Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 19:30
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 19:38

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką cechą charakteryzuje się sieć asynchroniczna?

A. Jest bardziej niezawodna od sieci synchronicznej
B. Wymaga synchronizacji zegarów
C. Dane są przesyłane w sposób nieciągły, bez synchronizacji zegarów
D. Dane są przesyłane jedynie w określonych przedziałach czasowych
Sieci asynchroniczne to rodzaj systemów komunikacyjnych, w których dane są przesyłane w sposób nieciągły, co oznacza, że nie wymagają one synchronizacji zegarów pomiędzy urządzeniami. W takich sieciach, każda jednostka przesyła dane w dowolnym momencie, co zwiększa elastyczność i efektywność komunikacji. Przykładem zastosowania sieci asynchronicznych są systemy oparte na protokołach, takich jak UART (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter), które są powszechnie używane w mikrokomputerach oraz różnych urządzeniach elektronicznych. W kontekście standardów, sieci asynchroniczne są często stosowane w komunikacji szeregowej, gdzie dane są przesyłane bez ustalonych ram czasowych, co pozwala na redukcję opóźnień i zwiększenie przepustowości. W praktyce, taki model komunikacji jest idealny w sytuacjach, gdzie ciągłość przesyłu danych nie jest kluczowa, jak w przypadku transmisji danych z czujników czy urządzeń IoT, gdzie urządzenia mogą nadawać dane, gdy są gotowe, a nie w ustalonych interwałach czasowych.

Pytanie 2

Wskaż poprawny komentarz jednoliniowy, który można dodać w linii 3 w miejscu znaków zapytania, aby był zgodny ze składnią i opisywał operację przeprowadzoną w tej linii?

Ilustracja do pytania
A. # wypełnienie elementu tablicy
B. // wypełnienie elementu tablicy
C. // wyswietlenie elementu tablicy
D. # wyswietlenie elementu tablicy
Odpowiedź // wyswietlenie elementu tablicy jest poprawna, ponieważ komentarze jednoliniowe w języku C# rozpoczynają się od dwóch ukośników: //. W tym przypadku linia Console.WriteLine(i); odpowiedzialna jest za wyświetlenie elementu tablicy na konsoli. Komentarz ten poprawnie opisuje, co robi dana linia kodu, co jest dobrą praktyką w programowaniu, ponieważ ułatwia zrozumienie funkcji kodu innym programistom lub nawet nam samym w przyszłości. Komentarze są szczególnie przydatne, gdy kod jest skomplikowany i wymaga wyjaśnień. Warto zawsze stosować komentarze, by opisywały one istotne fragmenty kodu, co znacząco zwiększa jego czytelność i utrzymywalność. Praktyka dodawania takich opisów jest zgodna z zasadami czystego kodu, które promują czytelność i zrozumiałość. Dzięki takim komentarzom osoby przeglądające kod mogą szybko zorientować się, jakie funkcje pełnią poszczególne jego fragmenty, co usprawnia proces debugowania i dalszego rozwoju oprogramowania.

Pytanie 3

Która z wymienionych metod najlepiej chroni komputer przed złośliwym oprogramowaniem?

A. Właściwie zaktualizowany program antywirusowy
B. Unikanie używania publicznych sieci Wi-Fi
C. Stosowanie mocnych haseł
D. Cykliczne wykonywanie kopii zapasowych
Program antywirusowy to naprawdę istotna rzecz, jeśli chodzi o ochronę komputerów przed złośliwym oprogramowaniem. On w zasadzie non stop monitoruje nasz system i ma za zadanie wyłapywać różne wirusy, trojany, a nawet ransomware, co jest bardzo ważne. Pamiętaj, żeby regularnie aktualizować bazy wirusów, bo dzięki temu będziesz miał zabezpieczenie przed najnowszymi zagrożeniami. Warto też zauważyć, że wiele programów antywirusowych ma dodatkowe opcje, jak na przykład monitorowanie stron www, czy skanowanie e-maili i plików, które pobierasz. To wszystko razem daje lepszą ochronę.

Pytanie 4

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
C. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie
D. Przygotowywanie dokumentacji kodu
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 5

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
B. Tworzenie kopii zapasowych plików
C. Zarządzanie handlem produktami i usługami
D. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 6

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. create dodajUsera procedure
B. add procedure dodajUsera
C. add dodajUsera procedure
D. create procedure dodajUsera
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 7

Która z poniższych deklaracji w języku C++ poprawnie opisuje tablicę dwuwymiarową?

A. int matrix[3][3][3];
B. int matrix[];
C. int matrix[3];
D. int matrix[3][3];
Deklaracja 'int matrix[3][3];' poprawnie definiuje tablicę dwuwymiarową w języku C++. Tablice dwuwymiarowe to kluczowe narzędzie do przechowywania macierzy i danych tabelarycznych. Każdy element macierzy jest dostępny poprzez dwa indeksy, co umożliwia łatwe odwzorowanie układów współrzędnych lub plansz w grach. Tablice tego rodzaju są wykorzystywane w algorytmach obliczeniowych, grafice komputerowej oraz analizie danych. Struktura 'matrix[3][3]' tworzy siatkę 3x3, która może przechowywać 9 elementów, co czyni ją efektywnym rozwiązaniem dla problemów wymagających przestrzennych danych.

Pytanie 8

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
B. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
C. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
D. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 9

Kod zaprezentowany w filmie w języku C++ nie przechodzi kompilacji. Co należy zmodyfikować w tym kodzie, aby kompilacja odbyła się bez błędów?

A. naprawić błąd w funkcji sprawdz, który polega na braku nawiasów {} w pętli for
B. zadeklarować zmienną sprawdz przed jej wykorzystaniem w linii 11
C. poprawnie zapisać warunek w instrukcji if w linii 11, np. sprawdz(x)==true
D. dodać deklarację funkcji sprawdz przed funkcją main
Błąd kompilacji wynika z braku deklaracji funkcji przed jej użyciem. Dodanie deklaracji funkcji 'sprawdz' przed funkcją main eliminuje ten problem i umożliwia prawidłowe skompilowanie programu.

Pytanie 10

W języku C++, zakładając, że przedstawiony fragment kodu poprawnie się skompiluje i zostanie wykonany, to zmiennej liczba przypisana zostanie wartość

Ilustracja do pytania
A. równa 1OOO
B. rzeczywista podzielna przez 1OOO
C. dowolna pseudolosowa z przedziału typu int
D. pseudolosowa nie większa niż 999
Linia kodu int liczba = rand() % 1000; w języku C++ używa funkcji rand() do generowania liczby pseudolosowej. Funkcja ta zwraca liczbę całkowitą z zakresu od 0 do RAND_MAX zdefiniowanego w standardowej bibliotece C++. Obliczenie rand() % 1000 wykonuje operację modulo na wygenerowanej liczbie, co oznacza, że wynik zawsze będzie liczbą z zakresu od 0 do 999. Jest to powszechna technika używana do ograniczenia zakresu wartości zwracanych przez funkcję rand() do konkretnego przedziału. Takie podejście jest często wykorzystywane do generowania pseudolosowych wartości całkowitych w określonym zakresie, co jest przydatne w wielu zastosowaniach, od prostych programów testowych po bardziej złożone aplikacje symulacyjne. Należy pamiętać, że funkcja rand() generuje liczby pseudolosowe, co oznacza, że sekwencja liczb będzie się powtarzać przy każdym uruchomieniu programu, chyba że zostanie zainicjowana za pomocą funkcji srand() z unikalnym ziarnem. Jest to zgodne z dobrymi praktykami, aby zapewnić różnorodność w generowanych liczbach pseudolosowych, zwłaszcza w kontekście testowania i symulacji komputerowych.

Pytanie 11

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ na konsoli zobaczymy następujący tekst:

Ilustracja do pytania
A. Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450
B. "%s dodawania: %d + %.2f = %f", "Wynik", 5, 5.12345, 10.123450
C. dodawania: 5+5.12345=10.123450 Wynik
D. "%s dodawania: %d + %.2f=%f", "Wynik", a, b, w
Kod w C++ wyświetla 'Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450'. Formatowanie tekstu i liczb zmiennoprzecinkowych jest kluczowe dla poprawnego wyświetlania danych w konsoli.

Pytanie 12

Klasa Mieszkaniec zawiera atrybuty: imie, nazwisko, ulica, nrDomu, rokUrodzenia. W tej klasie umieszczono opisane poniżej konstruktory (zapisano jedynie typy argumentów). Do tworzenia obiektu za pomocą konstruktora kopiującego wykorzystany będzie konstruktor określony w punkcie

Ilustracja do pytania
A. 3
B. 1
C. 2
D. 4
Konstruktor kopiujący to taka fajna metoda, która pozwala nam stworzyć nowy obiekt, będący kopią innego obiektu tej samej klasy. To naprawdę ważny element w programowaniu obiektowym, bo dzięki niemu możemy tworzyć nowe instancje bez konieczności ręcznego wpisywania wartości pól. Taki konstruktor kopiujący dba o to, żeby dane były spójne i integralne, co jest super istotne, zwłaszcza przy obiektach, które mają wskaźniki lub potrzebują dynamicznie przydzielanej pamięci.

Pytanie 13

Jaki numer telefonu należy wybrać, aby skontaktować się z pogotowiem ratunkowym w Polsce?

A. 998
B. 113
C. 112
D. 997
Numer 112 to europejski numer alarmowy, który działa we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Jego wybór pozwala na natychmiastowe połączenie się z dyspozytorem służb ratunkowych (pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja). Jest to uniwersalny numer, który można wybrać z dowolnego telefonu komórkowego lub stacjonarnego, nawet jeśli urządzenie nie ma karty SIM. Dzięki tej uniwersalności jest to najczęściej rekomendowany numer w nagłych wypadkach.

Pytanie 14

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
B. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
C. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
D. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 15

W programie stworzonym w języku C++ trzeba zadeklarować zmienną, która będzie przechowywać wartość rzeczywistą. Jakiego typu powinna być ta zmienna?

A. number
B. int
C. double
D. numeric
Typ zmiennej 'double' przechowuje liczby rzeczywiste (zmiennoprzecinkowe) w języku C++. Jest to najczęściej używany typ do operacji wymagających precyzji, takich jak obliczenia matematyczne czy fizyczne. Double oferuje większą dokładność niż 'float' i jest standardem w większości aplikacji.

Pytanie 16

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie zdarzeniami elementów
B. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
C. zarządzanie bazą danych
D. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
Obsługa bazy danych jest fundamentalną częścią warstwy back-end w aplikacjach internetowych. Backend odpowiada za przetwarzanie logiki biznesowej, przechowywanie i zarządzanie danymi, a także komunikację z bazą danych. Dane przesyłane z front-endu (interfejsu użytkownika) są walidowane i przetwarzane po stronie serwera, zanim trafią do bazy danych lub zostaną zwrócone użytkownikowi. W przypadku aplikacji dynamicznych, serwer pobiera informacje z bazy danych, przekształca je zgodnie z wymogami aplikacji i przesyła z powrotem na front-end. Właściwe zarządzanie danymi i bezpieczeństwo operacji na bazie danych to kluczowe zadania back-endu. Równie ważne jest zapobieganie wstrzykiwaniu SQL (SQL Injection) i zapewnienie integralności danych, co stanowi podstawę skalowalnych i bezpiecznych aplikacji.

Pytanie 17

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
B. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
C. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
D. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 18

Która funkcja z biblioteki jQuery w JavaScript służy do naprzemiennego dodawania oraz usuwania klasy z elementu?

A. .toggleClass()
B. .changeClass()
C. .switchClass()
D. .bingClass()
Metoda .toggleClass() w jQuery jest mega przydatna, bo pozwala na dodawanie lub usuwanie klasy CSS w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można fajnie urozmaicić interakcje na stronie i dodać różne efekty wizualne, co na pewno przyciąga uwagę użytkowników.

Pytanie 19

Który system operacyjny jest podstawowym środowiskiem do tworzenia aplikacji mobilnych w języku Swift?

A. Windows UWP
B. iOS
C. LG UX
D. Android
iOS to natywny system operacyjny dla aplikacji mobilnych pisanych w języku Swift. Swift to nowoczesny język programowania, stworzony przez Apple, ułatwiający rozwój aplikacji na urządzenia iPhone i iPad.

Pytanie 20

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólami, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w obszarze 1-3 palca dłoni jest

A. kifoza
B. zespół suchego oka
C. zespól cieśni kanału nadgarstka
D. Dyskopatia
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie, które powstaje w wyniku ucisku na nerw pośrodkowy w kanale nadgarstka. Jest to wąski tunel utworzony przez kości nadgarstka oraz więzadła, przez który przechodzą ścięgna oraz nerwy odpowiedzialne za czucie i ruch w dłoni. Objawy zespołu cieśni kanału nadgarstka obejmują bóle, drętwienie oraz zaburzenia czucia, szczególnie w obszarze pierwszych trzech palców ręki. Praca z myszą komputerową i klawiaturą przez długi czas, szczególnie w niewłaściwej ergonomicznej pozycji, może prowadzić do nadmiernego obciążenia i zapalenia tkanek otaczających nerw pośrodkowy. W praktyce, osoby cierpiące na to schorzenie często skarżą się na problemy z chwytaniem przedmiotów, a także na osłabienie siły uchwytu. W leczeniu zespołu cieśni kanału nadgarstka zaleca się m.in. unikanie czynników przyczynowych, stosowanie ortez, fizjoterapię oraz w niektórych przypadkach leczenie chirurgiczne. Należy również zwrócić uwagę na ergonomię stanowiska pracy, co może znacząco zredukować ryzyko wystąpienia tej dolegliwości. Zarządzanie czasem spędzanym przy komputerze oraz regularne przerwy są kluczowe w prewencji tego schorzenia.

Pytanie 21

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 4
B. Zdarzenie 2
C. Zdarzenie 1
D. Zdarzenie 3
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.

Pytanie 22

Wskaż właściwość charakterystyczną dla metody abstrakcyjnej?

A. zawsze jest prywatna
B. jest pusta w klasie nadrzędnej
C. jest pusta w klasach dziedziczących
D. nie ma implementacji w klasie bazowej
Metoda abstrakcyjna to metoda zadeklarowana w klasie bazowej, ale nieposiadająca implementacji. Wymusza ona na klasach dziedziczących zaimplementowanie tej metody. Taki mechanizm pozwala na tworzenie szkieletów klas, gdzie szczegóły implementacyjne są delegowane do klas potomnych. Dzięki temu można stosować polimorfizm i ujednolicić interfejs dla różnych obiektów.

Pytanie 23

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

Ilustracja do pytania
A. Krzysztof
B. Ewa
C. Patryk
D. Anna
Krzysztof to naprawdę świetny wybór na budowę aplikacji front-end, bo zna Angulara, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków do aplikacji jednostronicowych. Dzięki Angularowi można tworzyć dynamiczne i responsywne interfejsy, co jest mega ważne w projektach front-end. Ogólnie rzecz biorąc, ten framework opiera się na komponentach, co zdecydowanie ułatwia pracę z kodem i pozwala na jego ponowne wykorzystanie. W połączeniu z TypeScriptem, Angular daje duże możliwości, bo mocne typowanie zmniejsza ryzyko błędów i poprawia czytelność kodu. Zrozumienie, jak działa aplikacja i jakie są dobre praktyki, takie jak modularność czy testowanie, też jest istotne, żeby wykorzystać Angulara w pełni. Krzysztof ma tę wiedzę i potrafi wdrażać najlepsze praktyki, jak architektura MVC, co sprawia, że aplikacje są bardziej skalowalne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, Angular robi też sporo, żeby aplikacje działały szybko, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika. Dlatego wybierając Krzysztofa, mamy pewność, że projekt będzie zgodny z nowymi standardami i spełni oczekiwania użytkowników w zakresie interfejsu.

Pytanie 24

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
B. Depresja spowodowana cyberprzemocą
C. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
D. Uzależnienie od gier komputerowych
Wiesz, problemy z kręgosłupem przez zbyt długie siedzenie to naprawdę coś, na co trzeba zwrócić uwagę. To może prowadzić do bólu pleców, a nawet do wad postawy. Dobrze, że o tym mówimy! Fajnie jest robić przerwy na rozciąganie czy parę ćwiczeń. I pamiętaj, że ergonomiczne biurko i krzesło, które dobrze podpiera plecy, to klucz do zdrowia przy pracy z komputerem.

Pytanie 25

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. HTML
B. C++
C. JavaScript
D. PHP
HTML to język znaczników używany do tworzenia stron internetowych, a nie aplikacji desktopowych. Choć HTML może być wykorzystany do budowy interfejsów w aplikacjach webowych, nie oferuje bezpośredniego wsparcia dla budowy natywnych aplikacji desktopowych. PHP jest językiem skryptowym, który działa po stronie serwera i jest głównie stosowany w aplikacjach webowych – jego zastosowanie w aplikacjach desktopowych jest ograniczone. JavaScript jest językiem programowania używanym głównie w przeglądarkach internetowych i rzadko stosowanym w budowie tradycyjnych aplikacji desktopowych, z wyjątkiem technologii takich jak Electron, które pozwalają na tworzenie aplikacji wieloplatformowych w oparciu o webowe technologie.

Pytanie 26

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych metod?

Ilustracja do pytania
A. stos
B. kolejka FIFO
C. tablica
D. drzewo binarne
Stos (stack) to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Do jego implementacji wystarczą podstawowe metody: dodawania (push) i usuwania (pop) elementów, co czyni go jedną z najprostszych struktur danych.

Pytanie 27

Która metoda w obrębie klasy jest uruchamiana automatycznie podczas tworzenia kopii obiektu?

A. Konstruktor kopiujący
B. Destruktor
C. Metoda statyczna
D. Metoda zaprzyjaźniona
Konstruktor kopiujący to taka specyficzna metoda w klasie, która działa, kiedy robimy nowy obiekt jako kopię już istniejącego. Dzięki temu możemy skopiować wartości pól z jednego obiektu do drugiego. To naprawdę ważne, zwłaszcza gdy mówimy o zarządzaniu pamięcią. Na przykład w C++ może to wyglądać tak: `Samochod(const Samochod &inny) { marka = inny.marka; przebieg = inny.przebieg; }`. Konstruktor kopiujący ma na celu uniknięcie problemów związanych z tzw. płytkim kopiowaniem, co może prowadzić do różnych błędów, jak wielokrotne zwolnienie tej samej pamięci. Generalnie mówiąc, jest to kluczowy mechanizm, który pomaga utrzymać bezpieczeństwo i poprawność działania naszej aplikacji.

Pytanie 28

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
B. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
C. Mastering Cross-platform Developping
D. Raster and Vector Graphics with Adobe
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 29

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
B. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
C. Do przechowywania informacji w bazie danych
D. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 30

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
B. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)
C. Pojemność dysku
D. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
Prędkość obrotowa talerzy (RPM) jest kluczowym parametrem wpływającym na szybkość dysku twardego. Wyrażana w obrotach na minutę, RPM definiuje, jak szybko talerze dysku mogą obracać się, co z kolei wpływa na czas dostępu do danych. Dyski HDD o wyższej prędkości obrotowej, takie jak 7200 RPM w porównaniu do 5400 RPM, zazwyczaj oferują lepszą wydajność, co przekłada się na szybsze odczyty i zapisy danych. Przykładowo, w zastosowaniach wymagających intensywnego przetwarzania danych, takich jak gry komputerowe czy edycja wideo, wybór dysku o wyższej prędkości obrotowej może znacznie poprawić ogólne wrażenia użytkownika. Warto również zauważyć, że chociaż złącze SATA i PCIe wpływają na szybkość transferu, to w kontekście dysków HDD, RPM pozostaje jednym z najważniejszych czynników. Standardy takie jak SATA III oferują transfery do 6 Gb/s, ale jeśli talerze nie obracają się wystarczająco szybko, potencjał transferu nie zostanie w pełni wykorzystany. Z tego powodu, RPM jest kluczowym wskaźnikiem wydajności w kontekście dysków twardych.

Pytanie 31

Który z wymienionych elementów UI w aplikacjach mobilnych jest odpowiedzialny za przechodzenie pomiędzy ekranami?

A. Przycisk
B. ListView
C. Pasek narzędziowy
D. Navigation Drawer
Navigation Drawer to jeden z najczęściej stosowanych komponentów interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych na platformie Android. Pozwala na stworzenie bocznego menu nawigacyjnego, które użytkownik może wysunąć z lewej (lub rzadziej z prawej) krawędzi ekranu. Drawer umożliwia szybki dostęp do różnych sekcji aplikacji, co poprawia nawigację i organizację interfejsu. Navigation Drawer jest szeroko wykorzystywany w aplikacjach mobilnych takich jak Gmail, YouTube czy Google Maps, ponieważ zapewnia przejrzysty i intuicyjny sposób poruszania się po aplikacji, zachowując minimalistyczny wygląd interfejsu. Dzięki niemu użytkownik ma dostęp do wielu opcji bez konieczności zaśmiecania głównego ekranu aplikacji przyciskami nawigacyjnymi. W Android Studio Navigation Drawer można zaimplementować poprzez gotowe szablony lub za pomocą komponentu DrawerLayout.

Pytanie 32

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ w konsoli pojawi się ciąg liczb

Ilustracja do pytania
A. 2 3 4 5 6 7
B. 1 2 3 4 5 6
C. 1 2 3 4 5
D. 2 3 4 5 6
Kod w C++ wyświetla ciąg liczb '2 3 4 5 6', co wynika z iteracyjnego zwiększania wartości początkowej w pętli. Algorytm startuje od wartości 2 i zatrzymuje się przed osiągnięciem 7, co skutkuje wyświetleniem kolejnych liczb.

Pytanie 33

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. C#
B. Typescript
C. PHP
D. Postscript
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 34

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Rozszerzanie tej klasy
B. Definiowanie pól publicznych
C. Utworzenie instancji tej klasy
D. Określenie metody wirtualnej
Klasy abstrakcyjne w programowaniu obiektowym to fundament, który umożliwia wprowadzenie abstrakcji i polimorfizmu. Ich głównym celem jest zdefiniowanie wspólnego interfejsu dla klas pochodnych, natomiast nie można tworzyć ich instancji. Przykładem może być klasa abstrakcyjna 'Pojazd', która definiuje metody takie jak 'przyspiesz' i 'hamuj', ale sama nie ma implementacji tych metod. Klasy, które dziedziczą po 'Pojazd', takie jak 'Samochód' czy 'Motocykl', implementują te metody, co umożliwia ich użycie. Zgodnie z zasadami SOLID, klasa abstrakcyjna powinna być używana jako baza dla innych klas, a nie jako samodzielny obiekt. W związku z tym, próbując stworzyć instancję klasy abstrakcyjnej, napotkamy błąd kompilacji. Takie zachowanie jest zgodne z wieloma językami programowania, takimi jak Java, C# czy C++, gdzie klasy abstrakcyjne są kluczowym elementem budowy hierarchii klas oraz wzorów projektowych.

Pytanie 35

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
B. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
C. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
D. wspierać się nawzajem
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 36

Modyfikator dostępu, który znajduje się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator, powoduje, że

Ilustracja do pytania
A. jest ona dostępna w programie głównym i może być wywoływana na rzecz instancji klasy Kalkulator
B. nie jest ona dostępna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
C. nie jest ona dostępna z poziomu klas zaprzyjaźnionych z klasą Kalkulator
D. jest ona dostępna zarówno wewnątrz klasy, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu protected jest kluczowym elementem programowania obiektowego, umożliwiającym kontrolę nad widocznością i dostępem do składników klasy. Gdy metoda jest oznaczona jako protected, jak w przypadku metody Dodaj() w klasie Kalkulator, oznacza to, że jest ona dostępna nie tylko w ramach tej klasy, ale również w dowolnych klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator. To podejście wspiera koncepcję dziedziczenia, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z funkcjonalności klasy bazowej bez konieczności ponownego definiowania metod. Na przykład, jeśli stworzymy klasę DziecięcyKalkulator dziedziczącą po Kalkulator, metoda Dodaj() będzie dostępna w tej klasie potomnej. Takie rozwiązanie jest często stosowane w projektach, gdzie istnieje potrzeba rozszerzania funkcjonalności bazowych klas bez naruszania ich enkapsulacji. Dobre praktyki programistyczne sugerują stosowanie protected tam, gdzie chcemy umożliwić dziedziczenie oraz uniknąć nadmiernego udostępniania elementów klasy zewnętrznym użytkownikom. Dzięki temu kod staje się bardziej modularny i elastyczny, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Zrozumienie roli modyfikatorów dostępu, takich jak protected, jest kluczowe dla efektywnego projektowania i implementacji systemów obiektowych.

Pytanie 37

Jakie jest zastosowanie iteratora w zbiorach?

A. Do iterowania po elementach zbioru
B. Do generowania kopii zbiorów
C. Do usuwania elementów ze zbioru
D. Do zmiany rodzaju zbioru w trakcie działania aplikacji
Iterator w kolekcjach umożliwia przechodzenie przez elementy kolekcji w określonym porządku. Jest to abstrakcyjny obiekt, który pozwala na iterowanie po różnych strukturach danych, takich jak listy, wektory czy zbiory, bez konieczności znajomości ich wewnętrznej implementacji. Iteratory umożliwiają wykonywanie operacji na elementach kolekcji, takich jak odczyt, modyfikacja lub usuwanie, co czyni je niezwykle użytecznymi w programowaniu obiektowym. Dzięki iteratorom kod staje się bardziej czytelny i mniej podatny na błędy.

Pytanie 38

Jakie znaczenie ma poziom dostępności AAA w WCAG 2.0?

A. Średni standard dostępności
B. Najwyższy poziom dostępności
C. Dostosowanie tylko do użytkowników mobilnych
D. Najnizszy poziom dostępności
Poziom dostępności AAA w WCAG 2.0 oznacza najwyższy standard dostępności, który ma na celu zapewnienie, że treści internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. WCAG, czyli Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, są międzynarodowym standardem, który definiuje, jak tworzyć dostępne treści. Poziom AAA obejmuje wszystkie wytyczne z poziomów A i AA oraz dodatkowe wymagania, które są bardziej rygorystyczne. Przykładem może być konieczność zapewnienia alternatywnych opisów dla wszystkich mediów, w tym dla materiałów wideo i audio, a także użycie odpowiednich kontrastów kolorystycznych. W praktyce oznacza to, że strony internetowe muszą być projektowane z myślą o właściwej nawigacji, dostępnym oprogramowaniu czytającym oraz dostosowanych formatach tekstowych, które są łatwe do przetwarzania przez osoby z różnymi ograniczeniami. Wdrożenie poziomu AAA jest wyzwaniem, ale przyczynia się do bardziej inkluzywnego środowiska online.

Pytanie 39

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. UDP
B. TCP
C. IP
D. HTTP
Protokół TCP (Transmission Control Protocol) jest kluczowym elementem modelu TCP/IP, odpowiedzialnym za zapewnienie niezawodnego i uporządkowanego przesyłania danych między urządzeniami w sieci. TCP działa na poziomie transportu i gwarantuje, że dane są dostarczane w odpowiedniej kolejności oraz bez błędów. Protokół ten wykorzystuje mechanizmy takie jak kontrola przepływu, retransmisja utraconych pakietów oraz potwierdzenia odbioru, co czyni go idealnym do aplikacji wymagających wysokiej niezawodności, takich jak przesyłanie plików czy komunikacja w sieciach WWW. Na przykład, gdy przeglądarka internetowa pobiera stronę, TCP segmentuje dane na mniejsze pakiety, które są następnie przesyłane do użytkownika, a każdy z nich jest potwierdzany przez odbiorcę. Jeśli pakiet nie zostanie potwierdzony w określonym czasie, TCP automatycznie go retransmituje. Protokół ten jest zgodny z standardami RFC 793 oraz RFC 1122, które definiują jego działanie oraz zasady dotyczące niezawodnego przesyłania danych w sieciach komputerowych.

Pytanie 40

Jakie czynności należy wykonać, aby zrealizować zdarzenie kliknięcia na przycisk w aplikacji desktopowej?

A. Zmienić plik XAML
B. Zaprojektować nowy dialog modalny
C. Utworzyć metodę w systemie menu
D. Powiązać zdarzenie kliknięcia z odpowiednią metodą w kodzie
Podłączenie zdarzenia kliknięcia do odpowiedniej metody w kodzie to podstawowy krok w obsłudze interakcji użytkownika z przyciskiem w aplikacjach desktopowych. W środowiskach takich jak WPF (Windows Presentation Foundation), WinForms czy Qt, każda kontrolka (np. przycisk) może posiadać przypisaną metodę, która zostanie wywołana w momencie kliknięcia. Dzięki temu możliwe jest wykonywanie operacji, takich jak otwieranie nowych okien, przetwarzanie danych lub aktualizacja interfejsu użytkownika. Prawidłowa implementacja zdarzeń jest kluczowa dla funkcjonalności aplikacji i umożliwia dynamiczne reagowanie na działania użytkownika. W środowiskach takich jak Visual Studio, proces ten jest intuicyjny i często realizowany przez mechanizm 'kliknij i przeciągnij', a następnie przypisanie kodu do wygenerowanego szkieletu funkcji.