Aby obliczyć rzeczywistą odległość w linii prostej pomiędzy portem lotniczym a dworcem kolejowym, konieczne jest zastosowanie skali mapy. W tym przypadku mamy do czynienia ze skalą 1:150 000, co oznacza, że 1 cm na mapie odpowiada 150 000 cm w rzeczywistości. W podanym przykładzie odcinek na mapie ma długość 4 cm. Aby obliczyć rzeczywistą odległość, należy pomnożyć długość odcinka na mapie przez wartość skali: 4 cm * 150 000 cm = 600 000 cm. Następnie przeliczamy centymetry na kilometry, dzieląc przez 100 000 (gdyż 1 km to 100 000 cm). Otrzymujemy zatem 6 km. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest rozumienie skali w kontekście planowania przestrzennego i nawigacji, co ma zastosowanie nie tylko w geodezji, ale także w transporcie i logistyce. Wiedza ta jest niezbędna dla profesjonalistów w tych dziedzinach, aby mogli dokonywać precyzyjnych pomiarów i ocen.
Wybierając jedną z pozostałych odpowiedzi, można popaść w pułapki związane z błędnym zrozumieniem skali mapy. Istotne jest, aby zauważyć, że skala mapy, w tym przypadku 1:150 000, oznacza, że jednostka na mapie jest 150 000 razy mniejsza niż ta sama jednostka w rzeczywistości. Błędne odpowiedzi, takie jak 3 km, 37,50 km czy 60 km, mogą wynikać z pomyłek w konwersji jednostek lub z nieprawidłowego zastosowania skali. Na przykład, w przypadku odpowiedzi 3 km, mylone mogą być skali i proporcji, co prowadzi do zaniżenia wartości rzeczywistej. Z kolei 37,50 km może powstać z niepoprawnego pomnożenia długości na mapie przez niewłaściwy współczynnik przeliczeniowy. Odpowiedź 60 km również może wynikać z podobnych nieporozumień, gdzie można przesadzić z przeliczeniami, ignorując fakt, że 4 cm w skali 1:150 000 nie może prowadzić do tak dużej wartości. Takie pomyłki podkreślają znaczenie zrozumienia, jak przeliczać jednostki i stosować skale mapowe, co jest kluczowe w geoinformacji oraz nawigacji. Osoby zajmujące się tymi dziedzinami powinny być świadome, że poprawne rozumienie skali jest fundamentem skutecznego planowania i analizy przestrzennej.