Beton cementowy nie jest stosowany do wykonania warstwy ścieralnej konstrukcji nawierzchni podatnej, ponieważ jego właściwości mechaniczne i chemiczne nie są odpowiednie do tego celu. Warstwa ścieralna nawierzchni podatnej powinna charakteryzować się dobrą elastycznością oraz odpornością na działanie obciążeń dynamicznych, co jest kluczowe w kontekście ruchu drogowego. Zastosowanie betonu asfaltowego i asfaltu porowatego jest powszechną praktyką, ponieważ materiały te zapewniają odpowiednią przyczepność, a także mają zdolność do absorpcji wody, co minimalizuje ryzyko aquaplaningu. Mastyks grysowy, z kolei, jest stosowany ze względu na swoją wysoką odporność na ścieranie i trwałość. W praktyce, materiały asfaltowe są preferowane w budowie dróg, gdyż pozwalają na lepsze dostosowanie nawierzchni do zmiennych warunków atmosferycznych i mechanicznych. Dobre praktyki inżynieryjne wskazują na zastosowanie asfaltu w miejscach o dużym natężeniu ruchu, co potwierdzają normy i standardy budowy infrastruktury drogowej.
Wybór materiału do warstwy ścieralnej nawierzchni podatnej jest kluczowy dla jej trwałości i funkcjonalności, dlatego też błędne jest wskazywanie betonu cementowego jako odpowiedniego materiału. Beton cementowy, mimo że jest materiałem o wysokiej wytrzymałości, ma wiele wad, które czynią go nieodpowiednim do zastosowań w nawierzchniach drogowych. Jego sztywność prowadzi do wysokiego poziomu odbicia obciążeń, co może prowadzić do pęknięć i uszkodzeń nawierzchni w wyniku ciągłego cyklu obciążeń dynamicznych wywołanych pojazdami. Co więcej, beton cementowy jest mało odporny na działanie wody i zmiennych warunków atmosferycznych, co w połączeniu z niską elastycznością prowadzi do znacznego pogorszenia stanu nawierzchni w wyniku procesu mrozoodporności. Asfalt, w tym beton asfaltowy i asfalt porowaty, zyskują na popularności w budownictwie drogowym ze względu na ich zdolność do elastycznego reagowania na zmiany obciążenia i warunki atmosferyczne. Mastyks grysowy, z dodatkową wytrzymałością na ścieranie, również znajduje swoje miejsce w budowie nawierzchni, zapewniając bezpieczeństwo i komfort ruchu. Wybór betonu cementowego jest więc typowym błędem w myśleniu o materiałach, które powinny być używane w infrastrukturze drogowej, wynikającym z niepełnego zrozumienia właściwości materiałowych i ich wpływu na zachowanie nawierzchni pod obciążeniem.