Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 09:26
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 09:34

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. JavaScript
B. PHP
C. C++
D. HTML
C++ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania do tworzenia aplikacji desktopowych. Jego wysoka wydajność, niskopoziomowy dostęp do pamięci i możliwość zarządzania zasobami sprawiają, że jest idealnym wyborem do tworzenia aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej, takich jak gry, oprogramowanie do obróbki grafiki czy aplikacje systemowe. Frameworki takie jak Qt i biblioteki standardowe C++ (STL) umożliwiają budowanie zarówno prostych, jak i zaawansowanych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika. C++ jest wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle, co czyni go jednym z kluczowych języków w ekosystemie programistycznym.

Pytanie 2

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
B. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
C. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
D. Zachować stałą temperaturę w biurze
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 3

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 73
B. 0
C. 108
D. 115
Liczba 108 może wynikać z błędnej operacji lub niepełnego obliczenia. Wynik 73 sugeruje pominięcie części danych lub niepełne przetworzenie wejściowych wartości. Wynik 0 oznacza, że operacja mogła zakończyć się błędem lub algorytm nie przeprowadził żadnych operacji na danych wejściowych.

Pytanie 4

Jaką jednostkę zaleca się stosować przy projektowaniu interfejsu aplikacji?

A. px
B. mm
C. dp
D. pt
Jednostką zalecaną przy tworzeniu układów interfejsów w aplikacjach mobilnych jest dp (density-independent pixels). Pozwala to na zachowanie proporcji elementów interfejsu niezależnie od rozdzielczości urządzenia.

Pytanie 5

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy zgodności
B. Testy funkcjonalne
C. Testy obciążeniowe
D. Testy użyteczności
Testy obciążeniowe skupiają się na sprawdzaniu, jak aplikacja działa pod dużym ruchem lub obciążeniem, co pozwala ocenić jej wydajność, ale nie dotyczy to bezpośrednio doświadczeń użytkownika. Testy funkcjonalne mają na celu sprawdzenie, czy poszczególne funkcje aplikacji działają zgodnie z założeniami, ale nie badają wygody użytkowania. Testy zgodności natomiast weryfikują, czy aplikacja spełnia określone normy i standardy, co ma niewiele wspólnego z oceną użyteczności aplikacji przez użytkownika końcowego.

Pytanie 6

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie zdarzeniami elementów
B. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
C. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
D. zarządzanie bazą danych
Obsługa bazy danych jest fundamentalną częścią warstwy back-end w aplikacjach internetowych. Backend odpowiada za przetwarzanie logiki biznesowej, przechowywanie i zarządzanie danymi, a także komunikację z bazą danych. Dane przesyłane z front-endu (interfejsu użytkownika) są walidowane i przetwarzane po stronie serwera, zanim trafią do bazy danych lub zostaną zwrócone użytkownikowi. W przypadku aplikacji dynamicznych, serwer pobiera informacje z bazy danych, przekształca je zgodnie z wymogami aplikacji i przesyła z powrotem na front-end. Właściwe zarządzanie danymi i bezpieczeństwo operacji na bazie danych to kluczowe zadania back-endu. Równie ważne jest zapobieganie wstrzykiwaniu SQL (SQL Injection) i zapewnienie integralności danych, co stanowi podstawę skalowalnych i bezpiecznych aplikacji.

Pytanie 7

Z jakiego obiektu można skorzystać, aby stworzyć kontrolkę wskazaną strzałką na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Windows - dla biblioteki WPF; JFrame - dla biblioteki Swing
B. TextBox - dla biblioteki WPF; JTextField - dla biblioteki Swing
C. Box - dla biblioteki WPF; JField - dla biblioteki Swing
D. Text - dla biblioteki WPF; JText - dla biblioteki Swing
TextBox w WPF oraz JTextField w Swing to kontrolki umożliwiające wprowadzanie tekstu przez użytkownika. Są one szeroko stosowane w aplikacjach desktopowych do tworzenia formularzy i interaktywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 8

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. bibliotekę React Native
B. środowisko XCode
C. środowisko Android Studio
D. platformę Xamarin
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 9

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model wodospadowy (waterfall)
B. Model prototypowy
C. Model spiralny
D. Metodyki zwinne (Agile)
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 10

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Określenie metody wirtualnej
B. Definiowanie pól publicznych
C. Utworzenie instancji tej klasy
D. Rozszerzanie tej klasy
Deklaracja pól publicznych w klasie abstrakcyjnej jest całkowicie dozwolona i może być używana do udostępniania danych w klasach pochodnych. Wprowadzenie pól publicznych w klasie abstrakcyjnej pozwala na określenie podstawowych atrybutów, które będą współdzielone przez wszystkie klasy dziedziczące. Może to być przydatne w kontekście encapsulacji i zarządzania danymi w aplikacjach. Deklaracja metody wirtualnej również jest prawidłowa, gdyż klasy abstrakcyjne mogą zawierać metody, które są zdefiniowane jako wirtualne, co umożliwia ich nadpisywanie w klasach pochodnych. Dzięki temu, programiści mogą budować bardziej elastyczne i modułowe aplikacje. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest podstawowym stosowaniem tego typu klas, gdyż pozwala na tworzenie hierarchii, w której klasy pochodne muszą implementować abstrakcyjne metody zdefiniowane w klasie bazowej. Dziedziczenie wspiera ponadto zasady programowania obiektowego, takie jak ponowne wykorzystanie kodu i polimorfizm, co czyni je kluczowym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 11

Do zadań widoku w architekturze MVVM (Model_View-Viewmodel) należy

A. przekazywanie danych do widoku oraz wymiana informacji z modelem
B. obsługa interakcji użytkownika, stworzenie UI
C. przechowywanie ściągniętych i przetworzonych informacji
D. zarządzanie logiką aplikacji - obejmuje wdrażanie algorytmów
Logika aplikacji – To zadanie modelu lub ViewModel. Udostępnianie danych – To rola ViewModel, a nie widoku. Przechowywanie danych – Jest związane z modelem, nie widokiem, który zajmuje się prezentacją danych użytkownikowi.

Pytanie 12

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. UDP
B. TCP
C. IP
D. HTTP
Protokół IP (Internet Protocol) działa na poziomie sieci i jest odpowiedzialny za adresowanie oraz routing pakietów w sieci, ale nie zapewnia niezawodności w przesyłaniu danych. IP może dostarczać pakiety w dowolnej kolejności, a także nie oferuje mechanizmów do ponownego przesyłania utraconych danych. Z tego powodu nie jest odpowiedni do zastosowań wymagających gwarancji dostarczenia. Z kolei UDP (User Datagram Protocol) jest protokołem transportowym, który również nie zapewnia niezawodności. UDP umożliwia szybkie przesyłanie danych bez ustanawiania połączenia, co czyni go idealnym dla aplikacji takich jak strumieniowanie audio i wideo, gdzie opóźnienia są mniej krytyczne niż utrata niektórych pakietów. Wreszcie, HTTP (Hypertext Transfer Protocol) jest protokołem aplikacyjnym, który działa na szczycie TCP, ale nie jest odpowiedzialny za przesyłanie danych w niezawodny sposób samodzielnie, ponieważ korzysta z TCP, aby zapewnić te funkcje. HTTP używa TCP do transportu danych, co oznacza, że niezawodność komunikacji nie jest bezpośrednio przypisana do HTTP, ale raczej do protokołu, na którym jest oparty.

Pytanie 13

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod2
C. Kod3
D. Kod4
Kod2 jest spoko, bo składnia jest w porządku dla JSON. Używasz odpowiednich znaków i struktur, więc wszystko gra. JSON to taki format do wymiany danych, który często wykorzystuje się w komunikacji między frontendem a backendem. Zgadza się ze standardem ECMA-404. Pamiętaj, że klucze i wartości tekstowe powinny być w podwójnych cudzysłowach, co widać w Kod2. Twój przykładowy kod pokazuje tablicę obiektów, gdzie każdy obiekt ma pary klucz-wartość, a przecinki i nawiasy klamrowe są na swoim miejscu. To naprawdę dobry sposób, bo ułatwia współpracę między różnymi elementami aplikacji. JSON ma ważne zastosowanie w AJAX, bo dzięki niemu możemy dynamicznie aktualizować treści na stronie bez jej przeładowania. To jest mega przydatne w nowoczesnych aplikacjach typu SPA, gdzie JSON odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu stanem aplikacji i komunikacji.

Pytanie 14

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 4 osoby
B. 5 osób
C. 2 osoby
D. 1 osobę
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 15

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 100 lx
B. 500 lx
C. 200 lx
D. 800 lx
Minimalne natężenie oświetlenia, jakie powinno być w biurze, to 500 lx (luksów). To taki standard, który ustalono w normach BHP i ergonomii. Dzięki temu lepiej się pracuje przy komputerze i łatwiej robić zadania, które wymagają dobrego wzroku. Odpowiednie oświetlenie zdecydowanie zmniejsza zmęczenie oczu i poprawia koncentrację, co jest istotne, żeby uniknąć bólów głowy i być bardziej efektywnym w pracy. Ważne, żeby światło było równomierne i nie odbijało się na monitorze, bo to może rozpraszać. Warto dbać o takie warunki, bo to zmniejsza ryzyko problemów ze wzrokiem, a komfort pracy jest mega ważny, zwłaszcza gdy ktoś spędza dużo czasu przed komputerem.

Pytanie 16

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 4
C. Kod 3
D. Kod 1
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 17

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę dziedziczącą?

A. Klasa, która nie może posiadać konstruktorów ani destruktorów
B. Klasa, która wykorzystuje pola i metody innej klasy bez ich ponownej definicji
C. Klasa, która dzieli swoje pola z klasami zaprzyjaźnionymi
D. Klasa, która umożliwia wielokrotne dziedziczenie pól prywatnych
Dziedziczenie w programowaniu obiektowym pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie istniejących. Klasa dziedziczona (klasa pochodna) automatycznie uzyskuje dostęp do publicznych i chronionych pól oraz metod klasy bazowej, co eliminuje potrzebę ich ponownego definiowania. Dzięki dziedziczeniu można rozszerzać funkcjonalność istniejących klas, co prowadzi do bardziej efektywnego i modułowego kodu. Przykładem może być klasa 'Pojazd', po której dziedziczy klasa 'Samochód', zachowując wszystkie właściwości pojazdu i dodając specyficzne dla samochodu metody lub pola.

Pytanie 18

Programista umieścił poniższą linię kodu w pliku HTML, aby

Ilustracja do pytania
A. pobrać z Internetu w momencie otwierania strony i użyć biblioteki jQuery
B. skorzystać z funkcji biblioteki jQuery, która była wcześniej pobrana i zapisana lokalnie
C. zadeklarować własną funkcję JavaScript o nazwie min.js
D. wstawić kod JavaScript pomiędzy znacznikami <script></script>
Kod HTML jest często używany do włączania zewnętrznych bibliotek JavaScript, takich jak jQuery, które zostały wcześniej pobrane i zapisane lokalnie na serwerze. W tym przypadku atrybut src w znaczniku script wskazuje na lokalnie przechowywany plik jQuery, co oznacza, że przeglądarka załaduje bibliotekę z serwera, na którym znajduje się nasza strona. Korzystanie z lokalnych kopii bibliotek jest dobrą praktyką w przypadku ograniczonego lub niestabilnego dostępu do internetu, ponieważ gwarantuje dostępność bibliotek niezależnie od zewnętrznych źródeł. Zaletą tego rozwiązania jest redukcja potencjalnych opóźnień w ładowaniu strony, ponieważ plik jest już dostępny na tym samym serwerze. Użycie lokalnych plików jest również korzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa, gdyż pozwala kontrolować dokładną wersję załadowanej biblioteki i uniknąć potencjalnych zagrożeń wynikających z modyfikacji zewnętrznych plików. W praktyce, programiści często łączą lokalne i zdalne zasoby, wybierając odpowiednią metodę w zależności od potrzeb projektu i dostępnych zasobów sieciowych.

Pytanie 19

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólem, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w rejonie 1-3 palca ręki jest

A. zespół cieśni kanału nadgarstka
B. kifoza
C. zespół suchego oka
D. dyskopatia
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 20

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy funkcjonalne
B. Testy zgodności
C. Testy bezpieczeństwa
D. Testy obciążeniowe
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 21

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
B. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
C. Utrudnianie działalności organom ścigania
D. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 22

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
B. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
C. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
D. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
System informatyczny to kompleksowy zbiór elementów, który obejmuje ludzi, procedury, oprogramowanie oraz sprzęt, mający na celu przetwarzanie danych w sposób efektywny i zorganizowany. Kluczowym aspektem systemu informatycznego jest jego zdolność do integracji różnych komponentów w celu realizacji określonych zadań i osiągania wyznaczonych celów. Przykładem może być system ERP (Enterprise Resource Planning), który integruje finanse, produkcję, sprzedaż oraz zarządzanie zasobami ludzkimi w jednym środowisku. Takie zintegrowane podejście umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie danymi, ale również generowanie raportów, analizę trendów oraz podejmowanie informowanych decyzji. Standardy, takie jak ITIL (Information Technology Infrastructure Library) czy CMMI (Capability Maturity Model Integration), podkreślają znaczenie procedur i zarządzania w kontekście systemów informatycznych, co wpływa na jakość usług i zadowolenie użytkowników. Systemy informatyczne są wykorzystywane w różnych branżach, od finansów po opiekę zdrowotną, gdzie przetwarzanie i zarządzanie danymi jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 23

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Usuwanie instancji obiektów
B. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia
C. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
D. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 24

Jaki rodzaj testów można scharakteryzować przedstawionym opisem?

Ilustracja do pytania
A. testy funkcjonalne
B. testy jednostkowe
C. testy zgodności
D. testy wydajnościowe
Testy funkcjonalne (functional testing) oceniają, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami, testując jej poszczególne funkcjonalności. Są kluczowym etapem w procesie testowania oprogramowania, ponieważ potwierdzają poprawność implementacji.

Pytanie 25

Jakie z wymienionych działań jest fundamentalne w modelu kaskadowym?

A. Iteracyjne wprowadzanie modyfikacji na każdym poziomie
B. Przeprowadzanie testów systemu po zakończeniu każdej fazy
C. Zakończenie jednej fazy przed rozpoczęciem następnej
D. Równoległe prowadzenie wielu etapów projektu
Kończenie jednej fazy przed rozpoczęciem kolejnej to kluczowa cecha modelu kaskadowego (Waterfall). W tym podejściu projekt jest realizowany etapami – analiza, projektowanie, implementacja, testowanie i wdrożenie – bez możliwości powrotu do poprzednich faz. Dzięki temu model Waterfall jest przejrzysty i łatwy do zarządzania, szczególnie w projektach o stabilnych wymaganiach. Jednak jego ograniczeniem jest brak elastyczności, co może prowadzić do problemów, jeśli wymagania zmienią się w trakcie trwania projektu.

Pytanie 26

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
B. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
C. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
D. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 27

Jaką rolę pełni instrukcja throw w języku C++?

A. Zgłasza wyjątek, który można przechwycić za pomocą bloku catch
B. Inicjuje nowy wyjątek podczas działania aplikacji
C. Ogranicza zasięg zmiennych w bloku try
D. Przerywa działanie programu, gdy wystąpi wyjątek
Instrukcja 'throw' w C++ służy do zgłaszania wyjątków, które mogą być następnie przechwycone i obsłużone przez blok 'catch'. Mechanizm ten pozwala na przerwanie normalnego przepływu programu w przypadku wystąpienia błędu i skierowanie sterowania do odpowiedniego miejsca obsługi wyjątków. 'Throw' jest kluczowym elementem obsługi błędów i umożliwia propagowanie informacji o błędach na wyższe poziomy programu, co pozwala na ich efektywną obsługę. Używanie wyjątków poprawia czytelność kodu, umożliwiając oddzielenie logiki biznesowej od logiki obsługi błędów.

Pytanie 28

Które słowo kluczowe w C++ służy do definiowania klasy nadrzędnej?

A. public
B. virtual
C. class
D. base
Słowo kluczowe 'class' jest podstawowym elementem języka C++ i służy do deklarowania klasy. Definiuje ono strukturę zawierającą pola (zmienne) oraz metody (funkcje członkowskie), które określają zachowanie obiektu. 'Class' pozwala na enkapsulację danych, co oznacza ukrywanie implementacji wewnętrznej i udostępnianie interfejsu publicznego. Dzięki temu klasy stanowią podstawę programowania obiektowego, umożliwiając organizację kodu w logiczne jednostki. Przykładowa deklaracja klasy w C++ wygląda następująco: 'class Samochod { public: void Jedz(); private: int predkosc; };'.

Pytanie 29

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
B. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
C. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
D. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 30

Początkowym celem środowisk IDE takich jak: lntellij IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku

A. C#
B. Python
C. Java
D. C++
Środowiska IDE, takie jak IntelliJ IDEA, Eclipse oraz NetBeans, zostały zaprojektowane z myślą o programowaniu w języku Java, który jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Te zintegrowane środowiska deweloperskie oferują szereg narzędzi i funkcji, które znacznie ułatwiają proces tworzenia aplikacji w Java. Przykładowo, IntelliJ IDEA, stworzony przez firmę JetBrains, dostarcza wsparcie dla automatycznego uzupełniania kodu, refaktoryzacji oraz analizy statycznej, co przyspiesza cykl rozwoju oprogramowania. Eclipse, będący otwartym oprogramowaniem, umożliwia rozszerzanie swoich funkcji poprzez wtyczki, co czyni go elastycznym narzędziem dla programistów. NetBeans, z kolei, zapewnia łatwe w użyciu interfejsy oraz wsparcie dla wielu technologii związanych z Java, takich jak JavaFX czy Java EE, co czyni go idealnym wyborem dla rozwoju aplikacji webowych i desktopowych. Zgodnie z przyjętymi standardami w branży, Java jest językiem obiektowym, który charakteryzuje się wysoką przenośnością oraz bezpieczeństwem, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla wielu projektów komercyjnych oraz edukacyjnych.

Pytanie 31

Jakie z wymienionych narzędzi służy do testowania aplikacji?

A. WordPress
B. Selenium
C. Photoshop
D. Git
Selenium to potężne narzędzie do automatycznego testowania aplikacji webowych. Umożliwia ono symulowanie działań użytkownika na stronie internetowej, takich jak klikanie przycisków, wypełnianie formularzy czy nawigowanie po witrynie. Dzięki Selenium programiści mogą automatyzować testy funkcjonalne i regresyjne, co pozwala na szybkie wykrywanie błędów i sprawdzanie zgodności aplikacji z wymaganiami. Selenium obsługuje wiele języków programowania, takich jak Python, Java, C# czy JavaScript, co czyni je wszechstronnym narzędziem do testowania aplikacji webowych na różnych platformach i przeglądarkach. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi w arsenale testerów oprogramowania i deweloperów dbających o jakość swoich produktów.

Pytanie 32

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje prawidłowy szkielet zarządzania wyjątkami w języku C++?

A. try { kod } catch { obsługa }
B. try { kod } finally { obsługa }
C. try { kod } except { obsługa }
D. try { kod } handle { obsługa }
Jak to wygląda w C++? Kluczowym elementem jest szkielet z blokami 'try' i 'catch'. W bloku 'try' piszesz kod, który może spowodować błąd, a 'catch' zajmuje się sytuacjami, kiedy coś pójdzie nie tak. Dzięki temu nie musisz się martwić, że program nagle przestanie działać, bo masz kontrolę nad tym, jak reagować w trudnych momentach. Obsługa wyjątków to naprawdę ważna sprawa w programowaniu, bo pomaga wyłapać różne problemy, czy to z danymi, z pamięcią, czy z plikami. Z mojego doświadczenia, to po prostu sprawia, że aplikacje są bardziej stabilne i działa to na korzyść zarówno programisty, jak i użytkownika.

Pytanie 33

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Przycisk opcji
B. Obszar tekstowy
C. Menu
D. Rozwijana lista
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 34

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. dekompilator
B. interpreter
C. kompilator
D. debugger
Kompilator to narzędzie, które tłumaczy kod źródłowy na kod maszynowy lub bajtowy, umożliwiając jego późniejsze wykonanie przez komputer. Kompilator analizuje cały kod przed jego uruchomieniem, identyfikując błędy składniowe i logiczne, co pozwala na generowanie pliku wykonywalnego.

Pytanie 35

Wskaź kod, który spowoduje wyświetlenie okna dialogowego przedstawionego na ilustracji. Dla uproszczenia kodu, zrezygnowano z atrybutów znaczników

Ilustracja do pytania
A. kod 1
B. kod 2
C. kod 3
D. kod 4
Odpowiedź, którą wybrałeś, to kod 2, i nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze, że zauważyłeś wszystkie elementy, które były w oknie dialogowym. W tym kodzie masz TextBox na górze, który pozwala na wpisanie tekstu. Dwa CheckBoxy po lewej stronie to te typowe pola wyboru, które też były widoczne. Po prawej stronie masz trzy RadioButtony, które tworzą grupę przycisków - to jest właśnie to, co powinno być. Na dole widoczny jest przycisk Button z napisem Test, co też jest zgodne z obrazkiem. Takie rozmieszczenie to klucz do stworzenia dobrego interfejsu. Wiesz, w praktyce w wielu aplikacjach używa się właśnie tych elementów do prostych formularzy. Jeżeli rozumiesz, jak te komponenty działają i jak je ze sobą łączyć, to naprawdę dobrze ci to pójdzie w przyszłości w tworzeniu ładnych i funkcjonalnych interfejsów.

Pytanie 36

W programowaniu obiektowym odpowiednikami zmiennych oraz funkcji w programowaniu strukturalnym są

A. pola i metody
B. metody statyczne i abstrakcyjne
C. hermetyzacja oraz dziedziczenie
D. pola i kwalifikatory dostępu
Odpowiednikami zmiennych i funkcji w programowaniu obiektowym są pola i metody. Pola przechowują dane (stan obiektu), a metody implementują logikę, pozwalając na manipulowanie tymi danymi i realizację zachowań klasy.

Pytanie 37

Jakie jest zadanie interpretera?

A. optymalizacja większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
B. analiza składni całego programu przed jego uruchomieniem
C. tłumaczenie kodu na kod maszynowy
D. wykonywanie skryptu krok po kroku
Interpreter to takie narzędzie, które wykonuje kod linijka po linijce. Działa to tak, że odczytuje program napisany w języku wysokiego poziomu, weryfikuje co tam w nim siedzi i od razu realizuje polecenia, co sprawia, że można fajnie testować kod. Na przykład w Pythonie można łatwo sprawdzić różne fragmenty kodu, co jest mega pomocne przy pisaniu i poprawianiu oprogramowania. Wiesz, od kompilatora różni się tym, że kompilator przetwarza cały kod od razu, tworząc kod maszynowy, który później działa na komputerze. Dzięki temu interpreter jest bardziej elastyczny, można szybko przetestować nowe pomysły, ale z drugiej strony, czasami nie działa tak efektywnie jak skompilowane programy, bo każda linia kodu jest analizowana na bieżąco. Więc w przypadku dużych i wymagających aplikacji lepiej sprawdzają się kompilatory, ale interpreter to skarb, zwłaszcza w nauce i prototypowaniu.

Pytanie 38

Jakie będzie działanie przedstawionych dwóch równoważnych fragmentów kodu źródłowego?

Ilustracja do pytania
A. nadany tytuł strony: "Egzamin zawodowy"
B. wyświetlony na stronie tekst w akapicie: "Egzamin zawodowy"
C. wyświetlony na stronie tekst w nagłówku: "Egzamin zawodowy"
D. nadany tytuł każdego elementu HTML: "Egzamin zawodowy"
Twój kod rzeczywiście sprawia, że w nagłówku strony pojawia się tekst 'Egzamin zawodowy' (tak jak w <h1>). To ważne, bo nagłówki HTML są kluczowe dla struktury strony i pomagają w lepszym pozycjonowaniu treści w wyszukiwarkach. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiony nagłówek może znacznie poprawić czytelność strony.

Pytanie 39

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. !
B. //
C. ""
D. #
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 40

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
B. Nagłówek HTTP
C. Plik graficzny
D. Tabela w bazie danych
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagi <input> do tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.