Odpowiedź "wyboru" jest poprawna, ponieważ burmistrz miasta jest wybierany w drodze wyborów powszechnych, a nie mianowany ani powołany. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, burmistrz jest organem wykonawczym gminy, którego kadencja trwa 5 lat. Wybór burmistrza odbywa się w głosowaniu tajnym, co zapewnia demokratyczność procesu. Ponadto, burmistrz ma obowiązki związane z zarządzaniem gminą oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz, co podkreśla znaczenie tej funkcji w strukturze administracji lokalnej. Przykładem zastosowania tego typu regulacji może być proces organizacji wyborów lokalnych, w którym partie polityczne nominują swoich kandydatów, a obywatele mają możliwość dokonania wyboru w odpowiednich okręgach wyborczych. Taki model wyborczy sprzyja przejrzystości i odpowiedzialności władzy lokalnej, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania w administracji publicznej.
Wybór odpowiedzi „mianowania” lub „powołania” jest mylny, ponieważ te terminy odnoszą się do innych form nawiązywania stosunku pracy, które nie mają zastosowania w przypadku burmistrza. Mianowanie zazwyczaj dotyczy stanowisk w administracji państwowej lub instytucjach, gdzie osoba jest powoływana przez przełożonego na podstawie decyzji administracyjnej. Z kolei powołanie jest terminem często używanym w kontekście kościoła lub innych organizacji, gdzie osoba zajmująca dane stanowisko jest wyznaczana na podstawie decyzji władz tych organizacji. Te formy nawiązywania stosunku pracy nie mają miejsca w przypadku burmistrza, który jest osobą wybieraną przez mieszkańców, a więc ma inny mandat i legitymację do sprawowania swojej funkcji. Odpowiedź „umowy o pracę” jest również nieprawidłowa, ponieważ burmistrz nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, lecz pełni swoją funkcję na podstawie wyboru, co wiąże się z odpowiedzialnością przed wyborcami. Często błędne rozumienie tego zagadnienia wynika z mylenia ról urzędników samorządowych i pracowników administracji publicznej, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków dotyczących struktury zarządzania lokalnego. Kluczowe dla zrozumienia tego zagadnienia jest uznanie, że burmistrz ma mandat społeczny, co odróżnia go od pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w urzędach gminnych.