Zbierane corocznie w Systemie Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN) dane o głębokości kolein informują o
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca stanu nawierzchni drogowej jest poprawna, ponieważ głębokość kolein jest jednym z kluczowych wskaźników oceny kondycji nawierzchni. W Systemie Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN) głębokość kolein jest mierzona w celu określenia stopnia zużycia drogi oraz jej zdolności do odprowadzania wody, co ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na przykład, w przypadku wystąpienia dużych kolein, woda może gromadzić się na nawierzchni, co prowadzi do zwiększonego ryzyka poślizgów oraz uszkodzeń pojazdów. Zgodnie z normami europejskimi, takimi jak PN-EN 13036-5, pomiar głębokości kolein jest kluczowy dla oceny potrzeby przeprowadzenia prac remontowych. Regularne monitorowanie stanu nawierzchni, w tym pomiar głębokości kolein, pozwala na planowanie działań konserwacyjnych oraz podejmowanie decyzji o kapitalnym remoncie, co przyczynia się do poprawy jakości infrastruktury drogowej.
Wybór odpowiedzi dotyczących długości odcinków drogi do remontu jest mylący, ponieważ głębokość kolein nie jest bezpośrednio związana z długością odcinka drogi wymagającego naprawy. Koleiny mogą występować na różnych długościach odcinków, a ich głębokość nie zawsze odzwierciedla długość uszkodzonej nawierzchni. W przypadku oceny stanu nawierzchni, kluczowe jest zrozumienie jej właściwości mechanicznych i degradacji, a nie tylko wskazywanie odcinków do remontu. Kolejna odpowiedź sugerująca, że dane o koleinach informują o stopniu nieciągłości górnej warstwy konstrukcyjnej, jest również niewłaściwa. Koleiny dotyczą przede wszystkim deformacji powierzchni nawierzchni, a nie strukturalnych uszkodzeń samej konstrukcji drogi. Takie nieprzemyślane wnioski mogą prowadzić do pomijania istotnych aspektów oceny nawierzchni, takich jak analiza zmian w geometrii drogi. Ostatnia odpowiedź, odnosząca się do właściwości tribologicznych nawierzchni, również jest niepoprawna, ponieważ chociaż tribologia odnosi się do tarcia i ścierania, to głębokość kolein bezpośrednio nie ocenia tych właściwości. Właściwości tribologiczne są analizowane w kontekście materiałów nawierzchniowych i ich interakcji z pojazdami, co jest zupełnie innym zagadnieniem od oceny stanu nawierzchni za pomocą pomiaru głębokości kolein.