Pochylenie niwelety drogi w kilometrze 0+220,00 wynoszące 0,955% jest prawidłowe, ponieważ odpowiada standardowym metodom obliczania nachylenia w inżynierii drogowej. Pochylenie to oblicza się jako stosunek zmiany wysokości do długości poziomej, wyrażony w procentach. Dlatego, jeśli na przykład zmiana wysokości wynosi 0,955 metra na 100 metrów długości drogi, uzyskujemy wartość pochylenia równą 0,955%. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami projektowania dróg, które zakładają, że odpowiednie pochylenie niwelety wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. W praktyce, odpowiednio zaprojektowane nachylenia są kluczowe dla odprowadzania wody opadowej oraz zmniejszenia ryzyka aquaplaningu. Zgodnie z normami, dla dróg o różnym przeznaczeniu zaleca się, aby pochylenie wahało się od 0,2% do 2%, co czyni otrzymaną wartość w optymalnym zakresie.
Wybór błędnej wartości pochylenia niwelety drogi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia zasad obliczania tego parametru. Odpowiedzi takie jak 222,98 m oraz 122,01 m odnoszą się do wysokości, a nie do pochylenia, co jest kluczowym błędem w interpretacji danych. Pochylenie niwelety jest miarą zmian wysokości w stosunku do długości drogi, a nie absolutną wartością wysokości. Odpowiedzi 0,711% oraz wartości wysokości mogą prowadzić do nieporozumień, ponieważ mogą sugerować, że pochylenie jest niższe niż rzeczywiste, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo drogi. Nieprawidłowości w tych obliczeniach mogą wyniknąć z braku uwzględnienia właściwego wzoru na pochylenie lub z pomyłek w jednostkach miary. W inżynierii drogowej, dokładna analiza pochylenia jest niezbędna dla zapewnienia efektywnego odprowadzania wody oraz stabilności nawierzchni, dlatego ważne jest, aby błędne odpowiedzi były analizowane w kontekście ich wpływu na praktyczne zastosowania w projektowaniu dróg. Zrozumienie, że pochylenie jest wyrażane w procentach, a nie w metrach, jest kluczowe dla poprawnej interpretacji danych związanych z niweletą drogi.