Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 11:01
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 11:13

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. float
B. bool
C. char
D. int
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 2

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. wirtualną maszynę
B. debugger
C. interpreter
D. analizator składni
Debugger to narzędzie, które pozwala na śledzenie wartości zmiennych i wykonywanie kodu linia po linii w czasie rzeczywistym. Jest nieoceniony w procesie wykrywania błędów logicznych i analizy działania aplikacji. Programista może ustawiać punkty przerwań (breakpoints), by zatrzymać wykonywanie programu w określonym miejscu i przeanalizować stan aplikacji.

Pytanie 3

Jaki jest wymagany sposób do realizacji algorytmu sortowania bąbelkowego na n-elementowej tablicy?

A. dwie pętle funkcjonujące na co najmniej (n+1) elementach każda
B. jedna pętla operująca na 2n elementach oraz warunek
C. n-liczby warunków
D. dwie pętle działające na najwyżej n-elementach każda
Aby zaimplementować algorytm sortowania bąbelkowego, potrzebne są dwie pętle iteracyjne, które porównują i zamieniają miejscami elementy tablicy. Zewnętrzna pętla iteruje po całej tablicy, natomiast wewnętrzna pętla wykonuje kolejne porównania i przestawia elementy, jeśli są one w nieprawidłowej kolejności. Algorytm sortowania bąbelkowego charakteryzuje się prostotą, ale jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n²), co czyni go mało efektywnym dla dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, jest to jedno z pierwszych ćwiczeń programistycznych, które wprowadza do zagadnień algorytmicznych i uczy podstaw iteracji oraz manipulacji tablicami. Pomimo swojej niskiej wydajności, sortowanie bąbelkowe jest często wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz w przypadkach, gdy prostota implementacji ma większe znaczenie niż szybkość działania.

Pytanie 4

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
B. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
C. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
D. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
Pętla, która zamienia małe litery na wielkie, to naprawdę fajny przykład tego, jak można operować na tekstach. W zasadzie każdy znak w napisie jest przeszukiwany, a jeśli to litera, to modyfikujemy jej kod ASCII. W praktyce dodajemy lub odejmujemy 32, żeby uzyskać odpowiednią wielką literę. Tego typu operacje wykorzystuje się w wielu miejscach, jak na przykład przy filtrowaniu danych czy normalizacji tekstu. No i oczywiście w systemach wyszukujących, gdzie wielkość liter ma znaczenie. Warto umieć zaimplementować taką pętlę, bo przydaje się w różnych aplikacjach, szczególnie tam, gdzie tekst jest kluczowy.

Pytanie 5

Która z poniższych informacji o pojęciu obiekt jest prawdziwa?

A. obiekt pozwala na zdefiniowanie klasy
B. obiekt jest instancją klasy
C. obiekt to typ złożony
D. obiekt oraz klasa są identyczne
Obiekt to instancja klasy, co oznacza, że klasa działa jako szablon lub plan, a obiekt jest jej konkretnym przykładem. W programowaniu obiektowym klasa definiuje właściwości i metody, które mogą być wykorzystywane przez obiekty. Obiekty są podstawą manipulacji danymi i interakcji w aplikacjach obiektowych, co umożliwia enkapsulację, dziedziczenie i polimorfizm. Każdy obiekt ma swoją unikalną tożsamość, stan i zachowanie, co pozwala na modelowanie rzeczywistych bytów w kodzie.

Pytanie 6

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod Java
B. obsługa wciśniętego przycisku
C. obsługa przycisku ekranu dotykowego
D. kod XML
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 7

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Tworzy nową gałąź w repozytorium
B. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
C. Eliminuje plik z repozytorium
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium, ale nie synchronizuje ich zdalnie. 'git clone' kopiuje repozytorium zdalne do lokalnego systemu, ale jest używane na początku pracy z projektem. 'git pull' różni się od 'git push', które służy do przesyłania lokalnych zmian do repozytorium zdalnego, zamiast pobierania ich jak w przypadku 'git pull'.

Pytanie 8

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
B. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
C. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
D. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 9

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Wydajnościowe
B. Bezpieczeństwa
C. Interfejsu
D. Jednostkowe
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 10

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. MS Visual Studio
B. NetBeans
C. PyCharm
D. Eclipse
MS Visual Studio to potężne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) zaprojektowane przez firmę Microsoft, które oferuje pełne wsparcie dla języka C#. Dzięki bogatym funkcjom, takim jak IntelliSense, które ułatwia pisanie kodu poprzez podpowiadanie składni oraz dostępność narzędzi do debugowania, programiści mogą efektywnie rozwijać aplikacje desktopowe. MS Visual Studio obsługuje różne frameworki, takie jak .NET Framework oraz .NET Core, co pozwala na budowanie aplikacji o różnej architekturze. W praktyce, programiści mogą tworzyć aplikacje w oparciu o Windows Presentation Foundation (WPF) lub Windows Forms, co umożliwia tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika. Dodatkowo, MS Visual Studio oferuje szereg narzędzi do współpracy zespołowej, integracji z systemami kontroli wersji oraz wsparcie dla testowania jednostkowego. Jako standard w branży, MS Visual Studio jest często preferowanym wyborem w projektach komercyjnych i korporacyjnych, z uwagi na jego wszechstronność oraz wsparcie ze strony społeczności programistycznej.

Pytanie 11

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych metod?

Ilustracja do pytania
A. drzewo binarne
B. tablica
C. stos
D. kolejka FIFO
Stos (stack) to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Do jego implementacji wystarczą podstawowe metody: dodawania (push) i usuwania (pop) elementów, co czyni go jedną z najprostszych struktur danych.

Pytanie 12

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 431
B. 257
C. 6890
D. 26
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 13

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia aplikacji jest

A. analiza wymagań klienta
B. wybór zestawu typów i zmiennych dla aplikacji
C. stworzenie przypadków testowych
D. opracowanie architektury systemu
Analiza wymagań klienta to kluczowy, pierwszy etap tworzenia aplikacji. Pozwala na określenie potrzeb, funkcjonalności i założeń systemu, co jest podstawą do dalszego projektowania architektury oraz implementacji.

Pytanie 14

Który z wymienionych elementów jest fundamentalny w architekturze klient-serwer?

A. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
B. Scentralizowane przechowywanie danych
C. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
D. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
Scentralizowane przechowywanie danych to podstawowy element architektury klient-serwer. W takim modelu dane przechowywane są na serwerze, a klient uzyskuje do nich dostęp na żądanie. Dzięki temu możliwa jest efektywna synchronizacja danych oraz ich ochrona przed nieautoryzowanym dostępem. Architektura klient-serwer jest skalowalna i umożliwia obsługę wielu klientów jednocześnie, co czyni ją fundamentem dla większości nowoczesnych aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 15

Ile gigabajtów (GB) mieści się w 1 terabajcie (TB)?

A. 2048
B. 1000
C. 1024
D. 512
No to fajnie, że trafiłeś w temat! 1 terabajt (TB) to 1024 gigabajty (GB), co wynika z systemu binarnego, który w IT jest najczęściej używany. Trochę technicznie mówiąc, 1 TB to tak naprawdę 2^40 bajtów, co daje nam ogromną liczbę – dokładnie 1 099 511 627 776 bajtów. Jak podzielisz to przez 1 073 741 824 bajtów, które to są 1 GB, to wyjdzie 1024 GB. Warto wiedzieć, że w świecie komputerów i systemów operacyjnych operujemy głównie na tym systemie binarnym. Ale uwaga, bo producenci dysków często podają pojemności w systemie dziesiętnym, i wtedy 1 TB to jakby 1 000 GB. To może wprowadzać zamieszanie, więc dobrze jest sprawdzać specyfikacje i mieć to na uwadze, żeby nie było nieporozumień. Większość systemów, jak Windows czy Linux, działa w tym binarnym, więc warto to znać, gdyż to ułatwia pracę zarówno użytkownikom, jak i fachowcom z branży IT.

Pytanie 16

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. interpreter
B. kompilator
C. debugger
D. dekompilator
Kompilator to narzędzie, które tłumaczy kod źródłowy na kod maszynowy lub bajtowy, umożliwiając jego późniejsze wykonanie przez komputer. Kompilator analizuje cały kod przed jego uruchomieniem, identyfikując błędy składniowe i logiczne, co pozwala na generowanie pliku wykonywalnego.

Pytanie 17

Dziedziczenie jest używane, gdy zachodzi potrzeba

A. wykorzystania stałych wartości, niezmieniających się w trakcie działania aplikacji
B. określenia zasięgu dostępności metod i pól danej klasy
C. asynchronicznej realizacji długotrwałych zadań
D. sformułowania klasy bardziej szczegółowej niż już stworzona
Dziedziczenie to fajna sprawa, bo pozwala nam tworzyć nowe klasy na bazie tych, które już mamy. Dzięki temu możemy zaoszczędzić dużo czasu na pisaniu kodu i jednocześnie dodawać nowe funkcje do tych klas. To naprawdę kluczowy element programowania obiektowego.

Pytanie 18

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Zawierają przeciążenie operatora.
B. Są przeciążone.
C. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
D. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 19

Jakie jest kluczowe działanie przy opracowywaniu zbiorów danych do rozwiązania problemu programistycznego?

A. Zmiana języka programowania na bardziej wydajny
B. Wybór odpowiednich struktur danych
C. Realizacja algorytmu sortującego
D. Weryfikacja zbiorów danych przed ich zastosowaniem
Wybór właściwych struktur danych to mega ważny krok, kiedy projektujesz swoje zestawy danych. To, jaką strukturę wybierzesz, ma ogromny wpływ na to, jak szybko i efektywnie będą działać algorytmy. Każda struktura ma swoje plusy i minusy – na przykład listy pozwalają na elastyczne zarządzanie elementami, stosy i kolejki trzymają dane w określonej kolejności, a drzewa czy grafy są już do bardziej skomplikowanych problemów. Dobrze dobrane struktury mogą znacznie przyspieszyć działanie programu i zmniejszyć zużycie zasobów. Moim zdaniem, jeśli chcesz projektować efektywne algorytmy, musisz naprawdę dobrze rozumieć, jak różne struktury działają i umieć je dopasować do problemu, który chcesz rozwiązać.

Pytanie 20

Zademonstrowana pętla wykorzystuje obiekt random do

Ilustracja do pytania
A. stworzenia losowego napisu o długości 8 znaków składającego się z liter
B. wielokrotnego generowania liczby, aby stworzyć ciąg z liczb pseudolosowych
C. jednorazowego wylosowania znaku z określonego zestawu znaków
D. uzupełnienia tablicy danymi w postaci liczb pseudolosowych
Kod generuje pojedynczy losowy znak z określonej puli znaków. Użycie obiektu random umożliwia tworzenie prostych mechanizmów losowania, co jest przydatne np. w generowaniu haseł lub tokenów.

Pytanie 21

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
B. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
C. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
D. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 22

Jakie zadanie wykonuje debugger?

A. Identyfikowanie błędów składniowych podczas kompilacji
B. Umożliwianie analizy działania programu krok po kroku
C. Generowanie pliku wykonywalnego programu
D. Przekładanie kodu źródłowego na język maszynowy
Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy to zadanie kompilatora, a nie debuggera. Wykrywanie błędów składniowych odbywa się podczas procesu kompilacji lub analizy statycznej, ale debugger zajmuje się błędami występującymi w trakcie wykonywania programu. Tworzenie pliku wykonywalnego jest funkcją kompilatora, nie debuggera. Debugger nie generuje kodu – jego zadaniem jest monitorowanie i analizowanie kodu, który już został skompilowany lub interpretowany.

Pytanie 23

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
B. Pola, które są tylko prywatne
C. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
D. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
W klasie bazowej w hierarchii dziedziczenia umieszcza się pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych. Dzięki temu klasy pochodne mogą dziedziczyć te same właściwości, co eliminuje konieczność ich wielokrotnego definiowania. Jest to jedna z głównych zalet programowania obiektowego, umożliwiająca reużywalność kodu i zwiększenie spójności w projekcie. Przykładem może być klasa 'Pracownik', która zawiera pola takie jak 'imię', 'nazwisko' i 'wynagrodzenie', a klasy pochodne, takie jak 'Inżynier' czy 'Księgowy', mogą dziedziczyć te same pola, dodając jedynie specyficzne właściwości dla swojej roli.

Pytanie 24

W zaprezentowanym kodzie zostało ukazane jedno z fundamentalnych założeń programowania obiektowego. Czym ono jest?

Ilustracja do pytania
A. dziedziczenie
B. abstrakcja
C. hermetyzacja
D. polimorfizm
Ten kod świetnie pokazuje, jak działa dziedziczenie, co jest bardzo ważnym elementem programowania obiektowego. Dzięki temu możesz tworzyć nowe klasy bazując na tych, które już masz. To naprawdę ułatwia późniejsze modyfikacje kodu i pozwala na jego ponowne wykorzystanie w różnych miejscach.

Pytanie 25

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
B. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
C. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
D. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
W językach programowania z rodziny C (w tym C++ i Java) istnieją dwie formy inkrementacji: preinkrementacja (++x) i postinkrementacja (x++). Preinkrementacja zwiększa wartość zmiennej przed jej użyciem w wyrażeniu, natomiast postinkrementacja zwiększa ją dopiero po zakończeniu aktualnej operacji. Oznacza to, że w przypadku postinkrementacji, wartość zmiennej przed zwiększeniem zostanie użyta w bieżącym wyrażeniu, a dopiero potem następuje jej zwiększenie o 1. Ta subtelna różnica ma istotne znaczenie, zwłaszcza w pętlach i wyrażeniach logicznych, gdzie każda iteracja wpływa na wynik. W praktyce preinkrementacja jest nieco bardziej efektywna, ponieważ nie wymaga przechowywania kopii pierwotnej wartości zmiennej, co przekłada się na minimalnie lepszą wydajność w niektórych przypadkach.

Pytanie 26

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
B. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
C. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
D. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 27

Jakie określenie w programowaniu obiektowym odnosi się do "zmiennej klasy"?

A. Obiekt
B. Metoda
C. Pole
D. Konstruktor
Pole (ang. field) to zmienna należąca do klasy, która przechowuje dane opisujące stan obiektu. Jest to integralna część definicji klasy, a każde wystąpienie klasy (obiekt) ma swoje własne kopie pól. Przykład w C++: `class Osoba { public: string imie; int wiek; }`. W tym przypadku `imie` i `wiek` to pola klasy `Osoba`, które opisują właściwości każdej osoby. Pola mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`, `protected`), co umożliwia kontrolowanie, które części programu mają do nich dostęp. Dzięki polom obiekty przechowują swój stan i mogą zmieniać go podczas działania programu.

Pytanie 28

Zamieszczony kawałek kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące cech tego hasła?

Ilustracja do pytania
A. Ma maksymalną długość 7 znaków, co ustala zmienna i
B. Może zawierał małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Ma 8 znaków lub więcej i zawiera małe oraz wielkie litery, a także cyfry
D. Może zawierać małe oraz wielkie litery, cyfry i znaki specjalne
Fragment programu w języku C# generuje hasło, które zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry. W kodzie widzimy, że zmienna pulaZnakow zawiera wszystkie małe litery alfabetu, wszystkie wielkie litery oraz cyfry od 0 do 9. Zmienna dlPuli przechowuje długość ciągu znaków, co umożliwia losowe wybieranie znaków z pełnego zakresu dostępnych znaków. W pętli for odbywa się iteracja 8 razy, co oznacza, że każde generowane hasło ma długość 8 znaków. Każdy znak jest losowo wybierany z puli, co zapewnia różnorodność i brak uprzedzeń w doborze znaków. Warto również zwrócić uwagę na praktyczne użycie klasy Random, która jest standardem w przypadkowej generacji danych w C#. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami, gdzie hasła powinny mieć różnorodne znaki, co zwiększa ich siłę i trudność złamania. Dobrym pomysłem jest również dodanie symboli specjalnych dla jeszcze większego bezpieczeństwa, co można łatwo zaimplementować modyfikując pule dostępnych znaków.

Pytanie 29

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Zmienna przechowująca wartość logiczną
B. Typ danych do zapisywania tekstów
C. Zmienna przechowująca adres pamięci
D. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
Wskaźnik w języku C to zmienna przechowująca adres pamięci innej zmiennej. Umożliwia bezpośrednią manipulację pamięcią, co czyni wskaźniki niezwykle potężnym narzędziem w programowaniu niskopoziomowym. Dzięki wskaźnikom można dynamicznie alokować pamięć, przekazywać duże struktury danych do funkcji bez ich kopiowania oraz implementować struktury danych, takie jak listy, drzewa czy grafy. Wskaźniki umożliwiają także iterowanie po tablicach i efektywne zarządzanie zasobami systemowymi, co czyni je kluczowym elementem w programowaniu systemowym.

Pytanie 30

W przedsiębiorstwie IT obowiązują określone zasady dotyczące zarządzania projektami, co wskazuje, że firma wykorzystuje model zarządzania

Ilustracja do pytania
A. zwinny
B. spiralny
C. prototypowy
D. kaskadowy
Model zarządzania projektami opisany w pytaniu to model zwinny (Agile). Opiera się na iteracyjnych i inkrementalnych podejściach do tworzenia oprogramowania, umożliwiając szybkie dostosowanie do zmieniających się wymagań klienta.

Pytanie 31

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
B. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
C. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
D. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
Zastosowanie technik responsywnego projektowania interfejsu to najlepsze podejście do tworzenia aplikacji działających na różnych platformach. Responsywne projektowanie umożliwia dostosowanie interfejsu do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń, co zapewnia jednolite doświadczenia użytkownika. Użycie elastycznych siatek (grid), media queries oraz skalowalnych elementów pozwala na automatyczne dostosowanie wyglądu aplikacji, eliminując konieczność tworzenia oddzielnych wersji dla każdej platformy.

Pytanie 32

Jakie z wymienionych narzędzi pozwala na jednoczesne korzystanie z systemów BIN, DEC i HEX?

A. GIMP
B. Microsoft Word
C. Przeglądarka grafów
D. Kalkulator systemowy
Kalkulator systemowy to narzędzie, które umożliwia użytkownikom pracę z różnymi systemami liczbowymi, takimi jak system dziesiętny (DEC), binarny (BIN) oraz szesnastkowy (HEX). Jego funkcjonalność pozwala na konwersję wartości liczbowych pomiędzy tymi systemami, co jest niezwykle przydatne w kontekście programowania, inżynierii komputerowej oraz nauk przyrodniczych. Dzięki kalkulatorowi systemowemu, użytkownicy mogą wprowadzać liczby w jednym systemie, a następnie uzyskiwać ich odpowiedniki w pozostałych systemach, co znacznie ułatwia analizę danych. Na przykład, wpisując liczbę w systemie binarnym, można natychmiast zobaczyć jej reprezentację w systemie dziesiętnym i szesnastkowym, co jest kluczowe w zadaniach związanych z konwersją kodów czy obliczeniami w architekturze komputerowej. Ponadto, kalkulatory systemowe często zawierają funkcje umożliwiające przeprowadzanie bardziej skomplikowanych operacji, takich jak dodawanie czy odejmowanie w różnych systemach liczbowych, co czyni je nieocenionym narzędziem w programowaniu i obliczeniach naukowych. Narzędzia te są zgodne z powszechnie przyjętymi standardami, takimi jak IEEE 754 dla reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, co zapewnia ich wysoką dokładność i niezawodność w obliczeniach.

Pytanie 33

Jaki jest podstawowy okres ochrony autorskich praw majątkowych w krajach Unii Europejskiej?

A. Bezterminowo
B. 50 lat od chwili pierwszej publikacji utworu
C. 70 lat od zgonu autora
D. 75 lat od daty powstania utworu
Podstawowy czas trwania autorskich praw majątkowych w Unii Europejskiej wynosi 70 lat od śmierci autora. Oznacza to, że przez ten okres twórca lub jego spadkobiercy mają wyłączne prawo do korzystania z utworu i czerpania z niego korzyści finansowych. Po upływie tego czasu dzieło przechodzi do domeny publicznej i może być swobodnie wykorzystywane przez każdego, bez konieczności uzyskania zgody. Długość ochrony praw autorskich została ujednolicona w ramach przepisów UE, aby zagwarantować spójność w całej wspólnocie i wspierać ochronę kultury oraz dziedzictwa narodowego.

Pytanie 34

Które z wymienionych stanowi przykład zagrożenia fizycznego w miejscu pracy?

A. Brak ergonomicznych miejsc pracy
B. Promieniowanie UV
C. Nieodpowiednie relacje w zespole
D. Obciążenie psychiczne
Zagrożenia fizyczne w środowisku pracy obejmują czynniki, które mogą prowadzić do obrażeń ciała lub problemów zdrowotnych. Przykładem takiego zagrożenia jest promieniowanie UV, które może powodować oparzenia skóry, uszkodzenia oczu oraz zwiększać ryzyko nowotworów skóry. Ochrona przed promieniowaniem UV jest kluczowa w zawodach wymagających pracy na zewnątrz lub przy urządzeniach emitujących intensywne światło UV. Stosowanie odpowiednich środków ochrony, takich jak okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, odzież ochronna i kremy z filtrem, jest niezbędne do minimalizacji ryzyka. Pracodawcy są zobowiązani do wdrażania procedur bezpieczeństwa i zapewniania odpowiednich środków ochrony pracowników narażonych na działanie promieniowania UV.

Pytanie 35

Jakie znaczenie ma przystosowanie interfejsu użytkownika do różnych platform?

A. Usuwa konieczność testowania na różnych platformach
B. Pozwala na unifikację kodu niezależnie od używanej platformy
C. Umożliwia skoncentrowanie się wyłącznie na funkcjonalności aplikacji
D. Gwarantuje optymalne korzystanie z aplikacji na każdym urządzeniu
Dostosowanie interfejsu do różnych urządzeń to naprawdę ważna sprawa, żeby wszystko działało jak należy. Aplikacje, które dobrze się przystosowują do różnych ekranów czy systemów, dają lepsze doświadczenie użytkownikom. Użycie takich technik jak responsywny design czy elastyczne układy, jak flexbox czy grid, to super pomysł. Dzięki temu elementy interfejsu same się skalują, a aplikacja wygląda spójnie na telefonach, tabletach i komputerach. Nie ma nic gorszego niż chaotyczny interfejs na różnych urządzeniach, więc to naprawdę kluczowa kwestia.

Pytanie 36

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest

A. monitorowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków
B. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych typów odbiorców
C. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
D. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
Wzorzec Obserwator, znany również jako Observer, jest fundamentem programowania związanego z aplikacjami webowymi, szczególnie w kontekście architektury MVC (Model-View-Controller). Jego głównym celem jest umożliwienie obiektom (zwanym obserwatorami) subskrybowania zmian stanu innych obiektów (zwanych obserwowanymi). Kiedy stan obiektu obserwowanego ulega zmianie, wszystkie powiązane obiekty obserwujące są automatycznie powiadamiane o tej zmianie. Takie podejście jest szczególnie użyteczne w aplikacjach, gdzie interfejs użytkownika musi być dynamicznie aktualizowany w odpowiedzi na zmiany danych, na przykład w przypadku aplikacji do zarządzania danymi w czasie rzeczywistym. Przykładem może być aplikacja czatu, w której nowe wiadomości są automatycznie wyświetlane użytkownikom, gdy tylko są dodawane przez innych. Wzorzec ten jest również zgodny z zasadami SOLID, zwłaszcza z zasadą otwarte-zamknięte, umożliwiając rozwijanie aplikacji bez konieczności modyfikowania istniejących klas. W różnych technologiach webowych, takich jak JavaScript z użyciem frameworków takich jak React czy Angular, wzorzec Obserwator jest implementowany przez mechanizmy takie jak stany komponentów, co przyczynia się do lepszej organizacji kodu i zachowania jego czytelności.

Pytanie 37

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa4
B. nazwa1
C. nazwa3
D. nazwa2
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 38

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Singleton (Singleton)
B. Metoda szablonowa (Template method)
C. Fasada (Facade)
D. Kompozyt (Composite)
Wzorzec projektowy Fasada (Facade) upraszcza interfejs do złożonego systemu poprzez dostarczenie jednolitego punktu dostępu do wielu podsystemów. Dzięki temu klienci mogą korzystać z funkcji systemu za pomocą prostego interfejsu, co zwiększa czytelność kodu i ułatwia jego utrzymanie. Fasada jest szczególnie przydatna w dużych aplikacjach, gdzie wiele modułów wymaga skomplikowanej konfiguracji lub współdziałania. Wprowadzenie fasady ukrywa złożoność wewnętrzną systemu, jednocześnie zapewniając dostęp do niezbędnych funkcjonalności. To rozwiązanie jest często stosowane w systemach z wieloma interfejsami API, w architekturze mikroserwisów oraz przy integracji zewnętrznych bibliotek.

Pytanie 39

Z podanej definicji pola licznik można wywnioskować, iż

Ilustracja do pytania
A. pole nie może być zmieniane w kodzie klasy
B. pole jest związane z określoną instancją klasy i jego wartość jest unikalna tylko dla tej instancji
C. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy i nie może być zmieniana
D. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy
Aktualna wartość pola licznik jest wspólna dla wszystkich instancji klasy, co oznacza, że jest to pole statyczne (static). Wartość takiego pola zmienia się globalnie dla całej klasy, a nie dla poszczególnych obiektów.

Pytanie 40

Aby zdefiniować zmienną, która będzie działała jako licznik instancji danej klasy, należy wprowadzenie takiego zmiennej poprzedzić słowem kluczowym

A. register
B. operator
C. static
D. virtual
Słowo kluczowe 'static' w językach takich jak Java, C++ czy C# oznacza, że dane pole należy do klasy, a nie do konkretnego obiektu. Dzięki temu pole 'static' jest współdzielone przez wszystkie instancje klasy i może być wykorzystywane do śledzenia liczby obiektów utworzonych na podstawie tej klasy. Static to nieodzowny element przy implementacji liczników instancji.