Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 13 czerwca 2025 10:22
  • Data zakończenia: 13 czerwca 2025 10:24

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakiego wózka należy użyć do załadunku paletowego ładunku składowanego na placu składowym na naczepę ciągnika siodłowego?

A. Wózek holowniczy, który jest przeznaczony do realizacji prac kompletacyjnych
B. Wózek z widłami, które umożliwiają manipulację ładunkiem, przystosowany do podnoszenia ładunku na wysokość składowania
C. Wózek jezdny z zamontowanym złączem do holowania, przygotowany do ciągnięcia innych wózków
D. Wózek z widłami, stworzony do podnoszenia i transportowania ładunków obsługiwany przez operatora poruszającego się pieszo
Wózek wyposażony w widły, który umożliwia manipulowanie ładunkiem oraz jest przystosowany do podnoszenia go na wysokość składowania, jest kluczowym narzędziem w logistyce i magazynowaniu. Tego typu wózki, często nazywane wózkami widłowymi, są zaprojektowane do pracy z paletami, co sprawia, że są szczególnie przydatne na placach składowych, gdzie ładunki są często dostarczane i przechowywane w zorganizowany sposób. Przykładowo, wózki te pozwalają na bezpieczne załadunki na naczepy ciągników siodłowych, co jest zgodne z praktykami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki regulowanej wysokości podnoszenia, wózki te mogą dostosować się do różnych wysokości składowania, co zwiększa ich wszechstronność. Ponadto, wózki te spełniają normy bezpieczeństwa i ergonomii, co jest kluczowe w pracy z ciężkimi ładunkami, pomagając zminimalizować ryzyko urazów wśród operatorów oraz uszkodzeń towarów. W praktyce, takie rozwiązania są niezbędne do zapewnienia efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa w procesach logistycznych.

Pytanie 2

Formą odpłatnej, nieosobistej promocji i prezentacji usługi przez konkretnego nadawcę jest

A. reklama
B. sponsoring
C. promocja listowa
D. public relations
Sponsoring to forma wspierania wydarzeń, osób lub organizacji, która nie jest bezpośrednio związana z promocją konkretnego produktu czy usługi. W przeciwieństwie do reklamy, sponsoring często ukrywa intencje reklamowe za pomocą pozytywnych skojarzeń z wydarzeniami, których sponsorzy się angażują. Przykładem mogą być sponsoring sportowy czy kulturalny, gdzie marka wspiera wydarzenie, a w zamian zyskuje widoczność i pozytywny wizerunek. Promocja listowa, z kolei, odnosi się do bezpośredniego kontaktu z klientem poprzez wysyłanie materiałów marketingowych, co również nie jest płatną formą promocji w tym sensie, że przedsiębiorstwo nie kontroluje dokładnie, kiedy i jak te materiały są odbierane. Public relations to strategia budowania i zarządzania relacjami z otoczeniem, w której kluczowe są działania prospołeczne, relacje z mediami i zarządzanie kryzysowe. Każda z tych form komunikacji ma swoje miejsce w marketingu, ale nie są one płatnymi formami promocji, które w sposób bezpośredni i kontrolowany prezentują usługi nadawcy, jak to ma miejsce w przypadku reklamy.

Pytanie 3

Co to jest gestia transportowa?

A. obowiązek sprzedającego dotyczący formowania i składowania towaru.
B. zobowiązanie przewoźnika do pokrycia strat związanych z transportem.
C. obowiązek zorganizowania transportu towaru oraz pokrycia jego wydatków zapisany w umowie.
D. gest dobrej woli wobec partnera i zobowiązanie do uiszczenia opłat za przewóz.
Gestia transportowa odnosi się do obowiązku zorganizowania transportu towaru oraz pokrycia jego kosztów, co jest zapisane w umowie między stronami. W praktyce oznacza to, że sprzedawca lub inna strona odpowiedzialna za realizację dostawy ma za zadanie nie tylko ustalenie sposobu transportu, ale także zapewnienie, że wszystkie związane z nim koszty, takie jak opłaty za przewóz, ubezpieczenie czy opłaty celne, będą pokryte. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak Incoterms, które definiują odpowiedzialności poszczególnych stron w procesie transportu towarów. W praktyce, umowy handlowe często zawierają klauzule dotyczące gestii transportowej, co umożliwia stronom jasne określenie swoich obowiązków i minimalizowanie ryzyka związane z transportem towarów. Przykładowo, jeśli sprzedawca zobowiązuje się do zorganizowania transportu do odbiorcy, powinien również zadbać o odpowiednie dokumenty przewozowe, co zapewnia płynność operacyjną i bezpieczeństwo transakcji.

Pytanie 4

Zgodnie z którą zasadą INCOTERMS 2020 sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek, zawarcia umowy przewozu drogą wodną oraz poniesienia kosztów transportu do portu przeznaczenia, podczas gdy kupujący odpowiada za przesyłkę od chwili, gdy towar znajdzie się na statku?

A. CFR
B. DDP
C. DAP
D. FCA
Wybór DDP (Delivered Duty Paid) jest nieprawidłowy, ponieważ w tej formule sprzedający ponosi pełną odpowiedzialność za towar aż do momentu dostarczenia go do miejsca przeznaczenia, w tym także opłaty celne i inne formalności związane z importem. Oznacza to, że kupujący nie przejmuje odpowiedzialności do momentu, kiedy towar nie zostanie dostarczony w ustalone miejsce. W przypadku DAP (Delivered at Place) odpowiedzialność sprzedającego kończy się w momencie dostarczenia towaru do ustalonego miejsca, jednak przed przejęciem go przez kupującego, co również nie odpowiada opisanej sytuacji. W opcji FCA (Free Carrier) sprzedający dostarcza towar do przewoźnika, co oznacza, że ryzyko przechodzi na kupującego jeszcze przed załadunkiem na statek, co także jest w sprzeczności z treścią pytania. Warto zwrócić uwagę, że błędne rozumienie tych terminów może prowadzić do nieporozumień w zakresie odpowiedzialności stron i skutków finansowych. Kluczowe znaczenie ma znajomość wytycznych INCOTERMS 2020, aby właściwie wybrać formułę, która najlepiej odpowiada specyfice transakcji. W praktyce, brak zrozumienia różnic między tymi formułami może skutkować błędami w zarządzaniu ryzykiem i kosztami, a także wpływać na relacje handlowe między stronami.

Pytanie 5

Ile wynosi prowizja dla spedytora, przypadająca na jedną zrealizowaną usługę, stanowiąca 15% kosztów poniesionych na jej realizację?

Pozycja kalkulacyjnaWysokość poniesionych nakładów na realizację usług [zł]Łączna liczba zrealizowanych usług [szt.]
Koszty materiałowe100 000
Koszty osobowe80 000
Razem koszty180 0001 500

A. 10 zł
B. 120 zł
C. 100 zł
D. 18 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 18 zł, co stanowi 15% całkowitych kosztów przypadających na jedną zrealizowaną usługę. Aby obliczyć prowizję, warto najpierw zrozumieć mechanizm ustalania kosztów. Jeżeli całkowity koszt usługi wynosi 120 zł, to 15% z tej kwoty to właśnie 18 zł (120 zł * 0,15 = 18 zł). Jest to fundamentalna zasada w transakcjach handlowych, gdzie prowizje dla spedytorów są ustalane na podstawie procentowego udziału w kosztach. W praktyce, znajomość tego rodzaju obliczeń jest niezbędna, aby właściwie zarządzać budżetem oraz przewidywać wydatki związane z usługami logistycznymi. W branży transportowej i spedycyjnej, dokładne obliczenia prowizji mają kluczowe znaczenie dla rentowności działalności. Ważne jest również, aby wiedzieć, że różne modele biznesowe mogą różnić się pod względem wysokości prowizji, co powinno być uwzględnione w strategiach finansowych.

Pytanie 6

Jaki typ outsourcingu jest używany, gdy przedsiębiorstwo rezygnuje z funkcji transportowych i zleca ich realizację innemu, niezależnemu podmiotowi gospodarczemu na mocy zawartej umowy?

A. Sektorowy
B. Kontraktowy
C. Kapitałowy
D. Wewnętrzny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'kontraktowy' jest poprawna, ponieważ outsourcing kontraktowy polega na zleceniu określonych funkcji, takich jak transport, innemu niezależnemu podmiotowi gospodarczemu na podstawie umowy. W ramach takiego outsourcingu firma nie tylko przenosi odpowiedzialność za wykonanie tych funkcji, ale także zyskuje dostęp do specjalistycznej wiedzy i zasobów, które mogą poprawić efektywność operacyjną. Przykładem może być firma produkcyjna, która decyduje się na zlecenie transportu swoich produktów do zewnętrznego przewoźnika, co pozwala jej skupić się na core businessie, czyli produkcji. Zastosowanie outsourcingu kontraktowego jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie efektywności kosztowej i elastyczności operacyjnej. Firmy mogą korzystać z tego modelu, aby dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych oraz skupić się na strategiach rozwoju, zamiast angażować się w działalności pomocnicze, które są mniej związane z ich główną misją.

Pytanie 7

Aby realizować przewozy pomiędzy państwami Unii Europejskiej, firma transportowa musi dysponować

A. wypisem z licencji wspólnotowej
B. wypisem z karnetu TIR
C. upoważnieniem
D. zezwoleniem z urzędu miasta odpowiedniego dla siedziby firmy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wypis z licencji wspólnotowej to kluczowy dokument dla firm transportowych, które chcą działać w międzynarodowym przewozie w Europie. Taki dokument dostają od krajowych organów, co pokazuje, że firma spełnia różne normy, np. dotyczące bezpieczeństwa czy jakości usług. Bez tego wypisu nie da się legalnie przewozić towarów między krajami Unii, a to jest mega ważne dla biznesu. Dzięki licencji przedsiębiorcy mogą korzystać z różnych udogodnień przy przewozach między krajami, więc to z pewnością ułatwia życie. Trzeba też pamiętać, że jak nie będziesz miał tego dokumentu, to możesz się narazić na spore kary, a nawet zakaz prowadzenia przewozów międzynarodowych, co jest dość poważne.

Pytanie 8

Dokument, który nie pojawia się w obiegu handlowym, to

A. reklamacja
B. oferta
C. zamówienie
D. podanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podanie to forma pisma, która nie jest powszechnie stosowana w korespondencji handlowej. Zazwyczaj dotyczy sytuacji, w których osoba lub podmiot składa prośbę o coś, na przykład o przyjęcie do pracy, uzyskanie zezwolenia czy innego rodzaju wsparcia. W przeciwieństwie do zamówienia, oferty czy reklamacji, które są bezpośrednio związane z transakcjami handlowymi, podanie ma charakter bardziej osobisty i formalny. W praktyce, organizacje często opracowują wzory podań, aby ułatwić proces aplikacji, utrzymując spójność i profesjonalizm. Standardy w zakresie komunikacji profesjonalnej podkreślają znaczenie jasnych i zrozumiałych podań, które powinny zawierać najważniejsze informacje, takie jak cel podania, dane osobowe oraz dodatkowe dokumenty wspierające. Warto zwrócić uwagę na różnice między rodzajami pism, co może mieć wpływ na efektywność komunikacji w kontekście biznesowym.

Pytanie 9

Skrót określający Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej to

A. GRAI
B. RFID
C. SSCC
D. CPID

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC) jest kluczowym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw. SSCC to unikalny identyfikator, który może być przypisany do jednostki wysyłkowej, co umożliwia jej jednoznaczną identyfikację w systemach informacyjnych. Ten numer jest zgodny z normami GS1, co oznacza, że spełnia międzynarodowe standardy dla identyfikacji towarów. Dzięki SSCC, przedsiębiorstwa mogą efektywnie śledzić swoje produkty na każdym etapie łańcucha dostaw, co jest niezbędne dla zapewnienia transparentności i optymalizacji procesów logistycznych. Na przykład, w kontekście wysyłki towarów, każda jednostka wysyłkowa może być oznaczona SSCC, co pozwala na łatwe skanowanie jej przy odbiorze i wydaniu. Ponadto, implementacja SSCC w systemach magazynowych ułatwia zarządzanie zapasami oraz przyspiesza procesy inwentaryzacyjne, co wpływa na poprawę efektywności operacyjnej.

Pytanie 10

W przypadku korespondencji handlowej przesyłanej przez e-mail do zagranicznego odbiorcy, należy uwzględnić skrót CC, aby wskazać osoby, które otrzymają kopię wiadomości, a adresat będzie o tym informowany. Skrót CC pochodzi z angielskiego terminu Carbon Copy i oznacza

A. do wiadomości
B. notatkę
C. pozdrawiania
D. dodatki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Skrót CC, pochodzący od angielskiego wyrażenia "Carbon Copy", odnosi się do funkcji w e-mailach, która pozwala na wysyłanie kopii wiadomości do osób trzecich. Umożliwia to nie tylko komunikację z głównym adresatem, ale również informowanie innych zainteresowanych stron o treści korespondencji. W praktyce, dodanie adresów e-mail do pola CC oznacza, że pozostali odbiorcy będą świadomi, że ich uwaga jest również skierowana na tę korespondencję, co sprzyja otwartej komunikacji i transparentności. W kontekście korespondencji handlowej, użycie CC może być kluczowe, szczególnie w przypadku powiadomień o ważnych decyzjach, ofertach handlowych czy zmianach w umowach. Zgodnie z dobrymi praktykami w komunikacji biznesowej, warto używać CC, aby nie tylko informować, ale również budować zaufanie poprzez inkluzywność w korespondencji. Zrozumienie i poprawne stosowanie skrótu CC jest zatem istotne dla efektywnej współpracy w środowiskach międzynarodowych.

Pytanie 11

Osoba wysyłająca towar nie jest odpowiedzialna za szkody wynikające z

A. nienależytego wykonania usług transportowych przez zleceniobiorcę
B. niewłaściwego zapakowania towaru
C. wadliwej jakości towaru
D. błędnego wypełnienia dokumentacji związanej z przekazaniem towaru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nienależyte wykonanie czynności przewozowych przez zleceniobiorcę nie obciąża odpowiedzialnością nadawcy towaru, ponieważ zgodnie z zasadami prawa cywilnego oraz normami dotyczącymi transportu, odpowiedzialność za wykonanie umowy przewozu spoczywa na przewoźniku lub zleceniobiorcy. Przykładem może być sytuacja, w której towar jest dostarczany przez zewnętrzną firmę transportową, która nie przestrzega standardów dotyczących przewozu, co może prowadzić do uszkodzenia towaru. W takim przypadku nadawca nie może być pociągnięty do odpowiedzialności, ponieważ to nie on był odpowiedzialny za realizację usługi przewozowej. Ważne jest, aby umowy przewozowe były jasno sformułowane, a obowiązki stron zostały dokładnie określone. Dobrą praktyką jest także sporządzenie protokołów odbioru towarów oraz dokumentacji przewozowej, co może pomóc w przypadku ewentualnych sporów. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, przewoźnik odpowiada za szkody, które powstały podczas przewozu, chyba że wykaże, że szkoda nastąpiła wskutek okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności.

Pytanie 12

Marka, opakowanie, serwis oraz gwarancja stanowią narzędzia wykorzystywane do formułowania strategii

A. promocji
B. ceny
C. dystrybucji
D. produktu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Marka, opakowanie, gwarancja i serwis to kluczowe elementy strategii produktu, które kształtują postrzeganie wartości oferty przez konsumentów. Marka jest nośnikiem emocji i wartości, które wpływają na decyzje zakupowe, a silna marka może stać się czynnikiem wyróżniającym na konkurencyjnym rynku. Opakowanie nie tylko chroni produkt, ale także pełni funkcję komunikacyjną, przyciągając uwagę klienta i przekazując istotne informacje o produkcie. Gwarancja daje konsumentom poczucie bezpieczeństwa i pewności, co zwiększa ich skłonność do zakupu. Serwis posprzedażowy jest istotnym elementem, który wpływa na satysfakcję klientów i ich lojalność, co może przyczynić się do długotrwałego sukcesu marki. Przykładem może być firma Apple, która poprzez swoje innowacyjne opakowanie, mocną markę, doskonały serwis oraz atrakcyjne gwarancje, utrzymuje pozycję lidera w branży technologicznej. Przy odpowiednim zarządzaniu tymi elementami, marki mogą nie tylko zaspokajać potrzeby klientów, ale także tworzyć silne relacje z nimi.

Pytanie 13

Na podstawie informacji zawartych w tabeli wskaż maksymalną masę ładunku, którą można załadować do kontenera.

MAKSYMALNA MASA30 500 kg
TARA KONTENERA2 760 kg
ŁADOWNOŚĆ27 740 kg
KUBATURA33 m³

A. 30 500 kg
B. 33 260 kg
C. 27 740 kg
D. 2 760 kg

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, czyli 27 740 kg, jest właściwa, ponieważ odzwierciedla maksymalną ładowność kontenera, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. W każdym przypadku, kiedy zajmujemy się załadunkiem, istotne jest zrozumienie, że ładowność kontenera jest określona przez producenta i powinna być zawsze przestrzegana, aby zapewnić bezpieczeństwo transportu oraz zgodność z przepisami. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy obejmuje planowanie załadunku, gdzie operatorzy muszą uwzględnić masę ładunku, aby nie przekroczyć dozwolonych limitów. Przykładem jest transport towarów drogą morską, gdzie nadmierna masa ładunku może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na morzu, a także pociągać za sobą dodatkowe opłaty za przekroczenie limitów. W branży transportowej właściwe zarządzanie ładownością kontenerów zgodnie z normami ISO 668 oraz innymi regulacjami jest kluczowe dla efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa ładunków.

Pytanie 14

Podaj formułę Incoterms 2010, która oznacza, że: "Sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do wskazanej lokalizacji, a jego rozładunek należy do kupującego. Sprzedający nie ponosi też kosztów związanych z odprawą celną oraz nie zajmuje się sprawami dokumentacyjnymi"?

A. DDP (Delivered Duty Paid)
B. FAS (Free Alongside Ship)
C. FOB (Free on Board)
D. DAP (Delivered at Place)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź DAP (Delivered at Place) jest poprawna, ponieważ definiuje warunki, w których sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru do określonego miejsca przeznaczenia. Przy tym, odpowiedzialność za rozładunek oraz koszty związane z odprawą celną w kraju przeznaczenia leżą po stronie kupującego. Taka forma dostawy jest szczególnie korzystna w transakcjach międzynarodowych, gdzie sprzedający może zorganizować transport do określonego miejsca, a kupujący nie musi martwić się o szczegóły transportu, co pozwala na uproszczenie logistyki. Przykładem zastosowania DAP może być dostawa maszyn przemysłowych do fabryki kupującego, gdzie sprzedający dostarcza maszyny do bramy zakładu, a następnie kupujący zajmuje się ich rozładunkiem. Zastosowanie DAP jest zgodne z zaleceniami Incoterms 2010, które promują przejrzystość i odpowiedzialność w umowach handlowych, co jest kluczowe w obrocie międzynarodowym.

Pytanie 15

Jak określa się obowiązek, który spoczywa na jednej ze stron umowy transportowo-spedycyjnej, polegający na zorganizowaniu przewozu oraz pokryciu związanych z nim kosztów i ryzyka przesyłki na ustalonej trasie?

A. Kongestia transportowa
B. Gestia transportowa
C. Czarter
D. Kabotaż

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gestia transportowa to coś, co ma naprawdę duże znaczenie w logistyce. W skrócie chodzi o to, żeby odpowiedzialnie zorganizować transport i wziąć na siebie koszty oraz ryzyko związane z przesyłką. Spedytorzy muszą dobrze znać przepisy, normy i procedury w branży, bo to ich zadanie to wszystko ogarnąć. W praktyce widać, że to oni planują przewóz towarów, załatwiają różne sprawy z przewoźnikami i negocjują warunki. Ważne jest, żeby wybrać odpowiednią metodę transportu, bo to może wpłynąć na czas dostawy, a i na koszty też. Dobrze zorganizowana gestia transportowa zmniejsza ryzyko wypadków i uszkodzeń towarów, a do tego trzeba pamiętać o przepisach, w tym tych międzynarodowych. Na przykład, przy transporcie międzynarodowym pojawiają się różne kwestie, jak odprawy celne czy dokumentacja, więc nie można tego lekceważyć.

Pytanie 16

W modelu wahadłowym organizacji zadań transportowych, po dostarczeniu ładunku z miejsca załadunku do miejsca wyładunku, pojazd

A. przemieszcza się bez ładunku do kolejnego miejsca rozładunku
B. wraca do miejsca nadania przesyłki
C. wraca do miejsca docelowego przesyłki
D. przemieszcza się do punktu przeładunkowego w celu załadunku na mniejszy środek transportu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wraca do miejsca nadania przesyłki' jest prawidłowa, ponieważ w modelu wahadłowym organizacji zadań transportowych kluczowym elementem jest optymalizacja tras pojazdów. Po dostarczeniu towaru do miejsca wyładunku, pojazd powinien wrócić do miejsca nadania, aby maksymalnie wykorzystać swoje możliwości przewozowe. Ten model stawia na efektywność operacyjną, zmniejszając koszty transportu i czas przestoju. Przykładem może być działalność firmy zajmującej się transportem towarów, gdzie po dostarczeniu przesyłki do sklepu, pojazd powinien wrócić do magazynu, aby przygotować się do kolejnego kursu. Taki proces jest zgodny z najlepszymi praktykami w logistyce, gdzie cykl życia transportu jest dokładnie monitorowany, a powracające pojazdy nie są obciążone dodatkowym kosztem transportu bezładunkowego. Zatem, efektywność logistyczna oraz optymalizacja tras to kluczowe czynniki sukcesu w branży transportowej.

Pytanie 17

Tablica ADR barwy pomarańczowej z czarną ramką służy do oznaczania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne

Ilustracja do pytania
A. w sztukach przesyłki.
B. luzem.
C. pakowane w ilościach ograniczonych.
D. zagrażające tylko roślinom i zwierzętom.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tablica ADR w barwie pomarańczowej z czarną ramką jest kluczowym elementem oznakowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne w sztukach przesyłki. Zgodnie z przepisami zawartymi w Umowie Europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), takie oznakowanie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla przewoźników, jak i dla osób postronnych. Oznaczenie to informuje o obecności ładunków, które mogą stwarzać zagrożenie, co jest istotne w przypadku awarii lub wypadku. Przykłady materiałów, które mogą być przewożone w sztukach przesyłki, to substancje chemiczne, materiały wybuchowe czy łatwopalne. W kontekście praktycznym, oznakowanie pojazdów pozwala także służbom ratunkowym na szybką identyfikację ryzyka i odpowiednie działanie w sytuacjach kryzysowych. Oznaczenie nie dotyczy materiałów przewożonych luzem ani w ilościach ograniczonych, gdyż dla tych przypadków obowiązują inne regulacje. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 18

Karnet TER używany do transportu na dłuższe odległości z uwzględnieniem tranzytu przez sześć granic to karnet

A. 4-woletowy
B. 14-woletowy
C. 20-woletowy
D. 8-woletowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Karnet TER, znany też jako TIR Europejski, to coś, co jest mega ważne w transporcie międzynarodowym. Składa się z 14 wolet, co jest kluczowe, bo pozwala na spokojne przewożenie towarów przez wiele granic. Wiesz, przy transporcie na długie dystanse, jak z Europy do Azji przez Rosję, to te 14 wolet naprawdę robi robotę. Dzięki nim nie trzeba się martwić o dokumentację na każdej granicy, co znacząco przyspiesza sprawy. Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które chcą mieć wszystko pod kontrolą i uniknąć długiego czekania na granicach. Warto też pamiętać, że korzystając z karnetu TER, trzeba przestrzegać różnych przepisów międzynarodowych, co wpływa na bezpieczeństwo transportu. Moim zdaniem, to bardzo dobrze, bo daje pewność, że przewożone towary są legalne i wszystko jest w porządku.

Pytanie 19

Kwota, którą zleceniodawca usługi spedycyjnej jest zobowiązany uiścić, będąca sumą stawek za poszczególne działania wykonane przez spedytora, określana jest na podstawie

A. ryczałtu spedycyjnego
B. opłaty manipulacyjnej
C. prowizji spedytora
D. stawek czynnościowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to "stawki czynnościowe", ponieważ wysokość należności płaconych przez zleceniodawcę usługi spedycyjnej jest ściśle powiązana z konkretnymi czynnościami wykonywanymi przez spedytora. Stawki czynnościowe to zróżnicowane opłaty, które odnoszą się do poszczególnych działań, takich jak załadunek, rozładunek, magazynowanie czy transport. Przykładowo, gdy spedytor wykonuje kilka czynności w trakcie realizacji zlecenia, każda z nich ma przypisaną określoną stawkę, a suma tych stawek tworzy całkowity koszt dla zleceniodawcy. W praktyce zastosowanie stawek czynnościowych pozwala na bardziej elastyczne i przejrzyste rozliczenia, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży spedycyjnej. Umożliwia to również lepszą kontrolę kosztów dla zleceniodawców oraz większą odpowiedzialność spedytorów za wykonane usługi. Warto również zauważyć, że stosowanie stawek czynnościowych sprzyja efektywności operacyjnej i transparentności w relacjach biznesowych, co jest kluczowe w kontekście konkurencyjności na rynku usług spedycyjnych.

Pytanie 20

Jakim skrótem literowym określane jest ubezpieczenie, które pokrywa odpowiedzialność za szkody spowodowane przez użytkownika pojazdu mechanicznego?

A. AC
B. NW
C. Cargo
D. OC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź OC jest jak najbardziej trafna! To oznacza 'odpowiedzialność cywilną' i chodzi o ubezpieczenie, które pokrywa szkody, jakie możemy wyrządzić innym. W Polsce każdy właściciel pojazdu musi mieć takie ubezpieczenie, bo to ważne, żeby w razie wypadku nie ponosić dużych kosztów. Na przykład, kiedy kierowca spowoduje kolizję, i ktoś inny dostanie obrażenia, to polisa OC pokryje wszelkie związane z tym wydatki. Z przepisów wynika, że każdy posiadacz auta musi wykupić taką polisę, co w praktyce zapewnia zabezpieczenie finansowe zarówno dla ofiar, jak i kierowców. Uważam, że to naprawdę ważne, bo w razie nieszczęśliwego wypadku nie zostaniemy z pustymi rękami.

Pytanie 21

Transport ładunków z miejsca wysyłki do miejsca przeznaczenia, który ma miejsce przez terytorium kilku państw członkowskich Unii Europejskiej, stanowi usługę transportu

A. krajowego
B. kabotażowego
C. wewnątrzwspólnotowego
D. transkontynentalnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wewnątrzwspólnotowego' jest prawidłowa, ponieważ transport towarów pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej należy do kategorii transportu wewnątrzwspólnotowego. Oznacza to, że przewóz odbywa się w obrębie wspólnego rynku, który jest regulowany przez unijne przepisy dotyczące swobodnego przepływu towarów. Przykładem może być transport z Niemiec do Polski, gdzie towary przechodzą przez granice, ale nie są objęte dodatkowymi cłami, co znacząco ułatwia obrót towarowy. Dobre praktyki w tym obszarze obejmują przestrzeganie standardów dokumentacji transportowej oraz znajomość regulacji dotyczących VAT i przepisów celnych. Firmy logistyczne muszą zapewnić, że wszystkie operacje są zgodne z wymogami krajowymi oraz unijnymi, co wpływa na efektywność procesów transportowych i minimalizację opóźnień przy przeładunkach. Zrozumienie zasad transportu wewnątrzwspólnotowego jest kluczowe dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw w kontekście działalności międzynarodowej.

Pytanie 22

Jeśli zgodnie z taryfą firmy przewozowej koszt transportu do 250 km wynosi 650,00 zł, a opłata za każdy kilometr powyżej 250 km to 3,20 zł/km, to jaką kwotę należy zapłacić za przewóz ładunku na odległość 530 km?

A. 1 45,000 zł
B. 896,00 zł
C. 530,00 zł
D. 1 546,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Udało Ci się dobrze policzyć koszty przewozu dla trasy 530 km. Wiesz, że za pierwsze 250 km mamy ustaloną cenę 650,00 zł. Potem musisz dodać koszty za kolejne kilometry. Czyli mamy 530 km minus te 250 km, co daje 280 km do doliczenia. A stawka za każdy dodatkowy kilometr to 3,20 zł. Więc robiąc obliczenia: 280 km razy 3,20 zł/km, wychodzi 896,00 zł. Potem dodajemy to do naszej podstawowej opłaty: 650,00 zł plus 896,00 zł, co daje łącznie 1 546,00 zł. Widać, że te obliczenia są zgodne z tym, co się praktykuje w transportowej branży. Fajnie, że to ogarnąłeś!

Pytanie 23

Głównym kryterium klasyfikacji spedycji jest

A. ilość transportowanego ładunku
B. typ zastosowanego środka transportu
C. czas wykonania usługi
D. typ transportowanego ładunku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rodzaj użytego środka transportu jest kluczowym kryterium podziału spedycji, ponieważ determinuje nie tylko sposób przygotowania ładunku, ale także złożoność oraz koszty całego procesu logistycznego. W praktyce wyróżniamy różne rodzaje transportu, takie jak transport drogowy, kolejowy, morski czy lotniczy, z których każdy ma swoje specyficzne wymagania dotyczące zabezpieczenia ładunku, dokumentacji oraz terminów realizacji. Na przykład, transport morski jest często wykorzystywany do przewozu dużych ilości towarów na długich dystansach, jednak wymaga on odpowiedniego przygotowania ładunku oraz dłuższego czasu dostawy. Z kolei transport kolejowy może być bardziej efektywny w przypadku przewozu towarów na średnich dystansach. Wybór odpowiedniego środka transportu jest zatem kluczowy dla optymalizacji kosztów i czasu realizacji usług spedycyjnych, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 24

W firmie zajmującej się transportem i spedycją stwierdzono, że posiadanie własnego taboru wiąże się z zbyt dużymi kosztami w porównaniu do korzystania z taboru zewnętrznego. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie

A. obniżenie stawek za przyjmowane zlecenia
B. zatrudnienie większej liczby pracowników na stanowisku kierowcy
C. nabycie nowych pojazdów
D. wykorzystanie outsourcingu w zakresie usług transportowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Outsourcing usług transportowych to naprawdę dobra opcja, zwłaszcza kiedy posiadanie własnych pojazdów staje się zbyt kosztowne. Dzięki outsourcingowi można lepiej dopasować wydatki do zmieniających się potrzeb rynku. Zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem floty, jak serwis czy wynagrodzenia dla kierowców, to spora oszczędność. W praktyce wygląda to tak, że firmy mogą korzystać z zewnętrznych dostawców, którzy mają odpowiednie zasoby i mogą efektywnie zrealizować zlecenia. Przykładowo, gdy zapotrzebowanie na transport jest zmienne, outsourcing pozwala na wynajmowanie usług tylko w okresach, gdzie jest to naprawdę potrzebne, co daje konkretne oszczędności. Dodatkowo, współpraca z fachowcami w tej dziedzinie może przynieść inne bonusy, jak dostęp do nowoczesnych technologii do śledzenia przesyłek. To wszystko wpływa na lepszą jakość usług. Korzystanie z zewnętrznej floty sprawia też, że łatwiej wprowadzać innowacje i dostosowywać się do różnych norm, jak te ekologiczne czy związane z międzynarodowym transportem.

Pytanie 25

Rodzajem komunikacji, która wywiera istotny wpływ na rynek i ma na celu budowanie renomy firmy, a także dbanie o jej pozytywny wizerunek, społeczne zaufanie oraz akceptację i przychylność dla realizowanych działań, jest

A. publicity
B. akwizycja
C. promocja
D. reklamacja

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Publicity to termin odnoszący się do działań mających na celu generowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach społeczeństwa. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy, publicity często koncentruje się na budowaniu zaufania i akceptacji poprzez działania PR, które mogą obejmować organizację wydarzeń, działania charytatywne czy współpracę z mediami. Przykładem skutecznego publicity może być kampania, w której firma angażuje się w lokalne inicjatywy, co wpływa na jej reputację i postrzeganie przez społeczność. Dobre praktyki w zakresie publicity obejmują transparentność działań, szczerość w relacjach z mediami oraz odpowiednie reagowanie na kryzysy. Publicity nie tylko wpływa na reputację, ale również może przyczynić się do zwiększenia lojalności klientów, co jest kluczowe w budowaniu długotrwałej przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 26

W przeciągu dwóch następujących po sobie tygodni pracy kierowcy maksymalny łączny czas prowadzenia pojazdu może wynosić

A. 80 godzin
B. 70 godzin
C. 90 godzin
D. 56 godzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że maksymalny czas prowadzenia pojazdu w dwóch kolejnych tygodniach pracy kierowcy wynosi 90 godzin, jest zgodna z europejskimi regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, kierowcy mogą prowadzić pojazd nie więcej niż 90 godzin w ciągu dwóch tygodni, przy czym tygodniowe limity prowadzenia pojazdu wynoszą 56 godzin. W praktyce oznacza to, że kierowcy mogą planować swoje trasy tak, aby efektywnie wykorzystać dozwolony czas pracy, jednak muszą zawsze przestrzegać przepisów dotyczących odpoczynku. Przykładem może być kierowca, który w pierwszym tygodniu przepracował 44 godziny, a w drugim tygodniu 46 godzin, co sumarycznie daje 90 godzin. Ważne jest także, aby kierowcy regularnie dokumentowali swój czas pracy oraz odpoczynku, co jest niezbędne w przypadku kontroli drogowych. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz dla przestrzegania przepisów prawa pracy w branży transportowej.

Pytanie 27

W jakim akcie prawnym zawarte są dane dotyczące zastosowania oraz znaczenia umowy spedycji?

A. W Kodeksie pracy
B. W Kodeksie cywilnym
C. W Prawie przewozowym
D. W Prawie o ruchu drogowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa spedycji jest regulowana w Kodeksie cywilnym, który stanowi podstawę prawną w zakresie wielu umów cywilnoprawnych, w tym umów związanych z transportem i spedycją. Zgodnie z artykułami 794-805 Kodeksu cywilnego, umowa spedycji jest umową, na podstawie której spedytor zobowiązuje się do zorganizowania transportu towaru oraz do wykonania innych czynności związanych z przewozem, w imieniu i na rzecz nadawcy. Kluczowe jest zrozumienie, że spedytor działa jako pośrednik, a jego rola polega na wyborze odpowiednich środków transportu oraz na podejmowaniu decyzji mogących wpłynąć na bezpieczeństwo i terminowość dostawy. Przykładowo, w praktyce spedycji, spedytor analizuje różne opcje transportowe, biorąc pod uwagę koszt, czas oraz preferencje klienta, co jest zgodne z zasadami efektywności i optymalizacji procesów logistycznych. Dodatkowo, umowa spedycji może regulować odpowiedzialność spedytora w przypadku szkód, co jest istotne dla wszystkich stron zaangażowanych w proces transportowy. Właściwe zrozumienie tych regulacji jest niezbędne dla osób pracujących w branży spedycyjnej oraz wszelkich partnerów biznesowych, aby zapewnić zgodność z prawem i najlepsze praktyki operacyjne.

Pytanie 28

Transportowa firma otrzymała od zagranicznego kontrahenta wiadomość e-mail zatytułowaną contract of sale. Co to oznacza dla firmy?

A. specyfikacja zwrotów
B. umowa sprzedaży
C. reklamacja
D. propozycja handlowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ tytuł 'contract of sale' jednoznacznie sugeruje, że dokument odnosi się do umowy sprzedaży. W kontekście prawa cywilnego, umowa sprzedaży jest jednym z podstawowych rodzajów umów, regulowanych przez przepisy Kodeksu cywilnego. W praktyce, umowy sprzedaży są kluczowe dla działalności gospodarczej, ponieważ określają warunki transakcji, takie jak cena, ilość towaru oraz terminy dostawy. W przypadku przesyłania wiadomości e-mail z tytułem 'contract of sale', można oczekiwać, że zawiera ona istotne informacje dotyczące zamówienia lub transakcji handlowej. Kluczowe jest również, aby przedsiębiorstwa stosowały standardy dotyczące dokumentacji umowy, takie jak JIT (Just In Time) oraz EDI (Electronic Data Interchange), które pomagają w efektywnym zarządzaniu procesami handlowymi i komunikacją z kontrahentami.

Pytanie 29

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, pragnąc odpowiedzieć na przesłane zapytanie ofertowe, powinna przygotować

A. zamówienie
B. reklamację
C. ofertę handlową
D. potwierdzenie zamówienia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przygotowanie oferty handlowej jest kluczowym elementem odpowiedzi przedsiębiorcy na zapytanie ofertowe. Oferta handlowa to dokument, który szczegółowo przedstawia proponowane warunki współpracy, w tym cenę, czas realizacji, warunki dostawy oraz inne istotne informacje dotyczące oferowanego produktu lub usługi. Dobre praktyki wskazują, że oferta powinna być dostosowana do specyfiki zapytania, co zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie przez potencjalnego klienta. Przykładowo, w branży budowlanej oferta handlowa może zawierać szczegółowy opis użytych materiałów, harmonogram prac oraz referencje wcześniejszych klientów. Ważnym elementem oferty jest także jej estetyka oraz przejrzystość, co wpływa na pierwsze wrażenie. Każda oferta powinna być wykonana z zachowaniem najwyższych standardów, aby odzwierciedlała profesjonalizm firmy. Dzięki właściwie przygotowanej ofercie handlowej przedsiębiorca może budować długotrwałe relacje z klientami oraz wyróżniać się na tle konkurencji.

Pytanie 30

Jakie dokumenty są używane do transportu ładunków drogą lotniczą?

A. Konosament, CIM
B. TIR, SMGS
C. AWB, HAWB
D. CMR, CIV

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
AWB (Air Waybill) oraz HAWB (House Air Waybill) to podstawowe dokumenty stosowane w transporcie lotniczym, które pełnią kluczową rolę w logistyce i spedycji. AWB jest umową przewozu między nadawcą a przewoźnikiem lotniczym, definiującą warunki transportu oraz zobowiązania obu stron. Jest to dokument, który towarzyszy przesyłce przez cały proces transportowy, zawierający informacje o nadawcy, odbiorcy oraz szczegóły dotyczące ładunku. HAWB to natomiast dokument stosowany przez pośredników, takich jak agenci spedycyjni, którzy organizują transport w imieniu nadawcy. Obydwa dokumenty są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego i zgodnego z przepisami przewozu towarów, a ich znajomość jest niezbędna dla każdego operatora w branży logistycznej. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak IATA (International Air Transport Association), AWB i HAWB powinny być wypełnione zgodnie z określonymi wymogami, co przyczynia się do efektywności całego procesu transportowego oraz minimalizacji ryzyka związanych z przewozem przesyłek lotniczych. Przykładem praktycznego zastosowania AWB jest przewóz towarów handlowych, gdzie dokument ten służy jako potwierdzenie odbioru przesyłki przez przewoźnika oraz jako dowód umowy między stronami.

Pytanie 31

Określ znaczenie znaku manipulacyjnego wskazanego na ilustracji czerwoną strzałką.

Ilustracja do pytania
A. Sposób mocowania ładunku w skrzyni.
B. Zakaz chwytania ładunku.
C. Miejsce zakładania zawiesi.
D. Położenie środka ciężkości ładunku.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Miejsce zakładania zawiesi." jest poprawna, ponieważ oznaczenia w postaci krzyżyków na skrzyni transportowej wskazują konkretne punkty, w których należy zaczepić zawiesia. Te oznaczenia są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas podnoszenia i transportu ładunku. Zastosowanie zawiesi w odpowiednich miejscach gwarantuje stabilność ładunku oraz minimalizuje ryzyko jego przesunięcia lub uszkodzenia w trakcie transportu. W praktyce, ignorowanie tych oznaczeń może prowadzić do poważnych wypadków, dlatego ich prawidłowe zrozumienie i stosowanie jest istotne w branży logistycznej i transportowej. Rekomendacje dotyczące zakupu i stosowania zawiesi również podkreślają znaczenie odpowiednich oznaczeń, które muszą być widoczne i zrozumiałe dla operatorów. Właściwe podnoszenie ładunków zgodnie z tymi wskazaniami to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale również efektywności operacyjnej, co zostało uwzględnione w normach branżowych, takich jak EN 818-1 dotyczących zawiesi łańcuchowych.

Pytanie 32

Jakie jest główne założenie negocjacji handlowych?

A. uzyskanie korzyści wyłącznie dla jednej strony.
B. zróżnicowanie opinii uczestników rozmów.
C. doprowadzenie do sporu.
D. osiągnięcie wspólnego porozumienia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Osiągnięcie porozumienia jest kluczowym celem negocjacji handlowych. Proces ten polega na interakcji między stronami, które dążą do znalezienia wspólnej płaszczyzny. Negocjacje skutkujące porozumieniem sprzyjają budowaniu długotrwałych relacji biznesowych, co jest niezwykle istotne w kontekście współczesnej gospodarki. Przykładem może być sytuacja, w której dwie firmy negocjują warunki dostawy produktów. Dążą do osiągnięcia takiego konsensusu, który będzie korzystny dla obu stron, co może obejmować negocjację cen, terminów dostaw czy jakości towarów. Standardy najlepszych praktyk w negocjacjach wskazują, że skuteczne porozumienia opierają się na transparentnej komunikacji i zrozumieniu potrzeb drugiej strony. Wspierają to również różne techniki negocjacyjne, takie jak BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement), które pomagają uczestnikom negocjacji określić ich minimalne oczekiwania oraz strategię, która zapewni satysfakcjonujący wynik dla obu stron.

Pytanie 33

Która z definicji INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru oraz udostępnienia go kupującemu na środku transportu, w stanie gotowym do wyładunku (od tego momentu koszty i ryzyko ponosi kupujący)?

A. FCA
B. EXW
C. CIP
D. DAP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź DAP (Delivered at Place) jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z tą formułą INCOTERMS 2010 sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru do określonego miejsca, gdzie staje się on dostępny dla kupującego. Na tym etapie sprzedający pokrywa wszystkie koszty oraz ryzyko związane z transportem towaru do miejsca dostawy. Od momentu, gdy towar jest gotowy do wyładunku na środku transportu, kupujący przejmuje odpowiedzialność za dalsze koszty oraz ryzyko. Przykładem zastosowania DAP może być sytuacja, w której sprzedający dostarcza maszyny produkcyjne do zakładu kupującego, a odpowiedzialność za wszelkie formalności celne oraz transport od momentu przybycia maszyny do miejsca docelowego spoczywa na kupującym. DAP jest często stosowane w praktyce, ponieważ ułatwia zarządzanie logistyką i pozwala na lepsze planowanie kosztów transportowych. Warto również zwrócić uwagę, że DAP jest korzystne dla kupujących, którzy mogą lepiej kontrolować proces dostawy, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 34

Wymienne nadwozie w samochodzie ciężarowym

A. może być piętrzone do trzech poziomów bez ładunku
B. może być piętrzone do dwóch poziomów
C. nie może być pozostawione z ładunkiem na podporach
D. nie może być piętrzone

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że nadwozie wymienne pojazdu ciężarowego nie może być piętrzone, jest poprawna. W kontekście transportu drogowego, bezpieczeństwo ładunku jest kluczowe, a piętrzenie nadwozi może prowadzić do niestabilności pojazdu oraz ryzyka wypadków. Zgodnie z obowiązującymi standardami, jak na przykład normami ISO oraz regulacjami krajowymi, nadwozia wymienne powinny być transportowane w sposób zapewniający ich integralność oraz bezpieczeństwo. Praktycznym przykładem jest sytuacja, gdy nadwozie jest stosowane do przewozu ładunków o zmiennych kształtach i wymiarach; w takim przypadku nadwozie nie tylko musi być stabilne, ale jego konstrukcja powinna umożliwiać łatwe załadunek i rozładunek. Właściwe praktyki obejmują również stosowanie odpowiednich podpór oraz zabezpieczeń, aby uniknąć jakiegokolwiek ruchu nadwozia podczas transportu. Znajomość zasad dotyczących transportu nadwozi wymiennych jest niezbędna dla wszystkich operatorów logistycznych i kierowców, aby zapewnić skuteczną i bezpieczną obsługę procesów transportowych.

Pytanie 35

Przedstawiona oferta handlowa nie zawiera

n n n n
n

Przedsiębiorstwo Transportowe „Pędziwiatr"

n

ul. Krucza 12

n

65-003 Zielona Góra

n
n

Nasza firma jest najlepsza w branży. Dostarczamy ładunki szybko, sprawnie i bezpiecznie. Posiadamy najnowocześniejszy tabor samochodowy. Zatrudniamy 50 kierowców, którzy posiadają niezbędne uprawnienia i wieloletnie doświadczenie zawodowe w przewozach różnych ładunków na terenie Polski i poza jej granicami. Świadczymy usługi w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego z własnym taborem dostawczym, nisko, średnio i wysokotonażowym.

n

Posiadamy uprawnienia na przewóz materiałów niebezpiecznych ADR.

n

A. cennika świadczonych usług.
B. informacji o doświadczeniu kierowców.
C. informacji dotyczących zakresu świadczonych usług.
D. danych identyfikacyjnych firmy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje na brak cennika świadczonych usług w ofercie handlowej przedsiębiorstwa transportowego "Pędziwiatr". W analizowanej ofercie znajdują się kluczowe informacje, takie jak dane identyfikacyjne firmy, co jest standardem w branży, ponieważ umożliwia to klientom identyfikację i weryfikację rzetelności przedsiębiorstwa. Informacje o doświadczeniu kierowców również są istotne, jako że wskazują na profesjonalizm i bezpieczeństwo transportu. W kontekście praktycznych zastosowań, brak cennika może rodzić wątpliwości wśród potencjalnych klientów dotyczących kosztów usług oraz ich konkurencyjności na rynku. W branży transportowej przejrzystość w kwestii cen jest kluczowa, aby budować zaufanie i przyciągać klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami biznesowymi, oferty powinny zawierać jasne i zrozumiałe informacje o kosztach, co pozwala klientom na lepsze planowanie budżetu. Warto zatem dodać cennik, co przyniesie korzyści zarówno klientom, jak i przedsiębiorstwu.

Pytanie 36

Do czego służy etykieta logistyczna?

A. do oznaczania transportowych symboli manipulacyjnych
B. do identyfikacji ładunku w różnych etapach procesu transportowego
C. do oznaczania miejsc, w których mocuje się ładunek
D. do oznaczania ładunku niebezpiecznego w trakcie transportu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Etykieta logistyczna odgrywa kluczową rolę w identyfikacji ładunku na każdym etapie procesu transportowego. Jej głównym celem jest ułatwienie śledzenia przesyłek oraz zapewnienie, że informacje o ładunku są dostępne dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw. W praktyce, etykiety logistyczne zawierają istotne dane, takie jak miejsce pochodzenia, docelowy adres, informacje o nadawcy i odbiorcy, a także szczegółowe instrukcje dotyczące manipulacji ładunkiem. Na przykład, w przypadku transportu międzynarodowego, etykieta może zawierać kody kreskowe lub QR, które umożliwiają szybkie skanowanie i automatyzację procesów. Dobre praktyki branżowe, takie jak używanie standardów GS1, wspierają jednolitą identyfikację produktów i przesyłek, co zwiększa efektywność i bezpieczeństwo transportu. Właściwe stosowanie etykiet logistycznych przyczynia się do minimalizacji błędów, przyspieszenia procesów oraz zwiększenia przejrzystości operacji magazynowych i transportowych.

Pytanie 37

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, określ który pojazd uzyskał najwyższy wskaźnik wykorzystania pojemności skrzyni ładownej.

PojazdPojemność skrzyni ładownej [m3]Liczba jednostek ładunkowych umieszczonych w pojeździe [szt.]Objętość jednej jednostki ładunkowej [m3]
A.68,4281,96
B.87,4202,40
C.91,2341,06
D.45,6162,11

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pojazd A uzyskał najwyższy wskaźnik wykorzystania pojemności skrzyni ładownej, wynoszący około 0,802, co oznacza, że efektywnie wykorzystuje 80,2% swojej pojemności. Taki wynik jest przykładem efektywnego zarządzania przestrzenią ładunkową, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. W praktyce, wyższy wskaźnik wykorzystania pojemności skrzyni ładunkowej oznacza nie tylko lepszą efektywność operacyjną, ale również mniejsze koszty transportu na jednostkę towaru. Przemysł transportowy coraz bardziej zwraca uwagę na optymalizację ładowności, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej może przyczynić się do zmniejszenia liczby kursów potrzebnych do przewiezienia tej samej ilości towaru, co z kolei wpływa na redukcję emisji CO2 i obniżenie kosztów paliwa. Dobrą praktyką w branży logistycznej jest regularne analizowanie wskaźników efektywności, co pozwala na dostosowanie floty do zmieniających się wymagań i optymalizację procesów transportowych.

Pytanie 38

Jaką maksymalną odległość pokona kierowca w standardowym czasie jazdy między codziennymi przerwami, jeśli średnia prędkość samochodu wynosi 80 km/godz?

A. 800 km
B. 720 km
C. 880 km
D. 700 km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 720 km, co wynika z obliczeń opartych na standardowych zasadach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowcy. Zakładając, że kierowca jedzie z średnią prędkością 80 km/h, a maksymalny czas jazdy bez odpoczynku wynosi 9 godzin dziennie (zgodnie z przepisami drogowymi w wielu krajach, w tym w Unii Europejskiej), można łatwo obliczyć, że pokonany dystans wyniesie 720 km. Aby to obliczyć, wystarczy pomnożyć prędkość (80 km/h) przez czas jazdy (9 godzin): 80 km/h x 9 h = 720 km. Taka wiedza jest niezbędna dla kierowców zawodowych, którzy muszą zarządzać swoim czasem i dystansem, aby przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. Przykładem może być planowanie trasy przez kierowców ciężarówek, którzy muszą uwzględniać maksymalne odległości do przejechania w ciągu dnia, aby uniknąć kar związanych z przekroczeniem dozwolonych limitów czasu jazdy.

Pytanie 39

Spedytor, który zawrze kontrakt spedycyjny z klientem, odpowiada za potencjalne szkody zgodnie z regulacjami

A. umowy AETR
B. kodeksu cywilnego
C. kodeksu karnego
D. umowy CMR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'kodeks cywilny' jest jak najbardziej na miejscu. Wiesz, zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie cywilnym, spedytor ma swoją odpowiedzialność za zadane zlecenie spedycyjne. To wszystko jest opisane w artykułach od 794 do 805, które mówią o umowie spedycji. Spedytor, to nie tylko ktoś, kto przekazuje towar, ale też profesjonalista, który powinien dbać o to, żeby wszystko szło sprawnie i według umowy. Przykładowo, jeśli spedytor zleca transport towaru i ten się uszkadza przez złe pakowanie, to właśnie on może być pociągnięty do odpowiedzialności za te straty. To pokazuje, że spedytorzy muszą trzymać się dobrych praktyk, czyli np. odpowiednio zabezpieczać ładunki i kontrolować ich stan na bieżąco. Tak więc, znajomość Kodeksu cywilnego i wiedza, jak to zastosować w praktyce, są kluczowe, jeśli chodzi o zarządzanie odpowiedzialnością w branży spedycyjnej.

Pytanie 40

Firma zakłada przychód ze świadczonych usług transportowych na poziomie 25 000 zł. Jednostkowy koszt wykonania usługi został oszacowany na 0,25 zł za 1 tkm. Jaką ilość pracy przewozowej powinno zrealizować przedsiębiorstwo, aby uzyskać planowany przychód?

A. 100 000 tkm
B. 1 100 tkm
C. 10 000 tkm
D. 1 000 tkm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć wymaganą pracę przewozową, należy podzielić zakładany przychód przez jednostkowy koszt realizacji usługi. W tym przypadku przychód wynosi 25 000 zł, a koszt jednostkowy to 0,25 zł za 1 tkm. Dzielenie 25 000 zł przez 0,25 zł/tkm daje 100 000 tkm. Oznacza to, że przedsiębiorstwo musi wykonać 100 000 tkm, aby osiągnąć zakładany przychód. Tego typu obliczenia są powszechnie stosowane w branży transportowej, gdzie efektywność kosztowa jest kluczowym czynnikiem sukcesu. W praktyce przedsiębiorstwa muszą szczegółowo analizować swoje koszty i przychody, aby optymalizować swoje operacje. Przykłady takiej analizy to m.in. badanie różnych tras przewozowych pod kątem kosztów jednostkowych, co pozwala na zwiększenie rentowności usług przewozowych. Zrozumienie tych zależności jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu transportem i logistyką."