Poprawna odpowiedź wynosząca 0,27 m jest wynikiem dokładnego obliczenia różnicy wysokości między prawą a lewą krawędzią korony drogi na łuku. Wartości wysokości wynoszą odpowiednio -0,16 m dla lewej krawędzi oraz 0,11 m dla prawej krawędzi. Aby obliczyć różnicę wysokości, stosujemy wzór: Różnica wysokości = H_prawa - H_lewa = 0,11 m - (-0,16 m) = 0,11 m + 0,16 m = 0,27 m. W inżynierii drogowej, poprawne obliczenie różnicy wysokości jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego spadku nawierzchni, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Standardy projektowania dróg, takie jak PN-EN 1317, podkreślają znaczenie odpowiedniego odwodnienia drogi, co jest ściśle związane z różnicą wysokości i spadkiem korony drogi. Niewłaściwe podejście do tych obliczeń może prowadzić do problemów z gromadzeniem wody na powierzchni jezdni, co zwiększa ryzyko wypadków oraz przyspiesza degradację nawierzchni.
Wszystkie pozostałe odpowiedzi są nieprawidłowe z kilku powodów, które są związane z błędnym zrozumieniem obliczeń wysokościowych. Na przykład, 0,11 m może być mylone z różnicą wysokości, ale nie uwzględnia oddzielnego poziomu wysokości dla lewej krawędzi. Zrozumienie pojęcia różnicy wysokości wymaga uwzględnienia zarówno wartości dodatnich, jak i ujemnych, co może prowadzić do błędnych wniosków. Odpowiedzi takie jak 0,16 m również mogą wynikać z niepełnych obliczeń lub nieoptymalnego zrozumienia kątów nachylenia drogi. Kluczowym błędem jest pominięcie faktu, że różnica wysokości jest różnicą w wartościach wysokości, a nie bezpośrednim pomiarem różnicowym w obrębie jednego segmentu drogi. Dlatego też, nieprawidłowe obliczenia mogą prowadzić do mylnych wniosków, co w praktyce może skutkować złym zaprojektowaniem spadków drogi. Zastosowanie właściwych wzorów oraz ich zrozumienie jest fundamentalne w inżynierii drogowej, co także odzwierciedla się w przepisach dotyczących projektowania dróg. Te standardy mają na celu minimalizację ryzyka i zapewnienie bezpieczeństwa na drogach.