Poprawną odpowiedzią jest 2 975,00 m2, co wynika z obliczenia powierzchni warstwy podbudowy zasadniczej drogi. W przypadku nawierzchni drogi, powierzchnia podbudowy jest równa powierzchni samej nawierzchni, ponieważ podbudowa rozciąga się na całą szerokość drogi. W tym przypadku, szerokość drogi wynosi 7,00 m, a długość to 425,00 m, co daje nam: 7,00 m x 425,00 m = 2 975,00 m2. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w inżynierii drogowej, które przewidują, że podbudowa i nawierzchnia są projektowane w taki sposób, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność konstrukcji drogi. Przy projektowaniu dróg, szczególną uwagę należy zwrócić na dobór materiałów i grubości podbudowy, co ma kluczowe znaczenie dla trwałości nawierzchni. W praktyce, obliczenia te są niezbędne do przygotowania kosztorysu ofertowego, co z kolei pozwala na efektywne zarządzanie budżetem i harmonogramem budowy.
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia zasadności obliczania powierzchni podbudowy drogi. Wiele osób może przez pomyłkę uważać, że powierzchnia podbudowy jest mniejsza od powierzchni nawierzchni, co jest sprzeczne z zasadami projektowania infrastruktury drogowej. Podbudowa, stanowiąca warstwę nośną, jest integralną częścią całej konstrukcji drogi i musi pokrywać cały obszar, na którym położona jest nawierzchnia. Odpowiedzi takie jak 446,250 m2, 223,125 m2 czy 1 487,500 m2 mogą wynikać z błędnego przeliczenia danych, takich jak pomyłkowe użycie szerokości drogi lub błędne obliczenie długości. Przykładem może być niepoprawne zastosowanie proporcji, gdzie można by pomylić się w przyporządkowaniu wymiarów szerokości i długości. Kluczowe jest zrozumienie, że do obliczenia powierzchni należy zawsze mnożyć długość przez szerokość w odpowiednich jednostkach. W rzeczywistości, nieprawidłowe podejście do tego typu obliczeń może prowadzić do znacznych różnic w kosztorysach budowlanych, co z kolei może wpłynąć na decyzje inwestycyjne oraz efektywność realizacji projektu. Dlatego warto przywiązywać dużą wagę do poprawności obliczeń już na etapie planowania, aby uniknąć późniejszych nieporozumień.