Beton asfaltowy jest materiałem, który idealnie nadaje się do wykonywania podbudowy zasadniczej nawierzchni podatnej, ze względu na swoje właściwości mechaniczne oraz odporność na działanie czynników atmosferycznych. Jest to elastyczny materiał, który gwarantuje wysoką wytrzymałość na obciążenia dynamiczne, co jest szczególnie istotne w kontekście nawierzchni drogowych. W praktyce, beton asfaltowy wykorzystywany jest w budowie dróg o dużym natężeniu ruchu, gdzie wymagana jest trwałość oraz stabilność nawierzchni. Zgodnie z wytycznymi Polskiego Kodeksu drogowego oraz normami PN-EN 13108-1, beton asfaltowy powinien być stosowany w warstwie konstrukcyjnej, co przyczynia się do efektywnego rozkładu obciążeń. Dodatkowo, jego zastosowanie pozwala na uzyskanie lepszych właściwości akustycznych nawierzchni, co wpływa na komfort podróżowania. Dlatego beton asfaltowy jest szeroko rekomendowany przez specjalistów w branży budowlanej jako materiał do budowy podbudowy nawierzchni, co potwierdzają liczne realizacje drogowe w Polsce i na świecie.
Asfalt lany, asfalt porowaty i mastyks grysowy to materiały, które choć mają swoje zastosowanie w budownictwie drogowym, nie są odpowiednie do wykonania podbudowy zasadniczej nawierzchni podatnej. Asfalt lany, znany z łatwości aplikacji, stosowany jest głównie do uszczelniania i naprawy istniejących nawierzchni, a nie jako warstwa konstrukcyjna. Nie zapewnia on odpowiedniej wytrzymałości i elastyczności, które są kluczowe w kontekście podbudowy. Asfalt porowaty, z kolei, używany jest najczęściej w warstwie odprowadzającej wodę, a jego struktura sprawia, że nie jest w stanie skutecznie przenosić obciążeń, co może prowadzić do deformacji nawierzchni. Mastyks grysowy, będący mieszanką asfaltu, kruszywa oraz dodatków, charakteryzuje się dużą odpornością na czynniki atmosferyczne, lecz jego ciężar i właściwości nie są przystosowane do pełnienia roli podbudowy w nawierzchniach podatnych. Wybór materiału do podbudowy powinien opierać się na analizie obciążeń i warunków eksploatacyjnych, a nie na ogólnych właściwościach materiałów, co może prowadzić do błędnych decyzji w procesie budowlanym. Warto zwrócić uwagę na normy budowlane, które jednoznacznie określają, jakie materiały powinny być stosowane w konkretnych warstwach nawierzchni.