Poprawna odpowiedź to 5,0 m, co wynika z analizy przekroju poprzecznego drogi przedstawionego na rysunku. Szerokość korony drogi składa się z trzech głównych elementów: środkowej części drogi oraz poboczy po obu stronach. W tym przypadku, środkowa część drogi ma szerokość 4,0 m, a każde z poboczy ma 0,5 m. Suma tych wartości wynosi 5,0 m (4,0 m + 0,5 m + 0,5 m). Zrozumienie tej koncepcji jest kluczowe w inżynierii drogowej, ponieważ odpowiednie wymiary drogi wpływają na bezpieczeństwo i komfort użytkowników. W praktyce, projektując drogi, inżynierowie kierują się standardami dotyczącymi szerokości jezdni, które są regulowane w normach krajowych oraz międzynarodowych. Na przykład, zgodnie z normami PN-EN, droga klasy G powinna mieć minimalną szerokość jezdni 6 m, co z kolei obejmuje odpowiednie wymiary poboczy. Dlatego ważne jest, aby podczas projektowania uwzględniać zarówno przepisy, jak i potrzeby użytkowników drogi, co zapewnia bezpieczną i wygodną infrastrukturę drogową.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi na to pytanie często wynika z nieprecyzyjnego zrozumienia koncepcji szerokości korony drogi. Wiele osób może zinterpretować szerokość drogi jako samą szerokość jezdni, co jest błędnym podejściem. Na przykład, odpowiedzi takie jak 2,0 m, 0,5 m czy 4,0 m mogą wydawać się logiczne, ale nie uwzględniają wszystkich elementów składających się na całkowitą szerokość korony drogi. Interpretacja 2,0 m i 0,5 m sugeruje, że osoba myśli jedynie o wąskiej jezdni, co jest niewłaściwe, ponieważ nie jest to zgodne z rzeczywistymi wymiarami dróg projektowanych według aktualnych standardów. Z kolei wybór 4,0 m jako szerokości korony drogi oznacza pominięcie poboczy, które są kluczowe dla bezpieczeństwa drogowego, ponieważ zapewniają przestrzeń dla pieszych oraz miejsce awaryjne dla pojazdów. Błąd w podejściu do tego pytania jest częstym przypadkiem pomijania kontekstu i złożoności projektowania infrastruktury drogowej, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Zrozumienie całości przekroju drogi jest istotne dla oceny nie tylko jej szerokości, ale także funkcji, jakie pełni w organizacji ruchu oraz bezpieczeństwie użytkowników. Należy zwrócić uwagę, że właściwe zaprojektowanie korony drogi zgodnie z normami oraz analizą ruchu jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania wszelkich dróg publicznych.