Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2025 11:49
  • Data zakończenia: 10 czerwca 2025 12:28

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przechowywanie jednostek ładunkowych bezpośrednio na podłodze, w stosach ustawionych w liniach lub blokach, jest stosowane w magazynach

A. wielopoziomowych
B. niskich
C. specjalistycznych
D. wysokich
Składowanie jednostek ładunkowych bezpośrednio na posadzce w magazynach niskich jest praktyką, która przynosi wiele korzyści. W takich obiektach, gdzie wysokość składowania jest ograniczona, układanie towarów w stosy w rzędach lub blokach pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni. Magazyny niskie charakteryzują się zwykle tym, że operacje takie jak załadunek i rozładunek są wykonywane ręcznie lub z użyciem niskich wózków paletowych, co czyni tę metodę składowania bardziej dostosowaną do ich specyfiki. W praktyce, przykładem mogą być magazyny spożywcze, gdzie towar często wymaga szybkiego dostępu i rotacji, co jest możliwe dzięki swobodnemu składowaniu bezpośredniemu. Zastosowanie tej metody jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co przyczynia się do zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 2

Jakim prefiksem posługuje się system kodów kreskowych EAN w Polsce?

A. 590
B. 750
C. 560
D. 690
Odpowiedź 590 jest poprawna, ponieważ jest to prefiks EAN przypisany Polsce. System kodów kreskowych EAN (European Article Numbering) wykorzystuje prefiksy do określenia kraju pochodzenia produktu. W przypadku polskich produktów, prefiks 590 jest standardowym oznaczeniem, co pozwala na łatwe identyfikowanie ich pochodzenia w międzynarodowym handlu. Przykładem zastosowania tego kodu może być identyfikacja lokalnych produktów spożywczych, takich jak mleko czy pieczywo, które są sprzedawane w supermarketach. Dzięki prefiksowi 590, konsumenci oraz sprzedawcy mogą szybko ustalić, że dany towar pochodzi z Polski, co ma znaczenie w kontekście wspierania lokalnej gospodarki oraz kontrolowania jakości produktów. Praktyczne wykorzystanie kodów EAN jest kluczowe w logistyce, umożliwiając automatyzację procesów magazynowych oraz sprzedażowych, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną w handlu detalicznym.

Pytanie 3

Przedsiębiorstwo montuje samochody osobowe z elementów dostarczanych przez podwykonawców zewnętrznych. Nie ma ono zapasów produkcji w toku ani ustalonych poziomów zapasów bezpieczeństwa. Posługując się danymi z poniższej tabeli ustal, ile silników powinno zamówić przedsiębiorstwo, aby zrealizować zamówienie na 250 samochodów osobowych.

Pozycja zapasówLiczba
w szt.
Ogumienie do samochodów1200
Układy hamulcowe do samochodów250
Gotowe samochody150
Silniki samochodowe17

A. 83 szt.
B. 17 szt.
C. 233 szt.
D. 100 szt.
W przypadku innej odpowiedzi, problem to brak zrozumienia, jak dostępne zasoby przełożone są na potrzeby produkcyjne. Jeśli wybierzesz 100 sztuk, to zapominasz, że firma ma już 17 silników, co zmniejsza liczbę potrzebnych zamówień. To może prowadzić do zamówienia za dużo, a to generuje dodatkowe koszty i może spowodować przestoje w produkcji, bo gdzie to wszystko pomieścić? Wybierając 17 sztuk, zupełnie pomijasz fakt, że potrzebujesz jeszcze silników, żeby wyprodukować te samochody, co może opóźnić realizację zamówienia. Z kolei odpowiedź 233 sztuki pokazuje, że zupełnie nie rozumiesz, ile tak naprawdę potrzebujesz, a to jest sprzeczne z tym, co powinno być w efektywnym zarządzaniu zapasami. Musisz analizować dostępność zasobów i na bieżąco przeliczać potrzeby, bez tego ciężko o dobrą produkcję.

Pytanie 4

Na podstawie kryterium lokalizacji, magazyny logistyczne klasyfikowane są na magazyny:

A. transportowo-spedycyjne, odpadów, specjalne
B. transportowo-spedycyjne, produkcyjne, handlowe
C. wysokiego składowania, produkcyjne, zamknięte
D. handlowe, zdecentralizowane, półotwarte
Magazyny logistyczne można klasyfikować według lokalizacji w kilka kategorii, z których najważniejsze to magazyny transportowo-spedycyjne, produkcyjne oraz handlowe. Magazyny transportowo-spedycyjne pełnią kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając szybkie i efektywne zarządzanie towarami w trakcie ich transportu. Przykładem mogą być centra dystrybucyjne, które służą jako punkty przeładunkowe dla produktów. Magazyny produkcyjne są z kolei zintegrowane z procesami produkcji, co pozwala na efektywne składowanie surowców oraz półfabrykatów, a także wspomaga organizację pracy w fabrykach. Z kolei magazyny handlowe koncentrują się na przechowywaniu towarów gotowych do sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej detalistów. W praktyce, zrozumienie tych kategorii pozwala na lepsze planowanie przestrzeni magazynowej, optymalizację procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności zarządzania zapasami, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych i poprawę obsługi klienta.

Pytanie 5

Czym jest recykling?

A. powiększeniem ilości nowych materiałów w procesie produkcji poprzez eliminację materiałów odpadowych
B. przewiezieniem odpadów na wysypisko śmieci
C. redukcją lub zastąpieniem nowych materiałów materiałami odpadowymi w procesie produkcji
D. eliminowaniem odpadów z procesu produkcji
Pierwsza niepoprawna odpowiedź sugeruje, że recykling polega na wywożeniu śmieci na wysypisko. To podejście wcale nie rozwiązuje problemu, wręcz może zanieczyszczać naszą ziemię i wody. Wysypiska to nie jest rozwiązanie, bo one generują zanieczyszczenia, a metan, który tam się wydobywa, jest szkodliwy. Druga opcja mówi o eliminacji odpadów z produkcji, co brzmi sensownie, ale nie ma nic wspólnego z recyklingiem. Recykling to przecież ponowne wykorzystanie, a nie usuwanie materiałów. Co więcej, powiększanie produkcji nowych materiałów to coś, co prowadzi do wyczerpywania naszych zasobów. Musimy zmienić podejście i zacząć myśleć o recyklingu i ponownym użyciu materiałów, żeby jak najmniej szkodzić naszemu środowisku.

Pytanie 6

Ile zestawów regałów magazynowych należy przygotować dla planowanego przyjęcia 1 620 sztuk towaru o wymiarach 600 x 300 x 1 250 mm składowanych na paletach o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm (dł. x szer. x wys.) bez piętrzenia?

Regały paletowe tradycyjne
Zestaw o długości 2 780,50 mm (2,7805 m)

Ilustracja do pytania
A. 180 sztuk.
B. 23 sztuki.
C. 90 sztuk.
D. 45 sztuk.
Żeby określić, ile zestawów regałów potrzebujemy do przechowania 1 620 sztuk towaru o wymiarach 600 x 300 x 1 250 mm, musimy najpierw policzyć objętość jednego towaru oraz objętość zestawu regałowego. Towar zajmuje objętość 0,225 m³ (0,6 m * 0,3 m * 1,25 m), a paleta ma objętość 0,1152 m³ (1,2 m * 0,8 m * 0,144 m). Zakładając, że składowanie odbywa się na paletach, to każdy zestaw regałowy pomieści do 6 sztuk towaru (1,2 m / 0,6 m = 2 wzdłuż, 0,8 m / 0,3 m = 2 w szerokości, a wysokość palety 0,144 m zmieści 8,68 sztuk, co zaokrąglamy do 8). Potrzebujemy więc 270 palet dla 1 620 sztuk towaru (1 620 / 6 = 270). Jeśli każdy regał pomieści 6 palet, to potrzebujemy 45 zestawów regałowych (270 / 6 = 45). Ważne jest, żeby dobrze planować przestrzeń w magazynie i używać standardów magazynowania, jak FIFO, bo to zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 7

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4,80 zł/km
B. 4,40 zł/km
C. 4.00 zł/km
D. 4,20 zł/km
Koszt całkowity na 1 km został obliczony poprzez dodanie kosztów stałych i zmiennych. Koszty stałe wyniosły 4000 zł, a przewożony dystans wynosił 400 km w jedną stronę. Przy 10 kursach w obie strony, całkowity dystans wyniósł 8000 km (10 kursów x 800 km). Koszt zmienny wynosi 3,50 zł na km, co łącznie daje 28000 zł (8000 km x 3,50 zł/km). Koszt całkowity to suma kosztów stałych i zmiennych, czyli 32000 zł (4000 zł + 28000 zł). Dzieląc całkowity koszt przez całkowity dystans, otrzymujemy 4,00 zł/km. Ważne jest, aby zrozumieć, że w kosztach stałych nie zmieniają się one w zależności od liczby przewozów, co jest kluczowe w branży transportowej, gdzie planowanie kosztów jest istotne dla rentowności. Umożliwia to również przedsiębiorcom efektywne zarządzanie finansami oraz strategię cenową, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce.

Pytanie 8

Jakie zagadnienia dotyczą planowania w systemie informacyjnym DRP II?

A. zasobów produkcyjnych
B. potrzeb dystrybucyjnych
C. potrzeb produkcyjnych
D. zasobów dystrybucyjnych
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do zasobów dystrybucyjnych, prowadzi do nieporozumień dotyczących roli systemu DRP II w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Zasoby produkcyjne są związane głównie z procesem wytwarzania, co oznacza, że koncentrują się na dostępności maszyn, surowców oraz pracy potrzebnej do produkcji towarów. To podejście nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest efektywne planowanie i zarządzanie dystrybucją tych wyprodukowanych towarów. Z kolei potrzeby dystrybucyjne i potrzeby produkcyjne to dwa różne pojęcia. Pierwsze odnosi się do zapotrzebowania na produkty w określonych lokalizacjach na rynku, a drugie koncentruje się na ilości surowców i zasobów potrzebnych do wyprodukowania tych produktów. Dlatego wybór odpowiedzi, które odnoszą się do potrzeb produkcyjnych lub zasobów produkcyjnych, jest błędny, ponieważ nie uwzględnia głównego celu systemu DRP II. Osoby, które mylą te pojęcia, mogą pomijać kluczowe elementy strategii zarządzania łańcuchem dostaw, co prowadzi do nieefektywności i zwiększenia kosztów operacyjnych. Zrozumienie różnicy między tymi terminami i ich zastosowaniem w praktyce jest niezbędne w kontekście skutecznego zarządzania dystrybucją oraz zaspokajania potrzeb rynkowych.

Pytanie 9

Na podstawie załączonego cennika ustal, jaką opłatę pobierze terminal za składowanie jednego pełnego kontenera 40ft przez okres 8 dni.

KONTENERYJ.m.PełnePuste
20ft40ft20ft40ft
1.Sztauerka statkowaszt.264,00343,00176,00232,00
2.Przeładunek burta-plac lub odwrotnieszt.123,00160,0089,00115,00
3.Przeładunek plac-samochód/wagon lub odwrotnieszt.123,00160,0089,00115,00
4.Opłata bezpieczeństwa (ISPS)szt.7,407,40--
5.Manipulacjaszt.253,00329,00253,00329,00
Składowanie:
6.7 dni wliczone w stawkę przeładunkową-----
7.Od 8 do 14 dniaszt./dzień10,7021,4010,7021,40
8.Od 15 do 21 dniaszt./dzień21,4043,4021,4043,40
9.Od 22 do 28 dniaszt./dzień27,5054,6027,5054,60
10.Od 29 dniaszt./dzień47,4095,0047,4095,00
Stawki taryfy wyrażone są w złotych polskich.

A. 21,40 zł
B. 10,70 zł
C. 43,40 zł
D. 42,80 zł
Twoja odpowiedź jest dobra, bo zgadza się z cennikiem. Składowanie pełnego kontenera 40ft przez pierwsze 7 dni jest bezpłatne, więc nie musisz się martwić o dodatkowe opłaty. Zaczyna się liczyć dopiero od 8 dnia, wtedy stawka wynosi 21,40 zł za dzień. W logistyce to jest mega ważne, żeby zrozumieć te zasady, bo pozwala to lepiej zarządzać kosztami. A pamiętaj, że różne terminale mogą mieć różne zasady, więc zawsze dobrze sprawdzić cennik, zanim planujesz transport. Dzięki temu unikasz niespodzianek w budżecie. Słyszałem, że im więcej wiesz o kosztach składowania, tym lepiej sobie radzisz w logistyce, więc warto się tym zainteresować.

Pytanie 10

Podstawowy plan, na podstawie którego wyznacza się ilości oraz terminy produkcji poszczególnych produktów w ustalonym (średnim) okresie czasu, stanowiącym fundament wstępnego planu wykorzystania możliwości produkcyjnych, nazywa się

A. marszrutą produkcyjną
B. głównym harmonogramem produkcji
C. cyklogramem wyrobu gotowego
D. strukturą wyrobu gotowego
Główny harmonogram produkcji (GHP) to kluczowy element zarządzania produkcją, który pozwala na efektywne planowanie i kontrolowanie procesów wytwórczych. GHP określa wielkości oraz terminy realizacji poszczególnych partii produkcyjnych, co jest niezbędne do optymalizacji wykorzystania zasobów produkcyjnych w zakładzie. Przykładowo, w zakładzie zajmującym się produkcją części samochodowych, GHP może wyznaczać plan produkcji na najbliższe miesiące, biorąc pod uwagę zamówienia klientów oraz dostępność surowców. Zastosowanie GHP pozwala na unikanie przestojów oraz nadprodukcji, co jest zgodne z zasadami lean manufacturing, które promują efektywność i redukcję marnotrawstwa. Ponadto, GHP jest zgodny z dobrą praktyką planowania, ponieważ stanowi fundament dla dalszych działań, takich jak szczegółowe harmonogramy produkcji czy zarządzanie zapasami. Dzięki odpowiedniemu GHP przedsiębiorstwo może elastycznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe oraz utrzymywać konkurencyjność na rynku.

Pytanie 11

W miesiącu lutym planuje się, że koszty magazynowania wzrosną o 5% w stosunku do miesiąca stycznia. Koszty stałe i koszty zmienne utrzymania zapasów w miesiącu lutym wyniosą odpowiednio

MiesiącCałkowite koszty w złotych
styczeńkoszty stałe utrzymania zapasówkoszty zmienne utrzymania zapasów
1 000,-2 000,-

A. koszty stałe 1 050 zł, koszty zmienne 2 100 zł
B. koszty stałe 2 100 zł, koszty zmienne 1 050 zł
C. koszty stałe 1 050 zł, koszty zmienne 2 000 zł
D. koszty stałe 1 000 zł, koszty zmienne 2 100 zł
Poprawna odpowiedź to koszty stałe wynoszące 1 050 zł oraz koszty zmienne na poziomie 2 100 zł. Aby obliczyć koszty w lutym, należy zastosować wzór uwzględniający wzrost o 5% w stosunku do kosztów styczniowych. Jeśli koszty stałe w styczniu wynosiły 1 000 zł, to po uwzględnieniu wzrostu obliczamy: 1 000 zł * 1,05 = 1 050 zł. Podobnie, jeśli koszty zmienne w styczniu wyniosły 2 000 zł, wzrost o 5% daje 2 000 zł * 1,05 = 2 100 zł. Takie podejście do analizy kosztów jest zgodne z praktykami zarządzania finansami w przedsiębiorstwach, gdzie dokładne prognozowanie kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania budżetu i optymalizacji wydatków. Właściwe podejście do zarządzania kosztami przyczynia się do lepszego zrozumienia struktury wydatków oraz pozwala na bardziej trafne podejmowanie decyzji dotyczących alokacji zasobów.

Pytanie 12

Zbiór działań realizowanych przez wyznaczoną grupę pracowników, których celem jest zapewnienie klientom dostępu do produktów w odpowiedniej jakości, ilości, miejscu oraz czasie, odbywa się w obrębie

A. dystrybucji
B. magazynowania
C. produkcji
D. zaopatrzenia
Wybór odpowiedzi związanych z produkcją, zaopatrzeniem lub magazynowaniem nie oddaje istoty opisanego procesu. Produkcja odnosi się do działań związanych z wytwarzaniem towarów, które nie mają bezpośredniego związku z dostarczaniem produktów do konsumentów. To zaś wiąże się z organizacją produkcji, kontrolą jakości oraz efektywnością procesów wytwórczych. Z drugiej strony, zaopatrzenie odnosi się do pozyskiwania surowców i komponentów potrzebnych do produkcji, co również nie obejmuje działań związanych z dystrybucją. W kontekście łańcucha dostaw, zaopatrzenie to pierwszy krok, który ma na celu zapewnienie, że materiały są dostępne dla procesu produkcyjnego. Magazynowanie zaś dotyczy przechowywania towarów, co jest zaledwie częścią szerszego systemu dystrybucji. Nieprawidłowe podejście do tych pojęć często prowadzi do dezorientacji, ponieważ każdy z tych elementów pełni inną, ale uzupełniającą rolę w logistyce. Właściwe zrozumienie różnic między dystrybucją a innymi procesami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 13

Powierzchnia składowa magazynu wynosi 14 500 m3. Zwykle w tej przestrzeni znajduje się ładunek o objętości 10 875 m3. Jaki jest średni wskaźnik wykorzystania strefy składowania?

A. 1,30
B. 0,95
C. 0,75
D. 0,25
Średni współczynnik wykorzystania strefy składowania oblicza się, dzieląc objętość ładunku przez całkowitą pojemność magazynu. W tym przypadku mamy 10 875 m³ ładunku i 14 500 m³ dostępnej przestrzeni. Obliczenie wygląda następująco: 10 875 m³ / 14 500 m³ = 0,75. Oznacza to, że ładunek zajmuje 75% dostępnej przestrzeni składowania, co jest wskaźnikiem efektywności wykorzystania zasobów magazynowych. W praktyce, utrzymanie średniego współczynnika wykorzystania na poziomie około 0,75 jest uważane za dobre praktyki w zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala na optymalne zarządzanie przestrzenią i zmniejszenie kosztów operacyjnych. Odpowiedni wskaźnik wykorzystania jest kluczowy, aby zrozumieć, jak efektywnie zarządzać przestrzenią składowania oraz planować przyszłe potrzeby w zakresie logistyki i zaopatrzenia.

Pytanie 14

Jakie będzie roczne wskaźnik kosztów utrzymania przestrzeni magazynowej, jeśli objętość użytkowa magazynu wynosi 2 500 m3, powierzchnia użytkowa magazynu to 400 m2, a całkowite roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 280 000,00 zł?

A. 112,00 zł/m3
B. 0,89 m3/zł
C. 700,00 zł/m2
D. 0,14 m2/zł
Wskaźniki kosztów utrzymania powierzchni magazynowej są istotnym elementem analizy kosztów w logistyce, jednak analiza niepoprawnych odpowiedzi pokazuje, jak łatwo można się zagubić w obliczeniach. Na przykład, przy obliczeniach wskaźnika 112,00 zł/m³, błędnie przyjęto, że koszty powinny być dzielone przez objętość magazynu, a nie powierzchnię. Takie podejście jest nieodpowiednie, ponieważ wskaźnik ten ma na celu określenie kosztów na jednostkę powierzchni, co jest istotne dla oceny efektywności gospodarowania przestrzenią. Kolejne nieporozumienie wynika z błędnego zrozumienia jednostek. W przypadku wskaźnika 0,89 m³/zł, mamy do czynienia z odwrotną proporcją, co nie ma zastosowania w kontekście kosztów utrzymania. Wartości te nie odzwierciedlają rzeczywistego kosztu utrzymania i mogą prowadzić do mylnych wniosków dotyczących rentowności działań magazynowych. Wreszcie, wskaźnik 0,14 m²/zł sugeruje, że koszt jednostkowy powierzchni jest określany w odwrotny sposób, co jest sprzeczne z zasadami rachunkowości kosztów. Aby poprawnie ocenić koszty operacyjne magazynu, niezbędne jest zastosowanie standardowych metod obliczeniowych oraz umiejętność interpretacji wyników w kontekście zarządzania. Kluczowe znaczenie ma również pamiętanie o tym, że efektywne zarządzanie kosztami magazynowymi wymaga nie tylko poprawnych obliczeń, ale także analizy trendów rynkowych, co pozwala na bieżąco dostosować strategie kosztowe do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 15

Gospodarstwo rolne otrzymało zamówienie na skompletowanie 4 t truskawek. Owoce mają być pakowane w pojemniki po 0,5 kg, a następnie w drewniane skrzynki zgodnie z załączonym rysunkiem. Ile skrzynek potrzeba do przygotowania otrzymanego zamówienia?

Ilustracja do pytania
A. 400 szt.
B. 8 000 szt.
C. 800 szt.
D. 2 000 szt.
Aby obliczyć liczbę potrzebnych skrzynek do zamówienia na 4 tony truskawek, musimy najpierw przeliczyć masę truskawek na kilogramy, co daje nam 4000 kg. Każda skrzynka pomieści 10 pojemników, z których każdy ma pojemność 0,5 kg, co łącznie daje 5 kg truskawek na skrzynkę. Następnie, dzieląc całkowitą masę truskawek (4000 kg) przez masę truskawek, które mogą zmieścić się w jednej skrzynce (5 kg), otrzymujemy liczbę skrzynek: 4000 kg / 5 kg/skrzynkę = 800 skrzynek. Taki sposób pakowania jest zgodny z dobrymi praktykami w branży rolnej, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie przestrzenią i ułatwia transport. Ponadto, stosowanie standardowych pojemników pozwala na optymalizację logistyki oraz zapewnia, że owoce są dobrze zabezpieczone podczas transportu, co jest kluczowe dla zachowania ich jakości i świeżości.

Pytanie 16

Przedstawiony znak umieszczony na opakowaniu informuje o wrażliwości towaru na

Ilustracja do pytania
A. niskie temperatury.
B. opady atmosferyczne.
C. wysokie temperatury.
D. promieniowanie radioaktywne.
Wybór odpowiedzi dotyczącej wysokich temperatur jako wrażliwości towaru jest w pełni uzasadniony. Znak przedstawiony na opakowaniu, symbolizujący słońce oraz część domu, informuje, że produkt powinien być przechowywany w warunkach, które minimalizują ekspozycję na wysokie temperatury. W praktyce oznacza to, że towar powinien być chroniony przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, co jest szczególnie istotne w przypadku produktów wrażliwych na ciepło, takich jak niektóre chemikalia, żywność lub leki. Ponadto, zgodnie z normami transportowymi, takimi jak ADR (umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych), należy zapewnić odpowiednią ochronę przed wysokimi temperaturami, aby zapobiec degradacji produktów. Przykładem może być transport żywności, która w nieodpowiednich warunkach może ulec psuciu, co nie tylko wpływa na jakość, ale również na bezpieczeństwo konsumentów. Odpowiednia wiedza na temat wrażliwości produktów na temperaturę jest kluczowa w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby zapewnić jakość i integralność towarów.

Pytanie 17

Przedstawiony znak stosowany do oznakowania ładunku informuje o

Ilustracja do pytania
A. co najmniej dwuwarstwowym układaniu.
B. zakazie piętrzenia dwuwarstwowo.
C. dopuszczalnej liczbie warstw piętrzenia.
D. nakazie układania dwuwarstwowo.
Twoja odpowiedź o maksymalnej liczbie warstw piętrzenia jest na miejscu. Znak na zdjęciu rzeczywiście pokazuje, ile warstw można bezpiecznie ustawić na danym ładunku. W logistyce to bardzo ważne, żeby znać te oznaczenia - pomagają one uniknąć sytuacji, kiedy ładunki mogą się przewrócić albo uszkodzić przez złe piętrzenie. Przykładowo, w magazynach, gdzie działa system FIFO (czyli pierwszy wchodzi, pierwszy wychodzi), wiedza o tym, jak piętrzyć, jest kluczowa, żeby ograniczyć ryzyko zniszczenia towarów. Takie znaki są zgodne z normami bezpieczeństwa, jak ISO 3874, które mówią o zasadach pakowania i transportu towarów.

Pytanie 18

Który magazyn oferuje najniższy koszt wyładunku i składowania 12 t ładunku przez 7 dni (tydzień)?

MagazynCennik
I.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 10,00 zł/t/dzień
II.Wyładunek: 1,50 zł/t
Składowanie: 8,00 zł/t/dzień
III.Wyładunek: 2,00 zł/t
Składowanie: 6,00 zł/t/dzień
IV.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 40,00 zł/t/tydzień

A. Magazyn I.
B. Magazyn III.
C. Magazyn IV.
D. Magazyn II.
Analiza kosztów wyładunku i składowania 12 ton ładunku przez 7 dni w różnych magazynach może wydawać się skomplikowana, jednak kluczowe jest zrozumienie, dlaczego wybór innego magazynu może prowadzić do błędnych wniosków. Wybierając Magazyn I, II lub III, można popełnić kilka podstawowych błędów myślowych. Po pierwsze, błędna analiza kosztów może wynikać z niepełnych informacji o stawkach, które mogą różnić się w zależności od długości przechowywania lub ilości ładunku. Każdy z tych magazynów mógłby oferować atrakcyjne stawki wyładunku, jednak suma kosztów za całą operację jest kluczowa. Dodatkowo, brak znajomości standardów efektywności operacyjnej, takich jak zarządzanie przestrzenią czy logistyka wewnętrzna, może prowadzić do wyboru opcji, która na pierwszy rzut oka wydaje się korzystna, ale w rzeczywistości generuje wyższe koszty. Warto także zrozumieć, że koszty składowania mogą być zróżnicowane w zależności od lokalizacji magazynu, dostępności usług dodatkowych oraz jakości obsługi klienta. Inwestowanie w odpowiednią infrastrukturę i technologie, jak automatizacja procesów magazynowych, może przynieść długofalowe oszczędności i poprawić efektywność. Dlatego zawsze warto analizować różne aspekty operacyjne i nie opierać się wyłącznie na pojedynczych danych kosztowych, co może prowadzić do nietrafnych wyborów w logistyce.

Pytanie 19

Znak umieszczony na opakowaniu towaru, który został przyjęty do magazynu, oznacza

Ilustracja do pytania
A. "nie przewracać".
B. "dopuszczalna liczba warstw piętrzenia".
C. "dopuszczalna masa piętrzenia".
D. "nie piętrzyć".
Znak umieszczony na opakowaniu towaru, który wskazuje 'nie piętrzyć', jest kluczowy w kontekście zarządzania logistyką i magazynowaniem. Ten międzynarodowy symbol ostrzegawczy informuje pracowników, że na danym opakowaniu nie należy umieszczać innych przedmiotów, co jest istotne dla utrzymania bezpieczeństwa towarów oraz ich integralności. Zastosowanie tego znaku ma na celu zapobieganie uszkodzeniom, które mogłyby wystąpić wskutek nieprawidłowego piętrzenia. Na przykład, w przypadku delikatnych produktów, takich jak szkło czy elektronika, niewłaściwe piętrzenie może prowadzić do ich zgniecenia czy rozbicia. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zwraca się uwagę na konieczność stosowania odpowiednich oznaczeń w celu zapewnienia jakości oraz bezpieczeństwa towarów. Zastosowanie symbolu 'nie piętrzyć' jest zatem istotnym aspektem dobrych praktyk w logistyce, które pomagają w efektywnym i bezpiecznym zarządzaniu magazynem.

Pytanie 20

Do działań przedtransakcyjnych w systemie dystrybucji zaliczamy

A. uregulowanie zobowiązań
B. promocję produktów
C. usługi serwisowe
D. analizę poziomu satysfakcji klientów
Promocja produktów jest kluczowym elementem strategii marketingowej w systemie dystrybucji, którego celem jest zwiększenie świadomości marki oraz stymulowanie popytu na oferowane towary. W kontekście funkcji przedtransakcyjnych, promocja odgrywa istotną rolę, gdyż ma na celu dotarcie do potencjalnych klientów już na etapie ich decyzji zakupowych. Przykłady skutecznych działań promocyjnych obejmują kampanie reklamowe, organizowanie eventów, czy wykorzystanie mediów społecznościowych do angażowania użytkowników. W branży sprzedaży detalicznej, techniki takie jak 'buy one get one free' lub zniżki czasowe są powszechnie stosowane, by zachęcić klientów do zakupu. Zgodnie z zasadami marketingu mix, promocja jest jednym z czterech kluczowych elementów, obok produktu, ceny i miejsca. Dobrze zaplanowane działania promocyjne mogą znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży oraz lojalność klientów. Efektywne wykorzystanie promocji w systemie dystrybucji nie tylko przyciąga nowych klientów, ale również utrzymuje stałych, co jest niezbędne do budowy trwałej pozycji na rynku.

Pytanie 21

Samodzielne jednostki ekonomiczne nazywane węzłami logistycznymi, składające się z magazynów, terminali przeładunkowych oraz portów, połączone ze sobą siecią dróg tworzą

A. sieci logistyczne
B. centrum przeładunku
C. centrum zaopatrzenia
D. kanały dystrybucji
Odpowiedzi, które nie odnoszą się do terminu 'sieci logistyczne', wskazują na pewne nieporozumienia związane z definicjami i funkcjami poszczególnych elementów w obrębie logistyki. Kanały dystrybucyjne odnoszą się głównie do dróg, którymi towary są przemieszczane od producenta do konsumenta, ale nie obejmują one pełnej funkcjonalności węzłów logistycznych. Natomiast centrum przeładunkowe to bardziej specyficzne miejsce, które koncentruje się na przetwarzaniu i przekierowywaniu towarów, a nie na ich kompleksowym zarządzaniu w kontekście całej sieci. Centrum zaopatrzeniowe, z drugiej strony, jest związane z procesem zaopatrzenia i nie obejmuje aspektów transportowych i magazynowych, które są kluczowe w sieciach logistycznych. Typowym błędem jest mylenie tych terminów, co prowadzi do uproszczenia złożonej natury logistyki. W rzeczywistości, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, niezbędne jest zrozumienie, jak różne elementy współdziałają w ramach szerokiej sieci logistycznej, co jest kluczowe dla osiągnięcia efektywności operacyjnej.

Pytanie 22

W procesie transportu w magazynach wózki kolebowe, które są naładowane, stosuje się do przesuwania

A. wody w beczkach
B. owoców w skrzyniach
C. pasz luzem
D. cementu w workach
Wózki naładowne kolebowe, określane również jako wózki kolebowe, są specjalistycznym sprzętem wykorzystywanym w magazynach do transportu ładunków luzem, takich jak pasze. W przypadku pasz luzem, ich struktura oraz sposób przechowywania wymagają stosowania odpowiednich narzędzi, które umożliwiają bezpieczne i efektywne przemieszczanie materiału. Wózki te są projektowane z myślą o załadunku i transportowaniu materiałów sypkich, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadku pasz, które często są przechowywane w dużych ilościach. Przykładem zastosowania może być przenoszenie paszy z magazynu do silosów czy innych punktów w zakładzie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej. Użycie wózków kolebowych w procesach logistycznych pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz redukcję ryzyka uszkodzeń ładunku, co jest kluczowe w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 23

Cena formowania jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) wynosi 1,60 zł. Na swoje usługi magazyn nakłada 25% zysku. Oblicz jednostkową cenę brutto formowania 1 pjł, zakładając, że usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 1,48 zł
B. 2,00 zł
C. 1,97 zł
D. 2,46 zł
Aby obliczyć jednostkową cenę brutto formowania jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł), musimy wziąć pod uwagę koszty, narzut zysku oraz stawkę podatku VAT. Koszt formowania jednej pjł wynosi 1,60 zł. Do tego kosztu należy dodać 25% narzutu zysku. Obliczając narzut: 1,60 zł * 0,25 = 0,40 zł. Zatem cena netto po dodaniu narzutu wynosi 1,60 zł + 0,40 zł = 2,00 zł. Następnie, aby uzyskać cenę brutto, musimy dodać 23% VAT: 2,00 zł * 0,23 = 0,46 zł. Stąd cena brutto wynosi 2,00 zł + 0,46 zł = 2,46 zł. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne w obszarze logistyki i zarządzania magazynem, gdzie prawidłowe ustalanie cen usług jest kluczowe dla rentowności operacji. Utrzymywanie transparentności w kosztach oraz ich prawidłowe kalkulowanie są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co może mieć wpływ na strategię cenową firmy i jej konkurencyjność na rynku.

Pytanie 24

Jaką sieć dystrybucyjną powinien wybrać producent, który zamierza prowadzić działalność dystrybucyjną bez korzystania z pośredników?

A. Scentralizowaną
B. Bezpośrednią
C. Zdecentralizowaną
D. Pośrednią
Wybór niewłaściwej sieci dystrybucji, jak sieć pośrednia, zdecentralizowana czy scentralizowana, może prowadzić do licznych problemów w organizacji dystrybucji. Sieć pośrednia angażuje różnego rodzaju pośredników, co zwiększa koszty oraz komplikuje proces dystrybucji. W przypadku producentów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad swoim produktem oraz wizerunkiem, obecność pośredników nie jest zalecana, ponieważ może prowadzić do zniekształcenia komunikacji z klientem. Zdecentralizowana sieć dystrybucji, mimo że pozwala na większą elastyczność, również wprowadza dodatkowe warstwy koordynacji, co może opóźniać proces wprowadzania produktów na rynek i reagowania na zmiany w popycie. Z kolei scentralizowana sieć dystrybucji, choć może być korzystna dla dużych korporacji, może nie być dostosowana do potrzeb mniejszych producentów, którzy chcą szybko dostarczać swoje produkty do klientów. Zastosowanie tych modeli dystrybucji zamiast bezpośredniej może prowadzić do typowych błędów strategicznych, takich jak niewłaściwe targetowanie klientów, co w efekcie zmniejsza efektywność kampanii marketingowych i sprzedażowych. Kluczowe jest zrozumienie, że każda forma dystrybucji ma swoje wady i zalety, ale w przypadku chęci prowadzenia działalności bez pośredników, dystrybucja bezpośrednia jest zdecydowanie najlepszym wyborem.

Pytanie 25

Aby zarejestrować przekazanie materiałów z magazynu do produkcji, magazynier powinien sporządzić dokument

A. PZ
B. RW
C. PW
D. ZW
Dokumenty, takie jak PZ (Przyjęcie Zewnętrzne) i PW (Przyjęcie Wewnętrzne), służą do rejestrowania przyjęć materiałów, a nie ich wydania. PZ dotyczy sytuacji, gdy towary są przyjmowane z zewnątrz, natomiast PW odnosi się do przyjęć wewnętrznych, które zazwyczaj dotyczą przeniesienia materiałów w obrębie jednej lokalizacji. Z kolei ZW (Zwrót Wewnętrzny) dotyczy procedur związanych z zwracaniem materiałów do magazynu, a nie ich wydawaniem do produkcji. Użycie tych dokumentów w kontekście przekazywania materiałów do produkcji jest błędne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego stanu operacji. Niezrozumienie funkcji poszczególnych dokumentów może prowadzić do błędów w ewidencji, co w rezultacie wpływa na zarządzanie zapasami, zwiększając ryzyko nadwyżek lub niedoborów materiałów. Przykładowo, użycie PZ w sytuacji, gdy materiały są wydawane do produkcji, spowoduje, że proces ewidencji stanie się chaotyczny i nieprzejrzysty, a to z kolei może skutkować problemami w realizacji zamówień oraz naruszeniem standardów jakości. Zatem, kluczowe jest zrozumienie, że każdy dokument ma swoje specyficzne przeznaczenie i skuteczne zarządzanie nimi jest fundamentalne dla prawidłowego funkcjonowania systemów logistycznych.

Pytanie 26

Jaki jest poziom obsługi klienta, jeśli zapas był uzupełniany 10 razy w roku, a w ciągu ostatnich dwóch lat wystąpiły dwa niedobory podczas cyklu uzupełniania zapasów?

A. 99%
B. 80%
C. 95%
D. 90%
Poziom obsługi klienta obliczamy na podstawie liczby udanych cykli uzupełniania zapasu w stosunku do całkowitej liczby cykli w danym okresie. W tym przypadku zapas był uzupełniany 10 razy w ciągu roku, a niedobory wystąpiły 2 razy. Oznacza to, że mieliśmy 8 udanych uzupełnień (10 - 2 = 8). Aby obliczyć poziom obsługi, dzielimy liczbę udanych uzupełnień przez całkowitą liczbę cykli: (8 / 10) * 100% = 80%. Jednak, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ciągu dwóch lat miały miejsce 2 niedobory w cyklu uzupełniania zapasu, a nie w każdym cyklu, to rzeczywisty poziom obsługi wyniesie 90%, ponieważ w najgorszym wypadku mieliśmy 2 niedobory w 20 cyklach uzupełniania. Obliczenia te są zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie kluczowym wskaźnikiem efektywności jest właśnie poziom obsługi. W praktyce, posiadanie wysokiego poziomu obsługi klienta jest istotne dla utrzymania satysfakcji klientów i budowania długofalowych relacji.

Pytanie 27

Na ilustracji jest przedstawione rozmieszczenie w magazynie grup zapasów wydzielonych na podstawie analizy ABC sporządzonej według kryterium

Ilustracja do pytania
A. częstości pobrań.
B. częstości przyjęć.
C. wartości pobrań.
D. wartości przyjęć.
Analiza ABC jest metodą, która dzieli zapasy na kategorie na podstawie ich wartości oraz częstości pobrań, jednak niektóre z odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd, sugerując inne kryteria klasyfikacji. Na przykład, odpowiedź dotycząca wartości przyjęć nie uwzględnia istotnego aspektu dotyczącego dynamiki wykorzystania zapasów. Wartości przyjęć obejmują zarówno nowo wprowadzone towary, jak i te, które mogą nie być regularnie wykorzystywane, co nie jest zgodne z duchem analizy ABC, która opiera się na rzeczywistym wykorzystaniu zapasów. To prowadzi do klasyfikacji, która nie odzwierciedla rzeczywistych potrzeb operacyjnych firmy. Odpowiedź dotycząca częstości przyjęć również jest myląca; analiza ABC nie bierze pod uwagę momentów przyjęcia towarów, ale skupia się na ich późniejszym wykorzystywaniu. Ostatnia odpowiedź, mówiąca o wartościach pobrań, z kolei nie uwzględnia, jak często dany towar jest wykorzystywany. W praktyce, klasyfikacja powinna opierać się na rzeczywistych danych o pobraniach, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie zapasami i optymalizację procesów magazynowych. Ignorowanie częstości pobrań w analizie prowadzi do nieefektywnego rozmieszczania towarów w magazynie, co może skutkować wzrostem kosztów operacyjnych oraz spadkiem efektywności procesów logistycznych.

Pytanie 28

Ile miejsc pracy trzeba zorganizować, aby w ciągu 30 minut wyprodukować 25% z 600 sztuk komponentów, jeśli czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę?

A. 4 miejsca pracy
B. 1 miejsce pracy
C. 5 miejsc pracy
D. 3 miejsca pracy
Aby obliczyć liczbę stanowisk roboczych potrzebnych do wytworzenia 25% komponentów z 600 sztuk w ciągu 30 minut, najpierw określmy, ile komponentów musimy wyprodukować. 25% z 600 to 150 komponentów. Czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę, co oznacza, że jedno stanowisko robocze może wyprodukować 30 komponentów w ciągu 30 minut. Aby wyprodukować 150 komponentów w tym czasie, potrzebujemy zatem 150 komponentów podzielić przez 30 komponentów na stanowisko, co daje 5 stanowisk roboczych. Przykładem zastosowania tej metodyki jest zarządzanie produkcją w fabrykach, gdzie precyzyjne obliczenia są niezbędne dla osiągnięcia efektywności i minimalizowania kosztów. Dobrą praktyką jest także weryfikowanie dostępnych zasobów i ich rozmieszczenia na stanowiskach roboczych, co pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych. Takie podejście pozwala na zwiększenie wydajności oraz redukcję czasu przestojów.

Pytanie 29

Firma otrzymała zlecenie na 200 paletowych jednostek ładunkowych skrzynek z napojami w szklanych butelkach. Skrzynki z napojami są układane na paletach w 7 poziomach, po 4 skrzynki w każdym poziomie. Ile butelek będzie potrzebnych do wykonania zamówienia, jeśli w jednej skrzynce znajduje się 24 butelki?

A. 33 600 szt.
B. 5 600 szt.
C. 4 800 szt.
D. 134 400 szt.
Aby prawidłowo obliczyć liczbę butelek potrzebnych do zrealizowania zamówienia, należy najpierw ustalić, ile skrzynek znajduje się na jednej palecie. W opisanym przypadku jedna paleta zawiera 7 warstw, a w każdej z nich znajdują się 4 skrzynki, co daje łącznie 28 skrzynek na paletę (7 warstw x 4 skrzynki). Następnie, ponieważ przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 200 palet, musimy obliczyć ogólną liczbę skrzynek: 200 palet x 28 skrzynek = 5600 skrzynek. Każda skrzynka zawiera 24 butelki, co prowadzi nas do obliczenia całkowitej liczby butelek: 5600 skrzynek x 24 butelki = 134400 butelek. Tego rodzaju kalkulacje są typowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykład ten obrazuje, jak ważne jest zrozumienie struktury ładunkowej oraz umiejętność wykonywania obliczeń, co jest niezbędne dla sprawnego zarządzania magazynem oraz realizacji zamówień.

Pytanie 30

Pracownik magazynu doznał porażenia prądem elektrycznym. Jakie czynności należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy?

A. założeniu opaski uciskowej Esmarcha powyżej miejsca porażenia
B. nałożeniu zimnych kompresów z wody na głowę i klatkę piersiową
C. odłączeniu osoby porażonej od źródła prądu
D. założeniu jałowego opatrunku w miejscu porażenia
Odpowiedź polegająca na odłączeniu porażonego od źródła prądu jest kluczowa, ponieważ prąd elektryczny stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia osoby porażonej. Natychmiastowe odłączenie od źródła prądu minimalizuje ryzyko dalszych obrażeń oraz zwiększa szanse na przeżycie. W praktyce, aby to zrobić, należy najpierw ocenić sytuację pod kątem bezpieczeństwa: jeśli to możliwe, należy wyłączyć zasilanie w danym obszarze lub usunąć źródło prądu, na przykład odłączając przewód z gniazdka lub używając izolacyjnych narzędzi do oddzielenia osoby od prądu. Ważne jest, aby pamiętać o zasadzie 'bezpieczeństwo na pierwszym miejscu' i unikać ryzykownych działań, które mogłyby również narazić ratownika na porażenie. Po odłączeniu od źródła prądu, można przystąpić do dalszych działań, takich jak ocena stanu zdrowia poszkodowanego oraz udzielenie dalszej pomocy, w tym wezwanie służb ratunkowych. Znajomość protokołów postępowania w sytuacjach awaryjnych jest niezbędna, a profesjonalne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy mogą pomóc w nabyciu tych umiejętności.

Pytanie 31

Na podstawie analizy wymagań sieci dystrybucji można stwierdzić, że:
- początkowy zapas sieci sprzedaży wynosił Zk = 2 250 szt.,
- sprzedano Z = 1 550 szt.,
- przyjęte dostawy osiągnęły łącznie D = 250 szt. Zapas dostępny wynosi zatem

A. 250 szt.
B. 700 szt.
C. 950 szt.
D. 100 szt.
Aby obliczyć zapas dysponowany w sieci dystrybucji, należy uwzględnić zarówno zapas początkowy, sprzedane jednostki, jak i dostawy. Wyliczenie przeprowadza się za pomocą wzoru: Zapas dysponowany = Zapas początkowy + Dostawy - Sprzedaż. W podanym przypadku, mamy: Zapas dysponowany = 2250 + 250 - 1550 = 950 szt. Taka kalkulacja jest fundamentalna w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na bieżąco monitorować stan magazynu i podejmować decyzje dotyczące uzupełnienia zapasów. W praktyce, zrozumienie dynamiki zapasów jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Na przykład, wiedząc, że zapas dysponowany wynosi 950 sztuk, manager ds. logistyki może odpowiednio zaplanować przyszłe zamówienia, aby uniknąć braków i niepotrzebnych kosztów związanych z nadmiernym magazynowaniem. Dobrym standardem jest regularne analizowanie zapasów w kontekście sprzedaży i prognozowania, co pozwala na optymalizację zarządzania zapasami oraz poprawę zadowolenia klientów przez zapewnienie dostępności produktów.

Pytanie 32

Zespół działań organizacyjnych, realizacyjnych oraz handlowych, mających na celu transport ładunków z miejsc nadania do miejsc odbioru przy użyciu odpowiednich środków transportowych, to

A. działania realizacyjne
B. przeładunek kompletacyjny
C. działania organizacyjne
D. proces transportowy
Poprawna odpowiedź to 'proces transportowy', ponieważ odnosi się do złożonego systemu działań związanych z przewozem towarów. Proces transportowy obejmuje wszystkie czynności związane z planowaniem, organizacją oraz realizacją przewozu ładunków od miejsca nadania do miejsca odbioru. W ramach tego procesu wykorzystuje się różne środki transportu, takie jak transport drogowy, kolejowy, morski czy lotniczy. Każdy z tych środków ma swoje specyfikacje i wymagania, które należy uwzględnić. Na przykład, transport morski jest najbardziej efektywny przy przewozie dużych ilości towarów na długie dystanse, podczas gdy transport drogowy jest bardziej elastyczny i umożliwia dostarczenie ładunku bezpośrednio do odbiorcy. Organizacja procesu transportowego wymaga także znajomości przepisów dotyczących transportu, norm bezpieczeństwa oraz umów międzynarodowych, takich jak Konwencja CMR dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów. Dobre praktyki w obszarze logistyki i transportu, jak optymalizacja tras czy zarządzanie flotą, również wpływają na efektywność tego procesu.

Pytanie 33

W ostatnim okresie przychody ze sprzedaży towarów wyniosły 200 000 zł. W tym czasie wydano 50 000 zł na magazynowanie, 10 000 zł na sprzedaż oraz 30 000 zł na transport. Jaki rezultat na sprzedaży osiągnęło przedsiębiorstwo handlowe?

A. 200 000 zł
B. 210 000 zł
C. 110 000 zł
D. 290 000 zł
Poprawna odpowiedź to 110 000 zł, co oznacza, że przedsiębiorstwo osiągnęło zysk na sprzedaży po uwzględnieniu poniesionych kosztów. W analizie wyniku sprzedaży należy od przychodów ze sprzedaży towarów (200 000 zł) odjąć wszystkie koszty związane z procesem sprzedaży, które w tym przypadku wynoszą: koszty magazynowania (50 000 zł), koszty sprzedaży (10 000 zł) i koszty transportu (30 000 zł). Suma kosztów wynosi więc 90 000 zł. Przychody pomniejszone o koszty dają wynik 200 000 zł - 90 000 zł = 110 000 zł. W praktyce, zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla analizy rentowności działalności handlowej, co pozwala na podejmowanie bardziej świadomych decyzji strategicznych oraz efektywne zarządzanie kosztami. Warto również zaznaczyć, że zarządzanie kosztami jest jednym z fundamentów działu finansowego w każdej firmie, a umiejętność obliczenia wyniku na sprzedaży jest podstawą dla dalszej analizy zyskowności i podejmowania decyzji inwestycyjnych.

Pytanie 34

Jaką jednostką organizacyjną zajmującą się normalizacją jest w Polsce?

A. Międzynarodowy Komitet Norm.
B. Polski Komitet Normalizacyjny.
C. Europejski Komitet Normalizacyjny.
D. Polski Komitet Miar i Wag.
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest kluczową jednostką organizacyjną w zakresie normalizacji w Polsce. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie, wprowadzanie i koordynowanie standardów technicznych w różnych dziedzinach, co ma za zadanie zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności produktów i usług. PKN działa na rzecz promocji norm w przemyśle oraz ich implementacji w praktyce, co jest istotne dla podnoszenia konkurencyjności polskich firm na rynkach międzynarodowych. Przykładowo, przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek, producent musi często dostosować się do odpowiednich norm, co gwarantuje, że wyroby spełniają określone wymagania jakościowe. PKN jest także członkiem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), co umożliwia harmonizację norm na poziomie globalnym i europejskim. Dzięki tej współpracy, polskie normy są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia przedsiębiorstwom ekspansję na rynki zagraniczne.

Pytanie 35

Wypadki w trakcie pracy w magazynie mogą być wynikiem

A. niedostatecznej ilości sprzętu gaśniczego w obiekcie.
B. niewystarczającej liczby środków ochrony osobistej.
C. nieodpowiednich temperatur i poziomu wilgotności powietrza.
D. niedostatecznego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych.
Odpowiedź dotycząca złego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych jest prawidłowa, ponieważ właśnie te urządzenia, takie jak wózki widłowe, dźwigi czy przenośniki, są kluczowe w procesie logistycznym w magazynach. Ich niewłaściwe funkcjonowanie może prowadzić do poważnych wypadków, w tym uszkodzeń ciała pracowników czy zniszczeń towarów. Standardy BHP oraz normy takie jak ISO 45001 zalecają regularne przeglądy oraz konserwację sprzętu, co powinno być integralną częścią procedur operacyjnych w każdym magazynie. Przykładem może być sytuacja, w której wózek widłowy z uszkodzonym hamulcem nie zatrzymuje się w odpowiednim momencie, co prowadzi do kolizji z pracownikiem. Takie incydenty można zminimalizować poprzez stosowanie odpowiednich regulacji dotyczących utrzymania sprzętu oraz szkolenie personelu w zakresie odpowiedzialnego użytkowania maszyn. Dobre praktyki w zarządzaniu ryzykiem w magazynie powinny obejmować także systematyczne dokumentowanie wymagań dotyczących stanu technicznego urządzeń.

Pytanie 36

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu opakowania, w przypadku nieuzyskania wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych, są zobowiązani do wniesienia opłaty produktowej. Zgodnie z danymi przedstawionymi w tabeli przedsiębiorca będzie zobowiązany uiścić opłatę produktową za odpady opakowaniowe

Dane dotyczące gospodarki opakowaniami
Poz.Odpady opakowanioweMinimalny poziom recyklingu [%]Masa wprowadzonych do obrotu opakowań [kg]Masa opakowań poddana recyklingowi [kg]
1.z drewna16,0645 000145 000
2.z aluminium51,032 00015 320
3.z papieru i kartonu61,01 530 000990 500
4.z tworzyw sztucznych23,5374 00093 400

A. z tworzyw sztucznych.
B. z aluminium.
C. z drewna.
D. z papieru i kartonu.
Odpowiedź "z aluminium" jest prawidłowa, ponieważ wskazuje na materiał, w przypadku którego przedsiębiorca jest zobowiązany do wniesienia opłaty produktowej. Rzeczywisty poziom recyklingu aluminium wynosi 47,88%, co jest poniżej wymaganego minimum 51,0%. Taki stan rzeczy ma istotne znaczenie w kontekście zarządzania odpadami opakowaniowymi oraz spełniania norm określonych przez regulacje dotyczące ochrony środowiska. Z punktu widzenia praktyki gospodarczej, przedsiębiorcy powinni monitorować poziomy recyklingu, aby unikać dodatkowych opłat. Wprowadzenie skutecznego systemu segregacji i recyklingu opakowań może nie tylko zmniejszyć koszty operacyjne, ale także poprawić wizerunek firmy w oczach klientów oraz instytucji regulacyjnych. Warto pamiętać, że materiały takie jak aluminium, które mają wysoką wartość surowcową, powinny być szczególnie traktowane w strategiach zrównoważonego rozwoju, a ich recykling przyczynia się do oszczędności energii i redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Pytanie 37

Firma przewozowa zrealizowała usługę, za którą wystawiła fakturę na kwotę 18 450 zł brutto. Stawka VAT na usługi przewozowe wynosi 23%. Jaką kwotę netto stanowi ta usługa?

A. 14 274 zł
B. 15 000 zł
C. 18 100 zł
D. 18 326 zł
Odpowiedź 15 000 zł jest poprawna, ponieważ w celu obliczenia wartości netto usługi transportowej należy od kwoty brutto odjąć podatek VAT. Wartość brutto wynosi 18 450 zł, a stawka VAT na usługi transportowe wynosi 23%. Wzór na obliczenie wartości netto z kwoty brutto wygląda następująco: wartość netto = wartość brutto / (1 + stawka VAT). Wstawiając wartości, mamy: 18 450 zł / 1,23 = 15 000 zł. Takie obliczenia są kluczowe w obszarze rachunkowości i finansów, ponieważ pozwalają na prawidłowe określenie kosztów usług oraz wyliczenie należności do urzędów skarbowych. Podobne obliczenia można zastosować w przypadku innych usług i produktów, gdzie stawka VAT również jest istotnym czynnikiem. Rzetelne ustalanie wartości netto jest fundamentalne dla przedsiębiorstw, które muszą prowadzić poprawną ewidencję podatkową oraz sporządzać raporty finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 38

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. urządzenie do taśmowania.
B. układnicę.
C. owijarkę palet.
D. paletyzator.
Kiedy wybierzesz złą odpowiedź, to może to być przez to, że nie do końca rozumiesz, jak działają różne urządzenia w logistyce. Na przykład, urządzenie do taśmowania używa się do owijania produktów folią, żeby je zabezpieczyć podczas transportu, ale ono nie układa towarów na paletach. Z kolei układnica to maszyna, która automatycznie transportuje i składuje ładunki w magazynach, ale jej zadaniem nie jest organizowanie towarów na paletach, tylko przenoszenie ich z miejsca na miejsce. Owijarka palet wydaje się podobna, ale jej rola to zabezpieczanie paletowanych towarów, a nie ich układanie. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do błędów w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie ważna jest precyzyjna wiedza o funkcjach sprzętu. W praktyce, używanie niewłaściwych urządzeń może sprawić, że zamówienia będą realizowane dłużej, a koszty wzrosną, co pewnie obniży satysfakcję klientów. Dlatego przy wyborze sprzętu ważne, żeby mieć na uwadze ich rzeczywiste funkcje i zastosowania w branży.

Pytanie 39

W kategorii Z analizy XYZ znajduje się asortyment

A. zużywany równomiernie
B. wydawany w dużych ilościach
C. średniej wielkości edycji
D. zużywany nierównomiernie
Odpowiedź "zużywany nierównomiernie" jest prawidłowa, ponieważ w analizie XYZ często spotykamy się z sytuacjami, gdzie różne elementy asortymentu są wykorzystywane w różnym stopniu. Taki stan rzeczy jest typowy dla systemów zarządzania zapasami, gdzie popyt na produkty nie jest jednorodny. Przykładem mogą być produkty sezonowe lub te, które są popularne tylko w określonych okresach roku. W związku z tym, aby skutecznie zarządzać zapasami, organizacje stosują metody prognozowania popytu oraz analizy ABC, które pomagają zidentyfikować elementy o największym wpływie na wyniki finansowe. Dobre praktyki w zarządzaniu zapasami sugerują, aby regularnie monitorować zużycie asortymentu i dostosowywać poziomy zapasów do rzeczywistych potrzeb, co pozwala minimalizować koszty przechowywania oraz unikać przestojów związanych z brakiem towaru.

Pytanie 40

Jaką maksymalną liczbę warstw ładunku o wymiarach 400 x 500 x 100 mm (dł. x szer. x wys.) i wadze 40 kg można ułożyć na palecie EUR o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm i wadze 25 kg, biorąc pod uwagę, że maksymalna wysokość pjł. nie może wynosić więcej niż 1000 mm, a masa brutto pjł. to 800 kg, przy tym opakowań nie należy obracać?

A. 6 warstw
B. 2 warstwy
C. 4 warstwy
D. 8 warstw
Odpowiedź z czterema warstwami jest ok, bo spełnia wszystkie wymagania związane z wymiarami ładunku i palety. Żeby policzyć maksymalną liczbę warstw, musimy wziąć pod uwagę, że całkowita wysokość ładunku nie może być większa niż 1000 mm. Każda warstwa ma wysokość 100 mm, więc teoretycznie możemy ułożyć 10 warstw (1000 mm podzielone przez 100 mm). Tylko że nie możemy zapominać o masie całego ładunku. Digitalno, to obliczmy, ile waży ten ładunek przy czterech warstwach: 4 warstwy razy 40 kg to 160 kg, plus 25 kg za paletę daje nam 185 kg. I to jest znacznie poniżej maksymalnych 800 kg, więc cztery warstwy jak najbardziej pasują. Co więcej, warto też pomyśleć o stabilności ładunku i jego bezpieczeństwie podczas transportu. Ułożenie ładunków zgodnie z ich wymiarami i wagą to klucz do zmniejszenia ryzyka uszkodzeń. W branży zaleca się trzymać tych limitów, żeby zapewnić fajne warunki do transportu i składowania.