Przed przystąpieniem do wykonywania wyrównania warstwy podbudowy mieszanką mineralno-asfaltową powierzchnię istniejącej warstwy należy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "oczyścić z luźnego kruszywa i skropić bitumem" jest poprawna, ponieważ przed przystąpieniem do wyrównania warstwy podbudowy mieszanką mineralno-asfaltową kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności nowej warstwy do istniejącej. Oczyszczenie powierzchni z luźnego kruszywa pozwala na eliminację wszelkich materiałów, które mogą osłabiać adhezję, co jest niezbędne do uzyskania trwałej i stabilnej warstwy. Skropienie bitumem ma za zadanie stworzenie więzi pomiędzy podłożem a nową warstwą asfaltową, co jest zgodne z praktykami z zakresu budowy dróg i infrastruktury. W standardach branżowych, takich jak PN-EN 13108-7, podkreśla się znaczenie przygotowania podłoża przed aplikacją mas asfaltowych. Przykładem może być zastosowanie tej metody przy budowie lub remoncie dróg, gdzie nieprzestrzeganie zasad przygotowania podłoża mogłoby prowadzić do przedwczesnych uszkodzeń nawierzchni, takich jak łuszczenie się czy pękanie nawierzchni asfaltowej.
Wybór odpowiedzi, które zakładają inne metody przygotowania podłoża, nie jest właściwy z kilku powodów. Osuszenie i pokrywanie cienką warstwą cementu CEM I 32,5 R jest podejściem, które nie znajduje uzasadnienia w kontekście przygotowania warstwy podbudowy, gdyż cement nie tworzy odpowiedniej adhezji z materiałami asfaltowymi. W praktyce, cementowe powłoki mogą prowadzić do zjawiska 'zatrzymania przyczepności', co skutkuje osłabieniem połączenia warstwy asfaltowej z podłożem. Z kolei impregnacja mleczkiem cementowo-wapiennym może wydawać się korzystna, ale w rzeczywistości nie spełnia wymagań dotyczących trwałości i przyczepności, a także może wprowadzać dodatkową wilgoć, co jest niepożądane. Obfite skropienie czystą wodą przed nałożeniem warstwy asfaltowej również nie jest wskazane, gdyż woda może zmyć drobne cząstki kruszywa, co prowadzi do dalszych problemów z przyczepnością. Zdecydowanie kluczowe jest zrozumienie, że właściwe przygotowanie podłoża, w tym jego oczyszczenie oraz odpowiednie skropienie bitumem, jest podstawą trwałości każdej nawierzchni asfaltowej, a alternatywne metody mogą prowadzić do poważnych problemów technicznych i zwiększenia kosztów utrzymania w przyszłości.