Aby obliczyć pracochłonność wykonania stropu gęstożebrowego o wymiarach 15 m x 10 m, najpierw należy obliczyć całkowitą powierzchnię stropu, która wynosi 150 m² (15 m x 10 m). Znając wydajność dzienną wynoszącą 5 m², możemy łatwo określić, ile dni pracy będzie potrzebnych do zrealizowania tego zadania. Dzielimy całkowitą powierzchnię przez wydajność: 150 m² / 5 m² = 30 dni. Oznacza to, że wykonanie stropu zajmie 30 zmian roboczych. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w planowaniu projektów budowlanych, umożliwiając odpowiednie alokowanie zasobów oraz harmonogramowanie pracy. Dobre praktyki w branży budowlanej nakazują dokładne analizowanie wydajności pracowników oraz warunków pracy, co pozwala na precyzyjne oszacowanie czasu potrzebnego na realizację zleceń, co w efekcie może prowadzić do optymalizacji kosztów i zwiększenia efektywności działań inwestycyjnych.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi na to pytanie może wynikać z błędnych obliczeń lub niepoprawnego zrozumienia koncepcji wydajności i pracochłonności. Często osoby pracujące w branży budowlanej mylnie zakładają, że liczba zmian roboczych może być obliczana w sposób bardziej złożony, np. poprzez dodawanie dodatkowych dni na przygotowanie terenu lub inne czynności związane z budową. Jednakże, w kontekście podanego zadania, istotne jest skupienie się wyłącznie na obliczeniach powierzchni oraz wydajności, a nie na dodatkowych czynnikach. Inne odpowiedzi, takie jak 25, 50 czy 75 zmian, mogą wynikać z niepoprawnych założeń dotyczących wydajności lub z braku uwzględnienia całkowitej powierzchni stropu. Na przykład, wybór 25 zmian mógłby sugerować, że wydajność wynosiłaby 6 m² dziennie, co jest błędne, gdyż nie odpowiada to podanym wartościom. Z kolei zakładając 50 czy 75 zmian, można by błędnie interpretować, że wydajność zmniejsza się znacząco z dnia na dzień, co również nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości. W kontekście obliczeń i praktycznego zastosowania, kluczowe jest stosowanie jasnych i logicznych metod obliczeniowych, opartych na danych wejściowych, które zostały podane w zadaniu, co prowadzi do uzyskania właściwych wyników.