Przenośnica torowa to specjalistyczne narzędzie służące do precyzyjnego pomiaru położenia toru w profilu. Jej użycie jest kluczowe w utrzymaniu i kontroli infrastruktury kolejowej, ponieważ umożliwia dokładne określenie wysokości górnej powierzchni główki szyny w odniesieniu do nacięć wysokościowych na wskaźnikach regulacji. Dzięki temu można szybko zidentyfikować ewentualne nieprawidłowości w położeniu toru, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przenośnice torowe pozwalają na regularne kontrole, zgodne z normami PN-EN 13848, co zapewnia zachowanie odpowiednich parametrów geometrii toru. W praktyce, ich stosowanie jest często związane z rutynowymi pomiarami prowadzonymi przez ekipy utrzymania infrastruktury, co przyczynia się do długoterminowej trwałości torów i minimalizacji ryzyka awarii.
Zastosowanie niewłaściwych narzędzi do pomiaru położenia toru może prowadzić do poważnych błędów w ocenie geometrii szyn. Toromierz, mimo że jest używany do wielu pomiarów torowych, nie jest narzędziem idealnym do precyzyjnego określania położenia górnej powierzchni główki szyny w odniesieniu do nacięć wysokościowych. Jego głównym celem jest pomiar odległości między szynami oraz sprawdzanie ogólnych parametrów toru, co nie jest wystarczające w kontekście profesjonalnej regulacji wysokości. Z kolei strzałkomierz, mimo że może być przydatny do pomiaru krzywizny toru, nie jest zaprojektowany do precyzyjnego pomiaru wysokości szyn. Korektor krzywizn natomiast służy do dostosowywania geometrii toru, ale nie posiada funkcji pomiarowych, które są kluczowe dla oceny jego położenia. Niewłaściwy wybór narzędzia może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na torach, takich jak niewłaściwe ustawienie szyn skutkujące wypadkami. Dlatego znajomość i umiejętność zastosowania odpowiednich narzędzi w zależności od wymagań pomiarowych jest niezbędna dla inżynierów i techników zajmujących się utrzymaniem infrastruktury kolejowej.