Rowy przydrożne są kluczowym elementem systemów odwodnienia dróg, ponieważ skutecznie odprowadzają wody powierzchniowe, które gromadzą się na koronie drogi. Te konstrukcje, umieszczone wzdłuż jezdni, pozwalają na kontrolowane odprowadzanie wód deszczowych, co z kolei minimalizuje ryzyko erozji, powstawania kałuż oraz uszkodzeń nawierzchni drogowej. Dobre praktyki inżynieryjne zalecają, aby rowy były projektowane z odpowiednim spadkiem, co zapewnia skuteczne odprowadzanie wody oraz ochrania przed zalewaniem drogi. Przykładami zastosowania rowów przydrożnych mogą być drogi lokalne oraz autostrady, gdzie ich obecność jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. W odniesieniu do standardów, zarówno normy krajowe, jak i międzynarodowe, podkreślają znaczenie efektywnego systemu odwodnienia w projektowaniu infrastruktury drogowej. Dobrze zaprojektowane rowy mogą także pełnić funkcję ekologiczną, wspierając lokalną faunę i florę, a ich odpowiednia konserwacja jest kluczowa dla zachowania ich funkcji przez wiele lat.
Dreny podłużne, studnie chłonne i sączki poprzeczne to rozwiązania, które mają swoje specyficzne zastosowania w systemach odwodnienia, jednak żadne z nich nie jest odpowiednie do odprowadzania wód powierzchniowych z korony drogi w taki sposób, jak rowy przydrożne. Dreny podłużne są najczęściej używane w celu odwodnienia gruntów, a nie powierzchni drogowych. Ich funkcja polega na zbieraniu wód gruntowych i kierowaniu ich do systemu drenażowego, co nie odpowiada na potrzeby związane z wód opadowych, które gromadzą się na trasie. Studnie chłonne pełnią rolę zbiorników retencyjnych, które zatrzymują wodę na pewien czas, a ich głównym celem jest zredukowanie obciążenia systemu odwodnienia w okresach intensywnych opadów. Są one zatem bardziej związane z zarządzaniem wodami opadowymi w obszarach zurbanizowanych, niż z bezpośrednim odprowadzaniem wód z jezdni. Sączki poprzeczne, z kolei, znajdują zastosowanie w infiltracji wód deszczowych w terenach o zbyt dużym spadku, ale nie są projektowane do zbierania wody z korony drogi. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi rozwiązaniami jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie systemu odwodnienia. Wybór niewłaściwego rozwiązania może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zastoje wód, uszkodzenia nawierzchni i zwiększone ryzyko wypadków drogowych.