Rowy przydrożne stanowią kluczowy element systemu odwodnienia powierzchniowego dróg, które mają na celu skuteczne odprowadzenie wód opadowych z korpusu drogowego. Te konstrukcje są zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić gromadzenie oraz kierowanie wód w sposób minimalizujący erozję i degradację nawierzchni. Przykładem zastosowania rowów przydrożnych mogą być drogi lokalne w obszarach wiejskich, gdzie ich odpowiednia geometria (np. kąt nachylenia, głębokość) pozwala na szybkie odprowadzenie wód, co ogranicza ryzyko powstawania kałuż i osuwisk. Rowy te są także zgodne z normami i wytycznymi dotyczącymi infrastruktury drogowej, które wskazują na konieczność ich stosowania w miejscach o dużym natężeniu opadów. Dobrze zaprojektowane rowy przydrożne nie tylko poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale również przyczyniają się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie spływu wód deszczowych i zanieczyszczeń do pobliskich cieków wodnych.
Zastosowanie innych metod odprowadzania wód z korpusu drogowego, takich jak sączki podłużne, rowy stokowe czy sączki poprzeczne, nie jest odpowiednie w kontekście odwodnienia powierzchniowego. Sączki podłużne, mimo że mogą wspierać odprowadzanie wód gruntowych, nie są przeznaczone do bezpośredniego odwadniania nawierzchni dróg. Ich funkcją jest raczej kontrola poziomu wód gruntowych, co jest kluczowe w kontekście ochrony infrastruktury, ale nie rozwiązuje problemu wód opadowych, które wymagają szybkiego i efektywnego odprowadzenia. Rowy stokowe, z kolei, są stosowane głównie na terenach o dużym nachyleniu, gdzie ich rolą jest przechwytywanie i kierowanie wód spływających z wyżej położonych terenów. Jednakże, w przypadku dróg, rowy przydrożne są znacznie bardziej efektywne, gdyż są zaprojektowane tak, aby pełniły funkcję zbiornika wody opadowej i skutecznie odprowadzały ją bezpośrednio z nawierzchni. Stosowanie sączków poprzecznych, które są w zasadzie odwodnieniem burzowym, również nie jest w pełni właściwe, ponieważ ich konstrukcja nie jest dostosowana do gromadzenia i kierowania wód deszczowych w sposób, jaki to robią rowy przydrożne. W kontekście dobrych praktyk inżynieryjnych, ważne jest, aby projektowanie systemów odwodnienia opierało się na analizie specyficznych warunków terenowych oraz danych meteorologicznych, co pozwala na wybór najskuteczniejszego rozwiązania dla danego odcinka drogi. Poprawne zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia długotrwałej i efektywnej infrastruktury drogowej.