycyjne media, takie jak prasa, radio czy telewizja – to świetny sposób na budowanie świadomości marki na dużą skalę. Jeśli chodzi o sprzedaż, to dział reklamowy powinien skupić się na przygotowywaniu fajnych propozycji, które zadziałają w tych kanałach, przyciągając uwagę klientów. Na przykład, kampania prasowa w popularnym magazynie branżowym może naprawdę zwiększyć widoczność produktu w oczach konsumentów. W tej dziedzinie warto znać swoją grupę docelową i wybrać media, które najlepiej odpowiadają celom kampanii. Z mojego doświadczenia, fajnie jest analizować efektywność działań ATL, na przykład przez badania rynkowe, bo to pozwala na ciągłe poprawianie strategii marketingowej.

Pytanie 5

Reklama nie polega na przedstawianiu produktu lub usługi

A. w sposób bezosobowy
B. za pieniądze
C. przy użyciu mediów
D. poprzez promocję sprzedaży
Zrozumienie roli reklamy w marketingu to naprawdę niełatwe zadanie, bo można wyciągnąć z tego różne wnioski, które mogą być mylne. Kiedy ktoś mówi, że "reklama w sposób bezosobowy", to sugeruje, że nie powinna za bardzo angażować emocji, co jest dużym błędem. W praktyce, skuteczna reklama to często emocjonalne podejście, które pozwala nawiązać więź z klientem. Personalizacja reklamy sprawia, że lepiej rozumiemy, czego potrzebują odbiorcy, i to podnosi efektywność kampanii. Mówienie o "reklamie za pieniądze" może dawać wrażenie, że to tylko płatna komunikacja, ale zapomina się o tym, jak ważne jest budowanie marki i relacji z klientami. Reklama, nawet jeśli jest płatna, powinna być widziana jako sposób na budowanie długotrwałych relacji a nie tylko jako transakcja. Natomiast stwierdzenie "przy pomocy mediów" pomija wiele form reklamy, które mogą być nie tylko cyfrowe, ale też tradycyjne. Ograniczając się tylko do mediów, można przegapić skuteczne działania lokalne czy eventowe, które naprawdę mogą wspierać sprzedaż. Te wszystkie błędy prowadzą do uproszczenia rozumienia reklamy, co może hamować skuteczność działań marketingowych oraz ograniczać innowacyjność w promocji sprzedaży.

Pytanie 6

Każde działanie marketingowe, które opiera się na stosowaniu zachęt finansowych w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi, nazywamy

A. sprzedażą osobistą
B. promocją sprzedaży
C. reklamą
D. public relations
Promocja sprzedaży to działania marketingowe, które mają na celu zwiększenie sprzedaży i zachęcenie klientów do zakupu produktów lub usług. Obejmuje różnorodne techniki, takie jak zniżki, programy lojalnościowe, próbki produktów, konkursy, a także reklamy sezonowe. Głównym celem promocji sprzedaży jest pobudzenie krótkoterminowego popytu, co jest szczególnie istotne w czasie wprowadzenia nowych produktów na rynek lub w okresach dużej konkurencji. Przykładowo, firma może wprowadzić promocję ograniczonej czasowo, oferując rabaty na swoje produkty, co skłania klientów do szybszych zakupów. Dobre praktyki w zakresie promocji sprzedaży obejmują analizę efektywności zastosowanych działań, co można osiągnąć poprzez stosowanie wskaźników KPI, takich jak wzrost liczby sprzedanych jednostek czy zwiększenie świadomości marki. Właściwe planowanie i realizacja promocji sprzedaży przyczyniają się do osiągnięcia zysków oraz lojalności klientów.

Pytanie 7

Pracownik firmy zajmującej się reklamą przygotowuje kampanię na reklamę online w postaci animacji o dowolnej formie, która będzie wyświetlana nad przeglądaną stroną na tzw. "przeźroczystej warstwie". Jak nazywa się ten typ reklamy?

A. Sąuare Button
B. Pop-Up
C. Top Layer
D. Expand Billboard
Pop-Up, jako forma reklamy internetowej, charakteryzuje się otwieraniem nowych okien przeglądarki, co może być postrzegane jako inwazyjne i frustrujące dla użytkowników. Często użytkownicy instynktownie zamykają takie okna, co prowadzi do niskiej efektywności reklam. W związku z tym, wiele serwisów internetowych wprowadza blokery Pop-Up, aby poprawić doświadczenie użytkowników. Z kolei Expand Billboard to większy format reklamy, który rozwija się po interakcji użytkownika, jednak również nie jest to tożsame z Top Layer, ponieważ wymaga od użytkownika aktywnego zaangażowania, co może ograniczyć jego zasięg w porównaniu do bardziej subtelnych form reklamy. Sąuare Button to zupełnie inny typ formatu, który działa bardziej jako przycisk CTA (Call to Action) i nie pełni funkcji nakładki. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych opcji to mylenie różnych typów interakcji użytkownika z reklamą oraz nieprawidłowe rozumienie terminologii, co prowadzi do wniosków niezgodnych z praktykami reklamowymi. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego planowania kampanii reklamowych w internecie.

Pytanie 8

Mała firma zajmująca się cukiernictwem wykorzystała formę promocji, opartą na rekomendacjach swoich klientów. Jaką formą reklamy to jest?

A. lateralnej
B. szeptanej
C. alternatywnej
D. telewizyjnej
Rekomendacje klientów stanowią fundamentalny element marketingu szeptanego, który opiera się na spontanicznym przekazywaniu informacji o produktach lub usługach pomiędzy konsumentami. W przypadku małego przedsiębiorstwa cukierniczego, pozytywne opinie zadowolonych klientów mogą skutecznie przyciągać nowych nabywców, ponieważ ludzie często ufają rekomendacjom znajomych bardziej niż tradycyjnym formom reklamy. Marketing szeptany wykorzystuje więc zaufanie społeczne i osobiste doświadczenia, co czyni go jedną z najskuteczniejszych form promocji, zwłaszcza w branży gastronomicznej. Dobrym przykładem może być sytuacja, w której klient poleca daną cukiernię znajomym, co prowadzi do wzrostu liczby odwiedzin i zamówień. Warto zaznaczyć, że skuteczność tej formy reklamy można zwiększyć poprzez aktywne angażowanie klientów do dzielenia się swoimi opiniami na mediach społecznościowych, co z kolei wzmacnia zasięg rekomendacji. Coraz więcej małych przedsiębiorstw korzysta z tego podejścia, co potwierdzają badania wskazujące, że blisko 90% konsumentów ufa rekomendacjom innych osób.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Według Kodeksu Etyki Reklamy, telemarketing wychodzący realizowany w ramach marketingu bezpośredniego może mieć miejsce w godzinach

A. 2400 ÷ 600
B. 800 ÷ 2100
C. 600 ÷ 800
D. 2100 ÷ 2400
Odpowiedzi 2400 ÷ 600, 600 ÷ 800 oraz 2100 ÷ 2400 są niewłaściwe z kilku powodów. Pierwsza z nich sugeruje, że telemarketing może odbywać się w godzinach od 00:00 do 6:00, co byłoby niezwykle nieodpowiednie, ponieważ w tym czasie większość ludzi śpi i nie jest dostępna do rozmowy. Tego rodzaju działania mogą być postrzegane jako natarczywe, a w dłuższej perspektywie mogą zaszkodzić reputacji firmy. Druga odpowiedź, mówiąca o godzinach od 6:00 do 8:00, również jest problematyczna, ponieważ wczesne godziny poranne mogą być uznawane za intruzywne, a wielu ludzi wciąż przygotowuje się do pracy lub szkoły. Ostatnia z odpowiedzi - 2100 ÷ 2400, sugeruje, że telemarketing może trwać do 24:00, co jest absolutnie nieakceptowalne w kontekście poszanowania prywatności konsumentów. Takie podejście nie tylko narusza zasady etyki, ale także może prowadzić do zgłoszeń skarg przez konsumentów, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami w branży. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że telemarketing, aby był skuteczny, musi odbywać się w godzinach skorelowanych z oczekiwaniami i komfortem klientów, co przekłada się na wyższe wskaźniki konwersji oraz pozytywne postrzeganie marki przez odbiorców.

Pytanie 11

Agencja marketingowa zdecydowała, że swoją ofertę sprzedaży produktów oraz usług reklamowych kieruje wyłącznie do jednego segmentu firm, koncentrując się w ten sposób na osiągnięciu w nim stosunkowo dużego udziału. Czy agencja stosuje zatem strategię marketingu?

A. zróżnicowanego
B. niszowego
C. niezróżnicowanego
D. skoncentrowanego
Agencja reklamowa, skupiając się na jednym segmencie rynku, stosuje strategię marketingu skoncentrowanego, co oznacza, że zainwestuje zasoby w zrozumienie i zaspokojenie potrzeb konkretnej grupy klientów. Taki model pozwala na osiągnięcie wyższej efektywności marketingowej, ponieważ działania są precyzyjnie dopasowane do wymagań danego segmentu, co z kolei zwiększa szanse na uzyskanie znaczącego udziału w tym rynku. Przykładem może być agencja specjalizująca się w usługach marketingowych dla start-upów technologicznych, która rozwija unikalne rozwiązania i kampanie skoncentrowane na potrzebach innowacyjnych firm. Z powodzeniem przy takim podejściu można budować silną markę, zwiększać lojalność klientów i wyprzedzać konkurencję, zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się branżach. Kluczowym elementem strategii skoncentrowanej jest także umiejętność zbierania i analizowania danych dotyczących preferencji i zachowań docelowego segmentu, co przyczynia się do ciągłego dostosowywania oferty do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 12

Łączny koszt produkcji gadżetów wynosi 100 zł, a planowany zysk producenta to 25 zł, z uwzględnieniem podatku VAT w wysokości 23%. Jaką kwotę brutto powinno się umieścić w cenniku gadżetów?

A. 92,25 zł
B. 125,00 zł
C. 153,75 zł
D. 148,00 zł
Wiele osób może mylnie sądzić, że cena brutto gadżetu powinna wynosić 125,00 zł, co jednak jest błędnym podejściem. Cena ta odpowiada jedynie wartości netto, bez uwzględnienia podatku VAT, który jest składnikiem ostatecznej ceny oferowanej klientowi. Niektórzy mogą również pomylić się, myśląc, że koszt całkowity, powiększony o zysk, stanowi już cenę brutto. Takie rozumowanie jest niewłaściwe, ponieważ VAT jest naliczany na cenę netto. Inna błędna odpowiedź, 148,00 zł, również może być efektem niewłaściwego ujęcia składników kosztowych lub błędnego przeliczenia stawki VAT. Ważne jest, aby w obliczeniach brać pod uwagę wszystkie elementy wpływające na ostateczną cenę, w tym dodatkowe koszty, które mogą nie być bezpośrednio związane z produkcją. Typowym błędem jest też pomijanie stawki VAT lub błędne jej naliczenie, co może prowadzić do poważnych problemów z urzędami skarbowymi. Dlatego kluczowe jest dokładne przemyślenie wszystkich aspektów związanych z ustalaniem cen, aby uniknąć nieporozumień i błędów, które mogą kosztować firmę znaczne sumy pieniędzy.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Aby agencja reklamowa mogła opracować strategię dla marki kosmetycznej bazując na czynnikach makroekonomicznych, takich jak polityczno-prawne (P), ekonomiczne (E), społeczno-kulturowe (S) oraz technologiczno-ekologiczne (T), powinna zrealizować analizę

A. SWOT
B. TOWS
C. PEST
D. BCG
Odpowiedź PEST jest prawidłowa, ponieważ analiza PEST (Polityczno-Ekonomiczno-Społeczno-Technologiczna) ma na celu identyfikację czynników makroekonomicznych, które mogą wpływać na strategię marketingową marki kosmetycznej. W kontekście branży kosmetycznej, uwzględnienie aspektów polityczno-prawnych, takich jak regulacje dotyczące składników kosmetyków, ekonomicznych, takich jak siła nabywcza konsumentów, społeczno-kulturowych, takich jak zmiany w preferencjach konsumenckich, oraz technologicznych, takich jak innowacje w produkcji, jest kluczowe. Na przykład, agencja reklamowa może zauważyć rosnące zainteresowanie naturalnymi składnikami w kosmetykach, co skłoni ich do promowania produktów ekologicznych. Analiza PEST pozwala na zrozumienie zewnętrznego otoczenia, co jest istotne w kształtowaniu efektywnych strategii marketingowych i dostosowywaniu oferty do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 15

Czy logo Piłkarskiej Ligi Mistrzów można zastosować na opakowaniu produktu w ramach umowy sponsorshipowej?

A. emblematowy
B. sektorowy
C. wzajemny
D. osobisty
Wybór odpowiedzi imienny, branżowy lub wzajemny wskazuje na błędne zrozumienie terminologii związanej z umowami sponsoringowymi i zasadami wykorzystania znaków towarowych. Odpowiedź imienny sugeruje, że logo można przypisać konkretnej osobie lub podmiotowi, co nie jest zgodne z praktyką sponsoringu – logo jest zazwyczaj związane z marką, a nie z jednostką. Z kolei odpowiedź branżowy odnosi się do ogólnego kontekstu działalności w danej branży, ale nie wskazuje na konkretne zasady dotyczące użycia logo Ligi Mistrzów. Warto podkreślić, że każde wykorzystanie znaku towarowego, jakim jest logo Ligi Mistrzów, wymaga szczegółowych ustaleń w zakresie praw do jego użycia, co nie jest przedmiotem umowy branżowej. Odpowiedź wzajemny sugeruje, że umowa może zakładać równorzędne korzyści dla obu stron, co może być mylące; w rzeczywistości umowy sponsoringowe zwykle określają konkretne korzyści dla sponsora, takie jak prawo do używania logo na materiałach promocyjnych. Kluczowe w tej tematyce jest zrozumienie, że umowy sponsoringowe są regulowane przez konkretne przepisy prawne oraz zasady obowiązujące w marketingu sportowym, które jasno definiują, jakie logo można wykorzystywać i w jakich okolicznościach, co nie znajduje odzwierciedlenia w wyborach błędnych odpowiedzi.

Pytanie 16

Rodzaj reklamy, w której ukazuje się sposób użycia produktu, określa się jako

A. odcinkiem
B. demonstracją
C. poleceniem
D. fragmentem rzeczywistości
Udzielone odpowiedzi takie jak "kawałkiem życia", "serialem" czy "rekomendacją" nie odpowiadają na pytanie dotyczące formy reklamy, w której prezentuje się zastosowanie produktu. "Kawałkiem życia" odnosi się do stylu przedstawiania sytuacji codziennych, w których produkt jest częścią narracji, ale nie koncentruje się na jego funkcjonalności. Taki przekaz może być zbyt ogólny i niekonkretny, przez co traci na skuteczności w jasno określonym celu promocji. "Serial" to forma narracyjna, która może zawierać elementy reklamy, ale nie jest bezpośrednią metodą prezentacji produktu. Serializacja może prowadzić do rozmycia przekazu marketingowego, a nie do klarownego przedstawienia walorów aplikacji produktu. Z kolei "rekomendacja" odnosi się do osobistej opinii o produkcie, co również nie przekłada się bezpośrednio na jego demonstrację. Rekomendacje mają wartość w kontekście marketingu szeptanego, lecz nie pokazują, jak produkt działa w praktyce. Właściwe myślenie w kontekście reklamy powinno opierać się na zrozumieniu różnorodności form przekazu i ich specyficznych zastosowań. Kluczowym błędem jest utożsamianie różnych form komunikacji z jednym celem, jakim jest pokazanie produktu w akcji, co jest główną zaletą demonstracji.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

W stworzonym materiale reklamowym pasty do zębów wykorzystano specjalistę, który wypowiada się o produkcie i go poleca. Który z wymienionych składników reklamy mógłby ją zaburzyć i wywołać u odbiorcy poczucie sprzeczności?

A. Formalny strój
B. Szeroka wiedza
C. Stopień naukowy
D. Język potoczny
Użycie potocznego języka w reklamie pasty do zębów, w której występuje ekspert, wprowadza element sprzeczności, ponieważ byłoby to sprzeczne z oczekiwaniami odbiorcy wobec autorytetu. Eksperci, tacy jak lekarze czy stomatolodzy, zazwyczaj posługują się językiem fachowym, co wzmacnia ich wiarygodność. W przypadku, gdy ekspert zaczyna mówić w sposób nieformalny, może to budzić wątpliwości co do jego kompetencji oraz rzetelności informacji. Przykładem zastosowania jest kampania reklamowa, w której wykorzystano znanego dentystę, który w sposób zrozumiały, ale profesjonalny omawia zalety produktu. Taka strategia nie tylko zwiększa zaufanie do reklamy, ale także skutecznie przekazuje kluczowe informacje o produkcie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży marketingowej, gdzie autorytet i profesjonalizm są kluczowe dla skutecznej komunikacji. W związku z tym, gdy chcemy komunikować się z odbiorcami w kontekście zdrowia, ważne jest utrzymanie odpowiedniego tonu, który podkreśla profesjonalizm i wiedzę eksperta.

Pytanie 25

Wsparcie finansowe banku dla tegorocznego Festiwalu Piosenki Alternatywnej w Głogowie stanowi przykład sponsoringu

A. projektowego
B. osobowego
C. emblematowego
D. instytucjonalnego
Sponsoring osobowy, emblematowy oraz instytucjonalny różnią się od sponsoringu projektowego w kluczowy sposób. Sponsoring osobowy odnosi się do wspierania indywidualnych osób, takich jak sportowcy czy artyści, gdzie celem jest promowanie ich osobistych osiągnięć oraz budowanie ich marki osobistej. W przypadku festiwalu piosenki alternatywnej, sponsoring osobowy nie jest adekwatny, ponieważ bank nie wspiera pojedynczego artysty, lecz całość wydarzenia, co wyklucza tę formę sponsoringu. Sponsoring emblematowy polega na umieszczaniu logo sponsora na różnych materiałach promocyjnych lub podczas wydarzeń, ale nie zakłada aktywnego uczestnictwa w projekcie. To podejście jest bardziej pasywne i ogranicza się do widoczności marki, a nie angażowania się w organizację czy rozwój wydarzenia. Z kolei sponsoring instytucjonalny dotyczy wsparcia dla całych instytucji, na przykład fundacji lub stowarzyszeń. W tym przypadku nie chodzi o konkretne wydarzenie, lecz o długofalowe wsparcie instytucji, co również nie ma miejsca w przypadku festiwalu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby właściwie przyporządkować rodzaj sponsoringu do konkretnej sytuacji, co jest niezbędne w strategiach marketingowych oraz PR-owych, aby osiągnąć zamierzone cele biznesowe.

Pytanie 26

Jakie z wybranych kryteriów doboru mediów umożliwia ustalenie średniej liczby interakcji przedstawiciela grupy docelowej z komunikatem reklamowym?

A. Zasięg oddziaływania środka reklamowego
B. Zasięg oddziaływania reklamy lub środka reklamy
C. Intensywność oddziaływania środków
D. Selektywność mediów oraz środków reklamy
W kontekście oceny skuteczności kampanii reklamowych, istnieje wiele kryteriów, które mogą prowadzić do mylnych wniosków. Selektywność mediów i środków reklamy koncentruje się na tym, jak precyzyjnie dobiera się kanały komunikacyjne, aby dotrzeć do specyficznej grupy docelowej. Choć istotne, nie ma bezpośredniego wpływu na liczby kontaktów przedstawiciela grupy docelowej z przekazem reklamowym. Selektywność jest bardziej związana z jakością dotarcia do odbiorcy niż z ilością interakcji. Zasięg oddziaływania środka reklamowego odnosi się do liczby osób, które mogą być potencjalnie dotknięte kampanią, ale nie uwzględnia częstotliwości, z jaką tym osobom przekaz jest przedstawiany. W praktyce oznacza to, że kampania może dotrzeć do szerokiego audytorium, ale w przypadku niskiej intensywności kontaktu, efektywność reklamowa może być znacznie obniżona. Zasięg oddziaływania reklamy lub środka reklamy także podkreśla aspekt liczby osób dotkniętych kampanią, ale nie odnosi się do tego, jak często te osoby są stycznością z przekazem reklamowym. Takie podejście może prowadzić do błędnych decyzji w zakresie budżetowania kampanii i planowania mediów, przez co reklama nie będzie miała oczekiwanego wpływu na świadomość marki czy decyzje zakupowe konsumentów. Właściwe zrozumienie intensywności oddziaływania jest kluczowe dla skutecznej strategii reklamowej.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Agencja marketingowa wystawiła fakturę za stworzenie strony internetowej. Po dalszych negocjacjach agencja zdecydowała się przyznać klientowi zniżkę. Jaki rodzaj dokumentu powinna wystawić agencja?

A. Nową fakturę
B. Fakturę korygującą
C. Notę korygującą
D. Rachunek uproszczony
Wystawienie nowej faktury w sytuacji, gdy agencja udziela rabatu, jest nieodpowiednim rozwiązaniem, które może prowadzić do zamieszania w dokumentacji. Nowa faktura sugerowałaby, że mamy do czynienia z nową transakcją, podczas gdy w rzeczywistości mamy do czynienia z modyfikacją istniejącej umowy. To podejście nie tylko wprowadza w błąd, ale także narusza przepisy dotyczące fakturowania. Z kolei nota korygująca, choć może wydawać się odpowiednia, nie jest dokumentem, który można zastosować w przypadku rabatów, ponieważ nie służy do korekty wartości transakcji, a jedynie do poprawiania innych błędów, takich jak błędne dane nabywcy. Rachunek uproszczony, z drugiej strony, jest dokumentem wykorzystywanym do ewidencjonowania transakcji o mniejszych wartościach, a nie do dokumentowania rabatów czy zmian w istniejących umowach. Dlatego kluczowym błędem w myśleniu jest mylenie funkcji różnych dokumentów oraz brak zrozumienia ich zastosowania w kontekście obowiązujących przepisów podatkowych i księgowych. Właściwe podejście do rozliczeń finansowych i dokumentacji jest niezbędne do zapewnienia zgodności z przepisami prawa oraz do unikania problemów z organami skarbowymi.

Pytanie 29

Który pracownik agencji reklamowej typu full service odpowiada za zakup przestrzeni reklamowej w mediach?

A. Media Supervisor
B. Media Planner
C. Media Buyer
D. Media Director
Media Planner, Media Director i Media Supervisor to role, które często są mylone z rolą Media Buyera, jednak każda z nich pełni inną funkcję w procesie planowania i zakupu mediów. Media Planner zajmuje się strategią i planowaniem kampanii reklamowych, analizując, które media będą najlepiej odpowiadać na potrzeby klienta oraz definicję grupy docelowej. Jego zadania obejmują badanie i interpretowanie danych demograficznych oraz trendów rynkowych, co pozwala na stworzenie efektywnego planu mediowego. Media Director natomiast ma szersze obowiązki, zarządzając zespołem i koordynując działania w zakresie zakupów mediów oraz strategii reklamowej. Jego rola obejmuje również nadzorowanie budżetu i raportowanie wyników kampanii. Media Supervisor pełni funkcję nadzorczą, która polega na monitorowaniu działań zespołu i zapewnieniu, że kampania jest realizowana zgodnie z ustalonymi założeniami. W kontekście pytania, błędne jest przypisanie roli zakupów przestrzeni reklamowej do tych trzech ról, ponieważ to Media Buyer jest bezpośrednio odpowiedzialny za transakcje zakupu, co jest kluczowe dla sukcesu reklamy. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to mylenie zadań i odpowiedzialności, a także brak zrozumienia różnicy między planowaniem a zakupem mediów.

Pytanie 30

Dokument, który określa media, środki oraz nośniki wybrane do kampanii reklamowej, zawierający informacje o dacie i miejscu emisji, kosztach oraz założeniach kampanii, to

A. media plan
B. brief marketingowy
C. brief reklamowy
D. budżet kampanii
Media plan to kluczowy dokument w procesie planowania kampanii reklamowej, zawierający szczegółowe informacje na temat wybranych mediów, środków i nośników, a także harmonogramu ich emisji oraz związanych z tym kosztów. Jego celem jest optymalne rozłożenie budżetu reklamowego tak, aby osiągnąć maksymalny zasięg i efektywność kampanii. Przykładowo, agencje reklamowe często korzystają z mediów planów, aby określić, gdzie i kiedy publikować reklamy, a także jakie formaty wybrać, aby dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Dobrze przygotowany media plan opiera się na analizie rynku, badaniach dotyczących zachowań konsumentów oraz trendów w danym sektorze. Uwzględnia standardy branżowe, takie jak Nielsen, które pomagają w ocenie skuteczności poszczególnych mediów. W praktyce, media plan jest niezbędny dla każdej kampanii, ponieważ pozwala na ścisłe monitorowanie wyników i dostosowywanie działań w czasie rzeczywistym w celu maksymalizacji ROI (zwrotu z inwestycji).

Pytanie 31

Aby stworzyć trwałą reklamę, która nie blokuje dopływu światła na szybach samochodowych, agencja reklamowa powinna użyć

A. siatki mesh
B. siatki winylowej
C. folii One Way Vision
D. folii mrożone szkło
Folia One Way Vision to materiał reklamowy, który jest idealny do zastosowania na szybach samochodowych, ponieważ pozwala na zachowanie widoczności z wnętrza pojazdu, jednocześnie skutecznie blokując widok z zewnątrz. Zastosowanie tej folii jest zgodne z zasadami reklamy zewnętrznej, gdzie kluczowe jest zapewnienie, że przekaz jest czytelny i widoczny dla przechodniów i kierowców. Folia One Way Vision składa się z perforowanego materiału, który umożliwia przejście światła, co sprawia, że przestrzeń wewnętrzna pojazdu pozostaje dobrze oświetlona. Dzięki temu, reklama jest widoczna tylko z zewnątrz, co zapobiega zbytniemu rozpraszaniu uwagi kierowcy. Przykładowe zastosowanie folii One Way Vision to reklamy na samochodach dostawczych, gdzie firma może skutecznie promować swoje usługi, nie ograniczając komfortu pasażerów. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, stosowanie tej folii zapewnia zarówno efektywność komunikacji reklamowej, jak i dbałość o bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 32

Firma wprowadza na rynek nowy towar. W reklamie tego towaru ukazane zostaną jego najistotniejsze atuty. Metoda prezentacji reklamy zastosowana przez firmę to

A. demonstracja
B. zalecenie
C. animacja
D. fantazja
Odpowiedź 'demonstracja' jest właściwa, ponieważ w reklamie chodzi o pokazanie produktu w akcji, co pozwala na zwrócenie uwagi na jego kluczowe zalety i funkcjonalności. Technika demonstracji jest powszechnie stosowana w marketingu, ponieważ umożliwia odbiorcom zrozumienie, jak produkt działa i jakie korzyści przynosi. Przykładem mogą być reklamy elektronicznych gadżetów, gdzie prezentowane są ich różne funkcje oraz sposób użycia, co zwiększa zaufanie potencjalnych klientów. Zastosowanie tej techniki jest zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, które wskazują, że wizualizacja produktu w kontekście jego użycia może skutecznie wpływać na decyzje zakupowe. Badania pokazują, że klienci są bardziej skłonni do zakupu produktów, które były im przedstawione w sposób praktyczny i zrozumiały, co czyni demonstrację jednym z kluczowych elementów skutecznych kampanii reklamowych.

Pytanie 33

Cechy, które nie występują w negocjacjach to

A. brak kwestii spornych
B. chęć osiągnięcia porozumienia
C. sprzeczność interesów stron
D. zaangażowanie minimum dwóch stron
Negocjacje to tak naprawdę sytuacje, gdzie strony muszą mieć różne cele, żeby w ogóle zauważyć potrzebę rozmowy. Wtedy, gdy cel jest wspólny, negocjacje nie mają sensu, bo jak już wszyscy się zgadzają, to czemu mają rozmawiać? Potrzebne są co najmniej dwie strony – one muszą ze sobą rozmawiać. Chęć porozumienia to ważna sprawa. Jeżeli jedna ze stron nie chce rozmawiać, to cała sytuacja się nie rozwinie. I niestety zdarza się, że ktoś myśli, że brak jakiejkolwiek sprzeczności oznacza, że nie ma potrzeby do negocjacji, a to jest błąd, bo może prowadzić do problemów i nerwów. Wiedząc, że negocjacje to ważny sposób na rozwiązanie problemów, powinno się to dobrze znać, zwłaszcza w zarządzaniu czy prawie.

Pytanie 34

Która z poniższych osób, według obowiązujących przepisów prawnych oraz norm etyki zawodowej, nie może promować swojej działalności zawodowej?

A. Polityk
B. Aktor
C. Lekarz
D. Sportowiec
Wybór innych odpowiedzi, takich jak polityk, aktor czy sportowiec, jest błędny, ponieważ te grupy zawodowe nie są objęte tak surowymi regulacjami etycznymi jak lekarze. Politycy mogą prowadzić kampanie wyborcze, w których reklamują swoje osiągnięcia i programy, co jest zgodne z ich rolą w społeczeństwie. Reklamowanie działalności jest w ich przypadku kluczowym elementem komunikacji z wyborcami. Podobnie, aktorzy i sportowcy często korzystają z promocji swoich talentów w celach komercyjnych, co stanowi część ich zawodu i jest akceptowane w ramach standardów branżowych. Warto zauważyć, że w przypadku aktorów i sportowców, reklama oraz marketing są integralnymi elementami ich kariery, a różne formy współpracy z markami są postrzegane jako standard w ich dziedzinach. Często angażują się oni w kampanie reklamowe, co przyczynia się do ich popularności i rozwoju kariery. Dlatego mylenie negatywnej konotacji reklamy w kontekście lekarzy z innymi zawodami może prowadzić do błędnych wniosków. Należy wziąć pod uwagę, że etyka w profesji lekarza jest ściśle związana z ochroną pacjentów, co nie dotyczy innych zawodów w takim samym stopniu.

Pytanie 35

Wyniki jakościowych badań dotyczących wyrazów, które przychodzą na myśl uczestnikom po usłyszeniu nazwy marki, powinny być odnajdywane w raportach

A. z wizualizacji
B. z obserwacji
C. z ankiet
D. ze skojarzeń słownych
Odpowiedź 'ze skojarzeń słownych' jest całkiem na miejscu. Badania jakościowe, jak wiadomo, skupiają się na tym, co myślą i czują respondenci. Te skojarzenia mogą pokazać, jakie emocje i wartości mają związane z daną marką. Z moich doświadczeń wynika, że w takich metodach jak wywiady czy grupy fokusowe, skojarzenia to kluczowy aspekt analizy, bo dają nam głębszy wgląd w to, jak marka jest postrzegana. Na przykład, kiedy ktoś usłyszy 'Coca-Cola', to może pomyśleć o radości czy wspomnieniach z dzieciństwa i spotkaniach z przyjaciółmi – to wszystko jest ważne, gdy planujemy kampanie marketingowe. Takie informacje są bezcenne dla marketerów, bo pomagają tworzyć reklamy, które rzeczywiście oddziałują na emocje konsumentów. Analizując te skojarzenia, można też dostrzec potencjalne problemy w tym, jak marka jest widziana i dostosować komunikację, żeby lepiej odpowiadała oczekiwaniom ludzi. W marketingu i badaniach rynkowych używa się różnorodnych technik, w tym analizy skojarzeń w badaniach jakościowych, by wyciągać cenne informacje o tym, czego chcą konsumenci, oraz o ich emocjonalnych powiązaniach z marką.

Pytanie 36

Tworzenie układu wielostronicowej broszury reklamowej realizuje się przy użyciu programu

A. InDesign
B. Dreamweaver
C. Photoshop
D. Fireworks
Wybór programów takich jak Photoshop, Fireworks czy Dreamweaver do składania wielostronicowych publikacji reklamowych jest nietrafiony, ponieważ każdy z tych programów ma inne zastosowanie i ograniczenia. Photoshop jest głównie narzędziem do edycji grafiki rastrowej, co czyni go niewłaściwym do pracy z tekstem i układami wymagającymi wielu stron. Chociaż można w nim tworzyć pojedyncze strony lub grafiki, brak mu funkcji potrzebnych do efektywnego zarządzania tekstem czy automatyzacji układów, co jest istotne w przypadku złożonych projektów. Fireworks, z kolei, był zaprojektowany głównie do tworzenia grafiki webowej oraz interfejsów użytkownika. Chociaż ma pewne możliwości pracy z tekstem, nie jest przystosowany do obsługi wielostronicowych projektów, co czyni go mniej efektywnym w kontekście druku. Dreamweaver to narzędzie do tworzenia stron internetowych i edytowania HTML, a nie do składu publikacji drukowanych. Błędne podejście do wyboru odpowiedniego narzędzia może wynikać z niepełnego zrozumienia specyfiki różnych programów graficznych oraz ich funkcjonalności. W branży kreatywnej ważne jest, aby dobierać narzędzia zgodnie z ich przeznaczeniem, co zapewnia efektywność i wysoką jakość końcowego produktu. W związku z tym, kluczowe jest zapoznawanie się z możliwościami poszczególnych programów, aby uniknąć nieporozumień oraz skutecznie osiągać zamierzone cele projektowe.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Producent ekskluzywnej odzieży męskiej postanowił zainwestować w reklamę telewizyjną, aby przekaz był jasny dla widza, iż dzięki luksusowym koszulom i garniturom stanie się kimś wyjątkowym oraz otworzy przed sobą drzwi do nowych, wymarzonych możliwości i doświadczeń. Jaką metodę prezentacji produktu powinien zastosować?

A. Scenę rodzajową z codziennego życia.
B. Styl życia.
C. Zalecenie.
D. Prezentację.
Wybór techniki, która nie jest zgodna z koncepcją 'Styl życia', może prowadzić do nieskutecznych kampanii reklamowych. Demonstracja polega na bezpośrednim pokazaniu funkcjonalności produktu, co w przypadku odzieży luksusowej może nie oddać jej prawdziwej wartości. Klientom często nie wystarczy wiedza o tym, jak produkt działa; poszukują oni emocjonalnych doświadczeń i aspiracji, które łączą się z zakupem. Rekomendacja, z kolei, opiera się na osobistych rekomendacjach lub opiniach, co może nie być wystarczająco przekonujące w przypadku ekskluzywnej odzieży, gdzie kluczowe są silne wrażenia wizualne. Scenka rodzajowa z życia może wprowadzać pewne elementy rzeczywistości, ale niekoniecznie zbuduje ona pożądany wizerunek luksusu, który marka chce promować. Kluczowym błędem w myśleniu jest skupienie się na funkcjonalnych aspektach produktu, podczas gdy w świecie mody i luksusu emocje i aspiracje grają pierwsze skrzypce. Reklamy powinny tworzyć narracje, które są nie tylko informacyjne, ale również inspirujące, aby skutecznie przyciągnąć i zaangażować docelową grupę odbiorców.