Odpowiedź gładkim walcem jest prawidłowa, ponieważ użycie walca gładkiego do dogęszczania górnej warstwy gruntu umożliwia uzyskanie odpowiedniej jednorodności oraz stabilności powierzchni. Walec gładki, ze względu na swoją konstrukcję, skutecznie przenosi ciężar na glebę, co sprzyja jej zagęszczeniu poprzez eliminację pęcherzyków powietrza i zwiększenie gęstości masy gruntu. W praktyce, stosując walec gładki, można uzyskać lepsze rezultaty w kontekście zagęszczania nawierzchni drogowych, co jest zgodne z wytycznymi takich norm jak PN-EN 13286, która dotyczy materiałów i metod prób do określenia ich właściwości. Przykładowo, podczas budowy dróg transportowych, zaleca się zastosowanie walca gładkiego na końcowym etapie zagęszczania, aby zapewnić odpowiednią trwałość i nośność podłoża oraz zminimalizować ryzyko uszkodzeń nawierzchni w przyszłości. Właściwe zastosowanie walca gładkiego wpływa na parametry mechaniczne podłoża, takie jak moduł sprężystości, co jest kluczowe dla długotrwałej eksploatacji infrastruktury.
Zastosowanie walca kolczastego do dogęszczania górnej warstwy gruntu nie jest zalecane, ponieważ jego konstrukcja powoduje, że w trakcie pracy wprowadza on w glebę zniekształcenia, które mogą prowadzić do niejednorodności zagęszczenia. Krótkie kolce wbite w grunt podczas zagęszczania mogą sprawić, że podłoże zostanie jedynie częściowo zagęszczone, co będzie miało negatywny wpływ na jego stabilność oraz nośność. W przypadku walca gładkiego, jego brak kolców umożliwia równomierne rozłożenie nacisku i skuteczne usunięcie powietrza z gruntu. Zastosowanie walca ogumionego, chociaż często stosowane w zagęszczaniu, nie powinno być jedyną metodą końcowego zagęszczania górnej warstwy, ponieważ nie osiąga on takiej samej efektywności jak walec gładki. Z kolei walec okołkowany, podobnie jak kolczasty, może przyczyniać się do nieefektywnego zagęszczania, gdyż może powodować nierównomierne rozłożenie obciążenia, co prowadzi do osłabienia struktury gruntu. W praktyce, wybór odpowiedniego walca do dogęszczania powinien być oparty na analizie warunków gruntowych oraz wymagań projektowych, a także na doświadczeniu w inżynierii lądowej. Kluczowe jest, aby na końcowym etapie zagęszczania skupić się na uzyskaniu jednolitej i stabilnej nawierzchni, co można osiągnąć tylko poprzez odpowiedni dobór walca, jakim jest walec gładki.