Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 lutego 2025 12:16
  • Data zakończenia: 7 lutego 2025 12:41

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Gospodarstwo rolne otrzymało zamówienie na skompletowanie 4 t truskawek. Owoce mają być pakowane w pojemniki po 0,5 kg, a następnie w drewniane skrzynki zgodnie z załączonym rysunkiem. Ile skrzynek potrzeba do przygotowania otrzymanego zamówienia?

Ilustracja do pytania
A. 8 000 szt.
B. 800 szt.
C. 2 000 szt.
D. 400 szt.
Podczas analizy dostępnych odpowiedzi, pojawia się szereg nieporozumień, które prowadzą do błędnych konkluzji. Niezrozumienie podstawowych zasad pakowania truskawek najczęściej skutkuje przeszacowaniem lub niedoszacowaniem liczby potrzebnych skrzynek. Na przykład, jedna z odpowiedzi wskazuje na 2000 sztuk, co implikuje, że każda skrzynka mogłaby pomieścić jedynie 2 kg, co jest niezgodne z założeniem, że każda skrzynka mieści 5 kg. Tego typu błędy mogą wynikać z niezrozumienia koncepcji podziału masy na jednostki pakowania. Kolejna odpowiedź sugerująca 400 skrzynek również bazuje na niewłaściwej interpretacji, gdzie wydaje się, że pomija się fakt, iż jedna skrzynka pomieści 5 kg. Odpowiedzi sugerujące 8000 skrzynek wyraźnie wskazują na logiczny błąd w obliczeniach, gdyż sugeruje to, że skrzynki byłyby używane w sposób nieefektywny, co zwiększyłoby koszty transportu i magazynowania. W kontekście branżowym, poprawna liczba skrzynek zapewnia nie tylko efektywność operacyjną, ale również zgodność z normami, które regulują transport produktów rolnych. Dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z zasadami dotyczącymi pakowania i transportu, aby uniknąć nieporozumień i zminimalizować straty. Zrozumienie tych zasad stanowi podstawę dla efektywnego zarządzania w branży rolniczej.

Pytanie 2

Formuła Wilsona umożliwia wyznaczenie

A. optymalnej wielkości zamówienia
B. stopnia zapasu informacyjnego
C. cyklogramu montażu produktu
D. działań marszruty produkcyjnej
Formuła Wilsona, znana również jako model EOQ (Economic Order Quantity), jest narzędziem stosowanym w zarządzaniu zapasami, które pozwala na optymalizację wielkości zamówienia, aby zminimalizować całkowite koszty związane z zapasami. Koszty te obejmują zarówno koszty zakupu, jak i koszty przechowywania oraz koszty zamówienia. Dzięki zastosowaniu tej formuły przedsiębiorstwa mogą ustalić, jaka ilość produktu powinna być zamawiana, aby zredukować wydatki na zapasy do minimum. Przykładowo, gdy firma sprzedaje produkty o stałym popycie, zastosowanie formuły Wilsona pozwala na określenie optymalnej wielkości zamówienia, co przekłada się na poprawę efektywności operacyjnej i finansowej. W praktyce wykorzystanie modelu EOQ przyczynia się także do zwiększenia płynności finansowej, ponieważ redukuje konieczność utrzymywania dużych stanów magazynowych. W kontekście standardów branżowych, wiele przedsiębiorstw przyjmuje strategię zarządzania zapasami oparte na analizie kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 3

Do którego pojemnika należy wrzucać odpady z papieru, kartonu i tektury?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ odpady papierowe, kartonowe i tekturowe powinny być wrzucane do niebieskiego pojemnika, zgodnie z polskimi zasadami segregacji odpadów. Właściwa segregacja odpadów jest kluczowa dla ochrony środowiska, ponieważ pozwala na ich efektywne przetwarzanie i recykling. Przykładem mogą być kartony po mleku czy sokach, które po odpowiednim oczyszczeniu mogą być przetworzone na nowe produkty papierowe. Warto również zaznaczyć, że odpady z papieru i kartonu są jednym z najczęściej recyklingowanych materiałów, a ich odzysk przyczynia się do zmniejszenia zużycia surowców naturalnych i energii. W związku z tym, aby właściwie dbać o środowisko, ważne jest, aby pamiętać o segregacji i wrzucać papier do odpowiednich pojemników. Dodatkowo, zachęcam do zapoznania się z lokalnymi wytycznymi dotyczącymi segregacji, które mogą zawierać szczegółowe informacje na temat rodzajów materiałów, jakie można wrzucać do poszczególnych pojemników.

Pytanie 4

W dziale logistyki zakładu przewieziono łącznie 5 000 ton ładunku na dystans 2 000 km, a miesięczne wydatki na transport wyniosły 1 000 000 zł. Jaki jest koszt 1 tonokilometra?

A. 4,00 zł/tkm
B. 2,00 zł/tkm
C. 0,01 zł/tkm
D. 0,10 zł/tkm
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, kluczowym błędem jest nieprawidłowe obliczenie kosztu 1 tonokilometra. Niektórzy mogą pomyśleć, że wystarczy podzielić miesięczny koszt transportu przez ilość przewiezionych ton. Takie podejście prowadzi do błędnych wniosków, ponieważ nie uwzględnia odległości, na jaką ładunek został przewieziony. Koszt jednostkowy transportu powinien być zawsze wyrażany w odniesieniu do przewiezionej masy i przebytej odległości, co jest standardem w logistyce. Istotnym aspektem jest to, że niektóre odpowiedzi mogą sugerować rażące nieporozumienia związane z jednostkami miary. Na przykład, obliczenie kosztu jako 0,01 zł/tkm mogłoby sugerować, że przewożenie 1 tony na 1 km kosztuje zaledwie 0,01 zł, co jest mało realistyczne w kontekście rzeczywistych kosztów transportu. Ponadto, odpowiedzi takie jak 4,00 zł/tkm czy 2,00 zł/tkm także nie są zgodne z obliczeniami, co może wynikać z nieuwzględnienia całkowitej ilości tonokilometrów. Właściwe podejście do obliczeń pozwala nie tylko na lepsze zrozumienie struktury kosztów, ale także na podejmowanie bardziej świadomych decyzji transportowych, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 5

Zastosowanie zasady wyznaczania rozmiaru partii dostawy na podstawie formuły Wilsona umożliwia wykorzystanie metod uzupełniania zapasów

A. maksymalnej dostawy oraz s-C-S
B. partia na partię oraz s-S
C. stałego cyklu oraz ROP
D. stałej wielkości oraz ROC
Odpowiedź 'stałego cyklu oraz ROP' jest poprawna, ponieważ te metody doskonale współdziałają z zasadą ustalania wielkości partii dostawy, jaką definiuje formuła Wilsona. Formuła ta, znana również jako model EOQ (Economic Order Quantity), pozwala na optymalizację kosztów związanych z zamówieniami i utrzymywaniem zapasów. W praktyce, metoda stałego cyklu zakłada regularne, cykliczne zamawianie towarów w określonych odstępach czasowych, co pozwala na lepsze planowanie i redukcję ryzyka braków towarowych. ROP (Reorder Point) to punkt, przy którym należy złożyć zamówienie, aby uzupełnić zapasy przed ich całkowitym wyczerpaniem. Wspólnie te podejścia pomagają zminimalizować koszty przechowywania oraz ryzyko utraty sprzedaży z powodu niedoborów, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Przykładowo, w firmie handlowej, stosując te metody, można efektywnie zarządzać asortymentem, unikając zarówno nadmiaru, jak i braków zapasów, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 6

Jaki system informatyczny wykorzystywany jest w firmach produkcyjnych, aby określić ilość materiałów potrzebnych do planowanej produkcji?

A. CRM
B. DSS
C. MRP
D. DRP
MRP, czyli Material Requirements Planning, to system informatyczny ukierunkowany na zarządzanie zapotrzebowaniem na materiały w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jego głównym celem jest zapewnienie, że odpowiednie ilości materiałów są dostępne w odpowiednim czasie, co jest kluczowe dla efektywnego planowania produkcji. System ten opiera się na danych dotyczących zamówień, prognoz sprzedaży oraz struktury produktów, co pozwala na precyzyjne określenie, jakie materiały i w jakich ilościach są potrzebne do realizacji planowanej produkcji. Przykładem zastosowania MRP może być fabryka produkująca meble, która na podstawie zamówień klientów i prognoz, może z wyprzedzeniem zaplanować zakupy drewna, okuć oraz innych komponentów, eliminując tym samym ryzyko opóźnień w produkcji spowodowanych brakiem materiałów. MRP jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz produkcją, a jego wdrożenie przyczynia się do optymalizacji kosztów, redukcji zapasów oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Warto również zaznaczyć, że MRP może być zintegrowane z innymi systemami, takimi jak ERP, co pozwala na jeszcze lepsze zarządzanie procesami przedsiębiorstwa.

Pytanie 7

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 3 664,00 zł
B. 7 120,00 zł
C. 2 704,00 zł
D. 6 544,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 8

Jakie są rodzaje odpadów?

A. przemysłowe, komunalne, bezpieczne
B. przemysłowe, niebezpieczne, naturalne
C. komunalne, niebezpieczne, surowcowe
D. przemysłowe, komunalne, niebezpieczne
Odpady dzieli się na trzy główne kategorie: przemysłowe, komunalne oraz niebezpieczne. Odpady przemysłowe pochodzą z procesów produkcyjnych i mogą obejmować zarówno materiały niebezpieczne, jak i te, które są neutralne. Odpady komunalne to z kolei odpady generowane przez gospodarstwa domowe i instytucje, w tym odpady organiczne, papierowe czy plastikowe. Odpady niebezpieczne to te, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, jak chemikalia, baterie czy odpady medyczne. Zgodnie z polskim prawodawstwem, segregacja tych odpadów jest kluczowa dla ich efektywnego przetwarzania i recyklingu. Przykładowo, odpady przemysłowe wymagają specjalnych procedur utylizacji, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na środowisko. W praktyce, odpowiednia klasyfikacja odpadów jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również działaniem na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Na podstawie norm ISO 14001 dotyczących zarządzania środowiskowego, firmy są zachęcane do wdrażania dobrych praktyk w zakresie gospodarowania odpadami, co przyczynia się do ich odpowiedzialnej produkcji i utylizacji.

Pytanie 9

Wydatki na podstawowe wynagrodzenia członków zarządu firmy logistycznej klasyfikujemy jako koszty

A. zmienne
B. stałe
C. jednostkowe
D. średnie
Koszty przeciętne są pojęciem, które nie oddaje rzeczywistości w kontekście wynagrodzeń zarządu. Wynagrodzenia nie są definiowane jako koszty przeciętne, ponieważ nie można ich uśrednić w sposób, który byłby użyteczny w analizie finansowej. Koszty zmienne odnoszą się do wydatków, które zmieniają się wraz z poziomem produkcji czy sprzedaży, takie jak koszty materiałów czy transportu. Jednak wynagrodzenia zarządu są stałe, co oznacza, że nie ulegają zmianie w krótkim okresie, co czyni tę odpowiedź błędną. Koszty jednostkowe odnoszą się do kosztów przypadających na jednostkę produkcji lub usługi, co również nie ma zastosowania w przypadku wynagrodzenia zarządu. Typowym błędem myślowym jest pomylenie kosztów stałych z kosztami zmiennymi, co wynika z braku zrozumienia podstawowych zasad rachunkowości zarządu. Przedsiębiorstwa powinny właściwie klasyfikować swoje koszty, aby skutecznie zarządzać budżetem i podejmować racjonalne decyzje strategiczne, co jest kluczowe w dynamicznej branży logistycznej.

Pytanie 10

W sklepie przeciętny stan zapasów batoników wynosi 600 sztuk, a sprzedaż w ciągu tygodnia osiąga 1800 sztuk. Jakie jest tempo rotacji tego produktu?

A. 0,66 raza/tydzień
B. 6 razy/tydzień
C. 3 razy/tydzień
D. 0,33 raza/tydzień
Współczynnik rotacji zapasów to miara, która wskazuje, jak często zapasy danego produktu są sprzedawane i wymieniane w określonym czasie, w tym przypadku w tygodniu. Aby obliczyć współczynnik rotacji, należy podzielić tygodniową sprzedaż przez średni zapas. W naszym przypadku średni zapas batoników wynosi 600 sztuk, a tygodniowa sprzedaż to 1800 sztuk. Obliczamy to jako 1800 sztuk podzielone przez 600 sztuk, co daje wartość 3. Oznacza to, że w ciągu tygodnia zapasy batoników są sprzedawane i odnawiane trzy razy. Ta wiedza jest niezwykle ważna w zarządzaniu zapasami, ponieważ pozwala na skuteczne planowanie zakupów oraz minimalizowanie ryzyka przeterminowania towarów. W praktyce, firmy często dążą do optymalizacji współczynnika rotacji, aby zwiększyć płynność finansową i zredukować koszty związane z przechowywaniem towarów.

Pytanie 11

Zadaniem funkcji potransakcyjnej w dystrybucji jest

A. obsługa zamówień
B. zarządzanie zapasami
C. realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji
D. nawiązywanie relacji handlowych
Nawiązywanie kontaktów handlowych, gospodarka zapasami oraz obsługa zamówień to ważne aspekty działalności handlowej, ale nie są one bezpośrednio związane z funkcją potransakcyjną dystrybucji, jaką jest realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji. Nawiązywanie kontaktów handlowych polega na budowaniu relacji z partnerami biznesowymi, co jest kluczowe na etapie pozyskiwania klientów, ale nie odnosi się do czynności podejmowanych po transakcji. Gospodarka zapasami z kolei koncentruje się na zarządzaniu ilościami towarów w magazynach oraz optymalizacji przepływów materiałowych, co jest aspektem przedtransakcyjnym i operacyjnym, a nie potransakcyjnym. Obsługa zamówień natomiast dotyczy procesu przyjmowania i realizacji zamówień, co również następuje przed zakończeniem transakcji. Błędem myślowym jest mylenie działań potransakcyjnych z innymi funkcjami, które mają miejsce na wcześniejszych etapach procesu sprzedaży. Aby skutecznie zrozumieć różnice, warto zwrócić uwagę na to, że funkcje potransakcyjne są ukierunkowane na wsparcie klientów po dokonaniu zakupu, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ich satysfakcji oraz lojalności. W praktyce, zignorowanie aspektu rękojmi i gwarancji może prowadzić do frustracji klientów oraz negatywnych opinii o firmie, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta.

Pytanie 12

Firma transportowa realizuje miesięcznie przewozy na dystansie 20 000 km, ponosząc przy tym wydatki w wysokości 80 000 zł. Przy założeniu zysku na poziomie 20% wydatków, firma ustaliła cenę

A. 4,20 zł/km
B. 4,60 zł/km
C. 5,00 zł/km
D. 4,80 zł/km
Aby obliczyć stawkę za przewozy, najpierw musimy uwzględnić zarówno koszty, jak i zakładany zysk. Przedsiębiorstwo ponosi koszty w wysokości 80 000 zł, a zysk na poziomie 20% tych kosztów wynosi 16 000 zł (80 000 zł * 0,2). Łączne przychody, które przedsiębiorstwo musi uzyskać, wynoszą zatem 96 000 zł (80 000 zł + 16 000 zł). Następnie, dzieląc tę kwotę przez miesięczny dystans 20 000 km, otrzymujemy stawkę 4,80 zł za km (96 000 zł / 20 000 km). Jest to zgodne z praktykami ustalania stawek w branży transportowej, gdzie przedsiębiorstwa często dodają marżę zysku do swoich kosztów operacyjnych, aby zapewnić stabilność finansową. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia pozwala firmom na skuteczne planowanie budżetu oraz określenie rentowności oferowanych usług, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 13

Zaopatrzenie linii produkcyjnej w materiały odbywa się w regularnych cyklach przez

A. po zakończeniu procesu produkcji
B. w miarę potrzeb bezpośrednio na linię produkcyjną
C. na żądanie
D. w równych odstępach czasu
Zaopatrywanie linii produkcyjnej w materiały w regularnych odstępach czasu to naprawdę ważna praktyka. Dzięki temu produkcja idzie płynnie, a ryzyko przestojów przez brak surowców spada. Kiedy mamy ustalony harmonogram dostaw, możemy lepiej zarządzać zapasami, co jest zgodne z metodami lean management i just-in-time. Na przykład w przemyśle motoryzacyjnym dostawcy części do aut dostarczają elementy do fabryk według ściśle określonych terminów, co świetnie synchronizuje się z procesem montażu. Różne cykle dostaw pomagają też przewidywać potrzeby materiałowe, co jest kluczowe dla zarządzania magazynami i utrzymania efektywności. Jak dla mnie, dobre zarządzanie zapasami w tym modelu pomaga też zredukować koszty składowania materiałów oraz zmniejsza ryzyko, że zapasy się zestarzeją. Te praktyki są naprawdę istotne w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 14

Magazynier zatrudniony w firmie na akord w określonym miesiącu przepracował 23 dni. W każdym dniu zrealizował 25 zamówień. Stawka za realizację pojedynczego zamówienia wynosi 8,50 zł. Jeśli magazynier w ciągu miesiąca zrealizuje więcej niż 500 zamówień, przysługuje mu premia w wysokości 10% obliczana od wynagrodzenia za pracę akordową. Oblicz wynagrodzenie magazyniera za ten miesiąc.

A. 5 376,25 zł
B. 4 887,50 zł
C. 4 675,00 zł
D. 4 901,25 zł
Wynagrodzenie magazyniera za dany miesiąc można obliczyć na podstawie liczby zrealizowanych zamówień oraz stawki za każde z nich. Magazynier pracował przez 23 dni i w każdym dniu zrealizował 25 zamówień, co daje w sumie 575 zamówień (23 dni x 25 zamówień/dzień). Ponieważ liczba zrealizowanych zamówień przekracza 500, przysługuje mu 10% premia. Wynagrodzenie podstawowe za zrealizowane zamówienia wynosi: 575 zamówień x 8,50 zł = 4 887,50 zł. Z tego wynika, że premia wynosi 10% z 4 887,50 zł, co daje dodatkowo 488,75 zł. Łączne wynagrodzenie, łącząc wynagrodzenie podstawowe z premią, wynosi 4 887,50 zł + 488,75 zł = 5 376,25 zł. Takie podejście do wynagradzania pracowników na akord jest powszechnie stosowane w branżach, gdzie efektywność pracy można łatwo zmierzyć i przeliczyć na wymierne zyski. Taki system motywacyjny przyczynia się do zwiększenia wydajności oraz zaangażowania pracowników.

Pytanie 15

Jednym z kluczowych zadań modułu logistyki dystrybucji jest

A. administrowanie środkami transportowymi
B. zdobywanie dostawców
C. pozyskiwanie odbiorców i organizowanie dostaw
D. nadzorowanie procesu produkcji
Pozyskiwanie odbiorców i organizacja dostaw są kluczowymi zadaniami w ramach logistyki dystrybucji, ponieważ zapewniają płynność w procesie dostarczania produktów do klientów. Skuteczne zarządzanie tymi aspektami wpływa na zadowolenie klientów oraz na efektywność całego łańcucha dostaw. W ramach pozyskiwania odbiorców niezwykle istotne jest identyfikowanie grup docelowych oraz budowanie relacji z klientami, co przekłada się na wzrost sprzedaży i długotrwałą lojalność. Organizacja dostaw natomiast polega na planowaniu, realizacji i monitorowaniu procesów transportowych, aby zapewnić terminowe i efektywne dostarczenie towarów. Przykładem dobrych praktyk w tej dziedzinie jest wdrażanie systemów zarządzania magazynem (WMS) oraz systemów zarządzania transportem (TMS), które umożliwiają lepsze prognozowanie popytu i optymalizację tras dostaw. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie współpracy z partnerami logistycznymi oraz korzystania z nowoczesnych technologii, takich jak automatyzacja procesów czy sztuczna inteligencja, co przynosi wymierne korzyści w postaci zwiększenia efektywności i redukcji kosztów.

Pytanie 16

Która metoda składowania paletowych jednostek ładunkowych (pjł) gwarantuje najwyższy poziom wykorzystania powierzchni w magazynie?

A. Składowanie rzędowe bez użycia regałów
B. Składowanie blokowe bez regałów
C. Składowanie w regałach ramowych
D. Składowanie w regałach półkowych
Składowanie w regałach półkowych, rzędowych bez regałów oraz w regałach ramowych, mimo że są popularnymi metodami, nie zapewniają tak wysokiego stopnia wykorzystania powierzchni składowej jak składowanie blokowe. Regały półkowe, chociaż umożliwiają składowanie różnych typów towarów, ograniczają przestrzeń składową, gdyż pomiędzy regałami pozostają wolne przestrzenie, co wpływa na efektywność. Dodatkowo, regały ramowe, choć bardziej stabilne, również wprowadzają dodatkowe elementy konstrukcyjne, które zajmują miejsce. Składowanie rzędowe bez regałów, z drugiej strony, może na pierwszy rzut oka wydawać się efektywne, ale w praktyce prowadzi do trudności w dostępie do jednostek ładunkowych, co zwiększa czas operacji i może generować dodatkowe koszty. Często można spotkać opinie, że składowanie w regałach zwiększa organizację, jednak w kontekście maksymalizacji powierzchni to podejście jest mylące. W rzeczywistości, niezależnie od wybranej metody, efektywność wykorzystania przestrzeni magazynowej zależy nie tylko od samego podejścia do składowania, ale również od odpowiedniego zarządzania logistycznego i optymalizacji procesów transportowych wewnątrz magazynu.

Pytanie 17

Metodą dynamiczną do określenia ilości dostaw jest

A. stała częstotliwość dostawy
B. maksymalna ilość dostawy
C. ekonomiczna ilość dostawy
D. stała ilość dostawy
Stała częstotliwość dostawy to podejście, które charakteryzuje się regularnymi i przewidywalnymi dostawami towarów w ustalonych odstępach czasu. Metoda ta jest często stosowana w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na efektywne planowanie zapasów oraz optymalizację kosztów transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa stosujące tę metodę mogą łatwiej dostosować swoje procesy produkcyjne do dostępnych zasobów, co wpływa na poprawę efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania stałej częstotliwości dostawy może być dostarczanie surowców do fabryki raz w tygodniu, co umożliwia planowanie produkcji oraz minimalizację kosztów magazynowania. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, takie jak Just-in-Time (JIT), które podkreślają znaczenie synchronizacji dostaw z produkcją. Wprowadzenie stałej częstotliwości dostawy sprzyja również budowaniu silnych relacji z dostawcami, umożliwiając lepsze zarządzanie ryzykiem i zapewniając stabilność operacyjną.

Pytanie 18

Firma oferuje usługi typu "door-to-door" (od drzwi do drzwi). W tym celu korzysta z pojazdów o różnej ładowności. Do zalet tej usługi należy między innymi

A. uzyskanie mniejszych kosztów transportu przy wydłużonym czasie dostawy
B. wyspecjalizowany tabor, szeroka sieć połączeń
C. systematyczny załadunek, stosowanie stawek przewozowych
D. zmniejszenie czasochłonności pośrednich działań związanych z przeładunkiem
Tak naprawdę to podejście, które sugeruje, że da się obniżyć koszty przewozu przy jednoczesnym wydłużeniu czasu trwania przewozu, może być mylące. Klienci raczej nie zaakceptują dłuższego czasu dostawy, mimo że może to wydawać się korzystne kosztowo. Firmy chcą przecież zminimalizować wydatki, ale nie mogą sobie pozwolić na to, żeby czas przewozu był za długi. Regularny załadunek i stałe stawki frachtowe mogą wydawać się stabilne, ale nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste korzyści płynące z usług 'door-to-door'. Utrzymywanie stałych stawek może być problematyczne przy zmieniających się wymaganiach rynku i klientów. Owszem, specjalistyczny tabor i sieć połączeń są ważne, ale bez redukcji zbędnych pośrednich kroków, efektywność operacyjna to tylko teoria. Większość firm stara się ograniczać punkty przeładunkowe, bo to realnie wpływa na czas i koszty dostawy, a nie komplikuje całe procesy logistyczne przez dodatkowe etapy, które tylko opóźniają dostawę i generują większe koszty.

Pytanie 19

Na podstawie informacji o warunkach przechowywania ryb i produktów rybnych określ, w którym magazynie można przechowywać konserwy rybne.

Warunki przechowywania ryb i produktów rybnych
Grupa towarowaTemperatura przechowywania
[°C]
Ryby i produkty rybne świeże-1÷3
Ryby i produkty rybne mrożoneponiżej -18
Ryby i produkty rybne solone-5÷5
Ryby i produkty rybne marynowane0÷8
Ryby i produkty rybne wędzone0÷10
Konserwy rybne4÷25
Wyroby garmażeryjne rybne0÷8
MagazynTemperatura powietrza w magazynie
[°C]
I.-5
II.0
III.3
IV.12

A. W magazynie II.
B. W magazynie III.
C. W magazynie I.
D. W magazynie IV.
Wybór magazynu IV jako miejsca przechowywania konserw rybnych jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi warunków przechowywania produktów rybnych. Konserwy rybne powinny być przechowywane w temperaturze od 4 do 25 stopni Celsjusza, a magazyn IV, z temperaturą 12 stopni Celsjusza, idealnie spełnia tę normę. Przechowywanie produktów w odpowiedniej temperaturze jest kluczowe dla zapewnienia ich świeżości oraz bezpieczeństwa żywnościowego. W praktyce, nieprzestrzeganie tych temperatur może prowadzić do rozwoju bakterii oraz psucia się produktów, co w konsekwencji zagraża zdrowiu konsumentów. Dobrym przykładem zastosowania tych zasad są standardy HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), które jasno określają krytyczne punkty kontroli w procesie przechowywania żywności. Utrzymanie odpowiedniej temperatury w magazynach wpływa również na jakość organoleptyczną konserw, co jest istotne dla ich akceptacji przez klientów.

Pytanie 20

Którą z metod zarządzania wydaniami magazynowymi powinno się wdrożyć w mleczarni, kierując się zasadą 'pierwsze traci ważność, pierwsze opuszcza magazyn'?

A. FEFO
B. LOFO
C. HIFO
D. LIFO
HIFO (Highest In, First Out), LOFO (Lowest In, First Out) oraz LIFO (Last In, First Out) to metody zarządzania magazynem, które jednak nie są odpowiednie w kontekście branży mleczarskiej. HIFO, która polega na usuwaniu z magazynu najdroższych produktów w pierwszej kolejności, może prowadzić do sytuacji, w której tańsze, a często również starsze produkty, pozostają w magazynie dłużej, co stwarza ryzyko ich przeterminowania. W branży spożywczej, a zwłaszcza w mleczarskiej, kluczowe jest skupienie się na dacie ważności, a nie na wartości monetarnej towarów. Podobnie LOFO, która zakłada usuwanie towarów z najniższą wartością, ignoruje istotny aspekt, jakim jest świeżość i jakość produktów, co może wpłynąć na zadowolenie klienta i reputację marki. LIFO, z kolei, polega na usuwaniu najnowszych produktów jako pierwszych, co w przypadku produktów mlecznych, które mają ściśle określone daty przydatności, może prowadzić do nadmiernej ilości przeterminowanych towarów w magazynie. Zastosowanie tych metod w mleczarni może skutkować nie tylko stratami finansowymi, ale również poważnymi konsekwencjami dla zdrowia konsumentów. Dlatego kluczowe jest, aby w branży spożywczej, w tym także w mleczarniach, skupiać się na metodzie FEFO, co pozwala na efektywne zarządzanie produktami oraz utrzymanie wysokich standardów jakości.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

W tabeli przedstawiono koszty transportu w latach 2009-2010. Wskaźnik dynamiki tych kosztów w roku 2010 wyniósł

Koszty transportu2009 r.2010 r.
8 800 zł8 360 zł

A. 95%
B. 100%
C. 5%
D. 105%
Wybór odpowiedzi wskazującej na 100% jako wskaźnik dynamiki kosztów transportu w 2010 roku jest błędny ze względu na fundamentalne nieporozumienie związane z interpretacją tego wskaźnika. Oznaczenie 100% sugeruje, że koszty transportu pozostały na tym samym poziomie jak w roku poprzednim, co w kontekście przedstawionych danych nie odzwierciedla rzeczywistości. W sytuacji, gdy koszty transportu spadły do 95% kosztów z roku 2009, oznacza to wyraźnie redukcję wydatków o 5%. Istnieje powszechny błąd myślowy, który polega na myleniu zachowania wartości nominalnej z wskaźnikami dynamiki. W przypadku wskaźników dynamiki, jeżeli wartość zmniejsza się, to naturalnie nie może ona wynosić 100%. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że wskaźnik powyżej 100% oznacza wzrost kosztów, a poniżej 100% z kolei spadek. Warto również zwrócić uwagę na inne nieprawidłowe odpowiedzi, które mogą wynikać z błędnej analizy danych lub braku zrozumienia konceptu dynamiki. W wielu branżach, w tym w logistyce, prawidłowe interpretowanie wskaźników wydajności ekonomicznej jest kluczowe dla podejmowania decyzji strategicznych, co podkreśla znaczenie edukacji w zakresie analizy finansowej.

Pytanie 23

Obiektem przeznaczonym do składowania luzem ziarna zbóż jest

A. silos
B. magazyn chłodniczy
C. wiata
D. magazyn piętrowy
Silosy są specjalistycznymi konstrukcjami zaprojektowanymi do przechowywania luzem ziarna zbóż, co czyni je najbardziej odpowiednim rozwiązaniem w tym kontekście. W przeciwieństwie do magazynów wielokondygnacyjnych, które są bardziej uniwersalne i mogą być używane do przechowywania różnorodnych materiałów, silosy są dedykowane do zadań związanych z zbożami. Posiadają one odpowiednie mechanizmy wentylacyjne, które zapobiegają rozwojowi pleśni oraz szkodników, a także umożliwiają kontrolę wilgotności, co jest kluczowe dla zachowania jakości ziarna. Silosy są często stosowane w przemyśle rolniczym oraz produkcji pasz, gdzie efektywność przechowywania i dostępność surowca mają ogromne znaczenie. Zarządzanie zapasami zbożowymi w silosach jest również zgodne z normami, takimi jak ISO 22000, które dotyczą systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Ich zastosowanie pozwala na maksymalizację wydajności oraz minimalizację strat. Warto zaznaczyć, że silosy mogą mieć różne formy, w tym silosy cylindryczne, stożkowe oraz kwadratowe, co umożliwia dostosowanie do specyficznych potrzeb. Użycie silosów w przechowywaniu ziarna w sposób efektywny wspiera zrównoważony rozwój oraz optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 24

Produkty maszynowe narażone na korozję powinny być składowane w zamkniętych magazynach

A. pozbawionych wentylacji
B. w temperaturze poniżej 0°C
C. o wysokiej wilgotności
D. wyposażonych w system grzewczy
Przechowywanie wyrobów przemysłu maszynowego w magazynach bez instalacji wentylacyjnej jest niewłaściwe, ponieważ brak odpowiedniej cyrkulacji powietrza prowadzi do stagnacji wilgoci, co sprzyja procesom korozji. Wysoka wilgotność w zamkniętych przestrzeniach, zwłaszcza bez wentylacji, może prowadzić do gromadzenia się kondensatu na metalowych powierzchniach. Dodatkowo, przechowywanie w zbyt niskiej temperaturze, poniżej 0°C, nie jest właściwe, ponieważ w takich warunkach może występować ryzyko zamrożenia, co może prowadzić do uszkodzenia materiałów oraz ich właściwości mechanicznych. Wilgotność powietrza na poziomie, który jest zbyt wysoki, również stanowi zagrożenie, gdyż stwarza idealne warunki do rozwoju korozji. Niezrozumienie tych zasad prowadzi do błędnych wniosków i może wpłynąć na wybór niewłaściwych strategii przechowywania, które nie spełniają norm dotyczących ochrony materiałów. Z perspektywy zarządzania magazynem, kluczowe jest stosowanie najlepszych praktyk, takich jak monitorowanie poziomu wilgotności i temperatury, aby skutecznie zapobiegać korozji oraz zapewnić długotrwałą jakość i bezpieczeństwo przechowywanych produktów.

Pytanie 25

Dopuszczalna długość zestawu z przyczepą w większości krajów Europy wynosi

Ilustracja do pytania
A. 18,75 m
B. 16,50 m
C. 17,50 m
D. 25,25 m
Odpowiedzi, które podają inne długości zestawów z przyczepami, jak 25,25 m, 16,50 m czy 17,50 m, są dość problematyczne. Na przykład 25,25 m to długość, którą można spotkać w niektórych specyficznych zestawach, ale te wymagają specjalnych zezwoleń i w większości krajów Europy nie można nimi swobodnie jeździć bez dodatkowych formalności. O długości 16,50 m i 17,50 m można powiedzieć, że nie przystają do standardów unijnych, które zostały ustalone, żeby było bezpieczniej i łatwiej. Często popełniane błędy, które prowadzą do takich niepoprawnych odpowiedzi, obejmują mylenie różnych typów transportu lub brak zrozumienia różnic w przepisach krajowych a europejskimi. Trzeba pamiętać, że przestrzeganie regulacji dotyczących maksymalnych wymiarów pojazdów jest kluczowe, bo wpływa na bezpieczeństwo na drogach i efektywność transportu. Kiedy pojazdy przekraczają te dozwolone wymiary, mogą stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu. A ich właściciele mogą mieć spore problemy prawne i finansowe.

Pytanie 26

Stan magazynowy pustaków na dzień 10 czerwca wynosi 8 500 szt. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli stan magazynowy pustaków na dzień 16 czerwca wynosi

Obrót magazynowy pustaków w dniach 11-15 czerwca
Dokument magazynowyDzień wystawienia dokumentuWielkość obrotu [szt.]
PZ 14/0611 czerwca22 400
WZ 22/0612 czerwca18 600
WZ 24/0614 czerwca11 500
PZ 16/0615 czerwca25 000

A. 8 800 szt.
B. 17 300 szt.
C. 25 800 szt.
D. 26 100 szt.
Wybór innych odpowiedzi jest związany z powszechnymi błędami w analizie stanów magazynowych. Odpowiedzi wskazujące na 17 300, 8 800 oraz 26 100 sztuk opierają się na nieprawidłowych założeniach dotyczących obliczeń stanów magazynowych. Często zdarza się, że osoby zajmujące się zarządzaniem zapasami nie uwzględniają wszystkich elementów wpływających na zmiany w stanie magazynowym, takich jak dostawy, wydania, reklamacje czy inne operacje logistyczne, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistego obrazu. Przykładowo, odpowiedź 17 300 sztuk mogłaby sugerować, że dodano zbyt mało pustaków lub uwzględniono nadmierną ilość wydania, natomiast 8 800 sztuk wskazuje na zbyt mały wzrost stanu magazynowego, co jest nielogiczne w kontekście planowania dostaw. Z kolei odpowiedź 26 100 sztuk może sugerować nieuzasadnione zwiększenie stanu magazynowego, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami. W praktyce, takie błędne interpretacje mogą prowadzić do zakupu nadmiernych ilości towarów lub niedoborów, a tym samym do strat finansowych lub problemów z realizacją zamówień. Kluczowe jest, aby dokładnie śledzić i rejestrować każde zdarzenie mające wpływ na zapasy, co wymaga precyzyjnego podejścia do analizy danych i umiejętności korzystania z systemów zarządzania magazynem.

Pytanie 27

Grupa AX zapasów, która powstała w wyniku analizy ABC/XYZ z wykorzystaniem dwóch kryteriów, odznacza się

A. wysokim poziomem wartości zużycia oraz wysoką precyzją prognozy
B. niskim poziomem wartości zużycia oraz niską precyzją prognozy
C. średnim poziomem wartości zużycia oraz średnią precyzją prognozy
D. wysokim poziomem wartości zużycia oraz niską precyzją prognozy
Grupa AX zapasów, powstała w wyniku dwukryterialnej analizy ABC/XYZ, charakteryzuje się wysokim poziomem wartości zużycia oraz wysoką dokładnością prognozy. Takie zapasy są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ ich kontrola pozwala na efektywne zarządzanie kosztami i optymalizację procesów. Wysoki poziom wartości zużycia oznacza, że produkty te mają istotny wpływ na całkowite koszty operacyjne firmy, dlatego ich dokładne prognozowanie jest niezwykle istotne. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują stosowanie zaawansowanych metod prognozowania, takich jak analiza czasowa, która pozwala na lepsze przewidywanie popytu oraz minimalizację strat związanych z nadmiarowym lub niedoborowym stanem zapasów. Przykładowo, w firmach produkcyjnych, gdzie kluczowe jest zachowanie ciągłości dostaw, precyzyjne prognozowanie zapasów grupy AX może prowadzić do znaczących oszczędności i zwiększenia satysfakcji klienta, poprzez zapewnienie dostępności krytycznych komponentów.

Pytanie 28

Kolejność działań technologicznych w procesie produkcji, począwszy od najbardziej skomplikowanych do najprostszych, przedstawia się następująco:

A. proces → operacja → zabieg → czynność
B. czynność → zabieg → operacja → proces
C. operacja → czynność → proces → zabieg
D. zabieg → proces → czynność → operacja
Odpowiedź 'proces → operacja → zabieg → czynność' odpowiada ustalonej hierarchii działań technologicznych w procesie produkcji, w której każdy poziom reprezentuje różny stopień złożoności. Proces to najbardziej zaawansowany i zorganizowany zbiór działań, który prowadzi do osiągnięcia określonych celów produkcyjnych. Na poziomie procesu uwzględnia się strategię oraz planowanie, co jest kluczowe w zarządzaniu produkcją. Operacje to bardziej szczegółowe działania, które są częścią procesu. Przykładem może być etap montażu, który jest częścią ogólnego procesu produkcji. Zabiegi to poszczególne czynności wykonywane w ramach operacji, takie jak na przykład kontrola jakości podczas montażu. Czynności to najprostsze działania, które mogą być wykonywane samodzielnie, jak np. przesunięcie komponentu na linii produkcyjnej. Zrozumienie tej hierarchii jest istotne dla efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi, ponieważ pozwala na lepszą optymalizację i kontrolę jakości oraz wydajności. W praktyce oznacza to, że zarządzając procesem, firmy mogą skuteczniej monitorować i usprawniać każdy z jego elementów, co przyczynia się do zwiększenia efektywności oraz redukcji kosztów, zgodnie z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Przedsiębiorstwo realizuje kontrakt na dostawę 5 samochodów. Przedstawiona tabela zawiera informacje o stanach magazynowych zapasów firmy. Ile podwozi i nadwozi powinna zamówić firma w celu zmontowania samochodów?

AsortymentZapas
w magazynie
Nadwozia
samochodowe
1 szt.
Podwozia
samochodowe
2 szt.

A. Podwozia 4 sztuki, nadwozia 3.
B. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 3.
C. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 4.
D. Podwozia 2 sztuki, nadwozia 2.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ aby zmontować 5 samochodów, firma musi mieć 5 podwozi i 5 nadwozi. Z analizy zapasów wynika, że w magazynie znajdują się 2 podwozia i 1 nadwozie. W związku z tym, aby zrealizować kontrakt, konieczne jest zamówienie dodatkowych 3 podwozi oraz 4 nadwozi. W praktyce, przy planowaniu produkcji, ważne jest, aby zawsze mieć na uwadze nie tylko aktualne zapasy, ale też prognozy popytu, co pozwala na optymalne zarządzanie łańcuchem dostaw. W standardach zarządzania produkcją, takich jak Lean Manufacturing, kluczowe jest utrzymywanie odpowiednich zapasów, aby uniknąć przestojów w produkcji. Przykładem może być zastosowanie metod takich jak Just-In-Time (JIT), które pomagają w minimalizacji zapasów i zwiększeniu efektywności operacyjnej.

Pytanie 31

Wskaż w wycinku schematu systemu zarządzania relacjami z klientem brakującą operację oznaczoną znakiem?

Ilustracja do pytania
A. Reklamacja.
B. Zamówienie.
C. Zapytanie ofertowe.
D. Prognoza sprzedaży.
Wybranie odpowiedzi, która nie dotyczy składania zamówienia, pokazuje, że coś może być nie do końca zrozumiane w tym całym procesie CRM. Reklamacja jest ważna, ale to już kwestia obsługi po sprzedaży, a nie samego procesu sprzedaży. To trochę różne rzeczy. Zapytanie ofertowe to pierwszy krok, w którym klient chce się dowiedzieć szczegółów, ale to nie prowadzi bezpośrednio do zakupu. Prognoza sprzedaży natomiast to bardziej analiza danych na przyszłość, więc też nie ma związku ze składaniem zamówienia. Wiele osób myśli, że te wszystkie rzeczy są takie same, ale to nieprawda. Każdy z tych etapów ma swoje miejsce w cyklu sprzedaży i trzeba to rozumieć, żeby dobrze zarządzać relacjami z klientami i odnosić sukcesy w sprzedaży.

Pytanie 32

Transport bimodalny to rodzaj transportu

A. drogowo-lotniczy
B. kolejowo-morski
C. kolejowo-drogowy
D. drogowo-morski
Transport bimodalny, jako koncepcja łącząca różne środki transportu, nie może być utożsamiany z innymi zestawieniami, które nie odpowiadają definicji tego terminu. Na przykład, transport drogowo-morski nie spełnia wymogów transportu bimodalnego, ponieważ nie łączy dwóch środków transportu w sposób, który umożliwiałby ich współdziałanie w jednym ciągu przewozowym. W takim przypadku, przesyłka musi być najpierw przewożona drogą do portu, a następnie transportowana drogą morską, co nie jest zgodne z zasadą efektywności, będącą kluczowym celem transportu bimodalnego. Podobnie, drogowo-lotniczy stanowi odrębne podejście, które w ogóle nie uwzględnia transportu kolejowego, a jego zastosowanie jest ograniczone do specyficznych przypadków, takich jak przewozy ekspresowe. Z kolei wybór kolejowo-morskiego wprowadza dodatkowe przestoje i komplikacje związane z przesiadkami i przeładunkami, co negatywnie wpływa na czas dostawy i koszt transportu. Kluczowym błędem jest mylenie różnych modeli transportowych i niezgodność z definicją bimodalności, co prowadzi do nieefektywnych rozwiązań transportowych. W praktyce, by transport był uznawany za bimodalny, powinien on mieć zdolność do łączenia obu środków w jednym cyklu przewozowym, co nie jest spełnione w żadnej z zaproponowanych, błędnych odpowiedzi.

Pytanie 33

Które dane zawiera dokument PZ, na podstawie którego wypełniono przedstawioną kartotekę magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Przedsiębiorstwo handlowe MIS
ul. Pogodna 112, 80-365 Gdańsk
Nazwa: dezodorant roll'n
Indeks: DD. 135-13
Jednostka miary: sztuka
L.p.DataSymbol i nr
dokumentu
Jednostkowa
cena netto (zł)
Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.02.06.2018PZ 4343,50100100350
2.03.06.2018WZ 4524,206040252

A. Ilość przyjęta: 100 szt., numer dokumentu: PZ 434.
B. Wartość: 252 zł, data wydania: 03.06.2018.
C. Cena jednostkowa netto 4,20 zł, jednostka miary: sztuka.
D. Indeks: DD. 135-33, ilość wydana: 60 szt.
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące informacji zawartych w dokumentach magazynowych. Warto zauważyć, że dokumenty PZ koncentrują się głównie na ilości przyjętego towaru oraz jego identyfikacji za pomocą numeru dokumentu. Odpowiedzi, które wskazują na wartość towaru, datę wydania, cenę jednostkową netto czy jednostkę miary, nie odzwierciedlają istotnych danych, które pozwalają na prawidłowe przyjęcie towaru do magazynu. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wartość czy cena to kluczowe informacje w kontekście przyjęcia towaru, jednakże w praktyce operacyjnej najważniejsze jest zapewnienie zgodności ilości. Dokumentacja magazynowa musi być zgodna z rzeczywistym stanem towaru, co jest istotne dla zarządzania zapasami oraz przyszłych audytów. Ponadto, nieprawidłowe wpisy mogą prowadzić do problemów z inwentaryzacją, a także wpływać na efektywność operacyjną. Dlatego ważne jest, aby każda osoba związana z zarządzaniem magazynem posiadała solidną wiedzę na temat dokumentacji magazynowej oraz jej kluczowych elementów, a także rozumiała zasady dobrych praktyk w logistyce i standardy zarządzania jakością.

Pytanie 34

Jaką metodę wydawania towarów należy zastosować, jeżeli pierwsze w kolejności mają być wydawane towary, które najpóźniej dotarły?

A. LIFO
B. HIFO
C. FIFO
D. FEFO
Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że towary, które przybyły najpóźniej, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie wartość towarów szybko się zmienia lub w przypadku produktów, które mogą się łatwo zestarzeć lub zdezaktualizować. Przykładem zastosowania LIFO mogą być magazyny z elektroniką, gdzie nowoczesne modele zastępują starsze, a zatem logiczne jest, aby najnowsze urządzenia były wydawane jako pierwsze. Ta metoda pomaga również w zachowaniu aktualności oferty produktowej i minimalizowaniu strat związanych z przestarzałym asortymentem. Warto zauważyć, że LIFO nie jest powszechnie stosowana w obrocie artykułami spożywczymi, gdzie preferuje się podejście FIFO (First In, First Out), ale w kontekście innych branż LIFO staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Stosowanie LIFO jest zgodne z wieloma standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów magazynowania i dystrybucji w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 35

Najlepszym rozwiązaniem dla magazynów, które gromadzą znaczne ilości jednego rodzaju towaru w paletowych jednostkach ładunkowych, są regały

A. wspornikowe przesuwne
B. paletowe rzędowe
C. półkowe narożne
D. zblokowane wjezdne
Wybór niewłaściwego typu regałów do magazynowania towarów może znacznie obniżyć efektywność operacyjną. Regały wspornikowe przesuwne są przeznaczone głównie do składowania długich i ciężkich przedmiotów, takich jak rury czy profile metalowe, a nie dla paletowych jednostek ładunkowych. Ich konstrukcja nie sprzyja optymalizacji przestrzeni w przypadku składowania dużych ilości tego samego towaru. Regały paletowe rzędowe, chociaż mogą być użyteczne w szerokim zakresie zastosowań, również nie zapewniają maksymalnej efektywności w kontekście dużych jednostek ładunkowych, co może prowadzić do nieodpowiedniego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Z kolei regały półkowe narożne są typowo stosowane do składowania mniejszych towarów, jak elektroniczne komponenty lub dokumenty, a nie do dużych jednostek ładunkowych. W przypadku regałów zblokowanych wjezdnych, ich konstrukcja umożliwia bezpośredni wjazd wózków widłowych, co jest kluczowe dla efektywnej operacji składowania. Wybór niewłaściwego rozwiązania może skutkować opóźnieniami w procesach logistycznych, a także zwiększeniem kosztów operacyjnych związanych z transportem i składowaniem. Dlatego ważne jest, aby przy doborze regałów brać pod uwagę specyfikę towarów oraz wymagania dotyczące przestrzeni magazynowej.

Pytanie 36

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
B. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
C. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
D. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 37

Wskaż rodzaj przedstawionych na rysunku powiązań, które występują w łańcuchu dostaw pomiędzy kolejnymi ogniwami.

Ilustracja do pytania
A. Pośrednie wieloetapowe.
B. Bezpośrednie dwuetapowe.
C. Bezpośrednie wieloetapowe.
D. Pośrednie dwuetapowe
Analizując inne dostępne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich opiera się na mylnych założeniach dotyczących struktury łańcucha dostaw. Kluczowym błędem jest interpretacja pojęcia "dwuetapowe". Zwykle sugeruje to, że zachodzą tylko dwa etapy bezpośredniego przesyłania towaru od producenta do odbiorcy, co nie odzwierciedla rzeczywistości przedstawionej na rysunku. W praktyce dwuetapowe podejście może być stosowane w prostych łańcuchach dostaw, gdzie produkt podróżuje bezpośrednio od producenta do odbiorcy, lecz w omawianym przypadku mamy do czynienia z bardziej złożoną strukturą z wieloma ogniwami. Wprowadzenie pośredników, takich jak D1, D2, D3, w procesie dystrybucji jest typowe dla bardziej zaawansowanych systemów logistycznych, w których zaangażowanie dodatkowych podmiotów pomaga w zwiększeniu efektywności i zasięgu dostaw. Sprzedaż pośrednia sprawia, że takie powiązania są bardziej skomplikowane, co wyklucza możliwość klasyfikacji ich jako dwuetapowe. Ponadto, pojęcie "wieloetapowe" w kontekście danej odpowiedzi może prowadzić do mylnego przekonania, że proces składa się z kilku niezależnych faz, co jest także niezgodne z rzeczywistością przedstawioną w rysunku. Kluczowe jest zatem zrozumienie, że w przypadku łańcucha dostaw często występują złożone relacje między różnymi podmiotami, które wymagają odpowiedniej analizy i podejścia, aby skutecznie zarządzać całą siecią dostaw.

Pytanie 38

Jaki dokument powinien zostać wydany w przypadku przeniesienia wyrobu gotowego z magazynu A do magazynu B w jednym przedsiębiorstwie?

A. PW
B. RW
C. MM
D. PZ
Dokument MM, czyli 'wydanie materiałów', jest odpowiednim dokumentem do wystawienia przy przesunięciu wyrobu gotowego z jednego magazynu do drugiego w obrębie tego samego przedsiębiorstwa. W praktyce, MM jest używany do ewidencji wydania towarów z magazynu, co jest kluczowe dla utrzymania porządku i zgodności w gospodarki magazynowej. Taki dokument powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące rodzaju towaru, ilości, daty oraz lokalizacji magazynów. Przy przesunięciu wyrobu gotowego, ważne jest, aby odpowiednio zaksięgować zarówno wydanie z magazynu A, jak i przyjęcie do magazynu B, co pozwoli na utrzymanie dokładnych stanów magazynowych. Użycie dokumentu MM podczas takich operacji spełnia standardy dobrych praktyk w obszarze logistyki, które wymagają rzetelnej dokumentacji wszelkich ruchów towarowych.

Pytanie 39

Jak nazywa się metoda termicznego przekształcania odpadów w warunkach beztlenowych?

A. kompostowanie
B. piroliza
C. hydroliza
D. spalanie
Rozważając inne odpowiedzi, ważne jest zrozumienie ich charakterystyki oraz różnic w podejściu do przetwarzania odpadów. Spalanie, będąc najpopularniejszą metodą unieszkodliwiania odpadów, odbywa się w obecności tlenu, co prowadzi do ich całkowitego spalenia i przekształcenia w gaz i popiół. Proces ten generuje znaczną ilość ciepła, ale także szkodliwe substancje, takie jak dioksyny, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie ludzi i środowisko. W przeciwieństwie do pirolizy, spalanie nie pozwala na odzyskiwanie wartościowych materiałów ani energii. Hydroliza, z drugiej strony, to proces chemiczny, który polega na rozkładzie substancji w obecności wody, co jest całkowicie innym podejściem do zarządzania odpadami niż piroliza. Nie jest to metoda termiczna, a zatem nie spełnia kryteriów postawionych w pytaniu. Kompostowanie to proces biologiczny, w którym organiczne odpady są przekształcane przez mikroorganizmy w kompost, czyli wartościowy nawóz, co również różni się od termicznego rozkładu bez obecności tlenu. Podsumowując, każdy z tych procesów ma swoje unikalne cechy i zastosowania, jednak tylko piroliza odpowiada na zdefiniowane w pytaniu kryteria dotyczące przekształcania odpadów w warunkach beztlenowych.

Pytanie 40

Biologiczne przetwarzanie odpadów w określonych warunkach z użyciem mikroorganizmów nazywa się recyklingiem

A. organiczny
B. surowcowy
C. materiałowy
D. energetyczny
Recykling organiczny, to nic innego jak sposób na przetwarzanie różnych resztek, czy to roślinnych, czy zwierzęcych, przy pomocy mikroorganizmów, jak na przykład bakterie czy grzyby. Kiedy są odpowiednie warunki, te maleńkie stworzenia rozkładają organiczne odpady, a w efekcie dostajemy kompost albo biogaz. To świetna metoda, bo zmniejsza ilość odpadów, które trafiają na wysypiska oraz ich wpływ na nasze środowisko. Dobrym przykładem recyklingu organicznego jest kompostowanie, które można robić w domu lub na większą skalę. Kompost, który otrzymujemy w tym procesie, ma pełno wartościowych składników odżywczych, dzięki czemu jest super nawozem dla roślin. Z mojej perspektywy, warto zwrócić uwagę, że recykling organiczny jest zgodny z tym, co proponuje Unia Europejska w kwestii gospodarki odpadami, promując zrównoważony rozwój i mniejsze ilości odpadów. Segregacja i recykling odpadów organicznych są naprawdę kluczowe, gdy chodzi o osiąganie celów związanych z ochroną naszej planety i bioróżnorodnością.