Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 09:27
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 09:35

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 10101
B. 10001
C. 11101
D. 11001
Dodawanie binarne to podstawowa operacja w systemie liczbowym, który używa tylko dwóch cyfr: 0 i 1. W przypadku dodawania liczb binarnych, proces ten przypomina dodawanie w systemie dziesiętnym, jednak z pewnymi różnicami ze względu na ograniczony zestaw cyfr. Gdy dodajemy liczby 1011 i 110, należy ustawić je w kolumnach, podobnie jak w dodawaniu dziesiętnym. Zaczynamy od najmniej znaczącej cyfry. W pierwszej kolumnie mamy 1 + 0, co daje 1. W drugiej kolumnie mamy 1 + 1, co daje 0, ale musimy przenieść 1 do następnej kolumny (przeniesienie jest kluczowym elementem w dodawaniu binarnym). W trzeciej kolumnie dodajemy 1 (przeniesienie) + 0 + 1, co daje 0 i przenosimy 1 do następnej kolumny. W czwartej kolumnie dodajemy przeniesienie 1 + 1 (z liczby 1011), co daje 10 w systemie binarnym, co oznacza 0 i przeniesienie 1. Końcowym wynikiem dodawania daje 10001 w systemie binarnym. To podejście jest zgodne z zasadami arytmetyki binarnej, które są fundamentem działania komputerów i systemów cyfrowych, w których operacje na danych są realizowane w systemie binarnym.

Pytanie 2

W obrębie klasy pracownik zdefiniowano przedstawione metody. Którą z nich można zgodnie z jej funkcją rozszerzyć o element diagnostyczny o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. operator==
B. pracownik
C. ~pracownik
D. wypisz
Destruktor (~pracownik) to metoda wywoływana automatycznie podczas usuwania obiektu. To idealne miejsce na dodanie komunikatu diagnostycznego informującego o usunięciu obiektu. Destruktory są kluczowe w zarządzaniu pamięcią i zasobami, zapewniając zwolnienie zasobów po zakończeniu działania obiektu.

Pytanie 3

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. char
B. struct
C. int
D. bool
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 4

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
B. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin
C. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
D. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
Regularne sprawdzanie ustawień prywatności jest kluczowym aspektem bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych, ponieważ to właśnie te ustawienia decydują o tym, jakie informacje udostępniamy innym użytkownikom. Użytkownicy powinni być świadomi, że domyślne ustawienia prywatności często są skonfigurowane w sposób, który umożliwia szeroką dostępność ich danych osobowych. Przykładowo, wiele platform społecznościowych domyślnie ustawia profile jako publiczne, co oznacza, że każdy może zobaczyć ich zawartość. Zmieniając te ustawienia, użytkownicy mogą ograniczyć widoczność swoich postów, zdjęć, a także informacji osobistych tylko do wybranej grupy osób, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo. Warto także regularnie aktualizować te ustawienia, ponieważ platformy często wprowadzają nowe funkcje, które mogą zmieniać domyślne zasady dotyczące prywatności. Zgodnie z wytycznymi RODO oraz innymi standardami ochrony danych osobowych, użytkownicy mają prawo do kontrolowania swoich informacji, co czyni regularne sprawdzanie ustawień prywatności nie tylko zaleceniem, ale również obowiązkiem każdego świadomego użytkownika internetu.

Pytanie 5

Zaprezentowane oznaczenie praw Creative Commons umożliwia bezpłatne wykorzystywanie utworu

Ilustracja do pytania
A. pod warunkiem udostępnienia go na takiej samej licencji
B. w celach komercyjnych
C. w celu dokonywania zmian lub remiksowania
D. pod warunkiem zachowania go w pierwotnej formie
Pozostałe odpowiedzi zawierają błędne interpretacje dotyczące warunków licencji Creative Commons. Licencje takie jak CC BY-NC jasno określają, że utwory nie mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych, co wyklucza możliwość zarabiania na nich bez zgody autora. To ograniczenie jest istotnym elementem licencji i zapewnia, że twórcy zachowują kontrolę nad komercyjnymi aspektami swojego dzieła. Przekonanie, że można swobodnie używać utworu w celach komercyjnych, jest częstym błędem wynikającym z niepełnego zrozumienia oznaczeń licencyjnych. Dodatkowo, sugerowanie że utwór musi być zostawiony w oryginalnej postaci jest charakterystyczne dla licencji NoDerivs (ND), która nie jest tu zastosowana. Taki wymóg ogranicza możliwość modyfikacji, co nie dotyczy licencji umożliwiających remiksowanie. Co więcej, niektóre licencje wymagają udostępniania dzieł pochodnych na tej samej licencji (ShareAlike), jednak nie jest to regułą dla wszystkich typów licencji i nie dotyczy bezpośrednio analizowanego przypadku. Pomyłki te często wynikają z niewłaściwego zapoznania się z symboliką i opisami licencji Creative Commons, co podkreśla potrzebę dokładnej analizy warunków przed ich zastosowaniem. Właściwe zrozumienie zasad i ograniczeń każdej licencji jest kluczowe, aby uniknąć nieintentionalnych naruszeń praw autorskich i promować odpowiedzialne podejście do wykorzystania zawartości twórczej w zróżnicowanych projektach i inicjatywach twórczych. Zrozumienie tych zasad nie tylko wspiera prawidłowe stosowanie licencji, ale także promuje etyczne zachowania wśród twórców i użytkowników zasobów cyfrowych.

Pytanie 6

Jakie korzyści płyną z użycia pseudokodu przy tworzeniu algorytmu?

A. Zrozumiałość dla osób nieznających się na programowaniu
B. Możliwość szybkie zrealizowania algorytmu w którymkolwiek języku
C. Łatwość w zmianie kodu maszynowego
D. Generowanie dynamicznych struktur danych
Zaletą wykorzystania pseudokodu podczas projektowania algorytmu jest jego czytelność i prostota, dzięki czemu jest zrozumiały nawet dla osób, które nie są biegłe w programowaniu. Pseudokod pozwala skupić się na logice działania algorytmu bez konieczności przestrzegania ścisłej składni konkretnego języka programowania. Dzięki temu proces projektowania jest szybszy, a algorytm można łatwo przełożyć na dowolny język programowania. Pseudokod ułatwia również współpracę między programistami i analitykami, wspierając tworzenie i dokumentowanie złożonych rozwiązań.

Pytanie 7

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. zmienna
B. typ danych
C. instrukcja
D. wskaźnik
Klasa w programowaniu obiektowym jest typem danych, który pozwala na definiowanie własnych struktur zawierających pola (dane) i metody (funkcjonalność). Klasy są podstawą paradygmatu obiektowego i umożliwiają tworzenie obiektów, które są instancjami danej klasy. Klasa definiuje szablon dla obiektów, określając ich zachowanie i właściwości.

Pytanie 8

Jaką rolę pełni element statyczny w klasie?

A. Zachowuje wspólną wartość dla wszystkich instancji tej klasy
B. Automatycznie likwiduje obiekty klasy po zakończeniu działania programu
C. Ogranicza dostęp do metod publicznych w klasie
D. Pozwala na dynamiczne dodawanie nowych metod
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości współdzielone przez wszystkie obiekty tej klasy. Jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w programowaniu obiektowym, pozwalające na ograniczenie zużycia pamięci oraz zapewnienie spójności danych. Główna rola składnika statycznego polega na utrzymaniu jednej kopii zmiennej lub metody, która jest dostępna niezależnie od liczby instancji klasy. To oznacza, że zmiana wartości składowej statycznej jest natychmiast widoczna dla wszystkich obiektów klasy. Przykładem jest licznik instancji klasy lub konfiguracja globalna aplikacji, gdzie statyczność pozwala na scentralizowanie danych i ich jednolite zarządzanie.

Pytanie 9

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wypisanie elementów
B. Sortowanie szybkie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Wyszukiwanie binarne
Sortowanie szybkie, znane jako quicksort, to jeden z najbardziej efektywnych algorytmów sortujących, który w przeciętnych przypadkach ma złożoność O(n log n), a w najgorszym przypadku O(n^2) tylko w przypadku, gdy tablica jest już posortowana w sposób odwrotny. Wyszukiwanie binarne jest algorytmem, który wymaga posortowanej tablicy i działa w czasie O(log n), co czyni go znacznie bardziej wydajnym niż sortowanie bąbelkowe. Wypisanie elementów tablicy to operacja o złożoności O(n), gdzie n oznacza liczbę elementów w tablicy. W tej operacji algorytm przegląda każdy element tablicy tylko raz, co czyni ją bardzo efektywną w porównaniu do algorytmów sortujących. Wszelkie złożoności O(log n) oraz O(n) są bardziej optymalne w kontekście operacji na tablicach jednowymiarowych. W związku z tym, jedynie sortowanie bąbelkowe w tej grupie algorytmów charakteryzuje się złożonością O(n^2), co czyni je jedynym właściwym wyborem w kontekście zadanego pytania.

Pytanie 10

Zapisany fragment w C# wskazuje na definicję klasy Car, która

Ilustracja do pytania
A. stanowi klasę bazową (nie dziedziczy z żadnej klasy)
B. dziedziczy po Vehicle
C. jest przywiązana do klasy Vehicle
D. używa prywatnych pól klasy Vehicle
W przedstawionym kodzie w języku C# mamy definicję klasy Car, która dziedziczy po klasie Vehicle. Dziedziczenie to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego, pozwalający jednej klasie przejąć właściwości i metody innej klasy. W praktyce oznacza to, że klasa Car automatycznie zyskuje dostęp do metod i właściwości publicznych oraz chronionych klasy Vehicle, co umożliwia ponowne użycie kodu i zwiększa jego przejrzystość. Dziedziczenie jest kluczowe w projektowaniu skalowalnych systemów, gdzie umożliwia tworzenie bardziej specyficznych klas na podstawie klas ogólnych, co jest zgodne z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). Przykładowo, jeżeli klasa Vehicle zawiera metody takie jak Start() i Stop(), klasa Car może je wykorzystać bez konieczności ponownego definiowania. Dobre praktyki w programowaniu obiektowym zalecają wykorzystywanie dziedziczenia do tworzenia hierarchii klas, które logicznie odwzorowują relacje „jest-a” pomiędzy obiektami w systemie. Ważne jest też unikanie zbyt głębokiego dziedziczenia, co może prowadzić do skomplikowanego i trudnego w utrzymaniu kodu. Zrozumienie dziedziczenia jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania wzorców projektowych, takich jak wzorzec projektowy Adapter czy Dekorator.

Pytanie 11

W zestawieniu przedstawiono doświadczenie zawodowe członków zespołu IT. Osobą odpowiedzialną za stworzenie aplikacji front-end powinna być:

Ilustracja do pytania
A. Patryk
B. Krzysztof
C. Ewa
D. Anna
Do zbudowania aplikacji front-end najlepiej przydzielić Krzysztofa, który posiada największe doświadczenie w tej dziedzinie. Tworzenie interfejsu użytkownika wymaga znajomości technologii front-endowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, a także frameworków takich jak React czy Angular. Wykwalifikowany programista front-endowy zapewnia, że aplikacja będzie responsywna, intuicyjna i dostosowana do różnych urządzeń.

Pytanie 12

Jakie będzie działanie przedstawionych dwóch równoważnych fragmentów kodu źródłowego?

Ilustracja do pytania
A. wyświetlony na stronie tekst w nagłówku: "Egzamin zawodowy"
B. wyświetlony na stronie tekst w akapicie: "Egzamin zawodowy"
C. nadany tytuł strony: "Egzamin zawodowy"
D. nadany tytuł każdego elementu HTML: "Egzamin zawodowy"
Twój kod rzeczywiście sprawia, że w nagłówku strony pojawia się tekst 'Egzamin zawodowy' (tak jak w

). To ważne, bo nagłówki HTML są kluczowe dla struktury strony i pomagają w lepszym pozycjonowaniu treści w wyszukiwarkach. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiony nagłówek może znacznie poprawić czytelność strony.


Pytanie 13

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
B. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
C. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
D. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 14

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Agile
B. Kanban
C. Scrum
D. Waterfall
Scrum to metoda iteracyjna, która koncentruje się na sprintach i dostarczaniu działającego produktu w krótkich cyklach, ale nie skupia się na wizualizacji pracy na poziomie takim jak Kanban. Agile to ogólna filozofia zarządzania projektami, która obejmuje różne metodyki (w tym Scrum i Kanban), ale nie koncentruje się wyłącznie na wizualizacji. Waterfall to model sekwencyjny, gdzie prace realizowane są etapami, a transparentność nie jest kluczowym elementem tego podejścia, ponieważ każda faza musi zostać zakończona przed rozpoczęciem kolejnej.

Pytanie 15

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. DDR5
B. LPDDR4
C. DDR3
D. DDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 16

Jakie elementy powinny być ujęte w dokumentacji programu?

A. Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie
B. Strategia marketingowa aplikacji
C. Zestawienie błędów zidentyfikowanych w trakcie testów
D. Szczegóły dotyczące konfiguracji serwera
Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie to kluczowy element dokumentacji programu. Tego rodzaju dokumentacja pozwala na lepsze zrozumienie struktury aplikacji, jej logiki biznesowej oraz wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami. Dokumentacja techniczna obejmuje szczegółowe informacje na temat implementacji, interfejsów API, schematów baz danych oraz sposobów integracji z innymi systemami. Dzięki niej programiści mogą szybciej wdrażać się w projekt, a błędy i niejasności są minimalizowane. Kompleksowa dokumentacja zawiera także przykłady użycia poszczególnych funkcji, co dodatkowo ułatwia rozwój i rozbudowę aplikacji. W dobrze prowadzonym projekcie dokumentacja kodu jest na bieżąco aktualizowana, co zwiększa jego przejrzystość i wspiera proces refaktoryzacji.

Pytanie 17

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 4
C. Kod 2
D. Kod 3
Dla pola 'Dostępne środki', które powinno przechowywać wartości rzeczywiste, odpowiednią strukturą jest ta zawierająca typ danych float lub double. Są to typy zmiennoprzecinkowe umożliwiające przechowywanie liczb z częścią ułamkową, co jest kluczowe przy operacjach finansowych i precyzyjnych obliczeniach. Wybór odpowiedniej struktury danych gwarantuje dokładność i minimalizuje ryzyko błędów związanych z zaokrągleniami.

Pytanie 18

Jaką rolę odgrywa program Jira?

A. Planowanie, śledzenie oraz raportowanie zadań projektowych
B. Produkcja grafik 3D
C. Modyfikowanie arkuszy kalkulacyjnych
D. Zarządzanie edycjami systemu operacyjnego
Jira to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania projektami, wykorzystywane głównie w metodykach Agile i Scrum. Umożliwia planowanie, monitorowanie i raportowanie zadań projektowych na różnych etapach ich realizacji. Dzięki elastycznym tablicom kanban i sprintom, Jira pozwala zespołom programistycznym śledzić postępy, zarządzać backlogiem oraz efektywnie przydzielać zasoby. Funkcjonalności takie jak automatyzacja procesów, śledzenie błędów (bug tracking) i integracja z innymi narzędziami (np. GitHub, Bitbucket) sprawiają, że Jira jest wszechstronnym rozwiązaniem do zarządzania nawet najbardziej złożonymi projektami. Dzięki generowanym raportom i wykresom burndown, menedżerowie mogą dokładnie analizować tempo pracy i podejmować decyzje w oparciu o dane.

Pytanie 19

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. punkt remote release
B. przełącznik zasilania
C. rozdzielnię elektryczną
D. system alarmowy przeciwpożarowy
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 20

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Określenie metody wirtualnej
B. Utworzenie instancji tej klasy
C. Rozszerzanie tej klasy
D. Definiowanie pól publicznych
Deklaracja pól publicznych w klasie abstrakcyjnej jest całkowicie dozwolona i może być używana do udostępniania danych w klasach pochodnych. Wprowadzenie pól publicznych w klasie abstrakcyjnej pozwala na określenie podstawowych atrybutów, które będą współdzielone przez wszystkie klasy dziedziczące. Może to być przydatne w kontekście encapsulacji i zarządzania danymi w aplikacjach. Deklaracja metody wirtualnej również jest prawidłowa, gdyż klasy abstrakcyjne mogą zawierać metody, które są zdefiniowane jako wirtualne, co umożliwia ich nadpisywanie w klasach pochodnych. Dzięki temu, programiści mogą budować bardziej elastyczne i modułowe aplikacje. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest podstawowym stosowaniem tego typu klas, gdyż pozwala na tworzenie hierarchii, w której klasy pochodne muszą implementować abstrakcyjne metody zdefiniowane w klasie bazowej. Dziedziczenie wspiera ponadto zasady programowania obiektowego, takie jak ponowne wykorzystanie kodu i polimorfizm, co czyni je kluczowym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 21

Jakie narzędzie umożliwia testowanie API w aplikacjach internetowych?

A. Postman
B. Microsoft Excel
C. Node.js
D. Blender
Blender to narzędzie do modelowania 3D i tworzenia animacji, które nie ma zastosowania w testowaniu API. Microsoft Excel jest programem do tworzenia arkuszy kalkulacyjnych i obliczeń, często wykorzystywanym w analizie danych, ale nie w testowaniu aplikacji webowych. Node.js to środowisko uruchomieniowe JavaScript, wykorzystywane do budowy aplikacji serwerowych, ale samo w sobie nie jest narzędziem do testowania API, choć może współpracować z Postmanem lub innymi narzędziami tego typu.

Pytanie 22

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
B. Za pomocą systemu przerwań
C. Używając wyłącznie pamięci RAM
D. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
Komunikacja między procesorem a pamięcią podręczną nie odbywa się poprzez system przerwań, ponieważ przerwania są mechanizmem umożliwiającym procesorowi reagowanie na zdarzenia zewnętrzne, a nie transfer danych między pamięcią a procesorem. Przerwania są używane głównie do komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi, które informują procesor o konieczności przetworzenia danych, a nie do bezpośredniej interakcji z pamięcią podręczną. Ponadto stwierdzenie, że procesor komunikuje się z pamięcią podręczną, wykorzystując jedynie pamięć RAM, jest błędne, ponieważ pamięć RAM i pamięć podręczna to różne typy pamięci, o różnych szybkościach i funkcjach. Pamięć podręczna jest znacznie szybsza i działa jako pośrednik między procesorem a wolniejszą pamięcią RAM, co oznacza, że procesor nie korzysta z pamięci RAM do komunikacji z pamięcią podręczną. Warto również zaznaczyć, że komunikacja bezpośrednia z pominięciem mostków systemowych jest niepraktyczna i technicznie niemożliwa. Mostki systemowe są niezbędne do zarządzania ruchem danych między różnymi komponentami w architekturze komputerowej, a ich pominięcie mogłoby prowadzić do chaosu w komunikacji oraz znacznie obniżyć wydajność systemu.

Pytanie 23

Jaki jest podstawowy cel przystosowania aplikacji do publikacji w sklepie mobilnym?

A. Zmniejszenie rozmiaru aplikacji poniżej 10 MB
B. Dostosowanie aplikacji do wymogów platformy oraz regulacji sklepu
C. Dostosowanie kodu aplikacji w celu zwiększenia jej wydajności
D. Zapewnienie, że aplikacja działa jedynie w trybie offline
Dostosowanie aplikacji do wymagań platformy i przepisów sklepu mobilnego (np. Google Play lub App Store) to kluczowy krok w procesie publikacji aplikacji. Sklepy mobilne wymagają, aby aplikacje spełniały określone standardy dotyczące bezpieczeństwa, dostępności, wydajności oraz zgodności z wytycznymi interfejsu użytkownika. Proces ten obejmuje testowanie aplikacji pod kątem stabilności, optymalizację grafik i ikon, a także dostosowanie opisów i metadanych aplikacji, co zwiększa jej widoczność i atrakcyjność dla użytkowników. Przestrzeganie wytycznych App Store lub Google Play jest niezbędne, aby aplikacja mogła zostać zatwierdzona i udostępniona do pobrania.

Pytanie 24

Który fragment kodu ilustruje zastosowanie rekurencji?

Ilustracja do pytania
A. Blok 3
B. Blok 2
C. Blok 1
D. Blok 4
Blok 1 zawiera przykład użycia rekurencji, gdzie funkcja wywołuje samą siebie z innym parametrem, aż do spełnienia określonego warunku końcowego. Rekurencja jest powszechnie stosowana w algorytmach przeszukiwania, sortowania oraz rozwiązywania problemów podziel i zwyciężaj.

Pytanie 25

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja GNU GPL
B. Licencja OEM
C. Licencja komercyjna
D. Licencja shareware
Licencja komercyjna ogranicza możliwość modyfikacji kodu i zazwyczaj wymaga zakupu oprogramowania na określonych warunkach. Licencja shareware pozwala na testowanie oprogramowania przed zakupem, ale nie uprawnia do modyfikacji ani redystrybucji kodu. Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer) jest związana z oprogramowaniem dostarczanym przez producenta sprzętu i ogranicza możliwość instalacji na innym urządzeniu lub modyfikacji kodu źródłowego.

Pytanie 26

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod2
C. Kod3
D. Kod4
Kod1 niestety jest błędny. W JSON klucze i wartości muszą być w podwójnych cudzysłowach, a nie w pojedynczych. Pojedyncze cudzysłowy tutaj nie działają i będą powodować błąd podczas próby parsowania. Kod3 to nie JSON, tylko przykład XML, który używa znaczników do oznaczania danych, ale w kontekście JSON nie pasuje. Kod4 z kolei przypomina bardziej zapis w jakimś języku programowania, na przykład C. Używasz składni, której parsery JSON nie rozpoznają, bo brakuje nawiasów klamrowych i podwójnych cudzysłowów. Często błędy w JSON wynikają z niewłaściwego użycia znaków interpunkcyjnych i złego formatowania, co może prowadzić do problemów z działaniem aplikacji. Dlatego naprawdę warto zadbać o poprawną składnię JSON, żeby wszystko działało bez zarzutów.

Pytanie 27

Wskaż język programowania, który pozwala na stworzenie aplikacji mobilnej w środowisku Android Studio?

A. C++
B. Java
C. Swift
D. Objective-C
Java to jeden z podstawowych języków programowania używanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Jest to język, który został stworzony przez firmę Sun Microsystems, a jego pierwsza wersja została wydana w 1995 roku. Java charakteryzuje się silnym typowaniem, obiektowością oraz wsparciem dla programowania wielowątkowego, co czyni go idealnym do tworzenia wydajnych aplikacji mobilnych. Android Studio, oficjalne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla Androida, oferuje pełne wsparcie dla Javy, w tym możliwość korzystania z bibliotek Android SDK. Dzięki temu programiści mogą łatwo tworzyć interfejsy użytkownika, zarządzać zasobami oraz implementować logikę aplikacji. Przykładowo, pisząc aplikację do zarządzania zadaniami, programista może użyć Javy do stworzenia klas modelujących zadania oraz do obsługi interfejsu graficznego z wykorzystaniem XML i Java. Ponadto, Java jest zgodna z zasadami programowania obiektowego, co pozwala na łatwe zarządzanie kodem i jego ponowne wykorzystanie. Warto również zaznaczyć, że Java jest wspierana przez dużą społeczność, co zapewnia bogaty ekosystem bibliotek oraz narzędzi, ułatwiających rozwój aplikacji na Androida.

Pytanie 28

Jakie z następujących skutków może wystąpić w przypadku naruszenia prawa autorskiego?

A. Zakaz korzystania z oprogramowania open-source
B. Unieważnienie umowy licencyjnej użytkownika końcowego
C. Obowiązek zamieszczenia publicznych przeprosin
D. Nałożenie grzywny lub kary więzienia
Naruszenie prawa autorskiego może skutkować nałożeniem grzywny lub karą więzienia. W zależności od skali naruszenia oraz obowiązujących przepisów, osoba odpowiedzialna za naruszenie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Kary mogą obejmować nie tylko grzywny finansowe, ale także konieczność wypłaty odszkodowań na rzecz twórcy lub właściciela praw autorskich. W niektórych przypadkach naruszenie praw autorskich na dużą skalę może prowadzić do kary pozbawienia wolności, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów o ochronie własności intelektualnej.

Pytanie 29

Jaką nazwę nosi framework CSS, który służy do definiowania wyglądu stron internetowych i którego klasy są użyte w przedstawionym przykładzie?

Ilustracja do pytania
A. Symfony
B. Angular
C. Bootstrap
D. Yaml
Bootstrap jest jednym z najpopularniejszych frameworków CSS używanych do tworzenia responsywnych aplikacji internetowych. Jest to zestaw narzędzi open-source, który oferuje gotowe klasy CSS oraz komponenty JavaScript, ułatwiające projektowanie interfejsów użytkownika. W podanym przykładzie klasy takie jak 'col-sm-3' 'col-md-6' i 'col-lg-4' odnoszą się do siatki Bootstrapowej, która umożliwia elastyczne rozplanowanie elementów na stronie w zależności od rozmiaru ekranu. Klasa 'btn-primary' stosowana jest w Bootstrapie do stylizacji przycisków w sposób, który pasuje do domyślnych kolorów motywu. Z kolei 'dropdown-toggle' jest używana do obsługi rozwijanych list. Dzięki Bootstrapowi można z łatwością tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje, które są zgodne z zasadami responsywnego web designu, co jest kluczowym standardem w dzisiejszej branży. Użycie Bootstrapu przyspiesza proces developmentu, pozwalając skupić się na funkcjonalności i logice aplikacji, zamiast na ręcznym stylizowaniu elementów.

Pytanie 30

W jaki sposób można załadować tylko komponent z biblioteki React?

A. import { Component } from 'react'
B. import Component from 'react'
C. import [ Component ] from 'react'
D. import React.Component from 'react'
Aby zaimportować komponent z biblioteki React, należy użyć składni import { Component } from 'react'. Pozwala to na importowanie konkretnego komponentu, co jest bardziej optymalne i zapewnia czytelność kodu.

Pytanie 31

Testy mające na celu identyfikację błędów w interfejsach między modułami bądź systemami nazywane są testami

A. wydajnościowymi
B. bezpieczeństwa
C. integracyjnymi
D. jednostkowymi
Testy integracyjne mają na celu wykrycie błędów w interfejsach i połączeniach między modułami lub systemami. Głównym celem tych testów jest sprawdzenie, czy różne komponenty aplikacji współpracują ze sobą zgodnie z oczekiwaniami. Testy integracyjne są przeprowadzane po testach jednostkowych, ale przed testami systemowymi. W praktyce testy te obejmują scenariusze, w których kilka modułów wymienia dane lub współdziała w ramach wspólnego procesu. Integracja jest kluczowa dla zapewnienia, że cały system działa jako spójna całość, co minimalizuje ryzyko błędów na etapie produkcji i poprawia jakość końcowego produktu. Przykładem może być test komunikacji między modułem autoryzacji użytkowników a modułem płatności w aplikacji e-commerce.

Pytanie 32

Który z wymienionych algorytmów jest algorytmem opartym na iteracji?

A. BubbleSort
B. Fibonacci (rekurencyjnie)
C. DFS (przeszukiwanie w głąb)
D. QuickSort
Bubble Sort to klasyczny przykład algorytmu iteracyjnego, który sortuje elementy tablicy poprzez wielokrotne porównywanie i zamianę sąsiadujących elementów. Algorytm ten działa w pętlach, aż wszystkie elementy zostaną odpowiednio uporządkowane. Chociaż jest jednym z najprostszych algorytmów sortowania, jego złożoność O(n^2) czyni go mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Bubble Sort jest często wykorzystywany w nauczaniu podstaw algorytmiki, ponieważ łatwo zrozumieć jego działanie i implementację. Pomimo niskiej efektywności, bywa stosowany w przypadkach, gdy liczba elementów jest niewielka lub zbiór danych jest wstępnie posortowany.

Pytanie 33

Jakie jest poprawne określenie interfejsu (szablonu klasy) w języku Java?

Ilustracja do pytania
A. Definicja 3
B. Definicja 2
C. Definicja 1
D. Definicja 4
W pierwszej definicji interfejsu obecność zmiennej prywatnej i konstruktora jest niezgodna z zasadami definiowania interfejsów w języku Java. Interfejsy nie mogą zawierać żadnych konstruktorów, ponieważ nie są klasami i nie można ich instancjonować. Dodatkowo, zmienne w interfejsach są domyślnie publiczne, statyczne i finalne, co oznacza, że nie mogą być prywatne jak w tej definicji. Druga definicja popełnia podobne błędy przez deklarowanie prywatnej zmiennej i implementację metody wewnątrz interfejsu, co przed Java 8 było niemożliwe. Trzecia definicja zawiera metodę z ciałem, co w kontekście starszych wersji Javy nie jest zgodne z zasadami, choć od Java 8 można deklarować metody domyślne z ciałem, jednak w tej sytuacji nie jest to poprawne bez specyfikacji default. Błędnie przyjęte podejścia do definicji interfejsów mogą wynikać z niezrozumienia, że interfejsy służą jedynie do deklarowania metod i ewentualnie statycznych finalnych zmiennych, nie zaś do implementacji logiki. Prawidłowe zrozumienie roli interfejsów jest kluczowe dla wykorzystania ich w tworzeniu elastycznego i rozszerzalnego kodu. Błędy te podkreślają potrzebę dbałości o zgodność ze specyfikacją języka oraz znajomość jego wersji i nowości wprowadzanych w kolejnych iteracjach.

Pytanie 34

Który z wymienionych mechanizmów pozwala na monitorowanie stanu użytkownika w trakcie sesji w aplikacji internetowej?

A. HTTP Headers
B. CSS Selectors
C. HTML Forms
D. Sesje (Sessions)
Sesje (sessions) to mechanizm wykorzystywany w aplikacjach webowych do śledzenia stanu użytkownika podczas sesji przeglądania. Sesje umożliwiają przechowywanie danych użytkownika na serwerze przez określony czas i identyfikowanie go za pomocą unikalnego identyfikatora (session ID), który jest zwykle przechowywany w ciasteczkach. Mechanizm sesji pozwala na implementację logowania, koszyków zakupowych oraz innych funkcji, które wymagają zachowania stanu między żądaniami HTTP. Sesje są kluczowe dla aplikacji wymagających autoryzacji i autentykacji, ponieważ umożliwiają śledzenie działań użytkownika bez konieczności wielokrotnego logowania. Zastosowanie sesji w aplikacjach zwiększa bezpieczeństwo i poprawia komfort użytkowania, a także umożliwia personalizację treści w czasie rzeczywistym.

Pytanie 35

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
B. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
C. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
D. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 36

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Specyfikacja techniczna
B. Product backlog
C. Lista zasobów ludzkich
D. Diagram Gantta
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 37

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 2 lub 3
C. 3
D. 1 lub 5
Algorytmy numer 2 i 3 mogą mieć wyższą złożoność, co oznacza, że działają wolniej dla dużych zbiorów danych. Algorytm 1 lub 5 może być prostszy w implementacji, ale jego wydajność jest niższa w porównaniu do algorytmu numer 4.

Pytanie 38

Który z wymienionych parametrów określa prędkość procesora?

A. Częstotliwość taktowania
B. Liczba rdzeni
C. Rodzaj złącza
D. Wielkość pamięci podręcznej
Częstotliwość taktowania procesora, wyrażana najczęściej w gigahercach (GHz), jest kluczowym parametrem opisującym szybkość działania jednostki centralnej. Określa, ile cykli zegara procesor jest w stanie wykonać w ciągu jednej sekundy. Wyższa częstotliwość oznacza większą ilość operacji, które procesor może przetworzyć w danym czasie, co bezpośrednio wpływa na jego wydajność. Przykładowo, procesor o częstotliwości 3,0 GHz może wykonać 3 miliardy cykli na sekundę, co sprawia, że jest w stanie przeprowadzać bardziej skomplikowane obliczenia i efektywniej zarządzać zadaniami. W praktyce jednak sama częstotliwość nie jest jedynym wskaźnikiem wydajności; istotne są też inne czynniki, takie jak architektura procesora, liczba rdzeni czy szybkość pamięci RAM. Standardy, takie jak Intel Core i9 czy AMD Ryzen 5000, dostarczają informacji na temat maksymalnej częstotliwości taktowania, co pozwala konsumentom lepiej dobierać sprzęt do swoich potrzeb. Warto również zauważyć, że wielu nowoczesnych procesorów stosuje technologię Turbo Boost, która pozwala na chwilowe zwiększenie częstotliwości w celu uzyskania lepszej wydajności przy intensywnych obciążeniach.

Pytanie 39

Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć dane na komputerze?

A. Dzielić się hasłami do plików z współpracownikami
B. Systematycznie aktualizować oprogramowanie i wykonywać kopie zapasowe
C. Nie używać kopii zapasowych
D. Przechowywać dane na niezabezpieczonych nośnikach przenośnych
Regularne aktualizowanie oprogramowania oraz tworzenie kopii zapasowych to kluczowe działania zapewniające bezpieczeństwo danych na komputerze. Aktualizacje łatają luki w zabezpieczeniach i eliminują błędy, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Kopie zapasowe chronią dane przed utratą spowodowaną awarią sprzętu, atakiem ransomware lub przypadkowym usunięciem. Najlepszą praktyką jest przechowywanie kopii zapasowych w różnych miejscach – lokalnie i w chmurze – co dodatkowo zwiększa poziom zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami.

Pytanie 40

Na podstawie treści zawartej w ramce, określ, który z rysunków ilustruje element odpowiadający klasie Badge zdefiniowanej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 1
B. Rysunek 2
C. Rysunek 4
D. Rysunek 3
Wybór Rysunku 2 jest poprawny ponieważ przedstawia on elementy badge zdefiniowane w bibliotece Bootstrap Badge to niewielkie oznaczenia wizualne zazwyczaj zawierające liczby lub krótkie informacje które można umieścić obok linków lub innych elementów interfejsu użytkownika W Bootstrapie badge są implementowane za pomocą klasy .badge i można je stosować na przykład do wskazywania liczby nowych wiadomości lub powiadomień w aplikacjach webowych Dzięki temu użytkownik ma natychmiastowy dostęp do ważnych informacji bez konieczności wykonywania dodatkowych działań Przykładem zastosowania badge może być ikonka koperty z liczbą nieprzeczytanych wiadomości w skrzynce odbiorczej Co więcej badge można stylować za pomocą dodatkowych klas kolorystycznych takich jak .bg-primary .bg-success itd co pozwala na dostosowanie ich wyglądu do stylistyki całej aplikacji To praktyczne narzędzie w tworzeniu intuicyjnych interfejsów użytkownika które poprawia użyteczność i estetykę strony internetowej Zastosowanie badge zgodnie z dobrymi praktykami projektowania UX/UI wspiera lepszą organizację i dostępność informacji w aplikacjach internetowych